Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties, 17.404 views •

De regering van Cuba heeft het verbod op de verkoop van computers in het land opgeheven. De toegang tot internet blijft echter nog beperkt tot scholen en bepaalde werkplekken.

De Cubanen moeten relatief gezien een stevig bedrag voor een computer neerleggen. Een pc kost er meer dan 500 euro, terwijl de lonen in het land gemiddeld op nog geen 13 euro per maand liggen. Sommige Cubanen krijgen van familie uit het buitenland echter extra geld toegestuurd, waardoor ze zich toch een computer kunnen veroorloven.

De onderdelen van de verkochte pc's worden uit China geïmporteerd en de systemen zijn door Cubaanse bedrijven geassembleerd. De computers zijn voorzien van een Intel Celeron-processor, 512MB werkgeheugen en een 80GB harde schijf. Verder is de pc uitgerust met een dvd-romspeler, een crt-scherm en een muis en toetsenbord. Als besturingssysteem wordt Windows XP gebruikt.

De toegang tot internet blijft daarentegen voorbehouden aan basisscholen, universiteiten en bepaalde werkplekken. Cuba mag vanwege een handelsembargo geen gebruik van de onderzeese glasvezelverbinding maken. Verbinding met internet wordt via satelliet gelegd, wat een lage bandbreedte en hoge prijzen tot gevolg heeft. Mogelijk breken er echter betere tijden aan voor Cubaanse internetters: president Hugo Chavez van Venezuela, bondgenoot van de Cubaanse president Raul Castro, laat een nieuwe kabel in het Caribisch gebied leggen.

Het verbod op de verkoop van computers is meer dan zes jaar van kracht gebleven. Sinds Raul Castro het presidentschap van zijn broer Fidel heeft overgenomen, zijn er een aantal verboden op de verkoop van apparatuur opgeheven. Zo konden Cubanen een aantal weken geleden voor het eerst dvd-spelers en mobiele telefoons in het land kopen.

Cubanen kijken naar desktopcomuters

Reacties (91)

Reactiefilter:-191081+124+217+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Let er overigens wel op dat dit nu gelanceerd wordt, en de lagere prijzen net zoals hier in Europa waarschijnlijk wel in een later stadium gaan komen: zodra de hoeveelheden producten die over de toonbank gaan omhoog gaan bijvoorbeeld; en zodra de dictatuur vermindert en het kapitalisme verbetert. Denk aan de tijd dat bij ons computers kwamen: waren ook in z'n algemeen veel duurder: je gaf aan een nieuwe computer minimaal toch minimaal 1500 euro uit; nu zijn er ook computers van 300 euro met leuke specificaties (ik verkoop er heel wat): dat was wat jaren geleden nog helemaal niet denkbaar.

De mensen hebben nu geen kapitalisme, en dus ook niet -zoals wij dat kennen- echt "geld". Wat ze krijgen komt vanuit de overheid, en op die manier worden de producten ook weer aangeboden.

Uiteraard is het wel weer waar dat er momenteel heel erg veel voor deze onderdelen gevraagd wordt (sterker nog: volgens mij is TFT eigenlijk goedkoper dan CRT geworden), maar denk er ook aan dat dit de éérste computers in het land zijn. De nieuwe leider moet het ook nog eens zien, hoe het gaat. Ook voor hem is zo'n ervaring nieuw, en de impact voor het land groot.

Concluderend kan gezegd worden dat het gewoon zijn tijd moet hebben, en het beginnende kapitalisme nog moet vorderen. Kapitalisme die internationaal is, doet het veel beter dan nationale 'monopolie'!

[Reactie gewijzigd door vmsw op 5 mei 2008 12:14]

Tja maar of je kapitalisme nu echt moet willen? Alle samenlevingsvormen hebben zo hun voor- en nadelen. De individualisering van onze maatschappij is nou ook niet echt aan te prijzen.

Die nationale monopolie is nou juist bedoeld om dat individuele kapitalisme tegen te gaan. Helaas werkt deze, van de hogere hand aanpak, niet geheel vlekkeloos.
Maar onze maatschappij is ook verre van ideaal.

Kapitalisme zorgt er voor dat een gedeelte van de wereldbevolking veel meer dan de rest. Leven in een wereld van gelijkheid betekend dus niet dat iedereen gaat leven zoals wij leven, maar juist dat wij inleveren ten goede van de mensen die niet in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien.

In de Gelderlander van 26 April in het spectrum (bijlage van de krant) stond een stuk over de wisselwerking tussen de aarde en haar menselijke bewoners. Ze hadden een onderzoek gedaan waarbij ze berekend hadden hoeveel hectare aarde iedere wereldbewoner tot zijn beschikking had. Dit kwam uit op 2,4 hectare, terwijl de gemiddelede nederlander 4,5 hectare verbruikt.
(Melk, vlees, stroomverbruik en vervoer waren echte hectare vreters ;) )

Dat het opverbruiken van de aarde iets heel anders is dan het kapitalisme klopt, maar juist door het kapitalisme ga je als mens steeds hogere eissen stellen aan je omgeving. Het kan altijd weer mooier, beter of luxer en dat vloeit voort uit de natuur van de mens die altijd opzoek blijft gaan naar geluk. Maar of je dat in matrialistische dingen gaat vinden.....
Ik heb het idee, dat weinig mensen weten wat het communisme nu werkelijk inhoud, deze landen Cuba, Rusland, Noord Korea en China om er maar eens een paar te noemen, zijn geen echte communistische landen, het eigenlijk communisme zoals het hoort is niet meer te verwezenlijken in de wereld van deze tijd, misschien 100 jaar geleden wel, maar nu zijn het niet meer dan pure Dictatuur landen. Helaas liggen Communisme en Dictatuur tegen elkaar aan en zoals altijd weet de mens dat wel weer te verknallen. :/

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op 5 mei 2008 14:38]

Noord-Korea is wel weer een tikkeltje erger, wat daar allemaal gebeurd kunnen we niet zien. De enige beelden die we hebben zijn die 't staats TV uitzend en de stataliet foto's. In cuba mogen tenminste nog buitenlanders komen. Communisme == Dicatuur. Ik heb in ieder geval nog nooit met een Noord-Koreaan gegamed.

Wij hebben ~3 jaar Cubaanse buren gehad, na 3 jaar moesten ze terug omdat zijn contract dan afliep. Waar hij werkte prate hij niet over, langzamerhand zijn wij er achter gekomen dat ze wel een 'hoge' functie hadden binnen het systeem van Castro'tje. Het waren zeer vriendelijke mensen, veel cola drinkend en veel containers overgebracht naar Cuba. In die containers zat echt alles, banken, kachels, computers, tafels, schoolbanken, borden, bestek ga zo maar door. Wij kregen later ook nog foto's van hun terug via de mail, (de mail was 3 dagen geleden verzonden) over de status van hun hond daar. Aan de foto's te zien konnen wij de status van het huis zien. Dit was niet te vergelijken met het huis waar ze in Nederland woonden. Gaten in de muur, slecht geisoleerd, niet mooi afgewerkt.

Wij zijn het contact met onze ex buren verloren, mede (denken wij) door dit verbod.
Ik heb het idee, dat weinig mensen weten wat het communisme nu werkelijk inhoud, deze landen Cuba, Rusland, Noord Korea en China om er maar eens een paar te noemen, zijn geen echte communistische landen, het eigenlijk communisme zoals het hoort is niet meer te verwezenlijken in de wereld van deze tijd, misschien 100 jaar geleden wel, maar nu zijn het niet meer dan pure Dictatuur landen
En ik heb het idee dat jij gewoon niet weet wat voor regeringsvorm China nu wel heeft. Maar dat is zeker geen dictatuur.
p.s. China is overigens een Meritocratisch land
Ik heb in januari 1x op Cuba in de rij moeten staan. Dat was omdat de winkeltjes vaak erg klein zijn en het de regel was dat er weer iemand naar binnen ging, als er iemand naar buiten kwam. Overigens waren zo'n beetje alle producten constant op voorraad (gedurende een week.

Het is trouwens vrij stom om het Cubaanse inkomen om te rekenen, aangezien Cuba twee munteenheiden kent, en de een (de peso) niet inwisselbaar is. Het is dus nauwelijks te vergelijken. Voor die paar euro kan je in Nederland inderdaad niks - op Cuba kunnen ze met dat inkomen in 5 á 6 jaar tijd hun huis afbetalen (dat overigens jouw eigendom is). De woningprijzen zijn overigens inkomensafhankelijk.

Ik weet uit ervaring dat de jongerenbewegingen op Cuba het voortouw nemen in pogingen om Linux aan de man te brengen - maar Cubanen kunnen ook koppig zijn en hun eigen zin doordraven.

De beperkte middelen en materialen die op Cuba beschikbaar zijn, worden op basis van prioriteiten verdeeld. Zo zijn ze erg trots op die ene zonnepanelenfabriek in Pinar del Rio, omdat die fabriek alle geisoleerde, afgelegen schooltjes voorziet van stroom waardoor de kinderen alsnog met een werkende computer kunnen opgroeien. Mede ook doordat Cuba de middelen die zij heeft, niet verkwanselt maar doelgericht inzet voor de samenleving, vertoont Cuba op veel punten welvaartskenmerken vergelijkbaar met Nederland (bevolkingsgroei, opleidingsgraad, zuigelingensterfte, leeftijdsverwachtingen, etc.)
Bedankt voor wat meer overzicht. Het is natuulijk wel aardig om trots te zijn op onze vrijheid en onze materiele rijkdom omhelsen maar je kunt jezelf natuurlijk de vraag stellen of wij wel om kunnen gaan met 'vrijheid'. In de naam van vrijheid worden toch rare dingen gedaan aan onze kant van het gordijn. Fijn hè, de vrjiheid om uitgemolken te mogen worden door de commercie en anderen uit te melken (het bedrijfsleven noemt de consument niet voor niets cash cows) onder het mom van 'keuzevrijheid'.
ik vind wel in ieder geval een mooi vooruitgang na fidel castro :)
Eigenlijk nog tijdens. Want hij is nog niet dood. Uiteraard bedoel je natuurlijk na het presidentschap, maar het klinkt in je bewering alsof Fidel al naar de wortels van het gra aan het kijken is. (Of naar de onderzijde van een marmeren plaat).

De vraag bij dit alles is, is dit een stap naar meer vrijheden, of is dit slechts een actie bedoeld om de populariteit van Raoul te verbeteren.

Tot nog toe zijn de vrijmakingen voornamelijk bedoeld voor de rijkeren in het land en zijn zij niet eens echte vrijheden te noemen. Maar hopeplijk zijn de winsten en belastingen goed genoeg om verder te investeren in het land waardoor de algehele armoe hopelijk verminderd, maar er zal meer nodig zijn dan alleen pc's en mobiele telefoontjes.

Wat overigens opmerkeijk is in dit verhaal, dat men dus Celerons gebruikt en geen Chinese processor. (Lees Clone) Welke waarschijnlijk goedkoper zouden moeten zijn en daarnaast niet de aardsvijand sponsort.
Behalve de celerons vind ik het ook opmerkelijk dat ze windows gebruiken. Als er iets is wat aan alle kanten USA uitstraalt...
ze zullen er ongetwijfeld niet voor betalen, en windows is keurig in het spaans beschikbaar, al was wellicht linux inderdaad logischer geweest. ik gok dat raul met deze zet wil voorkomen dat cuba straks als enige land ter wereld niet met windows om kan gaan?
Het is puur publiciteit en afgesproken samen met Fidel, juist om Raul sneller geaccepteerd te krijgen.

Kom net uit Cuba en ja, internet is niet vooruit te branden :P Kostte me een kwartier om 1 mailtje te versturen met Gmail.
Het is puur publiciteit en afgesproken samen met Fidel, juist om Raul sneller geaccepteerd te krijgen.
Dat zou best kunnen: toen ik er was (jaar of 3 geleden) was Fidel nog volop aan de macht. En de bevolking was echt bang voor Raul, de mensen die ik gesproken had waren er van overtuigd dat Raul gek genoeg zou zijn om bommenwerpers richting Washington te sturen en een "totale oorlog" uit te lokken met de VS. Nu blijkt (gelukkig) dat hij toch niet zo'n oorlogszuchtig heerschap is en hij is bereid om stappen te doen om de bevolking achter zich te krijgen..

Aan de andere kant: het zijn natuurlijk allemaal maar kleine stapjes: voor een heel groot deel van de bevolking geldt dat ze het geld niet hebben om computers, dvd-spelers en dergelijke te kopen...
Maar dat laatste geldt voor meer landen, er zijn zat arme mensen op de wereld. Het voordeel van een communistisch regime is in zulke gevallen dat er in principe wel genoeg geld wordt uitgetrokken om eten en gezondheidszorg betaalbaar te houden, je bent dan dus arm maar lijd ook geen honger. Ik schrijf 'in principe', omdat het met mooie theorieen ook vaak misging, maar in diverse communistische landen lukte dit aspect nog wel.
mwah, dit geldt met name voor landen die communistisch zijn met een vrijere mark, dus die niet-honger is misschien niet aan het communisme te danken.

communistische landen:
Benin, Eritrea, ethiopie, yemen, somalie, noord korea, china, congo, angola, mozambique, en de bekende azieatische landen. niet allemaal zijn ze meer communistisch, maar vooral in Eritrea, somalie, ethiopie en congo, angola en mozambique is toch echt heeeel erg veel honger hoor, en de medische voorzieningen zijn bar en boos in de meeste van deze landen.

Ik weet dat cuba goede medische voorzieningen heeft (alleen een extreem tekort aan medicijnen) maar je stelling is mij veeel te kort door de bocht.
13 Euro... en dan toch pc's met Windows er op. Ik had gedacht dat linux een grotere kans zou maken; het is 'gratis' en de cubanen zijn niet 'afhankelijk' van de VS voor levering en support...
Wat zou MS daar dan voor een licentie rekenen? :?

Hopelijk trekken de lonen op Cuba snel bij, het verschil is nu nog te groot.
de 'reclame' voor Linux die gebaseerd is op 'Free OS' en 'Freedom of Choice' zal het in Cuba vast niet erg goed doen bij diegenen die de beslissisngen daar nemen...

Opvallend dat Microsoft dan weer eenvoudig veel begrip krijgt van zulke dictatoren die een plan-economie zonder vrije marktwerking leiden ;)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 5 mei 2008 11:22]

Zolang het verboden blijft een bedrijf te starten en dus bijna iedereen door de overheid betaald blijft worden, zal er weinig gebeuren met die lonen.
Geen idee hoe het in Cuba geregeld is, maar er zijn dus variaties op Communisme. In Voormalig Joegoslavië bijvoorbeeld mocht je een bedrijf hebben, echter mocht je maximaal 4 personen in dienst hebben.

Ook in China zijn er private ondernemingen. Wat de regels daarvoor zijn is mij echter niet bekend.

Wat windows betreft, is de keuze niet eens zo heel erg gek. In verband met de beschikbaarheid van de kennis daarover. Linux is leuk als je een internet conenctie hebt maar zonder dat, is het toch knap lastig. Ook de ondersteuning van hardware is onder windows beter geregeld vanuit de fabrikanten en uiteraard kan je preinstalled een versie leveren met een illegale VLK. Updates downloaden en WGA-check is lastig zonder internet verbinding.
Die beschikbaarheid van kennis is een non-argument. Om te beginnen zullen er weinig Cubaanse MCSE's zijn en zijn boeken over Windows en Linux even moeilijk te importeren, en voor de gewone beginnende gebruiker maakt het al helemaal niets uit.

Ik zal het je sterker vertellen, bij een Belgische non-profit klant van een van mijn compagnons, worden mensen zonder computerervaring (ja die zijn er nog) al jaren op windowscursus gestuurd (zo van: op een icoontje kan je klikken, dat daar is een menu, en zo ziet een 'save' dialoog eruit) en na het afronden van de cursus achter een linux werkstation gezet. Kennelijk werkt dat prima, dus zo groot zijn die verschillen ook weer niet voor het basisgebruik.

De echte reden: Ik gok dat er een dealtje is gedaan met een of andere leverancier.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een uitleg.. Ik heb er zelf voor gekozen te schrijven inplaats van te modereren, het punt dat je wilt maken komt dan veel beter over, en je kan je verdedigen zodat mensen niet denken dat je dom bent ofzo. Ik constateer ook dat moderatoren die negatief modereren soms het punt missen, of er beter aan zouden doen bij onduidelijkheid even naar het punt te vragen.

On topic, ik mis in jouw commentaar een vermelding van wat China dan wel is, ook daar ben ik benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 mei 2008 14:09]

Wat zou MS daar dan voor een licentie rekenen? :?
Niets, want Microsoft mag niet exporteren naar Cuba. Net zoals alle Amerikaanse bedrijven een verbod hebben om te exporteren naar Cuba...
Echt zielig voor die mensen eigenlijk. Wij Nederlanders verdienen gemiddeld 30.000 euro dacht ik. (per jaar) De Cubanen verdienen 156 euro per jaar. Ze moeten dus 3,2 jaar sparen voor een pc. Dat zou voor Nederlanders een pc betekenen van 96.000 euro, zoveel geld hebben ze helemaal niet over.
Basisgoederen zijn in cuba dan weer wel heel erg goedkoop. Je betaalt er voor een brood echt geen ¤2. Communisme heeft als positieve kant wel dat het bealng van het volk voorop staat. De overheid zal er zeker wel voor zorgen dat iedereen er eten heeft en dat alles goed verdeeld wordt. In een communistisch systeem is iedereen ongeveer even rijk. Principieel is communisme eigenelijk een hele mooie vorm van samenleven, alleen heeft de geschiedenis aangetoont dat dit niet mogelijk is zonder een dictatuur. De mens is er niet geschikt voor, die is te hebberig.
Basisgoederen zijn in cuba dan weer wel heel erg goedkoop. Je betaalt er voor een brood echt geen ¤2.
Waarbij voor veel winkels geldt dat ze geen voorraden hebben, je blij mag zijn als er simpele zaken zoals wc-papier of kleding te krijgen is en rijen voor de winkels van 50 meter of meer als normaal worden ervaren. En die rijen staan er niet omdat het allemaal zo goedkoop is, maar domweg omdat men maar een paar mensen tegelijk in de winkel laat zodat de bonnetjes die de mensen hebben (iedereen krijgt maandelijks voedselbonnen van de overheid) goed gecontroleerd kunnen worden. Sta je achteraan in de rij is er een grote kans dat je met lege handen naar huis toe gaat...
Wat jij noemt is hoe het in de praktijk vaak uitpakt, niet hoe het in het communisme behoort te gaan. Dat laatste is echter zo moeilijk te realiseren dat het nog nooit op alle punten gerealiseerd is en dat het vermoedelijk ook principieel niet zal lukken.

@sir isaac: natuurlijk hebben andere systemen dan het communisme ook nadelen, soms even groot of groter, maar daar ging de discussie niet over.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 mei 2008 11:58]

Dat is mooi. Als het Amerikaanse kapitalisme werkt zoals het hoort, krijgt iedereen een goede opleiding, is er betaalbare gezondheidsszorg voor iedereen, en zijn mensen rijk genoeg om er samen voor te zorgen dat grote steden beschermd zijn tegen overstromingen. Dat dat in de praktijk anders uitpakt daar kan kapitalisme niets aan doen. Wel dus: het is een direct gevolg van het karakter van het kapitalisme.
Het communisme is een slecht systeem dan principieel niet werkt omdat het van de goede wil van mensen uit gaat om zich voor de gemeenschap in te zetten als ze daar zelf geen belang bij hebben. Het maakt mensen passief.
Het kapitalisme is een slecht systeem dat wel werkt, omdat het zijn uigangspunt kiest in het eigenbelang / egoïsme van mensen. We zullen het ermee moeten doen, maar bijsturen om de scherpe randen bij te vijlen is hard nodig.
Wat dat betreft ben ik dus wel blij met het europese kapitalistische systeem met een vrij sterke overheidsrol.
Het kapitalisme is een slecht systeem dat wel werkt, omdat het zijn uigangspunt kiest in het eigenbelang / egoïsme van mensen.
Kapitalisme is geen regeringsvorm. Ik snap deze vergelijking niet.
Los daarvan. Aan kapitalisme zitten ook veel haken en ogen. Bescherming van consument bijvoorbeeld. Een volledige marktwerking heeft bij monopolies ook geen leuke effecten. Wat zou Unilever doen met de prijzen?
Gelukkig zijn wij niet extreem kapitalistisch en zijn er overheidsregelingen. Net zoals er geen enkel 100% communistisch land bestaat. Want ook dat heeft nare effecten.

Een volledig communisme werkt niet vanwege de redenen die je aangaf.
Een volledig kapitalime werkt ook niet, omdat dan de helft van de bevolking aan honger zou leiden, geen zorg heeft,en ook geen opleiding

De waarheid ligt in het midden.

[Reactie gewijzigd door KayJay op 5 mei 2008 18:38]

Het gemiddeld maandinkomen van een nederlander is 2916 euro ( gebaseerd op een jaarinkomen van 35.078 euro , zoals weergegeven op wikipedia. Dit getal zal bij benadering vast wel redelijk zijn )
Het loon van een gemiddelde cubaan is dus 0.44 % van dat van een nederlander.
Dat zou betekenen dat een brood minder dan een cent moet kosten om de koopkracht op dit vlak gelijk te doen laten zijn. Dit is uiteraard niet het geval.

Daarbij: de gemiddelde inwoner van een arm land geeft relatief een veel groter gedeelte van zijn/haar inkomen uit aan voeding. Dit is dan ook een van de reden van de voedselcrises die in landen als egypte , iran, de filipijnen ,etc al voor wat problemen zorgt.
In het westen kan men nog makkelijker besparen op andere uitgaven ( lees: brandstof, kleding etc ) , in de arme landen heeft men soms gewoon geen geld meer voor de primaire behoeften.

Overigens is communisme helemaal geen mooi principe, je refereert waarschijnlijk naar het socialisme zoals bedacht door markx , dat juist weer compleet verziekt werd door de communisten.
Overigens is communisme helemaal geen mooi principe, je refereert waarschijnlijk naar het socialisme zoals bedacht door markx , dat juist weer compleet verziekt werd door de communisten.
Communisme en socialisme zijn woorden met verschillende betekenissen, waar Markx nieuwe (maar vergelijkbare) definities aan heeft gekoppeld. Volgens Markx was het socialisme namelijk een stadium die de overgang vormde van het kapitalisme naar het communisme. En Markx noemde het communisme dus ook letterlijk als het doel van de revolutie.

Ik vind het socialisme ook een mooi principe, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Het is erop gebaseerd dat iedereen datgene doet wat hij/zij het beste kan, en zich daar ook voor een volle 100% voor inzet. In dat opzicht is het niet zo raar dat lonen dan exact gelijk liggen. Waarom zou een schoonmaker die heel goed is in zijn werk maar niet veel anders kan door gemis aan intelligentie (hiermee wil ik niet meteen schoonmakers als dom afschilderen overigens ;)) en zich er helemaal voor inzet minder moeten verdienen dan een luie IT'er (ik noem maar wat ;)) die de kantjes ervan af loopt terwijl hij met veel inzet een veel belangrijkere taak had kunnen vervullen? In het kapitalisme is dat helaas het geval. Maar in de praktijk werkt het gewoon niet, omdat niet iedereen er zich nou eenmaal volledig voor in wilt zetten en persoonlijk bezit toch belangrijk vindt. Het is dus een mooi principe, dat helaas nooit gaat werken. Dit nog even naast het feit dat een dictatuur door het proletariaat meestal verzand in een dictatuur over het proletariaat. Mensen zijn nou eenmaal geïnteresseerd in macht.

In het communisme is er niet eens meer sprake van "loon", maar geeft en neemt iedereen gewoon resp. waar vraag naar is en wat je nodig hebt (en niet meer/minder). Cuba (en het oude Sovjet-Unie, en de meeste landen met marxistisch-achtige maatschappijen) is overigens ook gewoon socialistisch, niet communistisch (maar het streeft wel naar het communisme)

Ik ben overigens een luie IT'er :P

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 mei 2008 12:39]

Modaal is denk ik wat betrouwbaarder, omdat dat het meeste voorkomende loon is:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

Ligt beduidend lager
"iedereen ongeveer even rijk".

Iedereen ongeveer even arm zou je bedoelen! Basisgoederen zijn er misschien wel goedkoop maar moeilijk te krijgen. Je kan bijvoorbeeld 1 keer per maand een pizza voor een paar cent bij een speciaal tentje verkrijgen. Of om de zoveel tijd kan je voor een dollar ongeveer een zak rijst krijgen. Maar als je een keertje schoenen voor je kinderen moet kopen dan heb je gelijk geen geld meer over om te eten. Want die 13 euro dat je verdiend is vaak net genoeg om wat te eten in huis te hebben.

De enige die rijk is is de overheid, die zijn hard werkende mensen zwaar onderbetalen.
Handelen is ook verboden in cuba, dus je kan er ook heel moeilijk wat bij verdienen.
Loon is 13 euro gemiddeld? Gezien er waarschijnlijk voldoende mensen veel meer zullen verdienen zal er ook een groot deel veel minder dan 13 euro verdienen... Dan kan je dus nooit een pc kopen. Eerst 3 jaar sparen (indien ze al die 13 euro overhadden). Leuk als je 1 euro kan sparen in de maand... na 40 jaar kunnen ze dan een pc kopen.

[Reactie gewijzigd door dvogel op 5 mei 2008 10:41]

Ben in januari in Cuba geweest, daar vertelde ze me dan een arts ongeveer 33 CUC per maand verdient. Op dat moment was één CUC 80 euro cent.
Een taxi chauffeur verdiende 13 CUC per maand, terwijl de boete voor door rood rijden 15 is.
Doordat niemand in het land werkeloos is, je hebt recht op een baan krijg je zeer vreemde verschijnselen. 1 coctail bestellen in het hotel ging over 4 schijven, bediening, die geven bestelling aan iemand achter de bar, die verteld een andere collega wat hij moet doen en als laatste iemand om af te rekenen....zucht
In ons Hotel was er gewoon internet, niet vooruit te branden alles gaat nog over inbel verbindingen, je hoorde letterlijk de modems contact maken als je begon. En dat was in een 5 sterren hotel in Havana.
1 coctail bestellen in het hotel ging over 4 schijven, bediening, die geven bestelling aan iemand achter de bar, die verteld een andere collega wat hij moet doen en als laatste iemand om af te rekenen....zucht
En wat is daar zo raar aan? Vooral in grotere hotels zie je wel vaker zo'n soort opbouw hoor, obers/bediening nemen de bestelling aan en geven deze af bij de bar, bar personeel zorgt dat alles klaar gezet wordt en ober zorgt dat het bij de klant komt. Eventueel is er dan nog iemand om het bar personeel aan te sturen, en iemand die de kassa bediend...

Zeer efficient als het druk is.
Maar het valt op als het niet druk is... Zo ging het naar verluid ook vaak in de Europese communistische landen.
Nog mooier is dat, was laatst een Nederlands Cubaan bij mij in de winkel, een internet abonnement waanzinnig duur is.
Er is alleen de mogelijkheid voor om internet via de telefoonlijn te nemen en het kost omgerekend ongeveer 100 euro per maand om onbeperkt online te zijn. Wat voor de gemiddelde Cubaan helemaal onbetaalbaar is.
Er verdienen niet veel mensen meer dan dat, aangezien het een socialistisch land is en bijna iedereen door de overheid wordt betaald ;)
Het is niet voor niets een gemiddelde he, als er inderdaad niet veel (in aantallen) mensen meer dan die 13 euro per maand verdienen, dan verdienen diegene die dat wel doen, in ieder geval wel fors meer dan 13 euro per maand. Anders lukt het natuurlijk niet met een klein groepje verdieners (>13¤) te compenseren voor die grote groep die minder dan 13 euro per maand verdiend.

Toch wel even een met de neus op de feiten artikel..pfoe 13 euro in de maand. Inderdaad lastig sparen als je maar een euro overhoudt...als!
Maar goed, een kleine groep zal het dus wel kunnen bekostigen. 500 euro voor een celeron, 512MB geheugen en een CRT scherm, zwaar overpriced, maar blijkbaar kan het daar niet anders. Jammer, maar vanuit hier doen wij er niet veel aan denk he?!

In principe zou ik dus met een kleine gift aan een random Cubaan makkelijk een paar maand salarissen kado kunnen geven. Niet slecht om dit even te realiseren.
nee zeg, wij zijn geen socialistisch land.
en gelukkig ook maar, pff. :P

wat iedereen lijkt te vergeten is dat 13 euro het legale inkomen is, ik vraag me sterk af hoe groot de zwarte markt daar is, gezien hoe dat in zo'n beetje elk ander land van dat kaliber ligt :P
Wij zijn verre van socialistisch (we hebben zelfs de laatste 25 jaar geen linkse regering gehad)
Ik bedoelde socialistisch als in sociaal-democratisch, dus niet als eufemisme voor een communistisch regime. Onze regering mag dan wel al een hele tijd niet links zijn, als je het mij vraagt zijn bepaalde zaken uit het linkse gedachtengoed toch wel omarmd. Niet eens altijd de beste.
Een goed jaar terug heb ik in Cuba nog ff m'n mail gechecked.

Een kwartiertje internet was toen 12 Cubaanse Dollar voor toeristen.
De Cubaan zelf betaalde een fractie daarvan, en was ook gewoon welkom in het internetcafé, uhum ik bedoel hok met cameratoezicht en 1 systeemagent per 3 pc's.

Met twee valuta's in het land, één toeristen valuta en één native peso is het toch echt moeilijk rekenen. Ratio 1:20 ongeveer. Daarintegen betalen ze geen ziektekosten daar. Dat is gewoon (bijna) gratis, nét zoals scholing.

Al met al heb ik vrijwel geen échte armoede daar gezien. Het zal me dan ook niets verbazen als over een paar jaar in elk dorpje wel een gezamenlijke pc te vinden is.
Ik zie niet goed in waar Cuba al eerder Internet voor nodig zou hebben gehad.
Je moest een weten hoe gelukkig die mensen zijn, er zijn tenminste geen zombiekindertjes met verwrongen msnvingertjes.
Als Internet in het westen met een wat conservatiever beleid was geintroduceerd, dan was het Internet nu waarschijnlijk van een veel betere kwaliteit geweest, de ontwikkelingen zoals die nu in Cuba gaan zijn dus primair voor kennisoverdracht en niet bedoeld om grote cooperaties uit te nodigen om de speeltuin van Amerika te worden.
Interessant: je claimt dat de Westerse bedrijven nu dus allemaal "de speeltuin van Amerika" zijn. Vraag me toch af waar je dat op baseert, gezien het feit dat "het Westen" zelf volop mee-ontwikkeld aan het internet.
Maar ook "het Oosten" ontwikkelt mee. Niet voor niets zien we een enorme toename van het internetgebruik vanuit China en de omringende landen. En ik heb niet echt het idee dat die als "speeltuin" willen dienen voor welke Westerse mogendheid dan ook...

Verder: aan de vingertjes van de kinderen kun je zien hoe goed ouders omgaan met het computergebruik van de kinderen. Vrienden van me laten hun kinderen niet meer dan een half tot een heel uur per dag achter de computer, beetje afhankelijk van het weer: als het mooi weer is worden de kids gewoon naar buiten "gejaagd" :+
Ik zeg dat Amerika totnutoe altijd de neiging heeft gehad om de kaarten uit te delen, maar vanwege de ligging van Cuba ligt het voor de hand dat het zelfs de proeftuin van Amerika dreigt te worden. Het leent zich van wetswege immers voor meer zaken die het daglicht wat minder goed kunnen verdragen dan wat er alleen al op Guantanamo Bay gebeurt.
Waar ik me verder op baseer, is de snelle manier van pushen en de bombarie waarmee Internet is gehyped. Als dat iets beter was doordacht, dan had je nu een betere kwaliteit en een paar degelijke standaarden gehad.
In China hebben ze vast daardoor ook de neiging om grote delen 'uit te schakelen' om de mensheid te 'beschermen' voor vanalles en nog wat.

Je vrienden zijn vast goede ouders, maar ik durf toch echt wel te betwijfelen dat er hele generaties opgroeien die de juiste sociale package krijgen om zich te kunnen handhaven. Vroeger las je nog wel eens van internetverslaving en probeerden bedrijven wel eens het internetgebruik te reguleren, tegenwoordig hoor je daar niet tot nauwelijks meer wat van.
maar ik durf toch echt wel te betwijfelen dat er hele generaties opgroeien die de juiste sociale package krijgen om zich te kunnen handhaven.
Daar heb je gelijk in. Tegelijkertijd: toen de TV op grote schaal verspreid werd en in huiskamers kwam te staan werd er ook "ach en wee" geroepen en hel en verdoemenis gepreekt over dit "helse tuig". Toch is het niet zo dat de huidige generatie (of de vorige) nu echt met vierkante oogjes rondloopt. Ook heb ik niet het idee dat er meer mensen zijn met brillen dan in de generaties ervoor (tenminste, niet veroorzaakt door het TV gebruik).
Hetzelfde zag je met de opkomst van rock and roll: er werd ook aan alle kanten geroepen dat "hele generaties" naar de verdoemenis zouden gaan...
Misschien dat het dus allemaal wel meevalt.

Wat betreft de standaarden:
bij de introductie van het internet (en al lang daarvoor) werd er wel degelijk serieus gekeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. Maar alle standaarden worden geschreven met de kennis die op dat moment aanwezig is. Als men ten tijde van het standaardiseren van SMTP al had geweten dat in 2008 meer dan 90% van alle e-mailverkeer uit spam zou bestaan, was er natuurlijk een betere standaard ontwikkeld in plaats van het half-brakke geval wat we nu hebben. Als we in 1970 hadden voorzien dat IPv4 rond 2010 waarschijnlijk uitgeput zou zijn, zou men die stap wel overgeslagen hebben en meteen IPv6 hebben ontwikkeld en geïmplementeerd.
Maar helaas: achteraf kijk je een koe in de kont.
We kunnen domweg niet alles vooraf weten. De standaarden die ten tijde van het ontstaan van internet zijn afgesproken, zijn toen naar eer en geweten ontwikkeld. Nu voldoen een aantal ervan niet (voldoende) meer en hebben we dus een probleem...
Tsja, ik hoor ook wel eens van jonge Cubaanse meisjes die een zakcentje bijverdienen met dingen waar een gemiddelde Westerse ouder ook niet zo blij mee zou zijn. Verder twijfel ik er inderdaad niet aan of ze zijn daar ook wel gelukkig. Of je dat met internet zomaar kan verpesten betwijfel ik juist weer wel.
Op het eind van het bericht wordt ook gemeld dat er een aantal weken voor het eerst mobiele telefoons gekocht konden worden, maar dan is er toch ook geen dekking? Een land zonder mobieltjes is immers niet echt lucratief om een volledig dekkend netwerk neer te zetten :P

Verder is het natuurlijk belachelijk om bepaalde apparatuur te verbieden omdat mensen dan misschien erachter komen hoe het werkt op de rest van de wereld. en ze maken vast ook nog eens vette winst op die pc van 500 euro :/
Over die mobieltjes was een paar weken geleden ook al een bericht. Er was al een mobiel netwerk, echter alleen voor een elitaire groep personen (regeringsleiders ed). Nu mag ook de massa gebruikmaken van dit netwerk. ;)

[Reactie gewijzigd door TMPJ op 5 mei 2008 16:19]

Dat is net communisme... Ze laten mobieltjes toe dus zullen ze wel voor een netwerk zorgen al is het niet winstgevend, winst is niet het belangrijkste...
dus cuba lijkt wel communistisch ? ....
Ik denk dat hij bedoeld: Dat is "nu" net communisme :)
Ik denk dat jij denkt dat hij bedoelt: Dat is net communisme!! :o

Af te leiden uit het zijn toelichting.
Cuba heeft ook veel toerisme. Een netwerk was er dus volgens mij al wel. Maar het was niet toegankelijk voor de plaatselijke bevolking.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True