Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 11.530 •
Submitter: letatcest

Stephen Vickers, van de Britse De Montfort University, is samen met een team medeonderzoekers bezig met de ontwikkeling van eye-tracking-technologie om motorisch gehandicapten te kunnen laten gamen.

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw wordt er door verschillende bedrijven gewerkt aan technologie waarmee motorisch gehandicapten 2d-desktopomgevingen kunnen besturen en via on-screen toetsenborden kunnen communiceren. De muiscursor wordt met de ogen bestuurd en wanneer iemand een bepaalde tijdsperiode naar een object op het scherm kijkt wordt een muisklik gesimuleerd. Voor 3d-omgevingen en met name spellen werkt dit echter niet snel genoeg, schrijft New Scientist.

Gewone eye-tracking apparatuur zendt infrarood licht de wereld in via een aantal led'jes onderaan een monitor. Door middel van enkele in stereo geplaatst infraroodcamera's wordt bijgehouden in welke richting de ogen van de computergebruiker bewegen. Het systeem kan zo met een nauwkeurigheid van 5 millimeter bepalen waar iemand naar kijkt op het scherm. De apparatuur van Vickers doet dit alles ook, maar bevat een aantal extra mogelijkheden.

Door de ogen gedurende een kort ogenblik in een bepaalde richting buiten het beeldscherm te laten kijken kan de computergebruiker wisselen tussen bepaalde functies. In een game kan zo bijvoorbeeld de viewpoint aangepast worden of een opdracht gegeven worden aan de spelfiguur. Om de gebruiker ook enige rust te geven kan de eye-trackingfunctionaliteit ook helemaal uitgeschakeld worden door middel van een blik in een bepaalde richting.

Vickers hoopt binnen een jaar te beginnen met het uitproberen van de software in samenwerking met enkele motorisch gehandicapte gebruikers. Verwacht wordt, onder meer door Mick Donegan - die werkzaam is bij een partnerorganisatie van de Britse universiteit - dat deze software het aanzienlijk makkelijker maakt voor gehandicapten om zichzelf in 3d-werelden te uiten zodat anderen niet hoeven te merken dat ze in de 'echte' wereld een handicap hebben.

Eye-gaze interactie met World of Warcraft

Reacties (35)

Ik denk dat het in het begin heel onwennig is maar dat je het snel leert. Op een gegeven moment wordt het net zo makkelijk als met je muis denk ik.
Hhmmm, ik ga je mening zeker niet volledig afbreken, aangezien de kans inderdaad groot is dat je 'eraan went' of 'er leert mee te werken'.
Toch wil ik erop wijzen dat we zelf vaak onbewust met onze ogen bewegen en dat we dat eigenlijk ook continu doen. In tegenstelling tot wat sommigen zouden denken hebben mensen nogal slechte ogen (relatief natuurlijk) aangezien alleen maar een héél klein stukje van wat je ziet ook echt duidelijk is. (en nog heel wat andere redenen zoals onze blinde vlek en de vele oneffenheden binnen onze ogen, maar die doen hier niet ter zake). Aangezien we zo 'slecht zien' lost de mens dit op door zich snel na elkaar op een paar punten te focussen met de ogen om zo een compleet beeld van wat we zien te kunnen bevatten (of met andere woorden: een compleet beeld van de situatie samen te stellen). Hoewel we dit proces zeker kunnen beïnvloeden (als je bv. aan het lezen bent), zijn die oogbewegingen toch soms moeilijk onder controle te houden ...
Met software zijn die oneffenheden er natuurlijk (vrij eenvoudig?) uit te filteren. Volgens mij doen muizen, trackpads en touchscreens (iphone bijv. ivm multitouch) dit namelijk al doen.
Ik weet uit ervaring dat wanneer je bepaalde functie's verliest je hersenen een nieuwe zintuig(en) ontwikkelen. De balans bij dwarslaesie patienten veranderd veelal, daar waar het oorspronkelijk ligt in je gehoor komt bij lage laesie's het te liggen in je rug.

Tijdens de revalidatie periode word je getrained om te balanceren op 2 wielen in je rolstoel en het uiterste valpunt te "herkennen". Door de trainign nemen je hersenen dit automatisch over. Vergeet niet, de hersenen hebben een groot adaptief vermogen. Gebieden die niet meer relevant zijn qua werking nemen een andere functie aan.

Hoge dwarslaesie's die vaak ook haast geen functie meer in hun armen hebben kunnen uiterst nauwkeurig met een laser richten en doen dat ook vrij snel. Wel gegeven is een feit dat je ook moet willen, ik heb jonge jongens gekend die al vroeg hadden opgegeven, veelal omdat ze niet aan verwerken toekomen.

Het is mooi om te zien dat er wat gedaan word voor deze groep in de categorie ontspanning, omdat het voorheen veelal bleef bij muziek en films. Gamen is een goeie afleiding en het feit dat je nu weer iets zelf kunt "besturen' zal voor velen een verademing zijn. Recreatie genoeg en te over maar dit was toch nog wel steeds een groot gemis :)
Toen we vijftien jaar geleden ofzo muizen gingen gebruiken moesten we er ook erg aan wennen. Ik kan me nog vaag die eerste momenten herinneren. Ging niet echt gemakkelijk. Gewoon een kwestie van wennen. Hopelijk hou je geen tik aan over.
Ik vind dat de precisie nogal weinig is. 5 milimeter is niet echt veel, maar een scherm is ook niet echt zo groot, dus volgens mij worden er nogal vaak foute acties uitgevoerd.
Ik neem aan dat je ziet wat de cursor doet, zodat je kunt bijsturen?
En juist dat lijkt me heel lastig. Volgens mij ga je dan kijken naar de cursor die reageert op waar je naar kijkt. Je gaat dan zeg maar de cursor opjagen of zo lijkt me. Jij richt je ogen op de cursor, deze schuift wat op omdat de ogen ook naar een iets andere positie kijken. Jij corrigeert dit met je ogen door naar de nieuwe locatie van de cursor te kijken en vervolgens schuift deze weer weg.... en zo kun je de cursor onbedoeld opjagen.. als je begrijpt wat ik bedoel.
Net als dat je van een felle lamp, of de zon, een vlekje op je gezichtsveld krijgt. En dan naar dat vlekje proberen te kijken :P
5 millimeter.
.5 mm daar kom je toch al ver mee, een scherm is vaak zo'n 96 dpi, zeg maar een kwart mm per pixel. In de meeste gevallen zal dat wel voldoende zijn, denk ik. 5mm is wel lastiger...
Leuk om te zien dat er ook aan gehandicapten wordt gedacht. Alleen dat ene zinnetje:
om zichzelf in 3d-werelden te uiten zodat anderen niet hoeven te merken dat ze in de 'echte' wereld een handicap hebben.
Zouden gehandicapten daar echt naar op zoek zijn? Misschien wel, maar lijkt me niet echt een goeie zaak. Lijkt me dat je je dan niet echt blij bent zodra de game wordt afgesloten.
Maar goed, dat geld voor meer dingen dan alleen handicaps.
Nou ik kan je vertellen ik werk op een gehandicapten instelling en daar zitten ook knullen van 20/30 jaar die WOW spelen :P vond het eerst ook raar maar zij spelen ook online spelletjes hoor.
Natuurlijk, waarom zouden gehandicapten anders zijn?
het gaat mij meer om de reden, die in dit artikel gesuggereerd wordt.
Ik heb zelf een lichamelijke handicap wat resulteerde in het feit dat ik nooit op een 'normale fiets' kan fietsen of recht lopen. En dat merk je, vooral mensen die zoiets hun hele leven hebben merken dat veel in hun kinderjaren/jeugd.
Ik denk dan ook dat ik voor vele spreek als ik zeg dat 'wij' niets liever zouden willen dan gewoon "normaal" te zijn. Het is telkens heel vervelend om mensen te vertellen over je handicap, vaak kun je irl niet anders.

Op internet is die anoniemiteit er al (vandaar ook dat veel gehandicapten in de ICT zitten), en met bijvoorbeeld een mmorpg is er een mogelijkeid mensen te ontmoeten zonder dat je meteen met bepaalde vooroordelen zit.

En ook dat alles is weer tegenstrijdig, natuurlijk zijn gehandicapte mensen wie ze zijn en zullen zeggen zich niet te schamen voor hun handicap. Dat zeg ik zelf ook. Aan de andere kant zou zo iemand een dergelijk systeem niet willen, omdat ze niet nog meer "speciale hulp" willen..
Ja ik kan het op deze manier ook zeker wel begrijpen, dat je tenminste iets kunt doen waarbij het niet uitmaakt.
Ik doelde meer op een soort van ontvluchtingsgedrag. Daar hoef je geen handicap voor te hebben, daar kun je ook een heel onzeker iemand voor zijn (door bijvoorbeeld puberteit of overgewicht, ik noem maar wat), dan lekker het internet op want daar ben je lekker anoniem en ziet niemand je. Lijkt me niet echt een oplossing, want dan voel je je slecht zodra de computer uitgaat. (die zal dan ook niet vaak uit gaan etc)
Niet dat alle gehandicapten daarvoor gaan gamen, ik viel alleen over die zin.
Juist wel, alle gehandicapten die ik ken wouden juist NIET een voorkeurspositie krijgen, of uitgezonderd worden, en dat kunnen ze hiermee.

Geweldige ontwikkeling, de nauwkeurigheid mag nog wel iets verbeterd worden, maar het is een stap in de goede richting.
Mooie ontwikkeling!
Na de demo van de wii-fit moest ik ook al denken aan het feit dat zoiets best in te zetten zou kunnen zijn als voetbesturing.

Nu nog zoiets betaalbaar maken dat het ook werkelijk gebruikt kan worden voor spelletjes.
dat deze software het aanzienlijk makkelijker maakt voor gehandicapten om zichzelf in 3d-werelden te uiten zodat anderen niet hoeven te merken dat ze in de 'echte' wereld een handicap hebben.

Deze zin doet me een beetje denken aan de film BenX waarin een licht autistische jongen zichzelf ook alleen kan uitdrukken in het spel ArchLord en niet in het echte leven.

Toch weet ik niet of hier veel interesse in is, een deel van het spelen van een spel is toch het fysiek controleren van de loop ervan. Dit met je ogen doen lijkt me zo.. passief en vrij saai. Al is dit natuurlijk een welkome manier voor mensen met een lichamelijke handicap om toch te kunnen gamen.
Ik vraag me een aantal dingen af:

1) Als je een tekst leest zit dat muis niet telkens over het woord heen?
2) Is het schadelijk of irriteerd dat niet in je ogen?
3) Stel je krijgt keuzevenster voor je neus. Je kijkt naar de optie "nee" en net voordat je klikt, kijk je per ongeluk op "ja".
4) Wat als je scheel kijkt?
5) Wat als je een bril of lens draagt?
6) Hoe zit het met je zithouding? De keer leun je voorover de ander keer achterover. Die gast op dat filmpje zit als een stijve hark voor het beeldbuis.
7) ...
1) Als je een tekst leest zit dat muis niet telkens over het woord heen?
Je kon de modus veranderen door naar een andere punt buiten het scherm te kijken, lijkt me dat er één bij zit die je rustig je tekst laat lezen (in het filmpje heeft de persoon ook z'n questlog even open bij 2m15s, neem aan dat hij ook de quest aan het lezen was)
4) Wat als je scheel kijkt?
Het kalibreren zet waarschijnlijk je 'cursor' op het juiste punt ten opzichte van het punt waar je naar kijkt.
3) Stel je krijgt keuzevenster voor je neus. Je kijkt naar de optie "nee" en net voordat je klikt, kijk je per ongeluk op "ja".
Gewenning? Ik klik ook wel eens het verkeerde knopje bij de installatie van programma's omdat ik er te snel doorheen klik en gewoon klik waar ik verwacht dat iets staat i.p.v. het te lezen
Interessante ontwikkeling!

Dit is denk ik ook belangrijk met het oog op toekomstige ontwikkelingen. Eigenlijk wordt nu alleen de software nog maar getest met de beschreven/getoonde mogelijkheden.
Dat gamen zo mogelijk wordt is op zich niet zo interessant, het gaat er denk ik ook om dat er een andere interface-techniek ontwikkeld wordt.

Een aantal jaar geleden is er een prof (weet zijn naam even niet) geweest die alleen in een rolstoel zat, niet kon praten en alles alleen kon bedienen met een soort potlood, bevestigd aan zijn hoofd. Daarbij was hij ook nog licht spastisch, zodat een van elke 10 hits juist was. Lijkt me erg vermoeiend.
Toch is deze man cum laude geslaagd en hij werd vergeleken met Einstein...
Juist voor mensen in zo'n situatie een werkbare interface bedenken, bouwen en testen is hier de uitdaging, en ik denk dat je dit ook in dit licht moet zien.
Ik heb tijdens de laatste CeBIT in Hannover demo's gezien van het bedrijf Tobii. Dit bedrijf is zeer succesvol met hun uitstekende eye-tracking technologie. Ze verkopen momenteel hoofdzakelijk aan marktonderzoekers/marketingbureaus en gehandicapten. De prijs is erg hoog, maar hopelijk breekt het in de toekomst door in de consumentenmarkt.
Ik heb vaak problemen met de camerastand in spellen. Met dat er ook nog bij worden het te veel knopjes die ik tegelijk moet in drukken. Dan lijkt mij dit ook wel handig. Maar vast ook wel gigantisch duur.
leuk idee ja.. daarom is het zeker al minstens 5 jaar lang elk jaar weer in het nieuws, blijkbaar is de reele uitvoerbaarheid ver te zoeken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013