Hoofdcategorieën
Device Settings

Nederlandse ontwikkelaar Spellborn zoekt testers

Door Paul Hulsebosch, dinsdag 8 januari 2008 15:56, views: 15.062

De Nederlandse mmo The Chronicles of Spellborn is in de laatste fase van zijn ontwikkeling beland. Ontwikkelaar Spellborn is op zoek naar testers om de laatste puntjes op de i te zetten.

Spellborn werkt al sinds begin 2005 aan de mmo en had deze aanvankelijk in 2006 op de markt willen brengen. Nadat de officiële introductie echter vier keer werd uitgesteld, hoopt de ontwikkelaar nu dat het spel nog dit kwartaal wordt afgerond. De kans dat dit daadwerkelijk lukt, lijkt klein, omdat Spellborn zijn mmo nog niet door gamers heeft kunnen laten testen. De Nederlandse ontwikkelaar heeft daarom het Scheveningse gamecafé The Game Syndicate afgehuurd om gamers met het spel te laten kennismaken.

Spellborn zegt dat er niet alleen hardcore gamers gezocht worden; het bedrijf hoopt dat ook minder ervaren spelers en consolegamers de mmo willen testen. De feedback die de ontwikkelaar van testers krijgt, wil het bedrijf gebruiken om zijn game te verbeteren. Geïnteresseerden kunnen zich melden via de website van The Game Syndicate.

Vrouwelijks Daevi, één van de rassen in TCoS
Volgende 16:35 Toekomst ov-kaart op losse schroeven na hack
Vorige 15:07 Rechter haalt streep door heffing op mp3-spelers
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Wat ik er van heb gezien op de verschillende screenshots lijkt het eigenlijk op "meer van hetzelfde."

Het ziet er wel aardig uit, leuk om te proberen, maar verder helemaal met bimm eens. Waarmee zou deze game zich moeten onderscheiden van de gevestigde orde?

Is dit weer zo´n soort spel als WoW?
En moet je hier ook per maand oid betalen of is dit eenmalig en dan kan je voor altijd op de servers spelen?

concept van mmo is maandelijks betalen indien je dat nog niet door had

mmo -> levende wereld, continu online, maandelijkse kosten
online rpg (rts, fps, etc) -> statische wereld, soms continu online, éénmalige kosten (soms maandelijkse kosten, voorbeeld: hellgate london)


maar on topic: als ik dat screenshot bekijk wat op deze pagina staat... helaas een flinke misser.. maarja dat is puur gekeken naar de graphics van deze screenshot (en nu ook gekeken naar de rest van de screenshots, zelfde conclusie)

ik weet dat is wel te klein gekeken, maar tegenwoordig moet een mmo van goede huize komen om uberhaupt iets te betekenen in de ze wereld. Dat is gekeken naar graphics, speelstijl en soort wereld.

[Reactie gewijzigd door djmulder op woensdag 9 januari 2008 09:07]


Niet helemaal waar, Guild Wars is ook een MMO, en daarvoor hoef je niet maandelijks te betalen. Zo zijn er wel meer MMO's met de mogelijkheid om gratis te spelen, zoals bijvoorbeeld Silkroads Online.

Guild Wars is maar half een MMO. Het is een verzameling van losse lokaties die geheel los van elkaar staan (instance based)

Over het maandelijks betalen:
ofwel je betaalt iedere maand ofwel je brengt om de zoveel maanden een betaalde update uit... ;)

GuildWars is inderdaad niet helemaal vergelijkbaar met andere MMO games die vaak wel maandelijkse (of in ieder geval enkele keren per jaar) updates kennen die met de maandelijkse kosten betaald worden.

Instance based komt in meer MMOs voor (WoW, D&D Online, LotR online etc). GuildWars onderscheid zich door betaalde uitbreidingen die vaak los van de originele gebieden staan.

Zodra je een spel massaal online en realtime met anderen kan spelen is het een MMO. Punt uit.

Hoe vaak men met updates vormt absoluut geen deel van de definitie van een MMO. Net zomin als de betalingsvorm. En dat instance-based bepaalt ook niet of een game MMO is (zoals batavier zegt, wordt het overal en nergens gedaan).

guild wars is geen MMO...

absoluut niet...

het is een instance based multiplayer RPG met online elementen... zelfs de makers erkennen dit.. sterker nog..zo wordt het verkocht

veredeld diablo zeg maar...

EN daarbij ... het is een statische wereld, één van de key elementen waarmee een spel zich een MMO mag noemen.


edit: ok toegegeven...ik zat net de site te lezen..ze zijn van hun originele opmerking afgestapt :P maar nog is het geen MMO, het heeft de kenmerken niet van een MMO, simpel. Toen ik nog GW speelde werd het zo verkocht O-)

maar het gebied tussen: mmo <-> multiplayer rpg is vrij grijs... vandaar dat het een beetje verwarrend is allemaal.. makkelijkste kenmerk is dat een multiplayer RPG gebaseerd is op singleplayer content


nog een edit: daarbij, natuurlijk bestaan er gratis MMO's..maar zeg 99% van alle doorontwikkelde MMO's bevat een vorm van betaling (zelfs die "gratis" MMO van Disney, die heeft in game content dat je kan kopen)

[Reactie gewijzigd door djmulder op woensdag 9 januari 2008 10:54]


Volgens jouw definitie van "MMO" is Guild Wars geen MMO, volgens de definitie die de rest van de wereld gebruikt wél.
MMO = Massive Multiplayer Online. Is het online, is het multiplayer, laat het veel multiplayers toe ("massive" slaat op het aantal multiplayer, niet op het formaat van het spel (hoewel dit vaak wel een noodzakelijk gevolg hiervan is)), dan is het een MMO.

euh volgens mij snap je het niet helemaal

"de rest van de wereld" gebruikt de definitie MMO hoe ik em juist opklopte (zoek maar wikipedia, voor gemak maar even linkje: hier en hier (en ook hier toegegeven dat het "raar" is dat GW in hun lijst staat, terwijl het hun eigen definitie tegenspreekt, maarja het is en blijft wikipedia;))

dat de bewoording "Massive Multiplayer" slaat op zelfs FPSjes, ja daar heb je gelijk in...maar zo wordt in "de rest van de wereld" het concept MMO niet toegepast

[Reactie gewijzigd door djmulder op woensdag 9 januari 2008 12:14]


Linkje naar de site van het spel: http://www.tcos.com/


ehm want? ik zie niet echt waar je op doelt.

Los van het feit dat ze goede webdevers hebben, zie ik de link niet met uitstekende gameplay ofzo :S

edit: ah, vandaar... heb zelf namelijk geen problemen bij die site ;) dus vandaar.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op woensdag 9 januari 2008 00:30]


Het was sarcasme denk ik :D, de site laad traag...

Inderdaad... schiet niet echt op. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over het spel zelf. Hoop ik. :)

En weer een fantasy MMO... Leuk dat ze het proberen, maar wie gaat dit verkiezen boven de drie dozijn andere fantasy MMO's? Waarom geen SF thema, of iets historisch, of iets in de 'echte' wereld? Zo beperkt kan het MMO genre toch niet zijn, dat alleen fantasy-RPG's erin werken?

Games moeten juist niet zijn zoals "de echte wereld" Daarvoor kan je beter naar buiten gaan ;) Second Life wordt toch ook niet door echte gamers gespeeld.
Geen SF mmorpgs op de markt? Wat is EVE, entropiauniverse, City of Heroes, tabula rasa.

Ik denk dat je er niet veel van begrijpt aangezien je fantasie beperkt noemt...

Ik bedoel meer dat het zich in de echte wereld afspeelt, niet dat het exact moet zijn als de echte wereld. Er zijn genoeg prima spellen die zich in de echte wereld afspelen, en niet in een futuristische of juist fantasy-wereld.

Verder beweer ik nergens dat er geen SF MMO's zijn. Ik vraag me af waarom ze (bijvoorbeeld) geen SF thema kiezen. Daar zijn minder veel minder MMO's van dan van altijd weer die fantasy.
Ik denk dat je er niet veel van begrijpt aangezien je fantasie beperkt noemt...
Ik denk dat jij niet veel van mijn post en van het begrip 'fantasy' begrijpt. ;) Ten eerste heb ik het over fantasy als genre en niet over fantasie, en ten tweede noem ik nergens iets 'beperkt.'

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op dinsdag 8 januari 2008 16:23]


futuristisch kan nog steeds de echte wereld zijn, net zoals middeleeuws dat is. Je verwart "echt" met "hedendaags"

Kan je dan wat specifieker uitleggen hoe zo'n MMO er dan uit zou moeten zien? In plaats van Orks de Irakezen als vijanden en quests als "vind Osama Bin laden" Reward: AK-74
Ik snap wat je bedoelt maar naar mijn ervaring zijn MMO's juist zo populair omdat deze afwijken van 'real life' en waar dingen gedaan kunnen worden die normaal niet kunnen.

Waar stopt SF en begint fantasy?

Bijvoorbeeld iets met internationale spionage? Of GTA Online, met bendeoorlogen bijvoorbeeld?

Naar mijn idee zijn MMO's zo populair omdat je met z'n allen iets kan doen wat je in het echt niet (zomaar) kan. Zoals de superspion uithangen en een hoge legerleider uit een schurkenstaat elimineren, of met een groepje vrienden een soort Gone In 60 Seconds actie uitvoeren en een stel auto's stelen zonder dat een andere groep spelers dit merkt.

Bovendien, er zijn genoeg singleplayer spellen die zich in deze wereld afspelen. Die vinden gamers toch ook leuk? Waarom zou dat anders worden zodra ze die spellen met duizenden tegelijk kunnen spelen?

Ik kan me herinneren dat er ooit een MMO was aangekondigd dat draaide om een Cthulhu-achtig geheim met oude verborgen goden die zich klaar maken om de aarde over te nemen. Dat zou zich afspelen in de hedendaagse wereld, en toch met bovennatuurlijke thema's werken. Ook een aardig voorbeeld van het feit dat er zoveel meer met MMO's te doen is dan altijd maar met zwaarden en toverspreuken orcs en elfen te lijf gaan.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op dinsdag 8 januari 2008 16:41]


Games moeten juist niet zijn zoals "de echte wereld" Daarvoor kan je beter naar buiten gaan ;) Second Life wordt toch ook niet door echte gamers gespeeld.
Geen SF mmorpgs op de markt? Wat is EVE, entropiauniverse, City of Heroes, tabula rasa.

Ik denk dat je er niet veel van begrijpt aangezien je fantasie beperkt noemt...
Fantasy kan op zich vrij uitgebreid zijn als je het in het woordenboek opzoekt ja.
Maar in de praktijk komt het toch vaak neer op een beetje middeleeuws-achtige sprookjesachtige wereld met veel tovenaars, mythische beesten, ruige natuur, en andere vaste terugkerende elementen.

En wat je zegt over de echte wereld: je kan ook denken aan iets als Grand Theft Auto. Dat speelt ook min of meer in de echte wereld. Dan hoeft het nog niet meteen realistisch te zijn, maar het is wel een min of meer herkenbare "realistische" omgeving. En daar zijn gamers (in het geval van GTA ten minste) bepaald niet vies van.
Zoiets zou ik me ook in een MMORPG variant kunnen voorstellen, of iets maffia-achtigs, of een feodaal Japanse wereld ofzo, ik verzin maar een paar dwarsstraten die niet onder "Fantasy" als zodanig vallen.

Daar heb je zeker gelijk in. Helaas worden er nooit grote stappen gezet door grote bedrijven als Blizzard. Kleine bedrijven die verder gaan met fantasy worden vaak niet begrepen en hebben weinig kans ontdekt te worden door de grote massa.

Dat zou natuurlijk geweldig zijn (Mafia :9~ ) De vraag is, is het wel haalbaar en blijft er nog iets van over als het als MMO omgebouwd wordt?
Stel GTA en Mafia eens voor zonder een verhaallijn.

GTA is het schoolvoorbeeld van een free roaming game. Die hebben juist geen verhaallijn nodig, die maak je zelf. Mafia had een verhaallijn, maar gewoon rondlopen in die enorme stad en hier en daar een opdracht vervullen was ook leuk. Werkt prima wat mij betreft.

Zal het anders proberen te zeggen.
In GTA kwam je nergens als je de missies niet deed, je moest namelijk de andere eilanden unlocken door deze missies te doen. Installeer GTA VC nog maar eens en doe geen missie, kijken hoelang het leuk blijft?

Ik probeer aan te geven dat het (technisch) heel moeilijk is om een spel als GTA om te zetten in MMO. MMO's hebben veel actieve spelers nodig om leuk speelbaar te zijn voor iedereen. Deze mensen moet je dus op een of andere manier online krijgen en houden. Na 100 uur GTA spelen ben ik wel weer toe aan iets anders dus er moet nog heel wat gebeuren eer ik dit maanden achter elkaar zou spelen.

Zal het anders proberen te zeggen.
In GTA kwam je nergens als je de missies niet deed, je moest namelijk de andere eilanden unlocken door deze missies te doen. Installeer GTA VC nog maar eens en doe geen missie, kijken hoelang het leuk blijft?
Je beweert nu dat een spel niet leuk is als je het niet speelt? Nee, dat lijkt me logisch.
Ik probeer aan te geven dat het (technisch) heel moeilijk is om een spel als GTA om te zetten in MMO. MMO's hebben veel actieve spelers nodig om leuk speelbaar te zijn voor iedereen. Deze mensen moet je dus op een of andere manier online krijgen en houden. Na 100 uur GTA spelen ben ik wel weer toe aan iets anders dus er moet nog heel wat gebeuren eer ik dit maanden achter elkaar zou spelen.
En bedenk nu eens dat iets als World of Warcraft geen MMO zou zijn, maar een single player game. Je kan nog steeds een grote wereld verkennen en quests volgen voor beloningen, maar de interactie met andere spelers is weg. Zou je dat wel maanden achter elkaar spelen?

Zal het anders proberen te zeggen.
In GTA kwam je nergens als je de missies niet deed, je moest namelijk de andere eilanden unlocken door deze missies te doen. Installeer GTA VC nog maar eens en doe geen missie, kijken hoelang het leuk blijft?

Ik probeer aan te geven dat het (technisch) heel moeilijk is om een spel als GTA om te zetten in MMO.
Zoals GTA VC en SA nu zijn is het inderdaad niet geschikt voor MMO, maar het ging mij meer om de "setting" als voorbeeld voor iets wat anders is dan de gemiddelde fantasy MMO omgeving.
Je zou de missies die je nu hebt om eilanden enzo te unlocken natuurlijk kunnen omzetten in "quests" of iets anders vergelijkbaar zoals bij World of Warcraft enzo om mensen geinteresseerd te houden.
Nadeel is wel het turn-based karakter en het random element dat je bij veel RPG´s hebt, terwijl je bij GTA ofzoiets zoals het nu is vooral afhankelijk van je eigen drivings kills en schiet skills, en niet van toeval; zo van je schiet 4 kogels en er gaat er standaard maar 1 raak. Dat principe zou heel zo´n spel verneuken naar mijn idee, maar er moet wel iets op gevonden worden want anders is het bijna niet geschikt voor MMO denk ik.

TCOSB is zeker anders dan de gemiddelde MMORGP door zijn targetting e.d.

Ik zit zelf al maanden in de beta tester zone. Erg jammer dat er zo veel wordt uitgesteld

[Reactie gewijzigd door roy-t op dinsdag 8 januari 2008 16:39]


Wat is er nog meer anders aan dan? Targetting alleen trekt mij niet over de streep.

Er was wel een prachtige SF MMORPG waar ik jaren plezier aan heb beleefd en dat was Anarchy Online.
Dit was puur SF
Met twee facties, Omnis en de Clans
Met prachtige schietwapens en leuke classes was dit erg leuk om te spelen, verslavend zelfs.
Blizzard heeft hier vanaf gekeken hoe ze dingen in hun spel konden verbeteren en ze hebben het ook verbeterd.
Daarbij zijn de graphics in WoW nog steeds subliem en nog geen andere mmorpg geizen die daar tegenop kan.

Anarchy Online is van Funcom, ik geloof dat je het nu zelfs gratis kan spelen maar het is nu wel erg verouderd.

Tja we hebben:

WoW - Fantasy
Warhammer Age of Recconing (W.A.R.) - Fantasy
EVE - Sci-Fi
Conan - Fantasy
Stargate Worlds - Sci-Fi
Pirates of the Burning Sea (PotbS) - Medival
Second Life - Real-life sim
Lords of the Rings: Online - Fantasy
Tabula Rasa - Sci-Fi
RF-Online - Sci-fi

en noem maar op, denk dat er ongeveer evenveel sci-fi MMO's als Fantasy MMO's, ik weet echter niet precies waar je MMO's zoals City of Heroes/Villans moet scharen, fantasy aangezien er geen superkrachten bestaan? of toch Sci-fi.

Histories krijg je zoiets als PotbS , Roma Victor etc.

Zoals je ziet genoeg keuze uit vele genre's, echter zijn er veel mensen die of niet weten dat deze games bestaan, of niet spelen omdat ze dan wel niet maandelijks moeten betalen... daargelaten of ze uberhaupt kunnen betalen (niet iedereen heeft een creditcard, of kan aan timecards komen)

Vind je commentaar dan ook een beetje een non-issue ;)


Wat is daar op tegen, zolang het ook nog nieuwswaarde heeft?

Nieuwswaarde is nogal subjectief, want van hoeveel games zijn er niet open of closed beta tests? Ik heb bijvoorbeeld zo geen nieuwsitem gezien over Hellgate London?

In dit geval zou ik zeggen dat een Nederlandse ontwikkelaar die een live test/demo gaat doen op een lokatie in Nederland redelijk nieuwswaardig is voor een Nederlandse nieuwssite.

Aangezien we hier nou niet echt barsten van de ambitieuze studios is het wel een leuk gegeven. Ik hoop ook van harte dat het spel aan gaat slaan :)

Dan zit je denk ik niet op de juiste sites Shaidar :)

Ik neem aan dat Spellfborne een tweakers nieuwsfeit is omdat het hier een nederlandse ontwikkelaar gaat, net als met Killzone komen deze nederlandse ontwikkelaars wel aan bod op sites zoals Tweakers.net.

Ik bedoelde dat ik geen nieuwsitem over Hellgate gezien heb op T.net natuurlijk :p

Ik zat al een half jaar geleden in de closed beta, of nog eerder zelfs, nadat ik al een jaar eerder geregistreerd had. Toen stond het in de planning voor twee maanden daarna ofzo, en toen was het nog niet te doen, omdat de helf het niet deed, er geen unstuck was ( was in een afgrond gevallen ), en er maar één stukje wereld was.

Moet toch zeggen dat de screen nogal afwijks van de concept.
Shadows kunnen beter.
Maar zeker goed gelukt.

Website is best vet gedaan.
Wallpapers ontbreken nog. Edit: ah vaag, de wallpapers zitten in de "movies" sectie.

De game ziet er niet verkeerd uit, maar voelt een beetje als "meer van hetzelfde".
Maar grafisch beter dan warcraft.
Denk niet dat het snel een echt grote hit word, tenzij ze met iets echt vernieuwends komen.
Everquest lijkt er redelijk veel op qua vergelijking.

Dat het een nederlandse developer is moet wel meetellen tuurlijk, men moet trost zijn op software van eigen bodem, en dit is ver ver verreweg beter dan het cdtje van 5 gulden A2 racer. >_<
Ga em denk wel een keer proberen als ie wat meer uit de beta is.

[Reactie gewijzigd door bbr op dinsdag 8 januari 2008 16:31]



Ja, had em al in de edit er achter staan.
Beetje jammer dat er geen wallpapers met babes tussen staan zoals de meeste games doen de laaste tijd ;)
Dat is altijd toch wel goeie reclame.


"zozo lekker ding op je desktop"
"ja, van www.tcos.com, best vet spel trouwes"

[Reactie gewijzigd door bbr op woensdag 9 januari 2008 09:21]


Dit is inderdaad een spel dat in opzet vergelijkbaar is met World of Warcraft. Een online rollenspel in een fantasiewereld. Het zakelijke model is nog niet bekendgemaakt, dus ook niet of er een abonnement genomen dient te worden.

Dit is niet zoals wow, want je moet zelf richten ipv lame "click" 1,2,3,4,5,6 dood :P

Opzich niet heel erg. Is alleen dat ze hiermee wel zorgen voor een mindere toegankelijkheid. WoW is onderandere groot geworden door de makkelijke besturing.

Zelf mijn moeder die kan het en ze is echt niet de enige. :+

Als het volgende ook geldt is dat wel een beetje verrot

"NIEUW LEDENSYSTEEM @ TGS DEN HAAG vanaf volgende week!
vergeet je geldige id kaart niet, zonder id geen gamen!!
iedereen moet lid worden."

Lo,

Lau van TGS hiero, voor dit soort events geld dit (natuurlijk) niet :) gaat alleen op voor onze reguliere klanten..
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:35 Toekomst ov-kaart op losse schroeven na hack
Vorige 15:07 Rechter haalt streep door heffing op mp3-spelers
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011