Hoofdcategorieën

Apple gaat niet-Leopard-gebruikers toegang tot Boot Camp ontzeggen

Door Tom Rosens, donderdag 29 november 2007 14:55, views: 17.850

Apple laat weten dat vanaf volgend jaar de Boot Camp-software niet meer ondersteund wordt indien Tiger op het Mac-syteem is geïnstalleerd. Vanaf 31 december is het niet meer mogelijk aanpassingen te maken aan de Boot Camp dual boot partitie.

Apple Boot Camp logoDe software die het mogelijk maakt om Windows naast Mac OS X te draaien op een Apple-computer, verscheen in 2006 als bètasoftware voor Tiger-gebruikers. In een e-mail aan de huidige gebruikers van het stukje software laat Apple weten dat met de introductie van Leopard het gebruik van de Boot Camp-bèta verlopen is, aldus AppleInsider. Apple bedankt de gebruikers en stelt voor om over te schakelen naar Leopard om gebruik te blijven maken van de Boot Camp-software.

Begin dit jaar ging het gerucht dat Apple geld ging vragen voor de software. Dit was echter niet het geval en in oktober stuurde het computerbedrijf een herinnering aan de Boot Camp-gebruikers dat de software er na de bètafase mee zou ophouden.

Update 17.30u: Foutieve informatie uit het artikel gehaald

Volgende 15:46
Vorige 13:13

Reacties

«  1  2  3  »

tja, stom maar dat was eigenlijk al bekend sinds valk na de release van bootcamp, het was dan ook enkel een beta product ;)

Mja, toch vind ik het vreemd. Linxu en zelfs nota bene Microsoft hebben deze mogelijkheid al sinds mensenheugenis en maakt het geen zier uit welke versie van het besturingssysteem je draait.

Tiger-gebruikers: allemaal maar over naar rEFIt?

Ho ho.. Hier was wel even iets anders aan de hand.. Apple maakt gebruikt van EFI de (beoogde ) opvolger van het aloude bios. Dat was de reden dat er bootcamp was. Anders had je inderdaad gelijk.. maar bootcamp doet een Bios emulatie.. en dat is toch wel wat anders dan 2 OS op je pc bak

Volgens mij kan Linux van EFI booten. Kun je dan wel gewoon Linux naast Mac OS X gebruiken? Oftewel: is bootcamp er alleen om de tekorten van windows op te vangen of kan het niet anders?

Het heeft niks te maken met tekorten. Windows is gewoon niet ontworpen om vanaf EFI te booten. Dit is dus by design, doe dus niet alsof het een tekortkoming aan de kan van Windows is.

@Neko Koneko: Linux was van origine ook niet ontowrpen hiervoor, toch is ondersteuning hiervoor toegevoegd.

Waarom kan een bedrijf met zoveel resources tot zijn beschikking dit dan ook niet?

@JaenPaul145 EFI en Windows:
Windows 2003 Server supports EFI 1.10 on Intel Itanium platforms. Microsoft Windows Server 2008 supports EFI 1.10 on Intel Itanium platforms, and also introduces support for native UEFI boot on x64 64-bit platforms. Although the initial release of Windows Vista will not include UEFI x64 64-bit support, a subsequent Windows Vista release will support UEFI.

Given the advent of mainstream 64-bit computing and the platform costs previously discussed, Microsoft determined that vendors would not have any interest in producing native UEFI 32-bit firmware. Microsoft has therefore chosen to not ship support for 32-bit UEFI implementations.

For Microsoft, support for UEFI means rigorous testing on a heterogeneous mix of UEFI implementations on a wide range of hardware platforms. As of mid-2006, no firmware vendor has yet provided production-ready UEFI implementations.

The inability to perform wide testing on multiple implementations creates a risk-adequate testing must be done before operating system support can be released. This risk has driven the decision to enable UEFI support with Windows Server 2008. By that time, it is expected that sufficient production-quality UEFI implementations will be available so Microsoft will be able to work with hardware vendors to test a wide range of platforms.

Omdat alle thuiscomputers nog vrolijk een BIOS hebben. Als Apple dat anders wil doen moeten ze dat helemaal zelf weten, maar waarom zou MS apple hierin moeten volgen?

Windows is gemaakt voor PC's. PC's hebben nog altijd een BIOS.

Windows heeft ook geen ondersteuning voor bijvoorbeeld een PowerPC. Waarom niet? Omdat PC's geen PowerPC processor hebben. Waarom ondersteuning gaan inbouwen voor iets dat geen enkele PC in je doelgroep heeft?

Op welke manier is het niet ondersteunen van EFI *geen* tekortkoming?

Zolang t os en de evntuele bootloader met efi en gpt kunnen werken zou t moeten kunnen om zon os te booten zonder bootcamp.

Ik vraag me overigens af wat dit inhoud, ik denk dat je gewoon nog naar windows kunt booten, alleen dat de beta niet meer werkt in tiger.

Boot Camp is er om een partitie zonder dataverlies aan te maken voor Windows en om een driver CDtje te branden (met Leopard kan je gewoon de Leopard-DVD in Windows gebruiken). In het EFI van een Mac is een BIOS-layer aangebracht om het booten van Windows mogelijk te maken. :)

Linux zou dus zonder problemen moeten kunnen booten op een Mac, ook al had deze geen EFI ondersteuning (in theorie dan, ik weet niet of het ook daadwerkelijk zo is). :)

Je hebt geen bootcamp nodig voor linux op mac. Liniux kon je altijd al installeren op Mac.

Met bootcamp kan dat idd.
Maar je kan ook gewoon ppc versie van linux draaien m.b.v. yaboot echter let hierbij goed op je dan OSX niet 1,2,3 weer terug kan zetten dan zul je de mac-schijf via een andere mac moeten benaderen om de partitie te kunnen wissen.
Yaboot is nogal onhandig met het booten van cd/dvd drives.

Ik zou geen ppc versie meer pakken, er zitten al een tijdje Intels in de Mac's, geen PowerPC chipjes meer...

subtiel verplichten om leopard aan te schaffen :)

ik ben wel tevreden met leopard, brengt enkele aangename verbeteringen en draai ook net dat beetje vlotter :Y)


Toch grappig, MS heeft al ruim van tevoren gezegd dat Dx10 vista only is en daar schreeuwt iedereen moord en brand over. MS heeft veel betere redenen dat Dx10 niet onder XP werkt (driver model) maar toch moet niemand daar iets van hebben. Nu doet Apple precies hetzelfde met Bootcamp en zegt iedereen "ja, hebben ze van tevoren gezegd".

Hallo, 2 maten?

Ik denk dat dat best meevalt..

Er zijn heus wel reacties van mensen die t gaar vinden dat ze geen bootcamp op tiger kunnen gebruiken.. het grote verschil is echter dat er een veel grotere groep "getroffen" wordt in het MS dx10 geval dan in dit Bootcamp geval, waardoor je automatisch meer "moord en brand" reacties krijgt erop... ;)

[Reactie gewijzigd door Bakove op donderdag 29 november 2007 16:14]


Waarom 2 maten? Heb jij stewie soms zien klagen over DX10 in het verleden? Het feit dat er toen mensen zijn die wat roepten en er nu mensen zijn die wat anders roepen wil nog niet meteen zeggen dat die twee groepen mensen hetzelfde zijn. En dat is ook niet waarschijnlijk, aangezien dit een Mac artikel is en daarom waarschijnlijk meer Mac gebruikers aantrekt.

Ja, als je alle reageerders op een hoop gooit wordt er idd gemeten met 2 maten. Sterker nog, dan wordt er waarschijnlijk gemeten met 34723 maten.

Ik geef je wat dat betreft helemaal gelijk. Ik begrijp deze actie niet helemaal, begreep 'em niet ook, je moet toch gewoon de mogelijkheid hebben om Windows naast OSX te kunnen draaien? Virtualisatie is prachtig gedaan, maar niet optimaal natuurlijk. Nu biedt Leopard wel wat meer dan Tiger, in verhouding tot Vista en XP, maar dan nog moet het geen verplichting zijn. Op deze manier laat men de beta-testers nogal in de kou staan.

ps. Maar ik lees hieronder dat het gewoon blijft werken, echter verdwijnt de support. Vind ik nog steeds niet helemaal correct, maar dat brengt het wel in een ander licht. Beetje misleidende titel.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op donderdag 29 november 2007 16:23]


Die mogelijkheid is er toch? Vroeger kon je helemaal geen windows draaien op een Mac en nu is die mogelijkheid er wel.

Bij de aankondiging van Bootcamp en de beta release werd er ook op gewezen dat Bootcamp zou stoppen met werken.

Er zijn echt wel weinig Macccers die bootcamp gebruiken die niet n aar Leopard willen overschakelen. De meeste mensen die nooit hun mac upgraden is groot maar dat is dan ook net het gedeelte dat hun mac enkel gebruiken voor wat surfwerk en een mailtje.

Je hebt gelijk Neko, maar er is wel een markant verschil. De upgrade van XP naar Vista is veel ingrijpender: Vaak nieuwe hardware nodig. Software compatibility problemen. Profielen/Drivers/Settings.

Een upgrade van Tiger naar Leopard kost je 115 ¤, cd'tje in de lade, op OK klikken en anderhalf uur later terugkomen naar een volledig geupgrade Mac. Ik had 0 problemen. Alle programma's werken. Je moet zelfs geen serial key intypen.

Ik weet niet hoeveel moeite je moet doen om een XP laptop naar Vista te upgraden, maar ik ben er zeker van dat het een pak lastiger is..

Ontopic: Ik vind het spijtig dat Apple bootcamp gebruikers hiermee pusht om te upgraden. Ze kunnen wel nog VMWare Fusion of Parallels gebruiken om windows programma's te draaien.
Vanaf 31 december zal het niet meer mogelijk zijn om Windows naast het Tiger-besturingssysteem te draaien.
deze claim uit het artikel is dus niet correct.

Als je hardware Direct X 10 toch niet aankan hoef je toch ook niet voor Dx10 up te graden naar Vista? Beetje non-argument.

Trouwens, de moeite om van XP naar Vista te upgraden is vaak te wijten aan 3rd party rommel, met norton crap op de eerste plaats. nVidia en Ati drivers willen de boel ook nogal eens verzieken trouwens. Als je gewoon een kale Windows Vista installeert op een kale XP SP2 installatie kan het gewoon bijna niet misgaan. Als het misgaat is dat te wijten aan troep van derden, zoals ik net al aangaf. Dat is niet de schuld van MS, laat norton bijvoorbeeld maar eerst eens een fatsoenlijk programma gaan leveren. Maar dat krijg je tegenwoordig ook overal bij. Mcafee is trouwens net zulke bagger.

Apple heeft veel minder last van al die brakke 3rd party shit.

Ben het totaal niet eens wat jij hier nu aan het blaten ben. Alsof we alles in handen van Microsoft moeten geven, hebben ze nog meer macht 8)7

Microsoft is groot geworden dankzei DOS en later Windows; vooral omdat er heel veel 3rd party "shit" (om het even in joue taaltje te zeggen) voor die platforms gemaakt werden. Microsoft zou weleens wat meer waardering kunnen blijken voor al die ondersteuning, waarvan ze jarenlang geprofiteert hebben.

En nu, nu ze groot en machtig zijn gaan zeggen; laat het maar aan ons over; wij weten het beter (en wij weten wat de consument nodig heeft) |:(

Arrogantie ten top, bovendien pertinent onjuist. Microsft heeft juist al die ontwikkelaars nodig; zodat ze zelf de beste vruchten eruit kunnen plukken; wat ze al jaren succesvol doen. Moet er niet aan denken dat we ooit 100% aan de inventiteit van MS worden overgeleverd.

Als Norton bovendien zo slecht zou zijn als jij het voorstelt; zouden ze nooit de grootste zijn geworden; wat ze al jaren zijn. De schuld van MS is, dat ze het OS grondig hebben herschreven en blijkbaar niet genoeg support aan de 3rd party ontwikkelaars (en hardwarefabrikanten) hebben gegeven.

Dat je niet snapt waar je over lult, blijkt wel als je Ati en Nvidia erbij haalt; Die twee zitten nml. gezamenlijk met nog wat spelers en Microsoft om tafel; om de DX-specificaties te bespreken en vast te leggen. Het is dan ook alle spelers te verwijten als de drivers nog niet af zijn terwijl het OS al in de schappen ligt !

Er zijn genoeg producenten die wel fatsoenlijke programma's voor windows maken. Symantec zelf maakt ook Symantec corporate edition. Tot versie 8 een heel fijn programma (inmiddels ook iets van 6 services bij het opstarten). AVG is een virusscanner die precies dat doet wat een virusscanner moet doen: virussen scannen. Nod32 is dat ook.

Vooral Nod32 laat zien dat een product dat niet je hele systeem lam maakt ook goed virussen kan verdelgen.

Kom maar een keertje een dagje bij de MS support. 80% van de mislukte updates en niet werkende internetverbindingen zijn aan Norton en Mcafee toe te schrijven. Verwijder je dat en opeens werkt alles weer als een tiet. Gratis AVG-tje erop en iedereen weer blij.

Vooropgesteld, ik vind het ook een beetje flauw dat apple bootcamp niet met wat extra moeite ondersteund in een oude versie van het OS. (Een beetje als het kreupel maken van de agende op de ipod touch).

Maar, als je niet snapt dat er verschil is tussen DX10 afdwingen door nieuwe spellen bewust DX10 only te maken terwijl ze dat toch echt niet zijn, en een feature in een nieuwe versie van een OS niet door te voeren/onderhouden in oude versie, dan kan ik je niet echt serieus nemen.

En altijd het brakke 3rd party shit argument...
Vista had een groot probleem met printers... Er bestaat niet zoiets als een Apple only printer. Ik heb echter nog niks gehoord van printers die het niet meer doen na een Leopard upgrade. (Ze zijn er vast, maar niet in de Vista aantallen).
Dat 'gewone applicaties' zaken zo kapot kunnen maken is juist een bevestiging van het argument dat windows sommige zaken gewoon niet op orde heeft.

@AndrewF:
XP en Vista zijn twee verschillende besturingssystemen. Vergeet niet dat Tiger en Leopard beiden 'gewoon' maar OSX is.

Ik zou het belachelijk vinden als je een complete herinstallatie zou moeten doen voor een uit de kluiten gegroeide update van een OS.

XP en Vista zijn toch ook maar beiden Windows?

De marketing van Microsoft blijkt echt wel te werken als ze je kunnen doen geloven dat Vista niet gewoon XP is met wat extra features en een bijgewerkte interface.

Voor alle argumenten die je kan aanhalen van belangrijke aanpassingen in vista kan je ook wel een belangrijke aanpassing aan leopard aanhalen. Bij Leopard is het inderdaad wel zo dat de zogezegde Wow features van Vista ook al in Tiger aanwezig waren maar een upgrade van XP naar Vista blijft nog steeds maar een windows aanpassing.

Dat het uiterlijk niet gek veel is verandert, wilt niet zeggen dat onder de motorkap weldegelijk veel is aangepast. Leopard is echt wel iets meer dan een service-pack

XP en Vista zijn twee verschillende besturingssystemen. Vergeet niet dat Tiger en Leopard beiden 'gewoon' maar OSX is.

Ik zou het belachelijk vinden als je een complete herinstallatie zou moeten doen voor een uit de kluiten gegroeide update van een OS.
Dat is behoorlijk onzin.

Windows XP: Windows NT 5.1 kernel
Windows Vista: Windows NT 5.2 kernel

nog steeds windows NT 5.x, dus geen nieuw OS?

Leopard en Tiger zijn behoorlijk verschillend net zoals XP en Vista, versie nummers zeggen niet zoveel.

uuuh, vista is nt 6.0 ;)

@ XyritZz:
Als ik de verbeteringen van Leopard naast die van Vista leg, vind ik niet dat Leopard moet onderdoen.

En zoals Bazilfunk aanhaalt zaten veel verbeteringen van Vista al in Tiger.

@ Neko Koneko:
Mijn mening is dat de oorzaak van vele brakke 3rd party software op Windows het gevolg is van een minder solide basis. en met basis bedoel ik dan OS API's, Kernel, Driver system, etc..

3rd party software dat op OS X draait geeft bijna nooit problemen bij een upgrade. misschien heeft dit iets te maken met het feit dat ze unix regels & conventies volgen.


Daar gaat het niet om. MS heeft ook nooit aangegeven dat Dx10 voor XP zou uitkomen. Het gaat er alleen om dat een extra mogelijkheid die technisch gezien pirma op het vorige OS zou kunnen draaien, er niet voor wordt uitgebracht. Bij Dx10 was dat een klotebeleid, en bij OSX ook.

Wellicht iets minder in Apple's geval, aangezien Leopard wel een verbetering zal zijn voor de Tiger-gebruikers.
Aan de andere kant is het wel erg concreet duidelijk dat Bootcamp op Tiger prima draait aangezien er een goed werkende beta van is.
In het geval van Windows, is Vista voor velen een achteruitgang mbt bepaalde specifieke doelen voor het gebruik. Mensen worden dus gedwongen te upgraden naar Vista, terwijl dit voor hun een minder goede oplossing is dan gebruik te maken van XP, behalve de aanwezigheid van Dx10.
Om kort te gaan, een extra functionaliteit die technisch prima op het vorige OS te gebruiken is, wordt gebruikers van die OS' ontzegd, omdat men geen zin heeft inhet verlenen van ondersteuning ervoor.

In het geval van Bootcamp en OSX vind ik het extra lullig, omdat deze mensen wel goed genoeg waren voor het beta-testen, maar uiteindelijk niet voor een final-release. Aan de andere kant hebben deze mensen nog wel een alternatief (al dan niet gedeeltelijk, afhankelijk van waar men Bootcamp voor gebruikte) in de vorm van bijv. Parallels. Daar is voor XP-gebruikers m.b.t. Dx10 geen sprake van. Daarbij is het wel zo dat Bootcamp altijd al een einddatum had als een nieuw product zijnde. Maar goed, dan nog wek je bepaalde verwachting. Geef de Tigergebruikers dan op zijn minst die beta gewoon, zonder ondersteuning. Hoeveel mensen maken hier überhaupt ook gebruik van?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op vrijdag 30 november 2007 00:08]


Er is wel degelijk een fundamenteel verschil:

Bootcamp is een nieuw product en het wordt bij uitkomst uitgebracht als beta software, waarbij ook nog eens duidelijk de einddatum vermeld wordt. Kortom, het is overduidelijk een publieke testversie. Daar mag je niks van verwachten. Sterker nog, je bent vrij dom bezig als je dat op je productie machines gaat draaien.


Microsoft heeft een bestaand product,DirectX, en het is altijd zo geweest dat je kon upgraden naar een nieuwe versie op het moment dat die uitkomt. Dat was ook nodig om de concurentiestijd met OpenGL aan te kunnen gaan. Spelers willen tenslotte niet voor elk nieuw spel, dat een nieuwe versie van DirectX gebruikt, ook een nieuw OS moeten kopen.
Deze eigenschap van DirectX was dus medebepalend voor spelmakers om voor DirectX te kiezen.

Een aantal jaren later heeft DirectX zwaar het overwicht en werkt MS aan een nieuw OS, Vista dus, waarvan te vrezen valt dat de populariteit ietwat tegen gaat vallen omdat het sneller nieuwe features verliest dan de gemiddelde Nederlander zijn hoofdharen.

Dus wat doet Microsoft ? Ze zorgen er voor dat DX10 niet op XP werkt, om het als extra verkoop argument voor Vista te kunnen gebruiken. Want het is overduidelijk dat het wel kan. Google zelf maar, kun je gehackte versies voor XP downloaden. Ook heeft MS gezegd te overwegen toch een XP versie te releasen, wat ze natuurlijk niet zouden zeggen als het niet kan.

Het is dus gewoon weer het oude liedje bij MS. Product (DirectX) lanceren op de rug van je monopoly product (Windows), iedereen in de (spellen) markt er van afhankelijk maken en dan het produkt als hefboom gaan gebruiken om andere produkten kunstmatig te gaan ondersteunen. Monopoly misbruik dus.

note: DX9 kwam uit in Dec 2002, toen XP al lang uit was, maar het werkte ook gewoon op Windows 98/ME en 2000. De laatste DX9 versie voor Windows 98/ME is van Dec 2004, toen de normale support op ME beeindigd werd (niet te verwarren met extended support). De normale support voor XP eindigt in April 2009.

Want het is overduidelijk dat het wel kan. Google zelf maar, kun je gehackte versies voor XP downloaden.
Heb je het effectief ook geprobeerd? Want dan had je ondervonden dat ze niet verder zijn dan een driehoek tekenen. Eén miserabel partikel. Ferme hack :z

2 maten idd

direct x10 is een belangrijke driver voor windows, spelletjes zijn namelijk een belangrijke driver voor windows. de feature is essentieel voor windows gebruikers.

bootcamp is een low-profile feature voor mensen die af en toe windows willen starten op hun apple. werkt alleen op intel macs waar bovendien virtualisatie software voor beschikbaar is.

kortom: appels en peren vergelijken. neko koneko's reaktie is er eentje in de "spijkers op laag water zoeken" categorie van een windows apologist.

[Reactie gewijzigd door nose_breather op donderdag 29 november 2007 21:28]


Stom joh! Want er is geen technische beperking om dit niet gewoon beschikbaar te houden. belachelijk!

driver support kan als een reden worden gezien alsook het feit dat bootcamp onder leopard veel uitgebreider en efficienter is (kan veranderd zijn want ben niet meer terug gegaan naar tiger :p). Onder 10.5 kan je je windows partitie stukken makkelijker eraf krijgen en de lege space mergen wat onder tiger al niet kon.

overigens was de update voor recente toestellen beschikbaar voor amper 8¤, bij microsoft mag daar nog een cijfertje voor en eentje achter

mvg




Redelijk fors bewijs, zeker als je bedenkt dat je dan een kale Windows PC hebt, tegenover een volledig uitgeruste Mac (zonder overbodige software zoals je dat standaard bij Dell erbij 'krijgt'):

http://www.macworld.com/2...res/macproprice/index.php

Hmm, ik nam even de proef op de som op de Dell site; een XPS systeem vergelijkbaar met de goedkoopste MacBook is rond de 1166 euro exclusief 80 euro verzendkosten (Apple rekent geen verzendkosten). Tevens heb je dan alleen Windows Vista, waar je behoorlijk teleurgesteld mee gaat zijn omdat het enkel een gigabyte aan RAM betreft. Maar goed, tegenover 1049 voor een MacBook is het niet alleen een vergelijkbare prijs, het is zelfs goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Sgreehder op donderdag 29 november 2007 15:54]


Woot een artikel van meer dan een jaar geleden... In die tijd haalde ik voor 1250 mijn Asus A6T met Turion X2 TL-52, GF Go 7600, 2GB, 100GB HDD. Die MBP was dus 2x zo duur en maar een beetje sneller.

En dan die Mac Pro. Sorry, een GF 7300 van 50 euro vergelijken met een duizenden euro's kosten de Quadro. 2x raden waar de hogere prijs voor de Dell wegkomt.... Wat scheef.

Verder ook leuk om een Dell uit te bouwen, dat is goedkoop. Als ze zelf een hadden samengesteld kon er zo nog heel wat van de prijs af.

[Reactie gewijzigd door GENETX op donderdag 29 november 2007 16:04]


wat een onzin, je windows PC zijn zowiezo duurder dan Macs. Een Mac wordt gewoon compleet geleverd. PC's ontberen vaak veel essentiële features of zijn die extra features van bagger kwaliteit omdat er gewoon niet op details wordt gelet.

Om je een voorbeeld te geven van details die toch belangrijk zijn bij het ontwerp van een computer :Ik heb nooit gesnapt waarom het gros van de PC's met uitschuifbare CD-lades worden geleverd? Bijna elke PC die ik tot nu toe tegenkwam heeft zo'n ouderwets systeem. Tja zo'n systeem is goedkoop dus zwieren ze dart er maar in. En zo kunnen we uren verder gaan.

En het belangrijkste punt is de prijs na aankoop. Als je vandaag een PC koopt mag je zeker zijn dat je diezelfde PC nog geen half jaar later voor 50% kan kopen wat de tweedehandswaarde van zo'n PC bijna nihil maakt. Koop je vandaag een Mac dan weet je dat die een halff jaar later amper een paar euro goedkoper is geworden.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op donderdag 29 november 2007 19:52]


Tot dat er een nieuw model mac komt, als het model uit de mode raakt (lelijke witte iMac) dan daalt de prijs wel...

dvd/rw met lade kosten ongeveer 25 euro, Apple vraagt alleen al voor een dvd/rw 180 euro meer dan een combo drive.

Bij Microsoft onderhouden ze nog hun vorig uitgebrachte besturingssystemen. Zo krijg ik binnenkort een SP3 voor mijn Windows XP.

Stel je voor dat ik moest betalen voor Security Center (Firewall + antivirus controle), Windows Media player 11, Virtual PC 2007, Live messenger of Internet Explorer 7. Ik zou gek worden :)

[Reactie gewijzigd door chaos.be op donderdag 29 november 2007 15:28]



Welke upgrade naar Vista?

Ik vergelijk Tiger naar Leopard ook niet met XP naar SP3. Maar wat ik wel wil aanhalen is dat Windows XP de voorbije jaren een ton nieuwe software heeft ontvangen. Dit werd grotendeels gratis ter beschikking gesteld.

Ik draai al Windows XP sinds 2001, in deze periode zijn er al 6 uitgaven geweest van Mac OSX. Nu mag je discutiëren over het feit of dit nu een service pack is of niet. Ik kom met mijn winXP uiteindelijk veel goedkoper uit.

Mijn systeem is dan ook nog het meest ondersteund, stabiel, beste gameperformantie, minst verbruik (notebook) en met de meeste hardwareuitbreiding beschikbaar.

Los daarvan is mijn hardware volledig zelf te kiezen en eigenhandig te installeren (ik draai thuis een server op een Areca Raid5 controller, heb je de prijzen al gezien voor Raid5 controllers bij Apple?), dat er voor zorgt dat ik op dit vlak veel goedkopere opstellingen kan maken.

Er is pas een update gekomen voor Tiger, 10.4.11.

Je krijgt ook gewoon nog nieuwe versies van Quicktime, iTunes, en Safari. Alleen de virusscanner niet ;)

Boot Camp was geen update voor bestaande software in Tiger.

klinkt als een monopolistische koppelverkoop methode. NEELIE doe er wat aan.

klinkt als een monopolistische koppelverkoop methode. NEELIE doe er wat aan.
Je kan natuurlijk ook gewoon een PC kopen al wil je persé Windows draaien. Bovendien kan je zelf ook andere software draaien op de door jou gekochte hardware. Dat het misschien niet zo lekker werkt als de oplossing van de fabrikant... tsja... voor die extra functionaliteit moet je maar betalen. En dat doen Apple fanboys nog eens ook. :+

Om het maar weer eens met het autovoorbeeld te geven: je koopt een nieuwe auto zonder radio. Om er toch een standaard radio in te plaatsen (i.t.t. de radio van de fabrikant) moet je er vaak een adapter/aparte uitbreiding voor kopen. Is dit koppelverkoop? Nee. De auto rijdt (lees: je kan de Mac gebruiken met het besturingssysteem waarmee het gepromoot en geleverd wordt).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op donderdag 29 november 2007 15:07]


Je kan natuurlijk ook gewoon een PC kopen al wil je persé Windows draaien.
Als iemand 1000 euro over heeft voor een Mac doet die dat niet omdat die persé Windows wil draaien. Er zijn nog genoeg redenen te verzinnen waarom je af en toe nog Windows nodig hebt. Je kunt sites nog testen voor Windows, of die ene applicatie waar een vriend mee aan komt zetten ff installeren.
Om het maar weer eens met het autovoorbeeld te geven
Je draait het om. Je hebt een autoradio gratis gekregen (bootcamp) maar ineens ben je verplicht een nieuwe auto te kopen om gebruik te blijven maken van de autoradio.

Er werd bij die autoradio echter altijd duidelijk vermeld dat het oom een leenmodel ging.

Nee. Je mocht gratis een autoradio testen in je eigen auto maar moet de radio ruim na het eind van de test periode weer inleveren.

Erm.. Jij draait het om :P

Je kreeg een autoradio (Tiger) bij je auto (Mac), maar jij wilde er nog een andere (Windows) naast inbouwen. Daarvoor heeft de fabrikant van jouw auto je alvast een tool (Bootcamp) geleverd om dat mogelijk te maken. Echter was deze tool nog niet op de markt en kon hij je niets garanderen. De fabrikant wint want hij krijgt informatie om de tool te verbeteren. Jij wint, want jij kunt kosteloos gebruik maken van de tool, totdat deze af is.

En zie daar. De tool is af. De tool is echter niet direct te koop, doch wordt gratis meegeleverd met nieuwe autoradio's van jouw type (Leopard). Helaas kun jij de tool niet meer gebruiken met je oudere autoradio, maar dit was je ook nooit beloofd. Nog sterker, dit was je al bekend gemaakt toen je de tool kreeg in het verre verleden.

Ik wordt er een klein beetje moe van dat mensen nu opeens raar opkijken dat een stuk software die in beta fase mocht worden getest, opeens niet meer gratis te verkrijgen is. Toen World of Warcraft in beta fase was heb je niemand raar op zien kijken toen de beta eindigde en iedereen het spel maar moest kopen. Vreemd dat dit hier wel het geval is...

[Reactie gewijzigd door Funcracker op donderdag 29 november 2007 15:58]


...ineens ben je verplicht een nieuwe auto te kopen om gebruik te blijven maken van de autoradio.
Nee hoor, helemaal niet! De Windows partitie die je met behulp van Bootcamp heb aangemaakt en de geïnstaleerde Windows-versie die je op je Mac gezet hebt blijven het gewoon doen, tot het einde der dagen.

Je kunt alleen na het verlopen van de beta Bootcamp niet meer gebruiken om Windows opnieuw op een Mac te zetten. In de termen van jouw voorbeeld: de autoradio blijft het gewoon doen, maar de constructieset om nieuwe autoradio's aan te maken werkt niet meer. (Ergens heb ik het gevoel dat deze metafoor hier z'n grenzen heeft gevonden...)

Overigens heb je Bootcamp helemaal niet nodig om Windows op een Mac te kunnen draaien. Tweakers deden het ook al voor Apple dit tooltje uitbracht. Het is alleen een stuk makkelijker met Bootcamp. Hoef je niet meer zelf drivertjes bij elkaar te zoeken, en zo.

En zoals anderen hier ook al vroegen: wat is hier de nieuwswaarde van? We weten al maaaaaaanden dat Bootcamp een houdbaarheidsdatum heeft. :O

Sites testen onder IE?

Die hoop heb ik al opgegeven.

Voorbeeld: simpele pagina met flashplayers en html-code en beetje php.

Firefox, Opera, Safari: deed het onder alle drie prima.

IE: ineens krijg ik van allemaal windows gebruikers te horen het niet werkte die IE draaide. Ik vertik het gewoon voor die doelgroep dan nog aan te passen aangezien Microsoft zich niet aan de standaard houd.

Het enig excuus je als Mac gebruiker Windows zou gebruiken zie als reden voor 'Gamen' voor de rest is er altijd en vaak nog een goedkopere/of gratis alternatief.

IE: ineens krijg ik van allemaal windows gebruikers te horen het niet werkte die IE draaide. Ik vertik het gewoon voor die doelgroep dan nog aan te passen aangezien Microsoft zich niet aan de standaard houd.
Daar kom je als hobbyist misschien mee weg, maar in een commerciele context is "die doelgroep" waarschijnlijk 80+% van je potentiele klanten. Beetje slordig om die maar weg te gooien omdat Microsoft er een potje van heeft gemaakt (overigens is voor IE 6 en 7 prima een "standards compliant" site te bouwen zonder hele vieze hacks).

En eh, dat "beetje php" heeft natuurlijk niks met de browser te maken.

Ja, en Crysis moet ook voor DOS beschikbaar gemaakt worden anders is het koppelverkoop voor windows, of niet?

Vergelijking gaat de soep in, want Crysis is niet van MS. Een game van de MS game studios zou een beter voorbeeld geweest zijn.

En dan ben ik he tnog met je eens, dat het geen koppelverkoop is, omdat het niet verkocht werd maar gratis weggegeven. Chess Masters doet het ook niet als je het uit Vista naar XP kopieert, is ook geen klacht bij Nelie over gekomen :)

Monopolie waarop? Het kunnen draaien van Windows?

Geweldige marketingstrategie, eerst gebruikers lekker maken, daarna het gebruik limiteren tot de laatste OS versie. Maar goed, het was al bekend. :)

was all bekend sinds dag 1 dus niets nieuws.
apple heeft dit inderdaad al sinds het begin op de website staan, dat zodra leopard op de markt komt bootcamp final is en in February de 10.4 versie vervalt.

[Reactie gewijzigd door stewie op donderdag 29 november 2007 15:04]




Deze reacties dragen totaal niet bij aan het onderwerp ;)
Ik vind het maar kinderachtig om steeds met MS topics te vergelijken..

Er worden in geval van MS gewoon veel meer mensen getroffen waardoor je meer negatieve reacties krijgt.. maar in verhouding valt het reuze mee..

Ik heb net het MS dx10 item erbij gepakt en naar mijn mening viel het met dat moord en brand wel mee en waren er ook veel reacties van mensen die dat helemaal niet erg vonden.. overigens kan t mij ook niet erg boeien als er geen dx10 in XP komt maar daar gaat het nu helemaal niet over..

en ik heb nog nooit een apple gehad ;) Altijd maar dat gezeik dat de apple fanboys het maar gedaan hebben...

ONTOPIC: Tja.. erg jammer voor de mensen met tiger die het hadden willen gebruiken, maar ja.. hoe je het ook wendt of keert apple is een bedrijf dat ook winst wilt maken en geen non profit organisatie.. dus tja.. wie zijn wij dan om te zeggen dat ze het gratis MOETEN leveren..

Microsoft is af en toe erg.. apple begint dit naar mijn idee veels te veel over te nemen! Een heel nieuwe OS aanschaffen om gebruik te kunnnen blijven maken van een bestaand product?:o
Ik ken zat mensen die een mac met tiger hebben gekocht waar nu bootcamp op draait. juuhhh wat zullen die blij zijn als ineens hun bootcamp gedisabled wordt, en ze hun paar maanden oude OS moeten weggooien en n nieuwe kopen... (en die gratis update periode van die tigers is echt allang voorbij)
Die mensen moeten dus voor 3 os'en betalen, windows, tiger(wat bij de mac zat toen ze m kochten, nu voor leopard!

Het is geen 'bestaand product', het was een 'gratis probeer versie' waarvan duidelijk
werd gezegd 'download het maar en gebruik het, maar.... na release van Leopard kun je deze versie niet meer gebruiken'

Je moet het zien net als Microsoft je hun windows vista BETA gratis liet downloaden en proberen. Na de 'echte' release kon je die BETA ook niet meer gebruiken.

Lijkt me een nette en eerlijke zaak, je laat mensen het programma proberen en als ze het leuk/fijn/goed vinden gaan ze tot aankoop over.

(beetje al la het shareware princype)

EDIT: Het zou wel fijn zijn als apple de gebruikers b.v. tegen kleine betaling bootcamp kan laten gebruiken onder Tiger....

[Reactie gewijzigd door desafiadore op donderdag 29 november 2007 15:17]


Hoezo je weet niet hoe de vork in de steel zit ;).

Boot Camp is ALTIJD gepresenteerd als beta-software die in Leopard verwerkt zou worden wanneer deze uitkwam. Hierna zou de beta ophouden met werken (zoals Microsoft ook met verschillende beta-pakketen doet, kijk Office). Het is in die zin dus geen bestaand product.

De Mac met Tiger doet nog precies hetzelfde als toen je hem gekocht had. Boot Camp was beta-software die je zelf van de Apple site moest plukken, niets was er pre-installed. Je hebt dus ALTIJD de voorwaarden gezien van het gebruik.

Daarnaast is de gratis upgrade periode iets compleet anders. Dat bestaat eruit dat mensen die na 1/10/2007 (en voor eind december geloof ik) een Apple zonder Leopard hebben gekregen, gratis (alleen administratie/verzendkosten) kunnen upgraden.

Je brengt het ook nog eens dat je zonder een Windows installatie op je Mac eigenlijk helemaal niets aan het systeem hebt...

Dat wil niet zeggen dat ik dit de perfecte oplossing vind, een betaalde download ervan maken lijkt me eerlijker voor de mensen die nog geen Leopard willen draaien om wat voor reden dan ook.

Neen, het is niet herzelfde als de Office betas van Microsoft. Het zou hetzelfde zijn wanneer Office beta voor Windows XP kon afhalen en gebruiken. En dat er ook zou bijstaan dat die Office uitkomt samen met Windows Vista, en dat die Office dan ook enkel zou werken op Vista en niet voor XP.
Office 2007 is samen met Vista op de markt gekomen, maar je hebt Vista niet nodig om het te gebruiken, het werkt even goed onder XP, dut niet hetzelfde als wat Mac hier doet.

[Reactie gewijzigd door Skyline GT-R op donderdag 29 november 2007 15:36]


Een product waarvan altijd al bekend is geweest dat het een onderdeel wordt van Leopard en niet meer bruikbaar zal zijn op een Tiger systeem. Ja, dat is heel slecht van Apple. :X

Deze grap had Apple ook al gedaan met iChat AV.

Heb je een apple computer, moet je de OS upgraden om een OS van een andere fabrikant te kunnen gebruiken, hoe bedoel je winst maken op een ander zijn succes. 8)7

Vindt het knap hoe apple zulk soort acties vol blijft houden, de klanten hebben wel erg veel gedult met Apple. Schandalen als koppel verkoop, gebruikers limiteren, absurde bedragen vragen en dan kan je ook bij de meeste producten apple aanverwanten gebruiken. Hoe Apple het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar of de klanten hebben veel geduld of de klanten zijn gehersenspoelt door de "hype".

Mooi he, hoe door zo'n trend veel consumenten van alles maar voor lief nemen. Als het maar hip en cool is dan maakt het geen reet uit wat het kost en Windows, ja dat is allemaal veeels te duur!

Lieverd, wel even goed lezen:
Je kan gewoon onder Tiger gebruik maken van BootCamp, maar je hebt geen support meer.

"The Boot Camp Beta software will officially expire on December 31, and at that time the company will stop offering further updates of the beta for Tiger."

(algemen:
kap nu eens met die stomme "hype"argumenten!
Doet niets toe aan de discussie.)

BootCamp zal beperkt bruikbaar blijven. Je kunt blijven boten maar geen veranderingen meer aanbrengen aan de windows partitie.
Apple: Boot Camp beta expires Dec. 31
Upgrade to Leopard, or forget making changes to the Windows partition

BootCamp is nooit een feature van Tiger geweest, men kon het alleen maar testen zodat Apple kon zien waar er fouten waren. BootCamp is pas een feature in Leopard, dus daar is helemaal niks vreemds of illegaal aan.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:46
Vorige 13:13
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: