Hoofdcategorieën

Foto's en details Geforce 9800GX2 uitgelekt

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 4 januari 2008 11:58, views: 36.418

Er zijn foto's en specificaties op internet verschenen van de Geforce 9800GX2, de high-endkaart die Nvidia in februari zou uitbrengen. De kaart bevat twee gpu's en wordt de opvolger van de Geforce 8800 Ultra, het huidige vlaggenschip van Nvidia.

Eind december dook het bericht al op dat de 9800GX2 twee gpu's zal bevatten en op 19 februari geïntroduceerd zal worden. Hardocp heeft nu de eerste afbeeldingen en enkele specificaties van de kaart in handen gekregen. Volgens de site bevat de nieuwe GX2 twee op 65nm geproduceerde 8800-gpu's die in sli-opstelling op een enkele kaart zijn geplaatst.

De Geforce 9800GX2 zou dertig procent sneller zijn dan de 8800 Ultra, over 256 streamprocessors en 1GB geheugen beschikken en ondersteuning bieden voor quad-sli, stelt Hardocp. De kaart zal dus waarschijnlijk met 512MB per gpu worden uitgerust, waar eerder sprake was van tweemaal 768MB. De site spreekt verder de verwachting uit dat de kaart pas eind februari of begin maart zal verschijnen.

GeForce 9800 GX2 Onderkant

Volgende 12:59
Vorige 11:42

Reacties

«  1  2  3  4  5  »


Bij mij kan er een van 31 cm in, mijn 8800gts is 23 cm. Volgens mij is deze kaart ook gewoon 23 cm hoor, hij lijkt niet apart veel groter iig.

Bij deze kaart zitten de dvi aansluitngen trouwens boven elkaar in plaats van naast elkaar. Dat vind ik we vreemd, want hoe kun je het onderste slot dan gebruiken om de warme lucht uit je pc te blazen?

[Reactie gewijzigd door hansjuh]


Je hebt gelijk maar als je nog beter kijkt zie je ook dat het pci-e slot bovenaan zit en de koeling dus onder. hij zou dus helemaal anders opgebouwd zijn dan de kaarten die je nu hebt.
word nog afwachten hij het er uiteindelijk uit ziet.

De groote vindt ik nog wel mee vallen. Niet veel langer dan een bestaande ultra. Helaas zitten die power connectors weer op de zijkant van de kaart. Waardoor desktop/mediacenter en smalle tower pc's alweer afvallen. Erg jammer, had gehoopt dat ze nu eindelijk eens een voorbeeld aan Ati zouden nemen.

Helaas zit de heatsink vrij dicht op het moederbord. Het kan dus ook zo zijn dat hij niet past door componenten op het mobo die uitsteken.

Net zoals bij de 8800 serie dus. Bij de wat oudere mobo's kun je je chipset koeler vervangen voor een plattere of iets met heatpipes en is SLI al helemaal niet mogelijk omdat er dan allemaal andere meuk in de weg zit.

Volgend jaar de rack-mount GPU's ;)

Voordat mensen gaan roepen: "Wat een lelijk ding"; Opdruk komt uiteraard nog (bovenkant videokaart: http://enthusiast.hardocp...9396117RddjtJdk0Z_1_1.jpg)


Nee, dat is de onderkant ;) Vergelijk maar de afbeeldingen; en kijk bij de tooltip bij de mouse-over hierboven.

[Reactie gewijzigd door Destralak]


Maar dan kan er misschien ook wel een foto op de bovenkant geprint worden, aangezien daar nu ook een vlak stuk plastic zit in plaats van een printplaat.

Ik zag het eerst ook niet, maar bracket zit ook andersom.

Overigens nog interessant puntje uit de bron:
Two PCBs
Betekend dat dat er gewoon twee videokaarten in dat hokje gepropt zijn? Verklaart wel de twee dvi poorten boven elkaar denk ik.

[Reactie gewijzigd door jip_86]


Bij alle dual gpu kaarten was dat het geval, dus niet alleen dit kaartje. Maar hierbij hebben ze waarschijnlijk gekozen om DVI poorten apart aan te sturen (elk voor 1 kaart). Zoals het eruit ziet lijkt het me een stuk stiller dan de voorgaande versies.

Ik zou deze look ook al prima vinden. Zie hem toch niet door mijn dichte kast.. Liever een paar tientjes goedkoper en lelijk, dan een vette print zeg ik maar.

Geen vrees het is geen picasso. Het design op zo een kaart kost, zeker teruggebracht per single card, geen drol.

DIt verbuikt voor mij te veel stroom zo een dubbel gpu waanzin.

De die hard gamer zal er mee in zijn nopjes zijn om de laatste games te spelen, en zo goede wel speelbare oudere games snel uit het oog te verliezen.

Ja, vroegah was alles beter ;)

Of mensen de oudere games uit het oog verliezen weet ik niet, ik heb afgelopen weekend een LAN gehouden met wat vrienden en daar waren het toch de oudere spellen die de boventoon voerden, CS:source, WarCraft III, FarCry multiplayer... Maar kan ook aan mij en mijn vrienden liggen :)

Over het stroomverbruik geef ik je volledig gelijk, ik heb de hd2900xt bewust niet gekocht vanwege het stroomverbruik (en de inherente warmte/het lawaai), hetzelfde gold voor de 8800 ultra etc, uiteindelijk heb ik maar op de 8800GT gewacht...

echt duidelijker wordt het er niet op, 2maal een 8800gpu op een plank en het is ineens een 9serie plank.
nu is 30% sneller natuurlijk wel fijn. maar je verwacht toch meer van een volgende generatie topkaarten

De naamgeving wordt er inderdaad steeds onlogischer op. De 8800GT en 8800GTS 512mb blijven qua naam binnen dezelfde generatie als de 8800GTX en Ultra, maar zijn sneller dan de "oude" 8800GTS. Geen naamsprong naar 8900 (was logisch geweest) of 9800 (minder logisch, want geen totaal nieuwe generatie).

En nu komt er dus een dual GPU SLI setup van 2 8800GTS chips (als ik de specs zo bekijk, 2x128 streamprocessors + 2x 512mb geheugen) en dan zien we in de naamgeving plots een hele generatiesprong naar 9800GX2, waar 8800GX2 (naar huidige naamgeving), 8850GX2 of 8900GX2 veel logischer was geweest.

Zo te zien blijven de 8800GTX en Ultra ook de snelste kaarten in games waar SLI niet (goed) ondersteund wordt, of minder rendement heeft. Jammer, want ik had wel iets meer verwacht van de 9800 serie... Normaal kun je rekenen op (bijna) een prestatieverdubbeling ten opzichte van de vorige generatie (zoals bij Geforce 5 > 6, 6 > 7 en 7 > 8 ).

Je gaat je bijna afvragen wat zij bij nV de afgelopen 15 maanden sinds release van de 8800GTX gedaan hebben met hun tijd. Je zou toch verwachten er na 15 maanden iets meer uit komt dan een dual PCB met 2x een ge-die-shrinkte 8800 in SLI :?

[Reactie gewijzigd door Cheetah]


NVIDIA heeft een reputatie om iedereen voor de gek te houden door nepinformatie te lekken (met het mooiste voorbeeld het bekende gerucht dat G80 geen unified shaders zou ondersteunen :D). We hebben ondertussen al de 8800X2, de 8850X2 en de 9800GX2 gehad, en ik geloof er zelf nog steeds geen bal van.
Ik zou zeggen, wacht eens rustig af tot NVIDIA zelf bekend maakt wat er op de markt komt en dan zien we daarna wel weer :)

Ik snap niet dat ze het 9800gx2 gaan noemen terwijl het gewoon twee 8800gt's zijn. Noem het dan gewoon 8800gx2.

ja dat ben ik helemaal met je eens.

en wat ik ook raar vindt is dat als je 2 maanden geleden je 2 8800 GT's kocht je nog altijd even snel bent als je straks 1 van deze high end kaart koopt.

Ok misschien dat de communicatie iets beter is omdat ze op 1 chip zitten en er betere drivers voor komen en ondersteuning en dat het iets sneller gaat en dat de prijs waarschijnlijk ook goedkoper wordt dan 2 8800 GT's maar echt veel winst zie ik hier niet hoor. (oohja ook nog een veel betere koeler)

Winst is zeker voor mensen die een intel chipset hebben; die kunnen immers geen sli aan, maar wel zo'n kaart.

De 2 DVI-poorten boven elkaar?
Dan komt de lucht er niet of niet goed uit aan de achterkant.
Ik ben benieuwd hoe ze dat dan willen doen. Misschien de lucht in de kast houden, iets dat je niet graag zou willen met zo'n 2-in-1 kaart.

Hoezo? Genoeg plaats naast de DVI poorten.

Mijn vermoeden bij het zien van de foto was dat de 2e pcb ondersteboven is geplaatst en dat de 2 kaarten samen 1 koeler gebruiken die tussen de 2 PCB's in zit geklemd. Als dit inderdaad het feit is wil je de lucht zolang mogelijk langs het volledige oppervlak van de finnen stroomt, dan ga je dus niet aan de bovenkant of onderkant een gleuf plaatsen waar de lucht naar buiten kan maar verdeel je dit gelijkmatig over de onder en bovenkant.

Aardig, maar in die zin niet heel vernieuwend - er is geen sprake van een nieuwe chip. Verder vind ik de prestatiewinst van 30% voor een in feite SLI opstelling niet heel veel, of zit ik nu verkeerd?

Quad sli met deze kaarten zal een lekkere hoeveelheid Watt verbruiken :Y)

30% sneller dan een Ultra.. Niet echt een extreem verschil met een 8800GT sli opstelling wat al maanden te verkrijgen is voor waarschijnlijk minder geld dan die GX2 gaat kosten..

jammer dat het dus niet echt een next gen kaart is.. 3way sli 8800ultra haal je 35FPS met max instellingen in crysis
Dat word wachten op de G100

[Reactie gewijzigd door KappeNou]


Uiteraard zijn ook de drivers weer geupdate en zal het beetje extra geheugen zeker de FPS ten goed komen bij het spelen op ulta high ( 1920 x 1200 ).
Zet ze dan nog is in tri of quad sli en we kunnen met een beetje geluk en mits met een hele dikke portomonee crysis lekker soepel op ultra high spelen :*)

[Reactie gewijzigd door pennenlikker]


ik zie het al voor me nieuwbouwhuizen met speciaal een 380v aansluiting voor je pc :P

Ze hebben zo te zien de twee GPU's op 1 board weten te krijgen. Bij de 7950GX2 waren dat er nog 2 op elkaar.

Nee, dat is niet zo Als je op de bron gaat kijken, dan zie je:
GeForce 9800 GX2
1. 1GB Frame Buffer
2. Two PCBs
3. Two 65nm GPUs Total
4. 256 Stream Processors Total

All of the information here comes from sources overseas that we consider trustworthy. Obviously there are some specifications that could be a bit more clear, especially on the memory bus. We would expect to see two 768MB frame buffers per GPU here, but that is not what is spelled out. We are guessing 512MB per GPU currently. Should we learn of any changes and/or corrections we will certainly update this page and inform our readers on our daily news page.
Wel een mooie kaart hoor, met die koeling zo 8)

Wat een Mooie strakke koeler, en wat een mooie zwaare voeding heb je nodig.

terwijl als je dan toch nu sli draai dit niets uitmaakt natuurlijk.

ik denk dat nvidea heel erg goed bezig is , vooral de 8800xxx serie is een kneiter van een kaart waar ATI nog steeds geen antwoord op heeft.

ik draai zelf op een ATI 1950 pro cf van asus , maar moet hier toch mijn meerdere erkennen ( was al toen ik hem kocht ) .

Nu kunnen we dan dus wachten op het antwoord van ATI ( hoewel we nog wachten op het antwoord van de 8800xxx ) of hebben ze die inmiddels al ( heb al even nietmeer gevolgd en weet dus niet hoe de ATI 38xx serie draait ) .


alleen ben ik dus benieuwd of deze een display poort heeft of gewoon 2x dvi.

[Reactie gewijzigd door catalisator]


Gewoon 2 maal dvi, kun je zien op de foto's ;)

de 3780 is goed enough en een stuk goedkoper dus ze hebben zeker wel een antwoord op de 8800 serie... en nvidia heeft de 8800 serie ook niet (op voorraad)

en ATI's antwoord zal een kaart zijn met 3780 chips, zelfde als dit ontwerp dus, maar met het verschil dat hij zal werken met elke chipset vanwege een PCI-E brug, deze kaart zal alleen werken op een nvidia SLI chipset.

edit @ iedereen

iedereen komt met tom's hardware video charts aan maar dat nvidia meer texture pipelines heeft als ATI en het daarom altijd beter doet als ATI met oude games dat weet ik nu wel (maar of ik nu 150 of 200 FPS hebt maakt me echt niet uit.)

hier is een echte review van een 3870 vs 8800 GT met moderne games
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151&p=6
kijk onderin.
de 3870 geeft gemiddeld tussen de 83 en de 87% van de performance van geen 8800GT bij verschillende resoluties.

en laat het prijs verschil van 180 vs 208 euro daar zo ongeveer tussen vallen met 86%

[Reactie gewijzigd door Countess]


gx2's uit het verleden werken ook op alle chipsets nochthans.

Verschil is dat nvidia een paper launch doet in februari en ati later pas een paper launch. Voor europa is nvidia meestal toch paper launches, als je ze uit amerika haalt zijn ze direct verkrijgbaar.

Ga is ff snel naar tomshardware charts en dan total fps gaming oid. daar zie dat de 7950GX2 nog meer fps haalt in totaal dan welke atikaart dan ook! Stuk daarboven staat de 8800gt weer dus is helemaal geen antwoord. Hij mag dan wel goedkoper zijn maar is ook langzamer.

Ik zou me niet teveel blindstaren op Tom's Hardware als ik jou was. Het is handig om kaarten van dezelfde fabrikant onderling te bekijken, maar het geeft niet echt een goed beeld van de onderlinge relatie tussen nvidia en ati hardware. Daarvoor gebruiken ze veel te weinig spellen. Wat mij betreft hadden ze meer spellen mogen gebruiken die gebruik maken van populaire game-engines zoals de U3-engine en FEAR erbij was ook leuk geweest. De 7950GX2 is volgens tom's hardware sneller dan de HD 3870....met maar liefst 1858 - 1840 = 18 frames in totaal:P Je kunt gerust zeggen dat ze even snel zijn, want dit verschil past binnen de foutmarge. Dat is dus als je alleen naar Tom's hardware kijkt. in werkelijkheid is dit per spel verschillend. Over het algemeen presteren de daar gebruikte spellen sowieso beter met nvidia hardware, zoals Doom3 en Prey.

verplaats naar eerste post omdat het voor meerder reacties gold.

[Reactie gewijzigd door Countess]


Hoewel de 3870 niet een onaardig kaartje is en de 3850 zelfs een zeer goede prijs prestatieverhouding heeft, kan de 3870 deze niet echt mee met de 8800 reeks. Als je de becnhmarks bekijkt, dan is de 3870 ongeveer even snel als de 8800GTS 320. Dan heb je nog een 8800GTS 640, een 8800GT, een 8800GTX en een 8800ultra die het allemaal nog wat beter doen.

Anders gezegd, in het high end segment is er geen concurentie voor nvidia en ze kunnen in principe nog wat wachten met snellere kaarten aangezien er toch geen directe concurentie is. Dit is uiteraard een ongewenste situatie voor de consument :)

Een beetje dezelfde situatie met intel en AMD. AMD heeft een aantal procs met een super prijs/prestatieverhouding maar in het hoogste segment kunnen ze niet mee. Intel gaat zelfs een proc later op de markt zetten omdat het simpelweg nog niet nodig is om iets snellers uit te brengen.

Je reactie is een beetje fanboyachtig, er is zeker ruimte voor verbetering en het is zeker niet good enough wat ze nu hebben bij ATI.

http://www23.tomshardware...model2=1060&chart=318

[Reactie gewijzigd door FragileM64]


Anders gezegd, in het high end segment is er geen concurentie voor nvidia en ze kunnen in principe nog wat wachten met snellere kaarten aangezien er toch geen directe concurentie is. Dit is uiteraard een ongewenste situatie voor de consument
Op zich heb je gelijk, maar je vergeet de consument zelf, en dan met name de consumentengroep die zo mooi onder de Engelse naam "enthusiast" valt, de gamers die met plezier 600 euro neertellen voor een nieuwe grafische kaart, ook al is er maar een performancewinst van 25 procent ten opzichte van hun half-jaar-oude high-end kaart van 600 euro.
De mensen die een 8800GTX hebben gekocht zijn vaak de mensen die een jaar later toch echt wel graag weer meer performance willen hebben, en dan weer een nieuwe kaart kopen. Als NVIDIA geen nieuwe high-end kaart uitbrengt schieten ze zichzelf in de voet en lopen ze kopers mis. Het is ondertussen al meer dan een jaar zonder een nieuwe high-end kaart (Ultra is een uitzondering en nog meer een niche product), en NVIDIA is de goodwill van deze mensen nu aan het verspelen. Veel langer dan februari moeten ze echt niet wachten zou ik zeggen.

Hoezo niet? Volgens mij doet Nvidia het prima.

Zolang er geen concurrerende ATI kaart op de markt komt die beter presteert dan de huidige Nvidia kaarten zal er voor deze groep consumenten weinig anders op zitten dan te moeten wachten tot de nieuwe series.

Wanneer Ati eerder om de hoek komt dan Nvidia met een beter presterende kaart heeft Nvidia inderdaad kans dat ze omzet mislopen.

Als ik de laatste tijd het nieuws omtrent Ati/ AMD heb gevolgd zie ik dat niet zo snel gebeuren. En ik denk dat Nvidia dat ook zeker door heeft :P
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:59
Vorige 11:42
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: