Hoofdcategorieën
Device Settings

Yahoo sluit deal met Installshield voor verspreiding toolbar

Door Willem de Moor, vrijdag 6 juni 2008 12:55, views: 8.281

De toolbar van Yahoo zal voortaan met het veelgebruikte installatiehulpprogramma Installshield worden verspreid. Yahoo heeft hiertoe een meerjarig contract met maker Acresso gesloten.

Installshield logoHet programma Installshield zal voortaan tijdens de installatie van software de optie bieden om de toolbar van Yahoo te installeren. De toolbar maakt onder meer zoeken via Yahoo toegankelijker. Installshield wordt volgens eigenaar Acresso op meer dan een half miljard pc's gebruikt, waardoor de markt voor Yahoo's toolbar sterk zou groeien. Softwareontwikkelaars die van de installatiehulp gebruikmaken kunnen kiezen of de toolbar - als optie - aan de eindgebruikers aangeboden mag worden.

De Installshieldsoftware wordt door 71.000 softwaremakers, waaronder de honderd grootste softwarehuizen, gebruikt. Het is niet bekend welk bedrag met de overeenkomst tussen Acresso en Yahoo gemoeid is.

Opmerkelijk is dat Installshield standaard met Microsofts Visual Studio wordt meegeleverd. Een scenario waarin Microsoft mee zou werken aan de distributie van de software van zijn concurrent op de zoekmarkt, is daardoor niet ondenkbaar. Microsoft is een 'gold certified partner' van Acresso en de nieuwste versie van Installshield, versie 2009, is geoptimaliseerd om in combinatie met Visual Studio te werken. Bij Microsoft Nederland kon nog niemand op het nieuws reageren.

Volgende 13:37 AMD's antitrustzaak tegen Intel uitgesteld tot 2010
Vorige 12:42 Downloadable content voor GTA IV verschijnt pas eind 2008
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Bah, na google gaat ook yahoo met die onzin beginnen. Hier vraag je toch niet om als je specifieke software gaat installeren

Ik heb nog geen enkele installatieprocedure geweten waar je de keuze niet hebt om de software niet te installeren. Ben ik een voorstander van deze praktijken? Nee, zeker niet, integendeel zelfs. Ik heb al voldoende "trage pc's" sneller gemaakt door al die nutteloze software uit de opstartprocedures te halen. En als het er al moet inzitten, had ik het liever ook standaard uitgevinkt gezien. Maar je hebt altijd de keuze om het niet mee te installeren door eenvoudig weg je schermen te lezen en het bijhorende vinkje uit te vinken. Dus de bal ligt volledig in de gebruiker zijn kamp of hij deze "onzin" installeert of niet.

Spijtig genoeg weten de meeste mensen niet dat het rommel is, of kan het ze niet schelen.

De meeste mensen klikken gewoon 'Next' tot het gedaan is, want ze willen toch alleen dat mooie nieuwe programma van de CD installeren ?

En dan krijg je dus dat er op de duur een paar toolbars boven in je browser hangen, je internet erg traag gaat, je constant popups krijgt, en je PC vol spyware zit 8)7


Probleem is dat als mensen al dat gedoe niet eens BEGRIJPEN, dan denken ze snel 'Oh, dat is nodig? En dat ook? En dat? Okay, installeer alles maar.' :)

En vragen zich na paar weken af hoe al die rotzooi er toch komt , daar bovenin hun browser (die dan ondertussen gehalveerd is kwa effectie werkvlak ;))

;( Klopt, als je er niet om zou moeten huilen, zou het om te lachen zijn!

Ligt dat aan de gebruikers of de makers?

Beide, de gebruiker moet wel uitkijken wat hij installeert, maar de makers moeten ook niet te veel rotzooi meesturen.

Mind you;
"Right or wrong, the consumer is always right.”

De makers, want die leggen geen zak uit tijdens de installe-schermen.

Spijtig genoeg? Ik ben er op zich wel blij mee. Ik verdien mijn geld met het deinstaleren van al die zooi!

Maar even serieus, ik erger me er ook altijd aan dat die zooi automatisch aangevinkt staat. En het gebeurt ook met steeds meer software. Als het alleen bij freeware voorkam, oké, dat kan ik nog begrijpen. Het ergste is echter dat het ook gewoon bij betaalde software meegelevert zit.

jammer genoeg staat installeren standaard vaak aan bij veel van dit soort software. Die google zooi krijg je ook al overal bij en yahoo nu ook al.

Laat ze gewoon verplichten dat je ja moet klikken om te installeren en niet dat je het weg moet klikken zoals nu.

Dus de bal ligt volledig in de gebruiker zijn kamp of hij deze "onzin" installeert of niet.
Wat een onzin. De developer zadelt de argeloze gebruiker gewoon op met onnodige vragen of er misschien troep geinstalleerd mag worden, waarbij de default ook nog is om inderdaad die troep te installeren.

Ik vind het zeer jammer dat Google en Yahoo aan dit soort onzin meewerken.

De 'installer experience' op het Windows platform is al slecht, komt dit er ook nog bij. :(

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op vrijdag 6 juni 2008 14:49]


Hm probeer ACEFTP eens te installeren... het gaat hier niet om de yahootoolbar, maar je krijgt er wel een toolbar van henzelf gratis bij. Nergens een optie om hem niet te installeren.. Volgens mij zit er ook een yahoo stukje in.
Je moet hem dus handmatig achteraf verwijderen..

Uitermate irritant

Dit zou dus echt verboden moeten worden...
Wat dat betreft ben ik dus ook blij dat ik ben overgestapt op Apple, waar deze onzin gewoon simpelweg niet voorkomt.

Wel een slimme stap van Yahoo om zich zo een beetje tegen MS te werken.

Die doen het gelukkig niet met producten van andere bedrijven, maar voor hun eigen producten passen ze deze techniek net zo goed toe hoor. Of zijn we de Safari-update alweer vergeten?

Het zou gewoon niet voor mogen komen.
Lijkt me een kwestie van tijd voor Apple ook met dit soort dingen te maken krijgt. Volgens mij zie je nu al dat meer advertenties specifiek op Apple gebruikers gericht zijn.

huh hoezo? daar komt het net zo goed voor... die doen het ZELF nog erger, troep aanbieden via het updateprogramma en ook nog eens default aan....

Zij boden hun browser op een belachelijk slechte manier aan de gebruiker aan, wellicht in de hoop zo een hoop amateurs onbewust over te kunnen doen schakelen op Safari. Op zich geen slechte zet, maar een heel vuile en onwelkome.

Nevertheless heeft Bakkert nog steeds gelijk, want Apple gebruikers (Van Apple Computers dus) hebben daar helemaal geen last van, de Safari browser staat al standaard op het systeem en een update met bugfixes is dan alleen maar welkom.

tegen MS? tegen google zul je waarschijnlijk bedoelen. Ik ben nog geen programma tegengekomen die een msn toolbar installeert.

Denk dat ie bedoelt dat Yahoo zich snel in een sterkere positie wil bewegen tegen overname door MS.

Verschrikkelijk slechte ontwikkeling dit. Ik erger me nu al kapot als ik wat spul installeer en even niet oplet waardoor ik weer allerhande google toolbars en soortgelijke troep op mn pc heb staan. En daar komt alleen maar weer meer bij dus :/

Binnenkort worden we gespamt door toolbars, zolang ze nog uitschakelbaar zijn tijdens de installatie is er nog geen probleem, maar hoelang zal het duren vooraleer deze keuze niet meer zal aangeboden worden.

Nee, uitschakelbaar is al een stap te ver imho. Alleen opt-in is voor mij acceptabel.

Opt-in is voor mij ook het enige. Laatst ook een programma geinstalleerd, netjes het vinkje weggehaald bij install toolbar. Resultaat? Niet zichtbaar in de browser, maar de bestanden stonden wel degelijk in Program Files, met een dll die door een proces werd gebruikt. |:(

Nog enig idee welk programma dit was? Dan kunnen anderen wellicht ook nog van die kennis profiteren :)

Ik vind deze deal ook erg jammer... zoals al eerder gezegd: het wordt er voor onwetende mensen niet makkelijker op zo.

[Reactie gewijzigd door PatDick op vrijdag 6 juni 2008 13:48]


Zouden programma's die hiervan gebruik maken niet adware moeten noemen dan, ipv freeware?

Nee, want je kan nog steeds de toolbar uit zetten.

Het programma is dan geen adware, maar freeware, maar je loopt een groot risico dat je wel besmet geraakt met adware als je niet oplet ;)

adware is sowieso de juiste benaming voor software die wordt meegeïnstalleerd al dan niet vanzelf. Zo zijn DirectX en adobe reader bijvoorbeeld de meest verspreide adware. Door de meesten wel gewenst, maar ze vallen nog steeds onder dezelfde noemer

Hoe kom je daar nou bij? Adware is software die advertenties vertoont.

En wat is een google toolbar anders dan een groot ad festijn.

Kun je dit niet aanmerken als adware? Immers, er staat een groot Yahoo logo op de toolbar, wat een directe promotie van Yahoo is, wat in mijn ogen adware is.

:+

Maar serieus, opbokken met dit soort onzin, als ik een toolbar wil installeren (wat ik niet wil overigens) dan doe ik dat zelf wel. En sowieso vindt ik niet dat een programma als InstallShield gebruikt mag worden om software van derden te installeren.

Ik kan idd zelf wel kiezen wat ik wil aan extra software. Gelukkig let ik altijd wel op als ik een setup in windows doorloop. Helaas zijn er genoeg die dat niet doen en 1 keer gokken waar die dan komen aankloppen 8)7

@ShellGhost:
Niet alleen omdat ik er niet mee eens ben maar ook omdat het ongevraagde software is. [knip verkeerd gelezen]

[Reactie gewijzigd door neothor op vrijdag 6 juni 2008 14:13]


Ik let ook altijd goed op, maar met dat allow/deny gedoe wordt het alleen maar vermoeiender. Ik heb toen één keer effe iets te snel geklikt, en huppa, 3/4 van de installer was bezig met "adware". Nouja, kon het wel makkelijk ECHT verwijderen

Wat is dat nou weer voor onzin.
Het is een commercieel bedrijf wat geld wil verdienen.
Wanneer ze dat ook op deze manier kunnen doen waarom niet?
Omdat jij het er niet mee eens bent?

Installshield is juist ontwikkelt om software van derden te installeren.

Ik denk echter dat de meeste bedrijven welke installshield gebruiken de optie zullen uitschakelen. Waar ik met dit soort acties van baal is dat de uninstall niet compleet is. Als je het primaire programma zou verwijderen van de PC, wordt dan ook de toolbar verwijderd? Vast niet, en daardoor is wat mij betreft de uninstall niet volledig.

De Visual Studio versie is al aangepast en waarschijnlijk zit in die versie dan ook de toolbar niet. Microsoft zal dat niet accepteren nadat Yahoo hun overname bod heeft afgewezen en ik denk niet dat Acresso Microsoft graag als klant ziet weglopen om vervolgens een andere install tool te gaan leveren met Visual Studio..

Zouden bedrijven dit dan wel uit kúnnen schakelen?

Ik neem toch aan dat Yahoo wel een of andere clausule ingebouwd zal hebben om te zorgen dat iedere Installshield-gebruiker hun toolbar (opt-out) aan móet bieden?

Anders zijn ze ik weet niet hoeveel miljoenen kwijt aan de deal en zou alsnog niemand hun toolbar meeleveren... lijkt me onlogisch, niet?

Uit de tekst:
Softwareontwikkelaars die van de installatiehulp gebruikmaken kunnen kiezen of de toolbar - als optie - aan de eindgebruikers aangeboden mag worden.

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op vrijdag 6 juni 2008 14:49]


Dat je bij gedownloade tools die optie moet uitschakelen kan ik nog wel begrjipen. Maar als je nou een wat groter softwarepakket installeert of een game, dan mag die toolbaar op zn minst default uitgeschakeld zijn. Ik weet dat je niet gewoon volgende, volgende moet doen. (;)) maar toch. Er zijn er genoeg die geen adware verwachten en dus de installatie snel willen doorlopen. Zou ik ook doen. Bij tools van internet weet ik nou eenmaal dat die troep er in kan zitten en let ik dus beter op wat ik doe.

Toch...smerige zet. En benieuwd wat MS gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Ascathon op vrijdag 6 juni 2008 13:07]


Bij gratis tools heb ik zelfs al gauw dat ik denk "krijg lekker de * met je toolbars, ik pak wel iets anders".

Dit gaat Installshield dus klanten kosten... Mooie opsteker voor concurrent Wise, die dit klanten gaat opleveren... :)

slechte zaak dit.... Installshield mag van mij betreft in de ban! Niet dat ik er last van heb met
Ubuntu ;)

Dat is gesproken :)

Ik zie de gevolgen dagelijks bij PC's, sommige zitten gewoon vol met zooi die je toch niet wilde hebben, maar standaard bij een applicatie zat...

brrrr...
Doet me weer denk aan de installatie van Realplayer (lang geleden..)
had je ook allemaal opties wat je aan extra zooi kon installeren maar die stonden allemaal uitgevinkt. Behalve als je dus naar beneden scrolde in het venster, daar stonden nog een keer 8 opties, en allemaal aangevinkt.

bij alles tegenwaardig
realplayer is niet alleen
iTunes kwam ook met ongewenste software
Adobe Reader wordt overal bijgepropt
Yahoo toolbar
MSN toolbar
Google toolbar..

M'n pa is echt zo'n standaard gebruiker:
Met DOS was ie redelijk handig, en heeft ie me toch de belangrijkste dingen kunnen leren.
Met Windows 98 heeft ie eigeniljk veel probelemen gehad.

Een laptop met windows XP. Die zou hij heel zorgvuldig gebruiken.
Dat betekent:
1> Niemand anders mag aan zijn computer
2> Alle updates bijhouden
3> Niet aan het systeem prutsen
4> Zo min mogelijk programma's instaleren

Met als gevolg:
De hele "HP-suite" installeren voor een printer driver: Het programma is bij de printer geleverd dus zal wel goed zijn.
Ze hebben de CD volgepropt met rommel's die een gebruiker allemaal wil installeren, hij heeft er voor betaald.
Daar zijn dus ook wat toolbars mee geïnstalleerd, de Adobe Reader enzovoort.
Nouja niet dat het allemaal meteen slecht is, maar toch is dit product-aansmering.

Hij heeft ook eens ooit quicktime geïnstalleerd, echter met itunes, waar ie nu ook wel zijn muziek mee beheerd. Laatst dus ook de safari update gehad.

Ook "Google-suite" geïnstalleerd voornamelijk voor Google Earth, maar dus ook de toolbars ed.

Ook msn messenger dus, met alle spyware vandien...

Nouja verder staat er buiten Antivirus van AVG en MS Office niet veel anders op.

Firefox heeft hij nu ook geïnstaleerd, maar weet niet of hij het gebruikt.
Hij wil zo min mogelijk kwaad aan z'n systeem doen, en daarom gebruikt hij uit principe enkel programma's die erbij zaten, of die hij "betaald" heeft. (Adobe reader is dikke sponsering, en dankzij dat feit, is PDF nu zelfs iso, maar goed, ik vind pdf ook goed)

Maar dat is echt het bewijs dat zelfs je als gebruiker het bewust wel allemaal goed wilt doen, je systeem nog opgezadeld zit met allerlei "spyware". (iedereen weet dat toolbars van alles en nog wat bijhouden)

Het is verboden aan zijn systeem te prutsen (startup-programma's uitschakelen ofzo, fo defragmenteren..)
Wel draait de computer al bijna 5 jaar probleemloos XP. En hij is eigenlijk niet traag te noemen. Het is dus nog niet zo erg als sommige gebruikers. En hij houd alle update bij.

Het artikel is mij niet duidelijk wat er precies bedoelt wordt, Installshield kan dan wel door 71000 softwaremakers gebruikt worden, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat dit ineens standaard bij een installatie gebeurt, de softwaremaker die gebruik maakt van installshield zal hier toch echt voor moeten kiezen lijkt me.. ben uberhaupt blij dat wij overgestapt zijn van installshield naar het gratis innosetup...

Softwareontwikkelaars die van de installatiehulp gebruikmaken kunnen kiezen of de toolbar - als optie - aan de eindgebruikers aangeboden mag worden.
Hier wordt toch duidelijk gezegd dat de ontwikkelaar zelf kan kiezen.

Ik vraag mij echter af of degene die er voor kiezen hier ook iets extra voor krijgen?

Ben ik de enige die onderstaande heeft gelezen of ben ik een leek?
Softwareontwikkelaars die van de installatiehulp gebruikmaken kunnen kiezen of de toolbar - als optie - aan de eindgebruikers aangeboden mag worden
Als ik het dus goed begrijp heeft de software ontwikkelaar zelf ook nog een keuze of ze dit in hun software implementeren. We maken ons druk om niets denk ik.

Edit: Thomson was me voor (tijdens reageren even een gebruiker gaan helpen, vandaar de late reactie).

[Reactie gewijzigd door Amito op vrijdag 6 juni 2008 14:09]

«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:37 AMD's antitrustzaak tegen Intel uitgesteld tot 2010
Vorige 12:42 Downloadable content voor GTA IV verschijnt pas eind 2008
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011