Hoofdcategorieën

Onderzoek: merk 'Microsoft' in verval

Door Dimitri Reijerman, vrijdag 28 maart 2008 17:43, views: 23.358

De kracht van het merk 'Microsoft' is tanende, zo meent onderzoeksbureau Corebrand. De afgelopen vier jaar zou het vertrouwen in en het aanzien van de softwaregigant onder Amerikaanse zakenlieden sterk zijn afgenomen.

Microsoft logoCorebrand trekt deze conclusies naar aanleiding van zijn jaarlijkse marktonderzoek naar de kracht van merknamen, schrijft InfoWorld. Daarbij worden twaalfduizend Amerikaanse ondernemers ondervraagd. Microsoft is in de lijst van Amerika's sterkste merknamen gedaald van de twaalfde plaats in 2004 naar nummer 59 in 2007. In 1996 was de softwaregigant nog de onbetwiste nummer een. In de categorie 'computers, toebehoren en software' heeft Microsoft na lijstaanvoerder IBM nog altijd de tweede positie in handen, vlak voor Toshiba. Als de huidige trend zich echter voortzet, dan steekt Toshiba mogelijk volgend jaar al Microsoft voorbij.

De meetmethode van Corebrand bestaat uit vier elementen. Allereerst wordt de bekendheid van een merk gepeild. Als deze groot genoeg is, dan meet de marktonderzoeker drie specifiekere criteria: de reputatie, de kwaliteiten van de bedrijfsleiding en de mogelijkheden voor investeerders. Hoewel de merknaam Microsoft nog staat als een huis, laat de softwaregigant volgens Corebrand de afgelopen vier jaar een 'consistent en verontrustend' verval zien in de waardering die het in het Amerikaanse zakenleven geniet. Corebrand wijst daarbij naar de geschiedenis van IBM. Dit merk liet in de jaren negentig een nog sneller verval zien en het bedrijf zou er uiteindelijk tien jaar over hebben gedaan om de opgelopen schade te herstellen.

Corebrand durft echter niet aan te geven waarom het merk Microsoft aan kracht heeft ingeboet, omdat bij de onderzochte ondernemers niet naar een motivatie werd gevraagd. Wel hint het bedrijf naar een mogelijk onduidelijke toekomst voor de softwaregigant, nu Microsoft zijn heil niet uitsluitend meer zoekt in de ontwikkeling en verkoop van software. Ook zou de lauwe ontvangst van Windows Vista een rol kunnen spelen. De merknaam van Corebrand zelf is overigens niet in de top-honderd terug te vinden.

Volgende 18:16
Vorige 17:04

Reacties

«  1  2  »

Je ziet ook heel weinig programma's meer op de markt die nog de naam microsoft dragen. Eigenlijk alleen nog Flight Simulator. Vroeger had je Microsoft Word, MS Golf, MS dit en dat. Nu is het allemaal Windows geworden en raakt de naam gewoon in vergetelheid.

Wat een onzin...

Je hebt Microsoft Windows, dat is een product. Daarnaast heb je MS Office (waarin MS word enz enz zitten), je hebt verschillende games en niet te vergeten MS XBOX (360).
Daarnaast nog verschillende hardware die gewoon de merknaam Microsoft dragen.

De naam Microsoft wordt nog altijd gebruikt voor alle producten van Microsoft, Windows is zo'n product, meer niet.

Misschien is dat wel het probleem (zoals men toch een beetje aangeeft in het artikel).
Het wordt te vaak gebruikt en soms komt die naam dan zeer negatief in het nieuws door zijn veelzijdig gebruik. Ik herinner mij een zaak waar een Microsoft Windows Vista compatible PC toch niet zo compatible was als dat de kopers dachten.

Misschien gaan ze er soms een beetje te slordig mee om, voor je het weet plakken ze MS nog op een koelkast omdat er Windows Mobile er in zit.

Heb je daar al patent op gevraagd? Zo nee, dan ga ik hem meteen regristreren!

Geweldig; in plaats van al die stomme magneetjes en papiertjes op je koelkast een touchscreen met windows mobile. :p

ontopic:
Merkwaardig trouwens, ik had nooit gedacht dat IBM en Toshiba zoveel naamsbekendheid hadden, zelfs onder zakenlieden. Naar mijn idee kende iedereen alleen nog maar Dell, Microsoft en Adobe. Andere merknamen hoor ik niet meer. :S

Dat is niet echt nieuw meer

http://www.engadget.com/2...tv-equipped-refrigerator/

er zijn ook al koelkasten die RFID kunnen scannen en je melden wanneer je melk over datum is

Dus jij zegt altijd "Ik ga op mijn MS XBOX spelen", of "Ik maak daar even een documentje van in MS Word."? Nee dus.

Niemand gebruikt de naam Microsoft meer, het staat er in de nieuwe versies zelfs helemaal niet meer voor. Ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit, MS XBOX gezien, zoals jij dat hier voorstelt.

Niemand zegt meer Microsoft omdat zo'n beetje alles wat door de zakenwereld wordt gebruikt Microsoft is (geworden). Dit stroomt dan al snel door naar de thuiswereld, want owee als we iets thuis moeten printen ipv naar de zaak mailen en daar printen.

Oftewel, doordat MS zoveel producten heeft uitgegeven, van soft- tot hardware, is de naam een beetje verloren gegaan. Idd wat je zegt, doordat 'alles' van MS is op de gemiddelde pc. Dan praat je idd niet meer over MS word of MS windows, maar over word en windows. Logisch gevolg is dus dat MS minder beroemd is.

Ook kan de naamverval te wijten zijn aan een te sterke bekendheid met minder fijne software als MS Millenium, blijkbaar Vista.
Of aan de licenties voor het bedrijfsleven. Bij m'n werkgever hoor ik de laatste tijd vaker dat ze bij kostenbesparingen scherp naar licentiekosten voor (o.a.) MS producten kijken. Er worden licenties ingekocht terwijl de licenties niet eens echt gebruikt worden. Ik zou als werkgever me ergeren aan kosten voor licenties terwijl de software niet eens echt gebruikt wordt. Tel dat dan mee bij hoeveel bedrijven er op de wereld MS software hebben, en je hebt vast een hoop bedrijven die zeggen dat de licentiekosten eigenlijk te hoog zijn. Anders had m'n werkgever vast niet op die kosten gelet, als het veel goedkoper was.

Je zegt toch ook niet: Ik zal er eens een Adobe PDF je van maken, of ik ga eens een macromedia flash site bouwen, of ik ga eens Blizzard WoW spelen. De fabrikant van het product wordt volgens mij gewoon zelden gebruikt.

En dat het er (waar?) niet meer voor staat ga ik ook niet met akkoord. Op de Office 2007 verpakking staat nog duidelijk de naam "Microsoft" bij, en in de titelbalk staat die er ook nog steeds.

De Age of Empires serie (bekendste RTS games) is ook uitgegeven door Microsoft en draagt dan ook die naam (Microsoft Game Studios") op het hoesje en in de intro van het spel.

Maar zulke voorbeelden van games of consoles etc heb je hier ook relatief weinig aan, omdat het om een onderzoek onder zakelijke gebruikers gaat. Denk niet dat die veel spelletjes spelen :P .

zal jou nog verbazen :P

Ik denk toch eerder dat het te maken heeft met de spotjes van Apple die Microsoft en zijn producten gewoon ridiculiseert tot een saai hoopje onkunde.

Het mag duidelijk zijn dat het ook om kwaliteit en betrouwbaarheid van hun producten gaat. DE kwaliteit is constistent gebleven relatief tot vergelijkbare software (andere OSen en games) maar door internet is die andere software bekend geworden bij de consument. Die software is vaak consistent beter is geworden, een stijgende kwaliteits lijn in plaats van een platte (in mijn mening dalende) van microsoft.

bijvoorbeeld: MS flight simulator X, ik neem zelf vlieglessen en ik kan je vertellen dat het aerodynamisch model van die "simulator" een hoop bij elkaar gefantaseerde bullshit is. Ooit een 757 (of wat voor ander vliegtuig dan ook) hoogte zien winnen tijdens een stall? I dont think so :-/.

Windows is ook niet veel beter geworden, het is wel meegegroeit met de moderne wereld van internet maar de kwaliteit is niet veel verbeterd (stabiliteit, veiligheid, gebruikersgemak en hoe het met je systemresources om gaat). Er vanuit gaande dat windows98 voor een tijdperk zonder internet was gebouwd en windowsXP dat voor een tijd met internet en kwaadwillende gebruikers is gebouwd is de veiligheid/dreigings verhouding gelijk gebleven. Met vista is slecht schijnveiligheid gecreeert (in mijn mening) door heel vaak te vragen "weet u zeker dat...". De gemiddelde gebruiker klinkt gewoon "ja" omdat we in eerdere versies van windows die zouteloze crapmeldingen gewent zijn om weg te klikken. dus het is ook nog eens een slechtere gebruikers ervaring.

Dan nog al die lullige onethische ongein die dat bedrijf met zijn concurenten uithaald.

De Public Relation van MS is gewoon erg slecht geworden en mensen kennen genoeg alternativen inmiddels. Ze hebben zich misdragen en mensen associeren MS nu met allerlij "antitrust claims", dure software van mindere kwaliteit en het nieuwe "big bad blue" (zoals IBM ooit bekent was tijdens hun daling).

Ze hoeven nergens meer aan te komen, het is dat we technisch van ze afhankelijk zijn maar dat begint ook af te nemen dmv abstractielagen, alternatieve software en implementaties van hun api's of alternatieven hierop.

Niemand is meer trots om de naam "Microsft" op zijn product te zetten waar hij of zij hard aan gewerkt heeft. Ze zullen dus ook minder snel een goede gamestudio overnemen of met een bedrijf met een goed product samenwerken. hierdoor word het weer lastiger om populair te worden en zullen ze hun eigen personeel teveden moeten gaan maken zodat die het fijn zullen vinden om uitgedaagt te worden om een goede technische oplossing te vinden voor een probleem van een potentiele doelgroep. in plaats van de medewerkers die maar gewoon naar hun werk gaan om niet ontslagen te worden en maar ff snel een crappy/buggy oplossing verzinnen voor het minst uitdagende probleem op de tasklist zodat ze die aan hun baas kunnen laten zien.

Om een goede naam te krijgen heb je enthousiast personeel nodig. Zo krijg je een goed product. En als je dat goede product dan op een eerlijke manier verkoop en goed ondersteund en echt je best doet om het een goed en fijn product te houden, DAN associeren mensen je weer mer goede dignen en is je merknaam weer wat waard.

Ooit een 757 (of wat voor ander vliegtuig dan ook) hoogte zien winnen tijdens een stall?
dat kan wel degelijk. Een stall betekend namelijk geen horizontale snelheid meer. Verticaal kun je dan nog wel degelijk kunnen stijgen, alleen hebben je vleugels dan geen lift meer (wat uiteindelijk resulteerd in een vrij enge methode om naar beneden te komen - alhoewel iedere ervaren piloot weet daar mee om te gaan natuurlijk)

om maar even een quote van wikipedia te geven:
Note that an aerodynamic stall does not mean that an aircraft's engines have stopped or that the aircraft has stopped moving.

Windows is ook niet veel beter geworden, het is wel meegegroeit met de moderne wereld van internet maar de kwaliteit is niet veel verbeterd (stabiliteit, veiligheid, gebruikersgemak en hoe het met je systemresources om gaat).
De vraag is natuurlijk of je zelf Windows Vista (want daar gaat deze zielige paragraaf over neem ik aan) wel gebruikt op dit moment en er dus over kan oordelen. :?

Ik vind dus dat Windows duidelijk Wel beter is geworden.
- Win2k was al erg stabiel dus zoveel beter kon het op zich niet, maar na 4 maanden Vista denk ik te kunnen zeggen dat het stabieler is. Bijv ik heb instabiele software en drivers gehad die het systeem niet crashten. Ook theoretisch zou Windows stabieler moeten zijn als je bedenkt dat 3rd party drivers zoveel mogelijk uit de kernel worden gelaten sinds Vista. Drivers waren toch het grootste stabiliteits probleem.
- Veiligheid is beter geworden. Het Administrator account wordt steeds verder buitenspel gezet, en zelfs als je in de Administrators groep zit moet je nog langs UAC om potentieel onveilige acties te kunnen doen. Ook probeert MS de gebruiker te onderwijzen. Hiermee worden twee grote problemen aangepakt.
- Error reporting heeft er bij mij 2 keert toe geleid dat er een probleem met 3rd party software werd opgelost. Fantastisch!
- Gemak. 1 woord: Search. Gebruik de search. Je hebt het Start menu en Mijn documenten bijna niet meer nodig. Verder duidelijkere iconen. Betere onderverdeling van Mijn documenten. Nog 100 andere dingen. Aantrekkelijker.
- Resource usage. Wou je zeggen dat de computer altijd maar idle hoort te zijn? Dat een OS geen gebruik mag maken van de computer die hebt gekocht? Waar koop je dan die Core2 duo voor, waarom niet gewoon een 8086? Echt, post even een lijst met software die de afgelopen 10 jaar meer features is gaan bieden en op hetzelfde moment minder resources vereist.

De rest van je post is (ook) gezwam, edit aub!

Win2k was al erg stabiel dus zoveel beter kon het op zich niet, maar na 4 maanden Vista denk ik te kunnen zeggen dat het stabieler is. Bijv ik heb instabiele software en drivers gehad die het systeem niet crashten. Ook theoretisch zou Windows stabieler moeten zijn als je bedenkt dat 3rd party drivers zoveel mogelijk uit de kernel worden gelaten sinds Vista. Drivers waren toch het grootste stabiliteits probleem.Win2k was al erg stabiel dus zoveel beter kon het op zich niet, maar na 4 maanden Vista denk ik te kunnen zeggen dat het stabieler is. Bijv ik heb instabiele software en drivers gehad die het systeem niet crashten. Ook theoretisch zou Windows stabieler moeten zijn als je bedenkt dat 3rd party drivers zoveel mogelijk uit de kernel worden gelaten sinds Vista. Drivers waren toch het grootste stabiliteits probleem.
Hmmm, nVidia drivers en Vista? Daar hebben we kunnen zien hoeveel "beter" het driver model is geworden.

Natuurlijk kunnen we bekvechten over kleine feitjes, maar dit onderzoek gaat meer om perceptie.

Met de problemen rond Vista (of dat de schuld is van MS of niet) en de ook de 360 heeft MS zichzelf geen dienst bewezen.

PS Wanneer je iemand beschuldigd van zwammen, zorg dan dat je zelf ook niet aan het zwammen bent...

[Reactie gewijzigd door Supremo]


Toch wel een sterk Amerikaans gerelateerd onderzoek.

In NL is het merk Toshiba niet zo sterk als op die lijst staat.
Meeste mensen hier zien het alleen als een laptop fabrikant en zien niet wat ze allemaal meer doen. Ik ben daar ook 1 van. ;)

Verder speelt Vista denk ik ook een grote rol hierin.
Het is niet geworden wat de verwachtingen geschept hebben.
Veel problemen en weinig voordelen. Zelfs de SP1 doet niet veel goeds.

Ik denk dat het nog hard klussen voor MS zal zijn, willen ze weer stijgen. :)

Dat is grappig, ik ken mensen die wanneer ze hardware gaan kopen ze er zeker van moeten zijn het een Microsoft product is :D

Microsoft heeft fantastische producten, de enige reden waarom het vertrouwen misschien gedaald zou zijn is Windows Vista waar velen iets tegen hebben om redenen die ik sowieso niet moet opnoemen.

Als ik aan Microsoft denk, denk ik aan kwaliteit, voor Toshiba geldt dat ook en dat gaat niet veranderen, het is niet omdat ze niet meer "nummer 1" zouden zijn dat ze slecht zijn...

@nlyooh: Als ik aan Microsoft denk, denk ik aan kwaliteit

Die is goed! Ik heb precies het omgekeerde. Als 'oud' werktuigbouwkundige, inmiddels met heel wat jaren technische IT ervaring, zie ik de meeste producten van Microsoft (Excel is de uitzondering) als plastic gereedschap. En zoals elke vakman werk ik het liefste met goed gereedschap ;-)

Ik vind het belachelijk dat jij spreekt van een technische IT ervaring puur omdat je vroeger werktuigbouwkundige bent geweest.

De IT van vandaag valt niet te vergelijken met de manier waarop oud werktuigbouwkundige het een en ander van zouden kunnen weten. In ieder geval niet op Software gebied.

Daarnaast, als ITer zijnde zou je de producten van Microsoft niet als plastic gereedschap zien. Software moet je vergelijken en ieder pakket heeft zijn voor en nadelen. En vervolgens kies je dan de beste eruit. Is geen van beide goed genoeg? Dan moet je bereid zijn om meer te betalen om zelf een pakket volledig naar wensen te laten schrijven.

Daarnaast, heeft jouw laatste zin een logisch verschil, het gaat namelijk niet om "goed gereedschap", maar het "beste beschikbare gereedschap". Zo heb je het nou eenmaal in de bouw ook niet altijd voor het zeggen welk gereedschap jij kan gebruiken omdat het of buiten je budget valt of omdat deze gereedschap te duur is in verhouding om zo maar een paar voorbeelden van redenen te geven.

Microsoft is een bedrijf, een bedrijf dat zo gevarieerd is geworden. Ik vind dat de producten van Microsoft goede kansen bieden en ja voor Microsoft geldt dat er geld omgezet moet worden met de minste kosten. En terecht. Om alle wensen te laten uitkomen van Microsoft klanten zou zon enorme programmeerteam noodzakelijk zijn die zo super geolied zijn en zou de software onbetaalbaar worden.

Er moet uiteindelijk geld worden verdiend en dat houdt in dat er maar zoveel geprogrammeerd kan/mag worden om het product winstwaardig te houden.

Vergeet niet, Microsoft kamt met ontzettend veel illegale software gebruikers. Deze gebruiken de software wel maar betalen niet. Gek genoeg zijn dat ook vaak de mensen die het idee "updaten is slecht" hebben bedacht. Als jij illegale software gebruikt heb je geen recht om het bedrijf af te kraken omdat ze slechte producten leveren. Anders stap je toch lekker over op de concurrent? Of is die te duur? Niet goed genoeg? Onbruikbaar? :Y)

Volgens mij probeert tuxtop niet op basis van zijn 'oud-werktuigbouwkundige-schap' te 'bewijzen' dat hij technische IT ervaring heeft, maar gewoon zijn vergelijking met plastic gereedschap te rechtvaardigen. En daar ben ik het helemaal mee eens. Windows is een beetje 'My First OS'-achtigs. (Soms) leuk voor de absolute beginners maar zodra je iets meer met je computer wilt volstrekt waardeloos.

Pardon? Ik geef alleen maar aan hoe ik vind dat de producten van Microsoft bij mij aanvoelen.

Ik heb een werktuigbouwkundig verleden. De laatste 10 werkzame jaren na de HIO, zit ik in de IT dus ik lul hier niet uit mijn nek. Maar vanuit de werktuigbouwkundige achtergrond wil ik aangeven dat goed gereedschap essentieel is voor een vakman.

Dat jij Microsoft goed vindt wil niet zeggen dat ik het geen plastic mag vinden. In de bouw (professioneel) gebruikt men overwegend goed gereedschap, niet die troep die je bij de goedkopere bouwmarkten haalt voor een appel en een ei (btw, werktuigbouwkunde != bouwkunde).

Het laatste stuk van je betoog begrijp ik niet helemaal. Microsoft heeft bakken met geld, en daarmee kun je als je het mij vraagt kwaliteit kopen (vakmensen in dienst nemen) en toch weten ze zeer geregeld in het nieuws te komen met producten die niet als 'goed gereedschap' uit de bus komen. Ze willen dus niet meer kwaliteit bieden lijkt me. Oke hoor, maar dan moet je niet mopperen als mensen je gaan onderwaarderen.

Verder geldt voor elk commercieel bedrijf dat ze aan het einde van de maand meer geld op hun rekening willen dan aan het begin van de maand, dus ...?

Die illegale gebruikers durft microsoft niet echt weg te jagen, want dan zouden de alternatieven (die er zeker zijn) misschien toch wel eens in trek komen. Onlangs heeft Steve Balmer nog gezegd, gebruik liever onze software illegaal dan dat je over stapt op Open Source (letterlijk).

Ik werk al jaren op concurrerende producten zonder problemen (dus niet te duur, goed genoeg en zeer bruikbaar), helaas dat mijn werkgever nogal vast zit aan microsoft, anders had ik daar ook goed gereedschap. :9

[Reactie gewijzigd door tuxtop]



Laat ieder even zijn eigen kijk hebben op het probleem en begin ze niet meteen af te zeiken. IT is inderdaad niet te vergelijken met vroeger, maar alles gaat met z'n tijd mee. Waar jij om 'bron' vraagt kunnen het best mensen uit z'n eigen omgeving zijn, moet hij dat er ook bij vermelden? Meningen heoven niet bevestigd te worden.

En weer even ontopic:
[op de laatste 2 reacties] Dus, als een bedrijf veel geld heeft, moeten ze ook maar veel uitgeven? Winst maken staat imo voorop. En de uitspraak 'plastic gereedschap' vind ik ook een beetje overdreven. Er zijn mensen (beginners & pro's) die er gewoon mee werken, en mooie dingen wegzetten. Natuurlijk zijn er ook mensen die het niet gebruiken, en laat die lekker iets anders gebruiken. Kijk, Adobe heeft onlangs een testversie van Photoshop Express uitgegeven, gemaakt met eigen gereedschap. Nu heeft Microsoft iets voor dezelfde doelgroep gemaakt, maar dan met eigen gereedschap. De een werkt liever met Adobe, en de ander liever met Microsoft. Dat heeft deels te maken met de kwaliteit (hoewel ook subjectief), maar ook met gebruiksgemak e.d. Het gaat er uiteindelijk toch om dat iemand er iets moois mee wegzet?

Laat ieder even zijn eigen kijk hebben op het probleem en begin ze niet meteen af te zeiken. IT is inderdaad niet te vergelijken met vroeger, maar alles gaat met z'n tijd mee.
Dit heeft niks met afzeiken of IT met de tijd meegaan te maken. Waar ik op reageer is het feit dat hij tuxtop loopt af te zeiken op iets wat hij duidelijk niet begrepen heeft.
Waar jij om 'bron' vraagt kunnen het best mensen uit z'n eigen omgeving zijn, moet hij dat er ook bij vermelden?
Hij geeft aan dat de mensen die software illegaal gebruiken dezelfde mensen zijn als de mensen die hun software niet up to date houden. Dat is nogal een boude bewering, waarvoor "ervaringen uit eigen omgeving" IMHO niet voldoende onderbouwingen zijn.

microsoft keybard, mouse sidewinder, zijn volgens mij een van de beste hardware producten die je kunt vind in deze categorien.

De xbox is echter niet van dezelfde kwalieit, als ik tnet moet geloven. (moetda?)

Microsoft in verval klinkt echt weer dramatisch en het tegendeel is waar, men maakt nog steeds dik winst.

In de laatste jaren zijn er natuurlijk ook ten koste van micrsoft andere merken bijgekomen, neem google en ik denk apple het ook niet slecht doet.

Het enige dat dit onderzoek laat zien is hoe sommige mensen tegen microsoft aankijken echter zoals al geschreven het hoe en waarom is niet onderzocht en de allegrootste vraag is of het zogenaamde verval echt van invloed is op de omzet/winst van microsoft.

Ze zeggen ook niet "Microsoft in verval", maar Microsoft als MERKNAAM is in verval. Toch een groot verschil imho

Een merknaam is sterk gekoppeld aan imago en uiteindelijk ook de reputatie. Het imago (en uiteindelijk de reputatie) is weer sterk gekoppeld aan de acties van een bedrijf dus wat dat betreft kun je het wel doortrekken naar Microsoft zelf die in verval is/zal gaan. Als ze zo doorgaan iig wel.

Vergeet niet dat de winst van Microsoft vooral van Windows komen. En 80% van Windows verkopen zijn OEM's.
Ze worden nagenoeg slapend rijk. Ik ken mensen die linux gebruiken maar toch Vista kopen, omdat het bij laptop erbij zit. En geld terug vragen van Dell/HP/Toshiba hebben ze geen zin in, want ze moeten eerst hun net gekochte laptop(zonder Vista) terugsturen naar Dell/HP/Toshiba om te bewijzen dat ze Vista ook echt niet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Sqewie]


pfff informeer je eerst eens. Xbox draait na jaren eindelijk winst. Het hele office pakket levert ook aardig wat geld op. Server software enz enz. MS is meer als windows alleen.

alhoewel toshiba kwaliteit? veel dingen misschien wel maar we hadden een ongeloofelijk duure dvd spelen maar de software die erop stond verschrikkelijk.

Toch ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als microsoft een nieuwe naam aan neemt. Zou dat ongeloofelijk positief uitpakken of negatief?

Er is toch zo'n credo van marketeers?
Het is niet de vraag of je merk gaat afzakken, alleen wanneer dat gebeurt?

Microsoft als naam doet mij meer denken aan jaren '80 monochrome schermen, jongens met vet haar en jampot glazen, dan iets keks en innovatiefs. M.a.w. iets retro-achtigs...

Wellicht is het tijd voor MS om iets echt innovatiefs te bedenken ipv hun bestaande produkten alleen maar verder te ontwikkelen. Nu "zwemmen" ze teveel qua ontwikkeling ( zune bv.. )

Voorzichtige prognose: MS gaat minder aandacht aan desktops en de ontwikkeling van Windows besteden en zich meer toeleggen op de rest. MS heeft zelfs projecten in de ruimtevaart, een netwerk van satellieten laten communiceren met elkaar, of iets dergelijks. Mettertijd gaat Open Bron software (Linux, BSD) de desktop markt vermoedelijk toch "domineren". Zegt de Ubuntero in mij. Meer en meer overheidsdepartementen en zelfs het Amerikaanse leger zijn al overgestapt op Linux. Bovendien komt MS enkel nog negatief in het nieuws, met torenhoge boetes die moeten betaald worden, oneerlijke concurrentie etc.

Ik weet het niet hoor.... aan de serverkant is linux wel succesvol maar op de desktop dus helemaal niet. Diverse desktop projecten waren toch al weer afgeblazen? Het is namelijk enigszins lastig als je mensen weigeren te werken met een systeem. En dat is blijkbaar bij veel desktop linux projecten het probleem geweest. MS Office is namelijk DE standaard in kantorenland, en mensen willen gewoon niet met een ander pakket werken. Dan werken hun enorme rekenmodellen met VBA script niet meer en die zijn meestal "business critical"...

Dan hebben ze toch een probleem want VBA zal verdwijnen. Wanneer je naar Office kijkt en bedenkt dat ODF een ISO standaard is, VBA zal verwijnen en de interface van MSO totaal veranderd is dan kan je bedenken dat alternatieve pakketten ineens een stuk sterker staan.

In de categorie 'computers, toebehoren en software' heeft Microsoft na lijstaanvoerder IBM nog altijd de tweede positie in handen, vlak voor Toshiba.
Niet zo heel erg schrijnend voor MS dus. En ja, ook topmerken kunnen minder populair worden, zowel absoluut als relatief. Waarschijnlijk is de daling van MS ook vooral toe te schrijven aan een relatief verval van de merknaam, oftewel: andere merken zijn gewoon sterker geworden, meer aantrekkelijk om in te investeren etc. Dat is nu eenmaal een markteconomie, waar wij in beperkte mate en dosis van mogen genieten van de bovenonsgestelden.

Wat in het geheel niet met een vrje economie te maken heeft is het feit dat MS het knijpspeeltje van de Europese Commissie is, heeft al flink meer duiten opgeleverd voor de EU ten koste van MS en haar aandeelhouders. Vindt je het gek dat de merknaam in verval is.

[Reactie gewijzigd door ILT]


beetje hun eigen schuld ook wel, zie het bij Vista al, mijn ouders hebben een laptop met windows Vista erop en bij alles wat je wilt doen krijg je tig popups over beveiliging en weet ik het allemaal.

als ik iets aanklik wil ik dat ie meteen doet wat ik vraag en niet eromheen gaat draaien, daarom koop ik ook geen pc met vista, ik blijf nog wel een paar jaar met XP werken en daarna stap ik waarschijnlijk over op een Macbook met een XP dualboot

Aan het Microsoft tijdperk komt toch ook een eind.... ooit... was OS/2 het populaire besturingssysteem.... en nu? Wie heeft er nu nog van OS/2 gehoord? Of wat dacht je van GeOS? In zijn tijd dé grafische omgeving, tegenwoordig verdrongen naar de vergetenheid.
Zo zullen we over een tiental jaren over microsoft lezen in ons geschiedenisboek.

Ik weet niet waar je info vandaan komt maar OS/2 van IBM was de grootste flop van IBM ooit, puur omdat het OS moeilijk benaderbaar was voor degelijke software/drivers van 2rd party hardware, desondanks is IBM nog steeds een grote speler in de wereld en zijn ze zeer innovatief ;)

MS werkt aan zoveel projekten op de achtergrond waar je nu nog weinig over hoort maar meer op de toekomst zijn toegespitst, puur omdat de wereld nog niet klaar is voor een SF achtige samenleving. Enkele voorbeelden zijn de autoindustrie en de informatie markt straks op straat. De telefooncel die we kenden, en feitelijk al bijna helemaal uit het straatbeeld is verdwenen word in de toekomst vervangen door iets anders, en MS is daar zeer aktief in bezig met R&D.

En het onderzoek is zeer subjectief aangezien de hele PC markt op het moment stil staat, marktverzadiging. Mensen die een PC kunnen betalen hebben er 1, degeen die het niet kan permiteren koopt ook niets en met name de hypotheek rente klap in Amerika is er behoorlijk ingehakt bij de Amerikanen en als er een financiele crisis dreigt in de VS dan is de burger daar nog erger dan de Nederlander met de hand op de beurs houden.

Tegenwoordig moet je polls en onderzoeken meer in een breder kader zetten om een echt goed beeld te krijgen over een naam van een produkt of welk produkt dan ook, tegenwoordig zijn meer invloeden van kracht op een bepaald produkt.

We leven in grillige wereld die heel snel draait en waar de consumering bepalend is van het in stand houden van het systeem. Het is zelfs zo fragiel dat wanneer morgen nog zo een schakel als de hypotheek rente de hoek om komt kijken dat we gelijk 20 jaar terug in de tijd gaan. 1 van de redenen waarom ik nooit een huis of een auto heb aangeschaft met geleend geld, krom liggen tot je 65ste, je blauw betalen en dan maar afwachten of je je oude dag haalt. En maar pronken met dat geleende geld.

Maar goed, ik wilde eigenlijk alleen maar aangeven dat het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is en dat het economische systeem alleen maar complexer en afhankelijker word. Die grote beurs crash komt wel over een aantal jaren als we zo door gaan en dan heeft geen 1 gerenomeerde naam nog maar enige betekenis in een armoedige omgeving ;)

"MS werkt aan zoveel projekten op de achtergrond waar je nu nog weinig over hoort maar meer op de toekomst zijn toegespitst, puur omdat de wereld nog niet klaar is voor een SF achtige samenleving."

Ha ha ha. Wat een goeie grap. Microsoft is juist afwachtend en daardoor soms te laat. Xbox kwam laat. Zune kwam laat. Internet Explorer kwam laat. Internet ondersteuning kwam laat (omdat Microsoft eerst z'n Microsoft Network probeerde op te dwingen). Pocket PC kwam laat (Apple Newton, Palm anyone?). Messenger vs ICQ..Microsoft loopt achter qua Google-zoektechnologie (en de enige reden dat ze meeste webmailers hebben is omdat ze Hotmail destijds hebben overgekocht). Vista kwam te laat en met te weinig beloofde features (die niet eens SF zijn).

Wat jij zegt is dus echt onzin: Niet omdat de samenleving nog niet klaar zou zijn voor SF maar omdat Microsoft daar zelf helemaal nog niet klaar voor is.

OS/2 Warp was trouwens technisch gezien een stuk beter dan Windows 95. Helaas is IBM nooit zo goed geweest in marketing.

"En het onderzoek is zeer subjectief aangezien de hele PC markt op het moment stil staat, marktverzadiging. Mensen die een PC kunnen betalen hebben er 1, degeen die het niet kan permiteren koopt ook niets"

Grappenmaker: "The industry is expected to ship 10.9 percent more computers this year than in 2007, Gartner said, down from an earlier forecast of 11.6 percent. In 2007, shipments grew 13.4 percent to 271.2 million units, U.S.-based Gartner estimated in January." Still, Gartner said the PC market "is fundamentally in good shape," with strong sales of laptop computers being spurred by falling prices and growing demand for computers in emerging markets

Jouw post rammelt aan alle kanten. Ik hoop niet dat je ook zo je werkstukken e.d. op je school/uni produceert want je fantasie is groot.

[Reactie gewijzigd door Holoris]


OS/2 was nooit populair, in ieder geval een stuk minder dan bijv. Apollo, Sun Sparc of SigGraph. Maar iedereen wou MS-Dos en later Windows 3.1, niet omdat ze nou zoveel beter waren, maar omdat daar software voor bestond die ze nodig hadden.

De reden dat MS al die concurrenten het nakijken heeft gegeven is dat MS van oorsprong een interpreter/compiler bouwer was, en daardoor altijd uitging van externe partijen die software voor hun OS ging bouwen. Het betreft niet alleen applicaties, maar bijvoorbeeld ook drivers voor nieuwe hardware. En die concurrenten... deden dat niet. Vreemd genoeg is dat besef nog nauwelijks doorgedrongen, er zijn nog nauwelijks equivalenten van een MSDN.

MS zal misschien ooit verloren gaan - het grootste risico van MS is dat hun belangrijkste producten verbonden zijn met PCs (werkstations en laptops), ooit zullen deze irrelevant worden. Maar niet in tien jaar.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:16
Vorige 17:04
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: