Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 8.759 •

Microsoft gaat ontwikkelaars toestaan om games van maximaal 350MB te plaatsen op Xbox Live Arcade. Dat is meer dan twee maal het huidig toegestane maximum. Microsoft sluit een verdere verhoging niet uit.

Super Street Fighter II Turbo HD Remix De huidige maximale grootte van games op Xbox Live Arcade is 150MB, maar Microsoft gaat het maximum opschroeven naar 350MB. Bij introductie van de eerste games op Xbox Live Arcade mochten deze overigens niet groter zijn dan 50MB. Een jaar geleden schroefde Microsoft die limiet al op tot 150MB en de rek is er waarschijnlijk nog niet uit. Tegenover Gamesindustry gaf David Edery van Microsoft toe dat ze de limiet langzaam verhogen. "Het is een geleidelijk proces", aldus Edery. "We luisteren naar onze partners en naar onze klanten en proberen aan te voelen wat de juiste grootte is. We vinden nog steeds dat de games op Xbox Live Arcade makkelijk te downloaden en te spelen moeten zijn, dus we willen de maximale grootte binnen de perken houden."

Geheel verrassend is de aankondiging van Microsoft niet. Het stond al enige tijd toe dat games de limiet van 150MB overschreden. Zo mocht Capcom het plafond doorbreken om Super Street Fighter II Turbo HD Remix op 1080p te laten lopen. In hetzelfde interview liet Edery doorschemeren dat Microsoft het mogelijk wil maken dat gebruikers zelfgemaakte games op xbla kunnen plaatsen. Deze Community Games zouden dan wel gemaakt moeten zijn met Microsoft's eigen XNA-ontwikkelpakket.

Reacties (46)

Hmm, dan wordt een grotere HDD wel een verplichting.
of gewoon geen arcade games downloaden...


ontopic: wel goed gedaan zo zijn de goedkope arcade spellen ook wat langer door te spelen of een stuk mooier

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 22 mei 2008 14:40]

@jibjqrkl:

De oplossing voor al je Wii opslagruimte problemen: Geen Virtual Console titels downloaden! Wat dat betreft heeft de Xbox 360 community, in mijn mening, maar weinig recht op klagen. Zij kunnen nog altijd hun HDD vervangen voor een grotere. Met mijn Wii heb ik niet meer dan 512mb opslagruimte, zonder een mogelijkheid om dit te upgraden. |:(

[Reactie gewijzigd door sparkle op 22 mei 2008 18:08]

Je kan toch een 2GB sd kaartje in je wii doen. Kost niets meer tegenwoordig.
offtopic: Ja, maar je kan niet je games vanaf het SD kaartje spelen. Je kan hem alleen als backup medium gebruiken. Oftewel als je ruimte op je Wii te kort komt: Een bestaande VC titel op je kaartje kopiŽren en een nieuwe VC titel downloaden.

Als je je oude VC titel weer wilt spelen moet je hetzelfde proces weer uitvoeren maar dan omgekeerd :S
Hoe groot zijn die VC titels, 1-2 MB? Nog weinig reden tot klagen...
Mjah.. dan koop je een Xbox360 Arcade ...... en zet je er geen arcade games op...
das logisch :+
Sterker nog: De Xbox360 Arcade heeft standaard alleen maar een 256MB geheugenkaartje en geen HD, dus hij kan ze niet eens opslaan.
Onzin, XBLA games kun je gewoon opslaan op en spelen vanaf memoryunit.
350MB op het meegeleverde 256MB kaartje ?

[Reactie gewijzigd door edwingr op 23 mei 2008 18:39]

Dat zeg ik toch niet? In de reactie waar jij op reageerde ging het om arcadegames in het algemeen. De limiet gaat nu naar 350MB, wat natuurlijk niet betekent dat alle arcade games ineens plots 350MB gaan zijn. En mocht je onverhoopt toch een 350MB arcade game willen downloaden, dan nog kun je altijd een 512MB memory unit kopen en is een HD derhalve dus niet verplicht. Daarnaast is de kans ook nog eens groot dat deze ontwikkeling wederom voor grotere MU's gaat zorgen, die dan waarschijnlijk ook gewoon met de Xbox 360 Arcade worden meegeleverd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 mei 2008 12:10]

JA ik maak hier ook wel eens gebruik van. En begin nu wel in te zien dat die 20GB echt niets is heb em de hele tijd vol zitten :(
Als ze veel groter worden kun je ze net goed gebundeld op een CD gooien (a la Orange Box) lijkt me...

De goedkope CD's en DVD's van C-films en artiesten tonen dikwijls aan dat de distributiekosten van fysieke dragers toch prima onder de euro kunnen blijven en dan valt het hele argument van 'downloaden geeft geen materiaalkosten' ook een beetje weg. Wat maakt het immers uit of je 20 euro uitgeeft voor het downloaden van 4 games met een gezamelijke grootte van 1400 MB of dat je voor ditzelfde bedrag een schijfje met hoes koopt...
De Xbox 360 Arcade sku komt ook met een dvd met daarop 5 arcade-titels (aangezien deze versie zonder harddisk wordt geleverd).

En ze hebben ook al een losse verzameling op dvd uitgebracht onder de naam "Xbox Live Arcade Unplugged" of zo.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 22 mei 2008 15:01]

In hetzelfde interview liet Edery doorschemeren dat Microsoft het mogelijk wil maken dat gebruikers zelfgemaakte games op xbla kunnen plaatsen. Deze Community Games zouden dan wel gemaakt moeten zijn met Microsoft's eigen XNA-ontwikkelpakket.
"Liet doorschemeren" dat men dat "wil"? Hoe oud is dit bericht? Op de GDC is al bevestigd dat die mogelijkheid er zou komen, en sinds eergisteren is de beta van Community Games zelfs al live gegaan.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 22 mei 2008 14:43]

Daar heeft het niks mee te maken. Wat ze al zeggen, moeten arcade games eenvoudig en snel te downloaden blijven. Niet iedereen heeft een 20Mbit verbinding.

Echter neemt de HD-ruimte en de internet snelheid langzaam toe en kunnen ze dus ook die limiet langzaam aan verhogen.
Jij weet duidelijk niet waar dit artikel over gaat.

Het gaat om arcade games; oude retro games in een nieuw jasje. Bijvoorbeeld bomberman.
Gewone Xbox360 spellen zijn niet te downloaden. Die kun je alleen kopen op dvd.
Men kan nu overigens wel originele Xbox spellen downloaden voor zo'n 13 euro per stuk via Xbox-Live. Die zullen wel tussen de 700MB en een paar GB zitten.
Kan je ergens anders je one-liners neerzetten? Er zijn voldoende oude Xbox-spellen die groter zijn dan 4.5GB (in ieder geval op disk op de oude Xbox). Of die spellen ook daadwerkelijk via Xbox Originals naar de 360 komen, weet ik niet.

Maar waar komen jouw waarden "3GB" en "4.5GB" ineens vandaan want je spreekt jezelf aardig tegen ondanks je flame tegen de 360.
Dit blijft zich gewoon opschroeven tot alle games worden uitgegeven via Xbox Live. ;)
Dikke kans dat dat bij een eventuele opvolger van de 360 gaat gebeuren. Xbox Originals zijn ook al te downloaden, en digitale distributie neemt steeds grotere vormen aan.
Sony had ook plannen richting digitale distributie voor de opvolger van de PS3.

Op zich logisch ook... Steeds meer mensen hebben breedband, het scheelt ze een duur produktie- en distributiekanaal opzetten voor de schijfjes en doosjes, en ze schakelen er mooi de handel in 2e hands games mee uit (waar ze niets aan verdienen).

En geen gezeur meer over krassende drives. :+
toch lijkt mij dit ook weer niet altijd even handig. Ik zit nu toch soms best lang te wachten op het downloaden van slechts een demo. Wanneer de volledige grote van een blu-ray schijf gebruikt gaat worden en ik nog steeds dezelfde snelheid qua verbinding heb, zou het allemaal wel heel erg lang gaan duren.
Gewone xbox games worden al een tijdje uitgegeven via xbox lives, en die kunnen gemakkelijk meer dan 6GB groot zijn. Het gaat hier specifiek om de live arcade games, waarvan de achterliggende gedachte is dat ze compact zijn.
Ik krijg een beetje het gevoel dat Microsoft over een niet al te lange tijd heel toevallig komt met een grotere harddisk voor een "leuk" prijsje
Op de huidige 120Gb-schijf passen anders heel wat 350Mb-games.
Die is er al lang (120 GB), maar heeft helaas geen leuk prijsje: 163 euro bij consoleshop.nl bv.
De reden waarom oorspronkelijke Arcade-titels niet groter dan 50Mb mochten zijn, was dat het ook downloadbaar moest zijn voor mensen die geen harddisk op hun 360 hebben, en het met een 64Mb memory-kaartje moesten doen.

De vorige verhoging naar 150Mb viel ook ongeveer samen met de uitfasering van de 64Mb module en invoering van de 256Mb 512Mb module.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 22 mei 2008 15:24]

Ik hoor niemand over de HDD die mensen met een X360 Arcade nodig gaan hebben.
Een 20Gb HDD is 90 euro (!!) Erg jammer dat je niet een gewone externe HDD aan de usb port kan hangen.

[Reactie gewijzigd door Cozm0 op 22 mei 2008 15:04]

60 euro eigenlijk.....
Ik hoor niemand over de HDD die mensen met een X360 Arcade nodig gaan hebben.
Volgens mij ging de eerste post zelfs al over de verplichting van een grotere hd.
Grotere, ja. Maar de standaard X360 heeft helemaal geen HDD en daar doel ik op.
350mb is voorbij de limiet van de 256mb memorykaart. Dus dan moet je wel een HDD kopen (als je arcade spelletjes wil doen)

[Reactie gewijzigd door Cozm0 op 22 mei 2008 15:13]

Je kunt ook een 512 MB memory unit kopen... :)
Je kunt er wel een externe HDD aan hangen via de USB poort, maar die kun je niet voor opslag gebruiken.
zou toch fijn zijn als er een mogelijkheid was tot een accessoire waar je een 2.5" sata hdd in kan zetten, zodat je zelf je eigen grote kan bepalen en een makkelijkere mogelijkheid hebt tot uitbreiding. Het is logisch dat bij het maken van spellen voor de xbox men er niet vanuit kan gaan dat een harddisk aanwezig is, maar iets meer vrijheid wat betreft de harde schijf zoals bij de ps3 lijkt mij geen overbodige luxe.
dan verdient ms er niet aan. tenzij je al die winst op de enclosure haalt, welke dan weer te veel kost.
niet direct, maar misschien kopen er dan meer mensen een hd, waardoor ze ook online spellen kunnen kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.