Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 15.273 •

Engine Software, een ontwikkelaar van Nederlandse bodem, is sinds kort gelicenseerd Wii-ontwikkelaar. De developer heeft al eerder spellen ontwikkeld voor verscheidene handhelds.

Engine Software is in 1995 opgericht en is al sinds het Super Nintendo-tijdperk actief met ontwikkelen van games, voornamelijk voor handhelds. Recente games uit de stal van developer zijn Marvel Trading Card Game en Suite Life 2: Circle of Spies voor de Nintendo DS en State Shift voor Sony's PSP.

Engine Software logo'We zijn er blij met het verwerven van onze status als Wii Licensed Developer, omdat dit zowel creatieve als zakelijke mogelijkheden biedt', aldus Ruud van Moosdijk, vice-president Development bij Engine Software. 'In de laatste paar maanden hebben veel van onze klanten gevraagd of we al ontwikkelen voor de Wii, dus de vraag naar ontwikkelaars is hoog'.

De ontwikkelaar heeft op het moment nog geen projecten lopen voor de Wii, maar is bezig mogelijkheden te onderzoeken naar zowel retail als Wii Ware-titels. Ook is Engine Software van plan haar middlewareproducten van de Nintendo DS, Music Replayer en Soundeffect Replayer, te porten naar de Wii.

Reacties (27)

D'r zijn wel meer Wii ontwikkelaars in Nederland, hoor. W! games (voorheen "Woedend") bijvoorbeeld, die net klaar is met een Wii titel.
Heb persoonlijk nog nooit van ze gehoord. Hoe meer ontwikkelaars hoe beter natuurlijk. Wel vreemd dat dit het nieuws haalt, alleen omdat het een Nederlandse ontwikkelaar is. Hoeveel bedrijven starten er niet iedere dag met de ontwikkeling van een game op een platform , laat staan het idee om een ontwikkeling te beginnen.
Juist omdat het Nederlands is :)
Sommige gasten van Engine software lopen ook op GoT rond.
Euh ja, no shit, er lopen hier genoeg mensen van meerdere gamedevelopment-bedrijven rond op GoT. Zo bijzonder is dat nou ook weer niet ;)
Zoals barry zou zeggen vooral doorgaan met het aantrekken van nieuwe ontwikkelaars voor de Wii.
denk je dat al die jongeren hier weten wie barry is? :+

ot: Zou wel leuk zijn als bv State Shift naar de wii zou komen! :D tenminste weer eens racen in zo'n nostalgische 'future-look'!
Ach.. al die nieuwtjes over de grote bedrijven die de tweakers frontpage halen. Ik vind het juist veel leuker om te lezen over dit soort kleinere bedrijven.

Ik wist niet eens dat ze bestonden! Bedankt tweakers, weer wat geleerd.
Die Trading Card Game haalde pas ook het nieuws als ik het goed heb, maar ik ben vergeten waarom. :D
De titels die van Engine Software onder andere onlangs zijn verschenen:

Marvel Trading Card Game (Nintendo DS)
Puzzle Quest (Nintendo DS)
Stateshift (PSP)
puzzle quest vond ik een tof spel op m'n DS, de hoofd quest had alleen wel wat langer mogen zijn.

Goed om te horen dat ze voor de Wii gaan ontwikkelen.
Komt ook omdat games ontwikkelen voor de 360 en vooral de PS3 een stuk (lees: een STUK) duurder is dan voor een wat normalere console (qua hardware) als de Wii. Kleine game bedrijfjes hebben gewoon de financiele draagkracht niet om voor de 'grotere' consoles te gaan ontwikkelen. Ze hebben sowieso een goed budget nodig om uberhaupt iets op die consoles werkend te krijgen, en een nog groter budget om een spel af te leveren dat zodanig verkoopt dat ze in ieder geval quitte kunnen draaien.
Dit lijkt me erg leuk voor kinderen die veel op hun Wii spelen. Kinderen van rond de 6 jaar spreken natuurlijk geen woord engels, de taal van veel spellen. Nu komt er weer een spel bij waarmee die kinderen weten waar ze op moeten klikken...
Of ze spelen gewoon de Engelse spellen en leren op die manier Engels, dat kan natuurlijk ook. ;)
Wie zegt dat ze games in de Nederlandse taal gaan maken dan? Daarvoor lijkt me de Wii te duur en de afzetmarkt te klein.
Mensen modden deze post hierboven me omlaag, maar ze beseffen zich blijkbaar niet dat het voor Engine allemaal met de MSX begonnen is, en dat de post derhalve dus weldegelijk relevant is (ok, het is geen +1, maar zeker ook geen -1)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 oktober 2007 12:21]

Als Engine al een Nintendo relatie had waarom mogen ze dan nu pas meedoen voor de Wii?
Voor elk platform een andere licentie?

[Reactie gewijzigd door NeoCarnifex op 25 oktober 2007 23:18]

Klopt. Ze hebben ontwikkeld voor Gameboy (color), GBA en DS, en voor elke hebben ze een licentie nodig. Het scheelt natuurlijk wel in de aanvraag als je al games voor Nintendo hebt ontwikkeld, aangezien je je dan al hebt bewezen :).

En het is niet dat ze nu pas me mogen doen, het is eerder dat ze nu pas mee willen doen. Engine heeft altijd al handheld games gemaakt (op e-learning en een enkele grotere PC titel na), en de stap naar de Wii is best een grote voor zo'n relatief klein (maar succesvol) bedrijf.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 oktober 2007 12:49]

Paar van die gasten waren volgens mij al onder de naam Engine bezig op het MSX platform en dat was net iets eerder als 1995. Huidige bedrijfsvorm zal wel in 1995 opgericht zijn inderdaad.

[Reactie gewijzigd door wouter76 op 26 oktober 2007 09:00]

Begin jaren 90. Sommige van hun spellen worden nu weer verkocht (MSX-spellen geŽmuleerd op PC) bij WOOMB.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.