Hoofdcategorieën

SanDisk zet 8GB op microSD-kaart

Door Yoeri Lauwers, zaterdag 10 november 2007 10:28, views: 26.886

SanDisk is erin geslaagd maar liefst 8GB aan gegevens op een flashgeheugenkaartje van het microSD-formaat te zetten. Ook de minder bekende M2-kaarten bieden voortaan plaats aan 8 miljard bytes.

SanDisks 8GB-microSD-kaart Met een 'Wake up your Phones'-event - de microSD-kaarten worden vaak in smartphones en pda's gebruikt - werd de pers en het publiek attent gemaakt op het bestaan van de nieuwe opslagkaartjes.

Met de nieuwe opslagcapaciteit wordt het volgens SanDisk pas echt mogelijk om films mee te nemen om deze op draagbare apparaten te bekijken. De ontwikkeling is volgens de marketingafdeling geheel content-driven en moet ervoor zorgen dat consumenten slechts één apparaat gaan meenemen in plaats van een losse mediaspeler, telefoon en pda. De 8GB-microSDHC-kaart gaat voor 139 dollar over de toonbank, de M2-versie moet 149 dollar kosten.

Volgende 12:00
Vorige 09:55

Reacties

«  1  2  3  »


Denk dat de prijs wel gaan dalen binnenkort.
Vind dit een erg goede ontwikkeling. Kan ik eindelijk m`n usbstick de deur uit doen en me telefooon (icm bluetooth) als usbstick gebruiken :)

Daar heb je wel gelijk. Ik ga binnenkort de HTC S730 kopen, met SDHC-support. Ik denk dat ik in first instance gewoon en 2GB-kaartje koop, maar als deze dingen snel zakken, is er een erg grote kans dat mijn USB-stick de deur uit gaat...


Je berekening klopt niet, maar 40 euro voor een 4GB-kaartje valt inderdaad wel mee.


meeste telefoons zullen toch ook wel als schijf in windows gezien kunnen worden? Die van mij in ieder geval wel (zonder drivers in xp/vista), dus voor snellere overdracht hoef je dan alleen een usb kabel mee te nemen. En je zult toch meestal niet in één keer de 8gb vol gooien.

Ik kan je al vertellen dat de snelheid ongeveer te vergelijken valt met die van een floppydrive, dus reken er maar niet al te sterk op. Heb een HP530, met een 2Gb MicroSD kaartje en als ik files naar mijn toestel kopieer gaat dat aan een slakkegangetje van een 4 tal MB/min... Zelfs de allergoedkoopste USB-sticks halen 4MB/sec, dus hou je USB stick nog maar wat bij. (Tenzij het inderdaad om een paar occasionele excel files met je wachtwoorden of niet al te grote Word documenten gaat).

dus je wilt suggeren dat eeen floppy binnen 1,66 sec vol kan worden geschreven?

Ik heb een soort USB stick waar je aan de achterkant een microSD kaartje in kan steken, dan kan je er ook gewoon dingen op slepen en duurt het ongeveer 3 minuten per GB.... http://www.morpheus-tradi...zers/USB_Stick_MMC_Sd.jpg
Je hoeft dus niet met trage kabels te slepen, gewoon dit stickje en het staat zo vol ;).

Er zijn programmas voor MDA`s die de pc doen denken dat die MDA een drive is.
Zoals bv. WM5storage >>> http://www.pocketinfo.nl/...one-in-een-usb-stick.html

[Reactie gewijzigd door ClubMed]


het mini-SD (geeneens sdhc) kaartje in me mobiel kan al 10MB/s (via usb kabel door me mobiel naar kaartje levert nauwelijks vertraging) en je hebt zelfs 20MB/s versies. sdhc zal nog wel sneller kunnen vermoed ik.

gaat iniedergeval stukken sneller dan me floppy's

Kan ik eindelijk m`n usbstick de deur uit doen en me telefooon (icm bluetooth) als usbstick gebruiken
Gebruik je usb stick alleen op je eigen computer?

Ik gebruik deze vooral om data van de ene naar de andere computer te krijgen, dan is bluetooth echt niet handig. Meeste desktops hebben standaard geen bluetooth en bij laptops niet altijd even snel te pairen. dan is een usb stick handiger.
Wireless usb op elke computer, daar wacht ik op....

Het alles in één apparaat bestaat toch al? Mijn mda heeft een kaartje van 2 GB geheugen, genoeg voor TomTom en voor muziek om 2 weken mee door te komen.

Ben je alleen nog wel afhankelijk van je accu. Plus het feit dat je telefoon sneller wordt gestolen/kapot gaat, daar gaat je presentatie. Voor belangrijke data zou ik dus toch nog een USB-stick gebruiken.

Ik heb nu eeen TyTN II en baal als een stekker dat daar microSD in moet, had liever SD gehad:

In mijn andere/vorige PDAphone (Qtek S200) had ik een Sandisk SD Plus zitten. Dit kaartje had ook de mogelijkheid om aan een USB poort gekoppeld te worden, door 'm "doormidden te breken". Ideaal!

Jullie oplossingen is met kabel of bluetooth; de computers bij mij op school en bij vele andere mensen hebben niet de beschikking over bluetooth en altijd een kabel meenemen is ook weer zoiets.

[Reactie gewijzigd door Mini Poeper]


Dan ben ik benieuwd welke telefoon jij hebt, die 1-2-3 SDHC kaartjes@8 GB ondersteund.. & van Bluetooth zou ik qua snelheid niet té veel verwachten.. ;)

Wat zijn de lees & schrijfsnelheden van dit type kaartje?

waarschijnlijk net als alle andere microSD kaartjes, een theoretische snelheid van 100 Mbit/s en 25 Mbits/s in spi modus.

Het is een class-4 kaartje, d.w.z. een minimum sustained write speed van 4 MB/sec.
Zie http://www.sandisk.com/sdhc/SDHC.pdf

Ik hoop dat dit kaartje ook in mijn N95 past want zelfs mijn 4GB kaartje is al vol :'(

Wel interessant hoe ze het voor elkaar krijgen om zoveel geheugen op zo een klein kaartje te persen

Alleen aan de andere kant is het wel weer jammer dat bij de volgende gen. NOKIA weer een ander type interface gaat gebruiken :(

@ F for Fragging
Hoe kan jij 4 GB gebruiken op een N95 als die telefoon maar maximaal 2 GB op micro-SD zou ondersteunen volgens de specificaties op de Nokia website?
Werkt prima hoor geen enkel probleem, had tijdelijk een 1GB kaartje omdat de 4GB nog niet beschikbaar was,

De 4GB is zelfs sneller dan de 1GB kaartje wat ik eerst had, de nieuwe techniek is sneller dan de oude zelfs ook al is het kaartje groter

[Reactie gewijzigd door player-x]


Hoe kan jij 4 GB gebruiken op een N95 als die telefoon maar maximaal 2 GB op micro-SD zou ondersteunen volgens de specificaties op de Nokia website?

Specificaties schmecificaties. De N95 kan ook met deze 8GB kaartjes overweg. Niet officieel natuurlijk, dus geen 'garantie' daarop, maar het werkt wel.

De N95 heeft ook een accelerometer ingebouwd. Dat vind je ook niet terug in de specificaties. Toch werkt het.

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic]


Nieuwe firmware mss?

Niks nieuwe firmware. Het is gewoon een micro-SD kaart, net als alle andere. N95 ondersteund micro-SD, dus waar is het probleem? Wss was bij het opmaken van die specs alleen 2GB officieel bekend en dus ondersteund, maar in werkelijkheid zal hij wss wel alle micro-SD kaarten aankunnen.

Het probleem had kunnen zijn dat de N95 geen micro-SDHC zou aankunnen, met als gevolg de grens van 2GB. Maar emperisch onderzoek heeft aangetoond dat-ie het wel kan :)

De N73 schijnt ook geen micro-SDHC aan te kunnen. Het resultaat van het empirisch onderzoek is hier nog niet binnen, maar het lijkt erop dat de N73 de 4GB al niet ondersteund. 8GB is dan helemaal ver weg.

Heb hier zelf een Nokia N95 met 6gb Sandisk SDHC kaartje werkt perfect

In het buitenland zijn er al berichten dat de 8GB sdhc werken op de N95 ( inclusief foto )
kaartjes zijn ook sneller dan de standaard micro SD kaartjes. Je merkt het verschil duidelijk.

[Reactie gewijzigd door doopie]


De n73 heeft namelijk zelf miniSD, dus het klopt. De 8GB kaartjes waren al een tijd bekend, alleen werden ze niet geleverd. De 6GB daarentegen zijn al wel redelijk te verkrijgen, kan helaas niet zeggen goed.

edit:

is reactie op Cyberneer.

[Reactie gewijzigd door 455451n]


Ik snap eigenlijk niet waarom die kaartjes steeds kleiner moeten worden. MiniSD is ook al redelijk klein.
Zou je niet met een microSD chip op miniSD of zelfs SD formaat véél meer kunnen zetten?

Omdat PDA's, PocketPC's en telefoons ook steeds kleiner worden. Hoe kleiner het kaartje, hoe meer andere zaken je in de behuizing kwijt kunt.

tuurlijk zal deze [nieuwe technologie]/[transistor verkleining] worden doorgevoerd in de minisd kaartjes, maar het is natuurlijk interessanter, marketing wijs gezien, dat er zoveel past op zoiets kleins

heeft niet direct te maken met jouw vraag, maar er zijn ook adapters te koop die een microsd in een minisd formaat stoppen.

Maar als je nou 4 van deze dingen kwijt kan op SD formaat is dat 32GB. Dat is net zo groot als een kleine HDD. Is dat niet veel interessanter dan een 2 mm dunnere PDA?

Nee, dat is waarschijnlijk niet interessanter, omdat 32GB natuurlijk ook meteen 4x zo duur is. 32GB in een PDA is wel leuk, maar niet voor ruim 500 dollar extra (voor de meeste mensen in ieder geval).

Dus liever een wat kleinere PDA, dan eentje die 500 dollar duurder is.

er zijn mini en micro-sd adapterkaartjes zodat je deze in een gewoon SD-slot kunt stoppen. Zo heb ik er eentje in m'n kaartlezer zitten omdat de transferspeed via m'n gsm stukken lager is dan via m'n kaartlezer

Het gaat niet om compatibiliteit. Ik bedoel: SD is klein genoeg. Als je de size van SD gebruikt, maar technologie van miniSD, kan je toch veel meer opslaan? Bijv in dit geval dan 32GB.

ik snap zowiezo niet waarom je zoveel geheugen moet hebben? wie gaat er nou op een 2,2 inch schermpje een film kijken ;(

8GB is nog steeds maar 1200 liedjes. Lijkt weinig, maar als je veel muziek luistert heb je die zo gehoord. Ik ben blij dat er een 8GB versie is, 4GB is mij ook te weinig.

@neoptolemos
8GB is nog steeds maar 1200 liedjes

Dat zijn 60 albums? En dat noem jij weinig?

Als je er 456 (albums) op je pc hebt staan, ja, dan is dat in vergelijking weinig :)

Tuurlijk, voor de meeste mensen zal het genoeg zijn, en de mensen die zóveel kwijt willen kunnen op hun portable device, kunnen beter uitwijken naar een hddspeler.

Al met al vind ik het een goede ontwikkeling dat er steeds meer op zo'n klein formaat kan.

[Reactie gewijzigd door endness]


Ik noem dat ook weinig. Ik heb hier de hele dag winamp aan staan en dan is om en nabij de 1000 nummers best karig. Na een tijdje ken je ze gewoon allemaal van buiten. Zelf zit ik intussen weer ergens aan de 30.000 nummers. Voorlopig kom ik daar wel mee toe.

En volgens jou heeft een album gemiddeld 20 nummers? Gemiddeld is het tegenwoordig veel lager |:(

Maak er maar 100 albums van.

Hij stond al wel een tijdje in de pricewatch, alleen is bij geen enkele winkel direct leverbaar.

Ben benieuwd of dat nu snel zal veranderen...?

Check de actie op samenkopen.net, daar is hij al voor 80 euro verkrijgbaar, inclusief adapter... (nee, geen organisator of aandelen ;) )

Phonehouse levert ze ook al, voor zo'n ¤90 geloof ik.

Waarom worden M2 kaarten nog doorontwikkeld? De nieuwste telefoons van SonyEricsson ondersteunen nu ook microSD :Y)

iets van je egen bedrijf verkopen is toch wat lucruatiever

Er is ook een M2-versie staat er... Wat is er anders aan?

M2 is Memory Stick Micro, dat is ongeveer 5x kleiner dan een SD kaartje :) Het is volgens mij ontwikkeld door Sony Ericsson, en wordt dan ook in veel telefoon van SE gebruikt.

Zelf toevallig een uurtje geleden nog zo'n klein kaartje gekocht, er zit ook een adapter bij waar je hem in kunt stoppen, waardoor je hem als Micro DUO oid kunt gebruiken.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:00
Vorige 09:55
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: