Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties, 29.776 views •

Spelstudio id Software heeft het vierde deel in de Doom-spelserie aangekondigd. In voorbereiding hiervan is de studio op zoek naar nieuwe programmeurs, die aan verschillende games gaan werken.

Doom logoId Software heeft op de website aangegeven dat een begin is gemaakt aan Doom 4. Meer informatie over het nog te verschijnen spel is niet bekendgemaakt. De spelstudio heeft niks losgelaten over een mogelijke releasedatum, maar een crossplatformgame is overigens niet uitgesloten. De spelstudio pakt de ontwikkeling van Doom 4 groots aan. Zo is id Software op zoek naar onder meer een lead designer, een concept artist, een animator en een spelprogrammeur. Ook is het bedrijf op zoek naar een level designer, een programmeur en een artiest voor de ontwikkeling van games voor mobiele apparatuur.

Doom

Reacties (115)

Reactiefilter:-11150103+120+212+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als je geen fan bent van doom 3, skip deze dan wat mij betreft ook lekker. De flamewar tussen Halflife 2 en Doom 3 van die tijd ging op een bepaald moment ook al helemaal nergens over. Beiden zijn als een lekker stuk eten; de een eet liever iets met vlees, de ander gaat voor de vis.

Doom 3 vond ik een absoluut zalig spel, itt Halflife 2, die ik persoonlijk nogal saai en erg voorspelbaar vond (zo zie je maar: smaken verschillen!). Ik hoop heel erg dat ze die zelfde beklemmende sfeer erin kunnen houden, die toch ook een soort retro-gevoel losmaakt. Doom 1 en 2 heb ik helemaal paars gespeeld, en Doom 3 sloot daar eigenlijk perfect op aan.

Sluipen door de gangen, langzaam het verhaal in elkaar puzzelen met de gevonden PDA's, zalig. En als je je dan de tandjes schrok door zo'n rotte imp die uit de donkerte kwam zetten, was jij vervolgens wel degene met de plasma-gun. Heerlijk.

Doom 3 was echt een remake, zoals Carmack zei: eindelijk konden ze het spel maken zoals ze het jaren geleden voor ogen hadden. Ben benieuwd wat ze dan voor Doom 4 gaan doen. Wederom een tripje naar de hel, of wordt het nu een ander verhaal?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door AlienDNA82 op 7 mei 2008 23:13]

"Ben benieuwd wat ze dan voor Doom 4 gaan doen. Wederom een tripje naar de hel, of wordt het nu een ander verhaal?"

Ze zouden voor de échte fans misschien wat teleurstellen, als het verhaal niet betekend dat de aarde om zeep is, en jij die speciale commando eenheid bent die het eens zal gaan oplossen. Eigenlijk een beetje waarop menig verhaallijn van zulke games steunt hé ;)

Ook al vond je in Doom 3 al die draagbare computertjes (die best nog dik waren voor zo'n tijdperk waar ze 5mm en oersterk zouden kunnen zijn!), waarmee je het verhaal beter kon gaan begrijpen. Zolang je ze niet hoeft te lezen om de game te kunnen spelen zonder verhaallijn, is het goed.
Doom (1) bevatte geen breinbrekers dat een kind van 12 nog een puzzel zou noemen, en zoals het Doom toehoort, hoeft dat in de volgende ook nog niet. Alhoewel het niet mis is, mocht het extraatjes opleveren.
Ik heb Doom1 en Doom2 ook 'paars' gespeeld toen ik ongeveer 11r jaar oud was ( en niet te vergeten Commander Keen! ). En heb ik toen ook bergen multiplayer maps gemaakt en zaten we met 4 man te lannen. Deze ervaring, de vergelijking en 'retro' gevoel krijg ik bij Doom3 absoluut niet! Doom3 was opzichzelfstaand wel een prima spel te noemen, maar heeft verder maar erg weinig met Doom1/2 te maken. Ik hoop dat Doom4 dan ook wat meer "Doom" is zoals de echte kenner dat van Doom verwacht. Ik zie bijvoorbeeld de gelijkenis al niet afgezien van wat 'afgeleide monster figuren'. Doom was grote omgevingen, buiten en binnen, geen beklemmende donkere horror sfeer (maar zeer af en toe) en je kan je eigen raket bijna inhalen zo snel kan je rennen. Allemaal dingen die Doom3 totaal niet heeft en wat doom juist doom maakt. Ook komen de wapens van doom1/2 veel aggresiever over en betreft het niet een spel waarbij je na moet denken om je wapen te laden of met een lichtje moet schijnen om iets te kunnen zien. Inplaats daarvan had je donkere kamers met strobo effecten of je was gewoonweg niet instaat om uberhaupt iets te zien. De verschillende monsters in Doom1/2 zijn veel leuker opgezet en ontworpen. Als ze in die tijd exact DAT principe met de Doom3 engine hadden gemaakt lijkt het in de verste verte niet meer op de huidige Doom3. Ik wil dus Doom3 niet afkraken want ik vond het best nog wel vermakelijk. Misschien zit ik teveel vast in de oude trouwe 320x200 Dos tijd en krijg ik het zalige gevoel van die tijd maar niet meer terug met de huidige games wat toch wel voelt als een groot gemis zo langzamerhand.
Ik wil gewoon als je het spel opstart een kerel zien staan in een groene outfit, een shotgun in zijn hand, groots "DOOM" erboven een simpel menu waarmee je met 3x hard op enter drukken gelijk kunt spelen. En dan de vernieuwde versie van het nummer "at Doom's Gate" te horen krijgen!
Als ze zoiets met Doom4 zouden doen kan je me niet blijer krijgen, maar dit ligt niet voor de hand, zeker omdat de huidige generatie niets meer ziet in zulke gamestijlen, alles moet veel te ingewikkeld en complex en realistisch, meer in de trend van Crysis. Ik wordt daar erg moedeloos van. Dus het is aan die paar freaks met skills, die hun eigen mod's maken voor Doom3 om zo de echte retro doom in een nieuw jasje te steken. Hulde aan die figuren, die leven er echt voor om de oude klassieke stijl terug te brengen, ik zou ze graag een handje helpen.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 mei 2008 13:37]

In Doom 3 hebben we de Spider Mastermind nog niet gezien, dus wie weet krijgen we een Hell on Earth die zich afsluit in de hel zelf waar we de Spider Mastermind voor de zoveelste keer voor zijn metalen kont mogen schoppen met een BFG :)
ID Software heeft het lekker druk met (maar) 65 man in dienst nu. Ze zijn bezig met hun Xbox Live projecten, Quake LIVE, Quake Arena (Project: Next), RAGE, Wolfenstein 3 (RTCW 2) en nu ook DOOM4.

Dus ik kan wel inzien dat id software paar nieuwe mensjes willen, ondanks dat er vorige maand al 10 nieuwe (jonge) talenten bij zijn gekomen. Ik vraag me dus af waar de prioriteit ligt, welke game het belangrijkste is en/of ze weer derde partijen inhuren (raven soft, nerve, SplashDamage etc).
19:43… SyncError: Yeah we're making lots of games atm. =p
19:43… Ins0mnia: whats the current list?
19:43… Ins0mnia: of games in progress
19:43… SyncError: Rage, DOOM 4, QUAKE Live, QuakeArenaNext, Wolf3..
19:44… Ins0mnia: wow
19:44… Ins0mnia: how many people does id have now?
19:44… SyncError: We're at about 65 :x
19:44… SyncError: I was the 27th employee

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 7 mei 2008 22:30]

gruwelijk dat 1 van de belangrijkste game-engine bouwers ter wereld en founder van quake en nog wat klassiekers maar met 60 man werken... maja, ze werken ook best veel "samen" met andere studio's.

Toch klinkt 65 man als erg weing.
id software was altijd erg klein vergeleken met epic oid. Ze hadden tot pas geleden nog maar een man of 25 in het hele bedrijf. Pas recentelijk zijn ze uit gaan breiden om meer tegelijk te kunnen maken.

En met de nieuwe megatexture technologie zoals die in ID tech 5 gebruikt wordt maakt het werk voor level designers een stuk makkelijker om er iets moois van te maken.

Dit kan voor de industrie een van de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste paar jaar worden omdat het tegenwoordig enorm veel werk kost op de traditionele manier om een mooie game te maken met veel detail. In de toekomst wil carmack deze zelfde visie doortrekken naar het daadwerkelijke level design, hoe hij dat precies voor elkaar wil krijgen weet niemand echter nog dus dat gaat nog wel eventjes duren :)
Eigenlijk Logisch, Doom wordt tegenwoordig vooral gemaakt om een engine te schrijven (die uiteindelijk meer opbrengt dan het spel zelf) Doom4 zal dus weer de nodig pracht en praal bevatten om andere ontwikkelteams over te halen deze engine te kopen.

Doom3 is ongeveer een "3e generatie" engine, die samen uitkwam met de de Unreal 2 Engine (laten we die ook maar even 3e generatie noemen, tis maar vanaf waar je telt :P) en nu is er weer de 4e generatie, Unreal Engine 3 en zodadelijk dus Doom 4 Engine.

(ik tel zelf vanaf zeg maar Doom 1 (sprite/3d) , Unreal 1 (echt 3d), Unreal2/Doom3, tsja toch weer een stap verder qua effecten, en nu dan Doom4 / Unreal3E, ook weer een stuk verder qua pracht)
De nieuwe engine van id heet id tech 5 en is al gedemonstreerd. (als een soort racespel in de buitenlucht) http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_5

Wel apart overigens dat ze dus vorig jaar al een werkende versie van de engine toonden en dat nu pas een begin is gemaakt aan het spel Doom 4.
En waar valt Quake dan in? Die had ook een echte 3D engine en was toch wat jaartjes eerder dan Unreal.
Ze zijn pas begonnen met hun id_tech naam sinds id_tech 5. Dit maakte het logischer voor mensen die de engine wilde kopen van id.

Wat ik begrijp gaat het nu zo.

Wolfenstein/Doom draait op de id_ tech 1 engine (voormalig Doom engine)
Quake / QuakeWorld is de id_tech 2 (voormalig Quake engine - zie doos Half-Life)
Quake 2 is de id_tech 2 engine (voormalig Quake 2 engine)
Quake 3 Arena is de id_tech 3 engine (voormalig Quake 3 engine)
Doom 3 is de id_tech 4 (voormalig Doom 3 engine)
RAGE/RTCW2/DOOM4 is id_tech 5

Zo als je ziet word Quake 1 en Quake 2 gezien als de zelfde id_tech gezien. Maar ook Wolfenstein en Doom. Dit omdat er weinig grote veranderingen waren tussen de engines. Bijvoorbeeld, de netcode van Quake World (en GL Quake) is exact het zelfde als die van Quake II.

Bron: idsoftware.com / wikipedia.org en ESreality.com

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 7 mei 2008 23:31]

En ik altijd maar denken dat Doom geen wolfensteincode had :P

Quake 2 engine is idd een opgevoerde Q1 engine.
even om te zeuren; wolf3d en doom zijn niet dezelfde engine hoor... allebei fake3d maar wel een heel anders systeem (wolf kende geen hoogteverschillen bijv)
Dat is dan ook omdat ze de wolfenstein (id_tech 1) engine hebben uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, alvorens er doom mee te gaan maken. In essentie blijft het weliswaar dezelfde engine, hoor.
Wolf had geen hoogteverschil, doom wel, maar geen verdiepingen! (het was dus nog steeds een verdieping maar dan met verhogingen/verlagingen. Zeer vernuftig level design zodat het gebrek aan verdiepingen niet opviel
The demonstration with which the new game engine was shown had 20 GB of texture data (using a more advanced MegaTexture approach using textures with up to 128000x128000 pixel resolution) and a completely dynamically changeable world.

Die engine ziet er iig veelbelovend uit. Ook zit ik vol ongeduld te wachten op een game waar je het decor totaal in de vernieling kan knallen, dat moeten zalige deathmatches worden.
(in css gungame kan men in sommige mods al veel dynamische objecten uit het decor knallen, maar een hele level blijft voor mij een grote droom). Ik verwacht heel veel van id's engine!
tjah weer zo iemand die als maar bigger better wil, Alles kapot kunnen schieten is niet zozeer een engine aangelegenheid maar meer een power demanding issue. Daar heb je nou eenmaal enorm veel rekenkracht voor nodig en vind ik persoonlijk helemaal niet zo'n boeiende ontwikkeling want dit zal er met de tijd vanzelf wel komen. Het is alleen totaal geen technische hoogstaande ontwikkeling om een veld te maken waarbij alles kapot geschoten zou kunnen worden, dat kan al lang maar is niet toegankelijk genoeg. Ik zie liever weer een fatsoenlijke game dan van dat soort vergezochte dingen die in mijn ogen eigenlijk niets toevoegen. Dan kan ik ook wel zeggen dat ik het liefst zou willen dat games vanaf nu met een VR helm op gespeeld moeten worden, dat ik ook pijn voel, echt moet rennen etc. Allemaal leuk en aardig, maar zo ver zijn we nog niet. Dat het er komt is echter een ding wat zeker is.

Het mooie van een nieuwe engine of ontwikkeling is juist de methodes die ze hanteren om "complexe en realistisch ogende" dingen voor elkaar te krijgen zonder al te veel balast te veroorzaken. Een omgeving maken waarbij alles kapot kan is al 20 jaar mogelijk, maar ga dat maar eens soepel krijgen. Je hebt toch met tal van polygonen, particles en noem maar op te maken om dit er goed uit te laten zien. En dan valt het alleen te spelen op de meest brute pc en dan loopt iedereen weer te klagen dat ze het niet kunnen spelen met de nieuwste hardware en dat de engine slecht in elkaar zit. We moeten beseffen dat we niet sneller vooruit kunnen dan de ontwikkeling van hardware ons toelaat. Games zullen dus rustig aan complexer worden. Een sprong in hardware techniek zou dit drastisch kunnen veranderen, maar over het algemeen moet je zeker geen wonderen verwachten van nieuwe games. Ook moet je niet vergeten dat tegenwoordig al een hele hoop games zeer effecient in elkaar zitten. In de DOS tijd was er nog ontzettend veel ruimte voor nieuwe methodes en benaderingen om graphics op het beeld te toveren waardoor er plotseling iets kon ontstaat wat veel beter was dan wat we gewend waren. Dat hoef je tegenwoordig niet meer te verwachten, alles gaat met kleine stapjes voorwaarts.

En 1 ding wat je nooit moet doen is 'HEEL VEEL' van een game verwachten, want dan kan deze alleen nog maar tegenvallen.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 mei 2008 15:09]

Carmack en kornuiten is niet het enige clubje dat engine's kan bouwen hoor. De UT3 engine schopt ook kont... Ik vind de opgepoetste D3 engine die ze in etqw ook niet heel super. Megatextures zijn idd wel gaaf voor grote outdoor dingen

[Reactie gewijzigd door shades op 8 mei 2008 14:28]

YES!
heb er nu al zin in!
Hoop dat het net zo goed wordt al deel 3!

[Reactie gewijzigd door rickhave0 op 7 mei 2008 22:24]

Ik mag toch hopen dat het een betere game wordt dan Doom3. Doom3 was voor mij veel te opvallend een reclamecampagne van de engine, met mooie graphics, en mooie effecten wanneer er iets in brand staat.

De gameplay viel me ontzettend tegen omdat het veel te voorspelbaar is, zo voorspelbaar zelfs dat je al wist wanneer je moest 'schrikken' van een monster. Dan is het hele effect ook weg.

Van mij mogen ze best breken met de originele Doom stijl, dat je bijna alleen maar binnen zit en op monsters schiet. Ik zie liever iets compleet nieuws in het Doom universum.
Van mij mogen ze best breken met de originele Doom stijl, dat je bijna alleen maar binnen zit en op monsters schiet. Ik zie liever iets compleet nieuws in het Doom universum.
(niet als flame bedoeld) dat klinkt alsof je gewoon een ander spel wilt :/ Waarom wil je iets compleet nieuws in eht Doom-universum als je de stijl maar niets vindt? voor het verhaal of de graphics moet je het niet doen: die vind je in tonnen andere games terug, danwel in licht andere vorm, maar het verhaal van Doom kun je alvast niet opvallend origineel noemen, niet?

Ik zeg dit als trouwe Doom-fan die van alle delen tot nu toe heeft genoten :) Vasthouden aan de formule zeg ik dus :D
voor het verhaal of de graphics moet je het niet doen: die vind je in tonnen andere games terug, danwel in licht andere vorm, maar het verhaal van Doom kun je alvast niet opvallend origineel noemen, niet?

Ik zeg dit als trouwe Doom-fan die van alle delen tot nu toe heeft genoten :) Vasthouden aan de formule zeg ik dus :D
Ik ben ook een trouwe Doom fan. En ik vond de graphics van Doom4 best de moeite waard anders. Maar ik ben het met je eens, álleen voor de graphics speel je een spel meestal niet. :)
Qua verhaal: je zegt nu wel dat het niet echt origineel is. Misschien niet omdat de Doom-serie inmiddels al zo´n 15 jaar oud is en er tig zoniet honderden FPS-spellen zijn uitgebracht sindsdien. Maar het genre is natuurlijk wel zo goed als begonnen met Doom, dus in die zin was het wel redelijk origineel. Dat het inmiddels tig keer gekopieerd en gecloned is doet daar niets aan af. :P

Een winnende formule moet je niet veranderen. Wat maakt mij het nou uit dat het verhaal niet veel veranderd is? Het verhaal van Doom3 was ook hetzelfde als van Doom1 en 2. Toch vond ik Doom3 een waardevolle aanvulling en leuk om te spelen. En als Doom4 relatief snel na Doom3 op de markt komt geven ze misschien wel een iets andere twist aan het verhaal. Of het wordt een opvolger qua storyline ofzo.

Wat ik me vooral afvraag: moeten we blij zijn of niet met het feit dat ID een heel nieuw team aantrekt, inclusief Lead Designer? Het betekent dat ze het groots aanpakken ja, maar het kan ook betekenen dat we ongewenst een hele andere (visuele) kant op gaan met het Doom gebeuren.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 8 mei 2008 08:20]

Echt triest dit, ik bedoel

doom 3 was erg mooi om te zien, en je moest er van houden qua spel. Ik vond het gewoon hetzelfde als eerste, alleen zag het er mooi uit. Waarom moet er nu weer meteen een doom 4 komen. Verder was doom3 meer een engine show game dan een goede game.

ik vind het jammer dat doom komt tenzij ze ineens met iets orgineels komen. Maar het zal vrees ik wel:
je loopt door gang, killed humanoid(dus zombie ofzo) je loopt het voorbij, je hoort iets opstaan en je wordt nu van 2 kanten aangevallen.
Klinkt als Quake :p

Laat Doom maar zijn waar Doom het best in is.
Een horror game zonder die elementen zie ik ni echt zitte
Laat Doom maar zijn waar Doom het best in is.
Een horror game zonder die elementen zie ik ni echt zitte
Maar er zijn twee soorten horror al praten we over Doom.
  • Horror als in: Oh, shit wat veel vijanden! Hoe de fuck moet ik die allemaal verslaan met de wapens en munitie die ik nu heb!?
  • Horror als in: Oh, wat is het hier donker. Ik hoop dat ik niet door een monster verrast wordt in één of ander scripted event, zoals de vorige 50 keer...
De eerste valt onder Doom 1 en 2. In dat spel zag je tenminste ook wat je deed. Doom 3 was pas een beetje fatsoenlijk speelbaar op twee 3dfx Voodoo2's in SLI. Kijk hier voor screenshots en informatie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 mei 2008 00:02]

Zocht je naar een mogelijkheid om dat linkje te posten? Er is totaal geen relevantie van je laatste 2 zinnen over Doom 3 met de rest van je post. Zeker niet als je bedenkt dat de Doom 3 die ze gebruiken in de voodoo 2 setup wel zo gestripped is dat het spel spontaan niet meer in de 2e categorie kan vallen, er zijn namelijk geen schaduwen aanwezig. Sterker nog er is alleen maar ambient lighting in de meest simpele vorm. Het kunstje was leuk (draai een spel uit 2004 op hardware van meer dan 5 jaar oud), maar niet meer dan dat. Doom 3 verliest al zijn sfeer als je hem zo speelt.
Horror als in: Oh, wat is het hier donker. Ik hoop dat ik niet door een monster verrast wordt in één of ander scripted event, zoals de vorige 50 keer...
Daarom moet je het ook maar 1 keer spelen en dan nooit meer
Goh, je kunt natuurlijk in plaats van 2 Voodo2's in SLI ook 1 Geforce 4 MX pakken. Ziet er nog veel beter uit ook :P
Goh, je kunt natuurlijk in plaats van 2 Voodo2's in SLI ook 1 Geforce 4 MX pakken. Ziet er nog veel beter uit ook :P
Maar het spel is praktisch onspeelbaar op een Geforce 4 MX. Constant omschakelen tussen een zaklamp en een geweer is gewoon irritant in plaats van spannend. :O
Gewoon geen zaklamp gebruiken is nog spannender :P
Toen doom 3 uitkwam had ik al een gforce4Ti4600 128MB, en daar draaide ie vrij goed op. Alleen videogeheugen had meer gemogen toen, want doom3 was optimaal met 256MB videogeheugen
Wat een rare opmerking, Doom3 was in de tijd van de Geforce 5900FX en 6800.
Waarom zou je dat met voodoo2`s willen spelen ? En die screens waar je naar linkt is totaal niet hoe doom er uitziet met een normale kaart. De Ultra settings vroegen zelfls 512mb uncompressed videoram. Een voodoo 2 heeft maar 12mb... Ik denk dat je qua doom3 in een iets verkeerd tijdsvak zit te denken.
Wat een rare opmerking, Doom3 was in de tijd van de Geforce 5900FX en 6800.
Waarom zou je dat met voodoo2`s willen spelen ? En die screens waar je naar linkt is totaal niet hoe doom er uitziet met een normale kaart. De Ultra settings vroegen zelfls 512mb uncompressed videoram. Een voodoo 2 heeft maar 12mb... Ik denk dat je qua doom3 in een iets verkeerd tijdsvak zit te denken.
Een tijdvak waarin je meer zwart op je scherm ziet en in het donker mag schieten, wat niet 'eng' is maar eerder irritant. Met twee Voodoo2-kaarten zie je tenminste eens iets in het spel.
Nee, dat was een project om Doom 3 aan de gang te krijgen op 2 voodoo2 kaarten in SLI. Dat is toen nog behoorlijk in de media geweest.
http://digg.com/gaming_ne...odoo_2_(12mb)_video_cards.
etc. google het maar eens ;)
Hij zit in ieder geval niet in het verkeerde tijdvak te denken...
@Bigbadkip het kan aan mij liggen maar kwam DOOM 3 niet in het 4600 ultra tijdperk volgensmij kwam namelijk de geforce 5 reeks later als DOOM 3 en de reden dat hij een VooDoo 2 gebruikte (ken het topic nog van vroeger) is om de reden dat hij wou bewijzen dat zijn 12 MB kaartjes beter presteerden dan een MX440 met 128 MB geheugen wat hem ook gelukt is ook al ziet het er niet uit
Het tweede wat hij wou is het DOOM gevoel kwa kleuren weer terug krijgen omdat DOOM 3 gewoon een ander sfeerbeeld had dan zijn voorgangers
Hmm, nu ben ik even de weg kwijt. Die brakke screens die ik via die link van je te zien krijg lijkt in de verste verte niet op hetgeen ik gespeeld heb. Bij mij zag het er véél mooier (en donkerder) uit..
Hahaha ziet er geweldig goed uit zo! lekker licht enzo! Geinig dat ze dat gelukt is op 2 van die stokoude kaartjes.

Grappiger zijn nog de reacties hierboven :P. Het spel lijkt enorm veel meer op de orginele doom :p Zou er ook een sprite mod zijn?
quake 1... zo mogen ze van mij nogeens een spel maken... Eindeloos creepy sfeertje... en waanzinnig moeilijk op nightmare.

die vijanden waren zo agressief dat ze zelfs elkaar telijf gingen!
Dat kom je nu amper/nooit nog tegen...

In quake maakte het vaak ook deel uit van je strategie (zeker in Nightmare)

Dat spel maakt indruk, je kan het beregaaf heroïsch spelen of gelijk een sul rustig op afstand blijven, maar soms word je gewoon tussen de shamblers en de fiends gedwongen en dan is het gewoon puur kicke!

<3 Nailgun! Zo heerlijk knallen...
Al maakten ze gewoon, met de crysis engine, Q1 opnieuw... ik zou het zeker kopen, hoewel ik q1 hier al heb liggen, incl alle uitbreidingen!
lijkt me erg onwaarschijnlijk sinds John er juist om bekend staat alles zelf te maken, vooral de engine.
Wat mij betreft was en IS Quake 3 Arena, het best speelbare spel allertijden.
Ik heb dat nou net met UnReal Tournament ('99).
Beide, niet te verbeteren om eerlijk te zijn. Quake was zo super, zelfs de soundtrack was super!!! (of descent ;) als iemand die kent, behoorlijk wat uurtjes op ons schoolnetwerk mee weggewerkt ;))
Tja, ik vond doom3 erg leuk om te spelen. Origineel nee, leuk ja. voor mij hoeft een spel niet origineel te zijn om plezier te hebben in het spel.
Nou de twee enige minpunten vond ik de shotgun is want die was irritant traag te noemen en wanneer je een klap kreeg van een imp of want dan ook dat je geen r33t meer zag.. Voor de rest echt genoten hoor !!!
Wat mij anders opviel aan de game was het detail waarmee de verhaallijn werd opgebouwd met die PDA's. De mail daarin en de geluidsfiles maakte de opbouw in het verhaal zeer boeiend en verslavend. Heb me heel goed vermaakt met doom3.
Ah Sarcasme!

Doom 3 was niet echt slecht want tja graphics okay en effectn okay! Helaas alweer een "benchmark" game :(
Het was maar weer duidelijk dat Doom 3 gemaakt was om de engine te verkopen en voor spelers om te laten zien wat hun pc's konden.
Ik heb me anders prima vermaakt ermee :)

In het donker met het geluid lekker hard aan was de spelervaring uitstekend vond ik persoonlijk.
Op de Xbox 1 is het ook heerlijk in een donkere kamer op een grote TV :) Doom 3 is gewoon een heerlijke game. Jammer dat iedereen die zijn broek van een bruine kleur heeft voorzien tijdens het spelen ervan het spel nu maar even moet afkraken als zijnde een tech-demo :P
inderdaad :) wat een spanning zat daarin. Heerlijk!!
Tjah kwestie van niet bewust meemaken en geen reverentie hebben. Elke graphics guru kon 15 jaar geleden wel zien dat Doom en (later) Quake zeer vernieuwend waren (vergeet ook Wolfenstein 3D niet). Het is immers de basis voor vrijwel elke andere FPS game die jij gespeeld hebt. ID software heeft in principe de hele FPS revolutie in gang gezet. En dat noem jij geen grafische hoogstandjes? Doom is een op 2D gebasseerde engine die enkel uit wat coordinaten en values (vlakken met 4 zijden) een hele 3d wereld weet te toveren met hoogteverschillen zodat trappen en verschillende hoogtes in ruimtes gecreeerd konden worden, super effecient waardoor Doom er relatief complex uitzag voor die tijd maar erg goed draaide op een 486.
Dit was destijds uniek! Ook was Doom het eerste spel waarbij ruimtes een eigen licht intensiteit hadden waardoor je dingen er een stuk 'spannender' uit kon laten zien. Quake1 was het eerste spel wat volgens de 3d methode is opgebouwd (van Doom met 2d-vlakken met 4zijden/4vertices naar 3d cubussen met 6 zijden/8vertices) die we vandaag de dag nogsteeds terugzien in tal van games. Quake1 is de basis geweest voor vrijwel elke FPS die er nu is. Het level editen voor deze games is ook zo lekker simpel, daar kan je onmogelijk NIET van houden.

Ik vind het ronduit een schandalige opmerking die jij nu maakt. Als je het inzicht niet hebt en je er niet in wilt verdiepen, alles oppervlakkig wilt bekijken en misschien zelfs geen oog hebt voor detail kan je toch niet met zo'n loos argument aankomen? Ieder zijn mening natuurlijk, maar als je dergelijke ontwikkelingen niet als grafische/technische hoogstandsjes kan zien wat is dat dan eigenijk WEL volgens jou...?

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 mei 2008 14:06]

Mooi dat ze het groots aanpakken en niet gewoon 'een zoveelste sequel' op hun goedlopende serie plakken (zoals bij veel grote namen wél het geval is). Doom is natuurlijk een zeer innoverend spel, en elke versie komt er weer veel moois bij :) Ik ben in ieder geval al benieuwd wat ze er deze keer van gaan bakken.
Dat deel I innovatief was, eens, geen speld tussen te krijgen. de delen daarna sprankelen niet echt van de innovativiteit to be honest. Deel 3 al helemaal niet, dat is een rebuild van de eerdere versies.

Far Cry daarentegen was stukken innovatiever, onder andere de fantastische engine.
Offtopic:

als ik de screenshot uit Doom 1 hierboven zie... krijg ik terstond heimwee... :)

Wat was dit toch een leuk en simpel spel zeg! Maar hoe ongelofelijk blokkerig dat dit er heden ten dage uitziet, maar ach... we wisten niet beter en knalden er maar op los... }>

Ontopic:
Meer informatie over het nog te verschijnen spel is niet bekendgemaakt
er worden toch al beelden uit de nieuwe game gesuggereerd, kijk zelf maar:

www.comingsoon.net/gallery/Action/Doom/doom4.jpg

of wat ervan aan is....
Tsja toen namen we nog genoegen met een paar pixels. Zelf heb ik de magnetische laag van mijn harde schijf gespeelt met Doom I en Doom II, het werd nog leuker toen er hacks kwamen en je de foto van je vrouw of baas in het spel kon zetten, dan nog de mods die er kwamen, heerlijk, zalig. Ik heb de hele serie met mods, ander geluid (van nine inch nails) etc etc etc nog in de catacomben van de schijf staan en ook als die mods en al het geluid erin weten te proppen, wat een prachtige Doom ten gevolge had, vooral die met Monthy Pyton geluiden. Mijn lieve heer ik heb avonden met de tranen in mijn ogen gezeten van het lachen, Doom werd echt van horror game tot een komische éénakter gemod aan deze kant, plus de wapen geluiden, die klonken na het modden echt vet (dat was wat anders dan die droge pafjes van het pistool, nu leek het wel of je een M109 houwitszer af schoot in plaats van een pistool, en dan de damage vergroten of verkleinen, dat was zweten om dan door een level te komen. :X

Ach ik kan nog uren doorgaan met de belevenissen, maar vindt het wel even welletjes :)
... en een artiest voor de ontwikkeling van games voor mobiele apparatuur.
Grappig om te lezen dat mobiele ontwikkelaars tegenwoordig ook al artiest zijn ;)

[Reactie gewijzigd door backspace219 op 7 mei 2008 22:54]

Dat is maar hoe je het leest: ik denk dat het gaat om een artiest die in samenwerking met een programmeur de ontwikkeling van de mobiele versie van de game verzorgt ;).
artiest zal wel een interaction designer zijn. je hebt een ander soort interface natuurlijk bij een doorsnee mobiel apparaat
vind de screenshot er niet echt goed uitzien :Y)

Als hij in dezelfde trent gaat worden als 3 ,sla ik hem over.

[Reactie gewijzigd door -Magnat- op 7 mei 2008 23:00]

Als hij dezelfde gameplay heeft als de game in die screenshot dan komt het wel goed :)
Als het lijkt op doom3 sla ik hem zeker niet over