Hoofdcategorieën
Device Settings

Toshiba presenteert 22"-scherm met recordresolutie

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 2 november 2007 12:38, views: 29.054

Toshiba heeft een lcd-scherm ontwikkeld met een beelddiagonaal van 22", waarop meer dan negen miljoen pixels passen. Het scherm beschikt daartoe over een resolutie van 3840 bij 2400 pixels.

Het nieuwe scherm moet in de eerste helft van volgend jaar in Japan te koop zijn en zal naar schatting 2 miljoen yen, omgerekend zowat 12.500 euro, moeten opbrengen. Om het wquxga-scherm van voldoende beeldmateriaal te voorzien, zal bovendien een speciale pci-videokaart, met een prijskaartje van 1800 euro, nodig zijn. De hoge resolutie gaat wel ten koste van de overige specificaties. Met een helderheid van 235cd/m² en een contrastverhouding van 300:1 presteert het scherm niet bijster goed. Ook de kijkhoek - 120 graden verticaal en 100 graden horizontaal - is niet om over naar huis te schrijven. Het scherm lijkt dan ook vooral bedoeld voor specialistische toepassingen, zoals het weergeven van kaarten of luchtfoto's.

Big-ass lcd-schermen
Een rijtje andere grote lcd's, van het 22"-scherm van Toshiba zijn nog geen foto's.
Volgende 13:00 PSP-hackers leggen verboden scenes Manhunt 2 bloot
Vorige 11:49 Tele Atlas zet overnamestrijd op scherp
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ik vraag me af of we over een paar jaartjes in de toekomst schermen gaan zien met ong. dezelfde grootte als we nu kennen maar met exact het dubbele aantal pixels?
Lijkt me sterk dat schermen alsmaar groter gaan worden naarmate de resolutie toeneemt. (Dit scherm bewijst namelijk het tegendeel).

Mag ik hopen... ik zoek me rot naar een 20 inch 1920x1200 scherm. De afstand die ik van mijn beeldscherm zit is namelijk niet bijster groot dus ik heb echt niets aan een 24 inch scherm dan.


Niets... dus. :(
Terwijl laptops gewoon worden uitgerust met 15,4 en 17 inch schermen met 1920x1200. Waarom stoppen ze die schermen niet gewoon in een beeldschermbehuizing?

Kleinste 1920x1200 monitor die te koop is bij newegg is de 23" Sony SDM-P234/B

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16824006084

Er zijn tegenwoordig 19 inch 19xx*xxxx TFT's hoor kijk even op de pricewatch of bij kieskeurig en je zal zien dat er enkelen zijn en er steeds meer 19 inch 1080p schermpjes verschijnen.


ps. 1920*1440 is mijn huidige resulutie op mijn dual 19 inch Iiama Vision Master 452's (CRT's dus) en het was wel een weekje wennen voor ik de resolutie gewend was hoor! Ik had in het begin een idee van '1600*1200 normaal en 1920 als ik 1080p materiaal wil draaien' maar zit nu gewoon altijd op 1920.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op vrijdag 2 november 2007 15:19]




Hogere res is bedoeld om meer beeldoppervlak te krijgen. Punt
Nee, resolutie heeft niks met het beeld oppervlak te maken. Misschien dat je die indruk krijgt als je de instellingen betreft beeld niet goed hebt ingesteld.

Of je nu een resolutie van 800x600 of 1600x1200 draait, de letters horen even groot te blijven. Resolutie zegt wat over de details (ofwel de scherpte). Vaak opgemeten in aantal puntjes per gegeven oppervlak.

Van Dale meldt bijvoorbeeld het volgende
re·so·lu·tie (de ~ (v.), -tiën/~s)
eenheid voor de scherpte van een beeld, uitgedrukt in aantal lijnen of beeldpunten per inch of centimeter
off-topic: Per inch of centimeter is natuurlijk onzin, resolutie is een grootheid en is niet perse gebonden aan die eenheden.
Op 17" met een dergelijke resolutie vind ik simpelweg idioot. Dat is toch niet te lezen?
Juist wel dus, je krijgt meer details te zien, scherper en duidelijker beeld. Je moet uiteraard wel aan je OS doorgeven hoeveel puntjes zich op een gegeven hoeveelheid oppervlak bevinden (meestal in dots per inch, DPI) ;)

@Onetime, en waaaaaay off-topic:

Van Dale beweerd dat resolutie een eenheid is, net als bijvoorbeeld meters, secondes, joule etc.
Resolutie is echter een grootheid, net als afstand, tijd en energie. Zet het maar eens voor een wat bekendere grootheid: "ik deed er 8 tijd over om deze reactie te schrijven", dat klopt niet.

Daarnaast wekken ze de impressie dat resolutie perse per cm of inch moet, maar dat is ook niet waar. Je kan het ook in millimeters, nanometers, hectometers, mijlen en dergelijke, het blijft een resolutie hoe je het ook opmeet.

Kijk, als er een SI-eenheid voor resolutie was dan was het nog wel begrijpelijk geweest dat die vermeld werd, maar naar mijn weet en dat van mijn informatieboek natuurwetenschappen is die er (nog) niet.

* Larsie let soms weleens op tijdens natuurkunde :P

[Reactie gewijzigd door Larsie op vrijdag 2 november 2007 23:44]


het heeft geen zin een SI vermelding voor resolutie te maken zolang maar bekend is wat er mee wordt bedoeld, en je de juiste eenheid er achter zet
inches komen volgens mij niet voor in de SI dus die vallen dan af.
je kunt het echter wel in dots per inch omschrijven.
resolutie is dus ook geen erkende "grootheid"
het is gewoon een benaming voor iets. dat beteknt niet dat het meteen een grootheid is. als je maar de juiste notatie en eenheden er achter vermeld komt alles goed.als je dots/cm dot dan heb je gewoon een aantal dots gedeeld door het aantal cm, heb je dots per inch dan heb je gedeeld door inches. simpel als dat.

verder is het wat raar als je zegt "wekt de impressie" want dat is gewoon geen nederlandse taal.

de vandale is geen SI en hoeft zich dar ook niet aan te houden. de van dale is wel een woordenboek van de nederlandse taal en moet uitleggen wat iets betekent. en dat doen ze helemaal juist.

ik heb nog nooit iemand een resolutie horen gebruiken die niet per cm of per inch is.

verder wordt het aantalpixels op een scherm ook vaak onterecht aangeduid met resolutie, en dan wordt gezegd ooh ik heb hem op een resolutie van 800*600 gezet.

als je dan weet hoe groot het scherm is, weet je ook genoeg.

je kunt wel zeggen dat resolutie niets met de afmeting te maken heeft, maar dat mensen dat verwarren komt juist door de compuer. ik kan immers op elke monitor met dus een vaste grootte bijna alle resoluties instellen die ik wil, widescreen, of gewoon 4:3

een hogere resolutie zorgt er gewoon voor dat er meer pixels op je scherm passen bij gelijke grootte, zodat er meer informatie op past, of er scherpere plaatjes op getoond kunnen worden.

pas dan kun je zeggen dat bij een bepaalde beeldschermdiameter een bepaalde resolutie het beste is, of minimum voor een goeie kwaliteit. bij die iseale combinatie is dan vaak het os ingesteld op de ideale lettergrootte. verder valt er aan XP weinig te veranderen wat dat betreft. je kunt een keer opgeven dat je grote letters wilt gebruiken, maar dan wordt gelijk ook je windows en zo verschaald. is niet altijd ideel, zoals je snel zult merken als je dat gaat doen op een TFT beeldscherm omdat die het nu eenmaal het beste doet op de native resolutie

het heeft geen zin een SI vermelding voor resolutie te maken zolang.....
Ik zei ook niet dat er een SI notatie moest komen, ik zei alleen dat ik het dan zou begrijpen.
resolutie is dus ook geen erkende "grootheid"
Mee eens, maar wat het ook is, het hoeft niet perse in centimeters of inches zoals Van Dale beweerd
verder is het wat raar als je zegt "wekt de impressie" want dat is gewoon geen nederlandse taal.
My bad, oeps dat is ook al geen Nederlands. Ik bedoelde natuurlijk wekt de illusie, het was al laat toen ik m'n reactie wijzigde :P
ik heb nog nooit iemand een resolutie horen gebruiken die niet per cm of per inch is.
Ik ook niet, maar wie weet hebben we in de toekomst wel schermen die vele male groter zijn dan wat we nu gewend zijn (denk aan reclame borden, of juist heel kleine beeldschermpjes). Ooit zal er vast wel iemand zijn die behoefte heeft aan resolutie in meters of wat dan ook. Tuurlijk, het kan dan ook in centimeters. Maar marketingtechnisch is het erg leuk om te zeggen dat je -weet ik het hoeveel- pixels per meter op je scherm tovert.
verder valt er aan XP weinig te veranderen wat dat betreft
Niet echt relevant, dat is dan een fout onder Windows.
Eigenlijk net zo relevant als deze discussie of Van Dale het bij het rechte eind heeft of niet. Het was mijn hele bedoeling niet om er zo'n groot punt van te maken, maar dat is blijkbaar verkeerd begrepen. Het blijft mierenneuken ;)

@Plague
Een groter scherm is bedoeld om meer beeldoppervlak te krijgen.
Een hogere resolutie is bedoeld om meer tegelijk te kunnen zien.

dat jouw ogen daar niet goed genoeg voor zijn...
Ik wil veel tegelijk zien en niet hoeven scrollen. Punt.

1600 x 1200 op 15" ging ook, alleen was de fosfor-resolutie hiervoor net te klein, het werd dus onscherp, daarom maar kort gebruikt, zo'n 15 jaar terug, jaren later pas weer 1600 x 1200 op 17". 2048 x 1536 op 22" gebruik ik nu al een jaar of 6. Heb ook nog een 19" die ik al jaren op 1920 x 1440 gebruik.

Die 2048 x 1536 is overigens vaak het maximum per CRT monitor, helaas
die 2560 x 1600 dvi-d compatible nog niet gezien.

@Larsie
Ik ben persoonlijk toch erg blij dat de letters kleiner worden als ik mijn resolutie verhoog. Ik moet er niet aan denken dat al die iconen en teksten even groot blijven, dan heb ik niets aan al die resolutie. (zie 1e 2 aliniea's)

van Dale heeft het hier toch echt bij het rechte eind... (je spreekt jezelf tegen)
Resolutie zegt wat over de details (ofwel de scherpte). Vaak opgemeten in aantal puntjes per gegeven oppervlak. ... off-topic: Per inch of centimeter is natuurlijk onzin, resolutie is een grootheid en is niet perse gebonden aan die eenheden.

[Reactie gewijzigd door onetime op vrijdag 2 november 2007 18:47]


Een hogere resolutie is bedoeld om meer tegelijk te kunnen zien.
Dit is -een- mogelijkheid die een hogere resolutie biedt, maar niet -de- mogelijkheid. Vergelijk het met een foto: bij een hogere resolutie zie je niet een foto van "verder af". De scene die je fotografeert blijft exact hetzelfde, alleen de details van de objecten nemen toe.

Vergelijk het ook met games. Bij een hogere resolutie zie je niet opeens een groter stuk van je level, je viewport blijft in de regel exact gelijk, alleen worden alle objecten met meer detail getekend.

Een fatsoenlijk OS zou in de eerste instantie alle objecten (windows, fonts, etc) even groot moeten houden bij het veranderen van de resolutie, en daarnaast, als een aparte optie het schalen van je desktop kunnen aanbieden. De enige relatie tussen resolutie en de grote van je objecten is dat des te hoger je resolutie, des te verder je zinvol (leesbaar) kan 'uitzoomen'

Erg interessant om zulke schermen eindelijk te zien komen. En dan ontstaat er eindelijk een goed scenario om de DPI omhoog te gooien... (Ipv. de resolutie omlaag, zoals velen van de wat oudere generatie snel doen).

En kwalitatief... Ik denk dat de kwaliteit van deze schermpjes nu wel snel zal verbeteren. Nu hebben ze tenminste iets om ook aan te werken.

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op vrijdag 2 november 2007 12:43]


Dit soort schermen zijn (met een iets lagere resolutie) al verkrijgbaar voor de medische industrie (Eizo enz).

DPI omhoog zal moeilijk gaan met de gebrekkige ondersteuning in Vista en XP.

DPI omhoog zal moeilijk gaan met de gebrekkige ondersteuning in Vista en XP.
Was een scalable desktop niet juist 1 van de grote verbeter punten in het grafische subsysteem van Vista?

[Reactie gewijzigd door flowerp op zaterdag 3 november 2007 11:33]


lijkt me een vet schermpje.
maar als dat beeldscherm problemen heeft met de kijkhoek kan je beter dat type nemen die op het plaatje wordt weergegeven die heeft dat probleem zo te zien niet ;)

Welk record? IBM had dit al jaren geleden, en die was nog goedkoper ook:
nieuws: Korte review IBM T221 22,2" LCD-scherm
http://en.wikipedia.org/wiki/T221

Ik denk toch echt dat het verschil hem zit in het feit dat , dat een 22,2 inch is en dit een 22.


22 of 22,2 is nog steeds een oppervlakte verschil. (=hogere pixeldichtheid voor het kleinere scherm).
Het wikipedia artikel gaat puur over het eerste scherm met een resolutie van 3840 bij 2400 pixels.

Het Toshiba scherm is ook 22,2", dus daar zit geen verschil in
http://www.toshiba-sol.co.jp/news/detail/071101-2.htm

[Reactie gewijzigd door pxa270 op vrijdag 2 november 2007 14:39]


En die is nog goedkoper ook ;)

Neem aan dat het een speciale PCI-e videokaart moet zijn... PCI lijkt me niet echt heel prettig werken. Deze resolutie zal aardig wat bandbreedte nodig hebben :)

Een videokaart op PCI ? Heb je een paar jaar liggen slapen ? ;)
En verder lijkt me de bandbreedte ook niet echt een probleem met de videokaarten van tegenwoordig; daar kan je ook al 2 of volgens mij zelfs 4 schermen tegelijk mee aansturen.

Nee je hebt niet liggen slapen joh. Mogelijk ben je een paar jaar te laat geboren? Pci videokaarten waren normaal in de tijd dat AGP nog niet bestond

En verder lijkt me de bandbreedte ook niet echt een probleem met de videokaarten van tegenwoordig; daar kan je ook al 2 of volgens mij zelfs 4 schermen tegelijk mee aansturen.
Met bandbreedte bedoelen ze de hoeveelheid data die naar de videokaart toe gaat, dus niet de hoeveelheid data die de videokaart zelf aan kan. Aangezien de PCI-bus volliep, kwam men met AGP, en, na verdere ontwikkeling, met PCI-e.

PCI is snel genoeg voor dit werk. http://www.matrox.com/gra...oducts/parhelia/hr256.php

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op vrijdag 2 november 2007 14:12]


Wat zou de dotpitch dan zijn van dat apparaat, wel mooi hoor. Goed dat men ook eens deze weg in slaat met het verbeteren van de techniek. Uiteindelijk maakt die hogere dotpitch de graphics van games bijvoorbeeld ook een stuk mooier.

Ik vind dat je dat ook heel erg merkt als je Blu-ray / HDDVD media afspeelt op een FullHD televisie. Die kwaliteit is ook echt oogstrelend zeg.


Ja, ga jij maar naar mooie kleuren en naar mooi swart kijken met vlakken van een paar centimeter, is veel mooier.

Doe mij maar een hoge resolutie, veel prettiger, dat is werken in plaats van plaatjes kijken.

Disclaimer: Uitgezonderd de beeldindustrie.

Nog een paar jaartjes wachten dan zijn deze resoluties mainstream.

...met de bijbehorende videokaarten om ze aan te sturen uiteraard...

Jah dit zat er wel aan te komen, eigelijk pas fatsoenlijke resoluties om de 'scaling' van CRT monitoren enigsins te kunnen evenaren. Nu komt 1 pixel meer in de buurt van de sluifjes in een CRT raster. en daarmee dus zo klein dat individuele pixels nauwelijks meer te onderschijden zijn zonder er met je neus bovenop te zitten. In zo'n toestand is een scherm veel beter instaat andere resoluties weer te geven dan de native resolutie omdat de interpolatie veel fatsoenlijker is.

En zoals Shaggy al zegt, dan kan eindelijk de DPI eens omhoog. Vrees maar niet dat letters ed. niet meer te lezen zijn op zo'n scherm, tegen de tijd dat zo'n scherm gemeengoed is zal alles gewoon upscalen. Net zoals de HUD van Quake3. Kan je eindelijk de 128x128 pictogrammen fatsoenlijk toepassen. Dan zijn ze net zo groot als nu, maar met meer detail. Letters zullen er ook supermooi uitzien.

Daarnaast ook wel een supermonitor om mijn Nikon D80 foto'tjes op bijna de volle resolutie beeldvullend te kunnen bekijken :P

Zal niet heel erg lang meer duren voordat deze resoluties gemeengoed worden.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op vrijdag 2 november 2007 13:00]


Krijg je er ook nog een vergrootglas bij geleverd om de letters te kunnen lezen met zo'n resolutie?

Dat zei ik al... dan moet je ook niet werken op een DPI van 96, maar een stuk hoger. (Standaard Windows systeem is bijvoorbeeld ingesteld op 96, en heeft als optie 120DPI. Dit is ook zelf gewoon in te stellen op een andere waarde.)

Ok windows ondersteund 120DPI niet echt en veel aplicaties zijn niet goed geschreven en je krijg onbrekede menus etc. :) :o

Mijn Linux machine vraagt gewoon aan de monitor welke DPI er gebruikt moet worden...

maar ook onder linux werkt een hogere dpi niet altijd even lekker.
zowel in het OS niet als op internet.

Ik hoor dit vaker, maar wat heeft dat nu perse met resolutie te maken. Resolutie uitleg.
Dus het simpelweg groter maken van de lettertypen is al voldoende, en het wordt er scherper op, zodat trucs als cleartype ook minder nodig zijn.


Werkelijk? Mmm, dat is dan meer een os probleem. Overigens ziet het er qua resolutie dan natuurlijk nog steeds beter uit met een scherm als deze. Maar ik dacht dat ik in osx en linux gewoon de lettertypen kon scalen, Windows ook, of ik ben in de war.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op vrijdag 2 november 2007 13:56]


Pixel-based schalen is natuurlijk niet zo'n goed succes. Maar de letters worden uiteraard wel mooi mee ge-schaald. En vanaf Vista ziet het er wel weer een stuk beter uit, want daar is het meerendeel van alle afbeeldingen, vector based. Ook komen er steeds meer 3rd party programma's die netjes zulke vector based pictogrammen maken voor hun programma's. (Zie Adobe zijn huidige lijn producten, zoals Reader 8.)

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op vrijdag 2 november 2007 14:46]


Ach, ik draai al een jaar of 4 op 120 DPI (op een native 120 DPI scherm, that is)
In het begin nog weleens programma's gezien die niet mooi meeschaalden, maar ook dat is vrijwel verleden tijd :)

:')
Je kunt gewoon de lettergrootte aanpassen, dat kan in bijna elk besturingssysteem. Ook de grootte van bijvoorbeeld menubalken en knoppen is gewoon aan te passen.

Wat wel een probleem kan vormen is bijvoorbeeld de weergave van elementen met een vaste grootte, zoals plaatjes, flashgames en websites waarvan de elementen een vast aantal pixels groot zijn en niet meegroeien met de tekst.
Om in ieder geval het probleem met plaatjes op te lossen moeten we zo snel mogelijk over op vectorgebaseerde plaatjes.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:00 PSP-hackers leggen verboden scenes Manhunt 2 bloot
Vorige 11:49 Tele Atlas zet overnamestrijd op scherp
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011