Hoofdcategorieën

Atari twijfelt aan eigen levensvatbaarheid

Door Tom Rosens, woensdag 7 november 2007 15:44, views: 15.770

Atari Amerika lijkt op het randje van de afgrond te balanceren. De ooit beroemde fabrikant van arcadespellen twijfelt zelfs of het bedrijf in zijn huidige vorm bestaansrecht heeft.

Na eerder uitstel heeft Atari Inc dinsdag alsnog de resultaten gepubliceerd van het eerste kwartaal, dat op 30 juni eindigde, van zijn gebroken boekjaar. Hieruit blijkt dat het bedrijf over die drie maanden een verlies van 11,9 miljoen dollar heeft geleden. In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog een verlies van 7,3 miljoen dollar, zo blijkt uit de verklaring van Atari.

Uit een document dat Atari heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC blijkt dat het bedrijf niet zeker is van zijn eigen toekomst. Atari Amerika zegt 'substantiële twijfels' te hebben over de mogelijkheden om verder te gaan. Hoewel het bedrijf zegt diverse opties te bekijken om het hoofd boven water te houden, waaronder het verkopen van licenties en aantrekken van nieuw kapitaal, durft het bedrijf geen garanties af te geven dat de financiële positie kan worden verbeterd. De toekomst van Atari in Europa en Azië komt door de positie van Atari Inc niet in gevaar.

Het oorspronkelijke Atari werd in 1972 opgericht door Nolan Bushnell. Het bedrijf was een pionier in arcadespellen, spelcomputers en home computers en was verantwoordelijk voor de opmars van de videoarcade-industrie door zijn spel Pong.

Atarip?

Na de mislukte pogingen om de spelcomputers Lynx en Jaguar in de markt te zetten, fuseerde het bedrijf in 1996 met JTS, maker van harde schijven. De naam Atari verdween grotendeels van de markt. In maart 1998 werd de naam Atari verkocht aan Hasbro Interactive. De Franse softwareuitgever Infogrames nam in 2000 Hasbro weer over, waarna het in 2001 de eerste spellen onder het Atari-label uitgaf. In 2003 veranderde Infogrames zijn naam in Atari, Inc.

Door aanhoudende financiële problemen verkocht Atari in 2004 de rechten van de Civilization-franchise aan Take Two en sloot het de deuren van de Legend Entertainment-studio. Een jaar later werden alle digitale rechten terugverkocht aan Hasbro, waaronder die van Transformers en My Little Pony. In 2006 verliet, na vierentwintig jaar, de oprichter van Infogrames het bedrijf en verkocht het bedrijf meer titels, waaronder Stuntman, Driver en Timeshift, om een dreigend faillissement te voorkomen.

Het is nog maar de vraag of de onlangs verschenen rpg The Witcher en de horrorgame Alone in the Dark 5, die in 2008 moet uitkomen, iets aan deze situatie kunnen veranderen. Verder heeft Atari voor komende maanden nog titels als Lucky Luke: Go West, Me and My Horse en Efteling Tycoon in de planning.

Volgende 15:58
Vorige 14:56

Reacties

«  1  2  3  »

Volgens mij hebben ze met Stuntman en Transformers iets te snel de boel verkocht. Ik denk dat er een vloek rust op de naam Atari :)

Dat over die vloek moest ik ook meteen aan denken...

Ik denk dat Atari eens wat meer naar zijn eigen community zou moeten luisteren. Test Drive Unlimited had bijv. een goeie opsteker kunnen zijn voor ze. Want op die manier hoef ik zeker geen deel 2 te hebben.


Atari van toen != atari van nu. Atari van nu is simpelweg Infogrames onder een nieuwe naam.

En de atari van toen, was niet de atari van daarvoor enzo ;)

Je had de Bushnell periode (met name 2600 en arcade), de Warner periode (de 600-800 en 7800), de Tramiel periode (ST/TT/ATW/Jaguar/Lynx), het JTS verhaal, de Hasbro tijd (uitmelken en verkopen van licenties), en nu als laatste dus Infogrames.

Maar met een beetje geluk wordt het Electronic Arts - Atari en gaat de vloek verder ..
(ik ben geen EA fan ;) )

Niet mee eens. Atari onder Bushnell, Warner, en Tramiel was hetzelfde bedrijf waar ander beleid gevoerd werd. Het huidige Atari is gewoon het bedrijf Infogrames Entertainment S.A. (dat nooit van naam veranderd is) dat een naampje op de doos plakt.

Ik snap wel wat Sentry23 bedoeld. Bij elke ander beleid was de insteek totaal anders. De periode van Tramiel was echter in mijn ogen de grootste flop van allemaal. Dus ja je hebt gelijk.. het was alleen een verschil van beleid, maar het karakter van Atari veranderde dus danig in mijn ogen dat het net zogoed een ander bedrijf had kunnen wezen.... Het leek wel of Atari na de 2600/arcade periode z'n originele "ziel" had verloren.

Atari blijft heus bestaan. Het is een merk en best een merk met enorme kracht. Echter de huidige producten die onder het label van Atari worden verkocht zijn iets aan de zwakke kant.

Ik zie het label Atari dus ook binnenkort verkocht worden aan een van de andere spelers in de markt.

Merk met enorme kracht? Voor mij is het nog steeds die oude spelcomputer fabrikant... Komt alleen maar als verschrikkelijk oudbollig over.

Ik ken de naam dan weliswaar, maar het heeft geen positieve werking. Eerder negatief, omdat het zo'n "Goh, bestaat dat nog dan" reactie levert...

Dat denk jij ook bij merken als... Volkwagen, KLM en Phillips. Stuk voor stuk bedrijven en lees daarmee merken, die ouder zijn dan Atari.

Als ik Atari denk, dan denk ik juist niet aan bagger spellen. Maar ik denk dan vooral aan glorie tijden. Precies hetzelfde bij Commedore die nu onder dat label pc's verkopen. Het is en blijft een herkenbaar en daarmee sterk merk/label

Volkswagen en Phillips zijn niet echt te vergelijken met Atari. Phillips en Volkswagen maken veel vernieuwende producten. Atari daarentegen was vroeger een erg groot merk alleen stelt nu niet zoveel meer voor.
Daarom leg je bij Atari eerder de associatie met het verleden dan met de toekomst. Iedereen kent de naam wel, alleen voor mij, en voor AHBdV blijkbaar ook is dit niet perse een positief punt.

Voor mij heeft het bijna een mytische status, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik jaren op die dingen heb zitten programmeren (400/800XL/520ST(e) 1024ST(e) en Falcon). Atari en Commodore zijn DE oude merken van home computers !!!

Zodra ik Atari lees krijg ik er een goed gevoel bij, dat gevoel heb ik bij mij pc nooooit gehad.
Zie ook party's van de Demo scene, waar met de Atari ST en Commodore Amiga en goeie (competitie) sfeer was, eenmaal PC erbij en de geest was weg

@Bonus: Precies wat ze bedoelen met: Atari is een oudbollig merk.

De glorietijd was vroeger met de oude computers w.o. de Amiga.
De ouderen onder ons kunnen dat goed herinneren.
Maar Atari is sindsdien niet meer merkbaar aanwezig op de markt en is het voor de consumenten (van toen) niet een vernieuwend merk.

Bij Philips is dat anders, de nieuwe dingen:
-senseo
-backlight (en is breedbeeld LCD uberhaupt niet vrij vernieuwend?)
-Wake-up light.
Daarnaast, philips is vrij zichtbaar aanwezig (zeker in NL) op de markt. Vandaar dat je eerder nieuwe dingen ziet en het niet als 'oudbollig' ziet.

Volkwagen, Mercedes, enz. verzinnen ook elk jaar nieuwe (versies van) modellen. Daarom blijven zij ook 'in the picture'.

Jammer om een bedrijf als Atari onder te zien gaan. Ik heb veel plezier beleeft aan hun spellen. Ik zit dan ook met smart te wachten op Alone in the Dark 5 :)

LAten we hopen dat ze het lang genoeg volhouden tot efteling tycoon...

Dan kan ik tenminste de python een goed design meegeven...

Het kan de Efteling ook een hoop geld gaan kosten als het niet meer uitkomt. Ik gok dat het hele Efteling Tycoon project tegen het miljoen kost.

Daarnaast lijkt het me gewoon een grappige titel :)

het is een wisselwerking,
de games die worden geproduceerd vallen nu eenmaal niet goed bij de mensen die ze moeten kopen.
Reviews zijn vaak niet echt lovend en de spiraal waar ze in zitten begint op die van midway te lijken.
wanneer er games worden geproduceerd die goed zijn, mee kunnen met de rest zal het zo'n vaart niet lopen en zal atari gewoon weer zeker worden van ze zaak denk ik

Dat goede games produceren doen ze ook wel... zie The Witcher.

Dat ze leuke games produceren is een feit.

Jammer alleen dat ze zo slecht afgewerkt zijn. Patchdebacle met Test Drive Unlimited anyone? Zo maak je het er zelf ook wel een beetje naar.

Dit nieuwsbericht gaat over het Amerikaanse Atari Inc. In Europa zit echter een compleet ander bedrijf onder de naam Atari en dat is van Infogrames. Jullie hebben het dus een beetje fout.

De Franse softwareuitgever Infogrames nam in 2000 Hasbro weer over, waarna het in 2001 de eerste spellen onder het Atari-label uitgaf. In 2003 veranderde Infogrames zijn naam in Atari, Inc.
Zoals in het nieuwsbericht valt te lezen hebben ze het over Atari welke is overgenomen door Infogames. Alleen heeft Infogames zijn naam weer verandert in Atari, dus is het extra verwarrend.

[Reactie gewijzigd door Bravo]


Be that as it may, het nieuwsbericht klopt gewoon niet. Want het betreft wel degelijk enkel de Amerikaanse tak, genaamd 'Atari Inc.' Zowel de Europese als de Aziatische divisie hebben niet met deze moeilijkheden te kampen. Puur het onderdeel dat op de NASDAQ staat geregistreerd.
Natuurlijk wil dit niet zeggen dat deze problemen geen invloed hebben op de overige divisies. De Amerikaanse divisie was zelfs de hoofddivisie. Echter, aangezien het tegenwoordig niets meer is dan een handelsnaam van Infrogames, maakt het voor het voortbestaan van de overige divisies weinig meer uit.

Atari op pc zijn zeer tegenvallende games die 3 op de 4 keer zwaar gepatched moesten worden.
ik begrijp best dat dit gebeurt.

Zijn meer bedrijven die software maken dat veel gepatcht moet worden voordat het goed werkt, en dat zijn hele rijke bedrijven :+

Laat me raden: The Witcher nog niet geprobeerd? ;)

Tussen
Atari werd in 1972 opgericht door Nolan Bushnell. Het bedrijf was een pionier in arcadespellen, spelcomputers en home computers en was verantwoordelijk voor de opmars van de videoarcade-industrie door zijn spel Pong.
en
Na de mislukte pogingen om de spelcomputers Lynx en Jaguar in de markt te zetten, fuseerde het bedrijf in 1996 met JTS, maker van harde schijven.
Ontbreken toch nog wel wat wapenfeiten: de razend populaire 2600 en 7800 spelcomputers, de XL serie en natuurlijk de ST, TT en Falcon! Atari was in de jaren 80 een van de grote jongens op de computermarkt!

De oorspronkelijke Atari is al lang dood. Het is Infogrames die nu aan het sterven is. Infogrames hoopte met de naam Atari het beter te doen in de VS (want Infogrames is Frans, en Atari was een bekende Amerikaanse naam).

Dit ben ik ook van mening.
Atari als publisher heeft niks te maken met de Atari van de homecomputers/spelcomputers en arcade spellen. Helemaal niks.

Atari/Infogrames was vanaf het begin al gedoemd te mislukken.

Inderdaad, dit is het zelfde als dat wat telkens met Tulip gebeurt.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:58
Vorige 14:56
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: