Hoofdcategorieën
Device Settings

Ubuntu gaat Windows te lijf met dolle aap

Door René Wichers, donderdag 18 oktober 2007 16:51, views: 66.439

Uitgever Canonical heeft versie 7.10 van de Linux-distributies Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Gobuntu en Xubuntu uitgebracht. De met de codenaam 'Gutsy Gibbon' getooide distro biedt enkele imposante vernieuwingen.

Ubuntu's jongste is uitgerust met de 3d-windowmanager Compiz Fusion, waarmee de Aero-interface van Windows Vista naar de kroon moet worden gestoken. Ook de nieuwe Gnome 2.20-versie draagt bij aan een gebruiksvriendelijkheid die niet onderdoet voor die van Mac OS X, vindt Wired. Volgens Linux-volger Bruce Byfield daarentegen is Ubuntu langzamerhand te veel op OS X en Windows gaan lijken: gebruikers krijgen te weinig keuze, en voor wie zijn Ubuntu-installatie wil finetunen, zou het gebruik van de console onvermijdelijk zijn. Iedereen lijkt het er echter over eens dat Ubuntu met 7.10 zijn dominante positie op de Linux-desktopmarkt gemakkelijk zal handhaven.

Ubuntu 7.10 - Flash- of Gnash-installatie

Opvallend is de brede ondersteuning voor propriëtaire software, en dan met name voor hardwaredrivers. De ontwikkelaars vinden het gebruik van vrije software echter nog altijd heel belangrijk, reden om gebruikers de keuze tussen open en gesloten drivers, maar ook tussen Adobes Flash en het open 'Gnash' te bieden, ook al is deze laatste nog niet helemaal uitontwikkeld. Voor de puristen is het wel zo gemakkelijk om voor een compleet nieuwe versie van het besturingssysteem te kiezen. Gobuntu, zoals deze telg heet, maakt uitsluitend gebruik van volledig vrije opensourcesoftware. Deze variant lijkt echter nog niet klaar voor het grote publiek: Gobuntu wordt aanbevolen voor 'ervaren Linux-gebruikers', die er een 'testomgeving' mee in huis halen.

Ubuntu 7.10 - Optie voor Compiz Fusion

Op het gebied van hardware zijn een hoop nieuwtjes te melden. Onder andere met het oog op Compiz zijn diverse tooltjes toegevoegd om de grafische hardware te configureren, als dat al niet automatisch gaat, er kan dankzij het NTFS-3g-project naar ntfs-partities worden geschreven, harde schijven kunnen geheel of gedeeltelijk versleuteld worden en de ondersteuning voor wpa-wifi is sterk verbeterd. De 'dynticks'-functionaliteit uit de 2.6.22-kernel wordt gebruikt om energieverbruik en hitte te reduceren - al is dat geen onverdeeld succes - en er is de 'Full automatic printer installation'-functionaliteit. Een korte test met een HP 1200 leerde ons echter dat dat nog niet vlekkeloos werkt: het apparaat wordt vlotjes herkend en lijkt de printopdrachten te accepteren, maar vervolgens gebeurt er niets meer. Pas bij het bestuderen van /var/log/syslog blijkt dat de printer volgens Ubuntu is verdwenen.

Kubuntu-logoVoor wie de voorkeur aan KDE geeft, is Kubuntu uitgebracht. Gebruikers kunnen hierbij kiezen uit KDE 3.5.8 of bètaversie 3 van KDE 4. Als Gnome en KDE beide te zwaar zijn, dan is er de lichtgewicht Xubuntu - maar in tegenstelling tot de andere versies is van dit besturingssysteem nog slechts de laatste release candidate beschikbaar. Wel is er op deze site een 'Dringend testers gezocht!'-linkje te vinden.

Edubuntu-logoEveneens een lichtgewicht is Edubuntu, waarmee vooral op scholieren wordt gemikt. Deze KDE-versie van Ubuntu kent diverse extra's om klassikaal gebruik eenvoudig te houden, en de meeste aandacht gaat hier dan ook uit naar de nieuwe, versimpelde thin client-versie. De samenwerking met Ubuntu Server werkt dankzij de thin client-serversoftware LTSP-5 weer een graadje soepeler, maar ook een lamp-server moet met Server 7.10 binnen een kwartiertje aan de gang te slingeren zijn. De total cost of ownership ligt dan ook lager dan bij vorige edities, claimen de ontwikkelaars.

'Get Ubuntu'-logoAlle Gutsy Gibbon-versies worden anderhalf jaar lang van beveligingsupdates voorzien. Wie dat te kort vindt, is aangewezen op de laatste Long Term Support-versie, die medio vorig jaar is verschenen en die nog tot 2011 ondersteund wordt. Eventueel kan er ook gewacht worden op de volgende LTS-versie, Hardy Heron. Deze opvolger van Gutsy Gibbon zal in de eerste helft van 2008 verschijnen.

Ubuntu 7.10 - Beeldscherminstellingen
Volgende 18:00 Gps-game The Target slaat brug tussen virtuele en echte wereld
Vorige 16:37 HP vergroot voorsprong op Dell op pc-markt
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »


Dat kan nog even duren :z . Ik weet niet of je de mededeling hebt gelezen die je bij het bestellen voorgeschoteld krijgt: minimaal 6 weken levertijd :)

Die levertijd is volgens mij (bijna) altijd korter dan wat er op die site staat. Op het internet zie ik verschillende mensen die het binnen een paar weken hadden, en ik had het zelf ook binnen 1 of 2 weken binnengekregen nadat ik het besteld had.

Op die manier is de support tijd wel erg kort he? :P

Is het echt het wachten waard? Check hier compiz in action: http://nl.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

ff kwijlen :)

[Reactie gewijzigd door Stephan Oudmaijer op donderdag 18 oktober 2007 19:12]


Compiz kun je al tijden draaien onder o.a. Ubuntu. Daar had je dus niet voor hoeven te wachten.

Sorry hoor.. maar het meeste komt direct uit mac os x, Het scalen van venster kan al tijden.. vind het niet vernieuwd hoor

Nou, met Compiz kan je een *hoop* meer grafische prut dan met Mac OSX, hoor.

Een vriend van me is zelfs overgestapt van OSX (Tiger) naar Ubuntu vanwege de mooiere grafische effecten :)

Het "meeste"? Heb je uberhaupt al eens met compiz gewerkt en alle instellingen bekeken? Er zit zooooveel eyecandy in, alles kan veranderd worden, andere kleuren, vormen, richtingen, etc etc etc. De grafische effecten van OS X zijn leuk, maar niets vergeleken bij Compiz, echt niet.

Alleen dat scalen voor zover ik zie zit standaard in OSX. En dat is dan ook meteen de meest nuttige functie imho. Je hoeft waarschijnlijk niet alles aan te zetten, maar ik zou snel gek worden van zoveel animatie. Wel mooi om te zien dat Vista wat dat betreft maar weinig impressive is gezien de grootte van het pakket...en dat na zoveel ontwikkeling.

Dat het geheel teveel op OSX en Windows gaat lijken volgens Byfield....who cares? Als het een goede combo is is dit alleen maar toe te juichen. Het is daarmee dus een professioneel en gratis(!) alternatief aan het worden voor de mainstream.

Ook grappig om te zien dat de linux community eerst Vista gaat bashen omdat het niets meer dan eyecandy zou wezen om vervolgens zelf helemaal over de top te gaan met juist eyecandy.

Je geeft zelf al aan dat Vista lang in ontwikkeling is geweest en dat er kwa eyecandy eigenlijk niet zoveel inzit. Vista heeft zich dan ook vooral op de belangrijke zaken gericht.

Ook grappig om te zien dat de linux community eerst Vista gaat bashen omdat het niets meer dan eyecandy zou wezen om vervolgens zelf helemaal over de top te gaan met juist eyecandy.
Beetje geschiedenis voor je ;)
Die eye candy zoals transparante vensters en zooi had de linux community al veel langer voordat er maar sprake was van Longhorn. Vista wordt gebashed omdat de eye candy, vergeleken met wat op Linux kan, gewoon prut is, zoveel jaren en zoveel ontwikkeling later. Om nog maar niet te spreken van de hardware vereisten.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op vrijdag 19 oktober 2007 10:41]


das leuk bedacht maar greschiedvervalsing is ook een vak.
Er warten reeds lang utilitys die hetzelfde voor windows deden, zoek daar maar even naar en je bent verlost van je illusies ;)

Linux heeft niets tot weinig aan vernieuwingen in zich en dat is ook geen enkel probleem. Er is nog genoeg te verbeteren, ook in deze Ubuntu distro.

Wifi blijft gammel al gaat het weer een tandje makkelijker maar nog lang niet op het niveau van windows
Installeren, weer beter maar nog lang nie top het niveau van windows

leuk idee, doe eens aan een dsikcheck en probeer dat grafisch te doen a la norton utilitys uit de jaren 80.. dat bedoel ik... veel aardig geheinzinnig typewerk en weinig discheck ;)

Kortom, linux maakt reuzenstappen en vooral OSX en Ubuntu en Suse zijn daarbij grote hulpen.

Nóg fancier dan Vista en OSX. Maar dat maakt het niet beter/handiger.

Als ze nou es een dergelijke toevoeging erin bakken die echt bewezen hogere productiviteit oplevert, ipv alleen maar eye-candy die uiteindelijk juist je werk vertraagt...

http://nl.releases.ubuntu...-desktop-i386.iso.torrent
de torrent gaat vrij aardig en scheelt een hoop load op de mirror

ik geloof dat de updates van feisty naar gutsy nog vrij traag lopen vanwege het hoge aantal mensen dat aan het upgraden is

[Reactie gewijzigd door susscorfa op donderdag 18 oktober 2007 16:56]



Werkt anders prima hier..
Blijft een geweldig systeem, torrents. Jammer dat het vaak een negatief imago heeft door de vele illegale downloads die er ook overheen gaan..

Ben benieuwd naar de nieuwe Ubuntu. Tis al een tijdje geleden dat ik Linux vast als desktop-variant draaide. Toen ben ik toch weer teruggeschakeld naar XP wegens een aantal games die ik speelde. Nu niet meer, dus ik hoop dat Ubuntu me positief verrast!

Ik vraag me af waarom Ubuntu wel een nieuwsbericht krijgt en de andere grote linux desktop-distro openSUSE niet een paar weken terug. Ik zie hier weinig/niets wat openSUSE 10.3 niet kan. Ik sloot mijn nieuwe printer aan en openSUSE installeerde die automatisch in een minuut of 2. Plugins zoals java/codecs/flash worden netjes geinstalleeerd.
Iedereen lijkt het er echter over eens dat Ubuntu met 7.10 zijn dominante positie op de Linux-desktopmarkt gemakkelijk zal handhaven.
Ja, zo moet dat ook wel lukken. Sorry, maar elke rottige testbuild van Vista haalt de voorpagina en openSUSE 10.3 moest het met een meuktracker-vermelding doen.

Aankodiging openSUSE 10.3

[Reactie gewijzigd door BartOtten op donderdag 18 oktober 2007 18:30]


Helemaal mee eens. Ik ben dan een Kubuntu-gebruiker, ik volg ook alle releases van andere major distro's als Fedora, openSuSe, Mandriva en dergelijke. Ik vind dat ze aan dat soort distro's ook wel een voorpagina-artikel mogen wijden. En, @ t.net news crew, als er geen duidelijke lijn kan worden getrokken tussen de nieuwe linux-distro's die wel een frontpage-artikel waard zijn, en tussen artikels die geen frontpage-artikel waard zijn, laat dan alle artikelen (dus ook Ubuntu en Vista) achterwege; wel zo eerlijk.

niet helemaal mee eens... volgens mij is ubuntu nog steeds de meest gebruikte distro voor thuisgebruikers, wat de meeste van ons tweakers nou eenmaal zijn... als ze ook voor de rest van de grotere distro's dit soort nieuws moeten brengen wordt het misschien wel weer te veel...

Daarnaast is ubuntu voor wat betreft het worden van "mainstream" beter op weg dan de "rest" gezien de dell deal etc...

just my 2 cents

Ubuntu is inderdaad de grootste "mainstream" linux geworden voor thuisgebruik, maar ik zou tweakers.net nu niet bepaald een "mainstream" nieuwssite noemen... Ik vermoed dat de meeste tweakers toch wel iets beter geinformeerd (wil) zijn dan de zogenaamde "mainstream" gebruikers.

Ik kan mij voorstellen dat veel tweakers een niet-mainstream OS draaien, tweakers zijn nu eenmaal niet per definitie mainstream. :)
Hoeveel tweakers zullen bijvoorbeeld niet na het aanschaffen van een PC/laptop deze direct formatteren en naar zijn/haar wens herinstalleren...

[Reactie gewijzigd door 4n4C0nD4 op donderdag 18 oktober 2007 22:02]


Hoeveel tweakers niet? Nou hier in elk geval 1. Tweaken betekent aanpassen en naar je hand zetten, dat kan vaak ook zonder al die moeite te doen ;)

Tweakers loopt natuurlijk het risico dat iedereen zijn favoriet ook op de voorpagina wil zien. Alleen vind ik best dat er een paar mainstream distributies een artikel mogen krijgen. Op kdevelopers.org loopt momenteel een poll wat men de beste distributie vind voor KDE.

In die poll komen openSUSE en Kubuntu met kop en schouders boven de rest uit:

http://www.kdedevelopers.org/node/3016

Als er twee distributies zijn die voorpagina nieuws waard zijn, zijn dit toch wel openSUSE en Ubuntu.

[Reactie gewijzigd door YaPP op vrijdag 19 oktober 2007 09:20]


Ik ben het eens met het commentaar hieronder. En verder zou ik zeggen dat Ubuntu nog een lange weg te gaan heeft op servergebied. Ik denk dat een groot aantal van de t.net lezers zich toch wel eens met een server bezig houd af en toe.

RedHat, SuSE en Debian zijn dan toch de grootste spelers.

Maar voor wie zich serieus wil bezighouden met Linux-distro's lees distrowatch. Nog een site van nederlandse origine ook.

Ik hou me weleens met een servertje bezig... zo beheren wij hier op het werk zo'n honderd ubuntu servers... snap je opmerking, dat ubuntu server nog een lange weg te gaan zou hebben, ook echt niet

Als je zo'n opmerking plaatst, dan hoor ik graag argumenten erbij.

Tis echt niet dat ik een ubuntu fanboy ben, wij draaien naast ubuntu hier op het werk nog meer distro's, zoals debian, red hat en solaris.

RedHat, SuSE en Debian zijn dan toch de grootste spelers.
Dit was 5 jaar geleden zeker zo.

Tegenwoordig hoor ik zelden nog iemand over RedHat, serverparken hebben een eigen redhat kloon of CentOS. Tenminste, zo lijkt het.

Ubuntu is wel een aardige distro, maar heb nooit echt geluk gehad met de automatische config van X11 (of welke Ubuntu ook gebruikt). Heb altijd in safe mode moeten installeren, en dan handmatig de config moeten editen. Andere distros werken prima.

ben al vanaf 5.04 met Ubuntu bezig. dit was destijds de enige die in 1 keer goed installeerde op mijn laptop
bij Fedora Core was de muis niet te zien, Xandros had dacht ik problemen met de netwerkkaart en bij Mandriva was er ook iets wat niet goed was., weet niet meer wat helaas. en sinds die tijd bij Ubuntu gebleven, met af en toe een uitstapje naar een andere distro ( in virtualbox )

zo zie je maar de beste bestaat gewoon niet


oh nee, xp herkende bv mijn netgear netwerk kaart niet en zo zijn er wel meer voorbeelden.

en hou je er wel even rekening mee dat ik het over begin 2005 heb? alles is ondertussen een stuk beter, behalve windows dan :) bij iedere release van een Linux distro wordt de hardware herkenning steeds beter

Dat hoop ik, ik kreeg maar geen beeld op mijn Asus M6Va laptop. Zal er weer eens naar kijken want ik heb er wel interesse in. :)

Edit: deze wil wel beeld geven tijdens het booten. Valt me mee. :)

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op donderdag 18 oktober 2007 19:27]


@Frietsaus

Sluit eens een monitor aan op je laptop. Schakel over naar deze monitor bij het opstarten van de cd en kijk dan nog eens of je beeld krijgt. Dit probleem ken ik ook van een laptop.

[Reactie gewijzigd door Conzales op donderdag 18 oktober 2007 18:47]



@C00P:
Toch blijft het onder vista nog steeds even een draadloos netwerkkaartje, videokaart (als je hw d3d wil), chipsetdrivers.... installeren om alles 100% te laten werken (laat staan de hardware waar uberhaupt geen vista drivers voor zijn maar wel onder xp ondersteund worden)

De praktijk wijst anders uit:

NetGear USB Wifi stick
Linux: ondersteuning direct na inpluggen
Windows: eerst een driver installeren

Sitecom PCMCIA USB kaart:
Linux: ondersteuning direct na inpluggen
Windows: eerst een driver installeren

Linksys WPC11 Wifi PCMCIA kaart:
Linux: ondersteuning direct na inpluggen
Windows: eerst een driver installeren

Atheros-based Wifi kaartjes:
Linux: ondersteuning direct na inpluggen
Windows: eerst een driver installeren

En dit lijstje is nog lang niet compleet.


Mijn ATI-kaart werkte prima op Linux, dus ik weet niet waar je dit vandaan hebt? Het is wel zo dat de ATI-support voor Linux matig is, maar dit slaat echt nergens op. En nVidia-kaarten zouden min of meer werken? Mijn oude nVidia-kaart werkte prima onder Ubuntu! En, leuk detail: de capture-mogelijkheden van die kaart werkten (na enig prutsen) prima op Linux, terwijl het ding met geen mogelijkheid onder XP aan de praat te krijgen was.

Edit: bedoeld als reactie op freaq.

[Reactie gewijzigd door Joost op vrijdag 19 oktober 2007 12:26]


@maxxware:

Vergeet de Intel hardware niet... ipw2100, ipw2200, i810, i915, etc...

Op zich is het fijn dat drivers standaard aanwezig zijn, maar dit is geen punt om aan te geven dat de een beter is dan de ander ofzo. Ik heb bijv. liever niks en installeer alleen wat ik nodig heb zelf.

En maak dat lijstje nu eens voor de vele windows-based hardware. Dan kom je met een precies omgekeerd overzicht ;)

gek is dat niet, Hardware uit 2005 is ondertuse al weer verouderd.

Zo zal nieuwste van het nieuwste ook nog steeds niet onder Linux beschikbaar zijn. Aangezien ontwikkelaars eerst hun producten voor massa (windows) gereed maken.

Daarna aan linux gaan beginnen. Bij elke update van windows wordt windows ook beter elke nieuwe Distro van Linux zie ik ook als updates of Servicepacks aangezien er verbeteringen en extra's in gebakken worden.

Zo zal nieuwste van het nieuwste ook nog steeds niet onder Linux beschikbaar zijn. Aangezien ontwikkelaars eerst hun producten voor massa (windows) gereed maken.
Dat ben ik niet met je eens! De wat betere/duurdere merken hebben bijna altijd wel linux support. En hebben ze dat niet op de CD dan meestal wel op de site. Het is gewoon een kwestie van kijken op internet voordat je wat koopt.

Wat is dat nou altijd voor kinderachtig gedoe hierzo.
Geen enkel Operating System is per definitie "beter" dan een ander. Het is maar net waar je het voor gaat gebruiken, wat jouw wensen zijn en op wat voor hardware je het installeerd.
Ja.. de ene linux distro herkent bepaalde hardware beter dan een windows versie en vice versa, maar imho zegt dat meer over de hardware fabrikant dan over het Operating System. Zo zal je voor elk Operating System 1001 apparaten vinden die niet standaard herkent worden, maar wat heeft het voor nut om die allemaal hier op te gaan noemen... komop zeg.

Ik ben al Windows gebruiker sinds 3.0... en heb al geen linux meer geprobeerd sinds RedHat 5.1 en 6.0... vond het niet echt geweldig moet ik zeggen, maar ja, da's maar mijn mening. Ik heb deze release gedownload via Torrent (was sneller binnen dan het schrijven van deze post :o) en zal mijn miezerige 2MBits upload beschikbaar stellen voor het verspreiden van deze release en zal eens kijken of Ubuntu echt zo geweldig is als men beweert :P.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op donderdag 18 oktober 2007 23:26]


Klopt. Maar de meeste Windows gebruikers leven in de misvatting dat Windows als een auto is die je koopt en start, en dat Linux een bouwpakket is waarvan je eerst bij verschillende leveranciers de onderdelen moet bestellen en dan met een dikke handleiding en een bult technische kennis nog zelf moet gaan bouwen.
Die fase is Linux allang voorbij. Sterker nog: 'autoleverancier' Windows biedt een beperkt aantal modellen, waarvan de motorkap stevig zit dichtgeschroefd. Je mag nog net de spiegels en de hoogte van het stuur verstellen. Bij 'autoleverancier' Linux kies je dat model dat bij je past: de flitsende snelle sportwagen of de zware 4x4 voor het ruige werk. En alles is in te stellen, maar werkt ook direct vanaf de dealer...

Alle Gutsy Gibbon-versies worden anderhalf jaar lang van beveligingsupdates voorzien. Wie dat te kort vindt, is aangewezen op de laatste Long Term Support-versie, die medio vorig jaar is verschenen en die nog tot 2011 ondersteund wordt.
Niet helemaal waar, de desktop edition wordt maar tot 2009 ondersteund.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

oktober 2007 + 18 maanden = april 2009... }:O

leadpumper heeft het over 6.06, en daarvoor geldt inderdaad dat de desktopversie maar tot 2009 wordt ondersteund.

"Volgens Linux-volger Bruce Byfield daarentegen is Ubuntu langzamerhand te veel op OS X en Windows gaan lijken: gebruikers krijgen te weinig keuze, en voor wie zijn Ubuntu-installatie wil finetunen, zou het gebruik van de console onvermijdelijk zijn."

Ja maar.. dat is toch wat iedere gebruiker wil? een mooie omgeving waarmee je makkelijk via menuutjes al je instellingen kan wijzigen.
Een goede GUI zou voor mij juist een reden zijn om eens aan Linux te gaan denken. ik moet er niet aan denken om over te stappen op een OS zonder, want ook al zou het me ongewtijfeld wel lukken om dat aan de praat te krijgen er ermee te werken, ik wil gewoon een makkelijk OS waar ik niks hoef uit te zoeken.

Ik denk echter wel dat ze voor de die-hards toch een mogelijkheid open moeten huuden om alles zelf te doen, en direct toegang tot je instellingen te hebben. gok dat dat ook is waar Byfield op doelt, angezien linux toch altijd wel een OS voor pro's is geweest.

Ik geloof dat je het niet goed begrijpt. Het punt is juist dat als je iets wilt aanpassen dat dieper in het systeem ligt dan simpelweg je resolutie aanpassen of ip adres wilt wijzigen, je commando's moet gaan typen en config files aanpassen. Dat kan nog bij Linux, maar bij Windows gaat het een stuk lastiger. Daar ben je aangewezen op alles wat de GUI je aanbiedt. Hoe het bij MacOSX zit, weet ik niet.

In Windows kan je heel veel aanpassen met het Register...

Maar de gebruiksvriendelijkheid van het Register is minimaal. Je moet precies weten welke variabele je moet aanpassen en welke waarde je er in moet zetten.
Een config-file van linux (als je hem eenmaal gevonden hebt) heeft er tenminste nog commentaar bij staan.

Maar beide zijn ze ongeschikt voor de gewone man. TweakUI is wel een redelijk goed alternatief.

linux console is ook neit echt gebruikersvriendelijk....

Dat is niet waar, mijn vriendin kan zelfs zonder problemen de grub console gebruiken. En dat na 1 keer uitleggen hoe het werkt.

@ Unstable Element:
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik wilde enkel een voorbeeld noemen om aan te tonen dat de CLI best gebruiksvriendelijk is. Daar kan ik een hele filosofische discussie over gaan voeren, maar de praktijk wijst uit dat mensen die de CLI niet gebruiksvriendelijk vinden over het algemeen elk argument dat wijst naar het idee dat je er zelf wat voor zou moeten doen naar de prullenbak verwijst. Want, bewust een interface leren te gebruiken != gebruiksvriendelijk.

Zelfs bij een tv , videorecorder en stofzuiger zit een handleiding, net als de CLI, waarom zou je hem dan niet gebruiken?:)

[Reactie gewijzigd door psyBSD op vrijdag 19 oktober 2007 09:30]


Alsof dat bijzonder is.. Vrouwen en techniek gaan vaak best goed samen ;)

Dat zeg ik toch? Dat ze in Linux ergens de mogelijkheid open moeten laten voor het eigenhandig tweaken van settings, hoe diep ze ook zitten? Zo behoud je de openheid van Linux.
Ik zeg echter ook dat ik persoonlijk, en met mij waarschijnlijk een hoop andere mensen, al die low-level dingen helemaal niet in willen stellen, en dat lekker automagisch willen laten fixen, zodat je gewoon een makkelijke omgeving hebt om mee te werken.

Ik denk dat het opzich goed is om daarmee verder te gaan, want zo maken ze Linux tot een waardig alternatief voor windows voor de 'gewone' gebruiker. als in: mijn oma wil gewoon op haar email icoontje klikken en haar email lezen, ze wil niet vanaf de commandline met de kernel pielen ofzo. De gemiddelde gebruiker zal er net zo over denken, en voor die mensen is een mooie grafische Linux (die er zelf voor zorgt dattie stabiel blijft en de kritieke instellingen dus afschermt) een prima alternatief. En wil Linux ooit een volwaardig alternatief voor windows kunnen zijn, dan zullen ze zich moeten aanpassen aan de gebruikers.

trouwens, ze brengen nu toch ook 4, 5 verchillende versies uit? dan kunnen er ook nog wel eentje bij bijdoen en daarin alles open gooien voor de tweaker. (UbuntuPro ofzo, whatever)

Dat zeg ik toch? Dat ze in Linux ergens de mogelijkheid open moeten laten voor het eigenhandig tweaken van settings, hoe diep ze ook zitten?
Dat is het probleem niet, Ubuntu verbouwen kan gewoon aangezien de systeembeheerder gewoon de baas is als hij sudo gebruikt, en dat kan hij met z'n eigen wachtwoord (Ubuntu heeft standaard geen admin-wachtwoord).
Zelf heb ik wel eens een Ubuntu-systeem getweakt door de config-files te editen (net zoals WinRegister; maar dan in een soort kladblok, zonder hexadecimale waarden maar in plaats daarvan 'mensentaal', veel minder troep erin, niet ergens verweg in het bestandssysteem weggestopt en veel en veel overzichtelijker). Waar Windows nog zo z'n eigen ideëen heeft over het beveiligen van de gebruiker tegen zichzelf; waardoor je soms bestanden die je wilt weggooien niet kan weggooien (denk Netmeeting etc.) kan je bij Linux gewoon de boel kapotslopen zo hard als je wilt.

Echter, je kan de boel vanuit de Ubuntu GUI waarschijnlijk niet makkelijk meer instellen, en de lay-out van de text-config bestanden is vaak niet meer volgens wat standaard is - helemaal veranderd door Ubuntu.
Het probleem dat je het met de GUI niet kan aanpassen speelt alleen bij Gnome (Ubuntu) denk ik; KDE (Kubuntu dus) staat erom bekend dat je bijna alles wel zelf kan instellen.

ED; en inderdaad, er zijn natuurlijk veel afhankelijkheden ontstaan zoals hier beneden gezegd, wie het een veranderd sloopt misschien het ander.

[Reactie gewijzigd door kidde op donderdag 18 oktober 2007 20:26]


In windows kan je dmv dos promt, Register tegenwoordig ook consol en natuurlijk je managment tools in control pannel alles aan passen.

Je kan alleen op kernel activiteiten niets aanpassen op windows daar je bij linux een eigen kernel kan compileren.

En heeft het register daar comments en voorbeelden?

Nee, maar wel een uitgebreide en volledige databank in de vorm van bijvoorbeeld Microsoft Technet en de KnowledgeBase :)

dat is 't 'm nu juist, ubuntu is volgens sommigen nu langzaamaan zo intergraal op gebouwd dat als je de settings van 1 service aanpast, 't halve systeem plat gaat,

en zijn er heel wat dinge zodanig aangepast dat ze 'op zich werken' en zeer eenvoudig te beheren zijn voor jan...... maar niet meer aanpasbaar / tweekbaar zijn.

Ik snap niet waarom dit als meerwaarde gezien word. Ubuntu gebruikt namelijk gewone compiled .deb bestanden die worden geinstalleerd door je packet manager. Het enige wat Ubuntu hierbij levert is een configuratie bestand.

Laat ik een makkelijk voorbeeld nemen met CUPS, ubuntu levert dus standaard in het .deb pakket de /etc/cups directory mee. Ben je het totaal niet eens met deze configuratie, dan kun je dit altijd aanpassen! Aan de source van CUPS is niets veranderd. Het blijft dus even aanpasbaar als dat je gewent bent op je non-gui Debian machine.

Ben het wel een beetje eens met Blokker_1999, er wordt veel meegeleverd, maar ik vind niet meer dan noodzakelijk (b.v. je krijgt idd niet de keuze om aMSN of Pidgin te installeren als messenger, dit is al voor je beslist, wil je switchen moet je uninstallen en installen).

Maar Windows XP en Vista doen hetzelfde. Leveren een messenger, tekstverwerker (Wordpad), administrative tools etc. Het enige verschil met Ubuntu is dat het wel allemaal goed verwijderbaar is (weet niet of iemand de windows messenger wel eens heeft geprobeerd te verwijderen via de Installeren/Verwijderen in windows).

Ik ben nooit een voorstander geweest van Ubuntu net vanwege de beperkingen die je krijgt. Ik ga er volledig mee akkoord dat gebruiksgemak belangrijk is, zeker voor mensen die hun eerste stappen zetten in Linux, maar de meer ervaren gebruiker zou al van bij de installatie meer mogelijkheden moeten hebben. Ik haat het wanneer de ontwikkelaars bepalen wat er geïnstalleerd word en dat jij de rommel er achteraf maar weer moet afsmijten.

Ubuntu Alternative CD gebruiken? :)

?, Je bent in eerste instanssie wat meer HDD kwijt, maar ik heb nooit moeite gehad om er af te gooien wat ik er af gooien wou. Met andere distributies we problemen gehad wat ik er dan wel niet allemaal op zou moeten zetten. wat resulteerde in KDE achtigen dingen als 4 programmas voor 1 en de zelfde taak.

Ik heb de alternatieve CDROM nooit geprobeert maar ik weer dat je met een server echt minimaal begint. (Als je er niet voor kies zelfds zonder LAMP)

maar de meer ervaren gebruiker zou al van bij de installatie meer mogelijkheden moeten hebben. Ik haat het wanneer de ontwikkelaars bepalen wat er geïnstalleerd word en dat jij de rommel er achteraf maar weer moet afsmijten.
Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Het doel zou moeten zijn dat iedere dummy het zaakje kan installeren zonder moeilijke vragen te stellen of te veel keuzes te geven. De meeste 'dummies' raken al in de war als ze met een keuze gepresenteerd worden waarvan ze de termen niet meteen herkennen.

En dit is waarom de ontwikkelaars keuzes VOOR mensen maken. Omdat de doelgroep niet in staat is om zelf die keuzes te maken.
En misschien behoor jij dan ook wel niet tot de doelgroep van Ubuntu.

En dit is waarom de ontwikkelaars keuzes VOOR mensen maken. Omdat de doelgroep niet in staat is om zelf die keuzes te maken.
Zelfs de meest technische doelgroep geeft hier de voorkeur aan hoor. Convention over configuration is een hot topic in prorgrammeer omgevingen.

Het is net dat. Ik denk dat Ubuntu de beste distro is om Linux echt wijd verspreidt te maken, juist omdat het zo beperkt is: De gebruikers die er niet veel van kennen kunnen makkelijk Linux installeren en de hardcore Linux users hebben tientallen andere distro's zoals Gentoo.

Hee Blokker: dan voel je je zeker wel thuis bij LFS? Ubuntu is meer voor jan en alleman zoals ik.

Ik vind keuze goed, maar je kan er ook in overdrijven. Ik vind de ubuntu installatie juist zo goed, omdat je er geen keuzes in HOEFT te maken. Nieuwe gebruikers kunnen namelijk geen keuzeu maken, want die weten helemaal niet of ze pidgin of amsn beter vinden, die kennen ze namelijk allebei niet. Wat zij willen is 'linux', wat dat dan ook mag inhouden, en dan maakt het ze niet uit dat de developer al voor hun gekozen heeft voor firefox, pidgin, evolution, etc.
Ik heb persoonlijk niks met evolution, en heb het er dan ook heel snel weer afgesmeten en thunderbird geinstalleerd. Is een kwestie van een paar klikken, zo simpel als die package management werkt. Als jouw dat niet bevalt, gebruik dan ook geen ubuntu, dan is het niet voor jou.
En nee, ubuntu is niet alleen voor nieuwe gebruikers. Mijn werk is linux kantoor automatisering, waar we overigens ook met ubuntu werken. Alles moet zo automatisch mogelijk, en alles is nog steeds goed aan te passen. Voor de gebruikers moet alles "gewoon werken", en voor ons beheerders moet alles naar wens aan te passen zijn. Ik zou de doelgroep van ubuntu eerder omschrijven als "luie mensen" ;)

Ik zie het probleem niet. Je kunt toch met het grootste gemak een scriptje schrijven dat via:

apt-get remove <programmanaam>
apt-get remove <programmanaam1>
enz.

100 programma's voor je deïnstalleert en zelfs andere software installeert voor je met de ogen geknippert hebt! Je kunt zelfs een lijst met alle geinstalleerde software genereren. Hier hoef je dan alleen nog de software te verwijderen die je wel wilt gebruiken en scripten maar. Ik zal een kijken of ik nog ergens een URL heb.

Even opslaan en je gebruikt op oma's computer en bij de volgende versie hetzelfde scriptje weer. Over gebruiksgemak gesproken.


--- Bestaat er ook Edlin for Linux? ---

Als een gebruik echt vind dat hij te weinig keuze heeft zijn er vele andere goede distro's die hij op zijn pad kan tegenkomen waar er meer te "kiezen" valt.
Zoals fedore core of Slackware / Gentoo.

Hoewel er geen announcement voor Gutsy Gibbon op de Xubuntu site staat, is de iso wel beschikbaar op http://nl.archive.ubuntu....u-7.10-alternate-i386.iso. Ik vind het alleen raar dat ie op 16 oktober aangemaakt zou zijn :? Dit is de alternative version, de gewone x86 versie staat er nog niet.

Ik vind het alleen raar dat ie op 16 oktober aangemaakt zou zijn
Zo raar is dat niet, de laatste dagen is er waarschijnlijk niets gewijzigd om te voorkomen dat er nieuwe bugs insluipen. De iso van 16-10 is goedgekeurd, en is hernoemd naar final :)

Verkijk je niet op die datum. De iso's zijn al een stuk eerder klaar omdat die natuurlijk uitgebreid getest worden en vervolgens ook nog over alle mirrors verspreid moeten worden.
Vanmorgen tijdens de release hoefde er alleen nog maar een aantal symlinks aangemaakt worden. De complete iso's stonden toen al bijna 24 uur op de mirror.

Ik vind de Aero-like interface wel heel knap, vooral de kubus. Niet dat ik denk dat ik het veel ga gebruiken. Bij mij werkte de 'Full automatic printer installation'-functionaliteit wel goed.
Ik heb wel een al verouderde Lexmark Z12 printer.

Wie komt er trouwens morgen naar de CodeYard community day ?
Er komt trouwens een presentatie van KDE 4.

Hier is info : http://www.codeyard.net/

Ik dacht eerst ook(jaar terug) wiebelende versters:S Desktop op een kubus:S Maar als ik nu onder windows werk mis ik ze. Wat eer rare rechte vensters. Hmmzz... ik kan niks op het achterste bureaublad zetten:S en met alt+tab kan je de inhoud van het scherm niet niet zien...

Ik ben er aan verslaafd :-P

ps Ubuntu; lets rule the world.

Aero-like interface? Compiz is net geen 2 jaar gereleased... Compiz fusion gaat ook een paar stappen verder dan wat Vista met Aero wil bereiken (en dat is daarom niet meteen positief of negatief).

Persoonlijk vind ik het leuke gimmicks, en moesten ze echt het systeem vertragen zou ik er nooit gebruik van maken. Het nut van een GUI is dacht ik nog steeds visueel snel met je apparaat kunnen werken.

Ja, we zouden Aero beter een Compiz-like interface kunnen noemen :p

Wel mooi dat er weer een nieuwe versie is. Ubuntu begint echt een gaaf alternatief voor Windows te worden. Ook mooi dat de meest basic dingen via een GUI te wijzigen zijn en als het goed zit hier ook Xorg 2.2 in dat hotswapping ondersteunt.

Edubuntu is beslist geen 'lichtgewicht'.... voor de server mag je echt een sloot geheugen en snelle schijven in de computer zetten wil je de thin-clients vlotjes kunnen bedienen. Overigens heeft Edubuntu standaard Gnome in plaats van KDE als desktop. De KDE desktop kun je wel toevoegen, maar het menu wordt dan wel een beetje onoverzichtelijk.

Ja, het viel mij ook al op dat ze dat zeiden. Edubuntu is echt Gnome gebaseerd. Ze stonden tot voor kort ook vrij vijandig tegen KDE applicaties, er is zelfs een project gestart (Galzium) om een bekende en goede KDE edu applicatie te copieren. Ik hoorde dat de samenwerking is verbeterd - maar goed ook, ze zijn tenslotte voor een flink deel afhankelijk van de (erg goed) KDE-EDU applicaties. En je zou die apps eens moeten zien in KDE 4.0, echt ronduit bijzonder. Daar gaat de proprietary edu wereld het nog moeilijk mee krijgen...

Als je een distro wilt die veel mogelijkheden biedt en je van in het begin keuzes laat, ga je als meer "ervaren" linux gebruiker over naar Debian, nee? Ubuntu is nog immers steeds op Debian gebaseerd en Debian vind ik nu net een distro voor de mensen die een beetje uitgekeken zijn op Ubuntu en de volgende stapjes willen zetten in de Linux wereld. Je kan immers ook kiezen om een "gewone" desktop install te doen in Debian of kiezen om zelf alles te kiezen en achteraf kan je makkelijk via aptitude alles naar hartelust veranderen met als enig beperking je eigen onkunde die ervoor zorgt dat je je OS vierkant laat lopen (en dat zonder compiz :P)
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:00 Gps-game The Target slaat brug tussen virtuele en echte wereld
Vorige 16:37 HP vergroot voorsprong op Dell op pc-markt
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011