Hoofdcategorieën
Device Settings

Belgische minister wil van downloadlimieten af

Door Mick de Neeve, dinsdag 27 mei 2008 09:15
Submitter: HyperBart, views: 25.514

De Belgische minister van Economie en Innovatie Vincent Van Quickenborne wil afschaffing van de downloadlimieten in België. Hij reageerde op een studie die uitwijst dat België slecht scoort op het gebied van internettarieven.

Het onderzoek, uitgevoerd door consumentenorganisatie Test-Aankoop, zet Belgische internetproviders onderaan een Europese ranglijst wanneer wordt gekeken naar internetabonnementsprijzen en wat men daarvoor terugkrijgt. De traditionele koplopers op het gebied van prijs/kwaliteit-verhouding zijn volgens de onderzoekers Duitsland, Frankrijk en Nederland, en sinds kort mag ook Groot-Brittannië zich tot de voorhoede rekenen.

Rond de millenniumwisseling deed België het volgens Test-Aankoop nog goed, maar de laatste jaren is er sprake van een kentering. Dat zou goeddeels komen doordat de voormalige staatsmonopolist Belgacom circa zeventig procent van de markt in handen heeft. Concurrentie wordt bovendien bemoelijkt door de prijzen die Belgacom verlangt van andere aanbieders die diensten op zijn netwerk aan willen bieden.

Van Quickenborne zei al eerder dat de breedbandtarieven in België omlaag moeten, en in het onderzoek van Test-Aankoop ziet hij aanleiding dit nog eens extra te onderstrepen. Hij stelt onder meer dat de Belgische breedbandmarkt gezond kan worden gemaakt door te zorgen dat alternatieve operators eenvoudiger en vooral goedkoper toegang tot het netwerk van Belgacom kunnen krijgen, schrijft Knack. Tevens wil de bewindsman dat klanten bij een nieuwe aansluiting of een overstap sneller worden aangesloten: in ruim vijf procent van de gevallen moet meer dan drie weken worden gewacht tot men op de digitale snelweg kan. Dit belemmert de concurrentie omdat het consumenten van een overstap weerhoudt. Daarnaast wil de minister dat vanaf 1 juli de snelle varianten van breedbandinternet, tot 20Mbps, door alle aanbieders kunnen worden geleverd.

Ten slotte moeten volgens Van Quickenborne de beperkingen op downloadvolumes overboord worden gezet. Hij wijst erop dat de downloadlimieten in geen enkel land binnen de Europese Unie bestaan, met uitzondering van België en Portugal. Vermoedelijk wil de minister de voorstellen geïmplementeerd krijgen door het geven van meer middelen en bevoegdheden aan de telecomwaakhond Bipt, en door Europese regelgeving op het gebied van concurrentie in stelling te brengen.

Volgende 09:58 Adobe geeft bèta's Dreamweaver, Fireworks en Soundbooth vrij
Vorige 08:35 Riaa claimt overwinning op Allofmp3.com
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

En het ergste van al is dat belgacom hierop durft te reageren dat het allemaal onzin is en sterk overdreven want (en nu komt het) voor hun prijs krijgt ge wel veel meer terug dan in het buitenland... gratis antivirus en een 24uren helpdesk ...

De best beveiligde computer is er een die niet met het internet verbonden is :P Misschien is dat de insteek van Belgacom?
Sorry, oud grapje

Gratis antivirus kun je met Google ook wel vinden en een 24-uurs helpdesk heb je niet nodig bij een goed product (kort door de bocht natuurlijk), gewoon tussen 9 en 8 bereikbaar is ruim voldoende voor niet-dringende zaken.

en als je zo'n helpdesk dan nodig hebt, ben je vaak zo lang bezig met uitleggen dat je modem stuk is en het allemaal niet aan je router / pc / bekabeling / stekker ligt, dat je vanzelf het zin er van af hebt :)

Mag ik vragen welk AV pakket je er bij krijgt? Het lijkt mij nl. niet dat je er de gratis versie van Avast! bij krijgt toch?

Een beetje AV pakket kost ook al snel 5 tientjes per jaar.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op dinsdag 27 mei 2008 14:23]


Belgacom PC Security :P (heb ik gelezen op hun site)

Het was in het verleden een norton internet security oplossing, ik heb deze op vele pc's vervangen door gratis alternatieven en tegen de toenmalige klanten gezegd dat ze deze niet meer moeten kopen (ja, toen was 't nog echt een extra service die erbij gekocht moest worden).

Lachwekkend idd: de helpdesk is een computer die je van hot naar her stuurt en een fortuin per minuut kost, en die antivirus spreek ik me al helemaal niet over uit...

Het is echt schandalig dat z zeggen "ja onze service is ondermaats, maar wij geven extraatjes!"...

edit: ik heb het nog eens opgezocht, en de antivirus is nog belachelijker dan hij klinkt: die scanner werkt namelijk enkel op je belgacom-mailbox, het is dus geen te downloaden programma.
En wie gebruikt er nu zo een mailadres van de provider?

[Reactie gewijzigd door kiang op dinsdag 27 mei 2008 10:09]


Ben jij wel klant? Belgacom heeft énkel gratis nummers voor support en het stemmenu vraagt enkel het telefoonnummer in te toetsen waarvoor je belt (indien beschikbaar). Je hebt géén andere menuopties te doorlopen. Het kan inderdaad wel zijn dat je een paar keer doorgeschakeld wordt, op basis van de complexiteit van je vraag, maar dat is normaal als je met 1e, 2e en derdelijnssuport werkt.

...ja ik ben klant? En de laatste keer (oktober 2007) dat ik gebeld heb hing ik wel een kwartier aan de lijn eer ik iemand aan de lijn had, die me doodleuk vertelde dat ik maar moest wachten tot 'de problemen op ons deel vh netwerk waren opgelost'... Leuk advies!

Typisch als zoveel klanten die bellen naar BGC...

Het feit dat je een kwartier aan de lijn hangt, wil zeggen dat er massa's mensen vanuit jouw regio bellen met hetzelfde probleem! Als ze je zeggen dat je moet wachten tot het opgelost is, wil het zeggen dat ze er al aan bezig zijn, of er een team uitgestuurd wordt om het probleem op te lossen!

Ik denk niet dat er veel mensen mogen klagen over de support van Belgacom hoor!

Daarentegen is het inderdaad wel zever dat ze dit als extra argument rekenen... Dat we 'iets' meer betalen voor die support, ok, maar zoveel meer is er echt over!

idd, de support bij belgacom is wel goed,
alleen moet je lang (15 tot 45min) wachten om binnen te geraken
en vaak eenmaal binnen in de 1e lijn moet je niet lang wachten om binnen te geraken in de 2e lijn en bij de 2e lijn kennen ze echt hun werk goed.
Langskomen was nooit probleem, altijd binnen de 2-3 dagen.

nu hebben we telenet (snelheid is beter), support is ook tamelijk vlot (rapper te bereiken dan bgc, nog geen 2e lijn nodig gehad. maar tijdens de installatie enkele problemen gehad en die waren ook binnen de 2-3 ter plaatse + herstelling. (kabelbreuk in de straat)

bij alletwee de providers enkel limietproblemen gehad
En de securitypack dat ze als antwoord geven is een optie dat je moet bijbetalen.

Laatste keer dat ik BGC nodig heb was gisteren. Bij verhuis is helaas mijn nummer niet mee verhuisd en hadden we een ander. Gisterenmorgen 8u30 gebeld, vijf minuten aan de lijn gehangen, probleem doorgegeven, om 11u belde een technieker mij op die in mijn straat stond en nog eens vroeg wat het probleem exact was om de boel zo goed mogelijk op te lossen, en toen ik thuiskwam was het allemaal mooi in orde.

BGC heeft enorm grote fouten, maar support is toch zeer deftig imho. En dat je het over "een fortuin per minuut" hebt zegt al genoeg, want dat is inderdaad gewoon gratis zoals hierboven reeds vermeld.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op dinsdag 27 mei 2008 12:47]


Dit is blijkbaar het probleem bij belgacom.
Er wordt een technieker gezonden, en blijkbaar weet hij niet wat het probleem is. Wat een dienstverlening zeg. We hebben dit op het werk ook gehad. Na vele bellen eindelijk een technieker kunnen laten komen, die weet natuurlijk niet wat het probleem is, belt met zijn maat in het arabisch ofzo (niet om te beledigen ofzo) en het probleem wordt opgelost.
Er zijn hier al zoveel verhalen over.

Ach kom toe, zo kan je overal fout aan vinden. Die technieker belt om precies te weten wat en hoe om zo goed mogelijke dienstverlening te geven. Een muggenzifter die daar een probleem in ziet. Ik vind het net goed dat ik zo snel feedback krijg en dat zonder zelf tien keer aan de telefoon te moeten hangen.

Sommige mensen...

Even een vraagje stellen over een domeinnaam die bij Belgacom staat kostte mij welgeteld 3 dagen. In die 3 dagen heb ik een stuk of 10 nummers gehad waarvan een 0800 nummer die ook in de DNS aangegeven staat. Zwaar onprofessioneel buiten dat het idee van whois gegevens geweld aan wordt gedaan. Je kunt namelijk die 0800 nummers alleen in Belgie bellen, daar buiten is dat niet mogelijk omdat 0800 nummers regio gebonden zijn. Als iemand uit het buitenland wat wil weten van ze zijn ze dus niet te bereiken en dan begint de zoektocht pas echt.

Je komt uiteindelijk terecht in een oerwoud van telefoonnummers met computercentrales erachter en mensen die geen flauw benul hebben wat je vraagt en waar ze je naar moeten doorverbinden. En zo ben je ineens 3 dagen verder en heel wat telefoonkosten rijker.

Overigens is het een achterlijk support systeem omdat ze vereisen dat je het telefoonnummer van je Belgacom internetaansluiting invoert. Lekker handig als je geen internetdienst afneemt maar alleen webhosting of een domeinnaam. Dan heb je dus geen telefoonnummer van je internetaansluiting die je in kunt voeren. En dan? Dan moet je dus improviseren en domweg maar dat telefoonmenu af (die 6 tot 9 opties heeft) in de hoop dat je iemand met enige vorm van clue aantreft. Al helemaal als je vanuit het buitenland belt en ze je dus niet dat 0800 nummer geven (uitleggen waarom je dat nummer niet kunt bellen wordt meestal gevolgd door een "huh?" aan de andere kant van de lijn).

Het rare is ook dat ze bij Belgacom aan zakelijke lijnen (business dsl) eenzelfde werkwijze erop nahouden. Je krijgt alleen een Cisco router die zij instellen en beheren en waar je als klant niks mee mag. Ze schijnen daar niet te snappen dat het gemiddelde bedrijf daar nog een eigen infrastructuur achter wil hebben en dan dingen als firewalls en vpn spul wil gebruiken. Nou moet ik ze wel nageven dat je dan de optie krijgt dat je het helemaal zelf mag doen maar dan moet je wel een eigen modem aanschaffen en krijg je geen support meer. Als je dat zet tegenover wat je in Nederland krijgt bij een business dsl dan heb je bij Belgacom dus simpelweg geen enkele tot bar weinig service en hier in Nederland dus wel.

Ben je zelf überhaupt wel Belgacom klant vraag ik me af? Belgacom en service zijn 2 dingen die absoluut niet hand in hand gaan.

Qua zakelijke internet lijnen ervaar ik het compleet anders. Ik heb meerdere zakelijk Belgacom lijnen in beheer. Het klopt dat daar een Cisco router geinstalleerd is. Standaard met NAT en zonder port forwarding. Maar ik hoef echt maar 1 mailtje te sturen met de gegevens van de lijn en de gewenste wijziging en een uur later is dat geregeld. En het maakt daarbij niet uit of dit een aanpassing in port forwarding is, of een vraag of de Cisco ingesteld kan worden als bridge zodat ik er een firewall achter kan hangen die alles verder afhandelt. Goed, het is niet helemaal zo handig dan dat je het rechtstreeks zelf kunt (dan hoef je niet een uurtje te wachten), maar het wordt we consequent en netjes uitgevoerd.

Maar Ontopic: In Belgie lopen ze qua internet inderdaad wat jaren achter en ik hoop van harte dat er binnenkort wat aan gedaan wordt. Belgacom ligt echter al geruime tijd dwars en zal dan ook zeker met de hakken in het zand gaan staan. Helaas, want zowel de consument als het bedrijfsleven zijn er niet bij gebaat.

AVG Free en een gezond stel hersens vind ik voldoende...
Daar hoef ik niet 3x teveel voor uit te geven per maand.

die helpdesk van belgacom, is dat deelfde als die van Skynet? Ik vond dat maar een hulpeloze, en vooral onbehulpzame, helpdesk. Bovendien vind ik het statement 24uur helpdesk niet passen bij zo'n spraakcomputer die je door honderd menu's stuurt om je vervolgens daar te laten landen waar je niet moet zijn.

De helpdesk van Belgacom is echt wel echte mensen die er 24 op 24 staan. Bij Proximus is dat ook zo.

Enige probleem is dat je enkel 1e lijn medewerkers hebt 's nachts.

Anekdote:

Een vijftal jaar geleden kreeg elke Belgacom klant een CDtje in de bus met daarop een gratis antivirus pakket! Naast dat a/v bevatte de cdrom ook .. tararatatata... een virus _/-\o_

Onderdeel van de goede service: je wilt wel zeker weten of je antivirus software goed werkt! :+

Dat heb je in Nederland ook. Nou ja, XS4All bied bijvoorbeeld antivirus aan met zijn abonnement. Zonder datalimiet. Uiteraard wel met een hogere prijs.
En 24 uur helpdesk? Ik weet niet wat de kwaliteit is maar die van XS4All is bijvoorbeeld uitstekend. Tenzij je om 3 uur 's nachts wilt bellen ja, dan vang je bot.......

antivirus op mijn mac is dus GEEN meerwaarde, en de helpdesk heb ik in al de tijd dat ik het abonnement heb (sinds '97 op't internet) nog niet gebruikt....

haha grapjassen. :) nou ik weet toch wel zeker dat ik hier met mijn jaar gratis mcafee en 20 euro permaand voor 8mb/1mb orange adsl en bij mijn ourders thuis hebben we nog 12mb/1.5mb van @home wel beter af ben dan de belgen daar.
ik hoop voor de belgen dat ze snel van die data limieten en afgeknepen markten afzijn eigenlijk want dat staat de ontwikkeling in de weg.

24 uren helpdesk? Laat me niet lachen. Probeer als gewone klant maar eens iemand aan de lijn te kijrgen na 20 (of is het 21?) uur. In het weekend is het zelfs maar tot 18 uur, en de zondag mag je het compleet vergeten...

En die gratis antivirus heeft tegenwoordig toch iedere zichzelf respecterende provider?

Ok, wie van de Belgische Tweakers is het hier niet mee eens? :P

De KPN heeft toch ook wel 70% van de markt in Nederland in handen?
Indien de KPN limieten zou toepassen zouden veel mensen naar de kabel, o.i.d. gaan.. Waarom doen de Belgen dat niet?

omdat de concurrentie precies hetzelfde levert, so why bother changing. De grootste spelers hebben hun prijzen en aanbod op elkaar afgestemd ipv te concurreren. De kleinere spelers bieden wel wat "betere" dingen aan, maar de kwaliteit is soms minder, of het is niet beschikbaar (bvb Dommel Cityconnect).

Tevens is veranderen van provider allesbehalve gemakkelijk. De hele problemen met administratie schrikt vele mensen af.

[Reactie gewijzigd door DarkJack op dinsdag 27 mei 2008 09:29]


Veranderen van provider is zelfs heel gemakkelijk als je al ADSL hebt de meeste kleine providers voorzien alles om je gemakkelijk hun klant te maken. En als je bij telenet bent volstaan 3 telefoontjes.

Heb me deze week klant laten maken van DxADSL, klein maar wel een goed aanbod voor hetzelfde geld.

en verder is het maar wat je wilt.
Trouwens ik ben er vrij zeker van dat de meeste mensen niets geven over wie hun Inet provider is. Tot zolang je niet echt gaat vertellen dat je bij telenet/belgacom meer betaald en je dat niet gaat uitdrukken in grote bedragen zal de gemiddelde belg wel bij hen blijven.

Dus het wordt tijd voor een vergelijk campagne...

De doorsnee Vlaming(/Belg) is heel behoudsgezind en stapt dus niet zo snel over naar een andere provider. Meestal kennen ze ook niet veel meer dan die paar providers die veel geld steken in advertisement: Belgacom en Telenet dus, en met wat geluk ook nog Scarlet.

En als je bij telenet bent volstaan 3 telefoontjes.
Amaai, maar 3 telefoontjes! Dat zijn er volgens mij toch nog altijd minstens 2 teveel.

veranderen van provider.

Het begin al met het kromme systeem voor het betalen van het koperdraadje. Doe je dat via de provider ben je 12-13 euro per maand kwijt.

Echter providers raden particuliere klanten aan om voor 6,95 bij belgacom een discovery abbo te nemen. Je krijgt dan een gewone telefoonlijn en nummer.

Hoe kant dit zul je denken, een provider moet meer betalen dan jij. Dat is toch krom.

Daarnaast wat is het alternatief, telenet, zelfde prijs zelfde download limieten.

Ja stapje voor stapje komt nu adsl2 en andere providers zoals dommel en dan heb je voor 20-30 euro (zonder vaste lijn kosten) een leuk abbotje met een hoge limiet.

In nederland heeft kpn zeker ook een groot gedeelte van de makt in handen. Maar de prijzen daar liggen gewoon laag. Telfort knp 19,95 per maand voor adsl2+ met vastelijn toeslag. Ik hoor daar niemand over klagen.

Zever, er bestaan ADSL2+ providers in Belgie waar je niet voor de Belgacom lijn betaalt en die teven FUP aanbieden voor minder dan 40 EUR all-in.

Vooral omdat mensen de eerste 12maanden zijn gebonden aan een ISP. Dat Quicky dat als eerste maar oplost zodat mensen veel sneller kunnen overstappen. 3maanden lijkt me veel eerlijker.

Drie telefoontjes? Een aangetekende brief bedoel je. Als je je contract leest - ik heb de voorwaarden vorige week nog afgeprint, ik stap over naar Scarlet - 100 GB per maand :D - dan vragen ze dat je schriftelijk opzegt (al dan niet als 'toevoeging' op een telefoontje). Ik kan al inloggen op 'Mijn Scarlet' sinds een paar dagen (modeminstallateur moet nog komen) en daar kan je gewoon per e-mail opzeggen. Sterker nog: Scarlet steekt de optie om op te zeggen niet weg - wat Telenet wél doet. Ik ben redelijk handig met internet en ik kan op mijn gebruikerspagina geen enkele knopje of link vinden die me toelaat om mijn abonnement op te zeggen. Vreemd toch?

Ik ben 2 weken geleden overgestapt van ADSL PLUS van Belgacom naar Dommel Netconnect. Ik kon een halve dag na m'n online aanvraag bij dommel surfen via het dommel netwerk en een week later kreeg ik een brief van Belgacom dat m'n ADSL abbonnement met succes was opgezegd. (Ik vermoed dat dommel dit geregeld heeft) Ik heb hiervoor amper iets moeten doen, dus moeilijk zou ik deze overstap niet echt noemen. Het surfen met dommel verloopt nu zelfs nog vlotter als met Belgacom.

Ik snap niet waarom zoveel mensen schrik hebben om over te stappen. het enige wat ik administratief heb moeten doen is op de website van dommel een online aanvraag doen. De rest word allemaal voor je geregeld.

Ik ken iemand die van Telenet naar adsl wou over gaan, zijn bestellen had gedaan bij Scarlet en na meer dan een maand kreeg hij de melding dat Belgacom hem domweg niet wou aansluiten. Ondanks dat hij midden in het stad woont ;-)

En ik heb zelf ook al eens negatieve ervaringen gehad met Belgacom en adsl. Ik vrees dat jij één van de weinige gelukkige bent.

Net wat je zegt !

Ik ben sedert een half jaar ook overgestapt van Belgacom naar Dommel NetConnect, ik heb geen enkel probleem ondervonden...

Aanvraag indienen op de website van Dommel en zij regelen de volledige overstap.
Jij krijgt de nieuwe Dommel gegevens en zij sluiten het 'oude' Belgacom abbonement voor je af... Petje af voor de gemakkelijke overgang !

jammer dat je bij dommel alleen 12-13 euro per maand extra moet betalen voor gebruik van het koperdraadje en dat je beter bij belgamcom een discovery abbo kan blijven houden voor 6,95 per maand.

rara hoe kan dat zul je denken. tja laat de belgische opta daar eerst maar eens iets aan doen, krommer kan het echt niet.

Je hebt gelijk... het kan wel maar je hebt op deze manier wel een geruime periode (minimaal 5 weken) dubbel tarief te betalen, afhankeljik van de opzegtermijn die je ISP hanteert. Als je niet dubbelle abbokosten wil betalen zit je wel degelijk een aantal weken zonder internet.

Ik ben van Telenet naar Dommel gegaan. 2,5 maand heeft het geduurd voor ik 1 bit over de ADSL lijn kreeg. Het probleem lag niet aan Telenet noch aan Dommel maar aan Belgacom. De fysieke telefoonlijn was beschadigd bij wegenwerken maanden terug. Aangezien niemand die kabel gebruikte was het ook niet nodig om ze herstellen. Massa's telefoons, mails, arrogante Belgacom verkopers + dove helpdeskmensen, van het kastje naar de muur voor het in orde was..

- "Gelieve uw telefoonnummer in te geven om verder te gaan"
euh ik heb geen telefoonnummer
- "Gelieve uw telefoonnummer in te geven om verder te gaan"
euh ik heb geen telefoonnummer
- Wij hebben uw nummer niet ontvangen, voor telefonie druk 1 voor adsl 2 voor ...
tjah, ik moet ADSL hebben, maar 't is een telefoonlijn...
- "Belgacom helpdesk"
ik heb een probleem met de telefoonlijn
- "Wat is uw nummer?"
Ik heb geen Belgacom telefoonummer
- "Dan kan ik niets doen voor u"
De fysieke lijn is kapot
- "Tjah, alsek geen nummer heb kan ik niets doen, bel naar ....."
Vandaar kom ik net ... en terug naar af....

Als aanvulling op DarkJack heb je dan ook nog de afstanden tot de centrale waar je rekening mee moet houden. Ik weet niet hoe het zit met de openheid van de kabel in Nederland maar hier in Vlaanderen is Telenet heer en meester. Dit maakt dus dat als je buiten het gebied van de 4km zit (endus een magere snelheid hebt als je kiest voor ADSL) dat je enkel Telenet als keuze hebt.
Op het ADSL netwerk heb je dan nog het kleine voordeel dat er andere leveranciers op mogen, maar bij de kabel ben je gedoomd Telenet gebruiker te zijn.

Er zijn wel meerdere kabelaars in nederland verspreid door het land, maar meestal per locatie maar 1.
En die worden ook steeds groter, zo zijn laatst Casema, @Home en Multikabel nog opgegaan in 1 bedrijf (ziggo).
Dus kabel houd ook hier in dat je maar 1 keuze hebt (meestal).
Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je op veel plekken gerust ADSL kan nemen van meerdere providers.
Afstanden tot de centrale gelden ook hier, maar zeker in de randstad waar ik zit kom ik zelden tegen dat mensen echt te ver zitten tegenwoordig.

Die concurrentie op de kabel gaat er ook wel komen denk ik, zeker na de consolidatie van de maatschappijen in Ziggo.

Je moet er rekening mee houden dat België meer dan Vlaanderen is en kabel is eigenlijk alleen in Vlaanderen verkrijgbaar. De enige aanbieder hier is Telenet en die biedt grosso modo de zelfde formules aan als Belgacom hoewel Telenet net heeft toegezegd de datalimiet van haar meest populaire abonnement naar wel 20GB te vergroten (van 12GB).

Dit is een abonnement van 10Mbit down en 512Kb up voor ¤42,91 per maand. Het ruimste abonnement van Telenet omvat een downloadsnelheid van 20Mbit en een uploadsnelheid van 1Mbit, gecombineerd met een datalimiet van nu 35GB maar binnenkort 65GB. Dat wel voor een heftige maandprijs van ¤61,32.

In principe is Telenet dus sneller met iets grotere datalimieten maar de prijzen zijn vrijwel hetzelfde. En ze zijn monopolist op de kabelmarkt.

Met de televisiedistributie is het niet veel beter gesteld. De gemeente kiest voor jou een kabelaanbieder en die ben je dan verplicht te nemen als je kabeltelevisie wil. In mijn gemeente is dit dus ook verplicht Telenet. De enige alternatieven zijn TV Vlaanderen (via de satelliet) of Belgacom TV (via de telefoonlijn) maar voor deze laatste ben je weer verplicht ook een internetabonnement van Belgacom te nemen (koppelverkoop iemand?). DVB-T alternatieven bestaan vooralsnog niet maar daar kan over een goed jaar verandering in komen. Hierbij moet wel gezegd worden dat ik in mijn huis, dicht bij een zendmast, slechte ontvangst heb dus ik hoop dat ze dat nog wel gaan verbeteren.

Overigens heeft Belgacom onlangs één van haar grootste concurrenten op de ADSL markt overgenomen. Op korte termijn is er nog niet heel veel verbetering merkbaar. Natuurlijk zijn er ADSL aanbieders die meer bieden voor minder geld maar harde downloadlimieten blijven en de meeste aanbieders bieden de interessantste abonnementen alleen in de kernsteden aan (waar ADSL2 beschikbaar is).

SMG525 heeft ook een punt met te zeggen dat de afstand tot de ADSL centrales een probleem is. Vrijwel heel Vlaanderen is verstedelijkt en toch zijn er zelfs rond Antwerpen nog genoeg gebieden waar men wel ADSL kan krijgen maar dat de 2Mb nog niet eens gehaald wordt. Telenet is dan het enige alternatief met gevolg dat vaak de lokale lijn overbelast is waardoor het ook weer niet vooruit te branden is.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op dinsdag 27 mei 2008 09:42]


Kleine aanvulling, Belgacom is vanaf nu wel te nemen zonder een belgacom internet abbo... voor 9.95¤/maand (dacht ik) kan je dus ook BelgacomTV nemen! Overlaatst was zelfs uitgelekt dat belgacom zijn verkopers in de INDI gebieden aanzette deze producten te marketen, aangezien in het indi gebied geen Telenet digital mogelijk is

Ook die overnamen van de 3e grootste speler (Scarlet) gaat er door europa waarscheinlijk niet komen. Of dit een goede zaak is laat ik nog in het midden want zonder overname heeft scarlet moeilijkheden verder te bestaan.

Ik dacht dat 95% adsl dekbaar was, en dat daarvan nog eens 10% een 1.1mbit profiel max kan krijgen... LET op dit gaat over gebieden en niet inwoners!
ADSL2+ is voor 80% verkrijgbaar.

Belgacom zou volgens berichten ook druk bezig zijn extra centrales te plaatsen zodat zowel de niet aan te sluiten gebieden bereikbaar worden als de te grote afstanden voor een degelijke snelheid minder worden

Dat van Belgacom TV wist ik niet.

Dat de overname door Belgacom mogelijk niet door gaat vind ik zeer goed nieuws. Ik heb de laatste tijd de media niet zo goed kunnen volgen helaas :)

Je zegt dat ADSL2+ voor 80% verkrijgbaar is. Maar hoe meet men dit? De snelheden zakken bliksemsnel naarmate de afstand tot de centrale toeneemt. Volgens Wikipedia haalt men op 4,7km van de centrale nog maar 4Mbps.

Ik ben het voor het grootste deel met je akkoord, behalve het stukje over de overname.

Belgacom _wil_ Scarlet overnemen, maar moet daarvoor nog de raad van mededinging passeren. En die zullen deze overname waarschijnlijk niet goedkeuren omdat er nu al te weinig concurrentie is op de telecommarkt.

Officieel is het nog allemaal niet, maar als je hoort dat deze raad al bij verschillende partijen ten rade gegaan is, en deze allemaal negatief stonden tov de overname, zal Scarlet waarschijnlijk (hopelijk) nooit bij Belgacom behoren.

en 512Kb up
"ten laatste 30 juni beschikbaar" ben je even vergeten, ik kijk nog steeds uit naar het resultaat...

Hier is het al sinds half april verhoogd. Je kan op de site van Telenet aan de hand van je postcode checken of het al gebeurd is.

DVB-T bestaat wel (en is gratis) maar dan heb je enkel VRT en Ketnet/Canvas

Ja, dat weet ik maar dat is dan geen serieus alternatief voor kabeltelevisie waarbij je toch een stuk meer zenders hebt.

Er zijn wel gesprekken om zeer binnenkort Belgacom TV via DVB-T te laten verlopen

Omdat alleen op ADSL er alternatieven zijn met 'menselijke' downloadlimieten. Op kabel is het enkel Telenet en die doen ongeveer hetzelfde als Belgacom (zij het iets sneller omdat het kabel is).

Ik zit al op kabel (Telenet de enigste aanbieder) en zoals al gezegd is deze niet beter
qua prijs en limieten. Maar wil ik overstappen naar kleinere adsl provider (zonder telefoon) dan kost het me evenveelm heb ik misschien 10GB meer maar een pak minder snelheid ...

Door gebrek aan concurrentie hebben we dus gewoon geen goede opties ...
En ja prijsafspraken is verboden tussen twee bedrijven maar dat gaat blijkbaar niet op als het grotendeel van de politici aandelen hebben in de twee bedrijven.

Scarlet One 20 kost je 40,75 ¤ - een tikje goedkoper dan Telenet - en daarvoor heb je ADSL2+ (20 Mbit down, 1 Mbit up, 100 GB/maand) en een 'gratis' telefoonlijn - gesprekken betaal je nog wel. Als 40 ¤ dan toch de bodemprijs is bij de meeste providers voor een deftig abonnement dan haal ik er liever het onderste uit de kan - het is elke maand weer een stevig bedrag dat je ophoest. Er is geen enkele 'light' formule die voldoet voor een regelmatige surfer.

Ik snap die download limieten nooit... mijn provider zegt dat de kosten niet in dataverkeer zitten. Het zit meer in infrastructuur en zo.

Nou dan ligt die infrastructuur er, waarom wordt er dan gewerkt met download limieten?

dat is (waarschijnlijk) onzin... dataverkeer zal het meeste kosten, zeker bij grote downloaders...
dataverkeer is duur, zeker upload

[Reactie gewijzigd door mschol op dinsdag 27 mei 2008 09:30]


Ik dacht altijd dat een provider voor een bepaalde snelheid betaalde, dus een x aantal gbit per seconde en niet het daadwerkelijk aantal verzonden data. Want dan zou het inderdaad niets uitmaken of iemand 1 gigabyte of 1 terabyte per maand zou downloaden. Maar blijkbaar is dat dus niet zo.

hier op de campus hebben ze een 600Mbits lijn bij BELNET (overheidsinstelling) en ze betalen enkel voor die 600Mbit lijn en niet voor eventuele trafiek op die lijn.
Dus uw verhaal klopt wel.

Kijk anderzijds eens naar usenetproviders: voor een appel en een ei genereer je daar 200Gb per maand (¤6 ofzo), dus volume kost inderdaad niets

anderzijds is het wel zo dat als iedereen "unlimited" gaat, je de infrastructuur wel zal moeten uitbreiden wegens bottlenecks...

[Reactie gewijzigd door Cafe Del Mar op dinsdag 27 mei 2008 10:07]


Wij hebben op onze campus 32Gbits lijn van Surfnet :9
600Mbit klinkt erg weinig voor een campus :) Universiteit? Hoeveel studenten/medewerkers?

Studenten hebben geen downloadlimiet, wel een uploadlimiet, van 50GB per week.

Hier in Leuven hebben we een limiet van 4Gb down, 1Gb up. De KUL telt ongeveer 32.000 studenten, aantal medewerkers heb ik geen idee van.

600Mbit is erg weinig voor een campus, maar in dit monopolie-klimaat kan zelfs BELNET (overheid) geen betere prijzen aanbieden.

Wij hebben 6000 studenten en 2000 medewerkers :) Met 32.000 studenten 4GB delen lijkt me best wel traag gaan :s

die 4Gb is wel per student en per maand :)

die 600Mbit is wel degelijk de KULeuven, althans de beheerder ervan heeft dit eens gezegd :)
hier zitten 23000 KUL-studenten en dan nog een pak van een aangrenzende hogeschool

@mschol, wat jij verkondigd is klinklare onzin!!!! Alsof iets ontastbaars als data over een stukje lijn geld kost (tis inderdaad de infrastructuur,onderhoudt etc). Maakt voor die lijn geen ruk uit of er 1 of 100 gig doorheenkomt of denk je dat er een tellertje opzit net alsop je racebaan 8)7

@zep man, keilen ze er maar een extra server tegenaan (als dat al nodig is!?) om de datastroom te verwerwerken zoals het hoort. Het heeft iig niets te maken met de kabels in de grond, allemaal verhaaltjes van bedrijven als belgacom om hun achterlijke prijzen te rechtvaardigen!!!! Ik ben blij voor mijn zuiderburen dat het nu in het licht staat en hoop dat ze spoedig verlost zijn van die achterlijke middeleeuwse praktijken!!!

[Reactie gewijzigd door Patrick_is_cool op dinsdag 27 mei 2008 10:25]


Dat is natuurlijk afhankelijk van je contract met je upstream provider. En ja, dat kan weldegelijk per GB traffic geregeld zijn.

Ik snap die download limieten nooit... mijn provider zegt dat de kosten niet in dataverkeer zitten. Het zit meer in infrastructuur en zo.

Nou dan ligt die infrastructuur er, waarom wordt er dan gewerkt met download limieten?
Datalimieten worden gebruikt om te besparen op de infrastructuur. Minder gebruik van bandbreedte = minder belasting van de huidige infrastructuur.

Kort samengevat vragen ze meer geld voor veel minder (in verhouding met andere landen).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op donderdag 29 mei 2008 07:59]


Ik denk dat datalimieten vooral enorm veel opbrengen. 10000den mensen die elke maand volumeblokken bijkopen. Mensen die TurboNet enzo nemen voor meer dan 60 euro per maand! Telenet en Belgacom kunnen HD-televisie aanbieden via diezelfde kabels, maar 50 gigabytes downloaden, blijkt onmogelijk.

Ik vraag me af in hoeverre het opgaat. De providers geven een limiet die niet hoog is, 20 Gb is echter voor menig thuis gebruiker meer dan voldoende. Als ik kijk naar hoeveel door een doorsnee gebruiker wordt gebruikt in bandweidte valt dit vies tegen, echter men heeft op tweakers snel de neiging hun eigen gebruik te achten wat een doorsnee gebruiker doet. Een doornsee gebruiker gaat niet 24x7 muziek streamen en youtube kijken en laat in de tussentijd BT/nieuwsgroepen lopen, die checken eens een mailtje of surften wat, en misschien kijken ze een trailortje en dat is het. En als je dat dan bekijkt zal dit nooit voorbij de 20 Gb komen. Ik heb soortgelijke verhalen vroeger gehoord op grotere lanparties dat men gigabyte verbindingen nodig had omdat ze zoveel leechte, echter als je dan eens de switches en backbone ging monitoren bleek dat men zelden voorbij de 100mbit kwam en dit nooit 24x7 deed.
Ik vermoed dat de meeste ISP´s in Belgie preventief werken om te voorkomen dat ze een 4 tal extreme downloaders op 1 UBR krijgen wat wel tot problemen zou lijden. En zou dit wel voorkomen dan laten die extreme downloaders het de volgende keer wel uit hun hoofd als ze de rekening krijgen. Hier in NL zijn ISPs echter geforceerd om dan een UBR te delen wat aardig wat geld kost.

voor een deel werk je surfgedrag ook in de hand, als er morgen een firma begint met online films te verhuren (wat Telenet zelf ook doet), zal dat bedrijf weinig winst kunnen maken
een beetje deftige kwaliteit gaat snel naar de 1 à 2 GB per film, wat met 12GB/maand nogal moeilijk is (films die je bij Telenet huurt rekenen ze niet mee in de limiet)
Youtube is heel populair, maar niet in België
Skype, online gamen,... allemaal heel leuk, maar verbruikt echt veel meer dan je denkt
HD trailertjes kijken voor je naar de cinema vertrekt... ai

als je enkel html surft, wat mails leest en hier en daar iets download, dan is 12GB inderdaad ruim
vergeet niet dat de "10GB limiet" al stand houdt sinds het jaar 2000
op 8 jaar tijd heeft Telenet dus al 2GB toegevoegd (binnenkort nog eens 8GB naar het schijnt), maar op die 8 jaar is het gebruik van internet wel grondig gewijzigd!

Nou..... je hoeft geen tweaker te zijn om veel te downloaden hoor kerel....

In sommige gevallen heb je gelijk en praten tweakers voornamelijk namens hunzelf. Maar zelf heb ik genoeg vrienden die flink downloaden in de maand terwijl ze geen computertechneuten zijn en zelfs mijn vader en moeder gaan samen over de 20Gb heen nu je tegenwoordig overal televisieprogramma's op internet kan kijken.
En dan heb ik nog geen puberend zusje met webcamverslaving, moet je nagaan...

Datalimieten vallen gewoon niet goed te praten.... Andere landen hebben fair-use policy en die belgen worden gewoon genaait doordat er een kartel is.
24uurs helpdesk, wow.... 2 medewerkers die de hele nacht door zitten te bieren en slechts sorry hoeven te kunnen zeggen en de vraag opschrijven voor de volgende dag. En dan nog: alsof daar gebruik van gemaakt wordt. Online virusscanner? 2 euro bij Planet internet, ga me niet vertellen dat die 2 euro compenseert voor die 5 euro (hoeveel het ook is) die je betaald per Gb als je over je limiet heen gaat.

Ik weet het: ik moet aandelen hebben van belgacom, die gasten krijgen het voor elkaar al vele jaren te veel te verdienen!

[Reactie gewijzigd door poepkop op dinsdag 27 mei 2008 11:04]


12G is de dag vandaag echt te weinig voor een doorsnee gezin! Zoals reeds gezegd zijn er nieuwe technologien gekomen die meer bandbreedte vreten, games en demo's worden groter enz enz

Veel gezinnen hebben meerdere pc's in huis. Wij hebben er hier 5 (gezin met 4) dat wil zeggen dat ik 80 Mb (Megabyte!) per dag mag verzetten per pc om niet over de limiet te gaan van 12GB (Standaard telenet abonnement). Dat is echt belachelijk weinig.

Ok, niet elk gezien heeft 5 pc's. Maar hebben dan wel een xbox oid. Kinderen een beetje gamen, mama wat receptjes of fotootjes bekijken, papa even mails checken en youtube bekijken en bye! daar gaat de limiet....

Sorry , maar ik vind het echt belachelijk dat iedereen hier zijn verbruik moet zitten te rechtvaardigen. Als ik op internet surf , wil ik daar onbeperkt gebruik van kunnen maken , ongeacht of ik enkele mails bekijk of de ganse tijd online zit te gamen. Houd jouw tv er ook na 12 uur tv kijken in de maand ermee op? Nee! Mensen willen gewoon fatsoenlijk gebruik kunnen maken van de diensten die aangeboden worden.

En nu maar hopen dat dat door gaat. Ze lopen echt jaren achter wat dat betreft. Ik was van het weekend bij mijn vriendin en het was helemaal niet vooruit te branden. Dat kwam omdat ze voor de rest van de maand afgeknepen word tot 64kbs omdat ze meer dan 500MB er doorheen had gepompt.

@kiang
Klopt je hebt gelijk. Het was nog erger. 400 MB.
Die 400 MB was er dus al binnen 2.5 weken doorheen omdat we de hele avond MSN met webcam aan hebben staan. Niet dat we de hele tijd kletsen, maar zo af en toe wat typen en een knipoog geven. Duidelijk niet van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door seal74 op dinsdag 27 mei 2008 10:30]


500MB?!
Dat is wel héél weinig, of niet? Dat is minder dan één linux iso-tje downloaden, en als je pech hebt, kost een goede windows update je ook al zoiets.

Het is zelfs erger hoor, van de Belcacomsite (http://www.belgacom.be/pr...ge=hbs_adsl_res_technical):
ADSL Budget:
-1 Mb down
-128 kb up
-400 MB limiet
-1 mailbox met 5 aliassen (alsof iemand dat gebruikt... duidelijk iets uit de jaren 90)
-zit je over je limiet? voor 3 euro heb je een 'volumepack' van 500 extra MB!
-24/24 toegang!! (dat ze dat durven gebruiken als verkoopsargument...)

En al dat prachtigs voor maar 20 Euro per maand!!!

Het wordt duidelijk tijd dat Belgacom (en Telenet, die zijn even erg...) een gigantisch harde schop onder de kont krijgt...

Wat doe jij met je Windows!?
volgens mij is SP2 en SP3 samen nog niet zo groot, en dan moe tje nog de 32bit versie hebben, voor de 64bit versie is er geen SP3 en wordt het dus nóg minder.

Wel eens een verse install gedaan, en daarna de updates binnen getrokken? Dan ben je wel even zoet hoor!

Reden te meer om de Servicepacks te slipstreamen en/of op een aparte PC of CD te hebben staan...

dat noemt men hier "light" formules. Komt erop neer dat je internetverbinding hebt, maar er geen gebruik van mag maken, omdat je dan op smallband komt :(

En dat zou heel goed nieuws voor ons betekenen
Hopelijk word het deze keer wat want er is al veel over gespeculeerd

Het werd tijd dat dit van overheidswege eens in de kring geworpen werd! Ik zit nu bij de alternatieve Belgacom-gebruikende provider Dommel, waar ik van die limieten zowiso al niet veel last heb. Bij Belgacom betaal je vlot 40¤ voor 10GB download/ 2GB upload als ik me niet vergis. Dat is echt niet meer van deze tijd. Fenomenen als Youtube, Online Gaming, Music Stores etc. hebben ervoor gezorgd dat de limieten in België veeel te nauw zijn. Tijd om die grenzen te slopen imo!

Ik deel volledig de mening van Durin, wat je bij belgacom voor ¤40 (12 gig) krijgt, heb je bij dommel (netconnect, dus nog niet de opitmale cityconnect) voor ¤30 (15 gig), terwijl je voor ¤6 extra bij dommel al een abbo van 100 gig hebt :)

Maarja, de dominantie van belgacom & telenet blijven een toonaangevende rol inzake limieten, downloadsnelheden. Door de druk die hier nu wordt uitgeoefend, hoop ik dat ze ook eens rond de vergadertafel zullen zitten en wat vergelijkingswerk doen.

Ik in ieder geval ga d'r niet op zitten wachten weliswaar, verhuis binnen een maand, en ik aarzel er niet aan om voor dommel te gaan.

Opletten hoor, de zelfde consumenten verenging heeft ook al eens de Regering op de korrel genomen omdat het tal van telecom richtlijnen niet in een KB wou gieten en Europa heeft België hiervoor zelfs enkele boetes gegeven omdat het meer dan 3 jaar wachtte, heel veel van die wetten zorgde er voor dat overstappen ook makkelijker werd en deze zijn ook nog maar een goed dik jaar in voege.

Nu ja, het mag wel gezegd worden, toen hadden we ook nie Quickie.

Q maakt zich graag populair. Eerst de gehackte iPhone - waarmee hij ongetwijfeld wel een streepje voor krijgt bij kwijlende noobs - maar zeggen 'dat iets moet veranderen' heeft in dit apenland nog nooit iets opgelost.

Als hij het erdoor krijgt, petje af. Maar tot nu toe heeft hij nog niet veel verwezenlijkt als politicus buiten zich laten opmerken voor de camera's.

True, maar het valt toch op dat hij serieus zijn best doet, vorige jaren kon je wel elk jaar een minister vinden die eens op zijn blog schreef dat internet goedkoper moest, maar Quickie zit al een hele maand onafgebroken te zagen in zowat elke krant en magazine dat er iets moet gebeuren. Denk dat hij het nog zou vernoemen moest de 'dag allemaal' hem morgen intervieuwen. Dus er is goede hoop en ik geloof dat de internet kwestie wel wat makkelijker is dan BHV.

Bovendien kun je op je webspace bij BGC geen PHP gebruiken. Ook dit is zeer beperkend. Ik weet wel dat dit kan zijn omwille van veiligheidsredenen: sommige versies van PHP zijn zo lek als een mandje, maar toch. Dan komt BGC toch weer aandraven met hun veiligheid.

Dit kan bij veel providers niet, en is niet raar. Een gemiddelde provider in nl laat ook geen scripts toe, of enkel een paar scripts die de provider uitzoekt voor je.

Normaal gesproken gebruik je daar een goede hoster voor en niet je isp.

Belgacom is dan ook een ISP en geen webhost. De webruimte die je krijgt is een extraatje. Verlangen dat dit ook nog eens gratis server side scripting ondersteunt is wat veel gevraagd, denk je ook niet?
Je zegt "bovendien"...welke ISP's bieden dan wel standaard webhosting+php (en bijhorende databank uiteraard) aan hun klanten? 8)7

Belgacom bied nochtans ook 'professionele' webhosting aan, inclusief domein en asp en sql en noem maar op. Maar niet gratis bij een adsl-abbo.

Het zal lang zoeken zijn om een provider te vinden dat wel webspace met php aanbiedt!

Van Quickenborne heeft het wel goed begrepen, maar of dit te verwezelijken is door het Bipt meer bevoegdheid te geven daar heb ik toch mijn twijfels bij. Belgacom en Telenet hebben al vaak genoeg gewoon bipt zijn maatregels naast hun gelegd en toch maar hun eigen ding gedaan. Zelfs het openstellen van de ADSL2+ van Belgacom kwam er pas indien Belgacom in ruil hun eigen Vdsl alleen mochten gebruiken.

Het probleem is dan ook niet meteen de datalimieten waar iedereen zo hard zit om te roepen, het is puur de concurrentie die geen kansen krijgen. Op de kabel helemaal al niet waar telenet gewoon bij wet de enige aanbieder voor de komende 50 is! Hoe wil je dan gaan innoveren als niemand je jouw positie kan afnemen? Belgacom aan de andere kant heeft de ADSL infrastructuur in hande en laat die alleen maar gebruiken door andere voor te hoge prijzen....

Enige oplossing lijkt mij dan ook breek de kabel open, maak belgacom een infrastructuur en slecht een kleine aanbieder van adsl! Dan zullen prijzen en limieten wel volgen en er een gezonde markt overblijven.

Tuurlijk leggen Belgacom en Telenet de maatregelen van het BIPT naast zich neer. Het BIPT heeft geen enkele slagkracht. Het is een adviesorgaan. Zij kunnen zeggen: het zou zo of zo moeten, maar ze kunnen geen enkele provider verplichten van dit te doen. Ze hebben geen enkele slagkracht.

Geef het BIPT de bevoegdheid om straffen op te leggen, en de telecombedrijven zullen wel twee keer nadenken voor ze een beslissing gaan negeren.

Hopelijk lukt het Quickie om die downloadlimieten eindelijk weg te werken. Hij zal echter veel moeite moeten doen.

De limieten zijn er namelijk niet enkel om meer munt te slaan uit Telenet en Belgacom hun internetservice (voor zover het een service is :P), maar ook om hun andere winkel, hun digitale TV (die trouwens, vooral bij Belgacom, erbarmelijk is...) aan te zwengelen.

Hun filmverhuur zou namelijk voor geen meter lopen moesten mensen zonder problemen films van amazon oid kunnen huren: minder geld voor meer kwaliteit en langere huurperiode.
Nu meoten we echter rekening houden met die k*tlimieten, waardoor een filmpje van 1.5GB, of 10GB in HD, volledig onmogelijk is: mensen gaan dus naar hun set-top doosje van belgastom of teleslet lopen voor een filmpje...

Belgacom is hier al zwaar tegen in het verweer gegaan, maar dan met flutargumenten.
Zo haalden ze bijvoorbeeld aan dat ze in de prijs wel extra's hebben als een anti-virus, gratis helpdesk,... Gratis anti-virus, alsof er niet genoeg gratis en betere alternatieven zijn (AVG). als spyware je pc niet vertraagt doet dat flutpakket van een Norton Internet Security het wel.

En de helpdesk, hoeveel keer gebruik je dit nu daadwerkelijk ? 1 keer als je pas bij Belgacom bent voor de problemen, en 1 keer om je abonnement op te zeggen als je naar Dommel gaat :P

Ze haalden dan ook nog eens aan dat er maar enkele duizenden van de paar miljoen klanten volume packs nodig heeft. Vrij logisch, de rest zit halverwege de maand al angstvallig de trafiekmeter in de gaten te houden. En als er daadwerkelijk maar een paar duizend mensen over de limiet gaan, wat belet het dan om gewoon de limieten af te schaffen. Een beetje de eigen ramen inslaan dat argument. De echte downloaders zijn waarschijnlijk ook al lang overgestapt naar veel betere alternatieven.

Ook haalden ze aan dat er een onderzoek geweest is door de overheid dat van de mensen die geen internet hebben, maar 8 procent dit niet had omwille van de prijs. De rest is gewoon slecht geïnformeerd over de veel betere alternatieven.

Voor de prijs van een Belgacom abonnement kan je bij Dommel quasi onbeperkt downloaden (Netconnect + boost pack == mediumband van 4Mb/s, dus hetzelfde als anders). De toenemende populariteit van de alternatieve providers moet toch ook een signaal zijn. Jammer genoeg trekt Belgacom zich weinig aan van die paar 1000 mensen op een klantenbestand van een paar miljoen.

Ik kan niet wachten tot cityconnect van Dommel uitgebreid wordt.

ivm die "gratis" antivirus (als het gratis is, waarom moeten we dan meer betalen?!): zijn er in belgië geen wetten die koppelverkoop tegengaan? Ik wil enkel een adsl abo, zonder antivirus: dat kan blijkbaar niet: koppelverkoop!

Als je wist waarover je spreekt had je direct gezien dat van koppelverkoop geen sprake is.

Om te beginnen gaat eht niet om een antivirus die je kan downloaden: die gratis virusscanner is gewoon een scanner die loopt over je Belgacom-mailbox.

Verder is het ook geen koppelverkoop wanneer je een gratis antivirus krijgt: zoiets heet een extraatje. Je kan namelijk perfect je ADSLlijn gebruiken zonder die antivirus.

nope dat zijn opties die gratis bij die paketten zitten.

budget niets, light niets, adslgo niets, adslgo met multipack, gratis 1 licentie adsl plus gratis 1 licentie. Licentie los 3.33 per maand.

Eindelijk!!

Als Belgie het belachelijke idee dat 100Mb per maand genoeg internet is voor iedereen ook afschaft dan kunnen zij ook eindelijk eens gewoon zorgenloos interneten.

Internet is leuk en moet niet verpest worden met cencuur op hoeveelheid, tijd of soort/vorm van de dingen die een mens wil bekijken. Ik moet er niet aan denken dat ik steeds maar moet kijken naar een metertje om er zeker van te zijn dat ik niet te veel gedownload heb.
Internet radio aan, wat youtube filmpjes bekijken, af en toe een filmpje of game online kopen (ja, dat kan ook) en dan gewoon zonder zorgen foto's en films sharen van het laatste feestje of evenement waar wij geweest zijn. Dat moet gewoon kunnen zonder dat er iemand (die in Belgie toch al veel te veel vraagt voor internet verbindingen) mij op de vingers tikt omdat ik volgens hem/haar te veel gebruik maak van een service waar ik in verhouding tot de rest van europa toch al veel te veel voor betaal.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:58 Adobe geeft bèta's Dreamweaver, Fireworks en Soundbooth vrij
Vorige 08:35 Riaa claimt overwinning op Allofmp3.com
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011