Hoofdcategorieën
Device Settings

Age of Conan stoot GTA IV van de Europese troon

Door Paul Hulsebosch, maandag 2 juni 2008 14:59, views: 24.148

De mmo Age of Conan: Hyborian Adventures doet het goed in Europa en stoot daarmee Grand Theft Auto IV in diverse landen van de troon. De mmo voert de lijsten aan in Nederland, België, Duitsland en Zweden.

Age of ConanIn de eerste week dat Age of Conan te koop was, wist de mmo het recordbrekende Grand Theft Auto IV in een aantal landen te verslaan in de verkooplijsten. AoC, dat vanaf 20 mei te koop is, voerde de lijst aan in Nederland, België, Duitsland en Zweden in de week die loopt tot zondag 25 mei, aldus onderzoeksbureau Gfk. Het zijn de laatst bekende verkoopcijfers. Volgens distributeur Atoll Soft, die Age of Conan in de Benelux op de markt brengt, is het spel inmiddels volledig uitverkocht. Sabine de Jager van Atoll Soft wist aan Tweakers.net te melden dat het succes van de mmo hen verrast heeft en dat ze niet voorbereid waren op een dergelijk succes. Nieuwe exemplaren van de game zijn onderweg, maar zullen pas volgende week in de winkels liggen.

Overigens zijn de cijfers enigszins geflatteerd. Gfk meet de cijfers van een game per platform afzonderlijk, wat wil zeggen dat GTA IV twee keer in de verkooplijsten voorkomt. De Xbox 360-versie en de Playstation 3 versie staan apart vermeld. Opgeteld verkoopt GTA IV nog steeds beter dan Age of Conan. Bovendien is GTA IV al sinds 29 april te koop en verkocht het spel in de eerste week beduidend beter dan Age of Conan.

Volgende 15:20 Downloadable content Call of Duty 4 gratis voor pc-bezitter
Vorige 14:18 Ubisoft steekt 780 miljoen in overnames
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

whoa dat is onverwacht. al is GTA al een tijdje uit.
maar dat is wel een prestatie. als ie zo druk bevolkt wordt
moet ik hem mischien toch ook maar halen. iig goede community dan

Vreemd bericht want welke prestatie, ik quote:

Overigens zijn de cijfers enigszins geflatteerd. Gfk meet de cijfers van een game per platform afzonderlijk, wat wil zeggen dat GTA IV twee keer in de verkooplijsten voorkomt. De Xbox 360-versie en de Playstation 3 versie staan apart vermeld. Opgeteld verkoopt GTA IV nog steeds beter dan Age of Conan. Bovendien is GTA IV al sinds 29 april te koop en verkocht het spel in de eerste week beduidend beter dan Age of Conan.

8)7 8)7 8)7

Blijkt maar weer dat reclame en hypen ook niet alles is. Ik heb namelijk nog nooit/niet van dit spel gehoord - nou ben ik misschien niet helemaal representatief voor de gemiddelde speler, maar toch. Blijkbaar kan ook een spel als dit goed, zoniet nog beter verkopen dan een spel waar flink reclame voor gemaakt wordt/was/is.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op maandag 2 juni 2008 15:05]



Euh, ik heb 'r ook nog never nooit niet van gehoord, maar ik geef dan ook geen klap om MMO's (vind 'r gewoon niks aan, sorry).
En ik leef echt niet onder 'n steen (wel 'n gat, maar da's 'n ander verhaal, en wij hebben toch ook gewoon kolengestookt internet ;) )

Je bent inderdaad niet representatief ;-) In de MMO wereld werd AoC wat mij betreft wél gehypet. Zelfs op de General Chat van WoW gaat het vaak over AoC dat net uit is.
Reclame en hype zijn niet noodzakelijk verbonden. Bij GTA is er inderdaad veel geld in reclame gestoken. Een echte hype zou ik het daarentegen niet noemen - het is uiteindelijk meer van hetzelfde ten opzichte van de eerdere versies. Dat weet iedereen die de nieuwe GTA koopt ook.
AoC daarentegen is wél een hype omdat de reclame daarvoor vooral van mond aan mond (of; board aan board) verloopt en dat er hoge verwachtingen zijn inzake GFX en gameplay (toch twee vereisten om van hype te kunnen spreken).

Dat klinkt alsof we eindelijk eens met de eerste echte WoW concurrent te maken krijgen. Al valt nog te bezien of men ook inderdaad blijft spelen en niet na drie maanden afhaakt.

Blijken die pc games toch nog wel goed te verkopen

Alleen mmo's ja, omdat je daarmee een account op een server moet hebben, en met gehackte offline games niet.

Hoezo, "toch nog wel"? Er is niets waaruit blijkt dat MMO's op de PC last hebben van hetzelfde euvel als singleplayer games op de PC. Zeker gezien het feit dat MMO's juist ook deels oorzaak zijn van teruglopende verkopen op de PC, en MMO's bovendien zo goed als niet te kopiëren zijn :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 2 juni 2008 15:13]


Zaak voor spelmakers om elk spel met een online mogelijkheid uit te brengen die interessant genoeg is om ervoor te zorgen dat mensen het origineel gaan aanschaffen.

De terugdringende verkopen hebben echt niet alleen met piraterij te maken zoals de grote crysis en cod4 mensen ons proberen wijs te maken.

Waar precies in mijn post zeg ik dat het alleen met piraterij te maken heeft? Juist door te stellen dat er ten minste (maar dus niet uitsluitend) 1 ander ding is (namelijk de populariteit van MMO's - en dan denk ik specifiek aan WoW) beweer ik juist het omgekeerde. Je leest dus nogal selectief.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 2 juni 2008 16:22]


De mensen van Activision moet je echt niet met de vinger wijsen hoor.
Ze geven x aantal beta keys uit aan de mensen om op de xbox360 de multiplayerbeta te spelen. Na enkele uren crashen de servers omdat er blijkbaar 9keer meer mensen inloggen dan ze sleutels hebben uitgedeeld.
Bij de release zien ze dat er 4keer meer mensen op hun servers van de pc zitten te spelen dan ze exemplaren voor de pc hebben verkocht.

Als je piraterij goedpraat of minimaliseert ben je echt slecht bezig. Dan hoop ik dat je graag de overstap naar een console wilt maken want op de pc ga je op je kin kloppen of een flashspelletje spelen.

En zelfs single player games op de PC verkopen goed, hoor. Volgens mij praat iedereen iedereen na als het gaat om het 'dood' zijn van games voor PC.

Ik hoop dat ze de servers er klaar voor hebben dan ondanks de verassing over de verkoop. Ik kan me het begin van WoW nog goed herinneren waar ik naar elke quest gedisconnect werd om vervolgens 20m te staan wachten met "Er zijn nog xx aantal wachtenden voor u".

Ik heb trouwens zo'n vaag vermoeden dat Starcraft II weer over deze cijfers heengaat wanneer het uitkomt ;)

Verassing? Voor zover ik weet heeft nog niemand melding gemaakt van een smeulende pc ;) Hoewel AoC wel behoorlijk pittege systeeeisen heeft, dat dan weer wel.
Geen idee hoe de servers geregeld zijn eigenlijk maar als ik zo lees op diverse fora zit dat wel goed :)

Als ik na de zomer een betere pc heb schaf ik AoC ook aan denk ik.

Starcraft 2 zal ook wel lopen denk ik, gezien de trouwe schare fans van SC1.

Sinds de release geen enkel probleem wat betreft lag of que's gehad. En ik heb inmiddels 35 uur in-game gespeeld. :)

Ben blij dat ik mijn kopie nog heb kunnen bemachtigen vorige week. Wel heel erg wennen hoor als je van WoW overstapt, de GUI voor chatten is drastisch anders, niet in positieve zin vind ik zelf.

Ook is de wereld kleiner als je het vergelijkt met WoW, smallere steegjes en meer mensen op een gebied.

Aanrader om een PvP server te joinen (wildsoul), als je dan een instance-gebied ingaat om te questen kan je tenminste iedereen die er rondloopt afmaken zodat jij je questmobs krijgt >:).

Gameplay is echt super! Combat is geweldig en PvP ook! Daar is WoW niets bij.

Maar omdat het allemaal nogal pril is zijn er wel de nodige bugs. Succes voor deze MMO is gegarandeerd, dit wordt (is) een grote jongen.

Ok, dit bevestigd dus mijn vermoeden :D
niet kopen dus.
Weer een spel met van die irritante pvp-muggen die je van je af moet meppen.
en als laag lvl enkel gekloot wordt door die sukkels enkel omdat zij zeker zijn dat ze jou kunnen verslaan het dan ook doen.

Nee abo-type en pvp-geklooi 2 major tegenargumenten om dit niet te kopen.

spijtig, want ben feitelijk wel een beetje fan van de Conan-saga. zeker de boeken, die heb ik al gelezen, en ze schijnen de wereld zo nauw mogelijk bij de boeken aan te laten leunen.

jammer, maar helaas.

Het is ook mogelijk om voor een PvE of een culture PvP server te kiezen. Dan heb je geen (of minder) kans om op iedere hoek neer te worden gestoken. Misschien dat dat wat leuker voor jou is :)

Dan ga je toch op een PVE server spelen, pussy.

Wat hij zegt over de maps klopt niet. Die zijn veel en veel groter dan bij WOW. Tot level 20 zit je op Torture Island om even te wennen aan de gameplay. Daarna kom je in de 'echte' wereld.

WOW is kinderspel vergeleken met AOC. In veel opzichten. Nu ben je afhankelijk van je eigen vaardigheden en niet meer van je gear.

Ach zo kan je in wow nog Season 3 helemaal hebben, en van een Season 1 pvp gear verliezen waarom omdat die gene geen skill heeft dus dat klopt niet helemaal wat je zegt..

Waarom nu weer direct schelden op mensen die het niet zo op hebben met PvP? Jammer is dat. gnimmeL_kraD verwacht dat de PvP-ervaring hetzelfde zal zijn als in WoW. En daar is het inderdaad bijzonder irritant als je gewoon lekker aan het questen bent en je om de haverklap door een high level gedood wordt. Het PvP'en dient dan geen enkel doel.

Dat het in AoC anders is kan zijn kan je ook op een andere manier duidelijk maken. :)

On topic:
Voorlopig blijf ik nog even LOTRO spelen, als ik wil PvP'en is het via monster play. :) Ik wacht wel even met beslissen tot de bugs uit AoC zijn of totdat WAR! er is. Daar heeft PvP tenminste *echt* zin.

Howard's boeken zijn een en al PVP, zo'n beetje elke verhaaltje eindigd met Conan die picts of een monster aan moten hakt. Abbo's zijn ideaal om een groot spel met steeds weer content te krijgen. Als je echt Howard fan bent spelen dit, PVP is ook veel meer skill based dan welke MMO ook, minder gear.

Monsters = PvE (behalve bij LOTRO dan. :) ).

Dat dacht ik ook, niet dus. Zaterdag heb ik een account aangemaakt. en mijn eerste charr heb ik aangemaakt op een PVE server en daar was geen hond :?
Toen ben ik maar ingelogd op een pvp server, High lvl ganks heb ik niet mee gemaakt, die liepen gewoon langs me heen zonder aandacht aan me te besteden. na een uurtje of 4 wou een rogue van mijn lvl (ranger) me ganken. Nog gewonnen ook.:)

Ganken valt reuze mee in AOC, In WoW zijn het ook vaak de kiddies die het doen. Die kinder kunnen denk ik niet zo'n dikke pc betalen om AOC te spelen (hoop ik :P)

kiddies mogen het niet eens spelen, 18+ :)

Over het spel: Het lijkt mij een supergaaf spel en heb zeker overwogen om het te kopen (terwijl ik vrij weinig spellen koop). Vooral omdat het meer om skills gaat dan om wat je bij je hebt (iemand die dag en nacht wow speelt is gewoon niet te verslaan). Ook dat het een 18+ spel is vind ik wel een goed punt.
De reden waarom ik het niet koop? Toch omdat je per maand moet betalen, en voor de paar uur per maand dat ik een spel speel vind ik dat gewoon zonde. Ik zou toch liever een soort prepaid systeem willen zien, zo is het spel ook toegankelijker voor mensen die nooit een mmo zouden spelen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op maandag 2 juni 2008 19:42]


Jep kheb deze ook gekocht :)

Goed spel hoor, zijn nog genoeg bugs die verholpen moeten worden maar de potentie is er zeker.

En dat van Starcraft 2 is zo waarschijnlijk dat het al bijna een feit is ;)

Ik heb em gespeeld en vond hem ZWAAR tegenvallen, hij ligt nu weer in de kast. Mischien over een paar maanden.

Smaken verschillen, ervaringen dus ook, vind AoC zelf een ontzettende verademing van het MMO genre. Ik blijf in elk geval nog maanden doorspelen :D, heerlijk!

Tja, daarom heb ik hem ook nog niet gekocht, en ga het misschien ook niet kopen.
Hetgeen ik gezien heb in de beta test vond ik nogal tegenvallen en heb nog niets gehoord wat mij overtuigd heeft om AoC te kopen.

Nouja, nog genoeg lekkere games op komst met Starcraft II, Spore enz. :).

Ik ga ook nog even wachten met kopen, het zijn toch examens. Na de examens en na de hype rond dit spel zal het makkelijker zijn om een mening te vormen over onder andere het aantal bugs (waarvan dan hopelijk een heel aantal gefixt zijn), guild-systeem, of de combat nu echt zo vernieuwed is, enz. Is AoC dan toch een teleurstelling, geen probleem want het najaar (met games zoals Spore, Left4Dead, ...) is zo weer daar.

Wat vond je tegenvallen? De community? Gameplay?
Ik zit namelijk, als WoW addict, te denken om het ook eens een slinger te geven, mits de community goed in de aantallen zit. Ik denk er niet over op een uitgestorven server terecht te moeten komen :)

Tsja, WoW valt ook zwaar tegen.

Om ook maar even een onderbouwend stukje te plaatsen.


Ik ben zelf een doorgewinterde WoW speler, maar ik moet hem toch gelijk geven. Wat ik tot nu toe van de wereld gezien heb, valt me zwaar tegen. Ja, het is mooi. Maar qua interface is het weer jaren achteruit. Ook vallen de animaties van characters tegen. Wat me nog het meeste tegenvalt, is dat alles in instances is! Laatst was ik met een maat bezig (op dezelfde server). We willen elkaar even ontmoeten bij de inn. Ik zag hem daar niet staan en hij zag mij daar niet staan. Wat blijkt... zitten we in een andere instance van de stad... like wtf? Dit hoort niet te kunnen in een MMO, in ieder geval is vraag ik me af waarom ze dan meerdere servers gemaakt hebben als ze toch alles in instances doen. Ik ga wel Guild Wars spelen als ik alles in een intance wil!

Ik speel wel in ieder geval even de 30 dagen trial door (ik heb toch niets meer te doen in WoW behalve Sunwell), maar het moet wel een extreem goed spel worden, wil ik door blijven spelen en er geld per maand voor willen neerleggen.

Je weet dat je heel snel en simpel van instance kunt wisselen en zo wel bij je maat in de wereld sta? Niet dat het ideaal is zoals het nu werkt, maar met die instance wissel heb ik er weinig moeite mee.

Ik persoonlijk wel. Daarvoor speel je geen MMO. Het lijkt nu meer op een soort Guild Wars. Want waarom heb je nu dan verschillende servers als je toch allemaal op een andere instance zit. We leven nu in 2008 en een game die 5 jaar in ontwikkeling is geweest valt het me gewoon tegen. Ik ken geen andere betaalde MMO waar je op server niveau elkaar niet in dezelfde regio kunt zien.

Voor hetzelfde effect kan ik ook Baldurs Gate opstarten en een vriend uitnodigen via gamespy o.i.d. Dan zien we elkaar ook in dezelfde stad.

[..]

[Reactie gewijzigd door GutTerIchI op maandag 2 juni 2008 19:27]


Als je doelt op de Tortage-day en Tortage-night instances, dat is alleen op Tortage zo om je te laten wennen aan de single en multiplayer modus. Tortage night is om het verhaal meer aan te kleden. Zodra je er weg bent is dag en nacht gewoon iets dat in elkaar overloopt.

Mij is niet bekend waar deze trial te krijgen is. Kan jij (of iemand anders) mij misschien helpen aan een internet adres? :)

Dit nieuws verbaasd mij ook wel. AoC is dan wel gehyped, maar meedoen met GTA?

Het spel bevalt mij overigens erg goed, ik had hem gepre-ordered en heb met de Early Access meegedaan.

Het leuke van AoC vind ik toch echt de classes. Het is voor het eerst dat ik niet met 1 character doorspeel naar max level. Ik heb nu L45, L32, L28 en L20 characters, en vind ze allemaal even leuk om te spelen. :)


Hij vind ze allemaal leuk om te spelen en jij trek te conclusie dat ze niet boeiend zijn ???

Ja, tenminste, als ik iets heel boeiend vind, dan ben ik daar voorlopig nog wel even mee bezig. Als het minder boeiend is, dan ga ik andere dingen uit proberen.

Misschien zijn ze gewoon allemaal even boeiend?

Tja, sommige mensen kunnen ondanks dat ze iets leuk vinden ook nieuwschierig naar de rest zijn... Hij heeft meerdere classes geprobeerd maar de conclusie dat dat moet zijn omdat de eerste hem niet meer boeide is toch echt niet wat hij zegt. Het is wat jij er van maakt.

Uit jouw verhaal kan ik dus de concluse trekken dat de classes niet boeiend genoeg zijn om mee door te spelen.
Ik denk juist het omgekeerde.
Ik heb bijv. in Lord of the Rings ook meerdere classes uitgeprobeerd, maar sommige zijn gewoon niet leuk genoeg om er mee door te gaan, en dan stop je met die classes.
Aeterna zegt nu dat hij/zij (?) alle classes even leuk vindt en ze allemaal wil doorspelen.

Je begint nu beetje vervelend te worden. Als het spel je niet bevalt, speel het dan aub niet en gaan WOW spelen. Je mening is denk ik duidelijk :)

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben WoW momenteel ook zat aan het worden. Na al die jaartjes heb ik dat ook wel gezien. Maar helaas bied AoC nog niet hetgene wat ik in het begin wel had met WoW of Final Fantasy XI of EVE-online. Dat greep me gelijk vast.

omdat je toen maybe nog niet verwend was qua MMORPG.

laat me raden dat waren je eerste mmorpg's die je speelden.
nogal lochies grijpt het je meteen

toen ik lang geleden met knight online begon vond ik het ook geweldig :Y)

Het was zeker niet de eerste MMO die ik speelde, dat was Ultima Online (de nostalgie... :z )
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:20 Downloadable content Call of Duty 4 gratis voor pc-bezitter
Vorige 14:18 Ubisoft steekt 780 miljoen in overnames
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011