Hoofdcategorieën
Device Settings

Ook Nokia wil deel belomzet telefoons van telco's

Door Mick de Neeve, woensdag 12 december 2007 09:29, views: 12.904

De voorspelling dat Apple met zijn iPhone-onderhandelingen een nieuwe toon heeft gezet voor telecomproviders is uitgekomen: Nokia heeft aangegeven dat het met een nieuwe reeks smartphones een stuk van de omzettaart van telco's wil hebben.

Onduidelijk is voor welke telefoons dit geldt, maar het is te verwachten dat de volgend jaar uit te brengen 'Comes with Music'-variant van de N-serie, waarbij de klant een jaar lang gratis muziek mag downloaden, er deel van uit zal maken. Noch is bekend welk deel van de omzet van de telecomproviders Nokia wil hebben. Apple harkt naar verluidt tussen de tien en de veertig procent van de bel- en dataomzet binnen die providers middels de iPhone realiseren.

Het is erg onwaarschijnlijk dat Nokia voor al zijn telefoons een deel van de omzet van providers zal willen hebben. De fabrikant, die tegen de veertig procent van de wereldwijde markt voor mobiele telefoons in handen heeft, maakt immers niet alleen highend toestellen maar ook goedkope telefoons, waarbij er weinig tot geen ruimte zal zijn voor de telco's om over het afstaan van omzet te onderhandelen.

Volgende 09:55 Mastercard komt met betaalpas voor microbetalingen
Vorige 08:39 Muzieklabel klaagt echtpaar aan om geripte cd's
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Krijgt een autodealer ook geld voor de benzine die jij tankt?

Als ze geld willen verdienen aan de belkosten moeten ze naar mijn mening een eigen telecomprovider worden.

Nee.

Maar de benzineverkoper heeft dan ook niet het alleenrecht om dat *uniek* automodel te verkopen, en kan de klant niet forceren om telkens bij hem benzine te kopen.

laat staan dat je een gratis auto krijgt als je enkel bij hem komt tanken

Jammer dat de iPhone verre van gratis is....

dat is ook gelijk de grote vraag, prima dat de nokia in de winst wilt delen, zolang je er als consument maar niet op achteruit gaat....

Alles bij elkaar gerekent zou je voor een telefoon + 1-2 jaar abbo niet meer kwijt moeten zijn als in de oude situatie. Bij de iPhone is dit nog niet het geval... als nokia dit wel lukt prima.

Dus jij vindt het geen probleem dat wanneer je van GSM verandert ook je nummer verandert?

Ja, ik heb al 8 jaar hetzelfde nummer dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven, maar dat staat hier toch helemaal los van?

Ik heb toch al een aantal GSM's versleten maar heb nog steeds hetzelfde nummer, ook heb ik verschillende contracten algesloten, van 1 tot 2 jaar inclusief telefoon of SIM-only.

Ik snap je punt niet.

Dan nog zou het zeer logisch zijn wanneer een telco hier zelf voor kan kiezen. Een telefoonfabrikant verkoopt een product, hoe dit product gekocht wordt zou een initiatief van de telco moeten zijn imho.

Dat wilt dus zeggen wat wij in België hier geen last van zullen hebben, want abonnement + gsm verkopen is bij ons verboden.
Maar waarschijnlijk wil dat zeggen dat we die toestellen helemaal niet zullen krijgen.

Als dit op grote schaal gaat gebeuren gaat dat wel nadelig zijn voor de prijs van het bellen...

Je mag in België wel bundelen, als het gebundelde toestel ook los te vekrijgen is , dus de iphone kan best uitgebracht worden, maar moet ook los verkocht kunnen worden zoals in Duitsland!

Nee dat niet maar bij lease maatschappijen zijn wel speciale afspraken gemaakt.
Zo moet een kammeraat voor de banden naar Kwik Fit, voor de uitlaat naar Profile en voor de olie weer ergens naar toe.
Daar zijn gewoon harde zeer scherpe afspraken over gemaakt.

Het zelfde zie je bij schade herstel bedrijven. Die moeten ook een steeds groter deel van de omzet aan de verzekerings maatschappijen betalen om de auto's te mogen repareren.

ow vergeet niet dat je ook nog af en toe moet opladen, misschien moet Nuon ook maar wat overmaken aan Nokia :+

Jij snapt het niet.

De N-series met muziek hebben daarmee een unique selling point. Nokia neemt de kosten voor de licenties op de muziek voor z'n rekening.

Zeker weten dat die dingen goed zullen verkopen, en zeker weten dat Telco's er blij mee zij, want die kunnen weer nieuwe abo's afsluiten.

Vind het niet vreemd dat Nokia dan wat terug verwacht.

Snap alleen niet waarom Apple dat heeft verzonnen, want zo speciaal is die iPhone nou ook weer niet.

Enerzijds krijgen de telefoontelco's steeds meer last van VOIP oplossingen, wat technisch mogelijk wordt gemaakt door smartphone's van Nokia. Dus ze verliezen aan de ene kant meer omzet aangezien het belbundel verbruik in de toekomst naar verwachting omlaag zal gaan, en de winst die ze dan nog draaien moeten ook nog eens gaan delen met die betreffende partij: Nokia... beetje cru..

Volgens mij hebben vrijwel alle telco's in hun data abbos staan dat je het niet voor voip mag gebruiken, van Telfort weet ik het zeker (daarom heb ik geen databundel afgesloten). Dat zou eigen ruiten in gooien zijn.

het belbundel verbruik in de toekomst naar verwachting omlaag zal gaan
Nou, er is inderdaad een kansje dat mensen met hun mobieltje gaan VOIPen maar zolang er geen landelijk dekkend wifi netwerk is of dat niet kan of mag van de provider op een mobiel netwerk wordt dat volgens mij niet echt een doorslaand succes. Bovendien vergeet je dat we al jaren de trend zien dat mensen gewoon steeds meer gaan bellen.

Tja als ik een telco was zou ik het wel weten.. gewoon niet ingaan op dit soort voorstellen.

Als consument ben ik echter niet voor of tegen.. ik zie wel wat er gebeurd. Het kan goed of slecht uitpakken. Ik hoop alleen niet dat je dalijk per telco een bepaald aanbod van telefoons gaat krijgen die bij andere telcos niet te koop zijn. Daar zou ik toch echt van balen.

Echt wat een gezeur, wat levert Nokia voor dat geld er dan voor service nog bij (behalve die gratis muziekdownloads)? Wat Apple met de iPhone doet vind ik ook niet redelijk.

Als elke telfab dit zou doen zou het einde van de simlockvrije mobieltjes in zicht zijn. Ik koop zelf altijd simlockvrij met sim-only abo, dan kan ik zelf bepalen wanneer ik een mobiel koop/nodig heb.

Ergens begrijp ik het probleem bij Nokia, er worden steeds minder mobieltjes verkocht dus moeten ze een andere bron van inkomsten vinden. Maargoed, daar heb ik als consument eigenlijk weinig mee te maken vind ik.

[Reactie gewijzigd door poepkop op woensdag 12 december 2007 10:01]


er worden steeds minder mobieltjes verkocht
Uh, waar haal je dat vandaan? De markt groeit nog steeds als kool (dit jaar de 1 mld gepasseerd) en Nokia's aandeel wordt alleen maar groter.

Zijn de gouden tijden voorbij in de telecomsector? Na eerdere jaren van onstuimige groei heeft de telecommarkt blijkbaar een plafond bereikt. Dit blijkt uit een analyse van GfK Benelux Marketing Services (GfK MS), het marktonderzoeksbureau dat zich onder meer bezig houdt met het analyseren van ontwikkelingen in de telecombranche.

Dit is opmerkelijk te noemen in deze verzadigde sector. Het is overigens niet verbazingwekkend dat dit heeft geleid tot een daling van de gemiddelde maandelijkse verkopen per telecomwinkel. Verkocht men in 2004 nog gemiddeld 210 mobiele telefoons per maand per zaak, in de eerste maanden van dit jaar is dit getal gedaald naar 191 mobiele telefoons, een afname van maar liefst negen procent.


Alsje, de markt groeit niet als een kool dus en er vind zich een verschuiving plaats waarbij steeds meer goedkope mobieltjes verkocht worden ipv dure.
de gemiddelde prijs per toestel is gedaald tot 89 euro. Een jaar eerder werd een Nokia-toestel nog voor 103 euro verkocht.

Tuurlijk is de 1 miljard gepasseerd, dit gaat over het totaal aantal mobieltjes in de wereld, dus dit aantal zal altijd groeien. Dit getal heeft verder niks te maken met de groei van het aantal verkopen per maand.

Verkocht men in 2004 nog gemiddeld 210 mobiele telefoons per maand per zaak, in de eerste maanden van dit jaar is dit getal gedaald naar 191 mobiele telefoons
Daar staat tegenover dat er nu op elke straathoek een telecomwinkel zit. Dus dit zegt niet veel over het totale volume.

En omdat eletronica de neiging heeft steeds goedkoper te worden, zegt de gemiddelde prijs ook niets.
Kortom: degene die voor dit nietszeggende onderzoek betaald heeft, is flink belazerd.

Dat onderzoek is op z'n minst twijfelachtig te noemen omdat vrijwel elk ander bureau nog steeds groei registreert.

Kijk voor meer info op http://www.telecompaper.com/ en zoek daar op Dutch Mobile Operators report.
Uit die cijfers blijkt dat de mobiele telefoonmarkt elk jaar ongeveer 5% stijgt. 2006 was zelfs een recordjaar.
Ook in de gehele wereld is een zeer gunstige trend geregistreerd mbt de mobiele telefoonmarkt, dit mede door nieuwe markten die aangeboord worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan India, China en Afrika.

Je cijfers zouden wel kunnen kloppen hoor, zeg niet dat je liegt ofzo, maar de verschuiving die GfK MS registreert is heeft meer te maken met de consument die vaker online aankopen doet in plaats van in een traditionele winkel te shoppen. En die cijfers gelden alleen voor de Benelux.

Dit lijkt me nogal nadelig voor de prepaid-klanten en/of mensen die graag een losse telefoon kopen.

Nee hoor. Ga er maar van uit dat deze telefoon nooit in een pre-paid pakket zouden komen. De telefoon zijn daarvoro gewoon te duur.
Zolang we maar gewoon de keuze houden tussen verschillende contractvormen vind ik alles best

He getver... daar gaan we.

Zitten we al jaren te trekken aan de telco's dat ze die abnormaal hoge bel/sms kosten moeten verlagen, hebben ze nu dé perfecte reden om hun abonementskosten te verhogen... en betaal je uiteindelijk nog meer dan met de hogere bel/sms kosten.

Zijn we net op de goede weg om al die platenbonzen duidelijk te maken dat ze niet zo inhalig moeten zijn en dat we echt wel bereid zijn om te betalen zolang ze maar geen onnozele prijzen vragen (download zelfde prijs als een CD, maar zonder CD/boekje e.d.?), beginnen de trekjes van bedrijven als Nokia ineens inhaligheid-ten-top te vertonen. Wat geeft hun het recht om geld aan telco's te vragen? Telco's zijn juist de reden dat zij hun telefoons bij voorbaat verkopen!

Ik mag toch zeker hópen dat de Telco's die Nokia's, Motorola's e.d. allemaal fijn de deur wijzen als ze met zo'n belachelijke eis komen. Als er één schaap over de dam is volgen er meer? Sorry hoor, maar de groeten dan. Dan doe ik wel een paar jaar langer met m'n telefoon, maar ik ga ze niet het "genot" gunnen om meer geld uit onze zakken te slaan terwijl de regeringen net goed op weg zijn met de belkosten op een fatsoenlijk niveau te krijgen.

Dat Apple het doet betekent niet dat iedereen het maar moet doen. En Apple doet het ook omdat ze extra dingen bieden buiten het gewone/buiten gewoon slechte menu/interface/reactiesnelheid en soms ook slechte kwaliteit van de flutphones waar zij soms mee komen. Live voicemail, sms-chat e.d. iemand?

Van mij mag elk bedrijf dat zo inhalig doet als Nokia, Universal en weet ik veel wat nog meer allemaal spontaan failliet gaan zodra ze zo onnodig inhalig doen. Dat ze willen verdienen vind ik prima, maar als ze "poen" horen springen ze tegenwoordig allemaal al in de startblokken om de consument een arm uit je romp te trekken...

En trouwens... Nokia begint nét met een nieuwe muziekservice, met een DRM waar iedereen al 3x overheen gekotst heeft. Sony Ericsson daarentegen heeft als één van de weinige merken fatsoenlijke "walkman"-telefoons, en die heb je ook nog niet gehoord over "revenue"-sharing. Eerst leren hoe je moet lopen voordat je begint te springen Nokia.

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op woensdag 12 december 2007 09:55]


Dus als Apple het doet gedogen we het, maar zodra een ander er mee begint gaan we moord en brand schreeuwen? :S


Edit: stond blijkbaar nonsens ivbm DRM bedankt om dat op te helderen :) joramoudenaarde
Moet toch maar eens meer ArsTechnica gaan lezen blijkbaar :z

Trouwens omdat Apple zo populair is en een in JOUW ogen een handige interface heeft en "veel" mogelijkheden mag Apple wèl geld vragen van telco's maar de rest van de wereld niet? 8)7

@hieronder: het hele punt is dat op dit moment Apple 1 misschien 2 zaken heeft die je als vernieuwend zou kunnen zien op dit moment. Het is een kwestie van tijd voordat de volgende generatie mobieltjes al deze mogelijkheden ook weer heeften meer. Wat blijft dan nog over van de iphone? Een wannahave factor waar de telco's 10-40% voor mogen afdragen?
Historisch gezien hebben zowel Nokia als SonyEricson geregeld ook vernieuwende featues geintroduceerd maar waarom moest er toen niet betaald worden door telco's?

Ik ben het volkomen met je eens dat dit voor de consument enorm slecht is als dit algemeen aanvaard wordt, maar in mijn ogen ligt de fout toch echt bij Apple die er mee begonnen is, de rest is actie-reactie om niet achterop te geraken.

[Reactie gewijzigd door -AzErTy- op woensdag 12 december 2007 10:53]


Dan sta ik op het stuk wat op Arstechnica.com staat. Ze gebruiken een oude WMV-drm... precies degene die een jaar geleden is uitgekotst door menig tech-site en gebruiker.
Om precies te zijn, dit bericht. Dat Universal met een DRM-loze dienst komt betekent niet dat Nokia dat doet natuurlijk.

Ik zeg ook niet dat Apple goed bezig is met die revenue's, maar ze bieden er wel iets extra's voor. Niet dat iedereen dat dan gelijk wil hebben, maar 't is niet zo dat ze NIETS aanbieden en extra's vragen...

Dus misschien moet je je zelf maar eens even verdiepen in de Nokia-nieuwsberichten.

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op woensdag 12 december 2007 10:32]



Nokia is een wannahave anders hadden ze niet 40% van de wereldmarkt in bezit. Ze doen dus iets heel erg goed.


Precies. Laatst heb ik voor mijn vrouw een Samsung F700 gekocht...heerlijk apparaat! Dat begint dus al te veranderen, de iPhone an sich hoef je niet geweldig te vinden (persoonlijk zou ik het wel willen), maar wat men in gang heeft gezet is natuurlijk heel waardevol. Eindelijk is de trend gebroken dat men mobieltjes de markt opgooid waar je niks mee kan of ontzettend onhandig werken of binnen een jaar stuk zijn. Ik hoop dat die trend doorzet.


Ach, het fijne aan de verouderde iPhones is dat voicemail berichten nieten werken... Weet je ook nooit of iemand een voicemail bericht heeft ingesproken. Heerlijk!

Wat maakt het jou nou uit hoe de taart wordt verdeeld tussen Nokia en de telco's? Als de prijzen echt omhoog gaan bij zo'n exclusief dealtje, dan koop je dat toestel toch niet? En wat voor recht heb je om voor andere mensen te zeggen waar ze wel of niet voor mogen betalen? Ja, de iPhone komt met een duur abo. Blijkbaar willen mensen ervoor betalen. Misschien doet Nokia nu hetzelfde - mogen ze helemaal zelf weten. We zien wel of het aanslaat.

Het is net als met DRM: het wordt geprobeerd, de consument wil er niet aan, en dus verdwijnt het. Daar hoef je niet kwaad of verongelijkt voor te worden, dat gebeurt gewoon vanzelf.

Als er zoveel geld over is om Nokia en Apple en dergelijk te laten meedelen in de winst lijkt het me veel handiger dat de telco's gewoon de prijs dik laten zakken want daar is dan imho best ruimte voor.

Heb je eens naar het abonnements geld van een iPhone gekeken? Dat is veel hoger dan bij andere smartphones. En daarvan gaat met meeste dus naar Apple... (o.a.. om de [i]echte[/b] prijs van de iPhone te betalen...)

Mee eens dat het belachelijk hoog is.
Ik persoonlijk snap ook niet dat mensen zoveel voor een hype betalen.
Maar als Nokia ook wat van de koek wil dan kan ik me niet voorstellen dat de prijs omhoog kan want Nokia heeft (nog) niet de hype gecreeerd zoals Apple en ik denk ook niet dat ze dat zal lukken.

Dat valt best mee. Als je kijkt wat Data+Wifi je kost bij de andere telefoons is de iPhone bundel juist goedkoop...
Zoiets als "Web'n'walk" van T-Mobile klinkt wel goedkoop, maar is langzaam (64kbps) en heeft geen hotspot access.
Als je dat wel wil en sneller wil dan de 64/16 kbps van de goedkope "Web'n'walk",
zit je gelijk op de Internet Totaal Plus variant @ EUR 69.50/maand. En dat is dan zonder voice... De Internet Totaal variant is begrensd op 384 kbps @ EUR 49.50/maand, zonder hotspot access. Deze 384 kbps komt al aardig in de buurt van de edge snelheid van de iPhone, waar die steeds op afgekraakt wordt.
Opvallend: Veel mensen roepen dat de iPhone flopt vanwege (nog niet?) hebben van 3G, tezamen met de aanschafprijs, maar hebben niet gekeken dat de 1.8 MBit waar ze dan mee schermen alleen al zo'n enorm bedrag is...

Gedeeltelijk mee eens. Echter, het argument dat je met de iPhone bundel een top-service hebt, doet niet echt ter zake...het blijft veel geld. Ik zou een iPhone zo kopen, wanneer ik simpelweg 20 Euro per maand aan een abonnement kwijt zou zijn, ik heb geen behoefte aan enorme snelheden.

Ben het niet echt met je eens.
Als ik on the road ben en ik moet even het internet op, dan ga ik naar één van de vele benzinestations of een McDonalds wegrestaurant of iets dergelijks, waarna ik meestal gratis gebruik kan maken van de wifi hotspots terplekke.

De meerwaarde die je verkrijgt uit het abonnement van de iPhone is verwaarloosbaar.
Je vergelijkt het ook niet met andere providers, maar alleen met T-Mobile, en die doet er van alles aan om het abonnement gunstig te laten lijken, wat het eigenlijk niet is.

Een voorbeeld;
Vodafone bied mij een voiceabonnement naar keuze, ik kan kiezen uit bundels van 10 tot en met 500 euro en ik kies daarbij Zorgeloos Internet BloX voor 9.50 per maand.

Dat geeft mij:
-Een voiceconnectie vanaf 10 euro per maand
-Een internetconnectie over UMTS, met een snelheid van 1800 kbps en upload van 64 kps voor 9.50 euro. (Zonder datalimiet!)

En thats it. Niet meer niet minder, kan de iPhone icm het abonnement van T-Mobile ook deze prijs realiseren? En heb ik dan ook de kwaliteit van het eersterangs netwerk van Vodafone?

Dat dacht ik niet.

[Reactie gewijzigd door Kykez op woensdag 12 december 2007 16:06]


Dit slaat echt alles.
Hoe ongelooflijk veel word de telefoonmarkt al niet al uitgemelkt..
Ik zie de abbonements kosten al stijgen, en de telefoons steeds bij grotere abonementen gratis zijn..
Straks moeten de internetproviders ook nog geld aan alle computerfabrikanten gaan betalen omdat de door hun gefabriceerde computer gebruikt word..
Hoe gretig kan je zijn.. ik hoop dat andere fabrikanten hier tegen zijn en de telecom bedrijven al helemaal.

Ze kunnen het daar steken waar de zon niet schijnt.

Het is toch je reinste flauwekul dat zo'n smartphone een deel van de omzet waarborgt. En al helemaal voor een stompzinnige telefoon om je muziek naar toe te pompen.

Dan biedt je als telco toch lekker toestellen uit andere landen aan? Ik denk dat er zat makers in Japan, Taiwan en Zuid-Korea zitten te springen om hun marktaandeel te vergroten qua afzet van telefoons. En gegeven de 'features' die die dingen hebben, kom maar op. Zoek al langere tijd een telefoon met een Japanse IME er op die ik ook normaal in Europa kan gebruiken.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:55 Mastercard komt met betaalpas voor microbetalingen
Vorige 08:39 Muzieklabel klaagt echtpaar aan om geripte cd's
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011