Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 7.130 •

Ontwikkelstudio Turbine treft voorbereidingen voor een Lord of the Rings Online-versie voor spelcomputers. De ontwikkelaar zoekt programmeurs met console-ervaring en mag de Lord of the Rings-licentie ook op de consoles inzetten.

Lotro logoHoewel Turbine altijd massively multiplayer online games voor de pc heeft ontwikkeld, met The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar als meest succesvolle spel, zijn er sterke aanwijzingen dat de studio plannen heeft voor een game voor de spelcomputers. "We hebben de licentie van The Lord of the Rings voor alle systemen en we zijn alleszins van plan daar ook gebruik van te maken", zegt Turbine's executive producer Jeffrey Steefel tegen Tweakers.net.

Op de vraag of er inderdaad een spel aankomt voor de consoles blijft de ontwikkelaar oppervlakkig, maar wijst hij naar de website. "We hebben op dit moment niets aan te kondigen, maar het is duidelijk dat consoles een interessante markt vormen. Kijk even op onze website naar wat voor mensen we zoeken en dan denk ik dat je vraag voor een deel beantwoord is."

Hoewel Steefel positief is over de consoles als potentiële markt voor mmo-games, ziet hij ook knelpunten. "Er zijn eerder ontwikkelaars geweest die een mmo hebben uitgebracht voor een console en niet één van die games is een succes geweest. Daar ligt dus een uitdaging. Verder is het zo dat we een heel nieuwe interface zullen moeten bedenken. Op de pc heb je immers een volledig keyboard en muis tot je beschikking, op de consoles slechts een controller met een beperkt aantal knoppen."

Reacties (45)

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, lijkt me niet echt fijn op een console.
Ik ben vooral benieuwd of console-spelers en niet-console spelers in dezelfde wereld kunnen spelen.

Verder is 't op zich wel een goed idee van ze, qua spelgebied zullen ze het meeste 1 op 1 over kunnen zetten, het is vooral de UI wat ze echt moeten veranderen volgens mij
ik wil weten of ik met mijn PC licentie ook de console versie kan spelen online... Dat zou leuk zijn kan ik LOTRO spelen op mijn x360 als mijn PC bezet is :)
Als de console versie gebruik gaat maken van dezelfde servers als de PC versie dan denk ik dat je gewoon op je account zal kunnen inloggen.

Echter, als de console versie aparte servers tot zijn beschikking krijgt dan zal dat nog lastig gaan worden.
En daar komt nog boven op dat je dan niet met je huidige character verder kan gaan, die je op de PC versie hebt gelevelt, omdat die server dan niet toegangbaar zou zijn via de console.

But all we can do is wait and see.
Die besturing hangt gewoon af hoe je het maakt. Op de console kan je bijvoorbeeld 4snelmenu's weergeven met de shoulderbuttons en triggers, op die balken kan je dan 4 of 8 snelkoppinglen plaatsen waarbij de gebruiker selecteert met de hoofdknoppen en de Dpad.
Of bijvoorbeeld contextuele knoppen want in een mmorpg heb je normaal geen 40snelkoppelingen tegelijk nodig.

Ik snap echt niet waarom altijd zo kortzinnig moet gedaan worden met mensen die zeggen dat de besturing van de console geen kans heeft op slagen. Dat is net de leuke uitdaging voor een developer om uit te vinden en een speler om te ontdekken :s
In LOTRO ben je erg veel in combat. Terwijl je dat bent kun je meerdere stragegieen toepassen. Je kunt bijvoorbeeld proberen om veel damage te doen, defensief te spelen, weg rennen, etc. Dat lijkt me erg moeilijk om in een console te doen. Mijn characters hebben inderdaad drie balken met actie knoppen die ik vaak gebruik en eentje die ik minder gebruik. M.a.w., er zijn 30 knoppen die ik METEEN wil kunnen inklikken.
Hoe lang denk ja dat het duurt om een schouderknop of trekker in te duwen op een controller? Vele keren sneller dan jij één van je 30 toetsen hebt ingedrukt m'n beste.
De trekker op een console is de muisklik bij de pc, je vinger hangt er constant klaar.
hoe gaat die schouderknop dan die 30 buttons bedienen?
Ik denk dat daar een heel simpele oplossing voor is, en deze is niet eens nieuw.

http://www.ugo.com/images...dconquer3kaneswrath_1.jpg

Dit is een afbeelding uit C&C3 Kane's Wrath, maar bijvoorbeeld Mass Effect en (het nog uit te komen) Halo Wars implementeren deze methode ook. Heel simpel, je drukt op de schouderbutton, gaat naar de juiste button (zeg linksboven) en laat de schouderbutton los, dit is toch echt wel vrij snel.

Ik gok dat je voor het gemak ongeveer 8 knoppen in een snelmenu kwijt kan (meer zou lastig te selecteren zijn, vanwege de gevoeligheid van de analoge stick) en je hebt 2 bumbers en 2 trekkers, 4 x 8 = 32. Dus het gaat prima.

Ik weet natuurlijk niet of er nog veel meer bijzondere acties zijn die je kan uitvoeren, aangezien ik het spel nog nooit gespeeld heb. Maar ik weet wel dat je dan nog 12 knoppen overhoudt (2x click van analoge sticks, 4x d-pad, 4x buttons, start, back) waarmee je nog meer acties kan uitvoeren.
Maar met een cirkeltje gaat het veel te traag voor een mmorpg om dan nog met de joystick te moeten selecteren. Combinatie van shoulderbuttons en triggers + hoofdknoppen en Dpad gaat een goeie uitweg zijn.
het kan heel goed speelbaar zijn.
een joypad van een console heeft over het algemeen veel knoppen die ergonomisch bij elkaar zitten, als ze het goed uitdenken kan het goed bestuurbaarzijn.
Enige is communicatie, je kan niet typen op een console dus je zal een headset moeten nemen
Zowel de Xbox360 als de PlayStation 3 hebben USB poorten beschikbaar, en zowel de Xbox360 als de Playstation 3 ondersteunen USB toetsenborden. Dus typen gaat prima.

Het klopt inderdaad dat alle nu uitgekomen spellen het toetsenbord negeren, maar dit komt door de spellen zelf. Als je bijv. de 'Windowstoets' / 'actionkey' in drukt, zie je dat de XBox360 er prima op reageerd (door de guide te openen) en Windowstoets + M opent je messenger vensters (ctrl + pijl kan je daarna bladeren).

Dus je hoeft in het spel alleen maar toe te voegen dat je daadwerkelijk de input van het keyboard wilt ontvangen en je hebt een chat mogelijkheid in je spel, via keyboard.

Tevens heeft Microsoft een messenger set, waarbij een keybaord voor je controller zit. Ook deze werkt in spellen, maar (opnieuw) spellen accepteren deze input niet (negeren het gewoon).

P.S. Al is een headset, wel leuker natuurlijk (en sneller).
Zowel de Xbox360 als de PlayStation 3 hebben USB poorten beschikbaar, en zowel de Xbox360 als de Playstation 3 ondersteunen USB toetsenborden. Dus typen gaat prima.
En de Wii heeft ook USB poorten en ondersteund ook USB toetsenborden.
Communicatie in fellowships gebeurt vaak via voice chat, dus voor chat heb je geen toetsenbord nodig. Ook zou een eenvoudiger interface gemaakt kunnen worden (eenvoudiger in de zin dat je minder toetsen hoeft te gebruiken), alhoewel je natuurlijk nog steeds knoppen nodig hebt voor diverse skills, met name tijdens gevechten.

Misschien een context sensitive menu-systeem.
Of wellicht dat men het spel aanbiedt met een eenvoudig draadloos toetsenbord, een beetje pragmatisch, maar het zou natuurlijk prima kunnen.

Er zijn zeker mogelijkheden, al was het maar omdat men nu al een grote hoeveelheid lore en quests heeft die bijna 1 op 1 overgenomen kunnen worden (in het geval van een paralel spel).

Neemt niet weg dat het inderdaad een uitdaging zal zijn voor Turbine.
Bij PuGs gebeurd het zelden tot helemaal niet dat er via voice gecommuniceerd wordt. Dit gaat nog steeds via the good old chat pane.

En dit gaat volgens mij inderdaad een probleem opleveren, Lotro en zowel elke andere MMORPG, maakt gebruik van toch minstens 12 verschillende skills, die allemaal snel toegankelijk moeten zijn op verschillende momenten.
En als ik dan naar de console controllers kijk, dan zie ik toch dat er flink wat buttons tekortkomen voor snelle toegankelijkheid voor alle benodigde skills. Tuurlijk kan je via via de meeste skills wel benaderen maar het moet snel gebeuren.

Bij de playstation 3 valt er nog een muis en toetsenbord aan te sluiten wat dat hele probleem dan weer oplost, maar voor zover ik weet is die niet mogelijk voor de xbox 360 ( ? ).

Maar we zullen zien hoe dit uitpakt, many devs came first, all failed.
voor de xbox360 is er zelfs een click-on keypad voor de controller ;)

Plaatje gevonden: http://media.techeblog.com/images/qwerty-xbox-360.jpg

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 23 mei 2008 12:35]

Maar dan vraag ik me af, hoe ligt die controller in de hand?
Laat ik het maar de voordeel van de twijfel geven, dit zou een zeer goede oplossing kunnen bieden voor de tekortkomingen van hotkeys op controllers!
Bij mij blijft die er altijd aanhangen. Komt altijd wel eens van pas om snel berichtje te typen. In gta4 bijvoorbeeld kan je het ook gebruiken voor telefoon en de politiecomputer.
Je controller is iets zwaarder maar het is niet storend of zo.
Dan verander je toch gewoon de manier hoe mensen spelen. Die oude chat waar je moet typen is op een pc waar je al te veel van een gemiddelde persoon vraagt om een microfoon te installeren. Bij de console's is het aan je oor hangen en je bent klaar.
Nuja, als ze RPG's kunnen uitbrengen op consoles, wat voor verschil kan het zijn als het mmo gaat worden?

Spellen als FF, Disgea, Fable, Oblivion, Chronotrigger, Hack// etc. zijn op een console toch best te doen?

Op een controller heb je een beperkt aantal knoppen, okee. Maar met LotRo gebruik ik in combat ook niet mijn volledige keyboard. Sowieso is het met rpg's meestal een kwestie van locken en op het juiste moment een skill activeren.
Dat zouden ze kunnen doen door bijvoorbeeld een trigger of schouderknop te gebruiken als "shift". Heb je meteen al een pak meer buttons tot je beschikking.

Of denk ik nu te eenvoudig? Speel maar zelden rpg's op mijn PS2 en Xbox1 namelijk. (heb geen nextgen dus ik zou niet weten hoe het daar op loopt)
Zoals je in mijn vorige reactie hebt kunnen lezen moeten skills snel beschikbaar zijn en als je dan met allerlei omwegen ( schouderknop indrukken, of andere button-combinatie gebruiken) te werk moet gaan om een skill tot je beschikking te krijgen dan is heel de snelheid weg en hou je er een groot nadeel aan over.
Is alleen maar een kwestie van goede interface uitwerken. Ik denk dat het dan nog eenvoudiger wordt dan op een PC.
Neem pakweg een PS3 dualshock 2 controller ... 4 schouderknoppen in combinatie met de 4 rechtste knoppen en bijvoorbeeld de 4 pijltjestoetsen kunnen al makkelijk (4+4)*4 = 32 combineties opleveren. En dat is even snel als op een knopje van je toetsenbord drukken hoor. Baldurs Gate 2 werkte zo bijvoorbeeld.
Mja, maar is dat niet iets waar je ook gewoon aan kan wennen? Net als de ellenlange knoppencombinaties bij spellen als Mortal Kombat, Soul Calibur en Dead or Alive?

Daarbij kan je bijvoorbeeld ook counteren met een beweging waar ongeveer vijf knoppen achter elkaar moeten worden ingedrukt. Als zoiets te leren valt, dan moet snelschakelen tussen 8 tot tien skills ook wel te doen zijn :)

Schouderbutton en trigger kan je als dubbele shift gebruiken, zodat de ABXY en zwart/wit buttons meteen al 18 skills toegewezen kunnen krijgen. Om maar eens wat te noemen.

Dat het op papier moeilijk lijkt is m.i. geen reden om het niet te proberen, gewoon kwestie van wennen en leren. Net als de fabel dat je met een controller geen fps kan spelen trouwens. _Ik_ kan het idd niet, die miljoenen Halo en CoD4 spelers blijkbaar wel :)
Er zijn zelfs mensen die 380verschillende toetsen in een flight sim kunnen aanleren :p
Speel eens Assasin's Creed op een console. Werkt perfect en snel om de shoulderbuttons en triggers te laten werken om de context van de buttons aan te passen.
Die is dan ook speciaal voor de console gemaakt en is een ander soort game. Deze game kwam echter eerst uit op de pc.
Hoewel Turbine altijd massively multiplayer online games voor de pc heeft ontwikkeld, met The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar als meest succesvolle spel
Turbine is groot geworden met Asheron's Call, dat altijd (en nog steeds) een stabiele en enthousiaste userbase heeft gehad. LotR het eerste succes noemen is dus niet helemaal waar.

Zonder het succes van Asheron's Call had Turbine al lang niet meer bestaan.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 mei 2008 12:24]

Dat staat er ook niet. Er staat: meest succesvolle, niet het eerste succes. LotRO is momenteel groter dan AC ooit is geweest :).
Er staat Meest succesvolle, niet eerste succes.
asherons call 1 is nog steeds nummer 1 van beste mmo's bij mij :P

machtig spel, ik zou het nog spelen als het niet dood was gebloed met spelers
Het valt voor mij ook nog in de categorie van beste MMO's allertijden.
Nou, als ze het voor de PS3 uitbrengen, dan kunnen ze ook gebruik maken van een toetsenbord+muis. Dat zou het imo tot een succes kunnen maken!
Toetsenbord en muis op de bank? Dat lijkt me ook niet erg ideaal, eigenlijk.
Voordeel is wel dat je iig weinig hoeft te doen om mooie graphics te krijgen en geluid...

Dat is het handige van consoles, spel erin en je kan spelen...
vind het best als het maar op andere server loopt dan die van de pc versie...

ik speel het spel zelf en heb liever niet zoals in world of warcraft dat een invasie heeft van xbox L33T kiddies......het heeft wow verziekt laat het niet gebeuren met lotro :|
Er is geen versie van WoW op een ander platform dan PC. Tenzij ik in coma heb gelegen en nog niet doorheb dat ik enkele maanden later ben wakker geworden.
Het was geloof ik een 1 april grap van Blizzard.

Link: http://www.worldofwarcraft.com/moltencore/

Misschien dat hij de grap iets te serieus heeft genomen ;)
hij bedoelt dat de +/- 14 jarige kiddies het spel verziekt hebben denk ik niet dat WOW op een console is uitgekomen...
Goed nieuws :)

Ook al wordt het een ramp spel, het breekt de mogelijke markt van MMO's op consoles hopelijk een stukje open. Combinatie met USB/BT muis/toetsenbord heb je een bijna complete PC zonder het gezeur van installaties of systeemeisen.

Mooiste is natuurlijk een cross-platform MMO, mits natuurlijk haalbaar. Ze mogen van mij best als 'vereisten' muis/keyboard toevoegen, guitar hero of een wii fit werkt ook enkel met 'extra' hardware.
Ik wil tijdens het spelen van een mmorpg nog wel eens een guide opzoeken, van een quest of een loot database, monster database, noem het maar op.

Dat lijkt me tamelijk lastig op een Console :)

Tevens, speel ik MMORPG's altijd windowed, en MSN ik terwijl ik aan het grinden ben, of questen. Ik weet niet in hoeverre dat dat mogelijk is op een xbox of playstation gedurende het spelen van een spel maar wat dat betreft is een PC nog steeds superieur.
Op de xbox kan je ondertussen msn'en of in private chats babbelen met mensen. Op de PS3 heb je ook al een browser maar momenteel kan je die nog niet starten als je in een spel zit. Dat zal er echter vast wel aankomen.
GH werkt ook met een normale controller :+
Waarom niet? RPG's zijn al langer gemeengoed op een console. Waar goed over moet worden nagedacht zijn al die leuke menuutjes waarbij je je character can customizen, skills kan verslepen etc.
Ik wil trouwens Second Life op mijn Xbox/PS3!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013