Stichting Brein pleit voor een systeem waarbij internetters die illegaal uploaden, door hun provider worden afgesloten. In Engeland is deze week vergelijkbare wetgeving voorgesteld.
Volgens het Britse voorstel worden providers verplicht downloaders van illegaal materiaal af te sluiten. Wie zich schuldig maakt aan illegaal downloaden krijgt eerst een waarschuwing per e-mail. Overtreedt de internetter nogmaals de regels, dan volgt een tijdelijke afsluiting van de internetverbinding. Wie een derde keer in de fout gaat, kan permanent naar zijn aansluiting fluiten. Het wetsvoorstel wordt volgende week aan de Britse politiek gepresenteerd.
Hierop vooruitlopend heeft Stichting Brein woensdag laten weten voorstander van een dergelijk systeem in Nederland te zijn. "In Nederland kan een dergelijk systeem ook werken voor p2p-gebruikers omdat die ook uploaden", aldus Brein in een verklaring. Overigens erkent de stichting dat het downloaden van films en muziek in Nederland is toegestaan, maar ze benadrukt dat dit niet geldt voor software en games.
Hoewel Brein voorstander is van dergelijke verregaande maatregelen, vindt de auteursrechtenwaakhond niet dat de regels zouden moeten gelden voor mensen die voor het eerst gepakt worden. Excessieve uploaders zouden via een civiele procedure moeten worden gestraft.
"Het gaat erom dat legaal aanbod op internet een kans krijgt te groeien en dat lukt niet als gebruikers massaal illegaal aan de gang kunnen blijven gaan", aldus Brein-directeur Tim Kuik. "Daar is handhaving voor nodig en de hulp van providers is daarbij onontbeerlijk."
Dat is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. De meerderheid van de burgers zal het idee van legaal moorden niet zien zitten. Daarom zal dat politiek ook niet echt van de grond kunnen komen. Door rood licht rijden lijkt leuk, maar zal in de praktijk niet werken. Dus ook dat zal niet echt van de grond komen. Legaal sharen van media daarintegen, dat zal veel mensen wel aanspreken. Er is vast wel een systeem te bedenken waarmee dit mogelijk is, waardoor iedere Nederlander legaal zijn media kan share en de rechthebbenden (de artiesten!!) toch vergoed worden. Ik denk hierbij aan een soort kijk-en-luister-geld-systeem, al dan niet via de belastingen (en zeker niet via een stichting thuiskopie...) De op zich denk ik dat dit idee politiek best wel levensvatbaar is.Je hebt ook geen politieke organisatie van beroepsmoordenaars of van door het rode licht rijders
Sorry, maar dat is het grootste kul-argument uit de geschiedenis.Ik denk dat hierbij het zelfde gaat, piraterij in de consumenten wereld doen niemand kwaad (als er tenminste geen winst profit is).... Het is niet stelen, maar gebruiken zonder te stelen
Dan moet je wel in gedachten houden dat jouw 'normaal gesproken' een volledig kunstmatige constructie is. Auteursrecht creëert schaarste waar die van nature niet is. Dat is de enige reden dat er betaald moet worden. Economisch gezien is dát juist diefstal, omdat je mensen laat betalen voor iets dat niet schaars is (en dus geen waarde heeft en waar het begrip 'eigendom' niet op van toepassing is). 't Is maar hoe je het wil bekijken.Je neemt iets waarvoor normaal gesproken betaald moet worden.
Die vergelijking gaat niet op, omdat de taxirit tijd kost. Je 'steelt' dan dus tijd van de taxichauffeur.Als ik niet betaal voor een taxirit, is dat ook diefstal. En dat terwijl er nog steeds een taxi met chauffeur is.
Maar dat kun je niet kopiëren. Je kunt het hoogstens namaken, maar dat kost nog steeds tijd en materiaal. Wat zou er gebeuren wanneer iedereen thuis een 'materializer' had staan die als input zonlicht zou hebben en als output benzine? De prijs van benzine zou drastisch dalen, omdat het niets meer kost om te reproduceren.Benzine is ook te duur, en een Rolls Royce is ook beslist geen ¤660.000 waard (vwb materiaal).
Dat is een aanname die niet wordt ondersteund door waarnemingen. Het is dus niet waar, totdat er waarnemingen zijn die de stelling ondersteunen.Het is een dooddoener, maar daarom niet minder waar: als iedereen maar blijft downloaden en niets meer koopt, is er straks niemand meer die muziek maakt.
Dat zijn non-argumenten, dat ben ik met je eens, maar dat zijn ook niet de argumenten op basis waarvan ik stel dat het autuersrecht niet meer functioneert.Nu blijven ze zó gruwelijk hypocriet doen dat het legaal is (duh!) en dat de platenmaatschappijen veel te veel verdienen.
Dus...je bent het niet eens met de manier hoe die prijs tot stand komt, dus pák je het maar. Da's fraai. Volgens mij is er een belangrijkere reden dat iemand download: het kán. En het is makkelijk. En het voelt niet als diefstal. Want hoe je ook redeneert, het is gewoon diefstal. De redenen die ik hoor, zijn voornamelijk handig voor jezelf. In de rechtszaal zou er niets van overeind blijven. De prijs van een Rolls Royce is ook diefstal, de flessen champagne in Yab Yum waren ook allemaal dezelfde (ondanks dat de duurste variant 2x zo duur was als de goedkooptste). Ook een vorm van diefstal. Je kunt wel blijven roepen dat 'het anders is' en dat er bij downloaden nog iets overblijft, maar dat is meer voor de andere downloaders. Je laat geen drol achter voor de artiest.Dan moet je wel in gedachten houden dat jouw 'normaal gesproken' een volledig kunstmatige constructie is. Auteursrecht creëert schaarste waar die van nature niet is. Dat is de enige reden dat er betaald moet worden. Economisch gezien is dát juist diefstal, omdat je mensen laat betalen voor iets dat niet schaars is (en dus geen waarde heeft en waar het begrip 'eigendom' niet op van toepassing is). 't Is maar hoe je het wil bekijken.
Ho ho, dat zeg ik niet. Het enige wat ik zeg is dat 'het is nu zo, dus is het zo goed' (wat jij zegt) op zich geen valide redenering is. Het 'downloaden-is-diefstal'-argument gaat niet op omdat er in het geval van kopiëerbare produkten helemaal geen definitie van diefstal is of zelfs maar kan zijn.Dus...je bent het niet eens met de manier hoe die prijs tot stand komt, dus pák je het maar.
Nee, dat is het niet, hoe je ook redeneert. Een lamp is ook geen zon, hoewel ze beide licht geven; het achterliggende mechanisme is heel anders en dat is niet zomaar inwisselbaar.Want hoe je ook redeneert, het is gewoon diefstal.
Nee, om de simpele reden dat een Rolls een fysiek object is en je daarvan gewoon de prijs kunt bepalen op basis van whatever je wilt, omdat het niet te kopiëren is. Dingen die wél te kopiëren zijn zijn onderhevig aan een ander prijsvormingsmechanisme. Dat dat nu pas naar boven komt, komt doordat het voorheen veel minder makkelijk was om kopiëen te maken en het de facto dus (bijna) niet kopiëerbaar was, waardoor je voor niet-fysieke content op een fysieke drager in de praktijk hetzelfde mechanisme kon gebruiken als 'gewone' fysieke objecten. Maar nu, met internet, is de niet-fysieke content zélf overdraagbaar geworden en kan het mechanisme niet meer worden toegepast.De prijs van een Rolls Royce is ook diefstal
Nee, hè hè, omdat de wet nu zo is. Ik beweer juist dat de wet niet de optimale situatie oplevert en veranderd zou moeten worden. Natuurlijk doet een rechter daar geen uitspraak over, dat is een politieke kwestie.In de rechtszaal zou er niets van overeind blijven.
Dat doe je ook niet als je het koopt, dus dat is niet echt een argument tégen downloaden en vóór kopen.Je laat geen drol achter voor de artiest.
... dat maak ík mij niet wijs, dat doet de wet.Maar goed...blijf lekker met je hoofd in een wolk leven en blijf jezelf wijsmaken dat het geen diefstal is.
Nou, dat 'argument' kan ik net zo makkelijk omdraaienIk hoop dat je diep van binnen wel weet dat het fout zit, maar het alleen niet wil toegeven.
Dát ben ik wel met je eens, als is het gekomen omdat uitgevers veel te lang de illusie hadden dat het wel gestopt zou kunnen worden en geen eigen initiatieven op het gebied van internet ontplooid hebben (of in ieder geval veel te laat). De situatie is nu dat de afnemer alleen maar gaat betalen op basis van goodwill, anders haalt 'ie het wel gratis ergens vandaan, en die gewoonte / gemak is nu onmogelijk meer terug te draaien. De enige manier voor contentaanbieders is dus goodwill kweken bij (potentiële) afnemers, maar ze doen precies het tegenovergestelde en graven zo hun eigen graf.Het downloaden is meer gewoonte /gemak geworden dan dat het iets te maken heeft met te hoge prijzen.
[Reactie gewijzigd door Iknik op donderdag 14 februari 2008 10:36]
Maar als je allemaal argumenten aandraagt dat het stelen is en dat dat niet klopt? Waarom steel je zelf dan??? Het goedpraten met: Ik koop ook CD's is als zeggen dat ik je huis leegroof en roep: Ja, maar ik koop zelf ook meubels..Ik steel dus zelf ook. Het wordt tijd dat de downloaders eens een keer eerlijk worden tegenover zichzelf en de rest van de wereld. Nu blijven ze zó gruwelijk hypocriet doen dat het legaal is (duh!) en dat de platenmaatschappijen veel te veel verdienen. Allemaal non-argumenten en suffe smoesjes om maar niet te hoeven toegeven dat ze gewoon aan het stelen zijn. En het leuke is dat er op twiekers ook veel fotografen rondlopen die dan weer wél heel veel moeite doen om hun eigen fotootjes te beschemen met watermerken en weet ik wat. En op hun achterste benen staan als iemand het waagt om hun fotootje 'zomaar' illegaal te gebruiken. Da's voorlopig wél diezelfde copyricht wetten waar ze zich dan op beroepen.
Niet per sé het juiste, maar wel de ultieme consequentie van een democratie.Zoals jij het hier nu stelt is het zo dat zolang de meerderheid in een democratie iets goedkeurd dit automatisch het juiste is om te doen.
Jouw vraag is gebaseerd op de aanname dat het auteursrecht de énige manier is om geld te verdienen aan materiaal dat voor niets reproduceerbaar is. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn.Als de meerderheid zou besluiten dat het uploaden van (illegale) content legaal gesteld zou moeten worden dan vraag ik me toch af wie er dan voor gaat zorgen dat de producenten van deze content betaald gaan worden.
Dat klopt, maar er zijn wel gratis open source dingen of andere gratis dingen waarbij het toch mogelijk blijkt geld te verdienen. Kijk eens naar Google - ik heb nog nooit betaald voor een zoekopdracht of een andere dienst die Google biedt, terwijl ze toch wel wat winst maken.Open source wil niet per definitie zeggen dat het gratis is !
[Reactie gewijzigd door Iknik op donderdag 14 februari 2008 07:52]
Maar dat stel ik niet. We hebben een vrij markt economie (ahum). Daarin mag een bedrijf zelf bepalen wat ie voor iets vraagt. Zo kost een blikje bier bij wijze van spreke ¤1,50 en een glaasje in een dure club ¤5. Aan jou de keuze om het daar te gaan consumeren.Zoals jij het hier nu stelt is het zo dat zolang de meerderheid in een democratie iets goedkeurd dit automatisch het juiste is om te doen.
Dat klopt, maar je moet niet raar opkijken dat niemand jouw produkt wil kopen als er een oneindige hoeveelheid van voorhanden is.Daarin mag een bedrijf zelf bepalen wat ie voor iets vraagt.
Nee, het is een mechanisme dat automatisch plaatsvindt als er meerdere mensen bij elkaar zitten, en de één iets heeft dat de ander wil. De prijs wordt dan bepaald door de beschikbare hoeveelheid of hoe makkelijk het is om er meer van te maken en hoe graag de ander het hebben wil.Het is gewoon een 'afspraak' dat we betalen voor iets dat we willen hebben.
enGoed plan. Fair.
Dus providers gaan in hun eigen customerbase snijden..en de hulp van providers is daarbij onontbeerlijk
[Reactie gewijzigd door boesOne op woensdag 13 februari 2008 15:53]
[Reactie gewijzigd door Tijger op woensdag 13 februari 2008 17:54]
Ook wil ik je er even op attenderen dat niet ALLE software illegaal is om te downloaden. Free- en Shareware software mag wel gedownload worden. En ook updates van je huidige LEGALE software.Da's wel een probleem dus aangezien software niet gedownload mag worden.
[Reactie gewijzigd door BabyXL op woensdag 13 februari 2008 20:25]
[Reactie gewijzigd door j-a-s-p-e-r op woensdag 13 februari 2008 20:07]
[Reactie gewijzigd door SmokieB op donderdag 14 februari 2008 00:57]
[Reactie gewijzigd door Malarky op woensdag 13 februari 2008 19:27]
[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op woensdag 13 februari 2008 17:19]
[Reactie gewijzigd door Ramzzz op woensdag 13 februari 2008 16:56]
Oh, dus daarom adverteren providers met leuzen als "Razendsnel films downloaden"...k denk eigenlijk dat de gemiddelde isp de hardcore up en downloaders van films, games ed kan missen als kiespijn
[Reactie gewijzigd door Erwin_Br op woensdag 13 februari 2008 17:20]
En hoe zou dat systeem dan moeten werken? En hoe zou je dan om moeten gaan met false positives? Dit begint in de buurt te komen van 100% controle (1984 enzo).Maak dan een systeem dat automatisch de snelheid gedurende een maand terugschroeft zodra een illegale up/download geconstateerd wordt.
[Reactie gewijzigd door SirNobax op woensdag 13 februari 2008 15:53]
[Reactie gewijzigd door Mar2zz op woensdag 13 februari 2008 16:39]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True