Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 11.097 •

Infinity Ward zou bij gesprekken met Activision over een nieuw contract hebben bedongen dat het als enige ontwikkelaar mag werken aan de Call of Duty-serie. Call of Duty 5 zou daardoor het laatste spel zijn dat door een andere studio ontwikkeld wordt.

Call of Duty 4De verandering in het contract zou inhouden dat Infinity Ward de exclusieve rechten krijgt op de naam Call of Duty, wat betekent dat andere ontwikkelaars zich niet meer met de franchise mogen bemoeien. De deal is uitgelekt dankzij een voormalig medewerker van Activision, zo meldt Next-gen. Een direct gevolg van de overeenkomst zou zijn dat Call of Duty 5, dat momenteel in ontwikkeling is bij Treyarch, de laatste 'CoD' is die niet door Infinity Ward wordt gemaakt. Volgens de oud-medewerker van Activision betekent het ook dat een ander Call of Duty-project, dat door Activision Underground ontwikkeld wordt, geannuleerd wordt.

Call of Duty 4 logoBevestiging van de kant van Activision of Infinity Ward zal door de fans van de spelserie ongetwijfeld positief ontvangen worden. Van de vier Call of Duty-spellen zijn de eerste twee delen en het vierde deel door Infinity Ward gemaakt, terwijl het derde spel in de serie door Treyarch werd ontwikkeld. Dat deel werd minder goed ontvangen dan de overige drie. Uitgever Activision hamerde er voor de release van Call of Duty 4 al op dat deze editie weer door Infinity Ward was gemaakt, om zo het vertrouwen van de fans terug te winnen. Desondanks mocht Treyarch aan de slag met het vijfde deel, dat dit najaar moet verschijnen.

Waarom het project van Activision Underground, dat een third-person action/adventure-spel in ontwikkeling had, niet afgerond zou mogen worden, is niet duidelijk. Deze studio zou op deze manier zijn meest aansprekende project verliezen. De Amerikaanse afdeling van Activision heeft volgens Next-gen al bevestigd dat Activision Underground per mei zijn deuren sluit.

Update: Uitgever Activision heeft inmiddels gereageerd op de claim dat Infinity Ward voortaan alle games in de Call of Duty-serie zou willen maken. Er is niets waar van het bericht, volgens de uitgever. Activision, eigenaar van de naam Call of Duty, blijft de games in de serie afwisselend aan Infinity Ward en Treyarch uitbesteden. Degene die het bericht naar buiten bracht is een een medewerker van ontwikkelaar Underground Development. Activision, eigenaar van Underground, maakte eerder deze week dat het de studio gaat sluiten, waarop de medewerker uit de school klapte. Het maakt ook het nieuws over het derde-persoon CoD-spel dubieus.

Reacties (27)

Best grappig, niemand die ik ken kent CoD 3. Iedereen die uit mijn omgeving een klein beetje gamed kent dan weer wel 1,2 en 4. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar het is inderdaad zonde om de goede naam van de serie te vergokken door na het fantastische deeltje 4 een "matige 5" uit te gaan brengen (ok, de game is nog niet uit, maar de kans dat ie slechter wordt dan 4 is bijna 100%).
Maarja, CoD3 is nooit ge-released voor de PC. Dus misschien dat het daar aan heeft gelegen...
wat een schitterende ontwikkeling is dit! COD3 was best bagger vergeleken bij de eerste 2 en bij CoD4 had ik idd weer het goede oude vertrouwde gevoel terug. Eindelijk zal de passie in het spel consistent blijven! :)
/mierenneukmodus:
Als je je muis op het CoD2 boxartje houdt, verschijnt "Call of Duty 4" wat volgens mij "Call of Duty 2" hoort te zijn :).



/ontopic:
Ik hoop dat het klopt, want de delen van Infinity Ward zijn stuk voor stuk beter dan de delen van Trey Arch. (United Offensive, de uitbreiding van Call of Duty 1, is ook door Treyarch gemaakt geloof ik door Gray Matter gemaakt.

edit: Je hebt helemaal gelijk.

[Reactie gewijzigd door Cas.h op 22 april 2008 21:48]

Nee, United Offensive is ontwikkeld door Gray Matter. Die ontwikkelde ook de singleplayer van Return To Castle Wolfenstein.

Treyarch is meer een consoleontwikkelaar. Developte ook bijvoorbeeld de PS2-, Xbox- en Gamecube-versie van COD 2: The Big Red One (ook inferieur aan de gewone COD 2).
Call of Duty 3 was inderdaad minder.
De multiplayer in COD4 is enorm populair, maar het is wel heel veel meer van hetzelfde.
Natuurlijk heb je nu de perks, en is de setting "modern warfare" maar dat is het dan wel zo'n beetje. Ik mis -maar dat is persoonlijk- de enorme vrijheid die je hebt in bijvoorbeeld de Battlefield series.

Ik had graag gezien dat COD4 wat gedurfder was geweest met inovaties.
grotere maps? voertuigen?
Want eigenlijk heb je COD4 wel gezien als je COD2 speelde. (minus perks en veel betere graphics)
Maar de "hardcore" fans van COD kunnen dit ook wel weer als pluspunt zien.
Najah, de kracht van de CoD's multiplayer ligt ook een beetje in de infantrytactics wwz dat
voertuigen (imho) een beetje misplaatst zouden zijn. Battlefield daarentegen is weer erg op veel diversiteit gericht, waardoor er grotere levels nodig zijn. Je kan moeilijk door een map als Showdown gaan vliegen/rijden met respectievelijk een F-35b/big ass tank :P.
Tactiek is belangrijk in COD, veel MOHAA spelers zijn erop overgestapt en in mohaa heb je pas kleine mappen ! Maar voor clantactiek is het uiterst goed.
Wat ik een beetje jammer vind is dat de meeste maps heel erg hutje mutje zijn.
enorm veel gebouwen vlak op elkaar.
Wat mij betreft mogen de maps veel groter en dan ook stukken land erin EN stukken drukke urban omgevingen.
Als je enorme velden over moet om een vlag te pakken in domination bijvoorbeeld, dan kan de hele speelstijl anders worden op die punten.
De verhouding tussen content en prijs is bij CoD4 totaal verkracht. Veel mp maps zijn direct uit de sp gekopieerd. Ook de lineaire speelstijl van de sp is een minpunt. En voor de mp; denk aan de serverbrowser (gekopieerd van CoD2, zonder de filters of wat dan ook te veranderen) of het ontbreken van accountservers en het belabberde rankingsysteem.

IW maakt gebruik van jarenoude technieken en doet geen enkele moeite om daar verandering in te brengen. 't Wordt een beetje zoals de FIFA-serie van EA was.
lineaire gameplay is een handelsmerk van de CoD-serie. Dat is al zo sinds de eerste.
Kwestie van smaak maar ik vind het best zo. Als je spelers te veel laat loslopen haalt dat het tempo en de adrenaline uit de game.

Ook in CoD4 kan je nog best stevig knallen in de singleplayer, maar door alles heel scripted te maken heb je een erg filmische ervaring en word je helemaal in de actie gezogen. Go, go, go, ... actie en overweldigende ervaring, dat is het sleutelwoord voor een goede CoD game.

Er zijn meer dan genoeg opties voor wie dat niet wil. (battlefield, ETQW, ...) Beetje nonsens dus om één van eigenschappen van een game af te kraken, als net de hele game daar zowat rond draait, en als daarbij nog genoeg alternatieven zijn. Je bent niet verplicht om CoD aan te schaffen, je koopt slechts een game als die op jouw wensen is afgestemd...

Vergelijk het met: "wel leuk die fifa 08, maar nogal dom dat je beperkt wordt tot dat éne groene veld, en ik wil 40 spelers per team, en waarom moet dat met die bal... " ;)
CoD4 is een fantastisch, heel intens spel, maar volgens mij heeft iedereen wel zoiets heeft van "die mappen hadden wel iets groter gekunt."

En Anzen1 heeft absoluut gelijk: die serverbrowser slaat nergens op. Volgens mij kon je met de serverbrowser van quake 3 (8 jaar oud) méér doen dan met deze!

Het had gewoon veel beter gekunt en niet alleen naar mijn smaak maar in het algemeen.

Toch hoop ik dat de CoD serie inderdaad naar Infinity Ward gaat. Het is een beetje raar dat ze na elk goed deel, een minder deel laten produceren door een andere studio.
Moet eerlijk zeggen dat CoD4 grafisch goed in elkaar zit en eigenlijk de beste engine van het moment is, in vergelijking met Cryengine en de laatste UT3 engine, puur omdat het goed raait op een dual core met een 8800GTS320.

Ik hoop dat in CoD 5 de AI alleen wat intuiever gaat worden en dat games, met name vor de SP gedeelte eens een AI implentatie krijgt waardoor wanneer je het opnieuw speelt de AI zich anders opsteld en anders gedraagd.

Maar goeie ontwikkeling :)
Op het eerste zicht ziet CoD4 er inderdaad prachtig uit, maar vanaf dat je iets dichterbij een object gaat kijken is het toch een ietsje minder. Neemt niet weg dat het een goed spel is.
Klopt, maar als je daar op let is het spel te saai op dat moment ;) Crysis is wat dat betreft ook meer een techdemo dan een 'echt spel', neem aan dat jullie kunnen begrijpen wat ik bedoel.

Zelfde voor UT3 denk ik trouwens, de ontwikkelaar daarvan maakt ook meer een engine die anderen kunnen gebruiken en geeft er gelijk een mooi voorbeeld van de mogelijkheden bij (UT3).

COD4 heeft wat mij betreft de juiste verhouding tussen geliktheid & spelplezier gevonden. Ik heb de SP vrij snel uitgespeeld, maar had er wel lol in. Crysis heb ik nog steeds niet uit daarintegen, niet echt de behoefte om verder te spelen.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 22 april 2008 22:07]

UT3 engine zal anders ook wel net zulk mooie plaatjes kunnen toveren met een 8800GTS320, daar ben ik van overtuigd ;)
Ze hebben groot gelijk ook, wie speelt er nu cod3?
En cod4 is op dit moment gewoon "tha bomb".
En als Infinity Ward zo door gaat met het maken van games, verdienen ze dat ook!
Als ik Infinity Ward was geweest had ik zelf een francise gestart met de naam Modern combat.
Misschien ook niet?
Activision rubbishes COD negotation talk

[Reactie gewijzigd door Shiver23 op 22 april 2008 17:20]

Ik hoop ook niet dat COD5 weer zo minder wordt als cod3, hoewel infinty nu de tijd had om een super spel neer te zetten.
Wat qua perks en mods...

Ikzelf heb hiervoor Delta force bhd gespeeld, wat mijneen shock bezorg bij het overstappen.
Ik speel zelf ook in een clan, en ik moet zeggen dat met de vele taktieken die mogelijk zijn bij sommige mappen, denk aan mp_strike, dat het altijd anders wordt, en je speelt nooit volgens een tactiek.
Wat dit een top spel maakt.
Zou een goede move zijn. Elke twee jaar maakt IW er een topper van, zodat de andere studio de jaren ertussen het weer kan verneuken. Nee bedankt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013