Hoofdcategorieën

Nvidia toont opnieuw GeForce 8800GTS 512 op zijn site

Door Olaf van Miltenburg, dinsdag 4 december 2007 18:16, views: 30.487

Voor de tweede keer heeft nVidia de GeForce 8800GTS 512 tijdelijk op zijn site getoond. Officieel laat het bedrijf echter nog niets los over de kaart die volgende week geïntroduceerd gaat worden.

Begin november verschenen al enkele specificaties op nVidia's website over de GeForce 8800GTS 512, de komende kaart van nVidia die is gebaseerd op de G92-gpu. Maandag dook de kaart opnieuw even op in de lijst van GeForce 8-producten.

Met de kortstondige publicatie bevestigt nVidia dat de kaart een 256-bit geheugeninterface meekrijgt, evenals een 650 MHz coreklok, 512MB gddr3-geheugen met een snelheid van 2000MHz en 128 streamprocessors die geklokt zijn op 1625 MHz. De verwachting is dat de kaart in de VS 349 dollar gaat kosten en half december in de schappen komt te liggen.

Overigens ontving TweakTown vorige week al een testexemplaar van de kaart in de bus. Uit de benchmarkresultaten blijkt dat de kaart, zoals verwacht mag worden, sneller is dan bijvoorbeeld de 8800GT, maar dat deze wel flink wat stroom verbruikt. Ook stelt TweakTown vraagtekens bij de beschikbaarheid van de videokaart voor deze maand.

nvidia 8800 GTS 512

Volgende 19:06
Vorige 17:51

Reacties

«  1  2  3  »

Leuk, alleen wat zou dan de prijs in Europa zijn? Ik verwacht rond de 300¤


Deze kaart is dan nog eens uit. Ik ben bang dat je met wat anders in de war bent.


Dit nieuwsbericht betreft de nieuwe variant van de GTS dude! Dus iets beter lezen.

FFB zal de huidge GTS wel besteld hebben.

Een nieuwe variant? Ik dacht dat nvidia al hun nieuwe kaarten een ander nummer gaven?

@ athaphian

Zo lang ik het bijhoud, klopt het dat nVidia elke nieuwe variant een ander nummer geven, maar bij deze nieuwe revisie(s) 8800GTS hebben ze dat niet gedaan. Het zorgt wel voor de nodige verwarring wat nVidia naar mij mening simpel had kunnen oplossen, maar daar zal ik het maar niet over hebben om nog meer verwarring te voorkomen. :) Het is nu als volgt:

Range qua performance (8800 serie):
8800GTS (G80, 1ste revisie) < 8800GT (G92) < 8800GTX (G80) < 8800Ultra (G80)

(Opmerking: de 8800GT is een stuk goedkoper, iets zuiniger en iets minder warmteproductie dan de 8800GTX en ook maar marginaal langzamer en dus is die erg populair op het moment. Een bijna hetzelfde redenatie gaat ook op tussen de 8800GT en de 8800Ultra. Voor meer info hierover zie wat benchmarks.)

De 8800GTS nieuwe revisie gaat mogelijk de 8800GTX qua performence overtreffen:
http://core.tweakers.net/...dit-jaar-beschikbaar.html

Verder zorgt dit nog voor de nodige verwarring:
http://core.tweakers.net/...jgt-een-tweede-leven.html
Hier staat dat er al een revisie van de G80 8800GTS is geweest. Deze G92 core 8800GTS is eigenlijk dus de derde GTS...

Dus alles mee genomen wordt de range qua performance (8800 serie) als volgt:
8800GTS (G80, 1ste revisie) < 8800GT (G92) < 8800GTS (G80, 2ste revisie) < 8800GTX (G80) < 8800Ultra (G80)

En de 8800GTS (G92, 3ste revisie) zal waarschijnlijk iets sneller zijn dan de GTX of zelfs de Ultra.

Edit: Ik denk dat "ffb" waarschijnlijk de tweede derde revisie van de 8800GTS heeft gekocht, want volgens: http://core.tweakers.net/...jgt-een-tweede-leven.html, dit nieuwsbericht kwam de tweede derde revisie van de 8800GTS (G92) op 3-12 uit en dat kan dus kloppen. :)

[Reactie gewijzigd door Regeneration]


Echt kerel, op de link die je aangeeft staat dat de G92 de 3e uit zou komen, niet de 2e G80 versie. En ik kan je dus verzekeren dat ik een 8800GTS G92 512MB 128 SP besteld heb.....

Zelfde geld voor mij net 2x een ASUS 8800GTS 512mb besteld voor 280¤ per stuk bij complus staan nu zelfs nog op de site! Hier staan ook de XFX en de PNY op voor rond de 300 euro.

EN8800GTS/G/HTDP/512M (90-C3CFQA-JUAY00T) 2 ¤ 233.37 ¤ 466.74

Lache. Ik heb hem vandaag opgehaald bij dollarshops... Zit nu in mijn pc. Die van mij was dus iets duurder. (300)

Ze zijn dus officieel nog niet uit, mogen blijkbaar pas 11 december worden verkocht (zei dollarshops in ieder geval)

[Reactie gewijzigd door ffb]


Grapjas. Ik zit al weken te wachten op m'n 8800GT, en deze kaart, die half december in de VS beschikbaar wordt, heb jij volgende week al binnen...

Keep on dreamin'

Dan doe je toch iets mis, want ik heb 2 weken geleden mijn Sparkle 8800GT 512MB besteld en de dag erna had ik em al binnen. (Via dollarshop.nl)
Als je goed rondkijkt zie je dat er nog best wel een hoop winkels zijn die em op voorraad hebben.

OverSoft, dat Is helemaal niet raar want ik wacht ook nogsteeds op 2x 8800GT's hoor.
Met name omdat ik de Club3D's per se wil hebben en het maakt niet uit dat het wat langer duurt, als het maar goedkoop is. Dit kost me nu precies 400 euro, en dat vind ik een mooi bedrag voor een SLI setup.

Jah er zijn inderdaad mensen die over de grens een kaart hebben gescoord, of die toevallig hebben geprofiteerd van een kleine voorraad bij webshops. Het is algemeen bekend dat de 8800GT slecht leverbaar is.

Maar de huidige berichtgeving is dat de 8800GT's van Club3D op 14 December te leveren zijn, ik wacht met smart af :)

@ Satoer, misschien moet je wat meer in-depth details doornemen, de reactie over de 8800GT is namelijk niet zo raar. Deze is OOK op de G92 core gebasseerd en is dus ook een nieuwe telg in de 8x00 serie. Deze kaart is pas geleden uitgekomen. De 8800GTS krijgt nu dus ook een opfrisbeurt met een G92 core en moet je niet verwarren met de eerdere 8800GTS (hoewel de prestaties niet veel verschillen). Het feit dat iemand roept deze kaart al te hebben is dus onzin, met name omdat de 8800GT die een maand geleden al druk besproken werd ook nog steeds niet goed te leveren is. Dan is deze (op G92 core gebasseerde) GTS dus ook nog niet te leveren, en dat zal ook zeker nog wel een paar weken duren.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT]


Onzin valt dus wel mee. Ik moet natuurlijk ook maar zien of het er van gaat komen dat ik de kaart daadwerkelijk kan gaan ophalen eind van de week, maar een ding is zeker: Die winkel heeft mij verzekerd dat mijn bestelling in orde is en zij hebben mij tot twee keer toe bevestigd (per mail en telefoon) dat ik de kaart kon komen ophalen eind van de week.

Maar ik vraag me af of jullie je realiseren dat de G92 GTS maandag zijn soft launch heeft gehad. Dat de kaart zoals iemand hieronder meldt in Duitsland al op een website staat, dat de kaart waarschijnlijk eind deze week begin volgende week overal op internet bestelbaar zal zijn (hoe lang de voorraad strekt is natuurlijk onzeker daar ben ik het mee eens).

Alle reacties hier zijn dus echt ongegrond, en dat ik nu net in een tijds window zat waarop de kaart online stond bij zowel nVidia als die zaak waar ik hem besteld heb is mijn geluk.
Dus nee het is geen onzin, nee het is geen oude GTS, en om eerlijk te zijn vind ik het jammer dat tweakers niet enthousiaster reageren ipv zich beledigd voelen omdat ze hun gt-tje nog niet binnen hebben. De enige reden dat ik schreef dat ik hem idd voor 300 e heb besteld is omdat ik WEL enthousiast was over dit feit en omdat ik hiermee kan bevestigen dat de betreffende kaart (dat merk dus dat ik besteld heb) bij betreffende winkel 300 e kost. Dat dit nieuws ontzettend vroeg is ben ik het mee eens. Maar daarmee is het nog niet niet waar.

Dan ben je vandaag voor 300 euro opgelicht.

Of de levertijd staat gewoon verkeerd. Ik heb ook gehad dat azerty opeens de club3d 8800GT 3 dagen levertijd gaf. Ik heb toen mijn XFX8800GT geannuleerd en die besteld. De volgende dag stonden ze allebei mooi weer op 14 dagen ;( .

Die zaak waar ik hem besteld heb heeft evenals nVidia de kaart even op zijn site gehad vandaag. Hij was ook direct verdwenen daarna maar er was genoeg tijd om hem te bestellen. Ik heb die zaak waar ik hem besteld heb direct gebeld toen de kaart verdwenen was en toen zei die persoon dat hij nog niet op de site mocht staan. Het had echter geen gevolgen voor mijn bestelling. Ik kreeg vanavond nog eens een bevestiging dat hij eind van de week klaar zou liggen. Ik heb de gang van zaken de hele dag gevolgd op internet. Ik was het ook die dit item als nieuws via een nieuwssugestie aan tweakers aanbood. (weet niet of ze er zelf al achterwaren verder, maar ik deed de suggestie vanmiddag nadat het op de inquirer werd vermeld als officieel nieuws, ik had de review overigens allang gezien op tweaktown maar de inquirer kwam pas vanmiddag met het nieuws, waarna ik dus de link verstuurde.)

Dus geloof wat je wil maar ik vind het behoorlijk suf om hier zo afzeikerig te doen.

[Reactie gewijzigd door ffb]


249 eurie ex btw

Dus ongeveer 350/1,43=250 euro in Nederland? Of wordt hij hier 350 euro?
Ook stelt TweakTown vraagtekens bij de beschikbaarheid van de videokaart voor deze maand.
Inderdaad, als de gt al zo slecht te verkrijgen is, en zeker nu de feestdagen er aan komen.

[Reactie gewijzigd door hansjuh]


Reken maar op $=¤
Shippingkosten, al die dingen zorgen er wel voor dat het zo'n beetje gelijk gaat liggen.

Tegenwoordig scheelt dat toch wel wat, dankzij de almaar lagere dollar. Check bvb. es de prijzen op newegg voor grafische kaarten, dat ligt in NL wel wat lager.

Shippingkosten, al die dingen zorgen er wel voor dat het zo'n beetje gelijk gaat liggen.
Shippingkosten?

Volgens mij worden deze kaarten In China, Taiwan ander land in ZO Azie gemaakt, dan kan het verschil in shipping kosten naar de EU niet veel uitmaken met de shipping kosten naar EU.

dan kan het verschil in shipping kosten naar de EU niet veel uitmaken met de shipping kosten naar EU

Neuh, het verschil daartussen zou niet groot mogen zijn.

daarbij komend zijn veel bedrijven zoals XFX bijvoorbeeld europese bedrijven met hun grootste afzet markt de UK en de rest van europa.
ik schat m op 299 euro, en ik denk dat dat ook een erg nette prijs gaat zijn voor de prestaties die het leverd.

Shippingkosten zorgen er echt niet voor dat een prijs gelijk komt te liggen. Bedrijven maken gewoon veel winst door alles hier duur te verkopen.


zuch : wanneer houdt dit fabeltje nu eigenlijk eens op te bestaan!

het is een tijdje goed uitgekomen toen de euro/dollar wisselkoers precies werd goed gemaakt door de BTW maar dat is echt al 2 jaar ofzo niet meer het geval.

reken de prijs om in euros en stop de BTW erbij en je weet ongeveer wat ze hier gaan vragen voor zo'n ding.

De 8800GTS 512MB van XFX zijn al redelijk leverbaar momenteel en gaan voor een prijs van ¤ 349,- dus ja gelijk aan de verwachtte prijs zoals in het bericht aangegeven ;-)

Dit baseer ik op het feit dat wij ze deze week op de plank hebben liggen.

dusss.... oude GTS < GT < nieuwe GTS < GTX
Klopt dat ongeveer? Ik heb nl een GTS 320 MB en zit te twijfelen om op GT over te stappen maar snap er niks meer van.

Dit slaat inderdaad weer helemaal nergens op. Een 8800GTS 512mb die sneller is dan z'n gelijk genaamde broertje 8800GTS 320MB/640MB. Noem hem dan GTS+ of GTSX ofzo. Dit is voor tweakers al bijna niet meer te volgen, hoe moet een normale consument dit nog volgen?

Van GTS+ en GTSX wordt je toch ook gek? Doe net als AMD, drop de suffix en beperk je tot vier cijfers.

pro
xt
xtx
gt
^
een paar AMD suffixes :p

Anyways, deze klopt beter geloof ik:
GTS < GT < GTX < GTS512

Hij doelt op de 38x0 serie ;) Daar staan geen letters bij, maar eindigd de naam op 30, 50 of 70 :)

[Reactie gewijzigd door TKing]


ik mis alleen nog de GTST, specifiek voor de nederlands-duitse huisvrouwen markt :P

Idd, ik snap niet dat ze niet voor 8900GT en GTS zijn gegaan.. Zou toch een stuk logischer zijn...

Mischien om verwarring met de nieuwe 9800's te vermijden???

[Reactie gewijzigd door Reinman]


Wat dacht je van de verwarring met de 9800 pro? Dat kan pas voor problemen gaan zorgen...

Oh shit, denk ik een monsterlijke nieuwe videokaart te kopen van ~500 euro, geven ze me een antiek tweedehands kaartje voor 25 euries mee...

...nee ik denk niet echt dat het verwarrend zal zijn.

Zo heb je nu ook al de radeon 8500 en geforce 8500... ik denk niet dat mensen zich per ongeluk 'verward' hebben tussen die twee.

Dit hadden ze heel simpel kunnen oplossen door voor elke serienummer de N van nVidia te zetten.

N8900GTS klinkt voor mij al een stuk duidelijker dan een 8800GTS 512MB die dan nog sneller is dan de 640MB versie, hier zullen veel consumenten op stuk lopen. Niet te vergeten dat je door de N gelijk kan herkennen dat de kaart van nVidia is, stuk handiger.

Het kan natuurlijk ook gewoon puur een marketing actie zijn om van de "oude" GTS' af te komen, toch vindt ik het een vreemd zaakje om zulke verwarring te veroorzaken, ze maken het de consument niet makkelijker.

Nee, het rijtje gaat qua performance en qua prijs vanaf volgend jaar februari zo ongeveer:
  • 8800GT 256mb = 170 euro
  • 8800GT 512mb = 220 euro
  • 8800GTS 512mb = 280 euro
  • 8800GT X2 = 400 euro
  • 9800GTS = 500 euro
  • 9800GTX = 600 euro

en waar is dan de 8800 GTX in dat rijtje gebleven?

En de overige 8800 GTSen?
Ik zit erover te denken over te stappen op SLI..
en om een kaart over te laten komen uit Amerika... Als ik zo is kijk ben je dan volgens mij nog goedkoper uit dan wanneer je deze hier haalt.. of snap ik het verkeerd..?

invoertaxen, BTW ... tenzij je het in een ongermerkte doos steekt ... etc ...

De 8800GTX is qua prijs / kwaliteit natuurlijk al lang niet meer interessant, zelfs niet voor de hardcore tweaker. Want 2 keer de 8800GT in SLI is veel sneller en goedkoper dan de 8800GTX. Die kaart was puur voor de early adopters die bereid waren om veel te betalen voor DirectX10 in de beginperiode van de 8-serie. Nvidia heeft hier vast een leuk deel van de ontwikkelkosten mee terugverdient. Nu zijn de mainstream consumenten aan de beurt, een veel grotere doelgroep. En veel interessantere kaartjes.

Qua pure performance verwacht ik dat de 8800GTX tussen de 880GTS 512 en de 8800 GT X2 inzit. Maar zoals gezegd is die kaart geen verstandige koop meer.

Die kaart was puur voor de early adopters die bereid waren om veel te betalen voor DirectX10 in de beginperiode van de 8-serie.
Het kan aan internet liggen, maar dit komt nogal denigrerend op mij over. De 8800GTX was tot de GT op de markt kwam (een jaar lang) de enige kaart waarmee je op resoluties vanaf 1680x1050 werkelijk alle games op high detail kon spelen. Dat de kaart DX10 ondersteunde was leuk, maar dat is natuurlijk maar een deel van de aantrekkingskracht.

High-end kaarten zijn altijd duur geweest, en de 8800GTX was niet anders, maar dat heeft weinig met DX10 te maken.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever]


Ik bedoel het niet denigrerend hoor. Wat ik wil zeggen is dat de high-end kaarten slechts voor een kleine groep interessant zijn, namelijk de hardcore gamers en de early adopters. Aan het beste van het beste hangt nu eenmaal een groot prijskaartje. Zij die dat ervoor over hebben gehad, hebben nu al bijna een jaar elk spel enorm soepel en op het hoogste detail kunnen spelen.

Maar qua prijs / kwaliteit-verhouding zijn de ultra-high-end kaarten nu eenmaal niet interessant, daarvoor is nu bijvoorbeeld de 8800 GT erg interessant, en misschien ook deze nieuwe GTS, hoewel ik hem redelijk duur vind. Op een hier ergens gelinkte Duitse site zag ik prijzen van 320-350 euro. Krijg je wel veel voor terug denk ik, maar ik vermoed dat de 8800GT er niet veel voor onder doet, voor een leukere prijs. Is meer een gegronde schatting dan een feit trouwens.

Nou feit is dat die 8800GTX nog steeds de allersnelste kaart is die er is (naast de Ultra).... en dat terwijl die al meer dan een jaar oud is... zegt genoeg lijkt me....

overigens heb ik zelf 8800GTX in SLI... en ik verwacht dat het nog lang gaat duren voordat er iets komt dat dat kan overtreffen....

Ik ben nog steeds erg blij met mijn aankopen...!

[Reactie gewijzigd door Wishjuh112]


en waar is dan de 8800 GTX in dat rijtje gebleven?
De GTX wordt langzaam 'uitgefaseerd', nu deze kaarten op de markt komen. Zeker als straks de nieuwe high-end er zal zijn zal hij niet meer gemaakt worden. Stukken duurder dan de 9800GTX (of hoe de kaart ook gaat heten), dus schrappen die handel. :)

Jammer dat hier weer een dubbelslots koeler gebruikt wordt, terwijl de GT variant een enkel slots koeler heeft.

Ik hoop mijn GT ook deze week te ontvangen.

En ja je hebt gelijk voor overclocken heeft het zeker zijn nut, maar als je nog andere hardware in je pc wilt proppen is zo'n enkel slots koeler toch wel erg makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Speedie76]


Het is wel zo dat een dubbelslots koeler beter/makkelijker is voor het OC'en.
Maar persoonlijk ben ik ook blij dat mijn (nouja, vanaf morgen :) ) GT een enkelslots koeler heeft.

Ik was ook blij met die single slot oplossing......totdat ik ontdekte dat de cooler stock continu @ 29% draait en dat daardoor de kaart zo stil is en ubersnel oververhit raakt. Zo gauw je de fan m.b.v. Rivatuner hoger zet is het geluid niet meer te harden. Heb er dan ook maar snel een TT DuOrb opgezet....klokt ook nog eens veel beter.

[Reactie gewijzigd door Janssen]


Moet je ff de nieuwste ForceWare downloaden. De oude had inderdaad een bug er in zitten die de fan op 29% hield. De nieuwe schaalt de fan in verhouding tot de temperatuur.

Ik wil nou altijd per se dubbelslot. Lieft zo'n Arctic Silencer model, dan vliegt die hete lucht direct de kast uit en heb de rest van me hardware er geen last van. Scheelt ook nog es bakken met herrie in de meeste gevallen...

ja idd. dit is voor mij ook 1 van de redenen om de 8800 GT niet te kopen (ok prima kaartje hoor). Maar ik zit te wachten op de volgende kaart die prijs/kwalitiet mee kan met de 8800 GT kaart maar wel een veel betere koeler heeft.

Wederom per ongeluk op de site vermeld, en werdeom toevallig wanneer ATI een nieuw product laat zien.

Goh, wat een toeval....


Eigenlijk zouden sites als Tweakers dit soort marketing truuks gewoon moeten negeren, vooral wanneer er niets nieuws vermeld wordt.

Waar staat dat het per ongeluk was?

wat een paranoide reactie, toevallig is de 8800gts 512 ook per vandaag leverbaar, mag nvidia dan wat op hun site vermelden?

voor als je er nu zelf eentje wilt bestellen:

http://geizhals.at/deutschland/a298468.html

en waarom is het er dan nu terug af ??? pure marketing ...

geen idee, ik werk niet bij nvidia, maar hardwareversand.de had de 8800gts 512mb vandaag op voorraad

en welk bedrijf doet er niet aan marketing? elk nieuwsbericht over nieuwe produkten van welk bedrijf dan ook is marketing, als je daar tegen moet zijn kan je deze tent wel sluiten

de officiele release datum is pas 11 december

Iets zegt mij dat ze dit niet per ongeluk laten uitlekken.

Als deze kaart flink sneller is dan de 8800GT zou dit wel eens de snelste kaart tot nu toe kunnen worden. De kans dat ie sneller is dan de 8800ULTRA is best aanwezig.

Jammer dat hij daar net te weinig geheugen voor heeft.
Zal niet veel schelen maar in sommigge games heb je net ff wat meer mb nodig.

Helaas pindakaas.......de Ultra blijft king:

http://www.tweaktown.com/...chmarks_crysis/index.html

Zolang je de prijs / kwaliteit-verhouding buiten beschouwing laat uiteraard.

Zo te zien blijft de 8800GT qua prijs/prestatie-verhouding de beste koop dus..

Laat Nvidia die ook eerst maar eens in voldoende aantallen gaan produceren.. Want ik zit nu al meer dan 2 weken te wachten op 2 bestelde Asus 8800GT's, en nog steeds zelfs geen indicatie wanneer ze geleverd gaan worden..

tot dat de 1gb versie van de nieuwe gts beschikbaar is ;) ( die komt er namelijk ook aan )


Wie verplicht je van dit te lezen? Je kan berichten met tags "nvidia" makkelijk vermijden. Daar doe je ons alleen maar plezier mee.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:06
Vorige 17:51
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: