Hoofdcategorieën

'Service pack 1 voor Vista komt binnen enkele weken uit'

Door Harm Hilvers, zaterdag 26 januari 2008 10:30, views: 41.163

Enkele bronnen rond Microsoft hebben laten weten dat het eerste service pack voor Windows Vista zeer waarschijnlijk binnen enkele weken gaat verschijnen. Het Redmondse softwarebedrijf zou zich niet op een releasedatum willen vastpinnen.

Reddingsboei met Windows Vista logoEnkele weken geleden had Microsoft officieel laten weten dat het eerste service pack voor Vista in het eerste kwartaal van 2008 verwacht zou worden, maar volgens de bronnen is de releasedatum een stuk eerder dan de uiterlijke datum van 31 maart: het pakket met updates zou ieder moment kunnen worden vrijgegeven. Sommige nieuwssites spreken over 15 februari, maar Michael Cherry, als analist werkzaam bij Directions on Microsoft, meent dat de release op elk moment kan plaatsvinden.

Verschillende bronnen rond Microsoft stellen echter dat de lanceerdatum van 15 februari niet ver bezijden waarheid is. Chris Swenson, directeur van de software-afdeling van analistenbureau NPD Group, is het daarmee eens. Volgens hem zou het Redmondse bedrijf zich echter niet op een specifieke datum willen vastleggen om zichzelf tijd te gunnen om eventuele bugs op te kunnen lossen.

Microsoft heeft in december vorig jaar een release candidate vrijgegeven, die begin deze maand werd bijgewerkt. Binnen de software-industrie is men zeer te spreken over de stabiliteit van deze testversie van het eerste service pack voor Windows Vista, en daarom wordt aangenomen dat de definitieve release aanstaande is. Naar verwachting zal de vrijgave van het service pack een nieuwe golf van upgrades naar Windows Vista tot gevolg hebben binnen het bedrijfsleven.

Volgende 11:25
Vorige 09:30

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik dacht dat SP1 tegelijkertijd met Server 2008 uit zou komen. Bovenstaande betekent dus dat we Server 2008 ook snel kunnen verwachten?

Binnen enkele weken is natuurlijk heel vaag ;)

27 feb is de release date voor Server 2008, dat is in feite ook al binnen enkele weken...

De release van Server 2008 is al een tijdje geplanned voor 27 februari, zie dit artikel. Rond die tijd komen overigens nog een aantal andere '2008'-versies van produkten uit, zoals SQL Server en Visual Studio.

Dat klopt dus wel ongeveer ja.

Op 27 februari is de officiele wereldwijde introductie van die drie producten; de start van een enorme marketingcampagne. Visual Studio 2008 is allang uit in Amerika. Zie het als de legging van de "eerste steen" op een heleboel andere stenen. Ik verwacht dat Server 2008 en SQL Server 2008 best eerder in Amerika kunnen komen, net als Visual Studio.

Ik heb gehoord dat SQL Server 2008 wel eens wat later zou kunnen zijn, misschien zelfs nog niet echt af op de officiële launch date. Visual Studio 2008 is al dik anderhalve maand beschikbaar voor msdn subscribers.

Yep SQL 2008 is uitgesteld tot later in het jaar:
http://www.betanews.com/a...ebruary_launch/1201298489

Niet alleen voor MSDN leden, de trial van 90 dagen kan iedereen downloaden en de gratis Express versies ook al:

http://www.microsoft.com/express/product/default.aspx

via de microsoft action pack program is visual studio 2008 al gereleased naar nederlandse klanten. (ik heb hem bijvoorbeeld al liggen)
weet alleen niet of hij al gewoon te koop is...

27 feb is de datum waarop visual studio 2008 via de normale retailkanalen verkocht gaat worden.

Hij is echter al in november 2007 gereleased voor MSDN subscribers en andere MS programma's

Komt de NL versie ook gelijk uit of kunnen we daar nog 2 maanden langer op wachten?

Is er dan een verschil met uitkomen in verschillende talen? Ik heb ook de NL versie, maar wil natuurlijk wel direct van SP1 gebruik kunnen maken.

The release / kick-off datum van Windows Server 2008, Visual Studio 2008 en SQL2008 CTP5, is in Nederland gepland op 6 Maart in een Business Center in Nieuwegein. (uitnodigingen zijn al verzonden, entree kost ¤ 90,=)

Misschien is de internationale officiele release / kick-off datum wel eerder, ik verwacht van wel.

Voor testers is sinds een paar dagen Windows Vista SP1 RC Refresh 2 (Build 6001.18000) beschikbaar op Windows Update. Dat zal dan wel zo'n beetje de laatste build zijn voor de release.

Wat ik stiekem veel interessanter vind, is wanneer SP3 voor XP uitkomt

Ook paar weken na SP1 voor Vista

Ehhh.. Coming soon in a Theatre Near You!
XP SP3 heeft eergisteren ook een Refresh release gekregen, ik denk dat ze bijna gelijktijdig uit zullen komen.

Dat lijkt mij dan veel interessanter, er is zo lang an XP getimmerd nu dat ik mij afvraag hoe groot het verschil nog is in veiligheid met Vista. Behalve dan dat allow-gebeuren, maar dat is zowiezo "flawed". Juist die SP3 is voor mij nog een extra reden om niet over te stappen, iets waar MS in eerste instantie natuurlijk al bang voor was en in het begin moeilijk deed om het uberhaupt uit te brengen.

Hoezo is User Account Control "flawed"? Dat jij het irritant vindt en niet weet hoe het intern werkt zegt niets over de veiligheid ervan. Ja, in het begin was er nog veel software die niet voor Vista waren ontworpen waardoor er een heleboel onnodige UAC meldingen kwamen. Voor de rest bijzonder veilig, zeker als je weet hoe het technisch zit.

Wat ze aan veiligheid doen in XP SP3 weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat de nadruk gelegd wordt op dichter naar Vista en Server 2008 toeschuiven op het gebied van onderlinge communicatie. Dus geen gedoe met bestandsdeling en volledige compatibiliteit met Server 2008. Ik denk dat SP3 niet te vergelijken is met SP2.

Ik denk dat vgroenewold het hetzelfde bedoelt als mijn reactie nu.

[slightly ironic mode]Ja hoor, UAC is veilig, en de technische kant zit goed in mekaar allemaal heel leuk enzo, Vista op en top veilig, eigenlijk is het gewoon het beste OS wat beveiliging betreft uit het kraam van MS[/slightly ironic mode]

Shit, we zijn het grootste beveiligings-risico vergeten: DE GEBRUIKER.

Jij weet het, ik weet het dat UAC een schil is die heel wat tegenhoudt en je twee keer tot nadenken zet voor je een systeem-omvattende taak uitvoert. Maar jammer genoeg weet de doorsnee gebruiker dat niet...

En daar gaat het om, dagdag beveiliging van MS :w

Dagdag beveiliging van MS? Volgens mij is de mens de gebruiker van een computer, en de computer niet de gebruiker van de mens. Dus ja, de mens is altijd het grootste risico en juist daarom is UAC uitermate geschikt. Het heet ook User Account Control; dat User en Control staat er niet voor niets in.

Vroeger was iedereen in Windows administrator, al heette dat niet zo, dus iedereen kon alles. In XP eigenlijk zelfde verhaal, men was te makkelijk administrator anders kon je vrijwel niets installeren. De grote fout die toen gemaakt is, is dat alle programma's onder die gebruiker ook maar als administrator draaiden en dus stiekem ook alles konden. Dát is wat met UAC niet zo is, alleen als de gebruiker expliciet toestemming geeft. Perfect. Dat het soms irritant is kan mij niets schelen.

Dát is wat met UAC niet zo is, alleen als de gebruiker expliciet toestemming geeft.

De gemiddelde leek drukt toch altijd op allow. En een beetje pseudo-tweaker zet UAC subietelijk uit.

Die beveiliging is dus niet zoveel waard imho..


[edit]@ Hieronder

Wat is dan wél veilig voor leken?

Ze sowieso geen admin rechten geven. En/of zoals in b.v Linux waar je specifieke handelingen (Sudo) moet verrichten om onder adminrechten te werken.

UAC wordt gewoon te makkelijk uitgezet. En de gemiddelde leek drukt echt wel op allow als ie bijvoorbeeld anders z'n mooie smileys niet geïnstalleerd krijgt. Het is gewoon te simpel om echt veilig te zijn, that's all.

Wat jou betreft kan iedereen net zo goed administrator zijn, maakt toch niets uit.

Nee alsjeblieft niet!

Ja jongen, jij bent echt geschikt.

Waar slaat dat nou weer op?

[Reactie gewijzigd door houseparty]


@houseparty:
Wat is dan wél veilig voor leken? Wat jou betreft kan iedereen net zo goed administrator zijn, maakt toch niets uit. Ja jongen, jij bent echt geschikt.

Als je UAC uit hebt staan, dan is elk programma wat je draait, wel of niet digitaal ondertekend, administrator als je zelf ook administrator bent (dat is vrij standaard). Dat betekent dat elk klein onschuldig ogend programmaatje stiekem alles kan doen.

het uitschakelen van de UAC veranderd bij mij in een bootdrama hoor dan moet ik um eerst een keer in veilige modus starten voordat mijn PC weer normaal opstart, beedje vreemd maar okee.

volgens sommigemensen "irritant" na het is eigenlijk wel handig, ik heb nog geen vage software gehad van het internet die ineens uit zig zelf installeerde _/-\o_

Gelukkig doet software dat nooit en doe je het bewust danwel onbewust zelf.

Gelukkig kun je die knop ook vervangen met een wachtwoord door een paar simpele aanpassingen.

Op die manier let een gebruiker wel beter op. Een vriend van mij draait nu enkele dagen vista, en ik zit er over na te denken die tweak uit te voeren op zijn systeem.

Als je de gebruiker in kwestie beperkte userrights geeft zal hij ook een admin wachtwoord moeten intypen voor hij verder kan gaan.

tja.. want SU vul je natuurlijk niet zo snel en makkelijk in onder linux.

Is hetzelfde verhalen. Ff wat installeren onder linux waar je admin rechten voor nodig hebt:
tik su, tik je ww, installeren..

onder windows
installeren, tik je adminnaam en wachtwoord in uac schermpje...

ik zie het verschil niet

en jij denkt dat hetzelfde leek dat bij linux niet overal 'sudo' gebruikt als een commando zonder 'sudo' niet werkt? nog steeds hetzelfde probleem toch?

Nu krijg je idd veel meldingen waardoor de gebruiker er te snel op gaat klikken, maar het is de bedoeling dat alle goed gemaakte software hier binnen een paar maand/jaar geen last meer van heeft, zodat een standaard gebruiker nog zelden zo'n pop-up krijgt. Op dat moment gaat hij er misschien wel naar kijken.

btw, ik denk dat je eigenlijk sarcasme bedoelt

In Vista is geen Shatter attack meer mogelijk ofzo, wat in XP nog wel mogelijk is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shatter_attack

Ik vraag me af of dit Service Pack ook de performance problemen verbetert. Vista is toch nog altijd opmerkelijk trager dan XP, zeker bij het kopiëren van kleine bestanden en ook het opstarten duurt een stuk langer.

Verder hoop ik natuurlijk op het fixen van allerlei bugs zoals het spontaan niet meer herkennen van mass storage devices.

Voor dat trage kopieren is in augustus al een fix uitgekomen die dat grotendeels oplost.

Ik draai zelf de (eerste) Release Candidate al een tijdje. De performance, die ook in de RTM-versie al prima was, is een stukje verbeterd. Grootste voordeel vind ik dat men de Indexing Service een stukje slimmer heeft gemaakt, waardoor de harddisk aanzienlijk minder herrie maakt.

Verder is de waslijst aan fixes echt enorm, dus het lijkt me sowieso een aanrader om straks SP1 te installeren. Temeer omdat een heleboel van de fixes nog niet eerder publiekelijk zijn uitgekomen (sommigen wel op request verkrijgbaar uiteraard).

[Reactie gewijzigd door wildhagen]


Ja, ik ben bekend met deze fix maar het heeft niet mogen baten bij mij. Het kopiëren van vele kleine bestanden tussen twee fysieke schijven blijft zeer traag gaan. Het kopiëren van een kleinere hoeveelheid bestanden is al wel verbeterd maar blijft trager dan onder XP.

Dat de harde schijf minder herrie maakt vind ik een goede verbetering. Gewone bestandsindexering heb ik in ieder geval uitgeschakeld maar Superfetch staat nog aan. Of het zoveel helpt weet ik niet want mijn programma's voelen niet echt sneller aan en het geheugengebruik blijft op 29% van de 3GB steken. Van mij mag Vista gerust meer geheugen gebruiken zolang het maar vrijgemaakt wordt als een ander programma het nodig heeft.

over hardeschijven gesproken: weet iemand of winFS nou wel of niet in SP1 zit? werdt wel over gepraat enzo, maar of het nou daadwerkelijk zo is.......

nee, zit er niet in

Denk het niet, nergens iets van te bekennen in ieder geval. Ik heb WinFS niet meer gezien sinds de vroegere Longhorn builds, op een gegeven moment (build 4xxx) is het eruit gesloopt.

Ik mis het ook niet erg eerlijk gezegd, met de (meta) search functie onder Start heb je je bestanden ook in no-time gevonden, waar ze ook staan. Wat natuurlijk maar een klein onderdeel van die hele nieuwe bestandsindeling is, dat besef ik wel.

Ik vind de zoekfunctie van Vista waardeloos vergeleken met die uit XP. Voorbeeld uit de praktijk: Ik connect naar een share en browse naar een directory voor een grote hoeveelheid vbs en cmd-files staan (ook in subdirectories). Ik wil in alle scripts zien waarin de string "\\server1\share1" staat. Met XP was dit simpel. Met vista is dit me nog niet gelukt.

Vista search werkt perfect bij bestanden die geïndexeerd zijn. Wil je echter in niet-geïndexeerde mappen gaan zoeken kun je gerust even een bak koffie halen, vervolgens gaan lunchen en als je terug komt heeft hij misschien wat gevonden.

Heel vreemd, hier werkt het zoeken naar niet-geïndexeerde mappen nauwelijks trager . Ik kan niet eens met mijn ogen knipperen of het is er al.

Zelfs met die fix gaat het nog veel te langzaam.

edit: Grappig trouwens om te zien hoeveel posts hier naar beneden worden gemod, wanneer er terechte opmerkingen op Vista gemaakt worden. Dat is nu echt fanboy gedrag.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold]


sinds die fix doet het kopieren nu helemaal raar. eerst klopte de tijd die hij nodig had voor het kopieren altijd maar sinds de fix niet meer, als je een groot bestand verstuurt zegt ie dat ie maar 5 seconden nodig is en bij een klein bestand wil ie dr een paar uur over doen. niet dat het anders veel uitmaakt maar die fix heeft hier bij mij iig niks geholpen.
maar ik ben wel benieuwd of die sp1 echt wat gaat veranderen aan vista. heb tot nu toe nog niks geen problemen met vista, imo kan alleen de performance een beetje beter.

het langer opstarten komt toch door superfetch? wat na het opstarten de algehele ervaring verbeteren moet.

het trager zijn merk ik jammergenoeg wel. maar eigenlijk alleen met gamen. wat ik toch vrijwel niet doe :)

Sneller opstarten zul je met grote programma's merken. Games zijn idd groot, maar met bijvoorbeeld Photoshop merkte ik enorme vooruitgangne. Mijn intuitie zegt 2x zo snel, maar het zou zomaar zelfs 3x zo snel kunnen zijn.

ik weet niet bij jou maar misschien begrijp ik je verkeerd. Maar photoshop CS3 start bij mij in 2-3sec op.

Hopelijk fixed deze Pack behoorlijk wat dingen ja ben benieuwd. Kan alleen nog maar afwachten. :D

Ja bij mij start het dan juist weer sneller op. Het kopiëren en deleten van files gaat wel beduidend trager. Opstarten van programma's gaat bij mij juist sneller. Het heeft zo zijn voordelen en nadelen.
Hopelijk verminderen de nadelen met deze service pack. Het kopieren over het netwerk is alvast onder handen genomen.

Windows Server 2008 en Vista Service Pack 1 RTM build is 6001.18000.080118-1840. Is net Gold gegaan.


SP1 RC2 Refresh heeft trouwens ook al geen build-tags meer op het bureaublad, in System properties staat ook gewoon Service Pack 1. Zeer waarschijnlijk is dit de final als er niks verkeerd gevonden wordt.
Dit is nog build 1616. 1840 is de RTM build.


@bitflusher
Staat op MSDN.

Nog wat meer info:
6001.18000.080118-1840_x86fre_Client_en-us-FRMCFRE_EN_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Client_en-us-FRMCXFRE_EN_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Business_en-us_VL-FRMBVOL_EN_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Enterprise_en-us_VL-FRMEVOL_EN_DVD.iso

Server 2008:
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_en-us_VL-KRMSVOL_EN_DVD.iso

Languagepacks:

6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_1-KRMSLP1_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_2-KRMSLP2_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_3-KRMSLP3_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_4-KRMSLP4_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_5-KRMSLP5_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_6-KRMSLP6_DVD.iso

6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_1-KRMSLPX1_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_2-KRMSLPX2_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_3-KRMSLPX3_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_4-KRMSLPX4_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_5-KRMSLPX5_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_6-KRMSLPX6_DVD.iso


Nog wat:
d3d10_1core.dll
FileVersion 6.0.6001.18000 (longhorn_rtm.080118-1840)

Nu moet je wel genoeg info hebben hoor :Y)

[Reactie gewijzigd door Phyxion]


bron ??

waarom RTM gaan een dag na een rc uitbrengen?

http://neowin.net/news/ma...ws-vista-sp1-rc-refresh-2


lijkt me vreemd omdat je dan geen enkele tester fatsoenlijk de tijd geeft om te testen een een bug report in te dienen.

@Phyxion
kan het niet vinden, alleen rc2 refresh
ook niet op de msdn vista sp1 site, http://msdn2.microsoft.co...ista/bb898842(en-us).aspx

[Reactie gewijzigd door bitflusher]


Lijkt me stug.. Binnen de beta tester groepen is daar niets van bekend en zijn net twee dagen terug de refresh releases beschikbaar gesteld.

De 2de dinsdag van de maand word normaal door Microsoft gebruikt voor updates. Dat zou dan 12 Februari wezen.

Als het echter een grote download is, dan zal het me niet verbasen als ze hem inderdaad dan wat dagen daarna gaan versturen, om de update servers te ontlasten. Het duurt gemiddeld 1-5 dagen voordat gebruikers ook daadwerkelijk met internet verbonden zijn na de desbetreffende dinsdag om de updates te downloaden.

Microsoft werkt wel samen met Akamai voor het verspreiden van de downloads, maar met 100 miljoen Vista gebruikers is dat natuurlijk een zeer zware belasting op het netwerk. Het zou me ook niet verbazen als Microsoft weer besluit om een IT-admin release eerst uit te geven, zodat de load verdeeld wordt.

Nu heb ik de beta van SP1 voor vista vorige week eens gedownload. Tot nu toe merk ik er niets van. Ik zie geen extra onderdelen, er gaat niet echt iets sneller. Games gaan nog steeds trager dan onder xp(geforce go 7300) Waar ik onder xp BF2 op medium had, draai ik het op vista op low met lagere resolutie en lagere fps...

Nou dan ligt het zeker weten aan jou computer (of wat jij allemaal voor dingentjes doet op jou PC) Want ik heb ook Windows vista,met een 8400 GS kaart. (een net-niet kaart) En ik speel battlefield 2 alles op High,en hij doet het perfect. Overgens gaat mijn bestanden overdracht ook niet zo heel langzaam. 35MB per seconde. Wat mijn eigenlijk helemaal niet tegenvalt. Waar ik wel een nadeel ondervind is dat als ik mijn bestanden ergens naartoe kopieer, dat dan de tijd niet klopt, de tijd blijft staan,maar hij rinkelt gewoon door. En dan staat ie eerst op 1 uur nogwat. En dan meteen op 10 seconde. Dat is natuurlijk wel raar. Maar ik denk niet dat ik de serverpack ga downloaden. Kost toch al snel 250 mb, en dat vindt ik eigenlijk zonde.

Je moet het Service Pack toch maar eenmaal downloaden (stand-alone), je kan hem dan op cd of dvd branden

Huh? Je vindt 250mb zonde om te downloaden? Wat voor datalimiet heb je? :( Dat is wel heel vooroorlogs.

Verder ben ik blij dat SP1 bijna af is, mijn laptopje kan het wel gebruiken! Irritant trage file transfer speeds en die indexing-service laat niets heel van je harddisk performance...

Niet iedereen kan internet met veel datalimiet betalen, dat jij enkele tientallen GB kan binnen halen wil niet zeggen dat hij dat ook kan... Wie weet zit hij op kot ofzo.

Verder vraag ik me af of er nog "nieuwe" updates in deze Service Pack zitten tegenover de eerste Release Candidate.

Het moet zijn: Sommige mensen wonen in Belgie. Daar lopen ze wat internet betreft een jaar of 10 achter en hebben ze dus nog datalimieten. (Dat ze achterlopen komt niet doordat belgen dom zijn, maar doordat een paar grote bedrijven de markt in handen hebben en veel geld willen verdienen)

In de rest van de wereld kan je zelfs met het goedkoopste abonnement vele GB's binnen halen.


Ja, het kost even wat ruimte op je HD, maar als je de beheerdersversie download (die je gelijk op meerdere pc's kunt installeren zonder het steeds van internet te moeten downloaden) brand je die toch op cd?

Bovendien is 250 MB nu ook niet bijster veel te noemen.

Tot nu toe waren alle SP's gewoon gratis op cd aan te vragen bij MS. Verwacht niet dat daar een verandering in komt

dan ben je een van de weinigen waarbij de grafische kaart trager is geworden.. eerst kreeg ik een lage score voor de kaart (ik meen een 3.2 voor 3d performance) en nu krijg ik een dikke 3.9 in de score index... en dat in combinatie met een gforce 6600 td 256 mb...

Ik wacht wel netjes tot de uiteindelijke release. De eerst RC van vorige maand, zorgde ervoor dat ik steeds met een beetje processor belasting opeens BSOD's kreeg. Snel er weer afgegooid, en meteen waren de problemen verdwenen. Hopenlijk hebben ze die bug er zo meteen uit.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:25
Vorige 09:30
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: