Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple sluit hek weer rond iPhone met firmwareversie 1.1.2

Door Olaf van Miltenburg, maandag 5 november 2007 08:25, views: 24.668

De iPhones die eind deze week in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk arriveren, zullen nieuwe firmware bevatten die een einde maakt aan de huidige omwegen om applicaties van derde partijen te installeren.

Meer dan een week voor de introductie in het Verenigd Koninkrijk kreeg T3 alvast een iPhone in handen voor een review. Het exemplaar draaide firmware 1.1.2 en als de iPhones die vrijdag in de twee Europese landen geďntroduceerd worden, standaard van deze versie voorzien zijn, zal Apple de software gauw vrijgeven, zo is de verwachting.

De nieuwe firmware brengt ondersteuning voor een dozijn talen naar de smartphone, waaronder Frans, Duits en Kantonees, volgens T3. Het blijkt echter ook dat de methode om het apparaat via een aangepast tiff-plaatje geschikt te maken voor het installeren van applicaties van derden, door de nieuwe firmware onbruikbaar gemaakt wordt.

Mac Rumors claimt daarnaast vernomen te hebben dat versie 1.1.2 de software van derde partijen, waaronder unlockprogramma's, onklaar maakt. Of de upgrade reeds geünlockte apparaten onklaar maakt, net als firmwareversie 1.1.1 deed, is nog onduidelijk.

Iphone firmware 1.1.2
Volgende 09:07 Dell laat ook Nederlandse gebruikers productreviews maken
Vorige 17:24 Diamond lekt specificaties Radeon HD 3800-kaarten
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Hebben firmwares tegenwoordig nog wel *ECHT* nut of is het meer zoiets van "oh we flikkeren wat talen erbij dan hebben we weer een goed excuus om de volgende hack ongedaan te maken"?

Wat versta jij onder 'echt nut' dan? Ik vind dat als een firmware update er talen of andere functies bij plaatst dat deze toch echt wel nut heeft. Ook zullen er tal van andere bugs uit verwijderd worden met een firmware update. Want hou er wel rekening mee dat het unlocken eigenlijk gebeurt door gebruik te maken van bugs in de firmware. Door een exploit voor die bugs te maken wordt de telefoon geunlocked. Nu zijn er alleen maar goedwillende exploits, maar je kan in principe voor die zelfde bug ook een kwaadwillende exploit maken die de hele telefoon onbruikbaar maakt.

@ E-Vix
Ook zullen er tal van andere bugs uit verwijderd worden met een firmware update.
Dát is nu juist de vraag van AM2. Worden er wel nuttige zaken doorgevoerd op een firwware update, of alleen wat talen toegevoegd om zodat ook het hack systeem onklaar gemaakt kan worden.

Nuttig is natuurlijk relatief voor iedereen verschillend, maar hij (en wil ik ook graag weten) bedoelt worden er ook ander ebugs geplet, andere feauteures ingebouwd, of is het net zoals met Vista Ultimate, wat talen en zoethoudertjes.

Volgens mij maken de meeste hacktools misbruik van bug's om hun doel te bereiken dus in dat opzich zijn er gewoon bug's opgelost. Of de prioriteit van het oplossen van de desbetreffende bug's nog beinvloed is door het aanwezig zijn van hacks om de bug's te gebruiken voor het draaien van 3thparty software is wat lstiger te beantwoorden..

Het lijkt er inderdaad op dat Apple zo nu en dan een 'firmware upgrade' met wat leuke extra's (een paar nieuwe talen in dit geval) uitbrengt, maar geen verbeterde functionaliteit. Daarom kan men bijna vermoeden dat dit bewust uitgedacht is door Apple om stelselmatig de hacks tegen te kunnen gaan.

Wat zijn overigens de gevolgen als je GEEN upgrade doet? Alles werkt dan toch gewoon? Als dat het geval is, dan zijn de firmware upgrades zeer weinig doeltreffend. Gewoon niet upgraden als je dat niet wilt.

Ik denk dat de gemiddelde Duitser, Fransman of Kantonees het niet met je eens is dat support voor hun taal een 'leuke extra' is. En daarnaast: nee, je hoeft inderdaad niet te upgraden. Maar waarom zou de upgrade dan 'weinig doeltreffend' zijn?

ben benieuwd wat dat "kantonees" precies inhoud, in heel china wordt nl hetzelfde schrift gebruikt, echter de uitspraak verschit tussen mandarijn en kantonees.

Off topic: Door de verschillende uitspraak zijn er extra karakters ontstaan die gebaseerd zijn op de (erg) verschillende uitspraak. Hierdoor is er dus wel degelijk een geschreven Kantonees dat duidelijk afwijkt van traditioneel Chinees.

On topic: terecht dat Apple probeert hackers buiten te houden door firmware updates. Maar het is in het verleden al vaker geprobeerd door andere bedrijven en zonder volledige hardwarematige beveiliging zal de volgende hack slechts een kwestie van tijd zijn...

terecht dat Apple probeert hackers buiten te houden door firmware updates.
Hoezo is dat terecht? Ik koop een computer, en mag die aanpassen zoals ik wil. Ik koop een auto, en mag die aanpassen zoals ik wil. Ik koop een mobiele telefoon, en de fabrikant gaat voor mij bepalen wat ik er wel en niet mee mag? :?

Ik zou het auto voorbeeld niet noemen, omdat het RDW uiteindelijk bepaald wat wel en niet mag! (Neon buizen, uitlaten, geblindeerde ramen e.d. mogen namelijk niet zomaar!!) :+

Nee maar je kunt wel zelf bepalen wat voor radio je er in zet of welk navigatie systeem.

heel terecht. Maar dan meer vanuit marketing natuurlijk.

hack ----> nieuws
update, hack ongedaan ------> nieuws
nieuwe hack ----> nieuws
update, hack ongedaan ------> nieuws
nieuwe hack ----> nieuws
update, hack ongedaan ------> nieuws
etc etc
etc etc

Dat is inderdaad terecht. Bij de koop heb je een overeenkomst getekend waarin staat dat je Apple phone alleen met een abbonnement van AT&T werkt. Dus indien je hiermee akkoord gaat dan heb je geen enkel recht om ermee te doen wat je wil.

Waarschijnlijk vervalt de garantie en ondersteuning bij het klooien met de software, dus ALS je er al mee mag doen wat je wil, verwacht dat niet dat je op de hulp van Apple kan rekenen als het fout gaat.

Dit staat overigens los van het feit dat ik die simlock actie niks vind, maar goed, anders zou de telefoon wel ff wat duurder zijn.

Bij 't kopen van een iPhone onderteken je helemaal niets, je koopt puur de iPhone, wel staat erop dat 't ding eerst geactiveerd moet worden bij AT&T, maar juist dat is nu niet meer noodzakelijk.

daar komt dan nog bij dat eventuele overeenkomsten die de wet eerlijke handelspraktijken zouden overtreden zoals: Als u meer dan 2u belt per dag dan kan de baterij wel is ontploffen en dat is dan u probleem. Niet geldig zijn. Nu moet je dus enkel nog een Iphone te koop vinden in een land met deftige wetgeving. Vive la belgique , Oops geen Iphone |:(

Je mag die auto niet zomaar aanpassen zoals je wil (tenminste, niet als je hem nog wil gebruiken op de openbare weg). Die telefoon mag je ook niet gebruiken zoals jij wil: je sluit immers ook een contract met een bepaalde aanbieder erbij af, en daarom krijg je die telefoon voor een bepaalde prijs.

hoezo mag ik die niet aanpassen? ik mag imitatie onderdelen kopen voor mijn auto, ik mag mijn auto "mooier" maken.
ik mag de motor opvoeren, grotere injectors en een turbo met een intercooler installeren.
het enige wat niet mag van de RDW (zonder herkeuring) is dingen veranderen die op het kenteken bewijs staan zoals de kleur, het aantal cilinders en/of de inhoud ervan bv.
maar dat heeft te maken met belasting en zodat de politie kan nagaan of die auto wel bestaat etc etc.
verder moet de auto elk jaar gekeurd worden volgens de wet en als die gewoon aan de eisen voldoet komt die er gewoon door.
dus als jou opgevoerde auto onder de maximale emissie waarden blijft voor het type auto wat je rijd kom je gewoon door de keuring.

ga je gek doen bv een 4 wheel drive maken van een 2 wheel drive komt die er niet door zonder herkeuring van de RDW.
maar dat heeft te maken met de veiligheid van de andere weggebruikers, niet omdat het niet mag van de fabrikant.

De laatste exploit gebruikte toch een kwetsbaarheid in het verwerken van TIFF plaatjes? Dat lijkt me dan een security bug die je graag gefixt wilt hebben, anders kan die ook door duistere types misbruikt worden om je telefoon te besmetten met kwaadaardige software...

Vooral in het geval van Duits natuurlijk wel. De eerdere firmware versies hadden bijvoorbeeld geen ondersteuning voor umlauts en de ringel-S, die in de nieuwe firmware versie op het toetsenbord zijn toegevoegd.

De oude firmware was gewoon niet geschikt om in het Duits te typen, de nieuwe met mate. Nu moet je een klinker langer ingedrukt houden, dan krijg je de keuze uit verschillende tekentjes op de klinker (waaronder ö, ó, ň, enz.). Dat was niet mogelijk in firmware 1.1.

Nou en? Wanneer gebruik je dat op een telefoon? Ik heb Tsjechische kenissen, en die taal is echt vergeven van de accenten, veel meer dan Duits. Als die onderling smsen in hun eigen taal laten ze gewoon consequent alle accenten weg: de andere kant snapt het toch wel. Of gaan mensen soms officiele brieven typen op een iPhone?

In Duitsland is trouwens een spellingshervorming doorgevoerd waarin de ringel-s vervangen kan worden door ss. Dus die is ook niet meer zo dringend nodig.

Dan ken jij de Duitse taal slecht. De ringel-S is niet vervangen door dubbel-s, slechts in bepaalde woorden wordt dat tegenwoordig gedaan. Alleen in Zwitserland is de ringel-S afgeschaft. In het Duits bestaat ie nog gewoon. Denk aan woorden als "Straße", waar ie nog gewoon in zit.

De umlauts weglaten is ook not-done. Je kan ze evt vervangen door een 'e' achter de klinker te plaatsen, maar dat kost je in een SMS'je dus een extra letter, waarvan je er toch al te weinig hebt.

Een umlaut is even iets meer dan een 'accent', zoals dat bijvoorbeeld in het Nederlands af en toe het geval is, en je ze weg kan laten zonder aan de betekenis wat af te doen, in het Duits is dat dus niet zo.

Ik wed dat als ik "strasse" of zelfs "strase" type dat elke Duitser snapt wat er bedoeld wordt (en zeker als het in context staat). En gezien de constructies die ik hier met sms taal zie zal men in Duitsland ook wel een eigen vorm van sms taal ontwikkeld hebben waarin de taal aangepast wordt aan het invoerapparaat.

Tuurlijk, als ik consequent verkeerd spel begrijp je nog steeds wat ik schrijf, maar ik heb toch liever een interface die mij gewoon ondersteunt om in m'n eigen taal te schrijven.

Ik heb nu een paar weken lang geprobeerd met een Amerikaanse IPhone in het Duits te typen en ik kan je vertellen, die Duitse layout is echt wel handiger :). Daarnaast heeft Eswip natuurlijk ook gelijk dat een anderstalig woordenboek ook wel erg handig is als je in een andere taal dan Engels wilt schrijven. Probeer op je telefoon je T9 maar eens op Frans te zetten en kijk hoe snel je een SMS'je kan schrijven :).

voor internet gebruik is het volledig correct om de ringel s te vervangen door dubbel s en een umlaut te vervangen door een e achter de betreffende klinker. dus echt hard nodig is het niet, die update.

[Off topic]
Hier staat uitgelegd wat er precies aangepast is met betrekking tot de ß.
http://www.kuleuven.be/grelep/Taalvaardig/spelling.PDF
[/Off topic]

[Reactie gewijzigd door sander_vk op maandag 5 november 2007 10:47]


Ik weet niet of je het filmpje hebt gezien op de Apple site hoe het toetsenbord werkt? Het toetsenbord past zich namelijk steeds aan naarmate jij tupt. Hij weet wanneer jij een typefout maakt, en maakt het raakoppervlak van een letter groter als de kans groter is dat je die letter typt na een andere letter.

Als je dan alleen maar engelse taal hebt, wordt het typen ineens heeeeeel erg lastig. Dus nee, dit is niet een excuus om weer 3rd party software ongedaan te maken.

Dus nee, dit is niet een excuus om weer 3rd party software ongedaan te maken.
Niet, of niet alleen? Zoals je het beschrijft is er inderdaad sprake van extra functionaliteit die door de gebruikers van andere talen heel fijn gevonden zal worden. Neemt niet weg dat de Engels-taligen onder ons weinig tot geen extra functionaliteit zullen vinden in deze firmware. En aangezien die groep gebruikers (nog) het grootst is, is het de vraag of de firmware-update niet deels gericht is op het onklaar maken van de 3rd party software...

ook zonder al het andere is een update een goede reden om de hacks ongedaan te maken. bovendien zitten er altijd wel bugfixes in die de iPhone stabieler maken, en ervoor zorgen dat die bugs niet kunnen woren uiegebaat door kwaadwillenden. iets wat ik voor mn eigen toekomstige iPhone zeer zal waarderen, aangezien ik niet alleen de beste telefoon wil hebben, maar ook de veiligste. furthermore, je mag zelf weten wat je met je iPhone doet, maar de update maakt de hack gewoon ongedaan, de reden van veiligheid was daar eentje van.

het contract met AT&T, en Europese partners is daar een tweede van. Alleen klanten van partners krijgen de volle iPhone experience. dat houdt de klanttevredenheid omhoog, want zo'n gehackte iPhone is toch net niet the real thing (geen visual voicemail, oppassen dat je niet een update instaleert, lastige installatieprocedures, stabiliteitsproblemen).

tevens, om nog maar even uit te leggen waarom de iPhone geselecteerde partners heeft: nu vechten providers om de iPhone binnen te halen (zoals Ad Scheepbouwer laatst ook nog enigzins liet doorschemeren), waardoor die providers hun kwaliteit verbeteren. Doen ze dit niet, dan daalt de kwaliteit, en zullen de gebruikers van de iPhone, of een toekomstige (tweede) nieuwe iPhone niet aanschaffen.

juist dankzij deze deal, en het begrenzen van de mogelijkheden met de iPhone tot hetgeen wat nodig is de iPhone tot de beste telefoon in de wereld te maken neemt Apple een loopje met concurrenten als Nokia. Want het is niet ik die de iPhone de beste vind, maar heel Amerika (let op! dit zijn geen verkoopcijders, maar tevredenheidscijfers: dus ook na aankoop heeft de iPhone klanten tevreden gesteld, ondanks de hype die de verwachtingen bij aankoop nog hoger heeft gelegd)

toegegeven, doordat hacken een beetje moeilijk wordt gehouden zullen de mensen die écht niet met de partners van Apple overweg kunnen (aanstellers, er is niks mis met AT&T) toch de iPhone kunnen hacken. en omdat ze het zo graag willen zijn ook zij tevreden.

Lekker betrouwbare bron, AppleInsider. En "de beste telefoon in de wereld" zeg je, ik durft met 100% zekerheid te zeggen dat je lang niet alle telefoons in de wereld hebt geprobeerd.

Sterker nog, de iPhone kwam er in de reviews (even drie willekeurige voorbeelden uit google) niet als beste uit als het gaat om bel-kwaliteit (bereikbaarheid, geluid). Terwijl dat toch de basis is van een mobieltje: de telefoonfunctionaliteit. Dus misschien wel een heel leuk gadget, die iPhone, zoals er wel meer leuke gadgets zijn, maar zonder twijfel absoluut niet de beste telefoon.

nouja er is wel iets mis met AT&T en dat zijn de super hoge extra maandelijkese kosten.

Tjonge, leuk betoog. Hoe lang werk je al bij Apple? :+

Nou ff iets serieuzer: ik moet zeggen dat ik wel heel veel Apple-onzin teruglees in je verhaal. "De AiPhone experience"? Pfff over marketingkreten gesproken zeg.

maar de update maakt de hack gewoon ongedaan, de reden van veiligheid was daar eentje van
Leg eens uit hoe de hack de veiligheid van de gebruiker of de iPhone in gevaar brengt? En kiest de gebruiker daar niet zelf voor? Waarom dan dit flauwe kat-en-muis-spelletje?

nu vechten providers om de iPhone binnen te halen (zoals Ad Scheepbouwer laatst ook nog enigzins liet doorschemeren), waardoor die providers hun kwaliteit verbeteren.
Dus wij moeten eigenlijk met z'n allen Apple bedanken voor hun onzin? Kom op zeg. Apple is gewoon een deal aangegaan met AT&T om op die manier een stukje exclusiviteit te bewerkstelligen. Knap van Apple, want marketing-technisch werkt het als een tierelier: alle Apple-fanboys vallen over elkaar heen om dit "exclusieve" gadget te kopen. Heeft dus niks te maken met het feit dat Apple zich zorgen maakt over de kwaliteit van de telefonie-markt, maar alles met het exclusief houden van hun product.

al zou de firmware alleen de hacks ongedaan maken, dan heeft het al nuut, en is dat een reden om hem uit te bregen.
het is immers de bedoeling dat de firmware er voor zorgt dat het apparaat werkt zoals de fabrikant dat heeft bedoeld.

als het dan de bedoeling is 3rd party software uit te sluiten dan is het dus een zeer nuttige firmware upgrade. al zijn de gebruikers het er misschien niet mee eens.

Tuurlijk, zorgen dat de TIFF exploit niet meer werkt is denk ik toch een van de grootste doelen van deze firmware. Maar is dat dan zo verbazingwekkend?

Ik las dat ongeveer 20% van de iPhones geunlocked zijn, dat kan funest worden voor bedragen die telco's neertellen om de iPhone te mogen verkopen. Apple ziet door die "hacks" de winst slinken, is het dan niet heel normaal dat ze firmware versies uitbrengen die daar resistent voor zijn?

En waarom zou Apple zich daar in godsnaam voor moeten excuseren? Sony doet precies het zelfde met de PSP en Microsoft doet dat mijn zijn Xbox. Sterker nog, ik geef ze groot gelijk, eindelijk hebben ze een troef tegen piraterij in handen met de mogelijkheid om firmware te veranderen.

Sony past die methodiek al vrij lang toe op de PSP en PS3.

Wanneer is nederland dan aan de beurt?
Ben benieuwd naar hoe lang deze beveiliging het gaat houden, zal wel binnen een weekje gebeurd zijn, en het kat en muis spel gaat zo door.

Ik denk niet dat deze generatie iPhone in Nederland op de markt komt. De huidige iPhone werkt alleen over EDGE, alle providers hebben bakken vol met geld neergelegd voor UMTS licenties, die willen helemaal geen EDGE toestellen verkopen.

Na een maand hacken is de iPhone volledig gekraakt. Dat blijkt uit het feit dat het mogelijk is om allerlei non-Apple-software, zoals de webserver Apache en de scriptingtaal Python, op de telefoon te laten draaien

Aldus een eerder bericht op tweakers. Waarom zo krampachtig vasthouden aan iets wat toch gaat gebeuren...
Waarschijnlijk als over een jaartje de verkopen gaan dalen, laten ze het wel los.

Er zijn genoeg mensen die geen zin hebben om bij elke upgrade weer hun telefoon te unlocken. Tuurlijk hou je het niet tegen, maar als mensen bij elke upgrade weer moeten wachten, en dan weer moeten unlocken, zal dat voor veel mensen een reden zijn om het toch maar te kopen met een abonnement.

Sony doet het toch ook met de PSP? En het werkt.

Elke keer krijg je weer iets meer extra's en ondertussen worden de hack-exploits weer ongedaan gemaakt. Een sterke strategie (graag nog een alarm onder Datum/Tijd zodat ik niet meer met mijn telefoon hoef te pielen) waardoor de consument steeds weer wil upgraden.

Vast en zeker zullen ze het ooit eens loslaten (end-of-life cycle) en misschien ontstaat er dan een nieuwe nice markt met een status a-la Commodore.

Zolang echter de end-of-life niet bereikt is zal men proberen de hacks elke keer te sluiten zodat de verkopen van content (spellen, provider features etc.) via de orginele kanalen gaat. Dit is pure winst voor de bedrijven en deze updates met extra features en oplossen van exploits zal nog wel even door gaan. Die paar programmeurs die daarvoor nog beschikbaar zijn leveren hun geld wel op.

Eigenlijk is het van PSP en I-Phone wel een sterk punt omdat ze de hack-realiteit hebben geaccepteerd (ze procederen ook heel weinig) en middels updates met extra features gewoon de hack-markt weer dichtgooien. Niemand heeft er last van, je hoeft niet te upgraden (maar krijgt dan ook de nieuwe features niet). Native Screen Resolution Video op de PSP was voor mij echt wel een lokkertje (v3.71+) ;)

Op de standaard PSP is 480x272 video al langer mogelijk dan 3.71+ ...
Of hebben we het dan over iets anders?

Inderdaad, eigengemaakte filpjes konden dat nog niet alleen met de UMD's.



Het lijkt misschien wat hypocriet, dat Apple dit ongestoord mag doen (geen third-partysoftware toelaten op haar telefoon), maar je moet je wel even realiseren dat er een flink verschil is tussen een pc en een iPhone. Computers zijn welbeschouwd economisch onmisbaar geworden - als alle computers per direct zouden stoppen met werken, zou de wereld in elkaar storten (en dat zeg ik zonder te overdrijven). Als alle iPhones daarentegen zouden stoppen met werken, is dat wellicht slecht voor de koers van Apple-aandelen, maar daar blijft het bij.

Nou wil ik niet beweren dat er een relatie is tussen de betrouwbaarheid van pc's en third-partysoftware, maar dit geeft wel aan dat computers (en met name Windows) een stukje 'belangrijker' zijn dan een iPhone. Ook denk ik niet dat de potentiële markt voor third-party-iPhonesoftware niet echt heel groot is, in tegenstelling tot de pc.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet vind dat Apple software van derde partijen gewoon moet accepteren.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet vind dat Apple software van derde partijen gewoon moet accepteren.
Waarom? Het is hun apperaat. Als je software van derden op je telefoon wilt hebben, koop je iets anders dan een iPhone.

Dat is een redenering naar Amerikaanse logica: 'America: love it or leave it'. Waarom zou ik niet mogen vinden dat je third-partysoftware op je iPhone zou moeten kunnen draaien? Ja, natuurlijk hóeven ze dat niet toe te laten, maar daar gaat het niet om. Het gaat mij er om dat je, als je iets koopt, er mee zou moeten kunnen doen wat je wil (binnen redelijke grenzen, dus dat het je moeilijk wordt gemaakt om op een console illegale games te spelen, dat kan ik begrijpen).


Zo zou Microsoft ook kunnen redeneren. Hoeveel mensen mollen hun Windows niet met regcleaners of zelfs al door gewoon Norton AV te installeren?

Het mag niet, omdat Apple dan daarvoor garant moet staan.. Ze kunnen niet zeggen "installeer er maar op wat je wil", en als dan software ervoor zorgt dat je telefoon naar de klote gaat, geen nieuwe telefoon geven.

Apple heeft zelf aangegeven dat het OS op de telefoon nog niet geschikt is voor 3rd party software, maar dit gaat dus wel gebeuren.. Gewoon even wachten tot januari.

Het mag niet, omdat Apple dan daarvoor garant moet staan..
Onzin. Er zijn veel telefoons die een Symbian-versie draaien. Daarvoor is volop software verkrijgbaar die niet van de fabrikanten afkomstig is. Dus als de sfotware niet werkt op een telefoon, kun je wel reclameren bij de fabrikant, maar die zal je vrolijk doorverwijzen naar de schrijver van de software (en terecht).

Apple is een Amerikaans bedrijf en inderdaad, als Apple je niet ligt kan je er beter niet aan beginnen. Het duurt bij hun wat langer voor dingen mogelijk zijn (hoewel dingen in OS X al vijf jaar kunnen die nu pas een jaartje in Vista kunnen), maar daardoor wordt alles wel op sublieme wijze mogelijk. Denk bijvoorbeeld eens aan Boot Camp, waardoor je ál je oude software op je nieuwe mac kan draaien, de iPod+iTunes combinatie, waardoor je alle media die je hebt eenvoudig kan beheren en het nog makkelijker naar de iPod kan verplaatsen én het ook terugvinden op je iPod zonder moeite.

verder, 3rd party software is dikke rommel, wanneer gaan we dat nu toch eens inzien. het open stellen van de iPhone leidt op grote schaal tot een overdaad aan Adware van lullo's als Jamba, en tot crappy programmeerwerk van prutsers die geen idee hebben hoe ze een Apple programmaatje moeten programmeren.

nee, 3rd aprty Apps mogen volgend jaar, nadat er een keuringstraject is waar ze doorheen moeten komen. Op die manier worden er hoge eisen gesteld aan 3rd party software zodat we leuke, handige toevoegen krijgen voor de de iPhone, dit net zo goed te gebruiken zijn als de software die al op de iPhone staat. En geen rommel. Het kaf van het koren scheiden. Dat houdt de telefoon stabieler, veiliger en functioneler.

Deze werkwijze is iets waar ik, en andere (toekomstige) iPhone klanten heil in zien. Er is maar één telefoon die die oplossing biedt. Voor totale vrijheid om alle rommel maar te installeren zijn honderden andere modellen. Ik stel voor dat de mensen die die vrijheid willen lekker één van die telefoons kopen, 'wij' zijn de doelgroep voor de iPhone, jullie de andere. "Love it or leave it" inderdaad, maar voor ons beide geldt wel eens "leave it"

Nouja als er een goeie concurrent is voor de iphone (kijk ff naar de htc touch en de lg prada) dan zou ik de iphone ook dik laten leaven. Helaas zijn die 2 telefoons eigenlijk nog slechter dan de iphone (touchscreen werkt vele malen minder).

Daarom zou ik graag een soort van iphone kloon willen hebben die wel 3d party dingen accepteerd maarja die is er op hetmoment niet.

Niet geheel waar, jij koopt dit product namelijk. De Iphone is namelijk niet een lease contract maar een koop contract je wordt eigenaar van de iPhone. Nu is het natuurlijk wel zo dat bedrijven nog altijd denken te kunnen vertellen dat nadat jij de eigenaar van een product bent geworden nog steeds geen zeggensschap hebt over dit product maar in de EU denken we hier toch anders over. Een telefoontje tzt naar t-mobile of wie de provider in NL of waar dan ook in EU wordt, en ze moeten jou telefoon unlocken.
Daarnaast heb ik van Apple uit nog steeds geen reden gehoord waarom ze dit eigenlijk doen, jou telefoon met opzet onklaar maken. Er zijn verhalen dat het unlocken ten koste gaat van de kwaliteit van de telefoon en software maar als je dit zelf doet zijn dit toch je eigen risico's? Daarnaast heb ik nog geen berichten gehoord dat door het unlocken telefoons gebricked worden, iets wat met Apples update wel anders is.
Tevens zolang jij als schrijver van software je software moet laten signeren door Apple zal de vooruitgang ook ver te zoeken zijn. Apple heeft alleen maar baat bij dat mensen software maken, waar Apple dan ook mee zit is niet dat jij software draait maar dat jij van provider switched en mede door het switchen loopt Apple zoveel winst mis. Dit hele probleem die Apple creeerd komt dan ook voort enkel uit de gierigheid van Apple/Jobs. Zij zien jou niet als consument maar letterlijk als een koe waar van gemolken dient te worden, en denk er als koe maar niet over na om over te stappen naar een andere boer want Jobs pakt je letterlijk.

Als je een vergelijking maakt doe het dan goed.
vergelijk dan als alle pc's niet meer werken met als alle telefoons niet meer werken.
Er zijn ook zat non-windows pc's namelijk ;)

MS levert software, Apple levert hardware. groot verschil in wat je kan maken..

Nee iphone is combinatie van hardware en software.

Als jij een auto koopt, mag je toch ook zelf weten welke radio type je erin zet. De auto fabrikant zorgt er dan echt wel voor dat als jij een aldi radio erinzet je nog steeds kan starten wegrijden.
Bij de iphone lukt dat blijkbaar niet, en heeft apple problemen daarmee.

Vergelijking is niet helemaal correct. De firmware is meer als de embedded systemen van je auto: Brandstofsysteem, ABS, stabiliteitscontrole, etc.
Ik denk niet dat je daar software voor kunt (wil?) gaan maken of daar uitbreidingen op mag maken.

Knopje op je dashbord om met 120 km/uur 360s te maken op de snelweg met je stabiliteitscontrole systeem? Zal markt voor zijn? Toch?

Zou deze firmware upgrade ook uitkomen voor de iPod Touch?

Vanaf februari 2008 zal het mogelijk zijn 3rd party apps te installeren op je iPhone. Tot die tijd is Apple nog bezig om het proces hiervoor in te richten.
Wat ze niet willen is dat door slecht geschreven 3rd party apps een iPhone gaat crashen. Als dat zou gebeuren zou Apple namelijk onterecht de schuld krijgen.

Hier nog een interessant linkje "State of the iPhone": http://brockerhoff.net/bb/viewtopic.php?p=2191#2191

Zou microsoft dit doen met hun windows versie, zou het ook een stuk stabieler zijn. Van microsoft accepteren we het niet, hnu software moet gelijk voor iedereen openstaan, en als windows daardoor minder stabiel wordt, dan komt dat door windows en niet door de 3th party shit.
Van apple accepteren we het wel ;)

Je vergelijking is erg krom. Een iPhone is heel wat anders dan een computer. Windows zou je alleen met OS X eventueel kunnen vergelijken. De iPhone kun je beter vergelijken met de XBox. Daar kun je toch ook geen eigen software op draaien? Daar heeft Microsoft ook een behoorlijke beveiliging op gegezet om dat tegen te houden. Het is een platform dit zij leveren, ze mogen zelf bepalen wat erop draait en niet. Anders koop je maar een ander apparaat..

Die vergelijking is niet krom, wat jij zegt is juist krom...

Waar heeft hij het over een computer wanneer hij over Windows spreekt? Tegenwoordig hebben we toch Windows Mobile v6 ? Daar kan je alsnog alles op installeren wat je wilt, tot je telefoon het begeeft...

En qua vergelijking windows <-> OS X, die laatste zit ook in de iPhone, alleen in een uitgeklede variant, zeg maar OSX Mobile.

Sorry, maar je vergelijking is aanzienlijk krom.

a) Op de eerste generatie Xbox kan je een ander/eigen OS draaien zonder dat Microsoft de mogelijkheid heeft om je dit te verbieden; dit in tegenstelling tot Apple die middels "verplichte" firmware updates je het leven zuur probeert te maken.

b) OSX is gebaseerd op een Linux-variant. Als je genoeg invloed hebt op die distro en dus zeer mooie/slimme/handige aanpassingen biedt, zal een afgeleide daarvan indirect op OSX terecht komen. Daar draai jij dan je "eigen software" op.

c) Windows kan je wel installeren op een Mac maar OSX op een PC is aanzienlijk moeilijker/beperkter; ook hiermee toont men aan dat de software van Apple "meer openstaat" dan die van Windows.

Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Ik gebruik nu Apollo op mijn iPhone om te msn'nen. Zodra ik deze start wordt mijn <b>complete</b> iPhone instabiel, waardoor standaard appz (sms ,safari, enz) soms crashen.

Maarja, zolang Apple geen goede appz biedt moet je toch wat ;)

zucht.. we kunnen tegenwoordig ook geen moment meer zonder instant messaging hč.. ik ben zeer nieuwsgierig, hoe vaak gebruik je dat nou?

en hoe werkt dat. sta je dan op de bus te wachten en klinkt dan dat stomme msn geluid als iemand wat tegen je zegt uit je broekzak?

Ik zit in de trein, wil even in het kort iets bespreken met iemand waarvan ik weet dat deze persoon vaak is ingelogd op MSN ;)
gezien ik een uur per dag in de trein zit ..


Nee, bellen kost geld.
En blijkbaar heb jij nog geen iPhone in je handen gehad, dat toetsenbord
typt fijner dan een 'normale' mobiel.

Daarnaast is het fijner iets ty typen dan in een volle coupe te gaan bellen ivm privacy!!

IM is erg handig; ik ben vaak zat in de auto online via een 3G-verbinding. Dat ik dan op idle staat of whatever boeit me niet en ik zal echt niet bij 120km/h lekker gaan zitten chatten maar fact of the matter is dat je door allerlei gadgets tegenwoordig op meer dan 1 manier te bereiken bent.

Wil je dat niet; koop een gewone GSM, wil je dat wel, koop een "smartphone / PDA-achtige".

Zit ik me te bedenken, maar dat zal vast iemand wel weten...mag dit eigenlijk wel van neelie? Gaat Apple hier niet iets mee creeren wat van de europese unie niet mag. Ze leveren dus nu iets uit, wat ze beschermen tegen 3th party software, oneerlijke concurrentie zou ik zo denken. En ze leveren hun eigen software wel, waar je mee MOET werken!
Zeg het maar?

In je Opel Astra krijg je ook alleen maar de motoren die Opel aanbiedt, dus ik snap je probleem niet. Een windows mobile gebaseerde telefoon heb ik liever ook op een linux variant draaien, probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. Dit houden de fabrikanten van die telefoontoestellen ook tegen, ze geven immers geen info vrij om andere software erop te laten draaien.

[Reactie gewijzigd door KoeNijn op maandag 5 november 2007 09:31]


Maar op Windows mobile draai je wel probleemloos applicaties van derden.

Je mag in je astra misschien niet zelf de motor kiezen, omdat het ding is ontworpen voor die bepaalde motor. Net zoals die telefoons zijn ontworpen voor Windows Mobile. Maar in de astra mag je wel een pioneer radio zetten, of een philips, of wat jij maar wil. Net zoals je bij Windows Mobile je eigen apps mag draaien.

Bij Apple koop je een auto, vervolgens alleen Apple motor en alleen Apple radio. Daarnaast ook alleen maar Apple accesoires, dus appletjes aan de spiegel in plaats van die dobbelsteentjes etc.

Apple, think different, but not from other apple users.

dat van je accesoires is kul. accesoires waren vanaf de eerste dag al van tientallen betrouwbare fabrikanten te koop, onder aanbeveling van Apple zelf.

zo werkt het met 3rd party Apps ook. straks controleert Apple of de 3rd party Apps de telefoon niet instabiel of onveilig maken en of ze aan de kwaliteitseisen van software voor de iPhone voldoen. de software moet namelijk ook handig zijn. Apple heeft jaren aan oplossingen gewerkt om haar software tot de meeste stabiele en gebruiksvriendelijk ter wereld te maken en is daar tot nu toe met Mac OS X zeer succesvol in (logisch op een enkel incidentje na).

Voor de Mac deden ze dit door zelf hardware te ontwikkelen en zoveel applicaties te maken dat de meeste mensen weinig software van niet-Apple hebben. Bovendien werken ze samen met de andere grote producenten (Adobe, MS).

Voor de iPhone doen ze dat door zelf de 3rd party Apps te testen. Ideaal. Geen software op de iPhone die de iPhone instabiel kan maken. vergeet niet, een groot deel iPhone klanten is Mac gebruiker. Die heeft jaren geleden de overstap gemaakt en vaarwel gezegd tegen (een oevrdaad aan) vastlopers. Laat hun in die waarde.

Sinds wanneer wordt de Astra geleverd met 1 motor?

Volgens mij kan jij een modeltype (Essentia / Temptation / Cosmo) van de Astra uitrusten met verschillende motoren waarvan sommige typen motoren ook in andere typen Opel leverbaar zijn.

Vreemder nog; in een Astra kan je juist zeer slecht een ander type radio kwijt; dit met dank aan de fijne middenconsole, het dashboard en de incompatible stekkers in het electrisch circuit voor bepaalde third-party accesoires.

In een Ford Focus ST krijg je een hele mooie volvo 2,5 liter turbo motor. Dit is ook omdat deze motor beter presteerd dan de motoren die in andere Focus types zitten. Dus ga geen auto's met telefoontjes vergelijken, gaat een beetje nergens over...

Volvo en Ford werken dan ook intensief samen. Probeer jij een opel motor in een ford te zetten dan kom je van een koude kermis thuis.

Ja, maar Opel verplicht jou niet om alleen bij de brandstof pomp waar Opel een deal mee heeft te tanken.

Is het niet zo dat je op je Nokia, Sony Ericsson etc ook alleen maar de software kan draaien die meegeleverd is? Dan is het dus niet gek dat dit op je iPhone ook zo hebt.

Je koopt namelijk een apparaat dat op een bepaalde manier ontworpen is met bepaalde software daar speciaal voor geschreven. Voorkomen dat dit niet wordt misbruikt is iets wat het recht is van de fabrikant zie ook de aanpassingen voor de Xbox (360); PS2; PSP etc.
Ga jij de software in je TV ook aanpassen omdat je er iets anders mee kan doen dan?

De iPhone (en andere smartphones/PDA's) valt weliswaar in een grijs gebied wat betreft de werking zeker in vergelijking met een PC/Notebook vandaar dat het dus moeilijker is om hier 100 % uitsluitsel te geven wat betreft wat nou wel en wat nou niet mag zowel gezien vanuit de positie van de Fabrikant als vanuit de positie van de consument.

Niet echt, als je bijvoorbeeld de iphone vergelijkt met een normale sonyericsson (k800/w880i) of een nokia. Deze zijn namelijk geen smartphone. Het grote verschil zit hem in de applicaties. Een smartphone (bijv de iphone), is in staat om geadvanceerde dingen te doen, denk aan agendafuncties, emailen, telefoonnummers, IM, maar ook browsen.
De normale telefoons, werken bijna allemaal met java om extra programma's te draaien. Dit is makkelijk en de telefoon wordt niet aangepast. Dus je draait alleen java applet. Zonder enige gegevens van de telefoon te configureren.
De smartphones van nokia, en sony ericsoon werken op symbian (nokia s60 en se uiq3) hebben naast java ondersteuning ook ondersteuning voor 3rd symbian apps. Deze worden wel geinstalleerd op de telefoon en kunnen ook worden geintergreerd in het besturingsysteem. En hebben dus meer functies en werkt beter samen met de telefoon.
En dit geld ook voor windows mobile en windows pocket PC.

Een iphone is een geval appart. Op dit moment ondersteunt hij geen java alleen apps van Apple. En dat is een beetje stom. Want nu ben je aangewezen op alleen de apple aps

De symbian applicaties worden dan ook gevalideerd en gesigned door de symbian groep...

Omdat Apple geen feitelijk (bijna) monopolie heeft en MS wel. Als je een echte smartphone wilt hebben kun je genoeg Symbian en Windows Mobile apparaten kopen waarop je alle vrijheid hebt.

Omdat MS op de mobiele markt ook geen feitelijk monopolie heeft (Symbian is groter dan WM) kan MS zich op die markt ook meer permiteren.

Wat ze niet willen is dat door slecht geschreven 3rd party apps een iPhone gaat crashen. Als dat zou gebeuren zou Apple namelijk onterecht de schuld krijgen.
Zoals eerder gezegd: dat is dus een flauwekul-argument.
Op dit moment zijn er volop telefoons met Symbian-software. Er is volop 3d party software voor Symbian verkrijgbaar. Op het moment dat ik een van die 3d party applicaties op mijn Nokia installeer, en mijn telefoon crasht erdoor, zal ik toch echt bij Nokia te horen krijgen dat ik maar naar de fabrikant van die applicatie toe moet.

Waarom zou Apple ineens wel verantwoordelijk worden voor het gepruts van anderen? :?

Het grappige van het hele verhaal is dat vele early adapter gebruikers dachten over te kunnen stappen naar goedkopere abbo's. Denk dat met name deze goerp van een koude kermis thuiskomt. Logisch want AT&T wil ook gewoon zijn geld hebben.

Verder wil Apple zijn produkt behouden zoals het is, zeker omdat ze net uit zijn. ALs nu iedereen met een ander werkend mobieltje loopt zien de mensen door de bomen het bos ook niet meer.

Zelf wacht ik liever op de Meizu, goedkoper en een beter scherm erin en draait gewoon op windows, dus meer apps mogelijk :)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:07 Dell laat ook Nederlandse gebruikers productreviews maken
Vorige 17:24 Diamond lekt specificaties Radeon HD 3800-kaarten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011