Hoofdcategorieën

Harmonix verdedigt hogere Europese prijs Rock Band

Door Dimitri Reijerman, zondag 13 april 2008 14:24, views: 27.628

De Europese adviesprijs van 240 euro voor het spel Rock Band stuit op veel kritiek van gamers, omdat het spel in de VS maar 170 dollar kost. Harmonix verdedigt echter zijn prijsstelling.

Rock Band coverRock Band, dat vanaf 23 mei in Frankrijk, Engeland en Duitsland in de winkels zal liggen, bevat naast de software ook een drumstel, een gitaar en een microfoon. Door de lage dollarkoers en de aanzienlijk lagere adviesprijs in de Verenigde Staten klaagden veel gamers dat Harmonix zijn Europese fans probeert op te lichten.

In een verklaring poogt Harmonix aan zijn fans tekst en uitleg te geven. De ontwikkelaar stelt dat het geen woekerwinsten probeert te maken en dat het weet dat hoe duurder het Rock Band maakt, hoe minder ze zullen verkopen. Het bedrijf stelt dat het uitbrengen van een game in Europa nu eenmaal duurder is dan in de VS. Het prijsverschil zou onder andere verklaard kunnen worden door de hogere verzendkosten in Europa. Ook benadrukt Harmonix dat de gewraakte 240 euro slechts een adviesprijs is, terwijl de suggested retail price van 170 dollar in de VS door de winkeliers zelden tot nooit wordt verlaagd. Ten slotte stelt de ontwikkelaar dat in zijn Europese adviesprijs ook de BTW is meegerekend.

Volgende 08:59
Vorige 12:23

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Dat spel wordt dus massaal geimporteerd. De hoogste btw is dacht ik 21%. Als je een container van dat spul naar Europa vervoerd, dan is de uplift per spel ongeveer $ 1,00. Er worden dus wel degelijk woekerwinsten gemaakt in de Europesche markt. Dat doet vrijwel elk bedrijf maar zolang wij blijven kopen, dan gaan zij door.

De enige manier om die kentering is maken is een comsumentenboycot.

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam]


is niet regiovrij helaas. De 360 versie that is.

[Reactie gewijzigd door Giant87]


Nou en? Voor het verschil koop je er op ebay toch gewoon een 360 bij?

Inderdaad, gewoon niet kopen dus voor die prijs.

Ze kunnen zeggen wat ze willen maar een verdubbeling van de prijs is belachelijk.
Verder hebben we met verzendkosten toch helemaal niets te maken zeker als het om de adviesverkoopprijs gaat? Detailhandel bestelt echt niet enkel een atikel bij een leverancier, dat is meestal meteen een paar dozen of pallets om de verzendkosten geen invloed te laten hebben op de uiteindelijke verkoopprijs.

Ik vind deze verklaringen absoluut niet voldoende, maargoed ondertussen weten we al wel dat we met zijn allen genaaid worden hier in europa, we betalen voor heel veel producten meer dan landen op een ander continent.

Inderdaad, ditzelfde nieuwsbericht staat ook op een aantal andere sites. Elke keer wordt er gezegd dat er uitleg wordt gegeven of er wordt verdedigd, ik zie alleen geen enkele argumentatie die verklaart waarom er zo'n prijsverschil moet zijn, verzendkosten zijn natuurlijk onzin, wedden dat ik goedkoper uit ben als ik hem zelf importeer? Dat moeten zij toch iets goedkoper kunnen regelen.

Dat is helemaal waar. Een importeur bestelt niet 1 of 2 setjes, maar bij wijze van spreken een zeecontainer vol. En dan zijn de vervoerskosten al helemaal niet meer in verhouding...

En daar komt natuurlijk bij dat dit spul ook naar de VS gewoon verscheept moet worden. Of denk je soms dat het daar gefabriceerd wordt? De controllers/instrumenten die erbij zitten worden vrijwel zeker in China gemaakt en of het nou van China naar Europa of de VS verscheept moet worden... dat maakt echt niet veel uit!


170 dollar is nog geen 110 euro. Laat daar 20 dollar vezendkosten bijkomen, plus 19% BTW dan blijf je nog ruim onder de 150 euro. En dat is als je per stuk laat verzenden. Duur drumstelletje dus.


170 dollar kosten plus 20 dollar verzendkosten is 190 dollar. Doe daar 19% BTW overheen dan ben je op 226 dollar. Tegen een koers van 65 eurocent voor de dollar (dat is nog hoog) kom je op afgerond 147 euro.

Dus ja, daar had ik al rekening mee gehouden, ook met de BTW over verzendkosten.

Laatst nog een gameset besteld op Steam en moest 60 dollar betalen ex btw en er werd rond de 39 euro afgeschreven.

Ten slotte stelt de ontwikkelaar dat in zijn Europese adviesprijs ook de BTW is meegerekend.
babyxl bedoelde dat de gestelde 170 dollar zonder Amerikaanse BTW is. Dus de Amerikaanse prijs is 170 dollar + de BTW van de staat waar het in verkocht wordt. Jij vergelijkt een Amerikaanse prijs EXCLUSIEF BTW met een Europese prijs INCLUSIEF BTW ;)

[EDIT: Oeps, was bedoeld als reactie op brompot758.]

[Reactie gewijzigd door satoer]


Inderdaad, ik begrijp dan ook niet waarom ik weggemod wordt...

Enkele Staten (Oregon, Alaska, Montana) rekenen geen sales tax.

Ga bijvoorbeeld in de staat Oregon shoppen, dat scheelt 7,25% met Californië. Even goed opletten als je via internet koopt.

babyxl bedoelde dat de gestelde 170 dollar zonder Amerikaanse BTW is. Dus de Amerikaanse prijs is 170 dollar + de BTW van de staat waar het in verkocht wordt. Jij vergelijkt een Amerikaanse prijs EXCLUSIEF BTW met een Europese prijs INCLUSIEF BTW ;)
Wel waar wat je aanhaalt, dus het is misschien 200 dollar voor het spel. Als je dan het rekensommetje afmaakt wat brompot voorstelt, dan kom je op 170 euro ofzo. Nog steeds een immens verschil met de 240 euro wat ze ervoor vragen.

Bovendien nog invoerheffing van 6% dacht ik (het komt van buiten de EU), samen met de BTW is dat dus zo'n 25%. Klinkt mij nog niet echt als een verdubbeling.

En verzendkosten, laat me niet lachen zeg...

En weer heb ik een reden om mijn xbox om te bouwen!

ps. bij de europese versie zat het spel toch ook niet bij? Want die moet je ook nog eens apart kopen. In amerika zit het spel er al wel bij.

Dus voor 240 euro koop je 1 gitaar, 1 drumstelletje en 1 microfoon. zoz dat is een goeie marketing ;) is apple hier ergens in de buurt ofzo?

edit @ TheStig: je hebt gelijk ik had het verkeerd gelezen in het vorige nieuwsbericht nieuws: EA brengt Rock Band naar drie Europese landen - update
daar stond namelijk eerst hoeveel de hardware alleen kost en hoe duur het spel kost dus vandaar. sorry

[Reactie gewijzigd door kami124]


Rock Band, dat vanaf 23 mei in Frankrijk, Engeland en Duitsland in de winkels zal liggen, bevat naast de software ook een drumstel, een gitaar en een microfoon.

Weet niet wat er bij jou onder Software valt, maar dit lijkt me zeer zeker niet de handleiding.

Je hebt dan alleen wel gezeur met de garantie.

Als je de PS3 versie importeerd heb je de eerste extra kosten al met de import rechten en als er is iets mis mee dan heb je een probleem.

Je garantie geld zoiezo niet in Nederland omdat hij hier niet is gekocht.
Dus kan je hem weer terug sturen naar de USA met flinke verzendkosten want die zijn vanuit Nederland naar de USA veel hoger dan vanuit de USA naar Nerderland vanwege de lage Dollar.

En dan zit je ook nog met het weer retour sturen van het spel naar Nederland met dus nog een keer de import rechten. |:(

Dit kan dus op een dure grap uitdraaien waarbij de de 240 Euro die hij kost in Nederland al aardig in de buurt komt.

Unfortunately there is one problem I can promise you will encounter. The kick pedal will snap without DIY reinforcement - you might think you can treat it with enough love, but your large, drunk friend will negate your soft touch within two bars of their first track

Dus er is een aardige kans dat je wat sloopt :o

Bron: thegamergene.com

Foto: Basedrum pedaal

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech]


*kuch* MTV/Viacom rotzooi hadsjoe, niet kopen *kuch..*

Dat krijg je ervan als geld verslurpende oude mannetjes zich op 'n markt als deze storten.. |:(

N.b: De Wii is beter te rechtvaardigen voor zo'n prijs.. dan 'n flutgame van 'n flut bedrijf dat zeichzelf de gamersmarkt in probeert te kopen..

[Reactie gewijzigd door rj1093]


170 dollar is omgerekend 110 euro, 240 is dus zelfs meer dan een verdubbeling.

Harmonix had er mee weg kunnen komen, als ze verklaart hadden dat er meer betaald moet worden voor de muziek licenties aan de Europese vormen van de RIAA (Brein/etc). En als die dat dan tegenspreken maakt niet uit, niemand gelooft toch een woord wat hun zeggen }>

Jaja, en dan een rechtzaak aan hun been wegens smaad, zeker. Hup, nog meer geld down the drain.

met deze prijzen kunnen ze zich dat best veroorloven :P

Dan is zelf importeren alsnog goedkoper toch? Die 170 dollar vertalen zich naar 141 euro. Doe daar 20% importbelasting op en je zit op 170 euro. De verzendkosten er nog bij en je bespaart zo 50 euro.

Dat de verzendkosten in Europa overigens hoger zouden zijn lijkt mij onzin. Ik zie geen enkele gegronde reden om daarom het spel bijna 70 euro duurder te maken.

eh... Xaptou hierboven heeft gelijk. 170 usd is (minder dan) 110 euro. Je bespaard dus nog een stuk meer.

ja maar dat mag dus niet. dikke heffingen eroverheen, zie ook apple.com vs apple.nl

Waarom niet? Je mag gewoon bestellen vanuit de VS en bij de douane rekenen ze dan de benodigde heffingen en BTW voor je uit en sturen je een rekening mee. Dan is het volkomen legaal alleen rekent de douane niet over 240 euro de heffingen maar over 170 dollar. Je hebt alleen het probleem dat je dan een spel met een regiocode uit de VS hebt welke wellicht niet op je EU spelcomputer werkt.

170 dollar + verzendkosten wordt de heffing over berekend, dat is iets wat men vaak vergeet..


Bescherming van de nederlandse markt is geen naaierij, maar een van de redenen waarom je euro op dit moment zoveel waard is!

Importbelastingen zijn nooit 20%, zou wat zijn zeg om daar dan nog eens btw over te betalen :P

je moet wel degelijk btw betalen over wat je importeert..

verzendkosten in europa ligge wel hoger. De usa heeft zeker voor zo een groot land hele lage verzendkosten. Verstuur jij maar een een pakketje naar spanje of italië en kijk maar eens wat dat kost.

Maar goed afgezien daarvan blijft het verschil te groot om te verklaren met verzendkosten.

Het is heel simpel

170 dollar is 110 euro + zeg 20% btw is 132. Doe eens gek en zeg 50 euro verzendkosten dan heb je 182 euro. 240 euro is dan toch 58 euro.

Als de prijs is euro nu gelijk was aan de dollar prijs, vooruit dan zou het kunnen.

alleen vergeet je voor het gemak dat de importheffingen ook er boven op komen, wat neer komt op minimaal 30 euro

Na zelf meerdere malen vanuit de VS te hebben gekocht gebruik ik zelf altijd deze vuistregel: prijs in dollars is prijs in euro's. Dat is dus inclusief BTW, importheffing en verzendkosten.

Met andere woorden, 170 dollar daar? Dan heb je het voor ¤170,- hier in huis. ¤70,- goedkoper uit dus. Maar dan nog snap ik niet welke idioot ¤240,- of zelfs ¤170,- voor een spel gaat betalen. Daar koop je een complete console voor...

Komt omdat er meteen een hele zooi instrumenten zit toch? Was ook zo bij Steel Batallion. Die controller woog een ton of zo :P

Onder de 175 euro is zonder btw/douaneheffing.


Die stomme sukkels in Europa zijn bereid overal meer voor te betalen. Daarum is ook alles duurder. Misschien hebben we het daarom ook wel relatief goed hier.

Wat een lulkoek. Vorige week in amerika de set met drumstel, gitaar en microfoon voor 160 dollar zien liggen. Tis dat de doos een beetje te groot was voor in het vliegtuig. Ik keek er wel naar uit, maar nu hoeft het niet meer.

Toevallig had ik voor een vriend vorige maand drie XBox360 Special Edition bundles gekocht bij Wal-Mart voor $147 per stuk, omdat hij vanwege zakenreis in de buurt kwam. Originele verpakking weggegooit, duffelbag eromheen met bubbelverpakking, en hij moest $86 extra betalen bij inchecken voor de extra bagage.

Subtotaal per bundel = $147 + 8.8% sales-tax = $160
Duffelbag met verpakking was $15
Extra verzendkosten = $86

Geen controle op zowel Heathrow als Schiphol, totaal voor 3 setjes was $584, koers op dat moment was 1.56, dus voor 374 euro was ie klaar, hij had de andere twee setjes voor 150 euro per stuk verkocht, dus voor zichzelf was ie helemaal goedkoop klaar.

Volgende keer als je in Amerika komt dus beter uitzoeken O-)


:) ik krijg vaak het verzoek om spullen op voorhand te bestellen via newegg, omdat bezorging 3 werkdagen in beslag neemt, en ze soms maar voor een korte tijd overkomen.

Sta er soms verbaasd van hoeveel ze in een koffer krijgen, en ik hoor nooit wat van controle als ze mij weer IM-en bij aankomst. Zeker als je al naar Amerika gaat met laptops en andere technische spullen, kijken ze amper naar de rest (wel verstandig om rekening van land van afkomst bij je te hebben voor die spullen die je thuis gekocht hebt).

Volgens mijn vrienden elke keer als ze worden gevraagt "wat is dat?", en ze gaan het uitleggen dan schud de gemiddelde douane-beamte zijn hoofd en sluit de koffer. En af en toe zijn ze nieuwschierig voor hun eigen gebruik, en dan moet je gewoon een antwoord klaar hebben "ohh die was in de aanbieding bij de BCC/Block/etc".

Maar als je dan controle krijgt van de douane zal het wel je beste dag niet zijn natuurlijk. Dan komen er niet alleen de taksen en BTW bij maar ook een boete voor smokkelen. En ja ze kunnen eenvoudig zien dat die consoles voor de amerikaanse markt zijn adhv serienummers.

En ja ze kunnen eenvoudig zien dat die consoles voor de amerikaanse markt zijn adhv serienummers.
Sinds wanneer is regio-controle van diverse artikelen een taak van de douane?
Dat ze letten op invoerrechten is niet gek, dat is hun taak. Ook het tegenhouden van gevaarlijke goederen en het controleren dat er ook binnen komt wat er op de vrachtbrief staat.
Daarnaast kijkt de douane tegenwoordig ook naar vervalsingen, wat ik persoonlijk al een beetje vreemd vind, omdat het mij niet een taak van de douane lijkt en ook zorgt voor een flinke extra werkdruk.
Maar aan de hand van serienummers (of door bedrijven bedachte regiocodes) gaan kijken of artikelen dedoeld zijn voor een bepaalde markt lijkt mij absoluut niet een taak van de douane en nog vrijwel praktisch onmogelijk ook.
Als iets bedoeld is voor een bepaalde markt is dat hooguit een probleem voor de gebruiker of importeur ivm support of incompatible stekkers/netspanning/etc. en niet van de douane.

Als jij aankomt met 3 xboxen bij de douane dan gaan ze echt niet denken dat jij die voor jezelf hebt gekocht (of juist had meegenomen uit nederland)..

Wel als je drie neefjes heb die kort na elkaar verjaren...

het grappige is dat het zelfs een heel stuk goedkoper zou moeten zijn, aangezien het goedkoper is om de instrumenten van de fabriek naar europa te importeren dan naar de VS. Ze hebben daar gewoon $=¤ gedaan + BTW, import heffingen, etc.

Ik hoop dan ook dat het spel voor geen meter gaat verkopen en ze genoodzaakt zijn de prijs te verlagen, want dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Wat hebben verzendkosten te maken met de prijs in de winkel? De spel zal het meest verkocht worden in de winkels dus geen verzendkosten aan verbonden. Ik snap het helemaal niet. Het hele verhaal klinkt niet logisch. Laat ze ook in Europa een suggested retail prijs gaan hanteren zoals in de VS. Ik snap niet dat de EU dit soort piraterij toelaat!

Het gaat over verzendkosten naar Europa vanuit Amerika of Azië, en daarna distributie binnen Europa. Niet van de winkel naar de klant. Die suggested retail prijs is eigenlijk hetzelfde als onze adviesprijs hoor, dus dat is gewoon een smoesje van Harmonix. Ik ben het ermee eens dat het gewoon dikke oplichterij is, maar wat de EU daar mee te maken heeft? Een bedrijf mag toch zelf wel weten wat voor prijs ze vragen voor hun eigen producten?

Je snapt het inderdaad niet helemaal. ;)

170 dollar volgends de huidige koers Plus 19%btw = 107.54 +20.4326 =127.9726 euro
Dit zou inhouden dat er 112,0274 euro aan verzendkosten betaald zou moeten worden.

Zeer geloofwaardig!

Hogere verzendkosten... Zou me niks verbazen dat die spullen ergens in China gemaakt worden, dus op welke manier zijn de verzendkosten dan hoger dan wanneer ze naar de US worden verscheept? En dan nog, als je een paar duizend van die dingen tegelijk laat verschepen zijn de verzendkosten hooguit een paar dollar. Sowieso zijn 'normale' games voor zover ik weet ook gewoon $60 in de USA, dus op welke manier dit spel zoveel duurder wordt door de BTW (20%, dus ipv $160 zou je hier omgerekend $190 = ± ¤140 betalen, en dan vergeet ik even dat ze daar ook een soort van BTW hebben, hoewel lager) is me een raadsel.

Ik snap die lui niet helemaal, maken ze eerst bakken winst met Guitar Hero, gaan ze ineens dit soort grappen uithalen. Guitar Hero was ¤90 inclusief de gitaar, leg mij maar eens uit hoe een plastic 'drumstel' en een microfoon in hemelsnaam ¤150 aan de prijs toevoegen. Volgens mij heeft een of andere manager/investeerder/whatever flinke dollartekens in zijn ogen gekregen door het succes van GH, en denkt nu te kunnen profiteren van de relatief sterkere economie in de EU. In de USA hoeven ze dit niet te proberen want daar is de koopkracht momenteel net even een stukkie lager dan hier, dus daarom proberen ze het ook maar niet.

Met deze prijs kan ik me gewoon niet voorstellen dat iemand dit spel gaat kopen...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar]


Guitar Hero is van een ander bedrijf. Dus die prijzen hebben niets met elkaar te maken.

Deel 1 en 2 zijn echt door harmonix ontwikkeld... dat Activision de naam in bezit heeft wil niet zeggen dat de voorgaande delen per definitie ook door dat bedrijf is ontwikkeld :)

Het lijkt me dat Activision de prijsstelling van GH doet en EA die van Rock Band. Het is dus hoe dan ook appels met peren vergelijken.

Het is niet alleen het drumstel en de microfoon, de software moet ook aangepast worden, evenals de muziek enzo (ineens 4 instrumenten ipv 1, is toch ook een hele verandering).

Zelfs dat zou het asociale prijsverschil niet verklaren. Het spel gaat hier immers maar ¤70,- kosten, wat vergelijkbaar is met andere nieuwe Xbox 360 en PS3 spellen. Guitar Hero 3 heeft op de Xbox 360 ook een adviesprijs die rond dat bedrag ligt.

Daarnaast is niet alleen het spel hier 2 keer zo duur, ook de DLC voor de Xbox 360 is 2 keer zo duur in Europa. In de VS betaalt men 80 Microsoft punten per nummer, maar hier in Europa gaan wij straks 160 punten betalen per nummer. 80 MS punten is gelijk aan $1 in de V.S. of ¤0,93 in de EU. 1 Dollar zit momenteel rond de ¤0,60, dus terwijl er in de VS maar 60 Eurocent per nummer wordt betaald, betalen wij hier ruim 3 keer zoveel. Het excuus van transportkosten gaat per definitie dan al niet meer op en het BTW excuus ook niet, omdat de BTW al in de prijs van de MS punten is verwerkt.

Ik reageer alleen op:
Guitar Hero was ¤90 inclusief de gitaar, leg mij maar eens uit hoe een plastic 'drumstel' en een microfoon in hemelsnaam ¤150 aan de prijs toevoegen.
Verder weet ik niks van die prijzen, maar ik vind het nogal kortzichtig gedacht dat alleen het drumstel + microfoon voor dat prijsverschil moeten opdraaien.

Voor zover mij bekend (uit het bovenstaande nieuwsartikel dus) gaat het spel ¤240 kosten en geen ¤70, dus wat je daarmee bedoelt begrijp ik niet eigenlijk?

Dat gaat dus om het prijsverschil tussen Guitar Hero en Rock Band; niet om het prijsverschil tussen Rock Band in de USA en in de EU. Prijsverschil van die nummers is ook bizar, dat wel...

Het spel alleen, dus zonder drumstel en zooi zal rond de ¤65 zijn

Hun excuus over China:

"1. The peripherals are manufactured in China, but the software is manufactured in Europe (Mike?). In order to bundle the software, we would need to set up a bundling facility, ship all the peripherals to it, open each box to insert the software, then re-pack it into containers and route it to the distribution centers. This is very expensive to do in Europe, and we are actually focused on trying to keep costs down; see earlier post. It isn’t really possible to do the bundling in China, since the peripherals shipping is done by boat (airfreight would be insanely expensive for boxes that big), and the peripherals need to leave China before the software development is complete. "

[Reactie gewijzigd door Holoris]

«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:59
Vorige 12:23
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: