Hoofdcategorieën

Blizzard erkent bestaan goudlimiet World of Warcraft

Door Paul Hulsebosch, vrijdag 18 januari 2008 12:26, views: 37.301

In World of Warcraft blijkt een limiet te bestaan voor de hoeveelheid geld die een speler kan bezitten. Twee gamers van het virtuele spel zijn, onafhankelijk van elkaar, tegen deze limiet aangelopen.

World of Warcraft heeft een goudlimiet Een medewerker van uitgever Blizzard Entertainment heeft tegenover een Duitse speler toegegeven dat er een limiet is aan de hoeveelheid geld die een karakter in het spel kan verzamelen. De grens blijkt te liggen op 214.748 goudstukken, 36 zilverstukken en 48 koperen muntjes. Omdat honderd koperstukken even veel waard zijn als een zilverstuk en honderd zilverstukken een goudstuk opleveren, is duidelijk dat Blizzard een signed integer van vier bytes, met een maximale waarde van 2.147.483.648, voor de spelersportemonnee gebruikt.

Hoewel er een limiet is aan de hoeveelheid goud die een karakter kan bezitten, is het maximale bedrag ruimschoots toereikend om alles te kopen wat los en vast zit. Zo is het voldoende om voor 43 spelers de felbegeerde Epic Flying Mount te kopen. Er werd al langer gespeculeerd over de maximale hoeveelheid geld die een karakter kan bezitten, maar Blizzard heeft het bestaan van een limiet niet eerder willen bevestigen.

Volgende 12:55
Vorige 11:54

Reacties

«  1  2  3  4  »

Dat probleem had ik nou ook bij de postbank :+

Opzich zou 't redelijk makkelijk op te lossen zijn door deze on te zetten naar een long integer als ik me niet vergis. aan de andere kant als je de waarde kijkt van atributen t.o.v. de hoeveelheid geld/goud in WOW, dan mist 't spel een belangrijk aspect van de economie. En wel inflatie. Want er komt onbeperkt goud bij, maar er is geen waarde daling van 't goud.

[Reactie gewijzigd door PROnline]


En wel inflatie. Want er komt onbeperkt goud bij, maar er is geen waarde daling van 't goud.
Het goud verliest z'n waarde niet, maar er zijn wel een aantal grote money sinks, zoals reagents, ammo, repairs, talents, etc.

Goud heeft een hoop waarde verloren met de komst van BC. En met de invoering van Daily quests.

Net zo bij de komst van WotLK waarschijnlijk.

Inflatie lijkt me alleen een probleem als dingen worden doorverkocht tussen spelers en die dan heel veel geld hebben. Als er maar genoeg items beschikbaar zijn dan daalt de prijs vanzelf vanwege het grote aanbod.

hoe ziek ben je als je zoveel virtueel geld hebt verzameld?? GET A LIFE!

Sommige mensen gaan niet meer questjes doen of monstertjes slopen, maar gaan in plaats daarvan de economy als spel zien en het auctionhouse beheersen. Als je dat een paar maandjes volhoud dan kan je dit soort bedragen halen.

Sommige spellen draaien hier helemaal om, zoals EVE online. Zo triest vind ik het dus nog niet.

Eigenlijk wel, er zijn enorm veel spelers die stoppen. Nu de meeste daarvan zullen wel hun goud doorgeven aan iemand maar vele kledingstukken hebben een pijnlijke waardevermindering omdat ze gebonden zijn aan het karakter.
Ook zijn er zaken zoals reparatie, eten, drinken, pijlen/kogels, allerhande stenen, ... die moeten gekocht worden in het dagelijks virtueel leven. Ook vele dure zaken zoals mounts zijn een zwart gat voor het geld.
Dus er is zeker en vast een manier waarop geld terug uit omgang gaat tussen de spelers ene kant en de server/blizzard aan de andere kant.

Opzich zou 't redelijk makkelijk op te lossen zijn door deze on te zetten naar een long integer als ik me niet vergis.
Er wordt juist een signed 32bit integer (long) gebruikt !

Er wordt juist een signed 32bit integer (long) gebruikt !

en..

is duidelijk dat Blizzard een signed integer van vier bytes, met een maximale waarde van 2.147.483.648

Niet dus. ;)


@ Hieronder.
Verkeerd gelezen.. :/ Iets te snel bijdehant willen zijn. |:(

[Reactie gewijzigd door houseparty]


Wel toch?
32 bit is toch 4 bytes.

@Houseparty

Zoals al vermeld, 4 Bytes = 32bits (binary digits).

Als toevoeging: signed betekent dat de Most Significant Bit (helemaal links) aangeeft of het getal positief of negatief is. Overigens snap ik het nut niet, of kan je ook een negatief saldo hebben in WoW?
Anyway, 32 bits waarvan 1 dus het 'tekenbit' is, komt neer op 2^31 mogelijke getallen, en dat is dus die 2.147.483.648.

[Reactie gewijzigd door .dani.]


In VB6 (en daarvoor) = long 32 bit's int. Vanaf VB.NET 2002 (.NET 1.0) is een Long een 64 bits Signed integer...

Ik denk toch niet dat WoW in VB geschreven is... niet echt relevante informatie dus. In c++ op een x86 is een long nog altijd 32 bits.

Maar op een x86_64 machine is een long dan weer 8 bytes :) Gewoon een int64_t gebruiken, dan heb je al dat gezeur ook niet.

Ik denk dat alle WOW-servers gelijk zijn, dus of allemaal 64 bit of allemaal 32 bit, dus dat gezeur hebben ze niet (dit soort gegevens staan natuurlijk niet bij de client opgeslagen).

wat voor ziek geval heeft in godnaam 214.748 goud gefixt? :P

Er zijn hele bedrijven die gericht zijn op het harvesten van zoveel mogelijk geld, die zullen wel zoiets hebben lijkt me. Die, en de spelers die al vanaf de eerste beta spelen.

En de rijke spelers die het kopen. Voor 33 euro heb je al 1000 goud ofzo :P

Voor 7086,68 euro weet je alles... :+

op zich niet zo heel moeilijk... ik kan makkelijk 1k gold per dag halen... dus tja maar 215 daagjes ;)

en daarnaast nog de AH bespelen... als je eenmaal 50k+ heb doe je dat veel makkelijker.

makkelijk 1k gold per dag?
Dat wil ik nog wel even zien hoor...

Yep, AH farmen is the way to go. Zit al met een totaal van 32k+ en 't is makkelijker om de AH te farmen dan zelfstanding de reagents enzo.

De persoon in kwestie is een gold farmer :+
Maar ff serieus...
Over inflatie, die is er wel degelijk. Door vraag en aanbod(de vraag is nogal hoog op sommige servers) is er eigenlijk wel inflatie. Want er worden alleen maar $$$ 'bijgeprogrammeerd' maar er verdwijnt niet echt iets
(tenzij je voor een zielige prijs je topzwaard aan de vendor verkoopt :P Met dit principe wil Blizzard 'de economie in stand houden').
Dus op sommige servers is er wel sprake van inflatie.

[off-topic]
Toen ik op Eonar begon kon ik zoveel koper op de auction zetten als ik wilde, maar het verkocht nauwelijks en voor weinig goud. Enkele maanden later was het ineens een tijdje een gewild en schaars product. En dan kon je ineens (relatief) meer goud vragen voor 20 copper bars.[/off-topic]

Hoe lang ben je dan wel niet bezig geweest om zoveel goudstukken bijéén te sprokelen?
Wel vreemd overigens dat Blizzard het nooit heeft bevestigd. Lijkt mij toch geen ramp, als je dit bevestigd.

als het bevestigd word is het niet meer leuk om er naar op zoek te gaan

zolang het onbekend blijft zijn er een boel mensen die dat limiet willen opzoeken
resulteerd in meer speluren

Aangezien de game 11 feb. 2005 gereleased is doe ik een wilde gok en zeg ik: 3 jaar? ;)

Das inderdaad een wilde gok; misschien zijn ze wel pas na 1 jaar begonnen...
Alsof tijd de absolute factor is. 'Hoe' is wellicht interessanter.

Daar heb je gelijk in hoor, maar ik zat er toch niet ver af met mijn voorspelling: :)
bron
Unowiel: Since when do you play WoW and how many hours do you approximately play each week?
Tyram: I am playing WoW since february 2005 and I play around 35-40 hours during the week.

Ik zou zeggen, (in de ogen van Blizzard) Als de limiet is bereikt, dan het aantal speluren opslaan. Wacht tot een bepaald aantal spelers de limiet hebben bereikt. Bijvoorbeeld 1000

Tel alle speluren van de 1000 spelers op en deel dat weer door 1000 en voila, het gemiddeld aantal speluren

als het dataformaat gekend is kan er misschien een exploit voor geschreven worden dmv een buffer overflow oid

Kun je voor heel je guild zo'n ding kopen...:)

je kan altijd nog een 2e char aanmaken en daar de helft naar funden lijkt me...

Het is toch niet zo heel raar dat er een limiet aan zit? ze zouten er een iets grotere variabele van kunnen maken wanneer het echt een probleem zou zijn, maar ik kan me neit indenken dat iemand er echt moeite mee heeft. Anders moeten ze maar gewoon in items gaan investeren :p

Nee, want wat heb je eraan om voor 43 personen een epic flying mount te kopen ;)
Lekker laten gaan dus. Alhoewel je zo wel makkelijk een guild kan oprichten en iedereen boosten naar een hoog level :P

Die 2 gasten hebben echt tijd te veel gehad. Ik denk ook niet dat het heel erg nuttig is wanneer ze er nu iets aan gaan veranderen, aangezien dit soort types dan gewoon domweg verder goud gaan farmen.

Ik denk eerder dat dat gasten zijn die de hele dag bij de auction hall staan - wellicht eea craften, en verder alles wat concurrentie heet gewoon uitkopen en zo kunstmatig de prijs hoog houden. Tegen deze 2 heren (of dames) kan ik alleen maar zeggen: ga een keer wat leuks doen, zoek een goede raidguild of ga lekker pvp'en.. want met gold is niet alles te koop ;p En ja, kunstmatig hoge prijzen zijn een issue, ook op 'mijn' realm.

1 van die gasten heeft bevestigd dat hij het spel zag als een trading game, hij heeft zn karakter tot het maximale lvl gebracht nu dus lvl 70 en is daarna dingen gaan op kopen van de AH en heeft er spul van gecraft en weer verkocht om daar profit mee te maken dus eindeloos farmen neej.

"Met gold kan je gold maken" zeg ik altijd maar :)

Krijgen ze nou ook een overflow?

Speler heeft 214.748 goudstukken, 36 zilverstukken en 48 koperen muntjes. Pakt één koperen munt aan loot op en heeft niks meer :D

[Reactie gewijzigd door Sijmen]


Sterker nog, een schuld van -214.747... :X


Juist daarom! Er kan een + én een - voor. Was het een unsigned zou het 0 worden.

32 bit signed integers lopen van -2.147.483.648 tot -2.147.483.647
32 bit unsigned integers van 0 tot 4.294.967.296

Dus het artikel klopt niet, 2.147.483.648 past niet in de signed integer.

En voor unsigned zou het dus gewoon 2.147.483.649 worden

Kleine correcte: 32 bit unsigned integers lopen van 0 tot 4.294.967.295

En signed integers van -2.147.483.647 tot 2.147.483.648

Dat is niet zo, negatief heeft altijd 1 getal meer omdat de 0 positief is.

0 is neutraal oftewel ertussenin. Deze is niet positief maar ook niet negatief.
Probeer maar: met 0 euro iets gaan kopen of je tegoed van de bank halen omdat het positief is.
Zeker als je iets wil kopen terwijl je 0 euro hebt kan een behoorlijk negatieve ervaring zijn.

Dus JUIST het negatieve getal. Unsigned bedoel je.
De tekst zegt het immers zelf ook signed 4 bytes:
2^32 / 2 = 2.147.483.648

Maar ik mag hopen dat WoW in ieder geval de overflow voorkomt.

overflow zou ik niet weten, heb nog nooit zoveel gold gehad, maar de andere kant op werkt het iig niet :+

Een oud spel, MuOnline, had dit probleem daadwerkelijk - en niet alleen voor geld, maar ook voor eigenschappen als strength, intelligence, etc.

Op zich op de officiele servers geen probleem, maar er was een heftige underground aan private servers die mensen lieten 'resetten', char naar level 0 met behoud van stats, als je dan maar lang genoeg wacht komen mensen over de limiet heen. Die was trouwens 32.768, ergo een signed 16 bit integer.

Altijd leuk om emailtjes te krijgen van spelers met compleet uitgemaxde characters die vragen of je asjeblieft hun char weer hun oude stats terug wilt geven :+

Dat is niet het probleem van Mu, dat is het probleem van de private servers. En tsja, Webzen gaat natuurlijk geen support op Private Servers leveren(Ook op hun eigen games geven ze slechte support, maar das een andere discussie).
Overigens waren die limieten aan te passen, er zijn zat private servers die doorliepen tot max stats van 65536. En dat je aan je goud limiet zat kwam niet omdat je resette, maar omdat private servers de droprate aanpassen en je dan soms met 1 kill al aan de max.

SimCity2000 en TransportTycoon2 hadden ook diezelfde euvels ;).
Volgens mij ging minimaal een van beiden dan naar -2 miljard.
Maar 't is een lange tijd geleden dat ik dat gespeeld heb.

Ze kunnen geen goud meer aannemen, zodra ze willen traden oid dan komt er te staan "At gold limit".

Bron: http://kotaku.com/346311/did-you-know-wow-has-a-gold-limit

En nog een screenshot van het gesprek dat die Duitser had met een GM toen hij de limiet bereikte.

Hij zegt dat 't geen bug is... Eigenlijk vind ik van wel. Er zijn te weinig bytes gebruikt voor 't geld.


Een medewerker van uitgever Blizzard Entertainment heeft tegenover een Duitse speler

lees niets over een goldfarmende chinees

De goldfarmers zijn ook geen eigenaren van de accounts maar juist in dienst genomen door de eigenaar.

Mag ik niet hopen, als je zo veel goud hebt en zo weinig weet te verkopen op ebay, dan ben je slecht bezig als chinese goldfarmer :P

als jij had gelezen, had je kunnen zien dat er eentje op een duitse server zat. Niet bepaald de voorkeur server van een Chinees gok ik :)

Het zijn eerder de Roemeense/ Bulgaarse/ Poolse loonslaven waar je het over hebt. Op Tweakers stond al eerder zoiets over goldfarmers.

Als je zo'n character verslaat krijg je dan al zijn geld? Zou best lullig zijn zeg maar :p
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:55
Vorige 11:54
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: