Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 29.165 •

Samsung heeft op Cebit 2008 in Hannover negen nieuwe lcd-monitors aangekondigd. Het topmodel is de T260HD met 1080p-ondersteuning en een ingebouwde dvb-t-tuner.

Samsung logoIn totaal gaat het om negen lcd's die voorzien zijn van een tn-paneel, die Samsung op Cebit 2008 heeft aangekondigd. De nieuwe schermen zijn uitgesplitst in vijf modellen zonder digitale tv-tuner en vier hd-modellen mét deze functionaliteit, waarmee via de ether publieke en lokale digitale-tv-uitzendingen ontvangen kunnen worden. De nieuwe SyncMaster T-serie kenmerkt zich volgens Samsung door een laag energieverbruik: in spaarstand verbruikt de T-serie zonder tv-tuner slechts 0,3W, terwijl de HD-versies in bedrijf circa 70W verstoken, 30W minder dan gebruikelijk.

De vijf non-hd-modellen, oplopend van de 19" T190 tot en met de 26" T260, hebben een dynamische contrastratio van 20.000:1, een responstijd van 5ms en onder meer een hdmi- en usb 2.0-aansluiting. De contrastratio voor de hd-modellen zakt naar 10.000:1, maar daar staat een uitgebreid scala aan in-en uitgangen zoals vga, dvi, hdmi, digitale audio, component, scart en de tv-antenne tegenover. Alleen de 24" T240HD en de 26" T260HD hebben ondersteuning voor full hd-weergave, terwijl de 20" T200HD en de 22" T220HD het moeten stellen met een lagere maximale resolutie.

Als styling voor de SyncMaster T-serie heeft Samsung gekozen voor glanzend zwart, waarbij de lijst van de monitor oplicht in één van de kleuren rood, blauw of graphite. De monitoren hebben ingebouwde speakers voor surround-geluid. De standaardmonitoren uit de T-serie zijn vanaf april verkrijgbaar vanaf 249 euro, terwijl monitoren met dvb-t-tuner in mei verwacht worden voor prijzen beginnend bij 399 euro.

Samsung T-serie T260HD Samsung T-serie T260HD Samsung T-serie T260HD Samsung T-serie T260HD

Reacties (41)

Met of zonder ingebouwde tuner en energie zuinig allemaal leuk en aardig maar wat voor mij alleen uitmaakt is wat voor panelen er in zitten. Een paar mooie nieuwe MVA/s-PVA of S-IPS 24' en 26' zit er dus weer niet in :(

TN crap is leuk voor spelletjes maar als je iets betere kleurweergave wil, is er maar bar weinig te krijgen.

Daarnaast zijn is de marketing afdeling weer lekker aan het gooien met niets zeggende kreten als 5MS en contrast waarden, wat ze ook beweren het komt op het zelfde neer TN panelen hebben gewoon brakke kleurweergave slecht contrast en de consument er maar intrappen, zielig gewoon..

Daarnaast laten we welzijn het stroomverbuik van LCD panelen is nou niet echt wereld schokkend, zeker niet als je het vergelijkt met CRT's en andere onderdelen van je pc..

[Reactie gewijzigd door reb65 op 4 maart 2008 21:01]

Goede opmerking. Voor zover ik weet verbruiken TN panelen ook nog eens meer dan bijv. S-IPS. Het zou best kunnen dat je dan weer onder die 70w uitkomt. }>
Heb je de laatste tijd nog wel eens naar een TN paneel gekeken? Want de techniek staat echt niet stil. Mijn TN paneel thuis van 2 jaar oud is kleurechter dan mijn MVA paneel van 4 jaar oud op mijn werk, en ze worden alleen maar beter. Een goed TN paneel (uit de T serie van samsung) zal menig MVA/PVA paneel wat jij gezien hebt evenaren.

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar deze nieuwe lijn maar zal wel weer teleurgesteld raken door de geboden resolutie van de 20+"

[Reactie gewijzigd door Defspace op 5 maart 2008 00:34]

20" zal wel 1680*1050 zijn en vanaf 24" 1920 x 1200. maar waarom zou je daar teleurgesteld in zijn? dit is toch prima?
Inderdaad. Laatst nog met enige verbazing een uitgebreide test gelezen over een HP met een 24" TN paneel die een predikaat "Sehr gut" wist te behalen. Niet gedacht dat TN het in zich had.
http://www.prad.de/en/mon...007/review-hp-w2408h.html

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 6 maart 2008 00:35]

Daarnaast laten we welzijn het stroomverbuik van LCD panelen is nou niet echt wereld schokkend
Klopt, voor één scherm is de besparing zo weinig dat je het niet eens terug ziet op je stroomrekening. Maar Samsung verkoopt wel iets meer dan 1 scherm, je moet dan meer denken richting enkele miljoenen (of nog meer?) wereldwijd. En dan gaat die paar Watt die minder gebruikt worden toch lekker aantikken...
inderdaad helemaal mee eens.
Een erg kortzichtige opmerking |:( ; alle beetjes helpen. Als we allemaal zo blijven denken is het wel wereldschokkend.
Tja was ik net van plan om een nieuwe monitor te kopen, dit lijkt wel weer erg interessant.
Nu moet ik weer wachten van dat stemmetje in mijn hoofd! :+
Die prijzen lijken ook wel redelijk, eerst maar even wat reviews afwachten dan maar...

@reb65
Tja ik rijd ook liever in een Masserati maar ja mijn CFO wil daar maar niet mee instemmen.
De grote massa wil gewoon een plat scherm wat er mooi uitziet(de buitenkant dan). Het kleine groepje waar jij (en ik stiekem ook ;) ) toe behoort is geen realistische markt om dit soort budget lijnen voor te creëren. Daar kan simpelweg niet genoeg geld mee worden verdient. :)

[Reactie gewijzigd door darthdrinker op 4 maart 2008 22:19]

als ik alleen naar de afbeeldingen kijk zie ik een lcd tv :P
ik zie het verschil niet meer tussen een lcd tv en een lcd monitor :P
of lees het artikel:

" De monitoren hebben ingebouwde speakers voor surround-geluid."

Zoals je op foto 3 kunt zien, zullen deze ongetwijfeld achter de roosters aan de onderzijde zitten.

[Reactie gewijzigd door Xforce op 4 maart 2008 22:23]

Ik gok die roosters die ziet op foto 3 onderaan het scherm, alleen lijkt me surround geluid nou niet echt geweldig zo. Of er moeten nog aparte losse speakers bij zitten...
Ok, special voor Olaf
Als styling voor de SyncMaster T-serie heeft Samsung gekozen voor glanzend zwart, waarbij de lijst van de monitor oplicht in één van de kleuren rood, blauw of graphite. De monitoren hebben ingebouwde speakers voor surround-geluid. De standaardmonitoren uit de T-serie zijn vanaf april verkrijgbaar vanaf 249 euro, terwijl monitoren met dvb-t-tuner in mei verwacht worden voor prijzen beginnend bij 399 euro.
:+
Ik vraag mij al ruim 15 jaar af waarom die speakers er nog steeds aanzitten...
vraag me af wat je gaat doen als je het antwoord gevonden hebt... :+
Dat is opzich niet zo vreemd, verschil zit hem namelijk niet meer in de panelen,

Door HD hebben tv's tegenwoordig dezelfde resolutie nodig als pc schermen terwijl pc schermen niet veel hoger kunnen hebben omdat anders videokaarten het niet meer trekken en iedereen een vergrootglas nodig heeft om nog wat te kunnen lezen op het scherm.
Hierdoor kunnen ze dezelfde panels gebruiken in hun tv's en monitoren. Daarnaast gebeurd het steeds meer dat een TV aan een homeserver/ mediacenter komt te hangen, waardoor de scheiding tussen pc en TV nog verder vervaagt.

Enige verschil tussen LCD tv's en monitoren is dus nog ingebouwde speakers, tuner en eventueel wat aansluitmogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 4 maart 2008 20:52]

terwijl pc schermen niet veel hoger kunnen hebben omdat anders videokaarten het niet meer trekken en iedereen een vergrootglas nodig heeft om nog wat te kunnen lezen op het scherm.
Videokaarten ondersteunen best hogere resoluties, zeker op 2D gebied. En dat Windows de user interface niet kan schalen afhankelijk van de resolutie is waar, maar ook een zwakke reden.
De meeste besturingssystemen, Windows incluis, kunnen het interface wel schalen (de DPI), maar dat gebeurt niet automatisch. Het zou mooi zijn als Windows bij het automatisch herkennen van mogelijke resoluties, ook meteen de goede DPI herkent. Bij de meeste mensen staat die nu standaard (fout) ingesteld op 96 DPI (ik weet het getal niet zeker).
Maar het is nog steeds raar dat Windows nog steeds zijn desktop niet echt kan vectoren.

Dat was in het verleden niet zo een probleem bij CRT's want je paste gewoon de resolutie aan.
Maar met de huidige LCD schermen zit je fast aan de native resolutie, en dan als je de verkeerde monitor koopt zit je aan die resolutie vast.

Mijn volgede scherm word een 26" of 27" dat is vergelijkbaar met de waarde van een 20~22" scherm want ik ook vind de resolutie van een 24" te hoog,
Hoewel het niet echt een straf is om op een goede 24" tewerken die ik nu gebruik
Op laptops kunnen ze dat nochtans wel.

1680 op 1050 op 15". Schaal dat door naar een 20" en je hebt iets van een 2000x1200 pixels. Daar teken ik nou eens voor. Maar nee ze kunnen dat alleen in laptops steken :s

BTW: Collega van mij heeft 1920x1200 op een 15". Net ietsje te klein naar mijn smaak. Maar de hoeveelheid informatie die daarop past maakt het echt wel leuk om mee te werken.
enige waar ik bij samsung ronduit een afschuw van krijg is van de logo's zoals die 2x HDMI, dynamic contrast, HDTV etc dat erop geplaatst zijn. dat maakt toch echt geen moer uit?
Ik hoopte al dat het stickers zouden zijn,
maar nee, ze zitten er echt ingelaserd 8)7
Dat maakt wel een moer uit als deze in de winkel staan te "schitteren", maar inderdaad op je bureau op tv meubel horen ze er ook niet eigenlijk niet meer op te zitten(alleen nog bij de patsers onder ons).
Eindelijk eens LCD TV's die kleiner zijn dan 37" die Full-HD zijn.
Afgezien van een Sharp model waren er tot nu toe geen LCD TV's kleiner dan 37" die Full-HD waren. Ik vind 26" groot genoeg voor een TV waar ik 3m vandaan zit.
Ik denk dat ik ga wachten tot deze TV's uit komen, de prijs lijkt ook erg mee te vallen. Als ze tenminste ook gelijk in Europa uitkomen. Hoewel de prijs in euro staat en ze op CeBiT zijn aangekondigd.

Het is goed dat Samsung veel energie steekt in het terugbrengen van het energiegebruik van hun TV's. Het is niet alleen fijn voor de portemoné, maar ook met het oog op global warming enzo is het een voorbeeld dat veel fabrikanten zouden moeten opvolgen!

@ Olaf van der Spek,
Wel als ik een 26" Full-HD scherm wil gebruiken met mijn PC. Ik heb voor mijn opleiding vaak meerdere vensters naast elkaar open. Dan is het fijn als ik de TV aan mijn laptop kan hangen, zo hoef ik geen scherm extra aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 4 maart 2008 21:33]

Ik vind 26" groot genoeg voor een TV waar ik 3m vandaan zit.
Kun je in die situatie het verschil tussen 1280 x 720 en 1920 x 1080 zien?
Zelfs als de video 1920 x 1080 is en gedownscaled wordt naar 1280 x 720?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 4 maart 2008 21:06]

maakt niet uit of je het kan zien, het is gewoon belachelijk dat als je een FullHD TV wil, je verplicht bent om minimaal een 37" te kopen...
Video wellicht niet, maar bekijken van je vakantie foto's maakt het wel (wat) uit (mijn mening)
Allemaal erg leuk, maar wanneer komen ze nou met led backlights? En inderdaad hou es op met tn en lever panelen met een fatsoenlijke kijkhoek en kleurweergave. Nu zie je gewoon de zelfde panelen in een nieuw jasje. (en dan heb ik maar helemaal niet over oled)
Dit lijkt mij meer een antwoord op de Philips met z'n Ambilight, als je de lichtende lijst als 'sterke' eigenschap van deze nieuwe producten ziet.
Net een gloednieuwe monitor gekocht, van Samsung nog wel dus ik schrok eventjes. Maar 'gelukkig' het zijn maar TN paneeltjes. :+

Styling is wel leuk, zeker gezien dat het halve TV's zijn geworden. alleen jammer dat het maar 3 kleurtjes zijn. Alle energiebesparing is verder welkom, maar alles ruikt overduidelijk naar marketing (ja, logisch daar staan ze voor op de beurs).

[Reactie gewijzigd door EvilPlatypus op 4 maart 2008 21:32]