Hoofdcategorieën
Device Settings

TNT gaat facturen via MSN verzenden

Door Wilbert de Vries, vrijdag 16 november 2007 13:10, views: 13.104

TNT Post zal begin volgend jaar zijn digitale brievenbus koppelen aan Windows Live Messenger. Gebruikers van de im-client kunnen daarmee onder andere digitale facturen ontvangen en betalen.

TNT Post timmert al sinds 2001 aan de weg met een digitale brievenbus, die voorheen bekend stond als Privver. Deze dienst kwam echter maar moeizaam van de grond. Hoewel diverse bedrijven gebruikmaakten van de dienst om hun facturen digitaal te verzenden, wisten maar weinig consumenten de dienst te vinden.

TNT heeft nu een deal gesloten met Microsoft, waarmee de basis voor een breed bereik alvast is gelegd. Als chatters straks inloggen op het Live-netwerk, kunnen zij zien of er nieuwe rekeningen klaarstaan die betaald moeten worden. 'Bij het doorklikken op deze melding krijgt de gebruiker de rekeningspecificatie te zien en kan hij deze rekening met een druk op de knop betalen', aldus TNT.

Volgens de postverwerker profiteren consumenten vooral van het gebruiksgemak. 'Nooit meer rekeningen overtypen bij internetbankieren, maar thuis met één druk op de knop rekeningen betalen. Ook geeft de Digitale Brievenbus meer overzicht in de administratie en raakt belangrijke post minder snel kwijt', voorspelt het bedrijf.

Volgende 13:35 BitMicro komt met ssd-schijf van 1,6TB
Vorige 12:36 Guitar Hero 3 domineert gamesverkopen oktober
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


idd vet kick dat me facturen via een chatserver van een Amerikaans bedrijf gaan en daar de database ingaan.
(ja idd, MSN logged alles)

Best leuk bedacht van TNT maar de rechtsgeldigheid is vrij klein. Sowieso zal middels een bepaalde controle bewezen moeten worden door TNT dat een rekening daadwerkelijk bij iemand is aangekomen. Daarna moet het ook nog eens zo zijn dat die persoon dat mailadres nog aktief gebruikt (en niet ooit eens heeft gebruikt om bij MSN aan te melden).

Verder vraag ik me ook af hoe de privacy in elkaar gaat steken; harvesting van persoongegevens is nu heel makkelijk.

Verder ook erg onprettig dat TNT kiest voor een gesloten standaard (MSNM) en dat alles nu via een groot Amerikaans bedrijf bij de consument terecht komt.

Ik vraag me eigenlijk vooral af wat er mis is met email? Open protocol, veel groter bereik en je bent als TNT niet afhankelijk van Microsoft.

Precies,

Ze hadden binnen een consortium ook kunnen beslissen gewoon een jabber server te maken, en dan im netwerken als MSN/gtalk etc gewoon daarop laten connecten.

Hoezeer ik ook voor open standaarden ben, dit is toch wel een logische keuze. Zoals gezegd hadden ze moeite om de consument te bereiken. Denk je dat een losse Jabber-dienst daar verbetering in zou brengen?

Met Windows Live proberen ze een grote groep mensen te bereiken, wat ook in het artikel staat. Microsoft vindt het natuurlijk nooit goed om dat via Jabber te regelen.

[Reactie gewijzigd door DJ Henk op vrijdag 16 november 2007 14:16]


En hoe zit het met de mensen die deze digitale revolutie niet (kunnen) omarmen?
Naast het feit dat het om een gesloten standaard van een commercieel bedrijf gaat dat alle belang heeft bij zijn platform.
Ik hoop dat TNT aan dit waanidee goud geld aan verliest om het af te leren, en de verantwoordelijke popie-jopie ontslagen wordt.

die krijgen gewoon hun factuurtje in de niet-digitale brievenbus via snail-mail

En ze betalen dan de facturen via automatische incasso ;)

"EmAiL iZ Zo 2006! MsN Da Gahkste!"

Dit is weer zo'n hersenspinsel van een tweederangs manager die iets wil doen wat koel is en nog wat vriendjes heeft zitten bij microsoft die wel iets leuks kunnen maken.

Weer zo'n hopeloze actie om in het nieuws te komen met iets wat zogenaamd alles makkelijker moet maken.
Ik zou fijn zijn als de TNT zich eerst eens zou bekommeren om die beroerde service van ze. Omdat de meeste mensen niet beter weten komen ze er mee weg maar de TNT service is te beroerd voor worden vergeleken met andere landen.

Volgend jaar introduceren ze vast een digitale brievenbus waar je een duur betaalabonnement voro moet nemen. |:(

Er zijn voldoende toepassingen voor Windows Live en aanverwante diensten die wel nuttig zijn en geen hersenspinsel zijn. Probleem is alleen dat dat soort toepassingen goed doordacht is door de aanbieder; nu lijkt het er in het artikel op dat TNT het doet "omdat het makkelijker is".

Ik zou fijn zijn als de TNT zich eerst eens zou bekommeren om die beroerde service van ze. Omdat de meeste mensen niet beter weten komen ze er mee weg maar de TNT service is te beroerd voor worden vergeleken met andere landen.
Mag ik vragen waar je deze uitspraak op baseert? Nederland heeft de postmarkt (voornamelijk door TNT) Europees gezien als één van de beste voor elkaar.

[...]


Mag ik vragen waar je deze uitspraak op baseert? Nederland heeft de postmarkt (voornamelijk door TNT) Europees gezien als één van de beste voor elkaar.
correctie: NL (= ptt/TPG/TNT) heeft het beste logistiekepost systeem ter wereld

Mag ik vragen waar je deze uitspraak op baseert? Nederland heeft de postmarkt (voornamelijk door TNT) Europees gezien als één van de beste voor elkaar.
en op welke bron (onafhankelijk onderzoek oid) baseer jij dan jouw uitspraak weer op ?

Ik weet dat Intomart dagelijks 100 brieven verstuurt en dan kijken hoe snel ze aankomen, maar ik kan de uitslagen alleen op de site van TNT zelf terugvinden.
Niet bepaald onafhankelijk dus.

[Reactie gewijzigd door frank2go op vrijdag 16 november 2007 16:06]


Tsja, dan wil ik zeker niet weten hoe beroerd het er in andere Europese landen aan toe gaat? De briefpost schijnt het nog steeds best aardig te doen, maar bij het versturen van een pakketje ben je aan een systeem zonder enige ingebouwde zekerheid overgeleverd. Nu zal je zeggen, laat een zoekgeraakt pakketje dan natrekken, daar hebben ze een afdeling voor... Maar waar dit vroeger een onderzoeksdienst was, is dit nu een ex-ambtenaartje tegen pensioenleeftijd aan dat track&trace voor zijn neus heeft (dat kan ik zelf ook nog wel!) en standaardbriefjes verstuurt dat je maar een verzekerde of aangetekende dienst moet gebruiken, want de ontvangende partij kan nog wel eens onbetrouwbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op zaterdag 17 november 2007 21:43]




ja, maar met de helft van de functies. Gebruik Gaim/Pidgin vaak hoor, maar TNT gebruikt vast een geavanceerde MSN functie die Pidgin niet onderstreund? Gokje hoor, heb t niet onderzocht.

email? een factuur ontvangen via email tot daar aan toe, maar hoe ga je de betaling regelen? Via een link in de mail? Dan moet de gebruiker weer inloggen en kan je zelf een username/password db gaan bijhouden met alle miserie van dien.

Ze sturen geen mail maar een link in een instant message. Als je daarop klikt, krijg je de factuur. Op zich lijkt me dat rechtsgeldig trouwens. Zeker als ze het op basis van vrijwilligheid doen: als jij aangeeft zo je rekening te willen ontvangen, dan kun je je later moeilijk nog beroepen op de onbetrouwbaarheid van het medium of zo.

En wat is het privacyprobleem? Je bent al klant bij TNT, dus ze weten toch al alles over je.

Arnoud

Het ging toch niet om rekeningen van TNT zelf? Het privacyprobleem ligt hem in het werken via MSN, niet zozeer riching TNT.

niet te vergeten dat msn (bij mij iig) vaak berichten niet afleverd. of dat offline gedoe, dat je berichten naar iemand verzend die offline is. krijg ik later te horen dat ze nooit iets gekregen hebben. zelfs bij gewone chat wil er (sporadisch) sommige berichten wegvallen.

wil niet weten hoe dat gaat met die betaalopdrachten. en met 1 knop de rekening betalen? via een amerikaanse bedrijfssoftware?? binnen 3 tellen na registratie heeft de geheime dienst in amerika al je gegevens dus! (bewaarplicht etc. niet te vergeten hoe achterbaks de VS is enz. enz., vandaar mijn achterbakse kijk op dit alles)

nee doe dan maar via de post! zoveel goedkoper zal het voor de bedrijven niet zijn qua portokosten, tnt kennende

Och, rechtsgeldigheid.

TNT wil gewoon zijn rekeningen sneller betaald zien. Ze zullen heus wel een rekening per post sturen als deze per IM niet betaald wordt. Het is echter een manier om rekeningen -sneller- betaald te krijgen van particulieren.

Een reden waarom mensen een rekening niet op tijd betalen is de overgang tussen twee media, namelijk van brief naar internetbankieren. Het openen van post en het overschrijven van geld is immers niet direct met elkaar verbonden voor de meeste gebruikers. Door mensen via hetzelfde medium te benaderen (computer -> computer), heb je veel minder last van die media-breuk, en zullen mensen eerder geneigd zijn een rekening direct te betalen. De 'time-to-action' is immers minder.

Wel moet je natuurlijk weer rekening houden met de vergankelijkheid van IM-berichten. Een brief blijft liggen tot je hem betaald / weggegooid hebt, een IM bericht tot je hem weggeklikt hebt. Als mensen daar niet direct op reageren is de kans groot dat ze er helemaal niet op reageren.

Maar op zich natuurlijk een prima idee om betalingen sneller geregeld te krijgen.

TNT kan beter eens aan de pakketservice gaan werken. Bijvoorbeeld dat je voor bezorging kunt aangeven dat je pakketje direct naar het afhaalpunt wordt gebracht, in plaats van twee keer aan de deur aanbieden en vervolgens bij mijn psychotische buren afgeven. Dan raken er ook nog eens een stuk minder pakketjes kwijt.

Die digitale brievenbus is een beetje een lapmiddel om belangrijke post minder snel kwijt te raken. Zorg gewoon dat je bezorgdienst op orde is.

[Reactie gewijzigd door sopsop op vrijdag 16 november 2007 13:16]


Bijvoorbeeld dat je voor bezorging kunt aangeven dat je pakketje direct naar het afhaalpunt wordt gebracht
Euhhh... dat kan al alleen maar dat moet je bij de verstuurder aangeven. Die moet dat registeren.

Die zet nooit z'n telefoonnummer op het bericht dus daar heb je ook niets aan.
In het buitenland kan je ff naar een website en daar aangeven wat er moet gebeuren.
Je kan er ook aangeven wanneer je wel thuis bent. Als werkende persoon is het zo prettig dat de TNT eerst 3x een pakket probeert aan te bieden tussen 9 en 5.
Dan moet je weer naar dat ellendige postkantoor dat meer tot half 6 open is en waarvan de werknemers dusdanig beroerd zijn om te werken dat ze de deur al om 5:20 maar dichtgooien. Bah!

Ja, en dan nog wordt het genegeerd. Net zoals opmerkingen als "niet bij de buren afgeven" die op pakketjes staan of zelfs deel van de service zijn die je afneemt. Klachten hoor je vervolgens nooit meer iets van.

Klachten worden WEL uitstekend opgelost. Ik verstuur 1000+ pakketten per jaar en uiteraard gaat het wel eens mis maar dat is nog geen 0,3% van de zendingen. Tot nu toe is alles goed opgelost, wordt overal op gereageerd. Ik ben er zeer over te spreken. Als versturende partije moet je de zaken wel goed voorelkaar hebben, je pakketten anoniem (dus niet herkenbare inhoudt) en met zorg verpakken (ik verstuur zelfs spiegels). Tevens is het van belang de ontvangende partij in te lichten dat het pakket de volgende dag aangeboden gaat worden.
Ik heb voorheen met andere partijen gewerkt maar dat was dramatisch.
Maar TNT kan zeker verbeteren, ze zijn bezig met Pay-Dutch, de vervanger voor Rembours zendingen (ook geschikt voor consumenten). Doe je veel via marktplaats dan is Pay-Dutch DE Oplossing. Niet voor niets dat ze pas geleden een prijs hebben gewonnen.

"Alleen Huisadres"

Je vergeet 1 ding. De verstuurder is op dat moment de klant en niet jij als ontvanger. De klant bepaald hoe het wordt aangeboden en kan dus ook aangeven om het niet bij de buren aan te bieden (ik dacht alleen voor grotere klanten).

En briefje op de deur met het verzoek niks bij de buren af te leveren doet ook wonderen...

of dat je als bedrijf ervoor kan kiezen om het pakketje 's avonds te laten bezorgen (wie is er immers overdags nog thuis)?

Ja dat 's avonds bezorgen is TNT mee gestopt vanwege het feit dat dat niet veilig genoeg was voor de medewerkers. Maar inderdaad zou dat ook erg handig zijn.

Vind het wel weer onhandig dat zijn afhaalpunt enkel overdag geopend is. Pas op zaterdag heb je dan tijd om het op te halen. Ik heb vorig jaar iets besteld bij de Wehkamp (daar gaat de bezorging via DHL) en daar kon ik ook aangeven dat ik het af wilde halen bij de videotheek in de buurt (een DHL afhaalpunt). Erg handig want die zijn ook 's avonds open.

Pardon? TNT bezorgt bij mij gewoon 's avonds hoor. Sterker nog: de pakketdienst van TNT heeft een vaste bezorger voor mijn wijk, die mij overdag standaard al overslaat omdat hij weet dat ik toch niet thuis ben. Hij weet zelfs dat ik meestal pas later op de avond thuis ben, dus hij plakt mij altijd aan het eind van z'n ronde. Super service :)

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op vrijdag 16 november 2007 14:01]


Waar woon jij dan? Dat doen ze bij ons toch echt niet. Ik heb gelukkig aan alle kanten goede buren, dus daar worden de pakketjes meestal gedropt, maar een avondbezorging zou geen kwaad kunnen. Dat zou ik denk ik stukken beter besteed geld vinden dan een rekeningservice.

Ik ken namelijk niet 1 consument die een rekening heeft bij de TNT (je rekent bij het postkantoor gelijk af en je koopt postzegels voor brieven).

In de tijd dat ik er nog werkte (bijbaantje...) werd er inderdaad ook 's avonds bezorgd, maar niet voor alle soorten pakketjes. Of pakketjes die overdag weer terug waren gekomen nog een keer aangeboden werden was ook afhankelijk van de drukte 's avonds. En ja, dan krijgt een pakketje sperma voor KI van varkens naar een boer voorrang op een pakje van de Wehkamp.

Overigens is na die tijd de pakketdienst van PTT samengevoegd met TNT (waar ik toen werkte), dus er kan wel het e.e.a. veranderd zijn...

Dat is niet het einde van z'n ronde, maar z'n 2e ronde... Soms komen ze dezelfde dag nog een keer terug in de avonduren (tot 22u)

en onze wijkbezorger belt standaard al bij de buren aan....gaat helemaal goed...

Ja, of je dat wilt is een andere vraag natuurlijk,

Zo hebben ze bij mij eens een pakje van 1500+ zoek gemaakt, en konden we fluiten naar een oplossing.

Hoe veilig/prive is dit aangezien MSN traffic gewoon plain text is en geen encryptie kent :?

Ik denk dat het niet echt via een msn bot gaat ,maar meer via de msn tabs (links). Daarin kunnen gewoon https pagina's worden ge-opend.

Dus, als het gewoon een https linkje is, WTF is er dan mis met een mailtje met dat linkje!!

tering, hoe dom kun je als manager zijn,

manager: kom laten we iets met msn doen,
devver: ja, we kunnen ze automagisch een https schermpje laten openen,
devver: maar dat kan elke email client ook,
manager: dat geeft niet, wij kunnen het dan via msn!

Dit lijkt me niet echt een veilige manier, aangezien msn heel wat virussene en shit kent.. en het is zoiezo lek als een mandje lijkt mij,
Doe mij maar gewoon een factuur via de post.. nog steeds super.. wie weet over een paar jaar, maar nu.. nee, voor mij even niet.

[Reactie gewijzigd door Vosje267 op vrijdag 16 november 2007 13:29]


Een envelop met een postzegeltje gaat me wat te ver ;) , maar inderdaad, qua security heb ik hier toch grote vraagtekens bij.

Lijkt me inderdaad niet veilig genoeg. Hoevaak je niet hoort dat iemand z'n msn account is gekaapt. Vervolgens zou men dan van alles met je rekening dus kunnen doen.

Volgens mij moet je de precieze implementatie nog even afwachten om zulke conclusies te trekken. Wie weet zetten ze er een iDeal linkje op, ik noem maar wat... Hoe dan ook weten we er verder nog niks van, dus kan je nog helemaal geen conclusie trekken.

Stuur mij dat ideal linkje maar per mail dan. Daar hebben we MSN niet voor nodig.

Waarom MSN? Waarom niet gewoon e-mail?
Wat heeft TNT Post eigenlijk uberhaupt te maken met digitale rekeningen? Is het niet handiger als de banken samen een digitale vervanger maken voor acceptgiro's en die integreren met hun internetbankieren?

Die is er al bij in ieder geval de rabobank, dus dat moet niet een al te groot probleem zijn.

Omdat banken die acceptgiro's niet versturen, maar bedrijven...
Wat jij wil is dus geen taak van de banken... TNT ligt hier meer voor de hand in mijn ogen.
Alle grote verzenders van acceptgiro's kunnen hier gebruik van maken.

Tja, die digitale acceptgiro is een tijdje geleden door de Postbank geprobeerd en mislukt (Teleaccept), en pas onlangs opnieuw opgepakt. ABN Amro, Rabo en nog een bank zijn er nu mee begonnen, maar er zijn nog maar een paar (4 of 5 geloof ik) bedrijven/instellingen die eraan mee doen, maar dat heeft wel potentie in zich.

TNT nota's via MSN? Zeer slecht idee. (dat via MSN dus)

Zijn er blijkbaar onderhand al iets meer:

@Home
Agis Zorgverzekeringen
Casema
CZ Actief in Gezondheid
Fortis ASR
Gemeente Borne
Gemeente Hardenberg
Gemeente Hulst
Hoogheemraadschap van Rijnland
Multikabel
neckermann.com
Nuon Customer Care Center
OZ zorgverzekeringen
Pro Life Zorgverzekeringen
PWN
Quelle
SIZ
SVHW
TNT
TNT Post Factuurservices
Univé Verzekering Zorg
UPC Nederland
Voogd & Voogd Verzekeringen
VPRO
WBV Bergopwaarts
Wehkamp
Zorgverzekeraar IZZ
Zorgverzekeraar VGZ

Zo te zien kan het dus ook bij TNT.

Iets meer (zie htstoker).

En ik vind rekeningen die bij mijn bank binnenkomen, handiger dan via IM. Bij de bank kan ik ze gelijk betalen door op een link te klikken en code in te voeren.

Dat is bij MSN volgens mij ook de bedoeling. Met 1 klik betalen (+inloggen bij bank neem ik aan) Zou alleen wel 100x die link controleren voor ik een link via MSN zou vertrouwen...hoeveel nepfactuurs gaan er binnenkort over de msn :/
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:35 BitMicro komt met ssd-schijf van 1,6TB
Vorige 12:36 Guitar Hero 3 domineert gamesverkopen oktober
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011