Hoofdcategorieën

Gouden Steeksleutel: beste besturingssysteem

Door Wilbert de Vries, maandag 24 december 2007 08:00, views: 29.849

Tweakers.net zal gebruikers dit jaar in verschillende categorieën hun stem laten uitbrengen over de beste producten van 2007. Deze ronde is het de beurt aan besturingssystemen. De lijst met genomineerde OS'en is door de redactie van Tweakers.net opgesteld; het is nu aan onze gebruikers om te bepalen wie met de eer gaat lopen.

Gedurende 48 uur zal het mogelijk zijn om een stem uit te brengen, daarna zal deelname automatisch niet meer mogelijk zijn. De mogelijke antwoorden worden in willekeurige volgorde getoond en de uitslag zal 31 december bekend worden gemaakt.

Beste besturingssysteem

Voor de Gouden Steeksleutel 2007 wil Tweakers.net graag van je weten wat jij het beste OS vindt. Op de laatste dag van het jaar wordt de uitslag bekendgemaakt.

Poll








De opties zijn uitgeschakeld omdat de deelname gesloten is.

Aantal stemmen: 5.685. Deelname gesloten op 26-12-2007 08:00. Stemmen is niet meer mogelijk.

Volgende 08:48
Vorige 16:37

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

Mandrake bestaat al jaren niet meer. Het heet Mandriva.
En waar is bijvoorbeeld Solaris? De BSD's ?

Het begint nu toch echt heel droevig te worden.

[Reactie gewijzigd door KayJay]


LoL! Nerd ;)
Komop zeg, die OS'en die jij noemt zijn exoten, worden lang niet zoveel gebruikt als de OS'en uit dat lijstje

LoL! Nerd ;)
Komop zeg, die OS'en die jij noemt zijn exoten, worden lang niet zoveel gebruikt als de OS'en uit dat lijstje
Ze worden in elk geval meer gebruikt als "Mandrake".
Overigens zo exotisch is Solaris ook niet tov bovenstaande Gnu/Linux distributies.

worden lang niet zoveel gebruikt als de OS'en uit dat lijstje
Gedurfde uitspraak, zeker het woord "lang".

Ik denk dat (open)Solaris, *BSD mogelijk meer gebruikt worden dan verwacht.

Een exoot hoeft helemaal niet slecht te zijn. Ik wilde eigenlijk op VMS stemmen, maar dat staat er natuurlijk niet bij.

Ik denk dat het meer een verkiezing van "wel OS gebruik je zelf" wordt.

Ja, VMS, mijn idee ook. Hoewel de meeste mensen geen idee hebben wat dat is..... Heb hier nog 3 varianten in een cluster draaien (Vax, Alpha en Itanium).

Ik denk dat het meer een verkiezing van "wel OS gebruik je zelf" wordt.
Dat zal je bij alle 'steeksleutels' wel hebben. Niet iedereen heeft alle producten (lang genoeg) gebruikt om de beste te beoordelen.

Ik heb maar voor Ubuntu gekozen. Dat draait hier op de comp aan de tv (ooit nog eens LMC installeren). Op mijn desktop staat SUSE, maar deze heeft het slome YAST en de updater werkt niet naar behoren. Op mijn laptop moet XP staan, maar deze staat nogal eens zonder stroom omdat ie aangaat door API errors. Daarnaast moet ie om de paar dagen herstart worden, waarna de virusscanner de opstarttijd naar een minuut of 5 brengt.

Zo te lezen heeft het meer met je eigen installskills te maken dan met het OS. YAST is bij mij helemaal niet traag en werkt prima, net zoals XP.

Ik denk dat het meer een verkiezing van "wel OS gebruik je zelf" wordt.
In tegenstelling tot de vorige populariteitspolls lijstjes moet ik zeggen dat deze beter klopt. Met name Tweakers hebben vaak ervaring met meerdere besturingssystemen en kunnen dus een beter beeld vormen van wat *zij* als beste ervaren. Dat in tegenstelling tot de verkiezing van beste provider, beste DVD brander enzovoort...

Ik denk dat het meer een verkiezing van "wel OS gebruik je zelf" wordt.
Ik heb op ubuntu gestemd.. hoewel ik er niet mee werk ken ik het voordeel er wel van, en die tijd dat ik het gebruikt heb er wel tervreden mee was. Maar ik gebruik het dus nu niet, maar dat heeft niet met ubuntu te maken maar met de ondersteuning door anders bedrijven.
Maar ik werk er niet mee omdat het te weinig spelletjes ondersteund voor mij en allerlei programma's voor school niet ondersteund.

Ik heb tot nu toe maar één keer kunnen stemmen op een van die gouden steeksleutels, namelijk die over de processor. De anderen waren zo beperkt (printers, ja ik heb wel één printer van hp, maar om daarom een printer van hp te kiezen is nogal lomp. Bij de mp3 spelers heb ik uit dat lijstje alleen een creative gehad, waar ik niet tevreden van was omdat hij onder linux niet werkte, dus daar kon ik ook al niet stemme).

Hier is er een leuke poll, waarvan de uitslag me wel erg intereseerrd: wat vinden tweakrs het beste OS. En dan zie ik de mogelijkheiden en twijfel ik ernstig of ik uberhaupt ga stemmen. Ik gebruik al meer dan een jaar geen enkel besturingssysteem uit dat lijstje. Op mijn desktop pc gebruik ik gentoo, wat ik een erg aangename distro vind. Goed configureerbaar, use flags zijn prachtig ( O+), ...

Op mijn servertje heb ik eerst enkele maanden debian gedraaid, over deze distro valt niet veel meer te zeggen dan ' _/-\o_ '. Nu staat er freebsd op mijn thuissservertje, ik moet er wel nog veel over/van leren, maar tot nu toe bevalt het wel.


Ik vind mezelf geen 'echte' tweaker, ik heb nog nooit zitten solderen op mijn moederbord/graka (vmods), ik weet niet uberveel af van cpu's en mobo's. Vraag me niet welke grafische kaart op dit moment sneller is, een 88800gts met 512mb ram of een 8800gt ;). Als ik een pc ga kopen zoek ik het wel op. Maar deze poll is gewoon triest. In het stukje wat ik geschreven heb en waar ik ervaring mee heb komen al drie distro's voor die geen kleintjes zijn: debian, gentoo en freebsd. Ik hoop voor tweakers dat de linux gebruikers hier niet allemaal ubuntu gebruiken, dat zou me erg tegenvallen. Pas deze poll dan ook aan naar het niveau van tweakers (voeg er dus gentoo, debian, fbsd, slack, ... aan toe) of maak er algemene opties van (linux, bsd). Maar dit is op dit moment geen goede poll, ik ben een actief linux gebruiker, maar ik kan in principe niet stemmen op deze poll. De laatste keer dat ik ubuntu gebruikt heb is toch al een jaartje ofzo geleden en ubuntu heeft niet mijn voorkeur.

Offtopic: Welke Creative? Als je de Plays4Sure firmware er op zet dan moet hij met de MTPlibs volgens mij gewoon werken met bv AmaroK of GNOMAD Explorer. Je kan nog stemmen ;)

Ik ben even de exacte naam vergeten, maar het was dacht ik een zen micro photo. De speler had een 4gb harddiskje en een kleurenscherm. Het was een van de weinige spelers die dus niet ondersteund werd door gnomad toen ik hem had. Ik heb sinds enkele maanden een 8gb flash speler van sandisk (een sansa). Mijn voorkeur gaat dan duidelijk uit naar die sansa, werkt out-of-the-box onder linux (gewoon te mounten).

Ik heb er rockbox opgezet (wat trouwens enorm eenvoudig was, ik had me een ellang en moeilijk installatieproces verwacht). Met rockbox erop is deze speler nagenoeg perfect voor me. Niet te groot/zwaar, gaat relatief lang mee met de ingebouwde batterij, betaalbaar en op 8gb past genoeg muziek om mee te nemen. Ik heb er ook al enkele keren family guy op zitten kijken (op te trein). Dat was nog goed kijkbaar voor zo'n klein schermpje.

Als ik deze speler vergelijk met mijn vorige creative, ga ik niet voor creative stemmen :).

Heey das niet de vraag. De vraag is wat het beste besturingssysteem is. Niet wat het meest gebruikt word. Het meest gebruikte besturingssysteem is niet per definitie het beste.

En zolang de vraag niet specifieker is kan je deze niet beantwoorden. ;) Het beste waarvoor? Internetten, dat kan met elk van de genoemde OS-en. Spelletjes spelen? Tsja, wat voor spelletjes? Imho is dit een poll die door niemand ingevuld kan worden.

BSDs exoten?

Zeker vergeten dat nochtans heel Yahoo! zo'n beetje op FreeBSD draait (om maar een grote speler te noemen).

In ISP land is FreeBSD ook nog steeds een van de standaard hosting OSes.

Exoten, tsss.

*geen stem dus*

Yup, het wordt zwaar onderschat met welke hoeveelheden de onbekende OS-en in de wereld staan. Maar goed, de slogan is bij de BSD's dan ook: "No hype required".

BTW: Misschien dat we dan ook BusyBox linux erbij hadden moeten zetten. Immers is dat nogal populair onder bijna iedere zelfrepsecterende NAS oplossing. Het wordt gebruikt in de Synology producten, Conceptronics en nog velen anderen.

Volgens mij draaien alle kabel-inet-kastjes van @home ook op FreeBSD, dus er zijn meer mensen gebruiker van BSD dan ze zelf weten.

Laatste keer dat ik heb gekeken was Darwin ook nog een BSD smaak.

Ik mis eveneens de BSD's. Ik gebruik zelf FreeBSD als Desktop OS naast Windows XP Pro (eerlijkshalve, WinXP meer als FreeBSD, maar ik hoop dat dat volgend jaar gaat veranderen met FreeBSD 7, KDE 4 en Wine 1.0 (?) ). Eveneens gebruik ik het als server OS. Dat het er niet tussen staat (of anders in zijn algemeenheid, BSD's (Free, Open, Net, DragonFly, etc) stoot me toch wel tegen het zere been.

Inderdaad, van mij ook geen stem. FreeBSD is in mijn ogen nog steeds het beste OS.

maakt niks uit. de vraag is wat het *beste* is. Hoeveel het gebruikt wordt heeft daar niets mee te maken.

Daarom mis ik ms-dos in dit lijstje :+

Ik mis Amiga OS!

Is potverdorrie nog onlangs de langs verwachte nieuwe versie van uitgekomen!

En waar is GEOS? en TOS? en Risc OS, en Minux? We kunnen nog wel even doorgaan zo...

:+

Zo talking about the steentijd ijstijd...

Maar die zijn niet genomineerd blijkbaar, with good reason I presume.
En als jij je "favoriete" besturingssysteem niet in het lijstje kan vinden, stem je toch lekker niet?

maakt niks uit. de vraag is wat het *beste* is.
OK, maar beste waarin?

Gebruiksvriendelijkheid? Dan moet ik misschien voor Mac OS stemmen, ook al heb ik het zelf nooit gebruikt; maar m'n 'digitaal onhandige' moeder zou ik het toevertrouwen.
Veiligheid? Wordt vrijwel zeker OpenBSD, maar staat niet in het lijstje.
Hype & Marketing? Zal wel Vista zijn, ze krijgen het voor mekaar enorm veel ervan te verkopen zonder dat mensen er echt om vragen.
Aanpasbaarheid? Dan wordt 't idd. Gentoo GNU/Linux, wat ik zelf gebruik.
Beste vernieuwingen? Zou ik momenteel niet eens weten. Beste hulp aan de gebruikers?
Overall dan? Wordt heel erg lastig. 'T is dat het OS van m'n keuze er niet bijstaat, en ook geen die er op lijken, dat ik maar voor Ubuntu gekozen heb, een mens moet toch wat.

Nee, ook ik vind 't (wederom, want dit is niet de eerste) een beetje een waardeloze poll. Idee is goed en leuk, alleen uitvoering niet.

Men vraagt je wat je het *beste* OS vindt, niet welk je het populairste vindt.

Een belangrijk verschil. Ik vind zonder enige twijfel OpenBSD de beste omdat die waanzinnig secure is. Uiteraard zit ik daar niet op te gamen, maar het draait wel op mijn perimeter firewall.

En Solaris is dan weer waanzinnig stabiel voor servertoepassingen, maar ook weer niet aanwezig.

Eigenlijk staan er maar 3 verschillende OS'en op met elk wat flavors/versies. Een beetje triest imho.

Persoonlijk mis ik Netware en AIX. vooral met netware werk ik zowat dagelijks, en ik vind het verdomd stabiel en eenvoudig (eens de leercurve genomen is)

Mandrake bestaat al jaren niet meer. Het heet Mandriva.
Fixed

Ehm, een OS er tussen zetten wat al jaren van naam veranderd is en een heel rits OS'en er niet tussen zetten die er wel een plekje tussen verdienen? :?

No offense, maar wat voor waarde heeft deze poll nu? Ik kan kiezen uit Windows, Linux of OS X, dat is iets wat ik verwacht van een gemiddelde computer-site, maar NIET van een site als tweakers. Geen BSD's, Solaris/Unixen of wat meer obscure OS'en die hier vast door mensen worden gebruikt (ReactOS, AmigaOS, etc)...

Geen stem van mij. :(

die hele goude steeksleutel lijstjes zijn een beetje zielig.. er staat maar de helft op.. er zijn bedrijven die geen eerlijke kans krijgen. moet en we dit nog serieus nemen...?

ik neem het iig maar met een grote korrel zout.

sorry hoor.. maar wie dit bedacht heeft mag van mij wat dieper in de materie duiken..

een woord zielig.. :(

Het gaat hier ook om het beste OS. De wat vreemdere OS'en (reactos bijvoorbeeld) zijn nog niet eens af, en zodoende kan je over vele van deze os'jes niet eens een duidelijk oordeel vellen over de kwaliteit.

Een brakke kernel doet af aan algehele structuur en stabiliteit. Daarom vind ik het wel een goed punt om alleen "mature" os'es aan deze lijst toe te voegen.... MAAR dan verwacht idd wel Solaris, *BSD en dergelijke terug te zien TWEAKERS! |:(

Bestaat al jaren niet meer?

http://club.mandriva.com/..._drak3d-beryl-metisse.jpg

Uit 2007, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

de naam "Mandrake" bestaat al jaren niet meer, deze linux distro is in 2005 "Mandriva" geworden

Ik mis ook SkyOS en Haiku maar mij hoor je ook niet klagen verder :*)

Helemaal mee eens, ik wou gaan voor NetBSD (BSD, variant van System-V, moeder der Unix systemen), maar aangezien Apple OS-X is gebouwd op BSD, kies ik maar alternatief, maar mee eens, wat Tweakers hier doet, is niet helemaal eerlijk. :(

Correctie, de *BSD's zijn géén variant van SystemV, maar juist afstammelingen van de BSD tak van Unix.
SystemV is het systeem van AT&T, de "echte" Unix, BSD is de variant van de University of California en mag officieel geen Unix heten voor zover ik weet.

Ze zijn beide echter de "moeder der Unix" te noemen denk ik ;)

wat mij opvalt als ik zo hier deze tread lees, dan word 't meer een discussie van welke horen er nog meer in 't rijtje en wie gebruikt wat.

maar wat IK vooral mis is dat men (en dat zou zeker in dit rijtje de passende maatstaaf moete zijn), bekijkt welke van deze OS'en het 't afgelopen jaar 't beste heeft gedaan..

en dan kun je natuurlijk zeggen dat dat OSX is vanwege de goede prestatie op jouw supergave mac ... oke cool ...

of 2000 omdat een bijna 10jaar oud os je nog steeds perfect van dienst is ...

of xp dat je toch net wat gebruis/noobs vriendelijker vind.. (ook goed),

of misschien toch Ubuntu omdat 't laatste jaar toch weer een gigantische stap voorwaard heeft gedaan om linux op de mainstream pc terecht te komen (mijn eigen favoriet).

vista (zou ik persoonlijk niet kiezen, omdat er naar mijn smaak nog tig te veel bugs in zitten (misschien iets voor 2008 ???)

of een van de andere waar ik verder niet over uit wil weiden..

maar hoe dan ook, onderbouw je mening en kijk niet alleen naar wat je zelf hebt (of wat er nu eenmaal bij je pc werd gestopt)...

Een al jaren niet meer bestaande Linux-distributie, een heleboel ontbrekende distributies, ontbrekende Windows-versies die nog steeds gebruikt worden (Win98), oudere versies van MacOS (Panther bv) die er niet bij staan.

Tevens: welke versies worden er met de Linux-distributies bedoeld? Ik bedoel, bij Windows en bij MacOS werk je wel versies uit, maar bij de Linux-distributies niet? Beetje inconsequent?

Ik krijg het idee dat er over dit lijstje niet of niet goed genoeg is nagedacht, helaas.

Het moet natuurlijk wel begrijpbaar blijven voor de gemiddelde Tweaker... ;)

We moeten er juist naar streven dat de gemiddelde tweaker een beetje diepgaande kennis heeft. Dit was toch een site voor de gevorderde computergebruiker.

Zouden er dan werkelijk mensen zijn die Windows 98 beter vinden dan Windows 2000/XP? Windows 98 is alleen beter dan Windows ME en 95, maar daar houdt het wel op.

Ik ken mensen die 98SE beter vinden dan XP, met het argument dat het vele malen sneller is. Deze zelfde mensen draaien nu wel XP, omdat programma's en drivers daar nu eenmaal op draaien.

Zelf draai ik Ubuntu, dus val mij er niet op aan. ;)

Waar Windows 98 sneller op draait is vooral oude hardware. Ik heb nog wel eens geprobeerd 98 te draaien op een nieuwe PC maar dat was een doffe ellende. Het OS weet niet wat hij met al die resources en rekenkracht aanmoet; het geheugen moet handmatig gelimiteerd worden tot niet meer dan 512 MiB en dan nog gaat het traag.

Bovendien is XP wel vele malen stabieler en hoeft een stuk minder opnieuw opgestart te worden(maar nog steeds te veel). Dat zijn allemaal meetbare, objectieve observeringen en daarom kunnen we denk ik wel spreken dat 98 echt niet in dit lijstje thuishoort.

Over dingen als Vista vs XP vs 2000 kan je nog twisten, maar 98 hoort daar echt niet meer bij.

Voor de Gouden Steeksleutel 2007 wil Tweakers.net graag van je weten wat jij het beste OS vindt.
Het gaat om meningen, niet feiten.

AIX, HP-UX, openVMS, Netware, OS/400, .. het gaat over OSen in het algemeen. Daarom zouden zelfs experimentele OSen als Plan 9 voor zo'n titel in aanmerking kunnen komen.

Het listen van een rand-OS als 98 (want dat is het onderhand wel) zou nutteloos zijn. Verder zijn er qua linux-distro's zowat de populairste uitgenomen, en dat is vrij terecht. Je kan moeilijk een lijst van 357 OS'en gaan weergeven in een poll. En als we met versionering van linux-distro's gaan beginnen is het einde helemaal zoek.

Dat 'Mandrake' er nog als dusdanig tussenstaat is inderdaad een misser van formaat, maar voor de rest is er echt niet zoveel mis met de poll en moet je niet al te zuur erover doen.

Het listen van een rand-OS als 98 (want dat is het onderhand wel) zou nutteloos zijn
Ik denk dat je je hier nog stevig in vergist. Win98 word nog steeds behoorlijk veel gebruikt op wat oudere PC's, en ik ken (beroepshalve) nog heel wat bedrijven waar (deels) met Windows 98 word gewerkt.

En nee, ik vind het zeker niet het beste OS uit dit lijstje, maar daar gaat het uiteraard niet om, het gaat om wat iedereen vind.

Dat je geen 357 OS-en kan listen ben ik compleet met je eens. Echter, waarom een uitsplitsing naar versie maken? Doe dat dan helemaal niet, of doe het consequent. Bij MacOS gaan ze 2 versies terug, bij Windows 3 versies, en bij Linux helemaal niet. Doe het dan overal 2 versies terug bijvoorbeeld.
Verder zijn er qua linux-distro's zowat de populairste uitgenomen
Mwah... Gentoo, Red Hat, Debian, Slackware zijn toch ook redelijk populair lijkt me. En toch ontbreken die.

[Reactie gewijzigd door wildhagen]


en ik ken (beroepshalve) nog heel wat bedrijven waar (deels) met Windows 98 word gewerkt.
Ik ken er nog heel wat waar NT4 wordt gebruikt, maar dat gaan we heus toch ook niet meer listen? De overgrote meerderheid van de bedrijven zitten al lang op Win2K, als ze al niet op WinXP zitten. En de gewone thuisgebruiker weet al bijna niet meer wat Win98 is, tenzij diegene die nog ergens een oude Pentium staan hebben waar dat nog op staat. Je moet ergens een lijn trekken, en dat die tussen 98 en 2K wordt getrokken vind ik vrij oordeelkundig.
Echter, waarom een uitsplitsing naar versie maken? Doe dat dan helemaal niet, of doe het consequent. Bij MacOS gaan ze 2 versies terug, bij Windows 3 versies, en bij Linux helemaal niet. Doe het dan overal 2 versies terug bijvoorbeeld.
Het is niet helemaal consequent, maar ik snap wel waarom ze het doen. Trouwens, een opsplitsing is meer in het nadeel van Windows/MacOS dan in het voordeel, omdat op die manier een distro stemmen zal ontvangen van alle verschillende versies samen.

Maar goed, er valt over te discussiëren.
Mwah... Gentoo, Red Hat, Debian, Slackware zijn toch ook redelijk populair lijkt me. En toch ontbreken die.
Correct, maar alweer: waar trek je de lijn? Debian en Slackware zijn niet bepaald voor het massapubliek, Red Hat is voor bedrijven (goed, 2K ook...) en voor de rest vertegenwoordigd in de poll met Fedora. Over Gentoo kan ik me niet uitspreken, geen ervaring mee.

Correct, maar alweer: waar trek je de lijn? Debian en Slackware zijn niet bepaald voor het massapubliek, Red Hat is voor bedrijven (goed, 2K ook...) en voor de rest vertegenwoordigd in de poll met Fedora.
Debian word veel meer gebruikt dan je denkt, daarbij is Debian de stamvader van Ubuntu. Deze had zeker in deze poll moeten staan.
en voor de rest vertegenwoordigd in de poll met Fedora.
Hier ben ik het niet mee eens Fedora = Linux maar Linux is niet per definitie Fedora.
Een optie "Rest Linux" zou dan beter zijn geweest.

Hier ben ik het niet mee eens Fedora = Linux maar Linux is niet per definitie Fedora.
Dat is toch niet wat ik zeg? Ik zeg dat Red Hat als linuxdistro enkel nog voor enterprise is, en dat Red Hat sowieso vertegenwoordigd is met Fedora (ofte: de consumentenversie die Red Hat nu maakt).

Daar valt over te twisten, of Redhat en Fedora als het zelfde OS gezien kunnen worden.

Redhat is afgeleid van Fedora (was tot een jaar geleden nog niet zo dacht ik). net zo als Novell SLES afgeleid is van openSuSE.

Het zijn toch qua support en support termijn heel anders aangezien de server versies meer op stabiliteit gebouwd zijn zijn ze minder experiment/vooruit strevend.

Zowel Fedora en openSuSE zijn een echt community OS. Terwijl de server varianten commercieel zijn.

Maar waarom dan wel windows 2000 erin zetten en niet 2003 (die in heel veel opzichten superieur is), XP MCE of windows home server?

Windows 2000 wordt over 2 jaar al niet meer ondersteunt, we zijn bijna 2 versies verder (windows server 2008 is RC1 al voorbij en wordt in februari waarschijnlijk officieel gereleased), waarom dan toch die erin zetten?

Ik heb uiteindelijk maar gestemd voor Vista (als je de hardware er voor hebt is het in heel veel opzichten beter dan XP, en als je (directX 10) gamen leuk vindt heb je eigenlijk niet eens een keuze), zou 2003 er tussen staan had die echter zeker mijn stem gekregen - zo stabiel, simpel te configureren, snel en betrouwbaar is er geen :Y)

Maar waarom dan wel windows 2000 erin zetten en niet 2003 (die in heel veel opzichten superieur is), XP MCE of windows home server?
Win2K3 is nog veel minder een consumenten-OS dan 2K ooit geweest is. Waar je 2K vaak in bedrijven en ook bij velen (tweakers dan wel) thuis zag, is 2K3 een niche als je het over niet-server toepassingen hebt.
XP MCE: de naam zegt het zelf, dat valt onder XP. Net zoals alle Vista-flavors onder Vista vallen.
Home Server: alweer niet toegespitst op een gewone desktop.

Waarom Linux niet gewoon noemen als OS?
Of anders opslitsen op basis van package management, want dat is toch wel hetgeen wat voornamelijk verschilt per Distro. De installer is geen OS.
Dan zou je bijv. krijgen:
Deb - Based (Debian, (K/X/Ed)Ubuntu, Xandros (volgens mij), Maemo)
RPM - Based (SuSE, Mandriva, Redhat, Fedora)
Ports - Based (Gentoo, Slackware)

Sorry, maar Windows 98 kan je echt niet meer beschouwen als een bruikbaar OS... Het ding is verdorie 10 jaar oud!

En je argument dat het sneller zou zijn (las ik hier ergens) dan XP is enkel het gevolg van extreem gedateerde hardware.

We zitten hier tenslotte ook nog op tweakers.net, niet op nostalgischefun.nl ;)


En als laatste: het gaat om het beste OS, en geen hond met een gram hersens zal toch durven beweren dat 98 beter is als 2000 of XP, niet? :)

[Reactie gewijzigd door kiang]


Sorry, maar Windows 98 kan je echt niet meer beschouwen als een bruikbaar OS... Het ding is verdorie 10 jaar oud!
De leeftijd van het beestje doet er niet toe. Het gaat om bruikbaarheid, stabiliteit, gebruiksgemak, en hoe je het ervaart. In die zin scoort MS Dos 6.22 echt hoog, hoewel deze toch minder scoort op bruikbaarheid (aantal webbrowsers onder Dos is erg laag te noemen :+ ). Dat wordt weer goed gemaakt in stabiliteit en veiligheid.

Veiligheid? Dan weet je waarschijnlijk niet hoeveel dos-virussen zich via floppy's of zelfs cd's verspreidt hebben toen.

Tja, zoals de omschrijving zegt gaat het om "de beste producten van 2007", dus dan denk ik niet automatisch aan Windows 98 of MacOS Panther - maar wel aan significante nieuwe releases: volgens mij is Debian 4.0 dit jaar uitgebracht, dat is niet eens een update van een minor versienummer ofzo...

* John_Glenn is ook een beetje teleurgesteld.

Mandrake/Conectiva heet momenteel Mandriva.

Ik heb op SuSE, ik ben al meer dan 10 jaar (open)SuSE gebruiker, gestemd maak ik had liever op Linux gestemd omdat veel andere varianten net zo goed zijn.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen]


Quote: Mandrake/Conectiva heet momenteel Mandriva.
en Fedora zijn allemaal een kloon van RedHat, dus is het raar dat Mandriva en Fedora hier appart worden genoemd, net zo als Windows2000 (NT5.0) en XP (NT5.1) directe oplvolgers van elkaar zijn, en Vista v(NT6.0) volledig herschreven is....
Wat Tweakers hier probeert te doen is duidelijk niet fair of eerlijk.

Zo te zien wordt er vooral gedoeld op besturingssystemen bedoeld voor desktop gebruik.
En dit zijn denk ik daarin de meest voorkomende. BSD, veel andere linux distributies en solaris zijn toch meer bedoeld als server OS. (Wat niet wil zeggen dat je ze niet als desktop kunt gebruiken. ;) )

Er staat:
beste besturingssysteem
Lijkt me alle OSen ook de gene die je zelf niet gebruikt. Anders had er of beste desktop besturingssysteem of meest (thuis) gebruikte desktop OS in titel kunnen staan.

Als het zou gaan om desktops, waarom dan uberhaupt Linux of BSD noemen? Waarom dan geen onderscheid maken in window/desktop managers?

- Gnome
- KDE
- XFCE
- WindowMaker
- Enz.

Zit wat in, echter draaien deze allen onder het X-window systeem. Xfce en Gnome vind ik erg goed, echter baal ik van dat X-window systeem, dat kan veeeel beter in elkaar gezet worden.

Dit is inderdaad een droevig lijstje. Als dit voor de "gemiddelde Tweaker" te begrijpen moet zijn, dan daalt mijn respect voor de gemiddelde Tweaker, maar nee, zo erg zal het toch nog niet gesteld zijn onder de Tweakers, mijn respect voor de samensteller van dit lijstje is ver onder nul beland.

Dat er niet een redelijke lijst van antwoorden staat begint al met het feit dat er geen goede vraag staat. Het OS van wat: m'n telefoon, PDA, PC, server... Er is een paar jaar geleden in de VVD een debat geweest over wel of geen "Jip en Janneke" taal, maar hier zijn we ondertussen wel op dat niveua terecht gekomen dus.

Inderdaad dingen als Gentoo of op z'n minst Debian zouden hier toch vermeld moeten staan.

Gouden sleutels allemaal leuk enzo, maar bij de printer/mp3 speler lijst vond ik de aangeboden keuzes ookal zwaar aan de kleine kant

Een Tweaker is zich er ook bewust van dat zijn kennis een specialistische kennis is, zelfs binnen de tweakers-gemeenschap. De Tweaker begrijpt dus dat de gemiddelde tweaker niet zijn kennis heeft omdat iedere Tweaker een specialistische kennis op een ander vlak heeft.
Bij een Tweaker blijft het respect voor de gemiddelde tweaker dus overeind wanneer de gemiddelde tweaker niet zijn specialistische kennis blijkt te hebben, zo ook het respect voor de samensteller van dit soort lijsten.

Gaat dat niet voorbij aan het tweaken van het software deel van 't beestje? Tenslotte je kan nog zoveel % over/onderklokken, een beetje rommelen in de services (bijvoorbeeld) kan de opstarttijd/responsiviteit toch aardig tweaken.

Na de *buntu's (zoals het uitstekende Mint) heb ik de varianten van Slackware leren kennen, de recente Zenwalk 4.8 is daarbij mijn favoriet. Van Slackware kan je toch niet zeggen dat het bijna onbestaande is?

Idem hier, alleen is bij mij vector 5.8/5.9 de winnaar _/-\o_

Ik ben akkoord met de mening dat alle linuxen beter onder 1 optie hadden gestaan. Nu worden al die votes versnipperd, ik heb bijvoorbeeld nu maar op fedora gestemt omdat debian (mijn 2de keuze na vector) er ook niet tussenstaat en fedora daar nog een beetje bij in de buurt komt. (Hoewel je me geen plezier doet door fedora op men pc te zetten)

Ik heb voor Ubuntu gekozen, omdat ik het lekker snel en stabiel vind en ook begrijpelijk voor de beginner.
Ik gebruik het inmiddels al ongeveer 1,5 jaar naast Windows XP, omdat al mijn games niet op Linux werken.
Maar dat ligt aan de spelontwikkelaars, niet aan het OS zelf ;(

'omdat al mijn games niet op Linux werken'

Bedoel je niet: omdat niet al mijn games op Linux werken? ;)

Ikzelf draai ook dualboot XP en Ubuntu, maar start eigenlijk nooit meer XP op, omdat ik Warcraft III, Counterstrike gewoon met Wine onder Ubuntu kan draaien. WoW, Command and Conquar Tiberium Wars, Supreme Commander en Guild Wars schijnen ook bijna perfect te draaien.

http://appdb.winehq.org/

Hier staan toch heel wat games die de moeite waard zijn. Bovendien wordt de UT-reeks, Doom en Quake ook op Linux uitgebracht.
Natuurlijk kun je nog lang niet alle games erop spelen, en dat vind ik dan ook (bijna) het enige minpuntje van Ubuntu :) Ze kunnen er zelf alleen weinig aan doen, het ligt vooral aan de ontwikkelaars

En de nieuwere games speel ik op mijn 360 :*)

Heb trouwens Ubuntu gestemd, heb alleen ervaring met Ubuntu en Mandriva, maar Ubuntu draai ik al 2 jaar, en ben zéér tevreden!

Kom op mensen, dit zij tweakers. ik denk dat velen, zoals ik, windows XP zullen hebben


Ja, stel je de ultieme game computer samen, je bouwt hem, overclocked hem tot het uiterste en vervolgens zet je BSD of Linux erop en vraag je je af waarom je een game PC hebt samengesteld :D

Dat ligt niet aan Linux/BSD, maar aan de ontwikkelaars van games. ID Software ontwikkelt bijvoorbeeld wel voor Linux, en hulde daarvoor!

En er is meer te doen op je PC dan games |:(

gebrek aan inzicht? voor een BSD of Linux systeem hoef je nl geen game pc in elkaar te zetten

voor het geval je het niet begrepen hebt, de vraag was wat het beste besturings systeem is / was. NIET wat het beste game besturings systeem is.

Tweakers bestaat uit zoveel mensen, dat het statistisch gezien logisch is dat de meeste tweakers Windows XP hebben. Het gemak (met spelletjes bijv.), het logische gevolg met de aankoop van een PC (immers zijn Tweakers ook mensen), verzin het maar... het is logisch dat er een zooi mensen Windows XP hebben.
Heck, ik heb hier ook een Windows XP laptop voor mijn vriendin. Verder een dual boot desktop en een MacBook Pro met tiger.

Ik mag hopen dat de gemiddelde Tweaker op zijn minst het bestaan kent van Linux of Unix, gewoon iets anders dan Windows versies...

Tja, zo vind ik dat Windows Server 2003 het beste OS is wat momenteel bestaat. Het geeft enorme server mogelijkheden, tot aan grote enterprises aan toe met enorme clusters, en tegelijkertijd kan het ook dienen als workstation indien echt nodig (bijv. wanneer meer dan 10 connecties benodigd zijn).

De stabiliteit van Windows Server 2003 is enorm, de tijd die Microsoft heeft gestoken in support en ontwikkeling, de grote hoeveelheid server producten in de commerciele wereld die op dit OS kunnen draaien, etc.....het is voor mij de titel "beste OS" waard.

Maar omdat ik mijn Vista Ultimate hier thuis helemaal naar mijn hand heb gezet, en ik er enorm tevreden over ben..... kies ik bij gebrek aan beter voor Vista.

MS server 08 al gebruikt?
Ik heb hem al 3 maanden draaien, nog nooit gecrashed. En dat voor een RC...
Petje af voor Microsoft, eindelijk iets om over naar huis te schrijven.

Mijn stem gaat naar Ubuntu, voor het gebruiksgemak vooral.

Ik sluit me bij maartena aan, en mis inderdaad Windows Server 2003 in dit lijstje. Of desnoods Windows Server 2003/2008, aangezien 2008 inderdaad ook érg goed is zoals Raymond P. zegt.

Draai zelf alweer n jaar of 3 Windows Server 2003 met zeer grote tevredenheid.

wat een poll weer.
Ik mis nu dan Debian in het lijstje. Waarom kon er niet i.p.v. de afzonderlijke distributies gewoon eentje komen onder de naam 'Linux Distributie'. Ok, er zijn heel veel verschillen onderling in dat je ze soms niet meer kan vergelijken, maar dit schiet zo ook niet op.

Ze hadden het lijstje beter anders kunnen maken ja, het is natuurlijk een beetje mosterd na de maaltijd maar toch:
- Windows NT-based
- Windows DOS-based
- Linux Debian based
- Linux RedHat/rpm based
- Linux Gentoo / Slackware
- Andere linuxen
- *BSD of anderen (zoals ReactOS)
- Mac OS X

Ik heb overigens op Ubuntu gestemd. Het is een fijne, gebruiksvriendelijke distro, die niet de ergenissen van Windows kent, zoals errors waarvan je niet kan achterkomen wat ze zijn(ieder willekeurig *nix programma open je in een terminal om erachter te komen wat de fout is), langzamer worden door een register en een slecht filesystem(ext3 kent totaal geen fragmentatie, en linux heeft geen register: mijn Ubuntu is nog net zo snel als toen ik hem geintalleerd had), instabiliteit en BSOD's (ik heb nog nooit een kernel panic gehad) en niet te vergeten de veel te zware grafische effecten (compiz fusion op linux is superlicht, en 10x zo mooi, check Gooooogle er maar op na).

Natuurlijk is Linux zelf al superieur aan Windows, vind ik, want de uniformiteit is linux is prachtig. Bijna alle software wordt óf met een pakketbeheerprogramma beheerd óf je compileert het zelf met een door automake genereert script. Als je software deïnstalleert dan laat het nooit troep achter, hoogstens dat het een config bestand in je thuismap achterlaat, in tegenstelling tot Windows waar programma's overal mogen komen en ieder programma zijn eigen manier heeft van dingen opslaan. In Windows moet je zelf orde houden (wat onmogelijk is op het moment), in Linux wordt het voor je gedaan:

Software binaries geinstalleerd door een pakketprogramma gaan in /usr/bin of handmatig geinstalleerd ('local') in /usr/local/bin, programmabibliotheken in /usr/lib of respectievelijk /usr/local/lib, compilatieafhankelijkheden in /usr/include, platformonafhankelijke bestanden (zoals plaatjes e.d.) gaan in /usr/share of /usr/local/share, bestanden van computerspelletjes zal je in /usr/games of /usr/local/games vinden.

Programmabestanden die de basis van linux/unix zijn of die je nooit kan en zal deinstalleren of administratieprogramma's vindt je in /bin of /sbin. Kernelgerelateerde dingen en de bootloader kan je in /lib en /boot vinden. Configuratie die globaal is en je niet vaak zal veranderen zal je in /etc vinden. Aangekoppelde bestandssystemen vind je /mnt (tijdelijk) of /media (permanent/lang aangekoppeld). Tijdelijke bestanden zal je in /tmp vinden. Programma logboeken en sockets e.d vind je in /var. Alle apparaten kan je in /dev vinden. Alle mappen van gebruikers vind je in /home (ook wel ~ genoemd).

Programmainstellingen vind je alleen maar in /etc (dit is heel portable) of voor normale programma's vind je in de map ~/.programmanaam/ of het bestand ~/.programmanaam. Hierdoor is Linux zo stabiel en snel, en blijft het snel. Het is enige dat troep achterlaat op Linux zijn de geëmuleerde installaties in bijvoorbeeld Wine ;) Ik had graag gezien dat men bij Vista een andere kant op was gegaan, maar helaas blijft Microsoft op slechte verouderde ideëen doorbouwen.

edit: Typo's :X

[Reactie gewijzigd door Sebazzz]


Idem hier...
Debian is volgens mij trouwens zeker niet minder gebruikt dan Mandriva.. dus op welke basis worden besturingssystemen dan geselecteerd om in de lijst te mogen?
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:48
Vorige 16:37
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: