Hoofdcategorieën
Device Settings

KPN juichte te vroeg, Xs4all betuigt spijt

Door Dimitri Reijerman, donderdag 15 mei 2008 17:50, views: 56.464

KPN geeft toe dat het woensdag te vroeg heeft gecommuniceerd dat de adsl-storing zou zijn verholpen. Inmiddels zou het netwerk wel weer stabiel zijn. Xs4all heeft op zijn website excuses aangeboden voor de problemen van de laatste dagen.

Ondanks de 'brand meester'-verklaring van woensdagmiddag, geeft KPN-woordvoerder Maryse Ducheine toe dat er tot en met woensdagnacht nog steeds storingen op het netwerk voorkwamen doordat de netwerkapparatuur opnieuw plat ging. In de loop van donderdag zouden de problemen vrijwel zijn opgelost. Toch kunnen adsl-klanten van KPN de komende dagen nog 'hickups' verwachten, omdat op sommige knooppunten nog steeds gewerkt wordt aan de netwerkapparatuur.

KPN raadt getroffen gebruikers aan om het adsl-modem en eventuele verbonden routers te resetten. Het telecombedrijf zegt de komende dagen extra technici achter de hand te houden om bij eventuele herhaling van de problemen snel te kunnen ingrijpen. Overigens is KPN, naast de constatering 'softwareprobleem', nog steeds niet achter de exacte oorzaak.

Xs4all heeft inmiddels op zijn homepage publiekelijk zijn excuses aangeboden voor 'de grootste storing in onze geschiedenis'. Marion Koopman, directeur van Xs4all, zegt zich 'te schamen' voor de gebrekkige dienstverlening van de isp. Naast de hardnekkige adsl-problemen kampte de provider ook met technische problemen in zijn telefooncentrale, waardoor de klantenservice juist tijdens de piekmomenten onbereikbaar was. KPN laat aan Tweakers.net weten niet publiekelijk door het stof te willen kruipen, maar wel zijn excuses aan te bieden bij zogenaamde 'klantcontacten'.

Niels Huijbregts, woordvoerder van Xs4all, noemt de gebeurtenissen van de laatste dagen, waarbij naar schatting 50.000 Xs4all-gebruikers gedwongen offline waren, een 'freak accident'. De provider wil pas in een latere fase gaan nadenken over eventuele vergoedingen aan getroffen gebruikers. De hoogte van de schadeloosstelling voor wat inmiddels de grootste netwerkstoring ooit is in Nederland, is afhankelijk van het contract dat de abonnee heeft afgesloten.

Mea Culpa van Xs4all
Volgende 20:19 Politiek verdeeld over bewaartermijn telecomgegevens
Vorige 17:30 Printlek in Internet Explorer ontdekt
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

"De provider wil pas in een latere fase gaan nadenken over eventuele vergoedingen aan getroffen gebruikers"

maar waarom niet meteen?:?

is dat wat nu boeit?? Ze hebben genoeg aan hun hoofd gehad, het heeft niet voor niets zo lang geduurd.

Ik ben allang blij dat het *naar het schijnt* weer in orde is, en ik weer kan internetten thuis. We zullen het straks zien ;-) Ik miste het wel hoor.

We kunnen de hickups nog wel verwachten.... We zijn er misschien du snog niet helemaaaaal vanaf.

Omdat de helpdesk dan gelijk platgebeld wordt en weer onbereikbaar is :Y)
Zo kunnen ze het wat gefaseerder aanpakken.

Wat dat betreft is xs4all al lang niet meer die goede provider die het vroeger was. Lange tijd was ik zeer gecharmeerd van ze. Stabiele verbindingen en de idealistische insteek die ze hadden beviel me wel. Sinds ze door kpn zijn overgenomen zijn de wachtrijen langer geworden en word je bij problemen steeds vaker van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd.

vreemd, ik hang nooit langer dan 10 minuten met die gasten aan de lijn.

dit is in 7 jaar ook de eerste keer dat ik echt een storing op m'n DSL lijn had trouwens.

Dan bel jij waarschijnlijk een ander nummer dan ik. Van de 5 keer dat ik ze nu gebeld heb, had ik niet één keer binnen een half uur iemand aan de lijn.

Dit is het tweede keer dat ik geen internet heb ik. Beide keren lag de oorzaak bij KPN. Ja, xs4all is een dochter van KPN, dat wil niet zeggen dat ze van dezelfde bureaucratische procedures gebruik maken... Ik ben nog altijd heel erg tevrede over xs4all.

Het is klote dat xs4all gebruik moet maken van voorzieningen van KPN, maar het is niet anders.

Ik vind opmerkingen zoals "KPN laat aan Tweakers.net weten niet publiekelijk door het stof te willen kruipen, maar wel zijn excuses aan te bieden bij zogenaamde 'klantcontacten'.". Wat moet er gebeuren willen ze wel publiekelijk hun excuses aanbieden? Dan vraag ik me ook meteen af hoeveel werk men bij KPN heeft gestoken in het oplossen van het probleem...ik begin te twijfelen dat er buiten kantooruren gewerkt is geworden...

[Reactie gewijzigd door Abom op vrijdag 16 mei 2008 14:44]


XS4ALL opereert nog steeds op zichzelf volgensmij.

Als ik XS4ALL vergelijk met een andere dochter onderneming(planet internet) dan is XS4ALL een constante factor in service vind ik.

maken gebruik van infra van KPN.

Deze was "stuk" waardoor XS4all zijn diensten deels niet kon leveren.

Hmmm dit was sinds 1998 mijn eerste storing met xs4all. Dus een gemiddelde downtijd van 36/10 = 3.6 uur per jaar. Dat doen andere providerd niet na :-)

dan woon je in het zuiden .. weet niet meer welk jaar het is geweest, was wel oktober (2004 geloof ik) .. er is eerder een grote storing geweest in nederland waarbij zelfs de mobiele telefonie eruit heeft gelegen

Weet ik niet, bij multikabel heb ik nog nooit een storing opgemerkt... Echter is opmerken en daadwerkelijke storing natuurlijk een verschil ;-) Denk dat er wel vaker s'nachts wegens onderhoud wellis het inet eruit zou hebben gelegen. Maar nogmaals nooit gemerkt

Omdat dat soort dingen goed doordacht kunnen en niet zomaar (terwijl de storing waarschijnlijk nog steeds niet helemaal over is) te overzien zijn. Het is niet zo dat je kan zeggen: alle 50.000 XS4ALL-abo's krijgen een wii cadeau, want heel veel mensen boeit dat niet en die willen gewoon geld zien.

XS4ALL kennende kan je er overigens wel op rekenen dat de vergoeding een deel van je maand bedrag kan zijn, waarschijnlijk 2/30e

Ik neem aan dat voor zakelijke klanten met een SLA (wat voor XS4all een groot deel van het klantenbestand is) hier wel een tikkie meer dan 2/30 aan schadevergoeding uitgekeert moet worden. Een normale consumentenlijn is op basis van 'we doen ons best' (hier is een echte term voor..., even kwijt) en zal zoals ik verwacht van Xs4all (maar dat is net zo goed koffiedik kijken als jij dat doet) eerder in de buurt van 1/2 maandbedrag zijn, mede omdat ze door de publieke excuses in ieder geval de volle verantwoordelijkheid op zich nemen.
Overigens heb ik op mijn ADSL-direct lijn in Nieuwleusen (dorp bij Zwolle) totaal niets gemerkt van deze storing.

'Een normale consumentenlijn is op basis van 'we doen ons best' (hier is een echte term voor..., even kwijt)'

Dit heet dus best-effort.. :)

Of in het Nederlands de ISP heeft een inspanningsverplichting.

XS4ALL kennende kan je er overigens wel op rekenen dat de vergoeding een deel van je maand bedrag kan zijn, waarschijnlijk 2/30e
Lijkt me niet echt reeel. Dat is nog geen 3 euro vergoeding, terwijl ik alleen aan telefoonkosten waarschijnlijk al meer kwijt was om via anderen mijn meest belangrijke mail te laten voorlezen. Tevens kon ik problemen op het werk niet remote oplossen, wat ook weer flink extra tijd gekost heeft.
Als dit soort vergoedingen normaal zou zijn, zou je bijvoorbeeld een week offline kunnen zijn elke maand en toch nog driekwart van het abonnement moeten betalen.

Dat is inderdaad niet reeel. helemaal geen vergoeding is een heel wat realistischer verwachting. Gewoon een kwestie van de voorwaarden lezen.

Als je die van xs4al opzoekt, dan zie je bijvoorbeeld dat je ook bij 1 week nergens recht op hebt. Sterker nog, je hebt dan zelfs nog niet het recht om kostenloos het contract te beindigen. Daarvoor moet de storing 2 weken duren...

Voor zakelijke contracten is het iets beter geregeld, maar daar betaal je dan ook een leuk maandelijks bedrag voor. Maar dan nog zijn die vergoedingen een lachertje. 25% van je maandbedrag bij een storing die tussen de 1 en 8 uur duurt. 50% voor 8 tot 24 uur en 100% voor een storing die langer dan 24 uur duurt.
In het kort samengevat dus: nauwelijks de moeite om te claimen want het staat niet in verhouding tot de schade die je hebt geleden.

En dit is echt niet alleen bij xs4al zo, dit is normaal in de telecom industrie.

Wie een klein beetje kan rekenen, ziet dat hij zelfs bij een dure zakelijke verbinding nog bedrogen uitkomt. Een uptime van 99,8% lijkt veel, maar dit betekent wel dat je er per jaar als bedrijf dus een volledige week (365 dagen * 0,2% = 7 dagen) uit ligt zonder dat hier een vergoeding tegenover staat. Enig idee wat het tegenwoordig kost als je voor je klanten een week lang niet per mail bereikbaar bent, er geen informatie opgehaald kan worden en niet remote gewerkt kan worden?

wie een klein beetje kan rekenen ziet dat jij niet kan rekenen.
365 x 0,2% = 0,73 x 24 uur: 17,52 uur.
dus nog geen etmaal, valt mee he :)

365 * 0,2% = 0.073 Dag Wat overeenkomt met ongeveer 1uur en drie kwartier storing op jaarbasis.

Ik ben als een van de getroffenen van deze storing tevreden met een leuke attentie van XS4ALL. Ik vind het belangrijker dat ze het ongemak met iets leuks (creatiefs/ludieks) proberen te compenseren dan dat ze heel zakelijk mijn consumentenlijn "schadeloos" gaan stellen.

komop mensen, 0,2% (oftewel 2/1000) van 365 is niet 7,3, ook niet 0,073 maar 0,73.

Als je lijn kritiek is voor je bedrijfsvoering heb je natuurlijk ook een contract met SLA wat iets meer kost dan een 20mbit consumenten abonnement. Liefste zelfs nog een backup-lijn. Dan krijg je denk ik wel wat meer dan 2/30e.

Als je een consumenten abonnement hebt, dan staat er inderdaad iets van best-effort in je contract en is elke paar euro een leuke geste van XS4ALL denk ik.

Van hun website de voorwaarden van Business-dsl:
2. Garantie op de netwerkbeschikbaarheid
XS4ALL garandeert 99.9 % uptime op haar Business DSL verbindingen

3. Boeteclausule
Afhankelijk van de duur en de aard van een netwerkstoring biedt XS4ALL financiële compensatie

365*24=8760 en daar dan 0,1% van is: 8,76 uur mag het er uit liggen...

Heb ze weleens gemailt nadat ik in korte tijd 2 storingen had gehad die bij elkaar meer dan die 8,76 uur geduurd hebben, maar daar krijg ik geen reactie op. Toen ik na een paar weken belde kreeg ik te horen dat deze storing niet terug te vinden was.

Het wordt dus een moeilijk verhaal om iets op ze te verhalen, het zijn mooie voorwaarden om klanten te lokken, maar ben benieuwd of kleine/middelgrote bedrijven ooit financiële compensatie van ze krijgen... En de grote bedrijven hebben er hun werk waarschijnlijk niet op stil hoeven leggen, omdat die een backuplijn hebben.

Lijkt me niet echt reeel. Dat is nog geen 3 euro vergoeding, terwijl ik alleen aan telefoonkosten waarschijnlijk al meer kwijt was om via anderen mijn meest belangrijke mail te laten voorlezen.
Dat is jouw eigen verantwoording. Je had ook naar diegene toe kunnen gaan en zelf de mail gaan checken. Had je niet hoeven bellen met die persoon ook nog is. ;)
Tevens kon ik problemen op het werk niet remote oplossen, wat ook weer flink extra tijd gekost heeft.
Ben je de enige beheerder die het probleem op had kunnen lossen? Zo nee, dan had je toch een collega kunnen bellen of iets dergelijks? :) Als dat wel het geval is, dan is dat erg vervelend inderdaad.
Als dit soort vergoedingen normaal zou zijn, zou je bijvoorbeeld een week offline kunnen zijn elke maand en toch nog driekwart van het abonnement moeten betalen.
2/30e vergoed krijgen is inderdaad ook niet reeël, maar lijkt mij dat dat soort zaken zijn opgenomen in het contract die aangegaan is met klant en XS4ALL. ;)

Dan moet je een zakelijke lijn nemen, kost flink meer maar als je internet zoveel uur down is dan heb je recht op een vergoeding.
3. Boeteclausule
Afhankelijk van de duur en de aard van een netwerkstoring biedt XS4ALL financiële compensatie
en dat is niet enkel je abbo vergoeding!! ik heb bij xs gewerkt en je wilt niet weten hoeveel bedrijven gewoon op een particulier abbo zitten en dan vervolgens zeuren als ze een keertje een uur geen internet hebben. Mijn inziens moet je als bedrijf zijnde een bussines lijn nemen en het liefst redundant met een andere provider. zodat je niet afhankelijk bent van een storing. wij hebben hier 2 lijnen. een zakelijke lijn van xs en een particuliere van tweakdsl. wij zijn afhankelijk van ons internet en hebben dus geen last gehad van de storing.

omdat die zaken complex liggen. het zijn zakelijke afnemers. consumenten komen niet in aanmerking voor schade vergoedingen.

omdat die zaken complex liggen. het zijn zakelijke afnemers. consumenten komen niet in aanmerking voor schade vergoedingen.
Dat zou op zich een slechte zaak zijn. Ook particuliere mensen betalen geld voor hun internetverbinding en zouden mijns inziens dan ook een vergoeding moeten krijgen als de verbinding er (minimaal) 24 uur uit ligt (of langer).


Zat ik ook aan te denken, en degenen die er geen willen of er al een hebben, kunnen een bezoekje aan Marktplaats brengen. :P

Helaas zal de werkelijkheid anders zijn. De voorwaarden zijn duidelijk (zie enkele eerdere posts). Dus het zal wel bij excuses blijven.

[Reactie gewijzigd door batavier op vrijdag 16 mei 2008 08:45]



Wat betaal jij per maand als je XS4all een goedkope provider noemt?

XS4ALL is alles behalve een goedkope provider. Sterker, het is een van de duurdere. XS4ALL is onder de ISP's wat de Albert Hein is onder de supermarkten.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op donderdag 15 mei 2008 17:59]


FYI, Albert Heijn is tegenwoordig 1 van de goedkopere supermarkten, het was jaren geleden de duurste ja maar na de supermarkten oorlog zijn de supermarkten die toen het goedkoopst waren nu een stuk duurder en de duurdere supermarkten nu goedkoper.

XS4all is niet goedkoop nee, ik ben blij dat ik van Demon kom want ik heb nu wel gewoon een snelle verbinding voor minder dan de nieuwe XS4all klanten betalen.

[Reactie gewijzigd door 1shot1kill op donderdag 15 mei 2008 19:38]


FYI, Albert Heijn is tegenwoordig 1 van de goedkopere supermarkten
Hier een link naar prijsvergelijking van supermarkten. De drie grootste (AH, C1000 en Super de Boer) ontlopen elkaar niet heel veel maar zijn wel duurder dan de prijsvechters (Digros, Plus, Jumbo, etc).

[Reactie gewijzigd door carlo op donderdag 15 mei 2008 22:25]


Al met al zijn ze gemiddeld dus duurder geworden, en zijn wij (de consument) afgeleid en denken wij door de woorden 'prijs' en 'oorlog' voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

Maar om ontopic te blijven, dit bericht komt natuurlijk niet onverwacht. Wij, de tweakers, hadden gisteren al de mening dat het niet helemaal opgelost was. Ook niet gek natuurlijk want als je de veroorzaker van het probleem nog neit bij zijn larven weet te pakken, hoe denk je het dan opgelost te krijgen.

En voor al die mensen die zonder internet zaten / zitten, wat een hel lijkt me dat. Gelukkig nergens last van gehad, maar begreep van collega's dat je aardig afhankelijk kan worden zo in de loop ter tijd.

XS4ALL is 1 van de meest gerespecteerde internetproviders en zeker geen 'goedkoper' zoals je zegt. De service en uptime van XS4ALL zijn altijd heel erg goed geweest.

:') Xs4all is NIET goedkoop (6 mbit abbo a 60 euro de maand..)
mijn 20mbit lijn a 30 euro per maand deed het gewoon nog....

(toegegeven: de jaren dat ik/wij xs4all hadden, hebben we nooit problemen gehad)

Tegenwoordig kost een 20mbit lijntje bij xs4all 54.95, neemt echter niet weg dat ze inderdaad nog steeds 1 van de duurdere providers zijn.

Zelf heb ik een XS4all only abbo, en heb dus afgelopen 2 dagen zonder noemenswaardig internet gezeten. Maar dit is voor mij pas de eerste storing bij XS4all sinds de 12 jaar dat ik al bij hun zit. Je betaalt dus wel iets meer, maar je krijgt er zeker ook goede service voor terug.

Ps, dit is eigenlijk ook een reactie op C00P

[Reactie gewijzigd door EnygmA op donderdag 15 mei 2008 18:03]


Ze hebben bij XS4ALL in ieder geval een goede storinglog.
Bij mijn (ernstige ziekte)-IPS (Speedlinq) is nooit iets over storingen te vinden. :|
Gelukkig zijn ze overgenomen door Telfort, daar kon ik tenminst een storingsmeldig vinden.

Ik heb overigens tot vanavond geen internet gehad (op een uurtje van gisterenavond na) woon in Den Haag.

Is er eigenlijk al een oorzaak bekend of kan ik bij verlenging ook maar beter van netwerk wijzigen? :?

//typo

[Reactie gewijzigd door gve op donderdag 15 mei 2008 19:48]


De oorzaak is gewoon incompetentie van de KPN.
Ze hebben nooit gecontroleerd of de updates van de Cisco routers wel had plaatsgevonden. De KPN dacht dat alles werkte omdat er geen problemen waren.
Maar die 40% van de routers draaide allemaal (zonder problemen) op oude versies.
Alleen bij de laatste update ging het mis omdat die update vanaf een recente versie moest gebeuren. 60% draaide de laatste of een na laatste versie en die gaven geen problemen. De andere 40% draaide oudere versies en daarmee ging de update de mist in en kon daarna niet meer hersteld worden.

Gewoon ontzettend lomp en slordig dat de KPN technici nooit gecontroleerd hadden of de updates daadwerkelijk succesvol waren geweest.......


http://www.dutchcowboys.nl/online/13811

Speculatie, wacht voortaan is met oordelen voordat het echt vaststaat wat er gebeurd is.

Trouwens, die info die jij als waarheid ziet, staat haaks op eerdere berichtgevingen (dat KPN pas ging updaten NADAT de storing optrad).

Toch altijd weer boeiend om te lezen hoeveel mensen het voor een bedrijf als KPN opnemen. Je betaalt ze de hoofdprijs, kennis is iets waar ze al jaren niet veel overschot in hebben en wat krijg je er als consument voor terug?

De ware reden achter deze storingen zullen we ongetwijfeld nooit te horen krijgen.
Tenzij je denkt dat een bedrijf als KPN openlijk erkent dat hun technici er (om wat voor reden dan ook) eigenlijk een zooitje van hebben gemaakt. Want dat zou toch wel heeeeeel erg het imago van KPN schaden. Dus zullen ze dat niet doen. Ik laat me uiteraard graag verassen.

Nee, KPN zal zeggen:"Gaat u rustig slapen, wij passen wel op u"....
Mijn advies: slaap lekker verder.

Die berichten van gisteren dat men de routers ging updaten naar een ongeteste versie kwamen van KPN zelf. Maar het gerucht dat deze hele zooi gekomen is door dat men 's nachts routers had willen updaten en dat dat op een deel van de routers mislukt was deden dinsdag al de ronde. En dat klinkt ook wel heel logisch, aangezien je software-problemen na een poos stabiel gedraaid te hebben niet zomaar ineens krijgt. Dan moet er ergens iets veranderd zijn.

Ik ben benieuwd of we binnenkort wat meer inside info krijgen, zoiets kunnen ze vast niet onder de pet houden.

Het verhaal op dutch cowboys is klink-klare-onzin kan ik je vertellen.
Zo ie zo het netwerk waarop de problemen waren bestaat niet uit cisco apparatuur.

s/cisco/Alcatel-Lucent/ en het verhaal komt al dichter bij wat andere bronnen melden.

Ik woon ook in Den Haag maar heb - sinds ik thuis ben (17.40) - een stabiele verbinding. Er zijn nog geen hickups geweest. En als ik de vrouw van mijn collega mag geloven dan is de verbinding al weer sinds een uur of twee vanmiddag terug.

6mbit 60 euro? 8/1mbit is 39,95 dus ik weet niet waar jij je info vandaan haalt :?

Inderdaad , die 6mbit 60 euro is op oude feiten gebaseerd daar hebben vrij weinig aan.

Als je niet xs4all only hebt maar ADSL via KPN bij XS4ALL dan betaal je iets van 59 euro voor 6Mbit. 1 van de redenen waarom ik onlangs maar ben overgestapt op xs4all only. Maar die ga ik binnenkort weer downgraden naar een lite abo want die 20mbit haal ik dus totaal niet.

Maar dan nog zeg je het verkeerd. Je exacte stelling was "xs4all is NIET goedkoop (6 mbit abbo a 60 euro de maand..)". Je rept met geen woord over NIET xs4all only abo's. Dus dan blijft je oorspronkelijke stelling (xs4all is NIET goedkoop (6 mbit abbo a 60 euro de maand..)) fout. Zoals al gezegd is, 8 Mbit kost 39,95.

Dat zijn oude prijzen, tegenwoordig kan je alleen nog maar xs4all only krijgen als nieuwe abonnee en dan zijn de prijzen lager. Nog steeds niet de goedkoopste, maar niet zo duur als jij doet voorkomen.
  • Start: 4/1 Mbit - EUR 29,95
  • Lite: 8/1 Mbit - EUR 39,95
  • Basic: 20/1 - EUR 59,95
Abonnees met een 'oud' abonnement kunnen gratis overstappen.

[Reactie gewijzigd door batavier op vrijdag 16 mei 2008 09:09]


Yup, dat betaal ik en het is rete duur, maar....
van de hele storing heb ik geen last gehad.

Ik vond het sowieso een beetje vreemd dat juist de XS4All-Only klanten getroffen werden, en niet de XS4All-KPN klanten. Ik dacht dat de Only mensen op een apart netwerk zaten, dat los staat van de KPN backbone. Niet dus.

Ter verdediging van de hoge prijs. XS4All biedt veruit de meeste functionaliteit van alle (consumenten) ISP's van Nederland. Zaken als IPV6, toegang tot je reverse-DNS, shell servers, geen geblokte poorten (ook niet poort 25) en een helpdesk tenminste een beetje weet waar ze het over hebben vindt je niet veel.

Ik begrijp best dat de meeste mensen daar niks aan hebben, maar dat geldt net zo goed voor een Porsche.

Ehm, Xs4all kan wel relatief duur zijn, maar je krijgt echt wel meer:
inclusief onbeperkt WiFi toegang KPN hotspots; inclusief goede news-server (Newszilla); inclusief VOIP. En bovendien weet je dat ze niet bij de eerste de beste Brein-actie hun klanten zullen verlinken.
Ik ben wel tevereden ovber het pakket (XS4ALL Only 8/1 39,95) ondanks deze (eerste) grote storing.

Mee eens. Ik blijf ook tevreden, ook al hebben we nu een Great Internet Blackout mogen ervaren bij Xs. Toch peins ik er niet over om weg te gaan. De spijtbetuiging van Xs siert hen alleen maar. Mijn stelling is dat dit elke provider kan overkomen.

En vergeet niet de wireless router met rangebooster ingebouwd + USB aansluitingen voor printers en harde schijfen in plaats van een stand alone modem voor 1 PC.
En vergeet niet de gratis eigen website zonder reclame en zelf nooit getest maar van horen en zeggen abonees gratis mac affee download vanaf de user pagina zelf nog niet getest zal ik eerdags is gaan bekijkken
Xs4all is gewoon goed je betaalt iets meer maar je krijgt ook meer

Yep, McAfee zit er gratis bij. Niet dat dit de beste scanner is, maar dat is een andere discussie. :)

Mijn cheap-ass quicknet verbinding lag er anders ook mooi uit. Zonder dat die lui er wat van zeiden op hun website. Tuurlijk; gewoon niks over melden misschien dat mensen dan denken dat het aan hen ligt

Snap niet waar je het over hebt, heb geen enkele storing gehad of hickup of wat dan ook.
Geen probleem dus, verbindingskwaliteit is voor mij nog steeds erg goed.

Nee, niet de Routers resetten!
Gewoon de stroom er afhalen....
Anders krijgen ze helemaal geen internet meer...

(Straks weer een bende klanten die aan de tel. hangt)

Ik kan uit ervaring zeggen dat de routers wél echt hard gereset moeten worden.

Vaak komt het voor dat je wel DSL signaal hebt maar geen dataverkeer krijgt, een modemreboot zal dan niet helpen. Een harde reset in de meeste gevallen wél.

Even resetten dus en opnieuw instellen!

Die ervaring heb ik ook. Mn router stond gewoon uit. Dus ik zette m aan maar moest desondanks toch echt nog wel even de router resetten. Ook al was ie fysiek uitgeweest overdag. Pas na een reset zocht ie weer verbinding.

Daar zou ik niet blij mee zijn zeg, dan moet ik heel wat instellen op m'n Thomson 780.

hardreset en backup terugzetten van de instellingen werkt ook?

Een zeer nette reactie van Xs4all. Een persoonlijke benadering zonder arrogantie en waarbij de hand in eigen boezem gestoken wordt. Dit soort reacties kom je slechts zelden tegen bij Nederlandse bedrijven. Meestal moet je het doen met een zakelijk berichtje en een 'excuses voor het eventuele ongemak'.

Ben het met je eens. Nette reactie.

Sinds wanneer zijn mensen die xs4all hebben mensen die voor een goedkopere provider kiezen ? Is nog altijd één van de duurdere (zo niet DE) duurste van NL.

XS4all is niet duur. Duur is het als je het geld er niet voor over hebt tov wat je er voor krijgt.
Ik vindt xs4all niet duur dus.

XS4all is duur, Telfort is goedkoop
XS4all levert prima service, Telfort levert bagger service.

Voor ieder wat wils

Had ook last van de storing.
Ik proberen te bellen maar xs4all had gewoon de stekker er uit getrokken.
Ben dit niet van ze gewend, ik tastte dus behoorlijk in het duister wat er nu aan de hand was.
Maar goed, het zal wel te druk zijn geweest met bellers.
Nu anderhalve dag later doet me verbinding het gelukkig weer zoals het hoort.

Ik denk dat ze een overbelast service-center hadden. Ik heb voor een 'andere' ISP gewerkt en om als ISP aan informatie over grotere storingen te komen is vaak al lastig doordat telefooncentrales vol raken.

het is jammer dat een goede provider als xs4all door kpn is overgenomen, nu zijn ze afhankelijk van het KPN netwerk en dat heeft ze geen goed gedaan.

xs4all heeft nooit een eigen netwerk gehad en heeft altijd gebruik gemaakt van het kpn netwerk

zit sinds 2 jaar bij kpn en de verbinding is stabiel en zit nog steeds te wachten op mijn eerste storring, kan ik van mijn vorige provider niet zeggen, die lag er elke maand wel een keer uit

Even voor alle mensen die het onterecht vinden dat de helpdesk onbereikbaar was.

50.000 mensen waren getroffen door deze storing. Dit is, op een eerste lijn, een volume dat totaal nergens op slaat. Zelfs de meest zieke forecasts in de meest ongunstige omstandigheden kunnen dit niet voorzien.

Gevolg, een (voor deze drukte) zwaar onderbemande helpdesk. Extra pech: De arbeidsmarkt is goed (voor werkzoekenden) en low level helpdesk baantjes zijn dus niet meer echt gewild. Geschikt personeel vinden is daardoor ook moeilijk.

Dat telefooncentrales gaan trippen en het nummer letterlijk onbereikbaar wordt kan geen enkele provider, kpn, telfort, xs4all etc etc. aangerekend worden. Dit soort call volume is gewoon beyond what you ever expect.

Verder denk ik dat dit verder wel met een sisser af gaat lopen voor deze nederlandse bedrijven. XS4all verhaalt de schade waarschijnlijk op KPN, en die zal op haar beurt wel een hartig woordje met Alcatel Lucent gaan hebben. Het is natuurlijk niet normaal dat zelfs gecertificeerde Lucent staff dit niet kan oplossen en dat er een paar guru's uit azie moeten worden ingevlogen om de configs goed te krijgen.

Heel simpel gezegt was het een soort van telefonische DDoS. Enorm logisch dat het nummer niet meer bereikbaar is als er normaal zeg 100 mensen op een dag bellen en nu 10.000.

Het is anders wel KPN die het voor elkaar krijgt dat voor iets stomzinnigs als het stemmen op Idols duizenden mensen in een korte tijd een bandje te horen krijgen

Voor dat soort evenementen wordt tijdelijk een specifieke infrastructuur aangelegd. Dan is er berekend op een zeer hoog volume inkomend verkeer en kan dat dus zonder veel problemen werken. Niet echt te vergelijken met een call-center dat werkt voor een bepaald bedrijf.

XS4ALL is en blijft de beste provider in Nederland, dit soort excusses en de zeer goede dienstverlening is nog steeds de beste op de markt.

Wat ik me alleen heel erg af vraag is wat is er nu echt gebeurt, een software storring tuurlijk. Maar laten we eerlijk wezen Alcatel-Lucent doosjes draaien geen gewone software. Dus als er een fout in de software zat waarom zou dan alleen KPN plat gaan deze machines worden over de gehele wereld gebruikt.
Ik ga er van uit dat er meer een human error aan ten grondslag ligt, mischien niet willen upgraden om dat het toch nog werkt, een handige netwerkert die het allemaal beter wist. Mischien gewoon een slechte failover config en door een hardware error een cascading failover die steeds meer en meer van het netwerk plat gooit...

Maar een software error ik betwijfel het...

Ik blijf het maar vreemd vinden dat XS4ALL altijd de hoogte in geprezen wordt. Ik kan mij in de jaren XS4ALL inderdaad weinig problemen herinneren. Problemen die ik ook bij mijn huidige ISP niet heb. Wel weet ik dat XS4ALL meer kost en ik van de helpdesk toch nooit gebruik maak. Dan kan het bellen naar de XS4ALL helpdesk wel tegen lokaal tarief zijn: die 50-100% extra die ik ervoor betaal maakt die voor mij overbodige service wel heel duur.

Toevallig had ik het hierover met een collega (die XS4all Only abonnee is).

Als voormalig Demon klant had je ook een helpdesk achter een normaal nummer. Net zoals jij heb ik die nooit nodig gehad. Toen Demon naar XS4all over ging zag ik mijn kans schoon om over te stappen naar het voordeligere Tiscali (met je raad het al, een "dure" helpdesk).

Dit is echt de allergrootste vergissing die ik gemaakt heb. Wat heb ik die helpdesk hard nodig gehad. Telefoonverbinding die er drie weken uit lag, stotteren/uitvallen van internet. Iedere keer weer bellen (met het mobieltje, dus dubbel duur). Al dat gebel heeft mij bijna net zoveel gekost als de extra kosten van een provider als XS4all.

Ik heb dan nu ook besloten om, zodra ik volgend jaar verhuis, overstap naar (bijv. ) XS4all. Ik heb graag die extra kosten over voor een stabiele verbinding.

hoe goedkoper de helpdesk, hoe beter de service! ;)

XS4all is meer dan een helpdesk.
je krijgt veel extra's tov ander providers, zoals de goede newzserver. Als je bij een andere provider dezelfde kwaliteit wilt, moet je er nog minimaal 7 euro per maand bij tellen.

Ik betaal 20 euro per maand minder dan een vergelijkbaar abbo bij XS4ALL, heb een betere newsserver (zit bij abbo in), heb de helpdesk nooit nodig (dus who cares dat XS4ALL de beste helpdesk heeft) én ik heb totaal geen last van deze storing gehad ... Ben blij dat ik Demon verlaten heb toen XS4ALL het roer over nam ;)

Doet er overigens niet aan af dat XS4ALL gewoon een zeer goeie provider is die nu ook maar een slachtoffer is, maar zoals eerder gemeld ... XS4ALL wordt af en toe wel héél erg opgehemeld.

Maar dan heb je gewoon geluk gehad. Het is exact zoals de oudjes vroeger al zeiden: alle waar is naar zijn geld. Dus voor je 20e goedkopere abo loop je vanzelf tegen de beperkingen op. Wat dat zijn? Geen idee. Maar het prijsverschil moet ergens door veroorzaakt worden.

Maar goed, ik heb mijn ma ook naar een goedkoper abo toegepraat. Daarbij heb ik wel verteld dat er een evt. risico aanzit. Dit heeft ze geaccepteerd. Die had het prijsverschil voor een Xs abo er niet voor over.

Hoezo geluk? Dat is wel een heel goedkoop argument, het was voor mij een overwogen keuze ... Ik ben bewust niet voor KPN's (met alle respect) budget merken gegaan, heb iets verder gekeken dan mijn neus lang was, me niet laten afleiden door extraatjes die ik niet nodig heb en juist wel naar de dingen die ik wél wil.

Mensen er op wijzen dat goedkoop nooit goed kan zijn, of altijd duurkoop is, is vaak het standpunt van diegene die wel "zo gek" (met alle respect) is om voor de zekerheid toch maar die 20 euro meer te betalen omdat het dan wel goed moet zijn ... Maar in dit geval heb ik er niet 2 dagen uitgelegen.

Maar we kennen ook allemaal de afleveringen van Kassa met tribunes vol mensen die dachten goedkoop uit te zijn maar tegen allerlei problemen aan liepen, van technische tot administratieve. En die vaak tegen een muur van onkunde en onverschilligheid aan liepen bij die providers en (daardoor) veelal bakken geld en tijd kwijt waren aan 0900 nummers om dingen opgelost te krijgen, met alle ergernissen van dien. Dat dat jou allemaal niet is overkomen vinden we natuurlijk heel fijn voor je, maar het is wel begrijpelijk dat mensen kiezen voor een provider die een reputatie heeft van de meest betrouwbare, ook al kost die ze wat meer euro's.

Maar je hebt gelijk hoor, als ik zo'n Kassa aflevering zie denk ik ook 'blij dat ik in elk geval dat soort gezeik niet heb bij xs4all'. Vandaag is het jouw beurt om dat te denken, en ga ik er van uit dat het bij deze ene keer blijft.

[Reactie gewijzigd door edwingr op vrijdag 16 mei 2008 07:38]


Ook bij Xs4all kun je dat gezeik hebben.. geloof me
(is vaker voorgekomen dat ik ook bij xs4all langere tijd moest wachten voordat ik iemand aan de lijn kreeg) en dat ik daarna de mededeling kreeg dat mijn modem defect was en maar een andere moest kopen (terwijl het daar niet aan lag)

Ik zei ook: 'reputatie', of ze die voor iedereen waar kunnen maken laat ik even in 't midden. Maar blijkbaar hebben ze wel een enorm goede naam opgebouwd door de jaren, want ik lees hier toch vooral reacties van mensen die ondanks die drie dagen tobben, nog steeds alle vertrouwen in xs4all hebben.

Dat denk ik helemaal niet, want ik wéét dat XS4ALL een goeie provider is. En ik wéét dat dit soort dingen bij de beste bedrijven kan gebeuren. Ik vind ook dat XS4ALL (in tegenstelling tot KPN) dit netjes oppakt.

Ik reageerde alleen op het argument van Ghoztmaster dat XS4ALL goedkoop is als je kijkt naar de kwaliteit die ze leveren, daar ben ik het niet meer eens: ik heb meerdere providers (incl XS4ALL) meerdere jaren gehad en heb bij al deze providers over het algemeen dezelfde "quality of service" en voor mij gewenste functionaliteit gehad (en zelfs goedkope helpdesknummers) alleen bij XS4ALL voor een hogere prijs. Demon had ook een goede reputatie, maar toen ze overgenomen werden door XS4ALL werd er in eerste instantie door XS4ALL wel verwacht dat we voor hetzelfde abbo even een paar tientjes meer moesten gaan betalen (terwijl ze niets aan Demon hoefden te verbeteren en ik persoonlijk niet al die extra "gadgets" hoefde te hebben).

Maar je bent nu al de 2de die mij "beschuldigd" van het "gierigheid" door blind voor de goedkoopste oplossing te gaan en mij schaart onder de mensen die bij Kassa zitten omdat die wel blind voor de goedkoopst oplossing zijn gegaan. Dan zit je er echter 100% naast. Maja ... zoals gezegd, dat is het beeld schijnbaar dat leeft onder de mensen die blind voor de duurste oplossing gaan omdat die het best zou moeten zijn (even terzijde dat XS4ALL wel goed & duur is, maar ook dat geldt niet voor alle providers).
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:19 Politiek verdeeld over bewaartermijn telecomgegevens
Vorige 17:30 Printlek in Internet Explorer ontdekt
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011