Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties, 20.818 views •

Na de 45nm Propus- en Deneb-processors is AMD van plan om uit te komen met de Hydra-cpu, zo bericht Fudzilla. Deze serverprocessor zou voorzien zijn van acht kernen en gebruikmaken van een verbeterd fabricage-procedé.

De toekomstige 45nm-quadcores Deneb en Propus van AMD, die in het vierde kwartaal van 2008 uit zullen komen, zullen net als de huidige 65nm-Phenoms geproduceerd worden met een soi-procedé. In 2009 moet de opvolger van de Propus, Hydra, zijn opwachting maken waarbij het soi-procedé is uitgebreid met high-k-gates. Het voordeel van dit nieuwe procedé is dat de processor hierdoor potentieel minder energie verbruikt. Intel gebruikt al high-k-technologie in zijn energiezuinige Penryn quadcore-processors.

De acht Hydra-cores zullen volgens Fudzilla worden uitgerust met ieder 1MB aan L2-cache, een halve megabyte per kern meer dan de huidige Phenoms en toekomstige Deneb- en Propus-cpu's, terwijl de L3-cache zal bestaan uit 6MB. In tegenstelling tot eerdere berichten zal het Hydra-ontwerp niet bestaan uit twee dies aan elkaar gesmeed, maar gaat het om een volwaardige octocore-processor. Ook de geheugentoegang zal bij de Hydra op de schop worden genomen met een fb-dimm-achtig concept, maar dan zonder de energieverslindende amb-chips op de geheugenbankjes.

De nieuwe chip zou kloksnelheden moeten behalen van meer dan 3GHz. Dit zou genoeg moeten zijn om Intels Nehalem-processor van zich af te houden, maar omdat de Hydra pas later in 2009 productierijp zal zijn, heeft Nehalem een tijdje vrij spel.

AMD Hydra octocore

Reacties (96)

Reactiefilter:-196077+117+210+30
Da's hydro ... De hydra is een draak met meerdere koppen.
nope, hydra is een veelkoppige slang uit de griekse mythologie.
Hydro is water in het latijn (toch?)
Klinkt veelbelovend. Dat ze nog tijd gehad hebben om een native octacore te ontwerpen, terwijl de Barcelona zoveel vertraging had. Ben benieuwd naar de prestaties.

[Reactie gewijzigd door DitisKees op 8 mei 2008 08:19]

Vergis je niet, ook aan dit ontwerp wordt al even gewerkt...
Het lijkt me zelfs dat deze (als 't over een jaar productie rijp geacht moeten worden) al flink gesimuleerd en getest is en eigenlijk zelfs de eerste samples al getaped zijn.

Wat ik me wel afvraag is of de individuele cores ook weer spinoffs van de a64 architectuur zijn of dat er toch nog behoorlijke verbetering mbt de IPC-verhouding zijn gemaakt.

Ik denk dat AMD ook tegen die tijd nog een voordeel zal hebben met HyperTransport tov Quickpath van Intel, echter of dit voldoende is om de kracht van intels geintegreerde memory-controller te gaan verslaan wordt 'kristallen bol'-werk.

Daarom denk ik dat als ze op tijd zijn, de clocks redelijk zijn, en een paar tweaks ;) dat er een mooier proc voor mij ligt te wachten als consument/enthousiasteling... Wat voorlopig zien we ook van Inel kant nog weinig van de nieuwe snufjes.. nehalem komt in eerste instantie ook voor s775 uit.. (dus iig geen quickpath)
Eerste vraag dat in mij opkwam is hoe een processor met 16 cores heet :?
16klepper natuurlijk.
maar als ze dit zo aanhouden zou het 'sedecim' zijn... maarja dat bekt niet zo lekker.

[Reactie gewijzigd door Countess op 7 mei 2008 16:36]

Of gewoon hexadeca core :)
HexaDeca is dus HD Core, ff alles wat verwarrender maken :P
Leuke namen worden het pas als je gaat kijken naar de 32 core processors :P. Dan koop je misschien wel een AMD triacontakaidigon 3,2 Ghz cpu :o
Klinkt een beetje als een fantasie :+
Wist niet dat de amb-chip zo'n slurper was? Hoeveel watts 'zuipt' ie dan?
Jammer dat de verbetering bij de Hydra nog even op zich laat wachten.
Alhoewel... misschien dat ik tegen die tijd wel een server kan gebruiken :Y)
triacontakaidigon
Dat is een veelhoek met 32 hoeken. Voor een CPU is het dus triacontakaidi-core, vermoed ik...
ik denk dat je met zoveel aansluitingen voor de cores ondeling ook wel veelhoekige cores gaat krijgen :+

* Atmosphere loopt even na te denk over de crosstalk die 32 met elkaar verbonden cores met zich mee gaat brengen en denkt dat ie maar beter kan gaan slapen ;) :z

[Reactie gewijzigd door Atmosphere op 8 mei 2008 00:43]

Je hebt dan wel een multidimensionaal moederbord nodig!
Sweet Sixteen Core.
Ik vraag me af wat die dingen aan stroom gaan zuipen.
Ik denk ongeveer hetzelfde wat high-end procs nu doen (dus zo'n 80 tot 100A). Maar dat is niet meer dan speculatie. Er valt pas iets zinnigs over te zeggen als we weten hoe goed AMD 45nm onder de knie heeft. Daarnaast gaat dit een server processor zijn. Voor ons consumenten is het dus niet een heel interesante processor.
100A? 8)7
Aangezien huidige processors hun stroom van het 12V-lijn afhalen, zou dat dus 1200W zijn. Dat kan natuurlijk niet :P Ik denk dat je bedoelt 100W te zeggen.
Een processor trekt max. zo'n 90 Watt, terwijl de corespanning zo rond de 1 Volt ligt.
Dus die bovengrens van 100A lijkt me niet zo gek geschat.
De huidige processoren draaien op 1,1 a 1,2 volt dat is dus 110 a 120 watt. Ze halen dat inderdaad wel van de 12 volt maar daar zit nog een schakelende voeding op het mobo tussen.
zinvoller is jezelf af te vragen hoeveel vermogen deze cpu's hebben. "stroom" zegt niet zoveel zonder spanning ;)

spanning*stroom=vermogen
Dus is het beter om je af te vragen wat voor vermogen je voor die dingen nodig hebt.
Na de 45nm Propus- en Deneb-processors is AMD van plan om uit te komen met de Hydra-cpu, zo bericht Fudzilla. Deze serverprocessor zou voorzien zijn van acht kernen en gebruikmaken van een verbeterd fabricage-procedé.

[Reactie gewijzigd door Icelus op 7 mei 2008 16:41]

AMD kennende zal er ook gewoon een desktop versie van komen. Eerste zeiden ze ookd at de clawhammer met 1 MB L2 server only was. Later kwam deze toch gewoon op de markt.
AMD kennende zal er ook gewoon een desktop versie van komen. Eerste zeiden ze ookd at de clawhammer met 1 MB L2 server only was. Later kwam deze toch gewoon op de markt.
Op een gegeven moment komen ook dit soort technieken de huiskamer in, maar dan zijn we nog een paar jaar verder en is er voor de servers al weer wat sterkers.
Of hebben we een 'thuisserver' nodig om ons 'mediapark' te laten draaien :+ 8)7
Nu voelt Intel hopelijk weer de hete adem in zijn nek.
Nadat Intel een tijd moeiteloos de prestatiekroon in handen heeft gehad, lijkt het erop dat AMD op de goeie weg zit om hier minstens ernstig mee te dingen. Dit is wat menig tweaker graag hoort: stevige concurrentie op de markt.
Intel ligt er echt niet wakker van. Intel heeft ook octacore in de pijplijn volgens de roadmap. Bovendien is het gezien de recente geschiedenis nog maar de vraag of de octacore in 2009 komt, of dat wel een native zal zijn en of de beoogde snelheid gehaald gaat worden.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 7 mei 2008 17:05]

Of het ze daadwerkelijk gaat lukken deze processoren in 2009 te gaan verkopen, kan natuurlijk nog niemand zeggen, maar de tegenvallende resultaten van AMD zijn denk ik eerder te wijten aan pech (tegenvallende resultaten van een nieuwe architectuur, TLB-bug) dan aan een nieuwe trend binnen het bedrijf.
Native gaat ie in ieder geval wel worden:
In tegenstelling tot eerdere berichten zal het Hydra-ontwerp niet bestaan uit twee dies aan elkaar gesmeed, maar gaat het om een volwaardige octocore-processor.
komt de octa core van intel niet in augustus 2008 uit.

"hete adem" ???????
welke hete adem, eerder de hijgende adem van amd die met moeite financieël de nek boven water kan houden.

Nee Intel loopt nog steeds maanden, of zelf jaar voor qua productie en ondertussen is het leuk wat amd allemaal roept maar het is eerst zien en dan geloven.

Tegen de tijd dat amd met iets nieuws komt is intel er al een tijdje mee bezig en al weer bezig met de opvolger daarvan. Amd loopt gewoon een generatie achter.
Intel heeft dan ook even wat meer budget om snel te kunnen ontwikkelen.
Native octo, indrukwekkend maar ik vraag mij af of dit verstandig is.
- ondanks het kleiner procede zal deze toch groter zijn dan een huidige quad-core dus minder dies van 1 wafer = hogere kosten
- het verkrijgen van goede yields wordt moeilijker
- met 8 cores op 3 Ghz zal de warmte potentieel nog een aardig issue vormen
- het ontwikkelen van apps voor meer dan 2 cores is nu nog steeds geen alledaagse bezigheid dus is de markt voor dit soort van processors dan wel groot genoeg

Intel doet het al tijden goed met het 'plakken' van dual- tot quad cores, hoewel natuurlijk minder mooi is dat waarschijnlijk wel kostentechnisch een betere oplossing. Ik zie liever dat ze de ontwikkelingsgelden steken in een nog betere architectuur.

[Reactie gewijzigd door Teigetje! op 7 mei 2008 16:41]

- met 8 cores op 3 Ghz zal de warmte potentieel nog een aardig issue vormen
- het ontwikkelen van apps voor meer dan 2 cores is nu nog steeds geen alledaagse bezigheid dus is de markt voor dit soort van processors dan wel groot genoeg
Volgens mij zal Intel net hetzelfde probleem hebben ;)
- het ontwikkelen van apps voor meer dan 2 cores is nu nog steeds geen alledaagse bezigheid dus is de markt voor dit soort van processors dan wel groot genoeg
Dit is bedoelt voor de servermarkt. Daar is al veel meer ervaring met meerdere cores en processoren. Veel meer dan de 8 die hier in zitten (duizenden). Dus wat dat betreft zal de markt zal wel meevallen.

Bovendien willen daar nogal eens processen draaien die triviaal paralleliseerbaar zijn. D.w.z. start gewoon een nieuwe thread/proces er is geen interactie met de andere. (evt control-processen uitgezonderd)

[Reactie gewijzigd door ritsjoena op 7 mei 2008 16:53]

Daarnaast kun je wel prima gebruik maken van 8 cores als je een OS hebt dat de verschillende programma's op verschillende cores zet, en ik geloof dat er met .net ook vrij eenvoudig threads op andere cores zijn te draaien, en dat zal ook nog wel verbeteren ;)
45 nm zou sowieso de 65 nm proces zwakten op moeten vangen van matige klok en relatief hoog verbruik. Uit Intelland gezien kan 45 nm met hoog-K materiaal toch een aardige sloot voordelen opleveren (lager verbruik, halvering van de oppervlakte (dus gelijkblijvend aan de quad cores nu.)

Native multi en een aantal kleinere dual aan elkaar plakken heeft voor en nadelen, betere yield bij plakken bv, en native heeft de marketing mee als het lukt. AMD is nu wel degene die de meeste ervaring heeft met reuze plakken aan processor uit de wafer te knippen. (grote barcelona)

Ik wil hier wel een viertal van in m'n mischien-ooit 4xF(+? 2? 3?) mobo hobby workstation stoppen.
> - het verkrijgen van goede yields wordt moeilijker

Dan kan je aan de consumenten mooi septacores gaan verkopen :)
Laat ze eerst maar eens fatsoenlijke software ontwikkelen die goed gebruikt maakt van meerdere cores...
Dat hebben ze dus ook gedaan, en tien jaar later komt AMD met een acht core CPU. Lang genoeg gewacht...
Indeed, bestaat wel, maar nog heel sporadisch. Aan de andere kant, kan je nagaan als opeens allerlei pakketten speciaal gebruik gaan maken van al die cores in mensen hun systeem, nog een leuke speedbump in het vooruitzicht.
Die is er zeker in de serverwereld al jaren. Databaseapplicaties ed zijn al gericht op SMP. Gezien dit een server cpu is kan deze gewoon effectief ingezet worden. Systemen met 8 core's in totaal (dual quadcore) zijn al geen uitzondering meer, dus een systeem met 1 van deze procjes heeft genoeg software wat erop kan draaien.
Voor zover ik weet is het al sinds het tijdperk van Windows NT mogelijk om meerdere CPU's of cores in een machine te plaatsen waarmee het OS ook mee uit de voeten kan. Verder is de opkomst van multi-core voor "thuisgebruik" dus erg recent maar er zijn al wat games en meer dan voldoende applicaties die gebruik kunnen maken van meerdere CPU's of cores, om over servers nog maar te zwijgen...
ehm, het kan al sinds de beginjaren van Unix, zeg 20 jaar voor NT ;-)
Nu maar hopen dat we tegen die tijd ook wat makkelijker het geheugen op kunnen schalen.
Nu zit je vaak vast aan 2 dual-channel banken, waar je in de praktijk moeilijk meer dan 4x 2 GB in kwijt kunt. Niet in de laatste plaats omdat de 4 GB modules niet te betalen zijn, maar de meeste mainboards ondersteunen ook niet meer dan 8 GB. Wat is er op tegen om mainboards met meer dimm-sloten te maken, zeker nu alles toch weer naar meerdere parallelle seriele communicatiebussen overgaat?
Het betreft hier een server-cpu, op de bijbehorende moederborden kun je in het algemeen wel "iets" meer dan 4 of 8GB geheugen kwijt. ;)
Inderdaad. 32GB is een vrij normale hoeveelheid voor een serverbordje. (8x 4GB). Weliswaar met FBdimmen, maar we zitten al lang niet meer met een 8GB limiet wat dat betreft.
Beetje vreemd; een mainboard (dus zeg, een kaal PCB met een x aantal geheugensloten) kan natuurlijk volgeprikt worden met wat jij wil aanschaffen. Dat de BIOS en aanverwante infra niet meer dan 8GB ondersteunen, lijkt me jouw probleem bij het uitzoeken van een server.

Even grof gekeken in mijn racks; ik heb servers met 16GB RAM staan en dat zijn hele "gewone" Dell-machines dus zo moeilijk om een server te kopen die meer dan 8GB ondersteunt, is het niet. ;)

*edit*
Het plaatje onderaan het artikel laat zelfs zien dat de Hydra's middels GMX'en apart kunnen communiceren met meerdere geheugenbankjes. En dan wat info van AMD zelf:
The extended platform memory capabilities expected via AMD's upcoming G3MX memory technology should allow the use of bigger memory capacities with industry-standard DIMMs for large workloads to ultimately help to advance scientific research and discovery.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 7 mei 2008 17:25]

Gelukkig past er in een gemiddelde 4U server 128GB geheugen i.c.m. 4 CPU sockets, dus dat zit wel snor.
Gigabyte ondersteund al een hele tijd een maximum geheugen van 16GB voor Athlon desktop c.q. PC Mainboards.
http://www.gigabyte.com.t...ProductName=GA-M57SLI-DS4

En zelfs op een 780 mainboard.
http://www.gigabyte.com.t...ProductName=GA-MA78G-DS3H

Ik zie dat het bij de Intel mainboards x48 en x38 8GB is, ook op de NVidia varianten. Veroorzaakt door de Northbridge?
http://www.gigabyte.com.t...p;ProductName=GA-X48T-DQ6
http://www.gigabyte.com.t...roductName=GA-N680SLI-DQ6

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 7 mei 2008 22:29]