Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 18.836 •
Submitter: Shaidar

Intel heeft de prijsverlaging van enkele Core 2 Duo-, Core 2 Quad-, Celeron- en Xeon-modellen officieel bekendgemaakt. Naast de al aangekondigde E7200 heeft de fabrikant bovendien de Core 2 Duo E8300 ge´ntroduceerd.

Vorige week werd bekend dat Intel de prijs van de Core 2 Quad Q6700 op 20 april ging halveren. Ook de prijzen van de Core 2 Quad Q6600, enkele Core 2 Duo-modellen en Pentium- en Celeron-cpu's zijn sinds afgelopen zondag verlaagd. Uit de nieuwe prijslijst blijkt verder dat de prijs van de quadcore Xeon X3230, met een kloksnelheid van 2,66GHz, van 530 dollar naar 266 dollar is gedaald. De dualcore Xeon 3085, die op 3GHz loopt, is 29 procent in prijs gedaald en kost nu geen 266 dollar meer, maar 188 dollar.

Daarnaast heeft de chipfabrikant niet alleen de Core 2 Duo E7200-cpu aan zijn assortiment toegevoegd, maar ook de Core 2 Duo E8300. Deze processor is op 2,83GHz geklokt, beschikt over 6MB cache en een fsb van 1333MHz, en kost 163 dollar. Ten slotte zijn ook twee nieuwe Celerons verschenen: de E1400 en de Celeron 570. Het eerste model doet zijn werk op 2GHz en zal 53 dollar kosten, de tweede cpu heeft van Intel een kloksnelheid van 2,66GHz en een prijs van 134 dollar meegekregen.

ModelTypeKloksnelheidCacheOude prijs (dollar)Nieuwe prijs (dollar)
Xeon X32302,66GHz8MB530266
Xeon 30853GHz 4MB266188

Reacties (36)

Xeon X3230 draait nog op 65mn, ik denk dat intel zich meer op de 45mn zet. Terwijl de levering van de CPU zeer slecht zijn op dit moment. (zie ook Q9XXX leveringen!)
Het lijkt er juist op dat Intel 45nm vooral op papier uitbrengt (en mondjes maat uitlevert) en de grote bulk uit hun 65nm fabrieken laat lopen. Misschien dat ze andere plannen hebben met 45nm. Mogelijk proberen ze de introductie van de komende architectuur te versnellen en zetten ze meer resources in om die naar voren te halen dan dat ze proberen om hun bestaande lijn om te zetten naar 45nm.

Want als die 45nm fabriek(en) een klein beetje aan het draaien zijn moeten daar de processoren al met bakken naar buiten rollen. (Er passen immers weer 2?x zoveel processoren op een wafer, dus kan 1 45nm fabriek 2 65nm fabrieken vervangen bij dezelfde wafer capaciteit). Als er overigens echt problemen zijn met het 45nm proces kan dat nog veel vervelender uitpakken voor AMD. Want tot nu toe zijn bijna alle problemen die Intel heeft gehad* in een bepaalde vorm ook langsgekomen bij AMD en AMD kan nu niet nog een terugval gebruiken.

* toelichting: zo heeft de overgang van 90nm -> 65nm amper hogere kloksnelheden gebracht bij gelijk verbruik zonder high/low-k materiaal.
Ik denk dat de productie capaciteit voor 45nm vooral gebruikt wordt voor dual socket Xeon's (5400 & 5200). Voor zover ik weet zijn deze wel goed leverbaar, en ze zullen er zeer waarschijnlijk meer winst op kunnen maken.
Hoewel ik wel hoop dat ze opschieten met C2Q/C2D!
Ik denk eerlijk gezegd dat al deze cpu's naar de grote oems gaan, hierdoor kunnen wij als tweakers ze minder vaak los kopen.
precies, alle hp'tjes die wij hier verkopen zijn netjes uitgerust met zo'n 45nm dingetje hoor :)
Waarom gaan de prijzen niet gelijdelijk omlaag zoals bij de rest van de hardware?

Als je een videokaart/hdd/moederbord koopt weet je dat de prijs lager is over een paar maanden maar bij Intel kan het volgende week al gehalveerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Mentox op 22 april 2008 11:02]

De prijs van de top moddellen is gewoon heel hoog. Als er iets nieuws aan komt, in dit geval de 45nm quadcores, dan valt de vorige generatie gewoon naar meer normale prijzen.

Alleen opvallend dat nu de XEON processoren in de zelfde prijsklasse als de gewone core2 quad procesoren komen. In het verleden (vorig jaar) was de prijs van een xeon 2x de prijs van een desktop processor, en dan nog op een lagere klok. Nu zitten ze dicht bij elkaar, en soms is de xeon beter te krijgen als de desktop processor.
Een XEON is eigenlijk niet geschikt voor de desktop. Deze processor is zwaar geoptimaliseerd voor parallele taken welke ook nog eens multi threaded zijn, denk daarbij aan web- en database servers.

Ook mist de XEON een aantal instructie sets ten opzicht van de C2D en C2Q modellen welke erg van pas komen bij games.

Voor een development (Visual Studio) of grafische (Photoshop) machine kun je hem nog wel gebruiken, maar dan houd het al snel op. Het is en blijft een server CPU en daaraan worden andere eisen gesteld dan een desktop CPU.
Dat was vroeger zo, nu niet meer. Nu zijn hetzelfde of vergelijkbaar met de andere processoren van Intel.

[Reactie gewijzigd door Mentox op 22 april 2008 11:03]

dus dan kan je net zo goed een Q-nogwat in je server doen? Er zal toch wel iets van een verschil overblijven?
Die zijn juist duurder dan een Xeon dus dat wil je niet. Het is volgens mij gewoon Intel marketing, dat wij denken dat een Xeon niet in de desktop past en daarom maar een duurdere Core2Quad aanschaffen.
Nog sterker, dat was met de voorloper van de Xeon zo, de Pentium Pro. Deze moest MMX missen, maar had wel on-die cache, liep even snel als de CPU zelf, en was de eerste volledige 32bit Intel CPU.

Dit optelsommetje zorgde er indertijd al voor dat zonder MMX ik 2 FPS in Quake II extra had. Dus het missen van specifieke Milti Media extrenties, wat negatieve invloed zou hebben op games, is ook maar subjectief.

En niet geschikt voor de desktop, eerst werd zelfs de dual core CPU's afgepoeierd als onnodig en zinloos, terwijl de consument stiekum niet door heeft kennelijk dat het in een OS 10 tallen processen tegelijkertijd hebben draaien. Dan heb je in een desktop echt wel baat bij meerdere cores/CPU's, terwijl toch voor velen hun 'webserver' vaak niet meer is als een blog, en dat op een PC kan draaien met 1 CPU / 1 core van 2 generaties geleden.

Anyway, door het nieuwsbericht brengt Intel me toch in verlegenheid. AMD is prijs / prestatie / vermogen gewoon beter, maar als Intel de prijs enorm dropt.......
De Pentium Pro is een zesde-generatie x86 architectuur microprocessor, door Intel gepland om de originele Pentium te vervangen in een volledig spectrum van toepassingen, maar later teruggebracht tot een meer beperkte rol als een server en high-end desktop chip. (Wikipedia)

Dus wel degelijk ook voor de desktop.
Sterker nog...Ik heb er nog een staan die ik voor de oudere spellen gebruik(Phantsmagoria/Traitors gate/etc.)
Omdat er, wanneer je een maand vantevoren zon prijsdaling aankondigd, dan een maand lang nauwelijks meer verkocht wordt, en je de piek die je naar de verlaging krijgt in de vraag ook niet op kunt vangen.
Waarom gaan de prijzen niet gelijdelijk omlaag zoals bij de rest van de hardware?
Ik denk omdat de markt simpeler is. Intel bakt chips, tusselhandelaren kopen chips en de detailhandel verkoopt de chips in de winkel. Bij de grafische kaart markt, om maar iets te noemen, is het een stuk complexer. NVIDIA bakt chips (of laat dat doen), verkoopt het aan AIB makers, die plaatsen de chip op een PCB, met allerlei andere transistors, chips en componenten (oa geheugen), vervolgens gaat die kaart voor een door de AIB partner bepaalde prijs naar tussenhandelaren, enzovoort.

Dit maakt de situatie een stuk complexer. Niet alleen zijn er meer variabele kosten (wat kost geheugen, goede of slechte kwaliteit transistoren, etc), maar er zijn ook veel meer producenten van de kaarten. Waar Intel alleen met AMD hoeft te concurreren moeten de AIB partners ook met elkaar concurreren.

Daarnaast is de processormarkt langzamer dan sommige andere markten, zoals GPU's of moederborden. Er komt maar een keer per jaar een nieuwe architectuur op de markt, en in tegenstelling tot bijvoorbeeld GPUs zijn er bijna nooit afgeleiden, enkel hoger of lager geclockte versies. De enige mogelijkheid voor prijsverlagingen zijn directe prijsoorlogen, verder heeft het vooral te maken met nieuwe producten die geintroduceerd worden, en dat duur relatief lang.
Ah dat wordt interessant, altijd weer apart om te zien hoe snel de prijzen in deze tak van sport naar beneden kelderen. Ik heb een p5w dh deluxe, waar volgens mij een quad met 1066 fsb nog op kan, niet dat het op dit moment ook maar enig voordeel geeft, maar voor deze prijs ben ik vrij "goedkoop" bij de tijd, mochten er nieuwe programma's uitkomen... maakt photoshop overigens gebruik van een quadcore?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 april 2008 09:57]

Op dat moederbord draait een Quad met 1333MHz FSB nog prima, mits je je bios update. Ik heb hetzelfde mobo en draai een E6750 met 20% OC.

ontopic: Het is wel verassend dat de prijzen zo met horten naar beneden gaan. AMD heeft nog een hele kluif aan Intel...
Hoeveel programma's zouden gebruik maken van een quadcore (in procenten van nieuw ontwikkelde programma's)?
Dit is gewoon de strategie van Intel op het moment, met dit soort plotse verlagingen worden veel mensen aangetrokken (inclusief ik dus) en aangezien AMD in zwaarder weer is komen te zitten, gaat Intel natuurlijk stunten.

ps. Heeft die fsb van 1333 uberhaupt wel zin dan op dat board?
Gaan de prijzen van de 45nm dual en quad CPU's ook nog omlaag binnenkort of doen ze dit alleen om eerst van de 65nm af te komen?
Ik bedoel, ze leveren de 45nm slecht en doen de prijzen van de 65nm omlaag.
Wegwerken van de oude voorraad noemen ze dat dan ;)
de levering van 45nm Xeons is niet zo'n groot probleem volgens mij... laatst 2 zonder problemen aangeschaft
Ik bedoel, ze leveren de 45nm slecht en doen de prijzen van de 65nm omlaag.
Intel's two areas of major strength were servers and notebooks, while desktops remained 'solid'. The majority of server shipments are now on 45nm and Intel now expects mobile sales to surpass desktop sales this year instead of next year.
http://www.beyond3d.com/content/news/630

Met andere woorden, Intel levert gewoon heel veel 45nm chips, alleen het duurt even voor ze genoeg productiecapaciteit hebben. Het probleem is dat een heel groot deel van de klanten 45nm chips wil op het moment dat ze beschikbaar worden. Waarom immers genoegen nemen met een oudere, minder zuinige chip als je toch geld gaat uitgeven? Fabs ombouwen naar 45nm is echter niet iets dat je zomaar even doet. Als je rustig een paar maanden afwacht zal levering geen probleem zijn.
Ja, excuses.... toen AMD populair was konden ze ook nieuwe processors niet snel genoeg aanleveren. Kondig ze dan niet aan totdat je er klaar voor bent. Dit is al een paar maanden aan de gang en ze gaan gewoon door met verlagen en beloven.

Het schept bovendien een zeer onrustig klimaat in de markt. Zelfs de vaste distributeurs hebben geen flauw idee waar ze aan toe zijn.

Kopers zien alleen maar de lagere prijzen. Ondertussen vergeten ze dat stilletjes genaaid worden door afschrijving. Want als je slim bent bezit je toch een Intel tegenwoordig? Nou nee... want price/performance duikelt ook omlaag samen met je reeds gedane investering. Het is gewoon een economisch principe dat elk bedrijf haar winst moet maximaliseren, ipv de markt subsidieren. Waarom dat zo is, ga ik hier niet uitleggen. Maar het gedrag van Intel is misschien positief op de korte termijn, maar er volgt negativiteit op de lange termijn IMO. Niet alleen voor Intel, maar ook voor de consument.

(Intel maakt winst ja, maar volgens mij lang niet zoveel als had gekund. Ze laten zich veel te veel leiden door concurrentie)

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 22 april 2008 11:25]

Ja, excuses.... toen AMD populair was konden ze ook nieuwe processors niet snel genoeg aanleveren. Kondig ze dan niet aan totdat je er klaar voor bent. Dit is al een paar maanden aan de gang en ze gaan gewoon door met verlagen en beloven.
Hoezo wachten tot ze er klaar voor zijn? De nieuwe 45nm server chips zijn prima leverbaar, er zijn alleen wat problemen in het retail desktop kanaal. Dat Intel daar niet direct iedereen kan leveren is spijtig, maar een dergelijke situatie waar vraag groter is dan aanbod is niet uniek, en zeker niet al die heisa waard. Als Intel de situatie zou omkeren, en pas zou leveren op het moment dat er genoeg voorraad was zouden ze daarmee alleen de schijn van een gezonde situatie ophouden. Het gevolg is dat mensen langer moeten wachten op hun processor dan nu het geval is, want iedereen moet immers wachten, in plaats van alleen degenen die pech hebben dat ze geen chip te pakken kunnen krijgen.
Kopers zien alleen maar de lagere prijzen. Ondertussen vergeten ze dat stilletjes genaaid worden door afschrijving. Want als je slim bent bezit je toch een Intel tegenwoordig? Nou nee... want price/performance duikelt ook omlaag samen met je reeds gedane investering.
Ik snap je punt niet helemaal geloof ik. Als je problemen hebt met afschrijving moet je niet investeren in PC hardware. Prijzen gaan altijd hard omlaag, en wat nu nieuw is is gegarandeerd morgen al weer verouderd. Dat weet je voor je er aan begint.
Het is gewoon een economisch principe dat elk bedrijf haar winst moet maximaliseren, ipv de markt subsidieren. Waarom dat zo is, ga ik hier niet uitleggen.
Jammer dat je het niet gaat uitleggen, want het is gewoon niet waar. Bedrijven hebben meer belang bij een gezonde markt dan bij pure momentgerichte winst. Als lagere prijzen zorgen voor meer klanten, of meer klanttevredenheid kan dat een heel groot voordeel zijn op langere termijn. Dat is waarom bedrijven klantenservice hebben, garanties, of een helpdesk, terwijl deze alleen maar geld kosten.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 22 april 2008 12:10]

Jammer dat je het niet gaat uitleggen, want het is gewoon niet waar. Bedrijven hebben meer belang bij een gezonde markt dan bij pure momentgerichte winst. Als lagere prijzen zorgen voor meer klanten, of meer klanttevredenheid kan dat een heel groot voordeel zijn op langere termijn. Dat is waarom bedrijven klantenservice hebben, garanties, of een helpdesk, terwijl deze alleen maar geld kosten.
Bedrijven zijn geen Sinterklaas en da's Intel ook niet. De redenen voor Intel's beleid worden op termijn duidelijk.

Wat afschrijving betreft... ik ken mensen die circa 2 jaar geleden een Opteron 180 hebben gekocht voor 800+ euro... mensen met een Intel topmodel van vorig jaar, zullen zich nu ook wel achter de oren wrijven voordat ze een nieuwe kopen. Ik weet niet of dat klantvriendelijk is hoor...

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 22 april 2008 17:59]

Je denkt toch niet serieus dat Intel onder kostprijs verkoopt he? Daar zitten echt prima marges op hoor. AMD zit veel eerder met dat probleem omdat het nog oudere 65nm chips heeft die dus relatief duurder zijn om te produceren, terwijl ze qua prijs wel moeten concurreren met Intel's 45nm chips, waarvan er tot wel twee keer zoveel van uit een enkele wafer gehaald kunnen worden.
Wat bazel je nou?

Intel; een miljarden bedrijf, weet echt wel hoe de markt in elkaar steekt. Zodra jij ook een dergelijk groot bedrijf hebt mag zeggen dat intel het helemaal verkeerd aanpakt. Maar zolang dat niet zo is en intel miljoenen winst draait hou dan even je "inzichten" voor je..
Omdat het een miljardenbedrijf is, hebben ze altijd gelijk....

Als geld nu eens gelijk stond aan wijsheid. Dan zag de wereld er heel anders uit.
... hou dan even je "inzichten" voor je..
nee

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 22 april 2008 18:57]

En om Snoitkever bij te staan in zijn uitleg.

http://www.tgdaily.com/content/view/36367/118/

Heeft een mooie grafiek die het een beetje duidelijk maakt, de omschakeling van de produktie duurt even, en pas volgend jaar is de situatie omgekeerd waarbij er net zoveel 45nm worden gemaakt als aan het begin van dit jaar op 65nm. En in het derde kwartaal van dit jaar wordt het omschakelpunt bereikt waarbij ze meer 45nm dan 65nm produceren.

En vorige maand werden er al 100,000 CPUs per dag gefabriceert.
According to the executive, 72 different 45 nm models are currently shipping and the firm’s four fabs in Oregon, Arizona, New Mexico and Israel are churning out 100,000 processors each day. By the end of the first quarter, roughly 75% of Intel’s processor output will be based on 65 nm and 25% on 45 nm. Sometime in the third quarter, Intel expects to reach the crossover and produce more 45 nm chips than 65 nm units.
Edit: Een beter plaatje gevonden die de Intel CPU produktie capaciteit verdeling laat zien @ http://www.anandtech.com/...owdoc.aspx?i=3272&p=4

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 22 april 2008 11:21]

Heel interessant om te zien dat diverse processoren van verschillende snelheid gelijk geprijst zijn: een QX9650 kost net zoveel als een X6800 (als ik er $999 voor over had, zou ik dus de QX9650 kiezen). Ook bij modalere CPU's geldt dat: E4600 = E4300, maar wel eenderde sneller.

Ah, de Eee-PC processor (Celeron M ULV 353) gaat voor $140 terwijl de snelste Atom voor $135 de deur uit gaat. Interessant :)
Voorlopig zie ik die prijsdaling nog niet zo:
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6700

Imand een idee hoe lang het gaat duren voordat we er hier iets van merken?
Tegen de tijd dat ik mijn bestelde Quad core ontvangen heb zijn er al processors met 8 cores. Vanaf vorig jaar wachten sommige mensen al op deze processors.
Persoonlijk denk ik dat het juist een teken is dat de Q9xxx serie eindelijk voor de massa beschikbaar wordt i.p.v. alleen de OEM leveranciers. De oude serie moet dus goedkoper worden om hierdoor nog aantrekkelijk te zijn voor de consument.