Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Het Guinness Book of Records heeft het distributed-computingproject Folding@home van de University of Stanford bijgeschreven als het krachtigste netwerk ter wereld, zo meldt Sony.

Het Folding@home-project heeft als doel om rekenkracht te verzamelen voor het onderzoek aan proteïnen. Door diverse driedimensionale structuren van deze stoffen te berekenen - het zogenaamde 'folden' - hoopt men meer medicijnen te vinden voor ziektes als Parkinson, Alzheimer en diverse varianten van kanker.

Folding@home PS3

De benodigde rekenkracht wordt geleverd door computers van particulieren, die ongebruikte cpu-tijd met een eenvoudig clientprogramma voor het onderzoek kunnen inzetten. De introductie van de PS3-client heeft een grote invloed op het project gehad, meldt Sony.

Doordat de Cell-processor van de PS3 zeer geschikt is voor het type berekeningen dat Folding@home uitvoert, draagt één PS3 evenveel bij als twintig gemiddelde desktops. Inmiddels werken meer dan 670.000 PlayStation 3-gebruikers mee aan Folding@home, omdat het clientprogramma standaard op de spelcomputer staat geïnstalleerd.

In juli doorbrak het project de magische grens van een petaflops aan rekenkracht. Dit is het eerste distributed-computingproject dat de petaflopsgrens bereikt, waarmee Folding@home nu dus een plek in het Guinness Book of Records heeft verworven.

Reacties (100)

Reactiefilter:-1100088+114+210+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als ik hier kijk zie ik dat er maar 303060 ps3's actief zijn geweest. En dat er op dit moment maar 36516 actief zijn.
Ik vraag me ook af waar Sony die 670.000 vandaan haalt. Volgens mij is dat eerder de piek van het totale aantal actieve clients.

Wat ik wel een trieste zaak vind is dat ze in 2006 een beta hebben uitgebracht voor een GPU client. Met die beta is al bewezen dat er veel en veel meer perfomance valt te halen uit een GPU. Echter is er nog steeds geen nieuwe release gekomen van deze client. Als ze deze client af zouden maken zouden ze zo over de 5 petaflop zitten...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 november 2007 11:52]

Inmiddels werken meer dan 670.000 PlayStation 3-gebruikers mee aan Folding@home,
Lijkt me toch vrij duidelijk. Waar het hier om gaat is dat niet alle 670k PS3's tegelijk bezig zijn lijkt me.
Als ze over 24 uur bekijken of 1 week is het probs 600k. Ligt maar net wat je active noemt en over welke periode je het bekijkt.

Ik heb hem ook niet altijd op folden staan, paar keer per week dus ben wel active alleen niet active op dit exacte moment.

[Reactie gewijzigd door tex5 op 1 november 2007 11:46]

dat is voor vandaag....niet voor de andere dagen...dus het kan goed dat in totaal meer dan 600.000 unieke ps3's meewerken aan F@H...
Hmmm als er meerdere GPU cores mee gaan doen dan halen ze de 2 peta flops makkelijk volgens deze link, de PS3 doet 906 Teraflops met 36516 active clients, als je evenveel GPU clients zou hebben, dan doen die 2145 Teraflops. Op het moment van spreken hebben 660 online GPU's de rekenkracht van 39 Teraflops.

Het is wel mooi te zien dat de Ps3 een behoorlijke invloed heeft op dit project, maar als ATI en Nvidia de client voor hun GPU meer onder de aandacht brengen (als die er is voor beide GPU's) dan zou dit project een veel grotere boost krijgen.

Over de X360, die zou de GPU client van ATI kunnen gebruiken na wat aanpassingen aangezien dit de GPU clients zijn die we in de lijst zien. link
er is al een beta client voor x1600 gpu's en sneller zoals x1800, x1900 etc, etc, etc...
de xbox360 zal nooit mee doen, aangezien ze dan nog sneller stuk gaan.
anders had Microsoft 6 maanden na sony echt wel een Folding client uit gebracht, en de xbox360 is natuurlijk ook trager en dat is iets wat Microsoft niet wilt laten zien.
Ik denk dat het een goed idee is om de Wii bij dit project te betrekken...
Wii's staan zowieso 24/7 aan met WiiConnect24.
daarbij komende dat de Wii ECHT weinig stroom verbruikt (zet daar maar eens een PS3 of Xbox tegenover)

+ ook als je aan het gamen bent gebruik je no-way de volledige kracht van de Wii.
weet iemand of ze ook bezig zijn om de 360 hiermee te koppelen of desnoods een ander project ?

zou natuurlijk voor ms een geweldige boost geven als zij hun netwerk ook kunnen gebruiken hiervoor en miss ookde ps3 overstemmen.

all zou de marketing van ms dit allang weten natuurlijk nu nog op reageren..
Niet om een eeuwen oude rel op te rakelen tussen xbox 360 fans en ps3 fans, de ps3 is gewoon vanwege zijn "Cell" processor veel beter in staat deze vorm van berekeningen te maken. De cpu van de 360 is gewoon minder geschikt hiervoor.

En laat de marketing afdeling van microsoft nou zo slim zijn dat ze niet in een project meedoen waar de ps3 beter in is
De Cell is inderdaad beter dan de CPU van de 360, maar de 360 heeft daarentegen weer een (veel) krachtiger GPU. Op de F@H site kun je ook zien dat de GPU client nog steeds een stuk meer FLOPS per client oplevert.
Sowieso verbaast het me een beetje dat de PS3 versie niet gebruik maakt van z'n GPU.
1. Het woord veel mag je weg laten.
2. de GPU client levert niet meer FLOPS op. Sterker nog er is geen GPU client voor de 360.

3. Stop met liegen en fanboy propaganda.

4. je hoge moderatie score getuigt van een hoog fanboy gehalte hier.

Alleen je laatste zin slaat ergens op; Het feit dat het idd raar is dat de PS3 de GPU niet in zet.
Is niet heel vreemd dat de PS3 gebruik maakt van alleen z'n CPU.
Er zijn een aantal redenen voor (die ook bij de PC, 360 etc spelen en verschillende os'en.) En dat is puur de tijd en geld dat het kost om core's te ontwikkelen die het folden simuleren. Vanwege deze reden ondersteund F@H ook alleen maar ATI GPU's op de PC. Daarnaast kost het vrijveel CPU kracht om info van en naar een GPU te krijgen in dit geval. Er wordt dus gekeken naar waar de kosten en de baten het beste uitkomt en in hoeverre de fabrikanten zelf mee willen werken.
Blijkbaar is er wel overwogen om dat te doen. Lees dit maar eens door.
De Cell-processor is inderdaad veel geschikter. Zo snel dat een wetenschapper ‘zijn’ supercomputer heeft ingeruild voor 8 PS3's (geschonken door Sony).
Gelukkig, is de PS3 toch nog ergens goed voor ;)

Een beetje goed nieuws is nooit weg alhoewel dit natuurlijk geen reden zal zijn voor mensen om een PS3 aan te schaffen ;). Het laat dan wel weer zien dat sony iets verder heeft nagedacht over de inzetbaarheid van een idle PS3. Alhoewel mijn console meestal weer uitgaat als ik klaar bent met spelen maar goed.

Edit: dacht dat dit soort software alleen gebruik maakte van de processor als hij idle was. Zo niet, excuus..

[Reactie gewijzigd door D2Freak op 1 november 2007 11:59]

tijdens het spelen is er vaak ook processorkracht over die wordt dan uiteraard ook ingezet ;)
Bedoel je nou te zegen dat er tijdens het gamen overgebleven processorkracht voor F@H gebruikt wordt? Dat is niet zo, je moet de F@H client apart starten en dat is dan de enige applicatie die draait.
Vooral in Azie is Sony een populair merk dus het gaat hier over PS3's over de gehele wereld en dan is 670.000 niet bar veel maar best begrijpelijk dat er 670.000 online zijn en er aan mee werken.
Neen, niet alle PS3's zullen online zijn, maar je moet er zelf voor kiezen de folding@home client te installeren/activeren. het lijkt me dus dat diegenen die het activeren de PS3 wel online zetten...
Het kan ook op de pc, echter schijnt de F@H versie hele slechte software te bevatten.
Als je mee wilt doen aan dit soort projecten bezoek dan even deze site: http://boinc.berkeley.edu

Edit: Waarschijnlijk kan je de software ook op de Xbox360 installeren, alhoewel ik daar verder weinig van af weet en deze edit dus eigenlijk vrij nutteloos is.. |:(

[Reactie gewijzigd door Jelmoh op 1 november 2007 11:41]

Waar baseer jij op dat de pc versie slechte software bevat? Wat bedoel je daar uberhaupt mee? Dat er spyware inzit? Of dat het allemaal backdoors aan je pc toevoegd?
Ik draai de pc versie al meer dan een jaar in verschillende varianten en ik heb nooit wat gemerkt dat het slecht zou zijn.

En nee, er is geen Xbox versie voor F@H.
En je hoeft niet altijd online te zijn.
Je rekent ook door zonder verbinding.
Als je online komt worden jouw berekeningen door gezonden naar het project en toegevoegd aan het geheel.

En we zullen niet weten of de xbox360 zich kan meten met de ps3 als de xbox niet meedoet.

Uit berekeningen blijkt dat de ps3 sneller zal zijn vanwege kun pure rekencapaciteit.

LAten we hopen dat er niet iemand dan gaat roepen dat de ps3 dan beter is dan de xbos360.
Het geld dan alleen voor dit onderdeel, niet voor andere zaken...
ik had zelfs begrepen dat een 360 sneller moet zijn omdat ze een "betere" grafische chip hebben, en laat deze chip nou "sneller" zijn als een Cell...
En als de PS3 ook zijn GPU gaat gebruiken + de CELL?
Precies...dan blaast de PS3 hem al helemaal omver!
Een GPU client vreet echt veelste veel stroom. Het kan dan wel sneller zijn, maar efficient is het niet.
Blijft de vraag of hij nuttige berekeningen kan uitvoeren voor het F@H project. De PS3 doet ook alleen maar de relatief eenvoudige rekenpakketjes. De berekeningtechnisch lastigere taken worden aan desktopcomputers en servers overgelaten omdat de PS3 daar relatief veel slechter op zou scoren vergeleken met een normale PC. Bij F@H hebben ze ook al vaker aangegeven dat ze normale PC's hard nodig hebben, omdat alleen een leger PS3's de klus niet kan klaren.
De vraag is dan ook wat een XboX 360 zou moeten doen in dit verband, want er zit in die spelcomputers niet bepaald spectaculaire hoeveelheden CPU power, alleen GPU power. Misschien dat het wel niet zo nuttig meer is om de XboX 360 ook aan F@H te laten meewerken, omdat ze aan al die PS3's al genoeg domme werkslaven hebben in dat project. Ze zouden natuurlijk wel een ander project van een flinke hoeveelheid domme krachten kunnen voorzien, maar niet alle distributed computing @ home onderzoek leent zich daar even goed voor. PC videokaarten kunnen op zich hetzelfde namelijk, maar daar zijn ook niet bijster veel clients voor beschikbaar omdat het vaak lastig blijkt de code om te schrijven van X86 naar relatief zeer simpele shaders.
PS3:
"the Broadband Engine was shown to have 1 teraflop of raw computing power."

X360:
Xenos(GPU): "240 GFLOPS (10 FLOPS x 48 shader pipelines x 500 MHz)"
Xenon(CPU): "116 GFLOPS theoretical peak performance "

Niet echt dus :')

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 1 november 2007 12:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True