Hoofdcategorieën
Device Settings

RTL.nl geeft gebruiker keuze: betalen of reclame uitzitten

Door Dimitri Reijerman, vrijdag 23 november 2007 14:56, views: 27.757

De website RTL.nl geeft bezoekers de keuze om te betalen voor het bekijken van een televisieserie, of om verplicht een commercial uit te zitten. De commerciële omroep hoopt zo meer online kijkers te trekken.

RTL logoTot voor kort moest de gebruiker voor een populaire serie als Gooische Vrouwen 1,30 euro neerleggen, maar door het gebruik van adfunded content kan de consument er nu ook voor kiezen om eerst naar een reclameblok te kijken. Zo krijgt de gebruiker een interactieve Flash-presentatie van bijvoorbeeld Microsoft Office te zien. Wanneer de kijker de gehele presentatie uitzit, krijgt hij een Windows Media-licentie die hem het recht geeft om vier uur lang naar de tv-serie te kijken.

Volgens RTL levert de 'nieuwe' methode een voordeel voor de adverteerder op. Tegenover NRC Handelsblad laat Peter Op de Beek, directeur van RTL Interactief, weten: 'Doordat de consument actief bezig is met het product levert het voor de adverteerder, door de verplichte interactiviteit, een veel hogere attentiewaarde op dan bij normale reclame.' De commerciële zender claimt als eerst in Nederland deze manier van adverteren aan te bieden. De dienst werkt alleen met Internet Explorer en een recente versie van Windows Media Player.

Volgende 15:57 Franse president wil piraten internettoegang ontzeggen
Vorige 14:38 Microsoft: ook random-generator van XP is te kraken
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

ik heb net geprobeerd om een serie te kijken maar kon alleen maar betalen. Ben de optie om met reclame te kijken niet tegen gekomen.

...gewoon even de aflevering openen.... krijg je een keuze menu met de 2 opties. Vindt het wel een geschikt alternatief...

[Reactie gewijzigd door LOST op vrijdag 23 november 2007 15:03]


Je moet een aflevering van Gooische Vrouwen uitkiezen, bij andere series wordt de reclame niet vertoond.


Le-zen ..... :)

Het is interactieve reclame, je moet er in meedoen, anders kom je er niet doorheen. ;)

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op vrijdag 23 november 2007 15:01]


Dit is interactief.
Met andere woorden: de gebruiker moet zich met bepaalde acties door de reclame heen werken (bijvoorbeeld vragen beantwoorden, of zoals op sommige downloadsites een random letter/cijferreeks opgeven).
Dat is dus niet de reclame laten afspelen en pas kijken als de gewenste content begint!

bijvoorbeeld vragen beantwoorden
Was het wasgoed in de zojuist bekeken commercial: a] rood b] wit c] schoon.
U heeft zojuist een commercial van merk X spaghetti bekeken, wat eet u morgen? a] soep b] vis c] merk X spaghetti.

De droom van elke adverteerder en de nachtmerrie van elke TV kijker.

Achja je moet er wat voor over hebben, anders kan je altijd nog 1,30 euro betalen... :)

Waarom moet dit nu weer? Mag een mens ook nog even genieten van een uurtje tv in plaats van om het kwartier een 5-minuten-reclameblok te zien te krijgen? Je ziet overal al reclame en dat is nergens voor nodig. Je kan geen stap zetten of je ziet of hoort weer een advertentie van een of ander product dat iedereen nu zo langzamerhand wel moet kennen. [de conspiracy mode]Je wordt zo ook nog eens gehersenspoeld :/ .[ /de conspiracy mode]
Vroeger was televisie lang zo duur nog niet om te maken, maar waarom is dat nu wel ineens? De meeste programma's zijn toch maar bar slecht of saai, en dat zullen wel meer mensen vinden. Alleen een kanaal als discovery channel kan er nog mee door. Volgens mij is die reclamegeld voor RTL alleen maar nodig om de zakken te vullen en de dure personeelsleden van het overgenomen Talpa te blijven betalen/houden. :'(

Ik pleit voor een gratis tv zender _/-\o_ En daarbij... als tegenargument tegen de pessimisten... niets is onmogelijk! :)

@Grrmbl Televisiezenders zonder reclame? Die zijn er al, hoor. Pay-tv, noemen we dat. Voor de rest: gratis tv-zenders zonder reclame zijn er niet, zijn er nooit geweest en zullen er ook nooit komen. Nee, ik ben geen pessimist, maar zoiest is economisch gezien onhaalbaar.
Vroeger was televisie lang zo duur nog niet om te maken, maar waarom is dat nu wel ineens?
Hoe kom je er bij dat televisie vroeger niet duur was om te maken? Televisie is altijd al het duurste medium geweest, en de kosten nemen alleen maar toe.

Gratis zenders zonder reklame bedoelen we mee geen reklame in het tv programma wel tussen de programma's. Dat is al een stuk minder erg. Zoals de publieke omroep.

Zeker nooit van nederland 1/2/3 gehoord, kreeg je vroeger alleen maar reclame voor en/of na het nieuws (met loekie de leeuw). En ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van de tv programmas van toen van een stuk hogere kwaliteit waren dan dat de meeste nu zijn...

Ik ben al heel wat jaartjes geleden gestopt met 'TV' kijken, naast de troep en bagger de er de meeste tijd draaid had ik schoon genoeg van alle reclame. Op een gegeven moment zat je 25% van je tijd naar tenen krullende reclames te kijken, nog maar niet te spreken dat je altijd maar beschikbaar moet zijn als je wat interessants wil kijken of het moest 'tapen' (en de kwaliteit van de VHS tape was niet altijd even denderend). Ik heb met de loop der jaren een aardige DVD collectie opgebouwd, als ik de tijd die ik bespaar zou omzetten naar gewerkte uren zou ik daar aardig wat geld mee kunnen binnen halen (genoeg om heel wat series/films op DVD te halen)...

@cergorach,
ned 1.2 en 3 geven nog steeds alleen reclame tussen de programma's....
echter, ned 1,2,3 worden gesponsord door de nederlandse staat met ons belastinggeld (vroeger kijk en luistergeld).

Stomme is alleen dat jij daar nog steeds aan meebetaald, ondanks dat je de tv hebt afgeschafd (vroeger bij kijk en luistergeld was nog wel wat hard te maken dat je het niet hoefde te betalen omdat je geen tv had.... nu wordt dat gewoon verwerkt in je belastingen)

[Reactie gewijzigd door sundace op zaterdag 24 november 2007 00:57]


@Cergorach "Zeker nooit van nederland 1/2/3 gehoord"? Eh, ik loop zelf stage bij de publieke omroep :P En ook de publieke netten zijn niet 'reclameloos', maar hebben - zoals je zelf al zegt - reclame tussen de programma's door. Dus eerlijk gezegd snap ik niet precies wat je bedoelt.

In principe mogen de publieke netten trouwens wel tijdens de programma's reclameblokken tonen, zij het alleen bij bepaalde typen programma's. Dit wordt echter niet gedaan, om de publieke omroep te onderscheiden van de commerciële omroepen.
Stomme is alleen dat jij daar nog steeds aan meebetaald
Je betaalt ook mee aan de wegen, ook als je daar geen gebruik van maakt. En wat denk je van onderwijs, zorgverzekeringen, sociale zekerheid, et cetera. Punt is dat je in een samenleving wel eens betaalt voor dingen die je niet zelf gebruikt. En daarnaast is de publieke omroep een vitaal onderdeel van een democratie: de publieken vervullen een 'waakhondsfunctie', iets wat de commerciëlen nooit zouden doen - het is voor de commerciëlen simpelweg te duur om programma's als Zembla, Reporter, Nova, Netwerk, et cetera op te zetten.

[Reactie gewijzigd door Joost op zaterdag 24 november 2007 10:46]


Vroeger was televisie lang zo duur nog niet om te maken
en de kosten nemen alleen maar toe
I rest my case

Er zijn ook mensen die geen tv kijken hoor :)

Er zijn al genoeg zenders zonder reclame: Ik heb Film 1.1, Film 1.2, Film 1.3 en een aantal sportzenders allemaal zonder reclame, maar daar betaal je wel een maandelijks abonnementsgeld voor!

Als het criterium voor "interactief" eenzelfde hoeveelheid leesinspanning krijgt als de gemiddelde windows-foutmelding, worden alle interactieve zaken ongezien interactief weggeclickt.


Quote van RichardHoman87
Le-zen ..... :)

Het is interactieve reclame, je moet er in meedoen, anders kom je er niet doorheen. ;)

[Reactie gewijzigd door GENETX op vrijdag 23 november 2007 15:06]


Prima. Laat ze dan ook maar een kanaal regelen voor Media Center, net zoals uitzendinggemist. En dan graag ook meteen voor alle 4 de RTL zenders! Ik vind het niet erg om wat interactief te rommelen als ik op die manier het programma dat ik gemist heb toch nog kan zien. Goed initiatief, maar als echte Nederlander vind ik het toch jammer dat ze het niet zonder ads én gratis willen doen :)

Voor XBMC (=XBox Media Center, opensource) is er XOT-Uzg (XBMC Online TV - Uitzendinggemist). Hiermee kan voor NED1,2 & 3, RTL4,5,7&8 en SBS6 online afleveringen worden gekeken.

Dit klinkt als best een goed idee. Je kunt zelf ook daadwerkelijk iets hebben aan zo'n interactieve presentatie, een banner of stukje reclame doet niet meer dan zeggen dat het product bestaat..

Goed alternatief. :) Een gratis keuze is gegarandeerd succes.

Alleen IE? En WMP? Dus lekker alle linux Geeks en Maccers er niet op laten. Wat een onzin. Het idee op zich vind ik geweldig maar de uitwerking...

Dat is heel logisch, aangezien ze hiermee 95+ % van de markt mee bedienen. De kosten/baten van ondersteuning van alle overige obscure platforms is gewoon niet rendabel. En dat weten alle Mac/ubuntu/linux gebruikers ook. Dat was een bewuste keuze van ze (niet windows kiezen = niet mainstream kiezen)

wat is dat nou voor onzin? Als je iets maakt moet het gewoon aan een bepaalde standaard voldoen zodat je zelf kunt kiezen wat je gebruikt. Het komt er nu op neer dat mensen die er niet over na denken opgescheept worden met onveilige (IE is nog steeds onveilig) en beperkende (WMP DRM ed, echt een vreselijk rotprogramma) software opgezadelt worden. Mensen die bewust kiezen (voor bv FF of Opera of Safari) worden in feite uitgesloten. Omdat zij niet weten hoe je een goede site bouwt?

Dat is helemaal geen onzin, dat is gewoon een keuze die een bedrijf maakt. Als ik me op IE richt dan weet ik dat 95% van de mensen de content af kan spelen omdat ze IE op de pc hebben staan (ongeacht of ze daar nu wel of geen andere browser naast draaien).

Draai je iets anders dan ben je daar natuurlijk vrij in, maar dan moet je niet aankomen dat iets niet werkt, dat kun je verwachten. Wil je geen DRM moet je het niet gaan gebruiken. Je bent niet verplicht om dat programma te kijken.

Als ik met 10% van de moeite 90% van de gebruikers kan benaderen en het kost me 90% van de moeite om die overige 10% te bereiken, dan laat ik die laatste 10% lekker schieten, die kosten krijg ik er immers nooit uit. Dat kun je leuk vinden of niet, maar zo werkt het in de praktijk wel.

Door Terw_Dan, vrijdag 23 november 2007 16:00
Draai je iets anders dan ben je daar natuurlijk vrij in, maar dan moet je niet aankomen dat iets niet werkt, dat kun je verwachten. Wil je geen DRM moet je het niet gaan gebruiken. Je bent niet verplicht om dat programma te kijken.
In feite is het toch naaierij om het even plat te verwoorden. Eerst moest iedereen betalen, nu heeft het overgrote deel van de mensen de keuze om gratis te kijken en het andere deel is nog steeds verplicht te betalen. Het ontwikkelen van een platformonafhankelijke methode is niet zo heel veel duurder dan deze oplossing. Als je de volledige markt weet te bedienen kun je meer inkomsten uit de reclame halen want RTL verdient aan deze reclame waarmee zij de kosten snel weer terugverdienen.
Als ik met 10% van de moeite 90% van de gebruikers kan benaderen en het kost me 90% van de moeite om die overige 10% te bereiken, dan laat ik die laatste 10% lekker schieten, die kosten krijg ik er immers nooit uit. Dat kun je leuk vinden of niet, maar zo werkt het in de praktijk wel.
10% klinkt weinig maar over hoeveel mensen heb je het hier? RTL.nl trekt dagelijks veel bekijks en we hebben het hier niet over 100 mensen die worden uitgesloten maar heel wat meer. Het extra geld wat je steekt in het ontwikkelen van een platformonafhankelijke methode moet je zien als investering aangezien tevreden mensen weer terugkeren op een website en zicht vaker door de reklame zullen worstelen.

Zelf als ontwikkelaar besteed ik veel aandacht aan onafhankelijkheid. Het kost meer tijd maar het gaat om het uiteindelijke product en niet om 'het effe snel fabriceren van een baksel wat leunt op API's'.

Denk jij dat 95% van de Nederlandse bevolking met IE surft?? Het is niet alleen Linux en Mac die ze uitsluiten, maar ook de vele FF gebruikers met Windows!

Een FF gebruiker met windows kan natuurlijk makkelijk even IE opstarten voor deze site.
En als die gebruiker dat niet wil is dat zijn/haar keus, ook niet mekkeren dan als 't niet werkt

Nee, dat is een lekkere vorm van 'keuzevrijheid'.

We zijn met geheel de wereld overal aan het strijden voor vrijheid maar als een aantal ontwikkelaars menen dat we maar IE moeten gebruiken dan moeten we niet mekkeren?

Vrij kortzichtig al mag ik dat niet zeggen aangezien het een vrije dienst is maar het schiet wel in het verkeerde keelsgat. En ja, het is niet even makkelijk om iedereen een plezier te doen, dat vergeet ik ook niet maar het kan wel.

opera en firefox doen het prima op de site.. zolang je maar windows draait..

dat apple geen wmp drm wil gaan inbouwen in hun videoplayers is niet het probleem van microsoft of van deze site, maar een probleem van de mensen die er bewust voor kiezen om een OS te nemen die het niet ondersteund.

Apple kan gewoon een licentie nemen op wmp...

Niet rendabel, zei je? Door DRM eruit te slopen en de dienst voor meerdere browsers beschikbaar te maken, bedien je ineens 100% van de markt. Dat kost geen cent extra.

Bovendien denk ik dat de schatting 95% een beetje aan de hoge kant is. Soit, veel mensen gebruiken Windows. Het aantal gebruikers van IE is al aanzienlijk minder. Hetzelfde geldt voor het gebruik van WMP. Om nog maar te zwijgen over de groep die deze dienst niet zal gebruiken vanwege de DRM. Met een beetje gezond verstand en een beetje natte vinger-werk, denk ik dat de doelgroep nog behoorlijk wat groter kan worden.

Niet rendabel, zei je? Door DRM eruit te slopen en de dienst voor meerdere browsers beschikbaar te maken, bedien je ineens 100% van de markt. Dat kost geen cent extra.
Maar DRM biedt wel de garantie dat het spul niet zomaar geript wordt, anders dan zijn er weinig bedrijven die zich bezig gaan houden met dit soort dingen online aanbieden tegen betaling, het wordt immers zo geript en gedumpt op andere sites
Bovendien denk ik dat de schatting 95% een beetje aan de hoge kant is. Soit, veel mensen gebruiken Windows. Het aantal gebruikers van IE is al aanzienlijk minder. Hetzelfde geldt voor het gebruik van WMP. Om nog maar te zwijgen over de groep die deze dienst niet zal gebruiken vanwege de DRM. Met een beetje gezond verstand en een beetje natte vinger-werk, denk ik dat de doelgroep nog behoorlijk wat groter kan worden.
Mensen die windows draaien hebben IE, of ze het nu gebruiken of niet is niet eens het allerbelangrijkste, de mensen hebben de mogelijkheden ervoor en als ze het echt willen zien dan starten ze IE wel op als dat niet hun standaard browser is. Hetzelfde geldt voor WMP. Waarom zouden ze veel moeite steken voor die paar mensen die het niet willen gebruiken?

Maar DRM biedt wel de garantie dat het spul niet zomaar geript wordt, anders dan zijn er weinig bedrijven die zich bezig gaan houden met dit soort dingen online aanbieden tegen betaling, het wordt immers zo geript en gedumpt op andere sites.
Het spul wordt geript, met of zonder DRM. Het omzeilen van zo'n maatregel is kinderlijk eenvoudig voor iemand die er een beetje in thuis is en aan zulke personen hebben we geen tekort. Bovendien is de uitzending sowieso al 'onbeveiligd' op de televisie geweest.

Kortom, het spul is sowieso via andere bronnen te bekijken. Je kunt er veel tijd en moeite in steken om te proberen dit te voorkomen, maar het is zinloos. Mensen die noch willen betalen, noch je reclame willen zien, kun je dus sowieso al niet bereiken. Door DRM te gebruiken, jaag je ook nog eens mensen weg die in principe geen bezwaar hebben tegen reclame's.
Mensen die windows draaien hebben IE, of ze het nu gebruiken of niet is niet eens het allerbelangrijkste, de mensen hebben de mogelijkheden ervoor en als ze het echt willen zien dan starten ze IE wel op als dat niet hun standaard browser is. Hetzelfde geldt voor WMP.
Daar ben ik het nu 'ns helemaal mee eens: 'als ze het echt willen zien'. Maar mensen willen niet per sé deze dienst gebruiken, ze willen de content bekijken en dat kan ook via andere wegen. Ik gebruik zelf Windows en heb dus IE. Niet iedereen met Windows heeft overigens WMP, maar soit. Ik gebruik Firefox en Winamp. Ik wil van de dienst van RTL gebruik maken, maar merk dat ik daarvoor IE en WMP moet gebruiken. Vervolgens rag ik 'thepiratebay.org' in mijn adresbalk...

95% is het allang al niet meer. Ik zie, vooral op college, veel apple en linux notebooks tegenwoordig, om nog maar niet te spreken over het feit dat het IE nodig heeft, en ik eigenlijk niemand ken die zo gek is om dat nog te gebruiken. RTL kiest hier voor een steeds kleiner wordende groep, die denk ik voornamelijk bestaat uit computer leken, die toch al niet je series online gaan bekijken, maar dat gewoon via de tv of video/hdd-recorder doen.

Mij maakt het persoonlijk niks uit. Ik zou er toch geen gebruik van maken ook al werkte het wel op mijn platform (linux). TV series hebben we tegenwoordig bit torrent voor. Veel betere kwaliteit dan die gare website-based filmpjes (zelfs 720p!) en zonder onzin erin :)

Eerst zelf proberen dan klagen...
De dienst werkt dus ook gewoon met Firefox iig bij mij wel :)
Linux heb ik niet maar dat is ook gewoon nog steeds een niche markt om je op te richten. Maar misschien werkt het daar ook wel mee...

Bij die verplichte interactie zet ik dan toch m'n vraagtekens.
Wat betekend dit in de praktijk? dat je een keer moet klikken om door te kunnen? of zou je al gegevens moeten gaan invoeren ofzo? (of in ieder geval een keuze uit producten maken, waardoor ze je gerichte reclame zouden kunnen sturen/tonen)

bedoel.. als ze m'n NAW gegevens, creditcard info en gemiddelde jaarinkomen willen weten voor ik mag kijken dan bekijken ze het maar :) (om het even extreem te stellen)

Kijk even op de site van gooise vrouwen, die heeft de reclame:
http://rtl.nl/soaps/gooischevrouwen/home/index.xml

Het enigste wat je moet doen is even met de demo mee lopen, is heel simpel, werkt niet storend en levert je mooi ¤1,30 op..

Het levert je geen ¤1,30 op, anders werd die reclames bekijken mijn nieuwe beroep :+
Je hoeft niet te betalen, dat is toch echt wat anders ;)

Dit werkt bij mij juist averechts. Bepaalde programma's bekijk ik liever online om juist de reclameblokken te vermijden.

Dat kan :P maar dan moet je dus betalen :)

En dat is niet gek, RTL is geen liefdadigheidsinstelling :)

Laat me raden; Het andere alternatief is Bittorrent. En mijn voorspelling wat dat betreft is dat het BT-alternatief zeer snel zal gaan groeien. En da's heel moeilijk te verbieden, ze hebben de uizending immers al via FTA (Free To Air) uitgezonden.

(FTA, en de gevolgen ervan: Elke Nederlander had het kunnen opnemen met de recorder dus, downloaden van dergelijke content is in feite niet strafbaar te stellen. De contentprovider heeft het immers zelf uit eigen beweging beschikbaar gesteld aan de algemene gehele bevolking etc.).

FTA klinkt heel mooi, maar het is evenmin strafbaar om films en tv-programma's te downloaden die nog níet zijn uitgezonden.

Het is dan wel 'door de lucht' gegaan, maar dit is wel door de zender zelf verzonden. Zij verlenen je geen rechten om dat dan vervolgens zelf te gaan verspreiden/beschikbaar te stellen.
Volgens mij is RTL ook geen FTA zender zoals de publieke en regionale? omroepen.

RTL is niet FTA, je hebt er een abonnement (kabel/schotel/digitenne) voor nodig voordat je het kunt ontvangen.

In feite heb je wel gelijk wat reclameblokken betreft, maar uit het nieuwsbericht neem ik aan dat het enkel één 'presentatie' aan het begin betreft en dat je geen onderbroken aflevering krijgt.
Wanneer de kijker de gehele presentatie uitzit, krijgt hij een Windows Media-licentie die hem het recht geeft om vier uur lang naar de tv-serie te kijken.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:57 Franse president wil piraten internettoegang ontzeggen
Vorige 14:38 Microsoft: ook random-generator van XP is te kraken
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011