Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 9.228 •

Uitgever Ubisoft heeft aangekondigd dat het Beyond Good & Evil 2 uit zal geven. Bedenker Michel Ancel werkt met een klein team al een jaar aan het spel, waarin Jade en Pey'J terugkeren.

Bedenker Michel Ancel, ook het creatieve brein achter de Rayman-games, maakte twee weken geleden in een Frans tijdschrift bekend dat hij met een team van twaalf man al een jaar werkt aan een opvolger van Beyond Good & Evil. Deel 2 was echter nog niet door uitgever Ubisoft goedgekeurd. Dat is in tussentijd kennelijk gebeurd, want gisteravond kondigde de uitgever het spel officieel aan op een mediabijeenkomst in Parijs. Yves Guillemot, directeur van de uitgever, kondigde het spel hoogstpersoonlijk aan, maar veel meer dan de titel liet hij hij niet los.

Ancel was in zijn interview met tijdschrift Jeux France iets loslippiger. Hij liet doorschemeren dat het spel zal verschijnen op Xbox 360 en Playstation 3. Uit de vrijgegeven video blijkt alleen dat hoofdrolspeelster Jade terugkeert en dat ook het varken Pey'J weer een rol zal spelen.

Reacties (51)

Dit zou nou een super game zijn voor op de Nintendo Wii met de controllers van de Wii. Jammer dat ze de game niet op dit platform releasen.
Ubisoft komt anders wel met een paar keiharde Wii-exclusives: Dogz 2008 en Babies Party. :D

(Ik zie dat ik weggemod ben. Jammer, want Ubisoft heeft de twee bovenstaande titels daadwerkelijk gisteren op Ubidays in Parijs aangekondigd. Zie http://www.cubed3.com/news/10154 en http://wii.ign.com/articles/877/877052p1.html

Ik zie wel dat ik een fout maakte, de laatste titel heet officieel Party Babyz ;(

[Reactie gewijzigd door ymmv op 29 mei 2008 10:21]

Hulde, Beyond Good & Evil was een absoluut meesterwerk dat zwaar te lijden had onder piraterij vanwege het feit dat het puur singleplayer was (al moet ik toegeven dat het spel aan de korte kant was). Fans hebben lang moeten smeken op een vervolg. De makers wouden ook dolgraag een vervolg maken, maar de grote bazen bij Ubisoft zagen dit niet echt zitten. Blijkbaar is een console-only release van een nieuw deel nog wel te overwegen voor onze Franse vrienden :)

Bepaalde screens zien er al héél mooi uit. Pey'j in zijn onderhemdje ziet er prachtig uit. Alleen jammer dat Jade volledig op de achtergrond zit in die screenshot :)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 29 mei 2008 09:34]

Hulde, Beyond Good & Evil was een absoluut meesterwerk dat zwaar te lijden had onder piraterij vanwege het feit dat het puur singleplayer was (al moet ik toegeven dat het spel aan de korte kant was).
Ik vond en vind deel 1 ook werkelijk fantastisch (ik denk hoofdzakelijk dankzij Ancel, die met Rayman 2 ook al zo'n prachtig spel neerzette), maar heb je bronnen bij je bewering dat de tegenvallende verkopen kwamen door piraterij?

Ik las toevallig van de week een oude Power Unlimited door met een stukje over BG&E toen het nog niet uit was, ze waren op bezoek geweest bij de studio in Frankrijk en stonden verbaasd over de sfeer die er hing tijdens de ontwikkeling, hoe positief die was.

Ik hoop van harte dat dit 2e deel het beter gaat doen en als ik tegen de tijd dat het uitkom een pc heb die het kan draaien: count me in.
Harde bronnen heb ik niet, maar er is destijds veel te doen over geweest op de ubisoft fora (zelfs op het magicball.net forum als ik het me correct herinner). Het einde van BG&E schreeuwde immers om een vervolg (nee, ik ga niet spoilen :p), maar vreemd genoeg kwam dat vervolg er niet. De officiële uitleg: zeer tegenvallende verkoop, de enige reden dat ze nog winst maakten was vanwege de PS2 en gamecube versie.

Nu moet je je afvragen, WAAROM verkocht het zo slecht op PC terwijl het in ieder gamesmagazine waanzinnig goede reviews kreeg en vele PC gamers het spel toch gespeeld hadden. Niet vanwege piraterij zeg je? Geef dan eens een andere reden?

[Reactie gewijzigd door boe2 op 29 mei 2008 10:28]

Ik had er nog nooit van gehoord... tot ik het in de budgetbakken zag liggen. Hoewel ik de voorkant niet echt aantrekkelijkj vond (een vrouw met een fotocamera ... hmmm), heb ik 'm toch gekocht. Tijdens het spelen was ik enorm verbaasd over de kwaliteit (zelfs high-quality Nederlandse stemmen!) en kon ik niet geloven dat ik 'm voor 5 euro had gekocht.

Een belangrijke reden voor de tegenvallende verkopen was in mijn ogen die vrouw met de fotocamera ... waarschijnlijk te lief en console-achtig voor de PC-gamers. Ik had 'm d'r bijna voor laten liggen (als die prijs niet zo enorm laag was geweest).
Niet vanwege piraterij zeg je? Geef dan eens een andere reden?
Slechte marketing lijkt me de meest voor de hand liggende. Overigens wil ik niet zeggen dat het spel niet te lijden gehad kan hebben onder piraterij, maar ik vind het wel heel makkelijk om het daar maar op te gooien, terwijl andere spellen wel goed verkochten. Helemaal omdat marketing enorm belangrijk is. Sega weet dat intussen ook als het goed is, die hebben het voor elkaar gekregen om mede door slechte marketing een hele console te laten sterven (Dreamcast) die technisch zeer goed was.

Het einde van deel 1 was overigens inderdaad wat gemeen, toendertijd was er geen sprake van een vervolg omdat het eerste deel zo slecht verkocht. Hopelijk pikken ze het op daar, ik heb echt heel hoge verwachtingen bij een 2e deel. :)
Euh mits het op de PC verschijnt, ik heb geen console (van de huidige generatie that is) en dat zie ik voorlopig nog zo blijven.

[Reactie gewijzigd door Cyphax op 29 mei 2008 11:26]

Nu moet je je afvragen, WAAROM verkocht het zo slecht op PC terwijl het in ieder gamesmagazine waanzinnig goede reviews kreeg en vele PC gamers het spel toch gespeeld hadden. Niet vanwege piraterij zeg je? Geef dan eens een andere reden?
Het komt heel vaak voor dat zeer goede spellen (die goede reviews krijgen) slecht verkopen. En dat is niet vanwege piracy, maar vaak komt het door PR of slechte timing.
BG&E verkocht niet slecht, het was alleen geen kas kraker. Naast BG&E releasde Ubisoft in dezelfde tijd Prince of Persia Sands of Time en Splinter Cell. Verder is de art style van het spel niet altijd populair. Het word altijd gezien als kinderachtig -> een spel voor kinderen.

Ik ben zelf een enorme fan van adventure/action games en ik heb BG&E ongeveer uit een budget bak gehaald. Zo zijn er ook wel andere goed spellen die ik op zo'n manier "gevonden" heb: Anachronox, Scrapland.
Hoho, Beyond Good & Evil is in heel veel landen (waaronder Nederland) gewoon in een BIZAR tempo richting budgetbak gebonjourd. Waar veel games van 35 naar 20 naar 10 euro gaan is BG&E van full price naar 5~7 euro gegaan in veels te weinig tijd. De reden daarvan? Geen idee.
Of meer, ik heb het idee dat het een combinatie is geweest van ongelukkige timing en wat matige marketing. Wees eerlijk, als je de game in 1 zin omschrijft is het gewoon niet zo spetterend ("Action-adventure waarbij je foto's kunt maken van bijzondere dieren").

Sommige games hebben gewoon 'pech'. Games die me snel te binnen schieten die hetzelfde probleem hebben gehad:

- Mafia, briljant spel, hoge cijfers maar verdween ook in hoog tempo richting budgetbak. Gelukkig redelijk gered door de cult-status die het (verdiend) gekregen heeft en daardoor toch nog 2.000.000 stuks van verkocht.

- Planescape: Torment, zo mogelijk het meest briljante spel ooit. Een heel matig succes geworden helaas terwijl het spel hoge cijfers kreeg (en vaak als de beste/een van de beste RPG's ooit gezien wordt).

- Giants: Citizen of Kabuto, veel goede reviews, ook duidelijk een leuk spel maar gewoon ondergesneeuwd in de massa somehow (ik denk dat de situatie van BG&E nog het meest met die van Giants te vergelijken is).
@Icestorm
Vergis je niet in planescape dat het wel erg goed is alleen voor het grote grut van de RPG spelers op sommige vlakken te uitgebreid.

Beyond good & evil was een meesterlijk spel alleen de marketing was gewoon mega slecht terwijl ik het zelf destijd een geweldige zoethouder vond tot de volgende zelda uitkwam.
Verhaallijn vond ik wel wat voorspelbaar eigenlijk na 2 missies had ik al zon beetje het verhaal in mijn hoofd en dat klopte ook nog is daarentegen heb ik hem wel 2 maal gekocht voor de xbox en de PC (PC toen ie in prijs gedaalt was)
en wat was de nederlandse opmerking ook al weer in de game met de boosterboots
SPAGETIOOS!!! :)

om terug te komen over het piraterij gedeelte ja de meeste games met slechte marketing en weinig intresse worden meestal gedownload maar meestal omdat mensen hem voorbij zien komen op de downloadpagina en denken OK even kijken wat het is.
Een downloader die het spel download omdat hij hem gewoon moet hebben is gewoon een cheap bastard koop de spellen die je wil hebben daar is gewoon geen excuus voor voor downloaden
Ik vind het een beetje jammer dat je slechte verkopen meteen aan piraterij toe schrijft. Dat is iets waar Brein en RIAA een handje van hebben, maar om het zo tussen neus en lippen even als feit te verkondigen vind ik nogal vreemd.

Van BGaE heb ik wel genoten. Met name het begin van de game met de vrolijke kleuren, mooie omgevingen en de introductie van alle characters. Helaas heb ik de game nog niet uitgespeeld. Ergens richting het einde liep ik vast en toen kwam RE4 uit voor de Gamecube.. sindsdien niet meer aangeraakt.

Misschien op een regenachtige middag toch eens verdergaan, want ik was erg onder de indruk van deze game.
slechte verkopen != piraterij...

er was gewoon een bagger marketing team achter gezet...
ik zag het spel pas toen het in de budget bakken lag... daarvoor heb ik het werkelijk nog nooit in ook maar 1 winkel gezien, of iets over gelezen in bladen..

wel een gemiste kans dat het alleen voor de 360 en PS3 uitkomt...
dan zal ik (en vele andere) nooit kunnen spelen

[Reactie gewijzigd door mschol op 29 mei 2008 10:26]

bagger marketingteam?! Die demo cd's werden OVERAL uitgedeeld weken voor de release van het spel, in iedere winkel had je wel van die grote kartonnen Jade figuren. Ik weet nog dat ik op een spellenbeurs in Brussel was en dat Ubisoft daar een GIGANTISCHE stand had vol met pc's waar je BG&E kon spelen. Het was ook een van de grote attracties van de ECTS beurs in Londen (samen met een vroege Half Life 2 preview en Metal Gear Solid: Snake Eater). Het spel stond bij de release ook nog eens op de voorkant van alle gamingmagazines.

Wat is goede marketing dan voor jou? Dat de makers in een limousine het spel voor jouw deur komen brengen?
Eerlijk, zo goed kan de marketing niet zijn, heb er ook nog nooit van gehoord !
Vrij groot? hm ben benieuwd naar de kleine topics dan.

Maar het was idd een vrij goede game zoals we van Ubisoft gewend zijn.

Ubisoft is echt de beste gamebouwer erver.
leg mij dan uit dat ik het spel pas kende toen het al lang en breed in de budget bakken was verdwenen?

en toendertijd las ik regelmatig gamebladen en kwam ik best vaak in zaken met games...
OVERAL, GIGANTISCH? Is dit een poging tot hyperbolische humor? Ik vind het in elk geval niet grappig. Terwijl jij zonder referenties (want die spreken je tegen, ik snap je wel hoor) daarmee doorgaat, heb ik er wel drie voor je: Ubisoft erkende strategie-fouten, waaronder marketing en release scheduling. (check bij de wiki's ook de bronnen)

http://jumpbuttonmag.com/?p=25
http://en.wikipedia.org/w...ming#Beyond_Good_.26_Evil
http://en.wikipedia.org/w...ame%29#Series_Development

Heb je enig idee welke andere games van Ubisoft zelf gelijktijdig werden gereleased waar wel iedereen van gehoord heeft, en wat voor relatief GIGANTISCHE marketing campagnes zij hebben mogen benutten t.o.v. BG&E?
haa, wikipedia, de eeuwig betwistbare bron...
Ik zal speciaal voor jou vanavond de foto's zoeken die ik gemaakt heb op de ECTS beurs destijds, met de BG&E campagne uitgebreid in beeld, goed?
De demoschijfjes die ik hier heb liggen komen ook gewoon uit onze lokale Game Mania, net zoals de kartonnen staander die bij een van men vrienden thuisstaat nu.
Overigens niet ZO verbazingwekkend aangezien die games uit de stal van Ubisoft met 3 maanden verschil hier gereleased werden. De schuld dan op "release-scheduling" steken vind ik wel érg magertjes. Bedankt voor de bronnen, nu weten we allemaal de data :p

(de andere games waren sequels btw. Sequels waar op GoT toen stukken minder over gediscussieerd werd dan BG&E)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 29 mei 2008 13:08]

Gezien de opzet van het eerste spel lijkt me een Wii controler niet echt op z'n plaats. De personages passen misschien in het straatje maar de gameplay was er veel te complex voor.
Niet bij ieder spel voor de Wii moet je als een gek staan zwaaien. Beyond Good and Evil werd regelmatig vergeleken met Zelda qua gameplay en dat kon je ook perfect besturen met de Wiimote en Nunchuck. Daarnaast ondersteunt de Wii ook nog classic en GameCube controllers.

Ik denk dat niet slim is van Ubisoft om de Wii te laten schieten, het heeft de grootste userbase op dit moment en ook nog eens een gebrek games met wat meer diepgang.
Ik denk dat er nog wel een Wii versie komt, maar een tijd later dan de PS3/XBOX360 versies. Dat was bij deel 1 ook zo.
Cooooooool hoor, die eerste was sfeervol! Leuke muziek ook! Propaganda!
De stijl lijkt zo op het eerste gezicht wel heel anders dan de eerste film. Beetje realistischer, voor zover je daarvan kan spreken, met een pratend varken ;). De eerste zag er gewoon wat meer cartoony en stylized uit. Ik hoop dat dat gevoel nog een beetje terugkomt. Zie tegenwoordig te vaak dat 'next gen' betekent meer detail, meer realisme, en steeds minder creativiteit vanuit estetisch oogpunt. Maar goed, heb er alle vertrouwen in dat ze van dit deeltje 2 weer een geweldig spel gaan maken. Was helemaal weg van deel 1. Ga het maar weer es installeren :P
Jammer dat ie niet voor de Wii uitkomt. Ubisoft moet echt eens wat fatsoenlijks gaan maken voor Nintendo's console, ipv al die crap die we tot nu toe gezien hebben...

Het ziet er wel mooi uit, BG&E1 was geweldig, dus verwacht hier ook een hoop van.
Ik heb de gamecube versie van dit spel gekocht waar alleen maar de nederlandse stemmen bij zaten. Stiekem hoop ik op de keuze voor engelse of nederlandse stemmen, want ik kon de nederlandse stemmen tegen het einde van het spel wel waarderen.
Maar ik vermoed dat de sfeer in deze game iets grimmiger wordt en niet meer geschikt voor de allerjongsten dus het wordt afwachten.

[Reactie gewijzigd door Murruk op 29 mei 2008 09:50]

Mijn pc-versie had de keuze. Maar ik kon de Nederlandse stemmen niet aanhoren (mja ik ben een Vlaming), dus toch uitgespeeld met de Engelse.
De Nederlandse voice-acting was verrassend goed in Beyond good & Evil deel 1 =)
Wegens de slechte verkopen van beyond and evil 1 zou er geen tweede deel meer komen, maar gelukkig komt er nu toch nog een tweede deel!! Geweldig!! Dit is gewoon een van de mooiste spellen ooit gemaakt en zou ik zeker iedereen aanraden!!
Gaaf! Deel 1 was fantastisch, kan niet wachten op deel 2.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013