Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 12.754 •

Ron Gilbert, de man achter de humoristische spellen Monkey Island en Maniac Mansion, werkt aan een nieuw spel. Hij omschrijft zijn nieuwe game Deathspank als een kruising tussen Diablo en Monkey Island.

De afgelopen vier jaar probeerde Gilbert zijn idee te slijten, maar kon geen gewillig oor bij uitgevers vinden. Hierin is verandering gekomen nu Hothead Games het spel als een serie losse afleveringen zal uitgeven, vertelt Gilbert op zijn blog. Het is nog niet bekend wanneer het spel uitkomt.

In de eerste aflevering van de rpg-adventure, Deathspank: Episode One: Orphans of Justice, wordt de hoofdrol vertolkt door Deathspank, een figuurtje dat ontstond in een van de strips van Gilbert.

Gilbert verwierf onder meer bekendheid met Scumm-engine die hij in 1987 ontwikkelde toen hij bij Lucasarts werkte. Deze engine was een van de eerste engines die een game-engine combineerde met een programmeertaal. Scumm is onder andere gebruikt voor Maniac Masion, The Secret of Monkey Island, Full Throttle en Sam & Max Hit the Road.

Tim Schafer, een oud-collega van Gilbert die bij Lucasarts aan diverse adventures heeft gewerkt, werkt ondertussen ook aan een nieuwe game. Brütal Legend gaat over Eddie Riggs, een roadie van een rockband. Muziek speelt dan ook een grote rol in het spel, waarin de speler zichzelf kan verdedigen met een gitaar en een bijl. Acteur en zanger Jack Black zal de stem van de hoofdfiguur op zich nemen.

DeathSpank - poster

Reacties (47)

Echte adventures waren de afgelopen jaren dun gezaaid en LucasArts molk vooral het Star Wars genre uit (zeer begrijpelijk) daar ze toch in de jaren 90 naast Sierra het ontwikkelhuis waren voor intelligente en humoristische adventures.

Mooi dat deze bedenkers de moed niet hebben opgegeven en zijn blijven produceren.
Inderdaad! Ik mis de leuke adventures ontzettend! Vroeger had je er zo veel. Wie herinnert zich bijv. nog "Les Manley lost in LA"? De larries (alhoewel die in latere versies erg flauw werden), Sam & Max, Maniac Mansion (mijn all time favourite, zo vaak uitgespeeld!), Day of the tentacle, etc..

Dit spel kan bij voorbaat al rekenen op mijn centjes :)
Day of the Tentacle _/-\o_ is trouwens Maniac Mansion 2, je kan zelfs in een van de kamertjes het hele spel van maniac manision spelen met je characters :D
Kijk dan vooral ook uit naar deze titel:

A Vampyre Story, zelfde genre als DoTT en MI3.
A Vampyre Story
Tell Tale Games (van Sam en Max) heeft nog wel klik avontuurtjes. Helaas is de site nu even down, maar kijk later maar eens op die site. Bone lijkt me hilarisch. Kwam ik laatst toevallig ergens tegen, ga hem nu net proberen.
"You fight like a dairy farmer.
- How appropriate, you fight like a cow!" :)

[Reactie gewijzigd door j0bro op 10 januari 2008 13:40]

-You look like a monkey in a neglige

-Do I look that much like your fiancee?

Good times :P

EDIT: Heb ze laatst nog mbv ScummVM op men Nintendo DS gespeeld. Aanrader!

Speelde het al toen ik klein was en nog geen woord engels kende, gewoon lekker klikken :Y)

[Reactie gewijzigd door Crackh34d op 10 januari 2008 13:51]

Oh geweldig deze teksten.
>>FLASHBACK<<
Ik krijg direct het gevoel weer terug van vroeger. SUPER!

Met Murray the evil skull... :)
Super gaaf, runaway was ook al erg leuk.
Heel goed dat ze weer adventure games gaan maken die "gewoon leuk" zijn ipv dat ze weer een spel maken met een nieuwe nog mooiere 3e engine en 200 extra wapens ofzo.
Zelfs als er maar de helft aan humor van de Monkey Island, Maniac Mansion en Day of the Tentacles in zit wordt 't een mooi spel!
Day of the tentacle...zucht :)
Ik voel me oud...ik hoor me zeggen "vroeger was alles beter"

Verder ben ik niet zo kapot van het "episode" idee, geef mij maar een adventure waar je weken over kan doen.
De investering voor een grote adventure is enorm. Zeker omdat nu geen enkel games bedrijf zijn nek wil uitsteken om ziets te maken. Door met episodes te werken kun je de kosten redelijk binnen de perken houden, mocht de game niet aanslaan.
DoTT, en jij voelt je oud? Rekel!

Ik kan nog steeds heel Maniac Mansion dromen. Uit 1987 of zo.

"Is this a prank phone call? It doesn't sound like a prank phone call, there's no heavy breathing. Here, let me show you how to do it..."
tssss is dat een dedicated bootfloppy :+

IK had tenminste een algemene bootfloppy gemaakt die helemaal afgetweaked was 8-)

Ik haalde met soundblaster en muisdriver wel 610 kb conventioneel geheugen... het resultaat van jaren finetunen van m'n hardware settings en autoexec.bat en config.sys

Ja toen ik 10 was, was ik al een echte tweakert :z

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 11 januari 2008 01:17]

Ach ja, de strijd om de kB... heerlijk was dat. Mouse drivers zoeken die nog minder geheugen innamen etc. :)
DoTT was van Tim Schafer, niet van Ron Gilbert.
Gaaf ben echt een fan van monkeys island vooral de eerste delen was voor die tijd echt geniaal ! vind het super dat adventures nog steeds gemaakt worden toppie :)
Hoe zit het verband tussen scummvm en scumm zelf?
Onlangs nog scummvm op de xbox gegooid met 2 monkey islands en dott. Good old times inderdaad. Ik had echter wel heel snel de swordmaster verslagen met alle juiste verwensingen, terwijl ik het idee had dat ik daar vroeger uren over gedaan heb...

Ik ga me abonneren op die episodes in ieder geval, maar zou het zeker wel lekker vinden om in 1 ruk lekker door te spelen tot het einde en niet to be continued om 3 uur snachts te zien en dan een paar week te moeten wachten op episode 2.
Hoe zit het verband tussen scummvm en scumm zelf?
SCUMM is een engine (interpreter) die gebruikt werd om spellen te maken.

ScummVM is een open-source implementatie van deze interpreter die de originele interpreter vervangt zodat je de spellen van toen op hedendaagse platformen kan spelen.
Een adventure in apart downloadbare episodes schijnt sommige ontwikkelaars goed te bevallen. Een goed voorbeeld hiervan is Sam & Max, dat uitgebracht is door Telltale games. Je kan elk verhaaltje apart downloaden voor een euro of 6-7.
Iemand een idee wat dit gaat worden? Vast geen MMORPG á la Diablo met DeathSpank tekenstijl en/of characters, sowieso zijn er wel onderdelen uit Diablo en Monkey Island die ook in DeathSpank terugkomen: gameplay, schedels(? :P), point-and-click (niet denk ik), adventure, MMO, misschien MMORPG? Ik denk/hoop een MMO shooter met RPG elementen maar dan niet FPS, meer worms3d (lollig knallen/3rd person view) / Alien Hominid (sarcasme/cynisme/cartoony/shoot-em-up) / GTA-style (rampage/360º-spray). :P
The episodic game follows the thong-tastic adventures of a misguided hero named DeathSpank, a character that first appeared on Gilbert's Grumpy Gamer website in a series of animated comics he penned with long-time creative collaborator, Clayton Kauzlaric.
Bronnen:
Hotheadgames.com
Oh Crap!!!

[Reactie gewijzigd door m0nkey op 10 januari 2008 14:05]

Scumm is onder andere gebruikt voor Maniac Masion
Daarom staat Scumm dus ook voor Script Creation Utility for Maniac Mansion.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013