Hoofdcategorieën

'Alle winkels moeten webshop hebben'

Door Mick de Neeve, maandag 19 mei 2008 17:42, views: 21.085

Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel moeten alle winkels zorgen dat ze op internet aanwezig zijn, waarbij minimaal te zien moet zijn wat er bij een fysiek bezoek aan de shop kan worden gekocht.

winkelwagen Een echte webwinkel waar virtueel kan worden gekocht is evenwel nog beter, zo stelt de RND, omdat onderzoek uitwijst dat de winkelstraat de functie begint te krijgen van reclamezuil voor internetwinkels. Consumenten gaan steeds vaker online shoppen bij winkels die ze uit het straatbeeld kennen, aldus de branchvereniging. Bovendien blijken Nederlanders vaker rechtstreeks naar de webshop van een bepaalde winkel surfen, dan dat ze dat via een zoekmachine doen. Nederland is het enige Europese land waar deze trend is waargenomen.

De RND wijst erop dat de uitgaven op het web snel toenemen. Ten opzichte van 2006 steeg het gemiddelde bedrag dat vorig jaar bij een online-aankoop werd gedaan, van 259 naar 300 euro. Wat verder opvalt is de stijging van het aantal online shoppende vijftigplussers. In het licht van deze ontwikkelingen stelt de brancheverenging dat het profiel van de internetshopper dat van de gemiddelde Nederlander steeds meer nadert.

Kalverstraat De winkelstraat is natuurlijk niet alleen een uithangbord voor de onlineverkoop, het werkt ook andersom: mensen oriënteren zich op internet en gaan vervolgens de stad in. De RND is dan ook niet bang dat webshops de traditionele winkels weg zullen concurreren. Veel mensen willen de producten immers kunnen zien en direct meenemen, aldus de brancheorganisatie.

Leveranciers van bepaalde producten zullen volgens een studie uit 2007 van het Ruimtelijk Planbureau echter wel in toenemende mate uit het straatbeeld verdwijnen. Het gaat dan onder meer om reisbureau's en zaken voor consumentenelectronica en beeld- en geluidsdragers. De gegevens van de RND bevestigen dit, met de mobiele telefoon als veruit het populairste artikel dat online wordt aangeschaft. Daarnaast neemt de detailhandelorganisatie een stijging waar in de webverkoop van kleding, speelgoed, verzekeringen en doe-het-zelfproducten.

Volgende 18:34
Vorige 17:17

Reacties

«  1  2  3  »

Tja, op deze manier komen we straks helemaal niet meer achter onze computer vandaan...

Ik zie alleen dat ze willen dat je kan zien wat ze hebben, niet dat ze het leveren. Je zou dan alsnog met je luie reet van de bank moeten komen om het op te halen :P

en hoppa, www.ikhaalwatjewiltkopen.nl studenten die hun slag slaan door inplaats van hard te werken lekker gaan shoppen voor mensen die te lui zijn om te shoppen ;)


@jasperwillem: zie opmerking gnimmerL_kraD

@gnimmerL_kraD: grijp je kans ;)

[Reactie gewijzigd door Peluso]



Het is sarcastisch bedoeld, maar weet je, nog niet eens een slecht idee ;)

Natuurlijk wel, je zal nog wel naar de deur moeten lopen om het pakje aan te nemen!

het file probleem is meteen opgelost, minder CO2 emissies, minder fijnstof, etc
er zijn veel redenen om achter je PC te blijven zitten :D

Niet echt. Files zijn vaak 's ochtends en 's middags.
Als het werk begint en als iedereen klaar is.


Iedere winkel een webshop? Ik ga toch liever even gewoon naar de winkel.

Als je bijvoorbeeld een dagje de stad in gaat om te winkelen ga je niet eerst kijken wat welke winkel heeft, gewoon rondlopen en dan eens ergens binnenlopen.

je bent ook niet verplicht om op internet te kijken.

Alles blijft zoals het was

+ een beetje extra (de site)

Zo hoort het ook vind ik, als ik op een zaterdag middag iets moet hebben wat ik infeite direct nodig heb loop je altijd tegen twee problemen aan.

De diehard webshop verkoopt het wel, maar heeft altijd minimaal 2 dagen nodig om het op te sturen.

De echte winkels hebben vaak een website die om te huilen is, en moet je dus stad en land afscheuren om een winkel te vinden heeft wat je zoekt.

Helaas zien veel klasieke winkels hun web pagina niet meer dan een verlengstuk van hun reclame folder.

inderdaad. Waarom heeft de mediamarkt hun prijzen van internet gehaald? nieuw beleid? ik volg het niet meer :S

je ziet het wel aan bol.com, dat het kan werken!

Dat komt omdat alle filialen van mediamarkt andere prijzen voor bepaalde artikelen kan hebben!

En dat kan een filiaal niet bijhouden?
Ik neem aan dat ze toch een prijzenlijst hebben voor elk product. Aangenomen dat dit een tabel is, kunnen ze het zo uploaden naar de database van de mediamarkt :)
Ieder filiaal een eigen plekje op de MM site, en alles is opgelost.

Nee dat kan niet, want dan ziet de consument dat die tv die ze hebben gezien.
In amersfoort 100 euro goedkoper is dan in utrecht.
De vestigingsmanager van utrecht zal dat niet leuk vinden, want dan verkoopt hij
die tv niet meer.

(even een grove uitleg van het probleem, maar het idee is duidelijk ;) )

Hmwa, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wat ook meespeelt is de afstand. Overigens zijn er wel eens mensen die dat vergeten :P

Maar ik ga niet 50km rijden om iets wat ¤20 geodkoper is. Gezien de tijd en geld dat het extra kost.

Tja, op dit moment verkopen beiden 'm niet omdat de prijs niet op internet stond :+

niet mijn probleem!

Dit soort kop in het zand steken van de mediamarkt werkt natuurlijk alleen als iedereen nog steeds naar de mediamarkt gaat. Een net beginnende winkel die wel goedkoper is zal zich naar boven moeten knokken...

Internet zal steeds belangrijker worden en dingen als bv de pricewatch gaan het inhalige managers knap lastig maken :9 Deze consument laat zich in ieder geval niet langer belazeren.

Edit:

[Reactie gewijzigd door Teddie_]


Dat is bewust beleid, en is al lang zo.

Het idee is dat ze net wat oudere versies van artikelen goedkoop wegdoen (en daar mee adverteren alsof het een geweldige deal is), terwijl de meeste dingen 5-20 euro duurder zijn dan bij de goedkopere (maar wel betrouwbare) webshops. Die proberen ze je vervolgens in de winkel natuurlijk te verkopen. OK, je hebt geen verzendkosten en je kunt het ook meteen meenemen, dat wel. Dus vaak alsnog geen slechte deal.

Deze strategie werkt minder goed als mensen niet fysiek in je winkel aanwezig zijn. Maar of het op de lange termijn zo'n goed idee is vraag ik me af; ik vind het wel behoorlijk irritant iig.

Ook op kabels en andere supplies worden enorme winsten gemaakt.

Maar ja, je kunt de trend al zien: je hebt aan de ene kant Mediamarkt en BCC, voor de rest webshops, en de rest kan het wel vergeten. Dixons? Scheer en Foppen? Dynabyte (dat het nog bestaat...lol)? Een aflopende zaak, volgens mij.

In Enschede zat er een Dixons 50 meter van de mediamarkt. Gevalletje "what where they thinking!?" IMHO. Die zaak heeft daar volgens mij nog geen half jaar gezeten. Tja, een winkel van 10x10 i.p.v. 100x100 meter en dan ook nog duurder in veel gevallen (of zo niet, dan maken ze er zelf ook geen winst op). Dan kun je nog zo'n geweldige service hebben (als dat al zo is), maar dat ga je niet redden.

[Reactie gewijzigd door Wilke]


Misschien niet helemaal wat je bedoeld, maar alle filialen met een folder, hebben daar toch echt een onlinevariant van, met prijzen erin...

Ben van het slag dat steevast op maandagochtend even de 3 folders van de filialen binnen mijn bereik controleerd...

En moet zeggen, heb er tot dusver al redelijk baat bij gehad, soms zijn de verschillen een paar euro, maar soms zitten er uitschieters van 100 of 150 euro tussen...

bol.com richt zich volledig online, MM niet. Ze zetten wel de specs erop maar niet de prijzen omdat ze je zo de winkel inlokken en elke klant die in een winkel rondloopt heeft veel meer potentie om iets te kopen dan dat hij wat over de site zit te browsen.

En toch zal dat voor veel mensen helaas een must zijn, als voorbeeld neem ik mezelf, want mijn beben doen het zeer slecht en kan helaas geen afstanden van 100 meter meer lopen, plus het feit dat het OV in deze gemeente tot rampgebied is verklaart vanwegen de vertrek en aankomst tijden van bussen. Na 9 uur 's avond kun je niet eens meer van de stad naar dit dorp komen en andersom ook niet hetzelfde geldt voor de ochtend, waar de eerste bus om half 7 vertrekt en dan drie kwartier erover doet om in de stad te komen. Dit alles bij elkaar maakt mij een internet winkelaar van de hoogste orde en 1 of 2 dagen later wordt het afgeleverd in het halletje door de postbode of vervoersbedrijf (wat weer een voordeel is als men in een klein dorp woont, de postbode kent jou en de meeste vervoerders ook en die weten dat je slecht ter been ben). :/

Dit is een denkfout die heel veel mensen maken. Echter wat er gebeurt is dat je in plaats van heel veel tijd kwijt bent aan het

- rijden naar een winkel(centrum)
- parkeren of lopen van bus/tram halte naar winkel(centrum)
- zoeken in de winkel
- onwetend personeel achterna moet zitten om het te vinden
- in de rij bij de kassa staan
- terug rijden

kan je nu alles snel online doen in veel minder tijd en dan tijd over hebt voor de dingen die je WEL wil doen, zoals bijvoorbeeld door het vondelpark een wandeling maken of wat tijd met je vrienden/familie doorbrengen (en dus niet "tijd" in het winkelcentrum!)

Want de grap is nou juist is dat al die dingen die ik hierboven schreef eigenlijk dingen zijn die je NIET wil doen, maar MOET doen omdat het nou eenmaal zo altijd heeft gewerkt en men het dus voor lief neemt bij een aankoop-actie. Het enige wat je WEL wil is een bepaald ding kopen.

Veel mensen begrijpen dt onderscheid niet. Het vergt echter een verandering in ons denken en een aanpassing aan een nieuwe realiteit. Het ENIGE voordeel van naar de winkel gaan is dat je iets meteen hebt en geen verzendkosten hoeft te betalen (behalve de kosten van het ergens naar toe gaan, die nul kunnen zijn als je bv. een OV jaarkaart hebt) Uiteraard zijn er vrij wat gevallen waarin het fijn is om iets eerst te zien cvoordat je het koopt (vooral kleding bijvoorbeeld) maar zelfs dan is het fijn als je eerst online alvast een voorselectie kan maken zodat je minder aan het rondsukkelen bent in de winkel.

[Reactie gewijzigd door Webdoc]


Maar jij maakt ook een denkfout. Je schrijft dat je zo meer tijd over hebt voor dingen die je wél wilt doen. Maar weet je wat hele bevolkingsgroepen, met name van het vrouwelijke geslacht nou juist graag doen? Inderdaad: Winkelen ;)

ok - maar in mijn mening is dat nou niet speciaal gezond. En ik denk ook dat als je die vrouwen zou vragen wat ze LIEVER dan winkelen zouden doen, bij een groot deel van de niet-breindode zou horen dat ze liever met hun vrienden in een cafe zitten of met hun kids doorbrengen. Winkelen is mede door commerciele krachten verheven tot een tijdsverdrijf, wat eigenlijk totale onzin is....

Nou, het van winkel naar winkel hoppen en overal kijken naar de echte producten en niet de foto's (wat bij iPods misschien niet zo relevant is maar bij kleding wel) is iets wat veel vrouwen gewoon leuk vinden. En daar is niets breindoods of ongezonds aan.

Dan moet je terug naar de oer-tijd: de man ging ''jagen'', de vrouw ging ''verzamelen''

Dat huidige ''jagen'' bij mannen is meer richting ''kennis vergaren'' of ''achter de vrouwen aan'' geworden, bij vrouwen is dat meer richting ''shoppen'' geworden.

Ikzelf ben een heuse ''jager'', ik orienteer me op internet en kijk naar allerlei specificaties en gebruikerservaringen, dan maak ik een keuze en ga ik echt doelgericht naar de stad toe om dat ene ''iets'' te halen, ik blijf er nooit hangen ofzo. Juist als je blijft hangen zie je misschien weer iets wat je denkt leuk te vinden en wat je misschien later nog gaat kopen ook.

[Reactie gewijzigd door Jorn1986]


Ik kan me anders voorstellen dat veel winkels dit liever niet doen, omdat ze dan ook aan de wet koop op afstand vastzitten.

"mensen oriënteren zich op internet en gaan vervolgens de stad in"

Wel lezen he :P

Consumenten gaan steeds vaker online shoppen bij winkels die ze uit het straatbeeld kennen, aldus de branchvereniging. Bovendien blijken Nederlanders vaker rechtstreeks naar de webshop van een bepaalde winkel surfen, dan dat ze dat via een zoekmachine doen.

Dat geldt echter niet voor de tweakers :), die gaan eerst naar de pricewatch en dan naar de webwinkel. :+

En volgens mij doet jan met de pet dit ook steeds vaker, echter gaat het dan om sites als Kelkoo e.d., vooral ook omdat deze met een zoekmachine altijd verdacht hoge ratings hebben. Ik vraaf me af of ze dit wel in het 'onderzoek' hebben meegenomen.

Mee eens. Ik wil heel vaak in een winkel kijken voor ik er heen ga, en dan kan het weer niet. Vreselijk irritant.

Mee eens. Ik wil heel vaak in een winkel kijken voor ik er heen ga, en dan kan het weer niet. Vreselijk irritant.
Of ik lees je verkeerd of je schrijft wat verkeerd maar hoe wil je in een winkel kijken zonder erheen te gaan???

Daarbij is het zo dat de bekende winkels, die dus een fysieke locatie hebben en een virtuele locatie, vaak tekortkomen in het aantal screenshots of produktinfo waardoor je uiteindelijk toch genoodzaakt bent om fysiek de stad in te gaan om een produkt te aanschouwen. Ook zal een webshop (bijna) nooit de exacte voorraad kunnen weergeven gelinkt aan een fysieke shop.

Oftewel; het lijkt mij zinvoller dat je eerst de stad in gaat om info te krijgen en daarna online te bestellen ofzo. Maar ja, beetje kip&ei-verhaal; zonder het een bestaat het ander niet...

Een web shop zal (bijna) nooit exacte voorraad kunnen geven???
Heb je het over winkels zonder centrale voorraad beheerd op een PC? Zoja dan heb je gelijk

Maar 99% van alle winkels hebben het wel en vindt het principe alleen al dat als het product gescanned wordt voor afrekenen je dus ook een voorraad indicatie heb. Geeft je een ander verhaal ben je niks anders dan een luie shop eigenaar en moet afgeschoten worden :P

Wiehouw! Ik zit bij die ene procent =). De winkel waarvoor ik een webwinkel onderhoud heeft niet eens een elektrische kassa xD wat nou op de computer bijhouden wat je wel en niet hebt, gaat perfect zo =), waarom investeren als het niet nodig is....

Edit: Yup klein winkeltje en denk ook niet dat mensen snel ergens anders heen gaan omdat we best wel unieke producten verkopen. Tevens zijn er nog nooit vragen geweest of we iets wel op voorraad hebben. wordt ook nauwelijks tot niet gepraat op de site over voorraad, gaat goed gelukkig.

[Reactie gewijzigd door SRI]


Ik neem aan dat je een klein bedrijfje runt dan, en niet een huge kledingswinkel/warenhuis oid. Hangt er een beetje van af natuurlijk. Het heeft toch de voorkeur om op zijn minst te laten zien wat je in voorraad (kan) hebben, dat trekt toch klanten aan, lijkt me.

Juist niet. Als een klant ziet dat iets niet op voorraad is besteld hij het ergens anders. Heb je een nepsysteem die altijd 5 op voorraad aangeeft, dan bestellen de mensen wel en zitten ze er min of meer aan vast omdat ze zelf ook niet altijd moeilijk willen doen. Ik heb het idee dat dit een beetje de reden is waarom dat voorraad-systeem slecht werkt.

Een nepsysteem lijkt mij helemaal uit den boze.
Klant besteld denkende dat het op voorraad is en moet dan 2weken wachten.
Die zal vast nog terug komen voor een bestelling :/

beetje kort door de bocht, juist de grotere merken hebben meerdere retail business modellen, (eigen stores, franchise, licenties etc.) waardoor het lastig, zo niet onmogelijk is om goed centraal informatie op te slaan. ik heb dit nu bij meerdere grote concerns gezien. je zou denken dat juist de grote jongens dit onder de knie hebben maar niets is minder waar.
tel daarbij dat verschillende vestigingen van en retail keten vaak eigen belangen hebben en het is niet zo eenvoudig meer om een goed online handelsbeleid op te zetten.

je bedoeld vast met "in de winkel kijken" dat je hun assortiment wilt bekijken zeker ;). vooral voor mensen die je niet begrijpen :).

Raad zegt moeten, is dat niet een heeeeel klein beetje krom? Raad geeft advies dat lijkt me logischer ^^

Als je van plan bent om een product te kopen is het interessant voor een consument dat elke winkel een webshop heeft met een catalogus.

Maar als je echt gaat shoppen, dan is dit niet meer zo van belang. De charme van het echte shoppen zit hem toch in het in en uitlopen van winkels, even rondneuzen en dan weer verder nadat je al dan niet iets hebt gekocht.
Online is het niet "even lekker een middagje winkelen". Dat moet je toch echt fysiek in een winkelcentrum doen.

Een nadeel voor de kleinere detailhandel is dat internet prijsvergelijken wel heel erg makkelijk maakt en dat veel winkels slecht zullen afsteken bij de grotere webshops, dus tenzij ze de prijzen omlaag gooien zal een webshop eerder nadelig dan voordelig zijn.

Een oplossing die een kleinere computerzaak daarvoor had gevonden was "Internetkorting". Ik had eerst even gekeken of ze de benodigde spullen in het assortiment hadden en was vervolgens er naartoe gefietst:
"Dat is dan ¤52"
"Op internet stond ¤47 ?!?"
"jahaa, internetkorting.."
"Dus als ik em via de site had besteld en dan was komen ophalen..?"
"Inderdaad!" :)

[Reactie gewijzigd door splrf]


Ik ga vaak genoeg kijken wat er online te vinden is om vervolgens kleding in de winkel zelf te kopen. Ik wil toch altijd passen en kijken of het staat en lekker zit. Maar dan moet het er wel zijn... heel irritant als de webshop een totaal andere inhoud heeft dan de winkel. :?

Ik ben misschien wel een van de weinige hier die echt winkelen boven webwinkelen prefereert. Altijd wordt als grote voordeel de prijzen genoemt, maar vaak zijn de winkels gewoon goedkoper. Zojuist bijvoorbeeld voor een populaire receiver gekeken (Onkyo TX-SR606) op internet laagste prijs zo'n ¤500,-. In de winkel met een beetje handelen ¤450. Heb hetzelfde gehad met een LCD tv, bij de It's uiteindelijk ¤75 goedkoper.

En bij van Leest haal ik altijd mijn DVD's in de lopende 3 voor ¤25 actie. Kan gewoon rustig in de winkel naar het assortiment kijken, hoesje lezen etc. Online kan ik deze DVD's niet eens voor die prijzen vinden. En zo kan nog doorgaan met bv abbonementen mobiele telefoons. Het is net als online ook offline zoeken naar een goede prijs.

Waar ik met name de pluspunten in een webshop zie is het grote assortiment. Een speciaal plugje of kabeltje die ik niet in de winkel kan vinden koop ik online.

tja

ik heb liever dat ik de prijs gewoon weet, zonder allerlei onderhandelen, daarvoor ga ik wel naar de markt....

Laatst nog een DVD bij bol.com gekocht. In 1 minuut gekocht op vrijdagmiddag, de volgende dag lag die al op de mat! Als ik naar de winkel moest gaan daarvoor was ik minstens een uur kwijt. Heb wel wat beters te doen dan zitten graaien in een dvd bak om er vervolgens achter te komen dat ie niet op voorraad is en alsnog besteld moet worden. Waarna ik na 2 weken mag terugkomen om het op te halen...

Geef mij maar internet....
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:34
Vorige 17:17
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: