Hoofdcategorieën
Device Settings

Computerspel moet verlangen naar drugs wegnemen

Door Tom Rosens, woensdag 7 november 2007 17:39, views: 19.505

Wetenschappers hebben een virtual-realityspel ontworpen dat de behoefte aan drugs bij verslaafden moet wegnemen. Goed gedrag wordt in het spel gekoppeld aan een geluid, dat ook buiten de game een positieve invloed zou hebben.

Het spel is ontworpen door de Amerikaanse professor Zach Rosenthal, die daarvoor samenwerkte met verslaafden die op dat moment in behandeling waren. Volgens ABC News plaatst het spel drugsverslaafden in verleidelijke situaties, zoals een drugsbuurt of een andere omgeving waar de verslaafde geconfronteerd wordt met verdovende middelen. Rosenthal is van mening dat het verlangen naar drugs aangeleerd gedrag is, en dat het spel dit verlangen kan onderdrukken.

Virtual reality drugsspelWanneer de speler in het spel geen drugs tot zich neemt, zakt het digitale verlangen naar drugs, wat wordt geassocieerd met een bepaald geluid. Dat geluid wordt door de speler op den duur in verband gebracht met het goede gevoel van een afnemend verlangen in de echte wereld. Wanneer de verslaafde later tegen een vergelijkbare verleidelijke situatie aanloopt, kan hij met een mobiele telefoon een nummer bellen, waar hij hetzelfde geluid te horen krijgt. Daardoor moet de verleiding te weerstaan zijn. Een tweeënvijftigjarige crack-verslaafde heeft al positief gereageerd op het project; hij beweert dat het hem van zijn verslaving heeft afgeholpen. Volgens Rosenthal is het spel echter geschikt voor alle soorten drugs, en ook voor andere situaties: 'Het gaat erom dat je in de virtuele wereld iets kan leren waar je in de echte wereld wat aan hebt.'

Volgende 20:50 Belgische kabelboer Telenet stelt jaarprognose naar boven bij
Vorige 17:11 Prince: fansites maken inbreuk op auteursrechten
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Bel 0900-wegdrugs á 1,20 euro per minuut.
"Tja, kan ik er wat aan doen dat ik dat nummer draai? Ben eraan verslaafd!" :|

En de opbrengst kan naar de gedupeerde drugsdealers :+

Geld klopperij of niet, ik wil het wel eens proberen. Ik ben benieuwd naar eigen ervaringen.

Ben je dan verslaafd?

Dat nummer kan hij dan hopelijk gratis bellen, want anders kun je beter weer een shotje nemen :)?
Op zicht interessant om te weten of het inderdaad aangeleerd is.
Volgens mij is er ook uit een onderzoek gebleken dat het erfelijk is?
Ach ja, gewoon genieten, maar met mate he.

Als dit werkt is het ook misschien wat voor de rokers.

Lastig wanneer je computer-verslaafd bent :P

Roken is anders, denk ik. Ik rook zelf niet, maar ik weet dat veel rokers niet rokenn omdat ze verslaafd zijn, maar omdat het een aangeleerde gewoonte is. Dus aangeleerd ja, maar niet per se een fysieke verslaving zoals bij harddrugs. Bij dat soort rokers is het denk ik net zoiets als een zak chips bij een film: een sigaret bij een gezellige avond.

Nou, roken is ook fysiek verslavend. De mensen die zeggen dat ze er zo mee kunnen stoppen blijken er in mijn ervaring toch altijd zoveel moeite mee te hebben dat het er niet van komt.

Het lastigste van stoppen met roken is het psychische deel. Na een paar dagen/week (mijn persoonlijke ervaring) heb je geen lichamelijke behoefte meer aan een sigaret, maar is het de gewoonte die je mist. Wachten op de bus, in het cafe met een biertje. Dan krijg je gewoon trek in een sigaret, ook al is dat niet lichamelijk ...

ik ben ook gestopt met roken en ben het er niet helemaal mee eens.
Ik kon echt na een week nog een sterke lichamelijk behoefte voelen om een saffie te paffen, terwijl dat niet psychisch was.
De gewoontes die je met de verslaving opbouwt maken het inderdaad wel moeilijk om het af te leren.

Dat is ook mijn ervaring (ben zelf 4 jaar geleden gestopt na 15 jaar gerookt te hebben).
Lichamelijk stelt het helemaal niks voor. Sterker nog, lichamelijk ga je er zo op vooruit (conditie, ruiken, smaak -- hoewel dit alles wel even duurt) dat ik daar meer postieve dan negative kanten aan zie.

Het was bij mij gewoon een kwestie van de knop om. Niks 'dan en dan ga ik stopppen' of 'alleen dit pakje nog oproken', gewoon stoppen. Direct. Daar moet je natuurlijk wel aan toe zijn. De 'gewoonte' is idd het lastigst, vandaar dat nicotine kauwgum e.d. bij mij ook niet gewerkt hebben, dan blijf je met de verslaving bezig.

Overigens had ik tot een maand of drie nadat ik gestopt zo nu en dan weldegelijk behoorlijk zin in een sigaret, maar dat werd altijd verookzaakt door omstandigheden (uitgaan) of associates. Psychisch dus.

Nou, ik rook wel, en ik weet wel dat het bijzonder verslavend is. In die stoppen-met-roken-boekjes wordt roken steevast boven de heroine-verslaving geplaatst voor wat betreft de snelheid waarmee je verslaafd raakt. Het zit wel puur tussen de oren, omdat je je hersenen 'beloont' met iedere nieuwe sigaret, maar ja, dat is met alle verslaving zo.
Ik geloof niet in fysieke verslaving. Ik geloof wel in zware straf voor je hersenen als je afkickt van harddrugs. Je hebt dan wel pijn, maar niet van het stoppen, maar van het verwijderen de rotzooi zonder dat je de pijn onderdrukt met een nieuw shot.

In dit artikel gaat het er _juist_ om dat het gebruik van drugs ook een aangeleerde gewoonte is. Ja, natuurlijk is er ook een lichamelijke verslaving, wat ervoor zorgt dat je drugs gaat gebruiken om je weer goed te voelen (en in principe ook vrij makkelijk vanaf te komen als je even doorbijt, net als met roken). Het gewoon "zin" hebben in drugs (of een sigaret) zonder dat je je kunt voelt is echter aangeleerd, en is net zoiets als zin hebben om te gamen oid, en daar is een stuk moeilijker vanaf te komen.

Het is gewoon een pavlov conditionering, en dat kun je ook weer gewoon afleren mbv een andere conditionering, in dit geval dus een geluid.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op woensdag 7 november 2007 19:39]


Ligt eraan hoe verslaafd iemand is, denk ik. Er zijn verslaafden die drugs gebruiken om zich normaal te voelen. Die zijn zo ver dat een geluid waar je je prettig bij voelt waarschijnlijk niet hetzelfde effect heeft als de drug. Maar ja ik weet natuurlijk niet hoeveel "happy"-hormonen dat geluid veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door Piraatje op woensdag 7 november 2007 20:45]


@ Thanatos

Dat is iets wat rokers zichzelf graag wijsmaken. "het is voor de gezelligheid" blablabla
Je bent gewoon een junkie omdat je om de paar uur een shotje nicotine nodig hebt maar dat is moeilijk om toe te geven. Ik heb minstens 25 verschillende soorten drugs uitgeprobeerd en daarvan is nicotine veruit de meest verslavende.

Ik heb zelf iets van 7 jaar gerookt, maar was dit op een gegeven moment totaal zat en ben daarom gestopt.

Lichamelijke "afkickverschijnselen": een week slecht geslapen

Geestelijke "afkickverschijnselen" constant de drang om een peuk op te steken negeren. Je moet jezelf echt afleren om te roken in bepaalde situaties. Wachten op de bus was erg lastig. In de kroeg vond ik ook even wennen (nog nooit zo lam geweest :P). Maar als je eenmaal bent gewend aan de situaties is er eigenlijk niets meer aan de hand.

Inderdaad... ik heb 12 jaar gerookt... kon lang genoeg zonder cigaret... als ik een week niet uit ging, kon ik zo een week niet roken, no problem.. maar zodra ik buiten de deur ging naar vrienden of biertje drinken in de stad moest er een peuk bij. Totaal niet fysiek verslaafd, maar wel geestelijk dus. Tis een gewoonte... gezelligheid... Ik kon ook nooit voor mezelf stoppen, vaak genoeg geprobeerd en gefaalt. Totdat ik een meisje leerde kennen, dat gaf mij een reden om te stoppen en toen zonder enkel probleem gestopt. Helaas is het niks geworden tussen ons, maar wel nog steeds gestopt (1 jaar en 3 maanden).

Ik vraag me af of dit soort dingen ook echt werken... op de lange termijn. "Helaas" kan ik het zelf niet meer uittesten :P

Helemaal mee eens. Ik zal je wat vertellen, ik heb in het verleden THC, XTC, Cocaine, Speed en meer van dat soort spul herhaaldelijk gebruikt. Nog nooit problemen mee gehad, af en toe rook ik nogsteeds een joint.

Maar ik ben in het verleden wel een tijd verslaafd geweest aan alcohol en ik rook dus ook praktisch als een ketter, naja, nu wat minder. Maar is het niet grappig, dat ik verslaafd raak(te) aan de dingen die legaal zijn en niet de dingen die niet legaal zijn? Raar of nie?
offtopic:
Trouwens mochten wat personen dit lezen die ineens denken het te gaan proberen. Je bent echt absoluut gestoort als je dat doet. Als je het nooit gedaan hebt sta je niet sterk genoeg in je schoenen, je weet niet wat je kunt verwachten en hoe je problemen oplost.

Daarnaast heeft het erg te maken met hersenchemie, neuropeptiden en neurotransmitters voornamelijk. Vandaar dat iemand goed kan reageren op XTC maar door 1 joint al psychotisch kan raken of omgekeert. Het is gewoon een gigantisch risico omdat je niet weet hoe je er op reageert. Ik heb er niet alleen ervaring mee, het is ook mijn werk om dat te weten. Dus, neem dit als advies.

[Reactie gewijzigd door Psychatic op donderdag 8 november 2007 01:26]


Wat een ONZIN om een sigaretroker te vergelijken met stinkende zwerver die alleen nog maar leeft en steelt voor de fix.


Ik vind " verslaafd" te heftig klinken, voor een gewoonte. Anders kent dit land een gigantisch aantal "bold & the beautiful" verslaafden. Ze zeggen wel dat ze zonder kunnen maar ze doen het niet. Nou dan weet *ik* al genoeg.

Of wat dan van die " snackverslaafden " ; ze kunnen allemaal zogenaamd stoppen met hun marsen en hun pizzahutten MAAR ZE DOEN HET NIET ! stelletje verslaafden totaal geen vrije wil meer ! Maar mij maak je niks wijs.

Ik was laatst op zo'n congres of bijeenkomst of hoe je het ook noemt over verslaving en de verslavingszorg. Daar heb ik toen ook een aardige discussie gehad over dat men eigenlijk aan vanalles verslaafd kan raken. Alles wat je een "goed" gevoel geeft, maar wat een "goed" gevoel inhoud is lastig uit te leggen.

GTST, ONM, Startrek, Stargate, Chocola, Koffie, Stroofwafels, noemt het maar op. Stargate en koffie horen bij mij trouwens.

Het word alleen echt erg wanneer je "verslaaft" raakt aan een bepaald gedrag, zoals 10x het licht aan en uit doen voordat je weggaat, of om de 10 minuten je handen wassen, dan spreek je over een geestelijke stoornis. Iedereen heeft wel iets wat hij niet kan laten, ik moet en zal met mijn rechterbeen uit bed stappen, waarom, geen flauw idee, maar het is ook niet hinderlijk, alleen je gaat je irriteren als je het vergeet.

Wat wel grappig is is dat veel mensen niet weten aan welke drugs je echt lichamelijk verslaafd kan raken.

Ik ben zelf een roker, maar ben veel meer geestelijk dan lichamelijk verslaafd. Heb nu een elektrische sigaret en dan pas merk je hoe "verslaafd" je nu eigenlijk bent (bijna niet dus) alleen met het stappen "voel" je het verlangen een echte sigaret op te steken, maar zelfs dat geeft dan geen echte voldoening.
Het stoppen hiermee is niet echt een gigantisch probleem, een paar nachten slecht in slaap komen en je een beetje ongemakkelijk voelen en dat is het! Geen alcohol / cafeine houdende dranken drinken maar fruitdranken helpen al gigantisch veel. Stoppen is een probleem voor veel mensen omdat zij een bepaald moment (wachten op de bus) ermee associeren, dat is dus puur geestelijk.

De enige drugsoort waar je echt (lichamelijk en geestelijk) verslaafd aan raakt is Heroine en alle vormen daarvan. Cocaine is bijvoorbeeld ook puur geestelijk verslavend, alleen in extreme hoeveelheden (denk 10gram per dag, in straatprijzen zo'n 400 euro) lichamelijk, alhoewel vele films etc. je daar anders over doen denken ;)

[Reactie gewijzigd door jkommeren op donderdag 8 november 2007 00:29]


Sorry, maar er zijn echt werkelijk meerdere drugssoorten waar je geestelijk EN fysiek aan verslaafd raakt... (persoonlijk meegemaakt..)

Inderdaad maar het heeft te maken met hersenchemie die zelfs bij tweelingen verschillend kan zijn. Dus de ene heeft meer last van lichamelijke verslavingen en de andere meer van de geestelijke. Daarom is het zo moeilijk om een eenduidig antwoord te krijgen.

als je 10 gram per dag snuift dan overleef je dat niet hoor. Pure cocaine is al bij 2-2.5 gram oraal gebruik gevaarlijk voor een overdosis. Maar de meeste cocaine die je hier in nederland haalt is natuurlijk niet 100% puur

Goed gedrag wordt in het spel gekoppeld aan een geluid, dat ook buiten de game een positieve invloed zou hebben
Doet me denken aan de manier waarop dieren getraind worden voor de showbiz...

[Reactie gewijzigd door CMG op woensdag 7 november 2007 17:53]


Het is bij het beïnvloeden van het onderbewuste vergelijkbaar bij een mens en bij een (ander) diersoort.

Het deed mij meer denken aan trainingen c.q. conditioneren. Ongeveer zoals Chimps en Oetang's ook krijgen zodat ze zonder verdoving medisch kunnen worden onderzocht. Dan word de klikker als associatie gebruikt om een bepaald gedrag te conditioneren. Zoals hier met het geluidje op de mobiel.

[Reactie gewijzigd door BAS80 op woensdag 7 november 2007 17:48]


conditioneren is de basis van elk (sociaal) gedrag, ook bij mensen

Dit word gebruikt bij zowat elke training van dieren.

Je geeft een dier eerst een koekje bij goed gedrag en terwijl je dat geeft maak je er ook een bepaald geluid bij.
Na verloop van tijd gaat het dier dat geluid associeren met een beloning en kun je het koekje weglaten.

Uiteindelijk is de mens gewoon een dier en ik geloof best dat een mens ook goed kan reageren op dit soort primitieve maar effectieve methodes.

[Reactie gewijzigd door DamageCase op woensdag 7 november 2007 23:39]


denk maar aan magnetron voedsel....ping

he me eten is klaar. :)

Doet me vooral denken aan A Clockwork Orange. In dat boek/die film wordt een jonge delinquent die wegens moord vastzit een vervroegde vrijlating beloofd in ruil voor deelname aan een conditioneringsexperiment. Dat experiment slaagt, maar slaagt zo goed dat hij weerloos wordt tegenover anderen en hij zelf het slachtoffer wordt van de samenleving om hem heen.

Dat is dan ook het grote gevaar hiervan. Je ontneemt mensen de verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. Geweldig als je in god mode alwetend zou zijn en zeker zou kunnen zijn dat je geen ongewenste neveneffecten hebt. Maar zo'n zekerheid is onmogelijk en ik zou dus erg weinig vertrouwen in zo'n systeem hebben...

Raken ze weer verslaafd aan die geluidjes :X

Maar die zijn niet gevaarlijk.

Dat kan je niet weten, als een verslaafde heb je behoefte aan dat waar je verslaafd aan bent. Als het een computer geluidje is kan toch gevaarlijk zijn.
Je wilt dan graag dat geluidje horen en sommige kunnen hele rare dingen doen om dat te kunnen bereiken.

Die zijn tenminste minder schadelijk dan drugsmisbruik

Ik zal je zeggen, heroine bestaat voornamelijk uit een lichaamseigen stof, het is niet ongezond en je kan er zelfs gezonder van worden, het nadeel is alleen dat je er extreem verslaaft aan raakt zodat je de drugs belangrijker vind dan bijv. eten, werken of wassen..

Het is idd de ongezonde levensstijl die (vaak) gepaard gaat met heroïneverslaving wat zo funest is. Als je dat echter onder controle hebt kun je met een heroïneverslaving heel oud worden.

Overigens was de persoon in het succesverhaal een crack-gebruiker, dat is een heel ander verhaal :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op woensdag 7 november 2007 19:43]


Gaat dit ook werken bij mensen die 'computer' veslaafd zijn :Y)

Maar wat is het geluid dan?

Ik gok zelf op een WOW-level-up-"ding!", die werkt (ook al ben ik al maanden "clean") voor mij nog steeds :)

Hmm, iemand die bij zichzelf een pavlov-reactie opwekt door een nummer te bellen? Wordt de drang om dat nummer te bellen dan groter dan de drang om een shot te nemen? Heb je dan ook niet een extra drempel nodig die ervoor zorgt dat bellen laagdrempeliger is dan de drug tot zich nemen?

[Reactie gewijzigd door Loninkwoner op woensdag 7 november 2007 19:06]


Precies, wat je zegt klopt volgens mij helemaal, iemand die al een verlangen heeft zal waarschijnlijk een actie vereisen die niet binnen zijn controle ligt: als dat wel zo is dan is hij al geconditioneerd dat te negeren. Hij zal dan dus niet bellen.

Wat een onzin...klinieken gaan hun deuren sluiten,want onze Americaanse vriend heeft de oplossing...

Gewoon een ander middel om geld te kloppen.Daarbij neem ik aan dat de gemiddelde drugs verslaafde weinig aan pc materiaal ed zal hebben,want dat geld rookt op spuit men toch op...kijk alleen al naar de inbraken...

Ik denk dat dit wel in de top 10 van grote fabeltjes onzin mag geschreven worden...maarja in America is alles commercieel...dus men probeert alles...

Het enige nummer dat de desbetreffende persoon zal bellen wanneer hij in zo'n situatie beland, zal dan eerder zijn dealer zijn,als een service nummer...

Anders neem je het werk van Ivan Pavlov even door voordat je zonder argumentatie en hinder door enige vorm van aan kennis het onderzoek als onzin bestempelt :)

En daarbij gaat het uiteraard om verslaafden die onder behandeling zijn. Als een verslaafde er niet vanaf wil komen dan lukt het natuurlijk ook niet, en dat zijn dan ook helemaal niet de personen waar het in dit artikel over gaat. Dus het bezit van een PC e.d. is helemaal geen issue, die hebben ze bij de opvang wel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op woensdag 7 november 2007 20:08]



wat heerlijk onderbouwd zeg.

Ik denk dat het wel kan werken. Conditionering werkt bij mensen en dieren in op het onbewuste. Als het kan helpen om mensen van drugs af te helpen vind ik zeker dat het geprobeerd moet worden

Zou kunnen werken, het werkt bij dieren ook. Het is gewoon conditioneren.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:50 Belgische kabelboer Telenet stelt jaarprognose naar boven bij
Vorige 17:11 Prince: fansites maken inbreuk op auteursrechten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011