Hoofdcategorieën

'Toshiba staat op het punt hd-dvd te laten vallen'

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 15 februari 2008 10:56
Submitter: Who Am I?, views: 19.330

Toshiba gaat binnen enkele weken aankondigen dat de stekker uit hd-dvd wordt getrokken, schrijft The Hollywood Reporter. Het bedrijf lijdt te veel verlies op goedkope spelers, en winkelketens en filmmaatschappijen kiezen voor blu-ray.

hd-dvd-grafsteenVolgens woordvoerster Jodi Sally van Toshiba Amerika is er nog geen officieel besluit gevallen: "Op basis van de technologie blijven we geloven dat hd-dvd voor consumenten het beste formaat is." Wel laat ze weten dat de Japanse elektronicagigant 'gezien de marktontwikkelingen in de laatste maand' de effectiviteit van de prijsverlagingen van zijn hd-dvd-spelers nauwgezet volgt. Nadat filmmaatschappij Warner zich begin januari achter blu-ray schaarde en onderzoeksbureau NPD Group onthulde dat blu-ray halverwege januari 93 procent van de hardwareverkopen voor zijn rekening nam, halveerde Toshiba de prijzen van enkele typen hd-dvd-spelers.

Het wanhoopsoffensief leek echter niet het gewenste effect te hebben: ook in de laatste week van januari werden er nog steeds veel meer blu-ray- dan hd-dvd-spelers verkocht. Volgens bronnen binnen de hd-industrie lijdt Toshiba nu een verlies van enkele honderden dollars op elke verkochte speler. Deze week volgden twee nieuwe episodes in de slechtnieuwsshow voor Toshiba: de grote Amerikaanse retailer Best Buy sprak zijn steun voor blu-ray uit en de online verhuurder Netflix maakte bekend dat het alleen nog hd-films in het blu-ray-formaat zal verhuren. Deze twee aankondigingen zouden de genadeklap voor Toshiba zijn en het bedrijf zou de nederlaag intern al erkend hebben. "Er komt snel een aankondiging, mogelijk al binnen enkele weken", aldus vertelden bronnen uit het hd-dvd-kamp aan The Hollywood Reporter.

Volgende 11:21
Vorige 10:33

Reacties

«  1  2  »

Die 93 procent is neem ik aan inclusief de PS3 verkopen?

Nee. Dit was de week direct na de aankonding van Warner Bros en is exclusief de PS3 en de XBOX HD DVD add-on.
De week daarna ging het weer naar ongeveer 70/30.

[Reactie gewijzigd door Xenan op vrijdag 15 februari 2008 11:08]


Nee, de 93% is van alleen stand alone spelers
bron: nieuws: Marktaandeel standalone blu-ray-spelers stijgt naar 93 procent

staat ook onder Gerelateerde artikelen

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op vrijdag 15 februari 2008 11:09]


Dat was 1 week, vorige week waren HD players sales maar in de 50% voor Blu-Ray. De prijsverlagingen van HD DVD hebben hiervoor gezorgd.

Eindelijk, en nu maar hopen de ze eindelijk meer HD films gaan uitbregen op blu-ray.

Eindelijk? Ik kan direct wel een paar nadelen zien... Langer hogere prijzen voor de hardware omdat er geen concurrentie is, bijvoorbeeld.

Met combodrives (in het begin duur, maar op de duur zou dat ook wel goedkoop worden) kan je het probleem van de dubbele standaarden gemakkelijk oplossen, terwijl je dan het voordeel hebt van concurrentie.

Ik kan niet zeggen dat ik dit een stap voorwaarts zou vinden.

Er is nog steeds concurrentie. Niet meer tussen formaten maar tussen de BR fabrikanten onderling. Dat al de prijs ook naar beneden drijven.

De content zal zeker ook goedkoper worden. Er hoeft namelijk nog maar één formaat gebakken te worden.

Hoezo geen concurrentie? Is er maar één leverancier van Blu-Ray spelers dan? En combodrives zijn juist duurder door extra componenten en licenties.

Want de aanbieders onderling gaan niet concurreren? Ik geloof niet dat bij de DVD de prijs lang hoog bleef omdat er geen concurrerend formaat was wel?

En de grootste concurrent van Blu-Ray is momenteel DVD. Door de prijzen hoog te houden ga je mensen niet overtuigen om over te stappen.

Deze reply ook als reply op robkamp en NLxAROSA
Ik geloof niet dat bij de DVD de prijs lang hoog bleef omdat er geen concurrerend formaat was wel?
Natuurlijk was er ook een concurrerend formaat. DVD+ en DVD-. Okee, beide ging het over de DVD, maar de techniek was anders en er zaten andere bedrijven achter.

Combodrives duurder? Zoals ik al zei: in het begin inderdaad wel. Maar die prijs wordt best overkomelijk.


Goed, er zijn aanbieders onderling. Maar met een andere groep van "onderlinge aanbieders" die een andere technologie ondersteunen wordt het speelveld effectief herleid tot 2 kampen die elkaar bevechten. Geeft volgens mij een veel snellere daling van de prijzen (HD-DVD-spelers werden wel snel redelijk goedkoop imho). Met aanbieders onderling die dezelfde technologie aanbieden en die dus niet moeten strijden om de standaard op zich erdoor te krijgen ga je niet snel zien dat men fel verlies gaat lijden per item. Denk ik dus he.

Natuurlijk was er ook een concurrerend formaat. DVD+ en DVD-. Okee, beide ging het over de DVD, maar de techniek was anders en er zaten andere bedrijven achter.
Ik weet niet of je het weet, maar dat ging alleen over het branden van DVD's he? Dat had dus vrij weinig te maken met de voorbespeelde DVD's die in de winkel lagen. En bij het branden speelt zo'n formaat op een heel ander niveau. Of ik m'n data nu op een + of - brand maakt niet zoveel uit. Maar als Heroes wel op HD DVD komt maar niet op Blu-ray dan is dan zeer irritant voor iedereen.

k weet niet of je het weet
Natuurlijk weet ik dat, ik ben niet achterlijk. Maar als ik me niet vergis ging het hier specifiek over de prijsvorming en niet over het gemak voor de consument, toch?

De consument wil helemaal niets te kiezen hebben. Zij willen gewoon een filmpje kopen en die in hun speler doen zonder zich zorgen te maken of het überhaupt wel werkt. Hoe nobel het ook klinkt, 2 formaten en dus keuze voor de consument, dit is echt het beste wat er kan gebeuren. Eindelijk duidelijkheid. Nou kan de verkoop van hd-spelers eindelijk van de grond komen en niet beperkt blijven tot de niche.

Nou kan de verkoop van hd-spelers eindelijk van de grond komen en niet beperkt blijven tot de niche.
Zolang de prijzen van BR-gedoe een grootte-orde groter zijn van die van DVD-hardware zal de adoptiegraad vrij traag zijn. Hoe lang heeft het geduurd eer videocassettes voorbijgestoken werden door de DVD? Erg lang hoor.

Nee, aan de twee formaten zal het niet gelegen hebben. Aan de prijs wel.

Grappig dat het net bij al de versies van Blu-Ray is waarbij geen enkele normale consument weet of het "hele" aangekochte product wel zal werken.

Bij BD is er juist meer concurrentie op het gebied van spelers.. Bij HDDVD had je er eigenlijk maar 1 en dat was toshiba zelf.. Bij BD hebben zowat alle andere grote hardwarefabrikanten al een speler of komen ze er snel mee (zelfs toshiba zal met BD spelers nu komen).. Bluray is niet alleen Sony zoals sommigen wel denken, maar philips is er ook 1tje, maar die heeft zich nog een beetje achtergehouden mbt spelers..

Geen concurrentie? hmzzz, je houdt toch nog onderlinge concurentie van de verschilende merken? lijkt me voldoende.

Het is natuurlijk effe koffiedik kijken. Maar het zou me niet verbazen als er juist meer concurrentie komt binnen BlueRay, omdat alle fabrikanten ze nu gaan maken. Ze kunnen nu relatief veilig investeren in deze standaard.

Alleen voor de upscaling mogelijkheden zijn die HD DVD spelers interessant. Jammer dat ze in Europa niet dezelfde prijsstellingen hanteren als in de USA. Wil best zo'n speler oppikken voor ¤ 99,-

Ik heb de Toshiba vorige week vrijdag in de Mediamarkt Amsterdam voor 99 euro gezien. De week daarna was ie weer 199 euro :?

Klopt, was een actie van mediamarkt :)

Ik zag er ook een (¤179)

maar ja op de sticker stond datie geen DVD+R of DVD+RW afspeelde terwijl vrijwel iedere normale speler dat wel kan.

Je doet net alsof BluRay spelers niet kunnen upscalen.

Hmm toch wel jammer, ik had meer vertrouwen in HD-DVD, mede door een vastliggende specificatie.

vastliggende? 3 laags hd-dvd? en die zijn echt niet af te spelen op geen enkele van de huidige spelers.
op alle blu-ray spelers (ook de aller oudste) zal de hoofdfilm gewoon altijd werken.

Niet zodra de BD+ encryptie wordt ingevoerd. Dat is een extra encryptielaag bovenop AACS en die komt dit jaar op Fox BD's.

[Reactie gewijzigd door Xenan op vrijdag 15 februari 2008 13:52]


De mensen die nu HD DVD gekocht hebben moeten wel balen als het straks al dood is. Daarnaast is het uiteindelijk wel beter dan er een next gen formaat komt. Want anders wordt het zo'n zooitje.

Echter zullen de prijzen van blue ray dan misschien wel hoger worden want dan is er geen concurentie.

Ik snap dit niet zo goed. Geen concurrentie? Hoezo niet? Ik bedoel: je kunt straks gewoon een BluRay spelertje kopen van Philips. Of van Sony. Of van YakkiTakki. Hoezo geen concurrentie?

Ja op die manier weer wel ja maar misschien kan sony hogere licentie kosten gaan vragen of zo ?

Maar je hebt wel gelijk denk dat het op die manier wel mee valt.

Nee,Want Blu-ray is niet van Sony,het is en product dat ze gebruiken.
bluray is van Matsihu/Philips/een stel andere grote bedrijven,sony heeft hier maar 12% share in.

Nee,Want Blu-ray is niet van Sony,het is en product dat ze gebruiken.
bluray is van Matsihu/Philips/een stel andere grote bedrijven,sony heeft hier maar 12% share in.
blu-ray is ontwikkeld door Sony samen met Pioneer.
het gros van het geld eindigt dus bij Sony/Pioneer en daarna de rest (philips krijgt bij default 5%+ zonder er iets voor te doen)

blu-ray naam is alleen maar 100% eigendom van Sony en dus ook blu-ray is eigendom van Sony en niet Philips and whoever.

[Reactie gewijzigd door stewie op vrijdag 15 februari 2008 11:59]


Als backing members van Blu-Ray, staan toch echt: Panasonic, Sony, Pioneer en Philips genoemd.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Corporate_support

Onderaad dit persbericht staat verder dat Matsushita (Panasonic), Philips en Sony aanspreekpunt zijn voor licentiering - het is dus duidelijk niet alleen een Sony-formaat...
Bron: http://www.sony.net/SonyI..._Archive/200202/02-0219E/

zowel panasonic als Philips hebben een aandeel in de oude DVD tech, waar ook in blu-ray gebruik van word gemaakt.

ze delen de winst, maar voor de blu-ray naam gaat alles naar sony.
er zijn inderdaad patenten bij van Philips/JVC/Panasonic maar daar vallen niet de naam van blu-ray onder.

Nee,Want Blu-ray is niet van Sony,het is en product dat ze gebruiken.
bluray is van Matsihu/Philips/een stel andere grote bedrijven,sony heeft hier maar 12% share in.
En dan nu de waarheid:

1.3 Who developed Blu-ray?
The Blu-ray Disc format was developed by the Blu-ray Disc Association (BDA), a group of leading consumer electronics, personal computer and media manufacturers, with more than 180 member companies from all over the world. The Board of Directors currently consists of:

Apple Computer, Inc.
Dell Inc.
Hewlett Packard Company
Hitachi, Ltd.
LG Electronics Inc.
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.
Mitsubishi Electric Corporation
Pioneer Corporation
Royal Philips Electronics
Samsung Electronics Co., Ltd.
Sharp Corporation
Sony Corporation
Sun Microsystems, Inc.
TDK Corporation
Thomson Multimedia
Twentieth Century Fox
Walt Disney Pictures
Warner Bros. Entertainment

http://www.blu-ray.com/faq/

het originele standaard blijft Sony/Pioneer, er kwamen later leden bij en dus ook ontwikkeling.

Een van de risico's van early adopting?!

Ik vind dat toch te ver gaan. Als je een product koopt mag je er toch vanuit gaan dat er enige ondersteuning voor komt. Ik vind dat de consument met dit soort zaken best wel een beetje meer bescherming zou moeten krijgen. Niet iedereen is zo goed geïnformeerd.

Dat ben ik niet met je eens. Er ís "enige" ondersteuning. Niet veel, maar toch. Ik denk dat als je vroeg dit soort dingen koopt, je je gewoon moet realiseren dat je een risico loopt dat het niet aanslaat. Ik heb er vroeger ook naast gezeten met de aankoop van de MD speler. Ding werkte prima, daar niet van, maar het was toch niet optimaal omdat er geen goede ondersteuning voor was. Jammer maar helaas.

Ik zie het BluRay trouwens ook net zo vergaan als MD. MD was dan wel de winnaar ten opzichte van DAT en DCC (hoewel DAT in studios nog wel gebruikt werd (wordt?)), maar heeft het uiteindelijk toch niet gered. Het is volledig verdrongen door MP3 en aanverwanten. Ik denk dat BluRay het ook niet gaat redden, maar het af gaat leggen tegen on-line systemen.

Het zou tijdelijk wel een nuttig formaat kunnen zijn. Voordat HD kwaliteit online mainstream wordt zal nog even duren (35GB is niet niks). Zowieso gaat de omschakeling naar HD niet zo snel gaan als naar DVD omdat mensen eerst in hun (TV) scherm moeten investeren.

Iedereen die de laatste paar jaar een platte LCD-TV heeft gekocht heeft een HDTV thuis staan, of ze zich ervan bewust zijn of niet. Ik denk dat op dit moment 95% van alle in NL verkochte TVs HDTVs zijn, want ik zie nergens meer ouderwetse CRTs in de etalages.

Niet alle LCD TVs zijn HD-ready ;)

Gelukkig kunnen de meeste Blu-Ray spelers ook een output geven op 480p of 480i

En 576p, ander zou de kwaliteit nog minder zijn dan DVD.

De meeste wel, maar de meeste zijn in ieder geval niet Full-HDD. Daarom voor mij reden om nog even flink de kat uit de boom te kijken en op het moment dat mijn oude crt tv het begeeft (misschien) in een keer in echt goede tv aan te schaffen.

met 720p kom je een heel eind op een 37" scherm. Het verschil met dvd is duidelijk te zien. met name boven de 40" vind ik 1080p een must. Kijk jij maar lekker dat beest op een lage resolutie uit de boom dan genieten wij vast van een haar-scherpe poes :-P

Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Via het online gebeuren kun je nu nog niet eens fatsoenlijk DVD kijken (beeld tussen 5 en 9 mbit + DD 5.1 of DTS). Het is allemaal max 4 mbit met stereo geluid

* Hatseflatse kijkt beteutert naar z'n DCC speler...

Ai ja, ook die fout 1x gemaakt, door in de nadagen zo'n ding voor weinig te kopen.
Weinig tot nooit gebruikt eigenlijk, maar wel geleerd om beter op te letten. :)

Nee hoor, ik ben blij met mijn HD-DVD speler, films kan ik nu uit de US kopen voor 12 euro incl. en tegen de tijd dat er niets meer te kopen valt wat ik wil hebben op HD-DVD kan ik er eens over denken over te stappen, misschien is het dan wel betaalbaar over een jaartje of 5 ;)

Tevens is het een goeie dvd upscaler. Iedereen mag wat mij betreft gewoon 25-35 eurotjes neer blijven tellen voor Blu-Ray (of 15 euro voor een waardeloze DFW (Dutch Film Works) 1080i50 HD-transfer met geknipt 16:9 ('enhanced' for widescreen tv) 4% PAL speedup theatrical release versie 8)7

Met een beetje geluk hebben we over een jaartje of 5 ook een definitieve versie van de Blu-Ray specificatie (HD-DVD was 15 maanden geleden al af) en hoef je niet in de tussentijd nog 3 andere spelers te kopen :+

Wat niet weet wat niet deert toch?.. Tijd zal het leren, maar als je over 5 jaar zegt: 'waarom is die film nog niet uit op Blu-Ray??' dan weet ik het antwoord wel.

zei hij tegen beter weten in. Hoe kun je nu blij zijn met een formaat waar over korte tijd geen content meer voor te krijgen is?

Tof als je weet dat er over een paar maanden geen enkele film meer gemaakt wordt op HD-DVD. Het ziet er naar uit dat je gewoon beter een PS3 had gekocht dan je nu al obsolete HD DVD speler.


HD-DVD loopt op zijn laatste benen en valt daarmee automatisch af. Dan blijft er alleen Blu-Ray over. Als je de spelers nu te duur vindt, moet je wachten tot er goedkopere modellen (<250 euro) op de markt komen. Die worden dit jaar al verwacht. Of je koopt een PS3 zodat je voorbereid bent op de toekomst en er meteen een prima gamesconsole/mediacenter bij hebt. :)

[Reactie gewijzigd door ymmv op vrijdag 15 februari 2008 11:24]


Ik zat in hetzelfde dilemma, heb een paar weken geleden een PS3 gekocht. BR zit er bij-in, fungeert tevens als media-center, en sony komt geregeld met (firmware) updates.
Dus ik zou die PS3 adviseren.

het is erg simpel... Blu-Ray is de enige die zal overleven. Als je iets koop voor langere tijd moet ook jij HDDvd laten vallen

De ellende met Blu-ray is ook nog eens dat het over regiocodering beschikt die niet simpel uit te schakelen is (zoals nu met dvd wel het geval is). Je bent dus qua software gebonden aan het kleine en dure Nederlandse aanbod van schijfjes of je moet een dure hardwarematige hack uit laten voeren op je speler.

[Reactie gewijzigd door beantherio op vrijdag 15 februari 2008 11:58]


Lang niet alle Blu-ray discs hebben regiocodering geactiveerd. Warner Bros doet niet aan regiocodering, Fox weer wel.

"lang niet alle" geeft nog geen zekerheid. Als je enkel de populaire hollywood-films kijkt dan zal het niet zo'n issue zijn, maar als je wat specifiekere films zoekt en misgrijpt dan is het heel irritant. Ik herinner me dat nog maar al te goed uit de beginperiode van DVD toen ik nog niet over een regiovrij te maken speler beschikte.

De regiocodering is niet zo dat het per land is, er zijn maar 3 regio's:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Region_codes

Uiteraart blijf je het probleem houden dat Nederlands een kleine afzetmarkt is, maar dat probleem zou je bij HD DVD ook hebben...

Maar bij HD DVD heb je het voordeel dat je vrij kunt importeren.

Wel lekker handig dat de Amerikanen in dezelfde groep zitten als Azie. Een van de weinige voordelen van de regiocodering van DVD was dat we als Europeanen nog de veelal interessante Japanse releases konden kopen. Die weg is nu ook afgesneden.

Maar bij HD DVD heb je het voordeel dat je vrij kunt importeren.
Is dat ook niet een van de verkoopargumenten. Hoeveel mensen doen dat nu werkelijk?
Ik zou het zelf niet doen omdat ik mijn ondertiteling wil houden.

Ik vind het geen sterk punt van HD-DVD.

de meeste blu-ray films zijn gewoon regio vrij. en voor een nieuw medium zijn de films nu al niet echt echt duur eigenlijk.

Je bent dus qua software gebonden aan het kleine en dure Nederlandse aanbod van schijfjes
Onzin, je kunt gewoon schijfjes ook uit Engeland, Duitsland, Belgie, Frankrijk en nog veel meer andere landen importeren en bekijken. De regio's zijn wel wat groter dan alleen 1 land. Iets zegt me dat je dat best wel wist en pure FUD probeert te verspreiden.

Daarmee is het natuurlijk wel zo dat de regiocodering op zich een evil systeem is. Ook al zouden er maar 2 regio's zijn; het idee van regio codering is inherent evil en gaat tegen vele internationale verdragen in. Het is een wonder dat het überhaupt nog steeds toegestaan is. Dit komt waarschijnlijk met name omdat het 99% van de mensen helemaal niet interesseert. Die komen er gewoon nooit mee in aanraking.

[Reactie gewijzigd door flowerp op vrijdag 15 februari 2008 22:56]


Ook blu-ray is nog steeds een marginaal product; vele mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.
Als nu ook de prijzen nog eens niet gaan dalen omdat er geen concurrentie meer is, zie ik het niet direct een echt massa-product worden.
Trouwens, zolang je geen HD plasma of LCD hebt, heeft het toch geen enkel nut... en hoeveel procent van de gezinnen heeft al zo'n toestel?

Wie spreekt hier van een marginaal product? Ik dacht dat Sony de doelstelling had om deze zomer 12 miljoen PS3´s af te leveren. Verder kan ik niet zo snel recente verkoopnummers vinden maar men sprak in oktober al over een 3 miljoen units.
draadje: http://www.blu-ray.com/news/?id=613
Tevens vraag ik me af hoe de verkoop zich verhoud met bv toendertijd de DVD release en daarvoor de VCD. Zeker de DVD is een succes tov de VCD maar die is ook pas echt doorgezet sinds een jaartje of 6 a 8.

12 miljoen vanaf, of totaal 12 miljoen in de zomer? Want het eerste acht ik onmogelijk aangezien er nu nog maar net 10 miljoen zijn verkocht.

Wat heeft de verkoop van PS3's rechtstreeks met blu-ray te maken?
De overgrote meerderheid koopt zo'n toestel om games te spelen, niet als mediaspeler.
Zoek liever eens op hoeveel blu-ray disks er zijn verkocht en hoeveel gewone dvd's; ik denk dat je zal zien dat blu-ray slechts een kleine fractie van de totale verkoop uitmaakt (ergo: marginaal product).

[Reactie gewijzigd door PinkPanther1970 op vrijdag 15 februari 2008 12:43]


Het gaat niet om de PS3's maar het aantal verkochte BD films in vergelijking met standaard DVD.

Als je vergelijkt met de introductie met de DVD gaat de adoptie van Blu-ray zelfs harder.

Inderdaad, DVD was zelf jaren na de release, in 2000 b.v. nog maar mondjesmaat te krijgen. De meeste winkels en videotheken hadden een klein rekje ervan. Ongeveer zoals je nu met blu-ray ziet. Het verschil is echter dat Blu-ray veel korter op de markt is.

Beiden keren waren er unieke voordelen.

Met de DVD had je het voordeel dat alle ruis weg was en dat je het zo vaak kon afspelen als je wilde t.o.v. VHS. Meteen naar een chapter toespringen was een voordeel voor series of muziek DVDs, maar in het begin had je die nog niet. Voor een gewone film zijn chapters slechts een marginaal voordeel.

Blu-ray heeft weer een heel ander voordeel. De laatste jaren kopen enorm veel mensen een LCD. HDTV zegt ze misschien niets, maar het platte en grote wel degelijk. Echter, SD ziet er *afschuwelijk* uit op een moderne HD-Ready of Full-HD LCD TV. De kwaliteit die Blu-ray biedt is gewoon broodnodig. Meer mensen zijn dus bereid om uit kwaliteits oogpunt over te stappen op Blu-ray.

Als een DVD er bij jou op een LCD afschuwelijk uitziet dan is er iets serieus mis met je scherm of je gebruikt een slechte kabel.
Een SD televisie-uitzending ziet er wel slecht uit op een Full-HD LCD, maar mensen die de beeldkwaliteit als priotair nemen, keizen dan ook voor een plasmascherm.

Ik kijk nagenoeg geen SD meer, alleen HDTV. Maar het is een bekend gegeven. DVD met de beste kabels; het blijf bagger.

Misschien met een hele goede kwaliteits upscaler dat het er nog een beetje ok uitziet. Zelfde geldt voor SD televisie. Als jouw TV of decoder een hele goede upscaler heeft dan wil het af en toe nog wel eens te pruimen zijn. In de meeste gevallen is dat echter niet zo en ben je veel beter af met Blu-ray.

Heel erg makkelijk, koop een PS3. ;)

De definitieve doorslag: Blu-Ray heeft gewonnen. Er is geen twijfel meer mogelijk nu!

Helemaal mee eens.

Achteraf gezien is het de laatste maanden toch wel heel erg snel gegaan.
In iedergeval anders dan de VHS oorlog...

Heb het al sinds het begin gezegt HD-DVD heeft wel een mooie functie , maar BLUray klinkt vernieuwend, in de volks mond

Heb al sinds begin een Ps3 staan en die heb ik gekocht voor media doeleinden en af en toe een game erop, en zo heb ik vande week een goedkope HD-DVD speler gekocht voor het upscalen van me normale dvd's

Tis jammer voor Toshiba want de spullen die ze maken zijn echt niet slecht, alleen ben blij nu uiteindelijk toch voor 1 Formaat massaal is gekozen

En nu is het aan Sony om die Prijzen een beetje naar beneden te doen als HD-DVD ophoud over een tijd :)

heb het al eerder aangegeven, Bluray is niet alleen Sony...

Met de PS3 kan je ook upscalen toch?

Ik denk dat Sony weinig reden ziet om zijn prijzen te verlagen als zijn concurrent verdwijnt.

Waarom verlagen? Zodat de consument sneller overstapt op het nieuwe formaat? Geloof er niks van.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:21
Vorige 10:33
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: