Hoofdcategorieën
Device Settings

Nvidia stelt introductie Geforce 9600 GT een week uit

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 24 januari 2008 22:08, views: 19.431

Nvidia brengt de Geforce 9600 GT een week later uit dan eigenlijk de bedoeling was, zo heeft het bedrijf aan partners laten weten. Referentiekaarten zouden problemen met de elektrische spanning ondervinden.

De oorzaak van het probleem is de voeding van de gpu die ongewenste spanningspieken kan veroorzaken. Het zou volgens Nvidia om slechts een beperkt aantal referentiekaarten gaan en de problemen zouden zich alleen tijdens het draaien van bepaalde applicaties voordoen. Toch ziet de fabrikant voldoende reden de introductie een week uit te stellen. Oorspronkelijk zou de mainstreamkaart op 14 februari zijn opwachting maken, maar dat zal nu dus op 21 februari gebeuren. Nvidia zal de nodige aanpassingen doorvoeren waarna geverifieerd moet worden of de problemen verholpen zijn.

Het uitstel van een week moet fabrikanten vervolgens genoeg tijd geven hun kaarten op de 21ste in de schappen te krijgen. Bij de beslissing heeft meegespeeld dat voor Chinese bedrijven een vakantieperiode op komst is wegens Chinees Nieuwjaar, aldus Fudzilla. Uit de eerste benchmarks van de 9600GT bleek dat deze een waardige opvolger vormt voor de Geforce 8600GTS en zich wat prestaties betreft kan meten met ATI's Radeon HD 3850.

nVidia GeForce 9600GT (watermerk Pconline)
Volgende 22:24 RS780G-moederbord met 64MB-framebuffer beduidend sneller
Vorige 20:12 Marktaandeel standalone blu-ray-spelers stijgt naar 93 procent
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


'misschien' is het goed voor de markt dat er nog enigzins concurrentie is in dit segment. Daarnaast kan deze kaart door middel van zijn prijspeil heel erg interessant zijn voor de (non-tweaker) 'mid-end' pc's.

Daarnaast kan deze kaart door middel van zijn prijspeil heel erg interessant zijn voor de (non-tweaker) 'mid-end' pc's.
Mischien zwaar offtopic maar wat een onzin dat je geen tweaker bent als je geen zware grafische kaart hebt.

[Reactie gewijzigd door Emielvenlo op donderdag 24 januari 2008 22:43]



Of geven geen flikker om een snelle GPU, of om spellen überhaupt. Niet iedereen gamed hoor.

Precies, ik heb een top-configuratie vorig jaar gemaakt, leuk om eens in de 4-5 jaar te doen, zitten allerlei nieuwe en moderne componenten in, aangedreven door een getweaked OS. Ik programmeer vooral en doe aan foto-bewerking. Daar heb je nauwelijks grafische power voor nodig, dus zit er een simpele x1600 in. De echte tweaker weet precies wat hij/zij nodig heeft.

Verder vind ik de performance-gains niet echt interessant van dit soort kaarten. Het valt mij altijd wat tegen als ik een upgrade zie, het is niet zo dat een spel opeens 10x mooier wordt ofzo, het gaat gewoon vloeiender. En wat je dan nog extra kan aanzetten is wat mooier licht enzo, ach ja... je ziet, een spel boeit mij niet zo. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op vrijdag 25 januari 2008 09:08]


je bent een tweaker als je een middenmoter kaart voor een prikkie hebt maar die presteert alsof het een zware kaart is ;) wat heb je anders lopen tweaken? dure hardware kopen is zover ik weet niet hetzelfde als tweaken. :)

x600 series waren wel erg goed vooral de 7600 maar relatief geien presteerde de 8600 niet als verwacht van een x600 ik wacht in elk geval nog lang en kijk me de prestaties en prijsontwikkeling aan van de 9600, kijken of de goede naam van de x600's weer waargemaakt wordt na de teleurstellende 8600.

en zolang mijn 7600gt alles trekt wat ik er op af gooi wacht ik sowieso.

ps daarbij mogen ze van mijn part de focus van graphics afhalen, graphics maken geen spel, gameplay doet dat en op dat gebied zijn we geloof ik stil blijven staan of zelfs terug in te tijd gezakt wat sommige games betreft. graphics is maar een jasje. dat ze zich eens concentreren op dat allerbelangrijkste aspect van spellen, het spel zelf.

[Reactie gewijzigd door Kaell op vrijdag 25 januari 2008 09:16]


Oh ja hoor dit ding zal zeker in meer huiskamers te vinden zijn dan in PC's van tweakers..

Yeah right...

Doet me sterk denken aan een extra ' weekje driver tweaken' , zoals ATI nu met de 3870X2....
Dan valt de eerste lading reviews in ieder geval positief mee ;)

Echter is bij dollarshop de X2 op voorraad voor 399eurie!!!

Kijk maar


hoe dan ook zal een GeForce 8800 ULTRA hier zelfs niet tegen op kunnen dus wat dat betreft heeft ATI toch de beste "kaarten" in high-end segment.

Toch niet: deze kaart is in sommige games trager dan de ultra, dus das best droevig voor 2 gpu tov 1 gpu. En dan hebben we het nog niet over het stroomverbruik en warmteontwikkeling ....

de 3870 presteerd (afhankelijk hoe je kijkt 50-150% beter.
het min frames in crysis ging van 8 naar 22 frames. dus dat
is een gigantische sprong voorwaarts.
maar avergae frames ging van 37 naar 58 dus dat is niet wereld schokkend
toch vind ik dat omdat er bijna alijd speelbare fps zijn er zeker van verdubbeling van power gesproken mag worden

Begrijp ik nou goed dat ze hiermee zeggen dat de productie van de kaart met een week verschoven word? Of kunnen ze zoiets achteraf op een hele batch kaarten snel aanpassen?
En dan nog vind ik het wel appart dat ze zo'n probleem in een week kunnen oplossen. Het lijkt me nogal wat gepuzzel om zoiets om te lossen en dan toe te passen en dan weer te gaan testen.

Produktie wordt hier nauwelijks tot niet door beïnvloed, het (her)schrijven/aanpassen van drivers wél.

mooi, hoe minder problemen hoe beter. Hopelijk lijdt de GF9 serie niet aan bepaalde problemen waar de GF8 aan lijdt (28% fan probleem enzo, ook problemen met bepaalde games). Ik wacht nog altijd op meer revieuws om de juiste prijs/prestatieverhouding van deze kaart te kunnen inschatten.

Tot nu toe lijkt het erop dat deze on par is met de Radeon HD3850 en ongeveer ook met de fluisterstil geïntroduceerde GF8800GS die waarschijnlijk weer een snelle dood zal sterven vanaf dat de 9600GT goed verkrijgbaar is.

Heb je meer info over deze 8800 GS? Je zegt fluisterstille introductie, hij is dan ook niet in de pricewatch te vinden ;)

Speculatie Speculatie. laatst was er ook een maloot die meende dat de Geforce 9800 GTX 2GB GDDR 5 zou hebben en een geheugen bus van 1024bit en dik 512 shader units.
en weten we de radeon x2900XTX rumors nog met de 1GB geheugen de eenorme koeler en de dikke prestaties.
keep on dreamin ;)
Wat ik wil zijn harde benchmarks. die neutraal zijn daar heb ik wat aan. de kaart ziet er trouwens leuk uit. hij lijkt heel veel op de 8800GT.
maar ik denk eerlijk gezegt dat hij ongeveer gelijk zal zijn aan ati's HD radeon 3650.
maar verder denk ik ook dat deze kaarten echt de overkill voor de afgeknepen 128-bit geheugen bus zal zijn. want de core ATI's en NVIDIA's kaarten kan goed mee maar de bandbreete is te beperkt. dus ben heel benieuwd naar de bandbreete van de nieuwe mid-range

[Reactie gewijzigd door Mietex op donderdag 24 januari 2008 22:39]


de 9600 heeft een 256 bit bus,
en heeft daarmee stevige bandbreedte
hij is ongeveer even snel als de hd 3850. punt


De 8800-kaarten zijn dan wel snel maar niet geheel onverslaanbaar. Verder is AMD heel goed bezig met crossfire-opstellingen icm een igp. En zie bijvoorbeeld ook dit http://core.tweakers.net/...er-beduidend-sneller.html artikel.

Geen druk?
AMD is sneller met het uitbrengen van hun kaarten hoor deze generatie

sorry? de hd3850 is niet echt een nieuwe serie.
het is een refresh.
ati komt pas later met de 4x00 serie
nvidea is eerder.

het is maar net hoe je het bekijkt.

dit is bijna net zo min een generatie wissel als de wissel van hd2xXX naar 3xXX.
en aangezien deze, volgens jouw, nieuwe generatie kaarten gelijk presteert aan de 3850 kan ik toch wel zeggen dat ATI eerder is.

ook is ATI (VEEL) eerder met de budget modellen voor deze generatie en als de drivers af zijn komen ze met de nieuwe high-end voor deze generatie.

ligt t aan mij? of is er echt een gezicht te zien op de behuizing van de koeler? ik zie iig 2 ogen en een vorm van een hoofd

jouw monitor staat echt veel te licht, dat weet ik zeker.
maar je hebt wel gelijk. even in fotosoep gegooid en aan de levels getrokken en er komt een volledig gezicht naar voren.

@tank80
lelijk is hij inderdaad, maar dat heb ik met de meeste fysieke gfx op gfx kaarten.

Nou, daar gaat je valentijnscadeautje...

Wat ik me afvraag.Waarom hebben die nieuwe kaarten tegenwoording geen HDMI aansluiting? Of doen zijn via een converter ook audio over de DVI tegenwoordig?

Je geeft het antwoord zelf: uit de grafische kaart komt geen hdmi omdat... het de grafische kaart is en geen audio. De bandbreedte van de PCI-X slots gebruikt men liever voor de GFX dan om er audiosignalen overheen te gooien. Het lijkt me ook moeilijk om dat te combineren met een aparte soundcard. Om maar te zeggen: men werkt nu eenmaal modulair. Gelukkig voor ons, Tweakers. Je kan inderdaad eenvoudig van DVI naar HDMI gaan, maar je audio zal je toch apart moeten doen, hetzij van je onboard kaart, hetzij van je top-notch aparte soundcard. Bij laptops vind je wél vaak een hdmi aansluiting omdat daar alles geïntegreerd is op het moederbord.

[Reactie gewijzigd door YellowOnline op vrijdag 25 januari 2008 03:23]


Alle nieuwe highend kaarten van nvidia's 9 zullen net als de nieuwe ati's ook HDMI 1.3 met HDMI Audio onboard hebben. Genoeg bandbreete op de pci bus over voor dit soort feachers. De HDMI bus word wel veel belast zeker met 4k, 340 MHz (10.2 Gbps) dus maar net genoeg. Ik heb echt het idee dat die HDMI 1.3 bus snel dual-link moet worden voor meer bandbreete.

Eh, de nieuwste serie Radeon kaarten hebben al een audiochip aan boord hoor, juist om ook de audio mee te kunnen sturen door de HDMI uitgang :z

Slimme introductie van Nvidia, ik denk dat ze dit juist geplant doen. Rustig de laatste Utras laten uitleveren deze maanden. En een product mid range uitbrengen met de nieuwe core. Later wordt dan de snellere G100 geintroduceerd.
Ze kunnen beter elk jaar rond de kerst een goede Highend kaart verkopen die al een paar maanden stabiel draait, dan weer slecht te kunnen uitlever in een maand dat iedereen geld heeft.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:24 RS780G-moederbord met 64MB-framebuffer beduidend sneller
Vorige 20:12 Marktaandeel standalone blu-ray-spelers stijgt naar 93 procent
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011