AMD heeft vandaag een e-mail rondgestuurd naar zijn distributeurs waarin het een 'vroeg kerstcadeau' aankondigt met betrekking tot de Phenom-processors. Het gaat om een prijsdaling van mogelijk enkele tientallen procenten.
De mail, die gedeeltelijk wordt gequote op Planet3dNow, belooft dat de Phenoms 9500, 9600 en 9600 Black Edition (met vrije multiplier) vanaf maandag beschikbaar zullen zijn voor 'dualcoreprijzen'. Wat daarmee precies bedoeld wordt is helaas niet duidelijk, maar de goedkoopste Phenoms stonden op moment van publicatie in de Pricewatch voor 173 euro (2,2GHz) en 229 euro (2,3GHz), terwijl de toppers uit de dualcoreserie op 128 euro (3,0GHz) en 145 euro (3,2GHz) uitkomen. Potentieel zou het dus om een korting van enkele tientallen procenten kunnen gaan.
AMD is van plan om in februari een nieuwe versie van de Phenom op de markt te zetten, gebaseerd is op de B3-stepping van de core. Deze lost een zelden optredend probleem op, waardoor het niet meer nodig is om een prestatieverminderende bios-update toe te passen om stabiliteit te kunnen garanderen. De nieuwe modellen zullen te herkennen zijn aan een hoger nummer: 9550 en 9650 in plaats van 9500 en 9600. Of de prijsverlaging ook voor deze nieuwe versies geldt is niet duidelijk.
AMD is een bedrijf uit Sunnyvale, Californië in de Verenigde Staten.We willen toch ook niet dat Amerika de wereld gaat regeren?
Dus als AMD beter presteert/concurreert worden de intel prijzen nog lager en intels prestaties nog hoger?Concurrentie zorgt er immers voor dat de prijzen normaal zijn en de producten zo goed mogelijk presteren
Deels.Dus als AMD beter presteert/concurreert worden de intel prijzen nog lager en intels prestaties nog hoger?
Weggooien in de prullenbak, of tegen spotprijzen verkopen.dat is dus weer verlies voor amd
Voor distributeurs dus ideaal...vlak voor kerst cheap inkopen en tegen de tijd dat ze geleverd zijn is het nieuw jaar en de kerst/decemberhype voorbij => normale prijzen verkopenBeetje late kerstaanbieding 1 week voor de kerst.
euh, als het prijs technisch gezien geen frak uit maakt zou ik voor een quad core gaan? Weining progs die daar gebruik van kunnen maken, maar toch in de toekomst ben je ws. beter af met 4 cores op 2,2GHz dan 2 cores op 2,66GHz. Vooral nu gameontwikkelaars eindelijk beginnen te begrijpen hoeveel power er in de naast gelegen cores onbenut blijvenwordt nu toch wel lastig voor me nieuwe pc .
een e6750 of zo'n leuke phenom
Wanneer er door software-makers daadwerkelijk gebruikt wordt gemaakt van 4 cores (of 2 cores) heb ik allang mijn 4 cores Q6600 alweer vervangen...euh, als het prijs technisch gezien geen frak uit maakt zou ik voor een quad core gaan? Weining progs die daar gebruik van kunnen maken, maar toch in de toekomst ben je ws. beter af met 4 cores op 2,2GHz dan 2 cores op 2,66GHz. Vooral nu gameontwikkelaars eindelijk beginnen te begrijpen hoeveel power er in de naast gelegen cores onbenut blijven
[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op maandag 17 december 2007 20:53]
Ik verdedig AMD, ja. Zonder AMD stond de Q6600 nu nog op 1000$Dat riekt naar fanboy geneuzel...
Dat is geen mailstream bordje, volgens mij zijn er zelfs weinig mensen dat het hebben. Bovendien is het de goedkoopste high end socket vs de goedkoopste high end socket.Bovendien is het erg flauw om een topbord van Intel tov van een mainstream bord te van AMD en dan fijntjes te concluderen dat AMD goedkoper is.
Heb ik dat er dan niet bijgezet in mijn post?Je hebt niet eens een X38 nodig. de P35 of zelfs de P965 doen het prima icm met een Q6600.
[Reactie gewijzigd door Malantur op maandag 17 december 2007 21:18]
Nee, je pakt (bewust) het duurste bord.Heb ik dat er dan niet bijgezet in mijn post?
Ja dat fabeltje horen we hier ook al heel lang. Intel wil alleen maar winst maken over de rug van de gebruikers en AMD is de Robin Hood die het allemaal goed doet.Ik verdedig AMD, ja. Zonder AMD stond de Q6600 nu nog op 1000$
Geen concurentie => willekeurige vraagprijs.
[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op maandag 17 december 2007 21:08]
Ik ben geen Intel fan, ik heb dus ook geen idee welke processor er nu wel met welke chipset werkt. Nou toevallig hebben ze het 2 nieuwsberichten geleden in de reacties over de 780i, de X38 en de X48. Ik kijk even in de pricewatch en nu blijk dat de enige borden die al verkocht worden toch de X38 borden zijn. Die hebben ze dan in varianten van ¤176 tot ¤274. Nou neem ik "toevallig" de goedkoopste daaruit om in mijn reactie te zetten.Nee, je pakt (bewust) het duurste bord.
Er zitten CONTINU bugs in hardware, hoe komen ze anders aan de G0 stepping bij de Q6600??Ik vind dit een gevaarlijke actie van AMD. Ze zetten een slechte stepping bewust erg goedkoop in de markt om het te dumpen. Ze maken ze geen zorgen over die bug die erin zit. Betwijfel of ze het überhaupt vermelden. Eigenlijk is het een verkapte vorm van oplichting. Het verkopen van een defect product. Er had gewoon een recall moeten plaatsvinden, niets meer niets minder.
Of ze kunnen gewoon miljoenen aan R&D door de ramen gooien, en dan even de processors bij de cornflakes geven.Ja dat fabeltje horen we hier ook al heel lang. Intel wil alleen maar winst maken over de rug van de gebruikers en AMD is de Robin Hood die het allemaal goed doet.
[Reactie gewijzigd door Malantur op maandag 17 december 2007 21:20]
Beetje vervelend als je een server hebt met bedrijfskritische programma's en je was er niet van op de hoogte. Eens in de 14 dagen je data kwijt.Er zitten CONTINU bugs in hardware, hoe komen ze anders aan de G0 stepping bij de Q6600??
Waarom zou AMD het wel moeten uitschreeuwen en alles terugroepen en Intel niet?
Overgens komt de bug maar 1 keer om de 14 dagen (336 uur) onder 100% load.
[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op maandag 17 december 2007 21:22]
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op maandag 17 december 2007 21:29]
Daarom zijn ze gestopt met het leveren van Opterons met een Phenom core: Ding is niet stabiel genoeg voor(tenzij je de L2 TLB uitschakeld, maar zelfs dan wil je die hele CPU niet eens in je servers hebbenBeetje vervelend als je een server hebt met bedrijfskritische programma's en je was er niet van op de hoogte. Eens in de 14 dagen je data kwijt.
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op dinsdag 18 december 2007 09:41]
Omdat Intel hun klanten niet moedwillig een CPU met zo'n bug verkoopt. AMD weet dondersgoed dat ze eigenlijk een produkt hebben dat ze weg zouden moeten gooien, maar ze dumpen ze nog even om te kijken of er nog een paar "suckers" voor gaan. Zoals Smithers.83 heel terecht opmerkt, dat riekt naar oplichting. Reken maar niet dat er een net stickertje opkomt met de text: "Broken CPU inside!" Of een vette disclaimer ala: "Trek van behaalde resultaten in het verleden 10% af bij deze processor als U hem bugvrij will laten lopen."Er zitten CONTINU bugs in hardware, hoe komen ze anders aan de G0 stepping bij de Q6600??
Waarom zou AMD het wel moeten uitschreeuwen en alles terugroepen en Intel niet?
Je verwacht dat Intel na het bekend worden van deze bug hun hele voorraad weg gegooid heeft. De kans is zeer klein en lijkt me niet reëel want de bug kon opgelost worden door een micro code update net als voor de Barcelona B2 stepping.Omdat Intel hun klanten niet moedwillig een CPU met zo'n bug verkoopt.
De niets vermoedende klant krijgt gewoon een goed werkend systeem voor een scherpe prijs.Tis maar goed dat ik een tweaker ben, en dus op tijd verwittigd ben van dit soort truuken. Maar als niets-vermoedende klant zou ik me toch behoorlijk genaaid voelen.
Mijn FreeBSD server loopt anders op een AMD 64 (3200). Voor dat soort doeleindes zijn die AMD cpu's best geschikt. Dus reken maar dat ik zeer stevig zou balen -- en ook behoorlijk boos zou wezen wanneer ik er achterkwam dat AMD het me bewust geflikt had -- wanneer mijn server eens in de veertien dagen even hing.De gemiddelde consument zet netjes z'n pc uit wanneer hij/zij klaar is, dus die 14 dagen continue full load gaat dat ding nooit halen.
Nooit gehoord van de FDIV bug in de pentium 1 zeker? (en die bug kwam zo'n 25% vaker voor dan deze bug)Omdat Intel hun klanten niet moedwillig een CPU met zo'n bug verkoopt.
Je zou het verschil niet eens mérken als je PC crashed....Tis maar goed dat ik een tweaker ben, en dus op tijd verwittigd ben van dit soort truuken. Maar als niets-vermoedende klant zou ik me toch behoorlijk genaaid voelen.
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op dinsdag 18 december 2007 09:50]
Nee, lol, maar ik zou WEL merken dat mijn PC crasht.Je zou het verschil niet eens mérken als je PC crashed....
Wat een KUL! Ten eerste is dit niet de houding van AMD. Geef me anders een link waar AMD adviseerd om de micro-code update NIET te gebruiken.Maar dat is nou precies de houding van AMD waar ik op doel: "Zien die losers toch niet. En als ze het al merken, dan geven ze waarschijnlijk toch wel gewoon Windoze de schuld."
Kon je een nog slechter voorbeeld geven? Wat deed Intel namelijk: ze boden netjes een "FDIV Replacement Program":Nooit gehoord van de FDIV bug in de pentium 1 zeker?
Lol dat zegt hij niet, hij zegt zonder concurrentie zou je veel meer betalen. En inderdaad het laatste deel in een fabeltje, maar dat intel winst wilt maken over de rug van een ander is duidelijk, het is een bedrijf.Ja dat fabeltje horen we hier ook al heel lang. Intel wil alleen maar winst maken over de rug van de gebruikers en AMD is de Robin Hood die het allemaal goed doet.
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op maandag 17 december 2007 21:53]
Niet helemaal, als de rollen omgedraaid waren was Intel Robin Hood. Het gaat er niet om of een bepaald bedrijf lief of evil is, het gaat er gewoon om dat als er geen concurrentie is de monopolist woekerprijzen kan vragen. Zie MS en windows.Intel wil alleen maar winst maken over de rug van de gebruikers en AMD is de Robin Hood die het allemaal goed doet.
Een bug die ze tot nu toe alleen in lab-omstandigheden met optimale factoren hebben te reproduceren lijkt me niet zozeer iets om me zorgen om te maken.Ze maken ze geen zorgen over die bug die erin zit.
Zowel Intel als AMD zijn geen Robin Hoods. Ze zouden beide als de ander partij er niet zou zijn hogere prijzen vragen, het zijn namelijk commerciële bedrijven. De prijsdaling wordt door concurrentie veroorzaakt. In dit geval heet de concurrentie Intel/AMD. Ze verlagen beide de prijs omdat ze hierdoor meer inkomsten proberen te genereren, niet omdat ze consument zo aardig vinden.Ja dat fabeltje horen we hier ook al heel lang. Intel wil alleen maar winst maken over de rug van de gebruikers en AMD is de Robin Hood die het allemaal goed doet.
Heb je die grafiek gemist of zo? De Q6600 is nooit een extreme edition geweest, en bij de lauch zattie toch echt tegen de ¤1000 euro aan. (vooral omdat de dollar prijs destijds redelijk gunstig was t.o.v. de euro)Alweer fout. De Q6600 is later geïntroduceerd als de E6600. Geloof pas met de 2e grote prijsverlaging is de Q6600 gekomen. Bovendien kosten alleen de extreme varianten meer dan ¤1000. Dat weet je van te voren als je er zo een koopt.
...still beats lying...Nee, je pakt (bewust) het duurste bord.
Je weet zelf donders goed hoe markt werking in elkaar zit. Sinds AMD&Intel elkaar de loef proberen af te steken in 1999/2000 zijn de processor prijzen gedaald.Ja dat fabeltje horen we hier ook al heel lang. Intel wil alleen maar winst maken over de rug van de gebruikers en AMD is de Robin Hood die het allemaal goed doet.
Een gevaarlijke stepping? Oplichting?Ik vind dit een gevaarlijke actie van AMD. Ze zetten een slechte stepping bewust erg goedkoop in de markt om het te dumpen. Ze maken ze geen zorgen over die bug die erin zit. Betwijfel of ze het überhaupt vermelden. Eigenlijk is het een verkapte vorm van oplichting. Het verkopen van een defect product. Er had gewoon een recall moeten plaatsvinden, niets meer niets minder.
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op dinsdag 18 december 2007 09:23]
[Reactie gewijzigd door Sinester op dinsdag 18 december 2007 12:34]
Concurrentie is altijd goed, alleen al daarom moet AMD blijvenIk verdedig AMD, ja. Zonder AMD stond de Q6600 nu nog op 1000$
Geen concurentie => willekeurige vraagprijs.
Fout!Fout. De Q6600 had dezelfde lauchprice als de E6600, namelijk: $316.
De P35 is gelanceert in Juni 2007, de Q6600 kentsfield in Januari 2007, hoe de neuq wil je rond de lancering je quad core in een nog te fabriceren product steken? (P965 kan wel natuurlijk, maar om daar nou je quadcore in te hangenBovendien is het erg flauw om een topbord van Intel tov van een mainstream bord te van AMD en dan fijntjes te concluderen dat AMD goedkoper is. Je hebt niet eens een X38 nodig. de P35 of zelfs de P965 doen het prima icm met een Q6600. Dat riekt naar fanboy geneuzel...
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op dinsdag 18 december 2007 09:03]
[Reactie gewijzigd door knirfie244 op dinsdag 18 december 2007 09:57]
die van intel ook, wat is je punt? gemiddeld echter zijn AMD mobo's goedkoper, in het budget segment al minimaal 10 euro meestal.Een "high-end" AMD moederbord kan je trouwens ook makkelijk 300+ euro kosten. Beetje appels met peren vergelijken hè, X38 vs 690G.
[Reactie gewijzigd door Countess op dinsdag 18 december 2007 17:41]
[Reactie gewijzigd door knirfie244 op woensdag 19 december 2007 12:24]
Zeer grote kans dat de 9500 en 9600 gewoon EOL (End of Life) zijn. Maar komt nou natuurlijk wel mooi uit met kerst.De nieuwe modellen zullen te herkennen zijn aan een hoger nummer: 9550 en 9650 in plaats van 9500 en 9600. Of de prijsverlaging ook voor deze nieuwe versies geldt is niet duidelijk.
Er zullen best mensen zijn die ook op deze manier op Intel of op welke fabrikant dan ook reageren. Het is schijnbaar leuk voor sommige mensen om ongefundeerde opmerkingen te plaatsen.Grappig als Intel dit zou doen zou iedereen er schande van spreken. Oplichting, sabotage etc etc. De krachttermen zouden tekort schieten. En nou... begrip. Hypocriet? Feit: de B2 versie had nooit verkocht mogen worden in deze staat.
[Reactie gewijzigd door worldcitizen op maandag 17 december 2007 21:48]
't grappige is is dat Intel dat ook al regelmatig gedaan heeft....aangezien 'they're still in business' zijn ze er mee weggekomen.Grappig als Intel dit zou doen zou iedereen er schande van spreken. Oplichting, sabotage etc etc. De krachttermen zouden tekort schieten. En nou... begrip. Hypocriet? Feit: de B2 versie had nooit verkocht mogen worden in deze staat.
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op dinsdag 18 december 2007 09:34]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True