Hoofdcategorieën

Amerikaanse senator wil belasting op videogames

Door Wilbert de Vries, dinsdag 1 januari 2008 13:15, views: 15.092

Een senator uit de Amerikaanse staat Wisconsin pleit voor een extra belasting op videogames. Dit omdat de politicus vindt dat het spelen van spelletjes verband houdt met jeugdcriminaliteit.

De senator, Jon Erpenbach, heeft een wetsvoorstel ingediend dat het mogelijk moet maken om computerspellen met 1 procent extra te belasten. De extra inkomsten die hierdoor bij de overheid binnenkomen, zouden moeten worden aangewend voor jeugdgevangenissen, zo meldt Tomshardware.com.

Erpenbach hoopt dat zijn maatregel genoeg geld oplevert om 17-jarigen te kunnen berechten als minderjarigen. In de staat waar Erpenbach senator is, is namelijk eerder al een wet aangenomen die stelt dat 17-jarigen uit die staat die van een misdrijf worden verdacht, als volwassenen moeten worden berecht - vermoedelijk om zo de jeugdgevangenissen niet te overbelasten.

Overigens heeft de senator al de nodige kritiek op zijn plan ontvangen. Hij zegt zich echter niet uit het veld te laten staan en staat open voor andere mogelijkheden om het onderliggende probleem aan te kunnen pakken.

Volgende 15:56
Vorige 12:56

Reacties

«  1  2  3  »

En natuurlijk dus als je voortaan illegaal download wordt je ook nog aangepakt voor belastingfraude.

Zo ken ik er ook wel een paar verzinnen: "computerspellen houden verband met jeugdcriminaliteit". Die uitspraak heb je dan wel makkelijk je gelijk gehaald.

Volgend jaar komen ze dan met de cijfers van de jeugdige criminelen die allemaal belasting onderduiken, en dan is de criminaliteit toegenomen en moet de belasting ook toenemen.

stelletje kapitalisten daar.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op dinsdag 1 januari 2008 13:21]


De beste stuurlui staan aan wal. ;)

Ik heb het idee dat de bureaucraten die dat altijd beslissen totaal niks weten over het onderwerp dat ze beslissen. Ik vraag me echt af of die man ooit een videospelletje gespeeld heeft. Dit gebeurt internationaal. Voorbeeld uit eigen land: de 1040 uren wet van het onderwijs, degene die zoiets verzint heeft heeft duidelijk niet recent nog in het onderwijs gezeten (plus dat we als Nederland al één van de hoogste onderwijstijden van de wereld hebben maar dat terzijde).

Typisch. Omdat jij het er niet mee eens bent zal de ander er wel niets van afweten. Terwijl het enige dat je toegeeft met uitdrukkingen als Ik heb het idee dat en Ik vraag me echt af of maar ook heeft heeft duidelijk niet, is dat je zelf niets afweet van die mensen.


Heb je de boel gevolgd?
Het gaat om zinloze 'mentoruurtjes', kortom "Ga zitten en ga wat voor jezelf doen".
Totale tijdsverspilling dus, gelukkig ben ik die tijd al voorbij :)

Dat was oorspronkelijk wel de steen des aanstoots. Maar uiteindelijk ontaardde het weer in stompzinnige rellen en vernielzucht.

Iedereen heeft het recht om te staken, maar dat vervolgens een groot deel van de scholieren geen enkel idee heeft wáár ze nou precies voor 'strijden' is een duidelijk signaal dat een deel alleen uit was op reltrappen.

Dat was natuurlijk wel te verwachten als je aan pubers/jongeren gaat vragen te staken.

Niet iedereen heeft het recht tot staken (alleen die mensen met een arbeidsovereenkomst hebben recht tot staking bij arbeidsgeschillen). Bovendien dient een staking binnen de grenzen van de redelijkheid te blijven. Stakingen die op significante schaal met vernielingen of andere strafbare feiten gepaard gaan, zijn onrechtmatig.

@ Artikel;

"Dit omdat de politicus vindt dat het spelen van spelletjes verband houdt met jeugdcriminaliteit."

Moet dat niet zoiets zijn als; 'de politicus meent te denken'. Behalve dat het politiek gezien niet verstandig is om uitspraken te doen als 'ik vind, dus dit moet zo' is het logisch ook niet kloppend. Causale relaties zijn in beginsel objectief, maar worden hier subjectief (vinden) aangewend. Rofl. :')

Ja, maar dan moet je daar tegen demonstreren en niet eisen om het aantal uren naar beneden te halen! Dat is wat men wel wilde. Zorg er voor dat er goede lessen komen, of bedenk nieuwe vakken.

Ik ben nu ~2 jaar van de HAVO af (laatste half jaar examentraining is zo ongeveer idd 100% ga zitten en vermnaak jezelf ;) ) en ik heb die 1040 uren wel gemaakt, met gemak zelfs denk ik. Ik heb nooit meer als 2 tussenuren per week gehad, met een paar uitzonderingen misschien, maar die waren zeker neit ingeroosterd. Ik begrijp het probleem niet, dat ligt volgens mij aan het "nieuwe leren" en de docenten die zeggen: "Ga wat doen".

Nou zit ik toevallig in 5 havo en heb ik welgeteld 7 geroosterde tussenuren en dan komen daar nog de uitvallende uren bij uit.

wat dacht je van dat scholieren en studenten tegenwoorden ook bijbaantjes moeten hebben.. ik maak een 40 urige werkweek en ga elke avond ook nog eens 2-4 uur naar school.. er zijn schijbaar een heleboel mensen die gewoon niet weten waar ze over praten..

Ik zit dan in een apparte situatie.. maar hiervoor ging ik overdag naar school van kwart over 8 tot minimaal half 4 en dan moest ik om 6 uur elke avond gewoon weer op mijn werk zijn tot half 11.. ik was al lang blij met het uurtje vrije tijd dat ik tussen school en werk had.. want na het werk was het slapen.. en weer naar school.. stelletje kut diplomaten in dit land.. snappen gewoon niet hoe het echt werkt.. wil je hier iets bereiken... dan moet je lijden door een stelletje rijke stinkerds met een dikke bmw of mercedes onder hun reet met chauffeur....

(dat laatste was vrij emotioneel.. omdat ik gewoon echt spuugzat ben van sommige mensen hier in de politiek.. die vinden dat de hardwerkenden (en studerende) burger maar moet lijden voor hun idealen.. je ziet het steeds meer hier.. triest...)

[Reactie gewijzigd door Cidious op woensdag 2 januari 2008 03:51]


Klopt hij zal wel geen videospelletjes hebben gespeeld want hij is immers geen jeugdige crimineel....Tsjonge jonge wat een opmerking...
Ik begrijp dan ook niet wat die opmerking over het onderwijs ermee te maken heeft.

je bent nu ook al bezig met "belastingsfraude" als je downloadt gezien je de btw niet betaald.


Ja, maar dat is natuurlijk een kulargument als je BTW over het product dient te betalen. Je internet verbinding heb je toch al, dus die mag je niet aan het prijskaartje van het spel rekenen. De BTW over een schijfje ligt ook veel lager, dan de BTW over een spel (aint percentages a bitch?).

De belasting loopt gewoon geld mis; hoe je het ook wend of keert. Dan kan je natuurlijk tegen de belasting aan gaan schoppen; maar dat doet iedereen en zo zit ons land (/de wereld) gewoon in elkaar.

Belasting ontduiking/fraude is natuurlijk een groot woord, maar ze lopen het toch mis :P

Is het dan ook belastingontduiking als je een spel via bol.com koopt in plaats van in de MediaMarkt? Je betaalt bijvoorbeeld tien euro minder en dus ook een aanzienlijk bedrag aan BTW minder. Dat is geen belastingontduiking, dat is gewoon slim inkopen.

Op dezelfde manier is de prijs waarvoor je een spel kan downloaden ongeveer de som van (een deel van) je opslagmedium en een deel van je internetabonnement. Deze som is vele malen lager dan welke aanschafprijs dan ook. Maar je bent dus niet bezig met belastingontduiking.

Natuurlijk loopt de belastingdienst geld mis, maar mijns inziens is dat niet fundamentaal anders dan het aankopen via een goedkoper verkoopkanaal.

Maar goed, de hele discussie is natuurlijk wat nutteloos, gezien het feit dat downloaden van videogames verboden is onder copyrightwetgeving (tenzij het uitdrukkelijk is toegestaan).

zowiezo verdienen ze er geld mee want er heeft nooit belasting op games gezeten
dus hoe je het ook went of keert of kortingen geeft 1% komt in de kas terecht
het maakt niet echt uit hoeveel erin komt

ben benieuwt wanneer het ook echt gaat gebeuren hoeveel van dat geld ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor het aangegeven probleem want dat is ook vaak maar de vraag....

wou net zeggen, je betaalt toch allang btw (=belasting) over spellen??


Nou nou nou, puur omdat ze met rare regeltjes komen hoeven ze toch niet meteen dood? Heb liever dat ze dan ontslagen worden, het blijven mensen...

Maar natuurlijk. Wanneer komt de belasting op fietsen? Het schijnt dat een opvallend aantal jeugdige criminelen namelijk één of meerdere fietsen heeft....

Het blijft toch moeilijk te bevatten dat omdat x% van de mensen die y doet ook z doet dat niet automatisch betekent dat z leidt tot y. En dat terwijl dat toch één van de eerste dingen is die je leert bij statistiek. (Dat, en dat 80% van de statistieken verzonnen danwel anderzins onjuist zijn.)

Jeugdcrimininaliteit is een probleem van de gehele samenleving en dus iets waar de samenleving als geheel voor dient op te draaien. Daarnaast is het een probleem dat je niet kunt oplossen door jeugdige criminelen maar als volwassenen te gaan berechten (bravo, senaator Erpenbach, puntje voor u!); het is echter net zomin een probleem dat opgelost kan worden door extra cellen in jeugdgevangenissen te maken. In een jeugdgevangenis wordt een jeugdige crimineel er zelden beter op. Jeugdcriminaliteit hangt dan ook meer samen met sociaal-economische omstandigheden. Ouders met elk 3 banen (en die dan nog iedere maand niet rond kunnen komen) zijn nooit thuis om de kinderen op te voeden. De scholen die ze dan kunnen betalen hebben niet de kwaliteit docenten om de jongeren op het rechte pad te houden. Jeugdbendes verworden zo al snel tot een surrogaatfamilie en gilde waarin een vak geleerd kan worden. Dus als je iets wilt doen om te voorkomen dat kinderen crimineel worden, begin dan eens met het zorgen voor goed onderwijs en geef de ouders de hulp die ze nodig hebben om er wél te zijn voor hun kinderen. Geef de kinderen rolmodellen waar ze wat mee kunnen! En natuurlijk, dat kost klauwen vol met geld. Maar dat geld valt niet te halen bij mensen die dan $0,50 extra betalen voor een videogame. Dat geld valt wel te halen bij de grootgrondbezitters in uw staat die nauwelijks property taxes betalen en bij de grootverdieners die nauwelijks income tax betalen. Maar ja, daar durft u natuurlijk niet aan te komen hè? Stel je voor...

[Reactie gewijzigd door Bugu op dinsdag 1 januari 2008 13:37]


Je bedoelt te zeggen:

Correlatie impliceert niet causaliteit :)

Je initiele reactie vond ik nergens over gaan maar het verhaaltje wat je erbij gezet hebt, snijdt dan wel weer hout.

De VS hebben een hele andere samenleving dan wij hier. De grootte van je huis, hoeveel geld je verdient, hoe groot je auto is, dat zijn DE maatstaven waarnaar je wel of niet succesvol-zijn wordt afgerekend. Ik heb met verbazing zitten kijken naar Jeff Dunham en hoe hij in zijn optreden de Toyota Prius volkomen afzeikt terwijl een Hummer H1 (schijnbaar zijn *andere* auto) wel het toonbeeld van succes is. Een Prius is het toonbeeld van minderwaardigheid, schijnbaar. En waarom? Hij is "klein" en hij maakt geen mooi geluid (nee, dat zijn maatstaven waaraan je de kwaliteit van een auto afleest)

Nou is het daar als humor bedoeld maar het tekent wel de samenleving af. Als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld de film "Sicko" van Michael More, dan krijg je nog een smerig kantje van de samenleving aldaar te zien, namelijk dat het gros helemaal geen zorgverzekering heeft of wanneer ze wel een verzekering hebben, die verzekering alle mogelijke legale (en soms ook wat minder legale) middelen erbij betrekt om maar niet te hoeven betalen voor kosten voorkomende uit behandelingen in een ziekenhuis oid.

Dan nog even de financiele situatie genoemd. Het gros van de mensen die nu een hypotheek hebben, kunnen hun aflossing niet betalen. Nou heeft meneer Bush een rentestop afgekondigt maar dat is al veel te laat. Het kwaad is al geschied. Talloze gezinnen hebben nu een huis met een hypotheek die ze helemaal niet kunnen betalen terwijl de nominale waarde van dat huis ondertussen hard aan het zakken is. Ergo, ze betalen bijvoorbeeld voor een hypotheek van 2 ton voor een huis dat nu nog maar anderhalve ton waard (of misschien wel minder) is

Dat nog even los van het feit dat de dollar in vergelijking tot pak-em-beet 2 jaar geleden veel minder waard is. (voorbeeldje, voor een goeie 5 ton in euro's kun je nu een leuk optrekje kopen in Malibu, California terwijl men daar zelf 750.000 dollar voor moet dokken, iets wat zelfs de wat beter gestelde amerikanen niet opgehoest krijgen.

In dat licht durf ik met gemak te beweren dat eventueel geweld uit videogames die dan jongeren zouden beinvloeden, wel het kleinste probleem is wat men in de VS heeft.

Hij zegt zich echter niet uit het veld te laten staan en staat open voor andere mogelijkheden om het onderliggende probleem aan te kunnen pakken.
Volgens mij is hij zelf het probleem.

Laat ze maar eerst met een wapen verbod komen daar. Dat zal al een heleboel criminaliteit schelen.

In Canada zijn wapens even vrij verkrijgbaar als in Amerika (Michael Moore), en daar hoor je nooit iets over..

Dat is niet waar. Jachtwapens zijn inderdaad redelijk eenvoudig te krijgen, maar dat is vergelijkbaar met de regels in Nederland. En ja, in het 'circuit' kun je het in Canada net zo goed krijgen als in .nl.

Bovendien is Canada qua mentaliteit niet te vergelijken met de VS.

PS: welke staten en provincies vergelijken we eigenlijk?

[Reactie gewijzigd door lamme23 op dinsdag 1 januari 2008 19:14]


Dus moeten ze het ook voor films, muziek, boeken invoeren.... Dat zijn stuk voor stuk ook entertainment/ontspanningsmiddelen die "invloed" kunnen uitoefenen op de jeugd. En waarom videogames viseren? Als het weer is omdat er algemeen wordt aangenomen dat mensen(jongeren) er gewelddadiger van worden? Ik hoor nochtans niemand roepen op Rambo of Die Hard films, waar toch wel iets meer (visueel) geweld inkomt dan in de gemiddelde videogame...

[Reactie gewijzigd door The Professor op dinsdag 1 januari 2008 13:30]


en dat in een land waar ze "The Terminator" gouverneur maken van Californie.. Need I say more? :) Hoezo geweldverheerlijkend?

Maar goed, dat is een beetje kort door de bocht. De dualiteit van de samenleving die we hier ook hebben, alleen niet zo heel extreem.

Ik gok ook niet dat het wetsvoorstel erg ver gaat komen.

Mario Galaxy is ook zo ontzettend gewelddadig, ik krijg meteen de neiging om op alle champignons te springen die ik maar zie

Wat een onzin. Iemand die weer even goedkoop wil scoren. Laat ze hun wapenwet eerst maar eens aanscherpen zodat niet iedere kleuter met een fullauto machinepistool over straat kan gaan. Prioriteiten stellen heet dat.

Maar goed, wat kun je verwachten van een senator die niet eens zn opleiding kon afmaken. Verder dan een high-school diploma is ie nooit gekomen.

[Reactie gewijzigd door Froos op dinsdag 1 januari 2008 13:31]


Dat hij geen hoger diploma heeft wil niet zeggen dat hij dom of lui is he. Mss is hij na zijn middelbaar succesvol zaken man geworden of zo...

lees even zn wiki-page, dan weet je hoe zn loopbaan eruit zag. Hij is begonnen aan een studie en heeft em nooit afgemaakt. Dat zegt wat over de persoon, in mijn ogen.


Ook de grote universiteiten in Amerika verkopen helaas diploma's aan kinderen van mensen die bv een nieuwe bibliotheek schenken aan (vaak) hun alma mater. Bush begon aan Yale (alwaar hij lid werd van de Skull en Bones society) en wilde daarna naar de University of Texas. Die accepteerden hem niet omdat z'n cijfers te slecht waren. Z'n pappie heeft hem daarna aan een MBA van Harvard Business School geholpen...

De drogreden 'videogames veroorzaken gewelddadigheid bij de jeugd' wordt toch allang niet meer geslikt dacht ik? Dat die man nog zo'n leugens durft te verspreiden verbaasd me echt!

Ok, we nemen even zijn scherm van 'goodwill' weg, en hier is de echte reden: er wordt voorspeld dat over enkele jaren de markt voor games groter zal zijn als die voor muziek en films tezamen. Het verbaast me dan ook niet dat er enkele idioten proberen de belasting erop te verhogen.

Alle hyena's proberen een stuk van de vetste buit mee te vreten... Altijd zo geweest, en het veranderd blijkbaar niet.



Dat één plus één twee is, is een stelling.
1+1=2 is een conventie, geen stelling. Binnen het talstelsel dat iedereen gebruikt, rekening houdend met de betekenis van 1 en 2 daarin, en daarop de definitie van "+" en "=" toegepast, is 1+1 wel degelijk 2.

Het is dus helemaal geen "stelling" zoals jij beweert, het is eerder een conventie.

Dit soort 'filosofische wiskunde' is waardeloos in de academische wereld, dus hou het aub achterwege en besmeur het woord 'stelling' niet.

Dit is complete onzin. Waarschijnlijk een of ander lame excuus om geld te verzamelen. Ik veronderstel dat het alleen gaat om geweldadige games (blijkt alleszinds niet uit het artikel) want ik kan mij moeilijk voorstellen dan the sims aanzet tot jeugdcriminaliteit :')
Iig, net zoals bij zoveel dingen wordt deze belasting gewoon doorgerekend aan de consument, die dikwijls gewoon de ouders zijn (of iig het geld waarmee de kinderen het kopen) dus dat heeft totaal geen zin imo.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:56
Vorige 12:56
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: