Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties, 33.370 views •

Hackers beweren erin geslaagd te zijn om Quake 3 Arena aan de praat te krijgen op de iPod Touch. In een korte YouTube-video wordt het spel, inclusief multiplayermodus, gedemonstreerd op twee iPod Touch-multimediaspelers.

Op de blog van HermitWorks is weinig informatie te vinden over de technische implementatie. Er wordt alleen gesteld dat slechts kleine aanpassingen aan de source code van Quake 3 Arena - die publiekelijk verkrijgbaar is - nodig waren om het spel aan de praat te krijgen. In de Youtube-video is zichtbaar dat de bediening gebruikmaakt van de oriëntatiesensor en het aanraakgevoelige scherm. Het lopen kan gedaan worden door de iPod te kantelen in de gewenste richting en bij het aanraken van het scherm wordt er geschoten. Op het moment is de Quake 3-port nog niet te downloaden.

Reacties (68)

Reactiefilter:-168057+120+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Nu de vraag wat voor spellen ze nog meer aan de praat kunnen krijgen op die Touch. Vraag me trouwens af zouw dat ding gebruik maken van OpenGL? Zo ja dan kunnen heel wat meer games op dit ding kunnen draaien. Ik zou UT classic wel willen zien op die Thouch.
Helemaal leuk dat de multiplayer helemaal werkt. Zeker via blauwtand :)
Van Quake3 is de complete source code openbaar gemaakt, hierdoor is het spel volledig aan te passen zodat het werkt op de iPhone. Ditzelfde is gedaan met Quacke 2, deze werkt zelfs op de iPod Nano (1Gen!) (zie oa dit filmpje).

Van Unreal Tournament is niet de complete source beschikbaar, de kans dat deze op de iPhone komt is dus ineens een stuk kleiner.
Als je goed had gelezen wist je dat dit geen Quake 2 was. Maar een versie van Doom met Quake 2 WAD (Textures en Sounds).
Geen echte Quake 2 dus :)
q3 is een opengl game, om hem om te zetten naar een andere 3d engine is er wel heel wat meer nodig dan een aantal "kleine aanpassingen".
Zou het niet handiger zijn via een Ad-hoc wifi?
Ja, de iPod touch heeft OpenGL. Check anders even deze presentatie, daar wordt je nog wat meer duidelijk wat de iPhone/iPod touch allemaal kan.. Monkey Ball voor de iPod touch wordt gewoon te gaaf!

http://www.apple.com/quicktime/qtv/iphoneroadmap/
Dit zou de aanschaf van een iTouch wel eens kunnen beinvloeden. :)

Ik denk denk nu al mod de WiiTouch :D:D ...maar beetje vergezocht (of niet).
Het kan theoretisch ook nep zijn, gewoon twee video's afspelen en heel goed oefenen met bewegen.
Dan denk ik dat porten makkelijker is eerlijk gezegd...

Als je de specs leest is dit niet ongeloofwaardig: Quake 3 draaide dan ook vlot op 400MHz PCs met 128 MB RAM, met geďntegreerde graka (/me denkt terug aan eerste LANparty :P)

Als je er nog eens bijneemt dat de resolutie lager is dan normaal op een PC, en er wss geen bloatware naast moet draaien, verbaast het me niet dat dit kan :)

De iPhone/iTouch gaat mobile gamin helemaal veranderen denk ik :D Miss wordt dit aparaat niet HET apparaat voor de toekomst, het komende apparaat zal niet mogen onderdoen qua prestaties :P

sidenote: Ikzelf dacht dat de PSP deze ervaring kon bieden en heb die dan ook, maar de PSP is helaas een teleurstelling, dit ziet er echter veel beter uit :)
Hoezo zou dit mobile gaming volledig gaan veranderen? Het is een onhandige manier om games te besturen dat je om richting aan te geven dient te bewegen met de console zelf. Dit zorgt er namelijk voor dat de zichthoek constant verandert wat vermoeiend is voor je ogen, maar ook de kans op ongewilde reflecties vergroot. Mobile gaming valt en staat bij een goede input device en dat is net iets wat de iPhone/Touch ontbreekt door de touchscreen.
Daarintegen is het wel een leuke gimmick om te laten zien wat een Touch zoal kan draaien en wat er nog veel meer mee mogelijk zou zijn bij een open SDK. Nu dus nog even niet.
IK heb het voornamelijk over de kwaliteit van mobiele shooters: tot nu toe was die namelijk erbarmelijk, en Quake 3 is al een stuk ebter als de dingen die je nu op de PSP kan kopen (ik denk dan bv aan SOCOM, MOH en andere wattered down version waarbij het polygonen tellen is...)

Wederom: de besturing is dan niet optimaal, er wordt hier een standaard gezet, net zoals de iPod dat deed met muziekspelers, wat je kan zeggen wat je wilt, maar het is sinds de iPod er is dat we verlost zijn van die ziekelijk el-cheap sticks die niet eens aparte playlists ondersteunden en meer knoppen als MB hadden :) Daarbij was het dus hetzelfde: ik zeg niet dat de iPod het beste vh beste is (dat is een persoonlijke keuze), mar het heeft wel een standaard gezet die de industrie gedwongen heeft te innoveren.
De Wii heeft ook niet de meest efficiente en vanzelfsprekende besturing, ook met motion... ik denk dat je wel een punt hebt dat je met portables consoles wel een probleem hebt omdat je het hele apparaat én dus ook het scherm moet bewegen maar in deze 'onhandige' manier van gamen zit wel DEGELIJK een toekomst!
Het draaide ook al op de dreamcast...
Quake 3 draait zelfs soepel op een Voodoo 2 Sli set op 1024x768.... Als je 320x200 aanhoud kan dat prima met kleine specs op zo'n touch :)
Quake 3 draaide ook prima op een enkele Voodoo 2, daar was geen sli voor nodig.
(1024x768)
De Voodoo2 had een hardcoded max. van 800x600 dacht ik, als je SLI inschakelde kon je tot 1024x768. Zeker in Q3 is de Voodoo2 in SLI heel lang de te kloppen kaart gebleven, volgens mij was de originele GeForce soms zelfs trager.
Die hardcoded max die jij noemt was omzeild met de nieuwe Fastvoodoo XP drivers, waarbij 1024x768 op een single Voodoo 2 kaart dus wel mogelijk was.
Qua processor en geheugen lijkt het me goed mogelijk om Quake 3 op een iPod Touch te draaien, zeker met een lage resolutie, maar wat voor gpu heeft de Touch eigenlijk?
Hackers? Een stel slimme jongens passen een sourcecode aan, zodat Quake3 het doet op de iTouch. Vroeger noemde we dat programmeurs.
Als je met Unix bent opgegroeid noemde je het vroeger ook hackers. Een hacker in deze zin is een programmeur die spelenderwijs een programma in elkaar hackt.

Wikipedia: Hacker (free and open source software)

[Reactie gewijzigd door DOT op 8 april 2008 02:12]

Wiki linkje waar de specs van de ipod op staan: http://en.wikipedia.org/wiki/IPod_touch

Vond ik zelf wel leuk om even erbij te hebben.
Iemand er hier aan gedacht dat het helemaal geen Ipot touch hoeft te zijn? maar ook die chinese namaak-ipod kan zijn...die je als gewoon harddrive in je verkenner ziet? :)
er is geen namaakt die een bewegings sensor en een touch screen heeft.
en de ipod touch/iphone hoeven niet gehackt te worden met de SDK die apple heeft uitgebracht kun je gewoon native 3d applicaties maken.

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 april 2008 00:53]

Het mooie is dat dit weer aangeeft hoe goed programmeerwerk en een goed inelkaar gezet apparaatje, tot dit soort zaken in staat is. De iPhone/Touch zijn duidelijk niet de simpele gadgets die niks kunnen wat men altijd heeft beweerd.
wat hebben ZE beweert dan?
quote wikipedia: "CPU: Underclocked 620 to 412 MHz ARM "
ik ruik overklok-potentie.
Ik ruik zuur uit een oververhitte batterij :P
Nee hoor, kijk maar eens goed naar de rocket launcher en de ammo pack. Dat is wel degelijk Q3...
Erg vette shit... Alles draait nog mooi soepel ook.
Wat een goed besturings-systeem al kan doen. Want qua hardware zit er niet echt veel bijzonders in dan in bijvoorbeeld een gemiddelde PDA...

Ben benieuwd wat voor leuks er straks gaat komen als de SDK uitkomt in Juni :)
Nou, goed besturingssysteem... Apple staat het standaard niet toe dat alle software dat onder OSX draait ook met de iPhone draait, zie bijvoorbeeld Java en Flash en dergelijke. Je hebt al een gekraakte iPhone nodig om dit soort software erop te kunnen zetten lijkt me.
OK, laatste keer: De deal die Apple biedt is ongelofelijk GOED:
Developer worden?
de SDK met emulator is gratis
Wil je echter je apps ditribueren en apps op je eigen iPhone/touch draaien, dan betaal je een keer $99
Dit lijkt vreemd, maar daarvoor krijg je:
-Een SDKversie die apps op je ipone/touch kan laden --> geen restricties voor je eigen geinigheidjes!
-Toegang om je apps via de Appstore aan te bieden: hierop gelden restricties (geen porn, malware etc)

AppStore:
-voor al je klanten bereikbaar
-hosting van je apps zonder bijkomende kost
-updaten van je app
-prijs: vrij te bepalen: 70% naar jou, 30% naar Apple. Wil je je App gratis maken? idem: 70% naar jou, 30 naar Apple: 0-0

Ik denk niet dat er veel uitgevers zijn die zulke deals bieden...
De deal is niet bijzonder.

Nokia, SE, Motorolla LG, vodafone, t-mobile, orange enz hebben soortgelijke deal.
- De SDK is gratis (J2ME, Symbian, UIQ)
- Applicaties distribueren is gratis.
- Applicaties via de officiele stores van de providers/telefoon fabrikanten vereist certificatie (Java verified). Iets wat Apple ook wel moet gaan invoeren om het kaf van het koren te gaan scheiden. Dit was eerst bij de andere telco's ook gratis maar leverde een te onvoorspelbare kwaliteit op. Misschien lastig voor de ontwikkelaar maar heel zinnig voor de consument
- De SDK is wel degelijk beperkt in haar mogelijkheden

Oftewel, niets nieuws onder de zon en eigenlijk kan iedereen die enige kennis heeft van de markt je op de zwakheden van het Apple model wijzen. Het is geen slecht, maar eerlijk gezegd een onvolwassen aanbod wat duidelijk nog fijngeslepen moet gaan worden de komende 2 jaar.
Sorry maar wat heeft dit in godsnaam daarmee te maken? Het besturingssysteem is gewoon erg zuinig en goed opgebouwd waardoor je een snelle ipod/phone hebt terwijl de hardware specs niet echt super zijn.
Dat apple niet toestaat dat er software dat onder computers draait(OS X = verzamelnaam voor Mac OS X + Mobile OS X(+ future?=]) heeft hier totaal niet mee te maken. Dit doet apple trouwens vooral om beschermingn en controle(apple wil liever niet dat M$ of adobe(silverlight, air, flash etc.) DE internetstandaart wordt. Ook zou dit het veilige systeem aanpassen en is Flash op Mac OS X niet bepaald zuinig.

En java e.d. zijn tegenwoordig lang niet meer nodig(ik heb het laatste jaar 1 intressant java-programma gevonden, en nee ik hoef nu geen links met programma's die op java zijn gebaseerd). Java is gewoon onnodig zwaar wat ervoor zorgt dat apple liever gewoon Web2 of Object C - based programmas/webapps heeft.
Het mooie van Java is, is dat het cross-platform is.
Dat jij op je windows bakje dat niet (meer) zoveel nodig hebt, wil niet zeggen dat het niet nuttig is. Sterker nog, het is in opmars :)
Het mooie van Java is, is dat het cross-platform is.
Dat jij op je windows bakje dat niet (meer) zoveel nodig hebt, wil niet zeggen dat het niet nuttig is. Sterker nog, het is in opmars :)
Dat claimt men ondertussen al zo'n 10 jaar. Waar blijft die opmars? De enige 'opmars' die ik gezien heb waren die brakke spelletjes voor op GSM's (die je batterij leegslurpen).
Bijvoorbeeld in het bedrijfsleven?
Geen idee wat het marktaandeel van Java momenteel is in het bedrijfsleven, maar ik kan je verzekeren dat het groter is dan Object-C en Web2 bij elkaar.
Nog wel ja. Ik zie echter ook nauwelijks goede java-integratie, eerder minder dan vroeger. Objective-C e.d. zijn talen waar men meer naar zou moeten kijken, gebouwd voor efficientie, samenwerking, modulariteit en debugging...ik vind het een prachtige taal in ieder geval en programmeer al jaren.
Over twee maanden gaan de 2.0 firmware en AppStore live, dan kan dit (een spel) wel gewoon zonder kraken :)
Goed besturingssysteem, als in, een goed geprogrammeerd en efficient besturingssysteem.
en dat heeft een hele goede reden, zo kunnen ze garanderen dat het systeem optimaal presteert en niet vastloopt. als je via de sdk programmeert is het min of meer gegarandeerd dat je ipod niet vast kan lopen(zelf geprogrammeerde programma's kunnen natuurlijk wel vastlopen) en daarbij controleert apple je applicatie ook op een aantal punten
Ik vermoed dat dit echter op gehackte ipods draait (ik kan ernaast zitten: miss zijn dit geregistreerde developpers die oefenen met de SDK :P) en dat het iPhone/iTouch OS hier voor weinig tussen zit...
de GPU van de iPhone is eem PowerVR MBX.
Dus de iPod touch zal om de productiekosten te drukken wel het zelfde zijn.
Samsung heeft een licentie genomen op de PowerVR tech, dus is het een custom PowerVR, vergeet ook niet dat Apple nog chip ontwikkelaars heeft uit het PPC tijdperk die onder andere veel van de instructie-set van Altivec en een G5 HyperTransport I/O chip hebben ontwikkeld "zonder IBM, omdat IBM er geen nut in zag".

Apple kan dus instructies maken die precies op bijvoorbeeld Core-Image zijn afgestemd, wat ze zoals ik in de Demo zag duidelijk hebben gedaan.
Het ziet er indrukwekkend uit, alleen vraag me af of het wel goed werkt.
Het zou leuk zijn ok hem multiplayer te spelen.
Ik weet het niet hoor.... is er een heftig aan het spelen
Vliegt er in een keer een Ipod rond je oren O-)

Eerst maar een draadje aan die IPod net als de WII
Het ziet er wel smooth uit. Wordt wel even oefenen om de controls onder controle te krijgen (wat n woordspeling :+ ), maar dan lijkt het me wel enooorm vet. Vraag me af wanneer we die zelf kunnen spelen :Y)

edit:
Tsjah, het is en blijft natuurlijk maar een filmpje. Zoals al iemand zei op de weblog, ik geloof je pas als je het opstart vanaf springboard.
En hoe zal dat multiplayer werken? Zal het gewoon echt zo makkelijk zijn als ik denk dat het nu is? Whoei, mat.hi.as gaat trainen voor de iTouch Quake kampioenschappen

[Reactie gewijzigd door mat.hi.as op 7 april 2008 22:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True