Hoofdcategorieën

Apple opent iPhone en iPod Touch voor ontwikkelaars

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 18 oktober 2007 08:17
Submitter: TTG, views: 16.677

Apple werkt aan een software development kit voor de iPhone en de iPod Touch die het voor ontwikkelaars mogelijk maakt applicaties te bouwen voor de apparaten. In februari 2008 moet de sdk verschijnen.

iPhone liggend kleinerDe aankondiging werd gedaan door Apple-topman Steve Jobs, die daarbij aangaf dat het nog tot februari zal duren voor de sdk verschijnt, omdat het bedrijf twee tegenovergestelde dingen wil bereiken: een open plaftorm en bescherming tegen virussen en andere malware. 'Dit is geen geringe opgave', volgens Jobs, 'aangezien de iPhone de meest geavanceerde telefoon is en dus een zichtbaar doelwit wordt.'

Het feit dat de iPhone en de iPod Touch gesloten zijn betekent overigens niet dat er niet al applicaties van externe partijen hun weg hebben gevonden richting de apparaten. Regelmatig zijn hackers er in de afgelopen maanden in geslaagd een 'jailbreak' te forceren, waarna thirdpartysoftware geïnstalleerd kon worden.

Dat Apple de mobiele apparaten in februari helemaal zal openstellen, is zeer onwaarschijnlijk. Jobs spreekt in de aankondiging van de sdk namelijk de loftrompet over Nokia's platform: 'Nokia staat niet toe applicaties te laden naar sommige van zijn nieuwe telefoons, tenzij die van een digitale handtekening voorzien zijn die te herleiden is tot een bekende ontwikkelaar. Wij geloven dat dat een stap in de goede richting is.' Zijn opmerking lijkt er dan ook op te wijzen dat Apple gaat bepalen wiens applicaties worden toegelaten op de iPhone en de iPod Touch.

iPhone iPod open

Volgende 08:50
Vorige 19:55

Reacties

«  1  2  »

Toch wel jammer dat je dan als consument nog een tijdje moet wachten voor andere ontwikkelaars ook software voor de iPhone beschikbaar kunnen stellen. Het is een heel mooi apparaat, maar zonder mooie nieuwe software.....

Volgens mij is toch echt alle software die er op staat mooi en nieuw. Het is juist een telefoon zonder ondersteuning van je mooie oude software :p

Ja, dat is idd jammer. Het komt op mij een beetje over als dat je een computer koopt met een OS, maar dat je alleen programma's mag installeren die de leverancier van het OS toestaat. Dat de apple-fanboys dit pikken, snap ik eerlijk gezegd niet. Je legt jezelf dus bewust een hele hoop beperkingen op.
een open plaftorm en bescherming tegen virussen en andere malware. 'Dit is geen geringe opgave', volgens Jobs, 'aangezien de iPhone de meest geavanceerde telefoon is en dus een zichtbaar doelwit wordt.'
en vergelijk met
een open plaftorm en bescherming tegen virussen en andere malware. 'Dit is geen geringe opgave', volgens Ballmer, 'aangezien Windows het meest gebruikte besturingssysteem is en dus een zichtbaar doelwit is.'
p.s. zal wel weggemod worden omdat ik een heleboel mensen op hun tenen trap, maar ik snap niet dat mensen dit van MS niet pikken en hetzelfde van Apple wel.
JM2C

[Reactie gewijzigd door wizzkizz]


De Apple fanboys pikken dit helemaal niet, daarom zie je ook dat de huidige iPhone keihard wordt gehackt.

Ach, iedere Apple liefhebber wist van tevoren dat Apple geen third-party applicaties zou toestaan op de iPhone, met uitzondering van webapplicaties, dit had Steve al vanaf het begin aangegeven. Blijkbaar heeft Apple een 'change of heart' gehad en staan ze vanaf volgend jaar wel 'ouderwetse' applicaties toe op haar platform, maar wel onder zeer strikte voorwaarden.

Mensen die dus al een iPhone hebben aangeschaft krijgen volgend jaar toegang tot extra applicaties, denk dat de meeste iPhone bezitters het dus als een leuke extra functie gaan zien.

Een telefoon is geen "computer" Er spelen vele privacy en security problemen mee waar de telecombranche een oplossing voor eist. Zo is het niet leuk als een programmaatje automatisch smsjes naar een premiumnummer gaat sturen Of wel?

Het Nokia platform limiteert de rechten van een ontwikkelaar waarbij het verschilt of de ontwikkelaar wel of geen certificaat heeft, de zaak heeft laten testen door Nokia, of een Operator of zelfs Nokia zelf is. Lijkt me weinig mis mee. Eerlijk gezegd zou ik dit op de PC ook willen. "Betrouwbare" programma's mogen wel diep in het OS werken, onbetrouwbare programma's niet.

De vraag is hoe Apple dit gaat implementeren, maar op zich is een beperking van de rechten voor een onbetrouwbare leverancier geen slecht idee.

Ik ben geen Apple fanboy, maar vind dit prima eerlijk gezegd. Dit betekent kwalitatief goede software en niet 90% van wat ik download wat ik niet meer dan 1x gebruik of die de boel laat vastlopen. Jammer dat ik het zelf niet kan maken (als in meteen installeren), maar eerlijk gezegd vind ik dit voor het gebruik als mobiele telefoon cq pda niet zo'n probleem, ik wil gewoon een mobiel apparaat waar ik vrij goed mee kan surfen en bellen, robuust is en lekker werkt...eigenlijk heb ik dus al genoeg aan de huidige vorm, maar mooie add-ons zijn altijd meegenomen, zeker wanneer die los staan van het safari-gebeuren.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold]


p.s. zal wel weggemod worden omdat ik een heleboel mensen op hun tenen trap, maar ik snap niet dat mensen dit van MS niet pikken en hetzelfde van Apple wel.
Misschien omdat er zowel MS-fanboys bestaan als Apple-fanboys?

Net zoals Apple gebruikers de slechte delen van hun OS verdedigen (en snel anti-MS overkomen) zie ik hier op tweakers ook veel "Microsoft apologists". Daarmee doel ik op personen die altijd een geldige reden vinden waarom het niet verkeert is wat Microsoft doet. Het werkt dus beidde kanten op. Mensen die Apple/Linux/Microsoft verdedigen, maar helaas doorslaan en dan de andere kant belachelijk gaan maken.

Uiteindelijk is dit de aard van ieder mens: je verdedigd je keuze waarom je achter iets staat. Het kost iets meer vertrouwen en lef om te zeggen dat je OS of bouwer daarvan inderdaad slechte kanten heeft, maar de goede kanten dat compenseren. En de keuze van iemand anders niet beter of slechter is dan die van jou, maar slechts een andere keuze (omdat die persoon andere zaken belangrijker vind).


Terugkomend dat mensen dit pikken: ik pik dit niet van Apple.

Eerlijk gezegt had ik de iPhone erg hoog in het vaandel staan, het ziet er super goed uit en ik heb een veel over voor een telefoon die zo goed is als ze beweren. Dit maakt ook een hoop mensen blind voor de nadelen van het apparaat.

Ik me realiseerde laatst ook pas dat de iPhone behoorlijk gesloten is en Apple's agenda niet noodzakelijk overeenkomt met mijn persoonlijke verlangens. Tussen de regels door merk ik dat Apple behoorlijk gesloten kan zijn, en graag zelf alle controle wil hebben. Misschien wel net zo sterk als Microsoft dit doet, alleen valt het het bij Microsoft zwaarder aangezien ze 90% van de markt hebben.

Naast een gaaf apparaat zoek ik ook een apparaat wat open standaarden gebruikt (zodat het op alles aansluit), open aansluitingen (zoals usb om bestanden uit te lezen) en ik ook open voor ontwikkeling van betere programma's. Zo'n SDK is een goede stap, maar zo'n koppeling met iTunes belemmert mij bijvoorbeeld (als Linux gebruiker) uit om het maximale uit het apparaat te halen.

[Reactie gewijzigd door YaPP]


Ik me realiseerde laatst ook pas dat de iPhone behoorlijk gesloten is en Apple's agenda niet noodzakelijk overeenkomt met mijn persoonlijke verlangens. Tussen de regels door merk ik dat Apple behoorlijk gesloten kan zijn, en graag zelf alle controle wil hebben.
Even tussendoor: Iedereen die ooit met Apple producten gewerkt heeft weet dat Apple graag controle houdt over wie, wat, hoe en waarop haar hardware en software draaien. Dit is inherent aan de strategie van het bedrijf om de kwaliteit van haar producten te garanderen. Of die strategie werkt mag iedereen voor zich uitmaken, feit is dat dit al sinds de Apple II wordt toegepast.

Ik volg je over de ganse lijn, alleen wanneer je zegt dat Apple net zo gesloten is als Microsoft.

Bij de mobiele Microsoft OS-en heb je toch third-party support? Er mogen toch andere applicaties geïnstalleerd worden? Tegelijk wordt het OS verschaft aan een hoop bedrijven die telefoons ontwikkelen. Dit is toch een pak meer open dan het Apple besturingssysteem?

Ik volg je over de ganse lijn, alleen wanneer je zegt dat Apple net zo gesloten is als Microsoft. Bij de mobiele Microsoft OS-en heb je toch third-party support?
Je hebt gelijk dat Microsoft al veel opener is naar telefoon developers.
Dat komt ook erg goed uit, aangezien ze daarmee markt veroveren.

In het grote plaatje is Microsoft niet open:
- waar kan ik dezelfde componenten en toolbars als Office gebruiken in mijn applicaties?
- waar kan in vinden hoe ik kan synchroniseren met outlook/exchange?
- waar kan ik überhaupt documentatie vinden van Microsoft protocollen?
- hoe kan ik zelf sharepoint uitlezen, of exchange gegevens backuppen? Of kan dat 'toevalligerwijs' alleen goed met een beperkte reeks commerciële producten? (die de support/zege van Microsoft hebben)

Ik wil hier niet mee zeggen dat ze open moeten worden. Deze gesloten koppelingen zijn de hoekstenen waarop Microsoft haar monopoly gebouwd heeft, markt veroverd, en hun commerciële resultaten mee boekt. Dat is hun volste recht. Het gaat me meer om de definitie en terminologie: je kan deze handelswijze niet open noemen.

Microsoft opent soms wel documentatie als dit hun uitkomt. MSN 1.0, oude binaire Office formaten en Office 2000 XML zijn deels gedocumenteerd. Hierdoor zijn developers er mee aan de slag, waarmee Microsoft de nodige kritische massa krijgt om het marktsegment te veroveren. Op het moment dat dit gelukt, wordt het commercieel nadelig documentatie te leveren is gaat de stekker eruit.

Nou is de vraag ook waarom Apple de SDK opent. Is dat slechts om markt te veroveren - en het daarna de stekker eruit te trekken of het te verslonzen - of willen ze daarnaast ook de wereld een stuk beter te maken? Beetje utopisch, maar wel de manier om ontwikkelingen verder te brengen dan mogelijk is als je dingen alleen 100% voor financieel gewin doet. Geef me die zekerheid en je hebt er een koper bij.

[Reactie gewijzigd door YaPP]


je ziet het verkeerd. en aangezien men mij als fanboy kwalificeert reageer ik dan maar even. de iPhone doet wat ik ervan verwacht: ik kan ermee bellen, sms'en en muziek luisteren. de sublieme integratie met iTunes, iPhoto, Address Book.app, Mail.app en wat niet al is slechts een mooie bonus.

Mijn nu 3 jaar oude Nokia doet ook wat ik ervan verwacht. Ik kan ermee bellen en sms'en. De rest is kudt en gebruik ik dus niet meer. Bovendien was het een hels karwei om de 3rd party software voor ondersteuning met Address Book erop te zetten.

Als ervaren Mac gebruiker stel ik hoge eisen aan software. Geen crappy programmeerwerk, onhandige interfaces of trage applicaties. Vandaar dat er ook (bijna) geen enkel stukje software anders dan van Apple of Adobe op mijn Mac staat. MS Office is er onlangs ook afgegaan, omdat dat ook bespottelijk omslachtig is vergeleken met iWork. Geloof me, ik doe mn best objectief over te komen.

Met de iPhone is dat netzo. Wat moet er nou nog bij op? Extra spelletjes? Ik kijk in de trein liever om me heen, en thuis valt wel een spelletje te spelen op de Macbook (voor anderen PC Xbox whatever). Youtube, momenteel één van de grootste tijdsverdrijven in vervelingsmomenten zit op de iPhone.

Ik kan me slechts één applicatie voorstellen. Flickr Uploader. Zodat die leuke foto's direct online kunnen. Maar, ook zo'n applicatie wil ik alleen op mn toekomstige iPhone als dat volgens strikte richtlijnen net zo handig en netjes wordt geprogrammeerd als de Apple applicaties die erop zitten.

Een reden voor Apple om dit ook te willen is diezelfde kwaliteitsbewaking. 3rd party Apps op Nokia's zijn niet leuk. Ze zijn soms noodzakelijk. Nuja, als je het nodig hebt, koop lekker geen iPhone. Ze schaden de goede naam van betrouwbare applicaties. Bovendien, zoals Jobs ook uitlegt, is een streng systeem nodig om virussen eraf te houden. Want de advertentieleus dat er géén virussen zijn is meer dan 'amper virussen'.

Open source etc. is leuk, omdat je dan het beste kan krijgen wat veel goede mensen maken (Linux) Gesloten systeem is minder leuk, omdat je dan het beste kan krijgen van een gesloten groep prutsers (Windows), maar kan ook leuk zijn, omdat je het beste kan krijgen van een gesloten groep met de besten (Mac OS). Ik denk dat op basis van de kwaliteit van OS X deze strategie wel aan Apple besteed is. De toekomst zal het uitwijzen. Beleid is nou eenmaal soms nodig om de orde (kwaliteit) te bewaken :)

Ondanks dat blijft de iPhone een keuze. Ik zie 3rd party apps als rotzooi. Software die men installeert omdat de verstrekker van de GSM het zelf niet kan maken. De iPhone is imo compleet, en lekker handig in gebruik. Voor anderen is het niet genoeg, en die hebben liever slechter geprogrammeerde software die meer mogelijkheden biedt. Welnu, dan is de iPhone gewoon niet voor jou bedoeld. Period.

[Reactie gewijzigd door t-h]


Tsja, dat was wel te verwachten he.. Wel een sdk, maar dan natuurlijk wel met behoorlijke restricties. Persoonlijk lijkt het me toch handiger dat ze de restricties iets versoepelen, zodat ook de 'alternative' onderdelen aardig samen spelen met de native onderdelen... Want dat die alternatieven er zullen komen, staat zowiezo al vast, daar is het apparaat te populair voor. En dat er een hoop mensen hun iPhone zullen 'unlocken' daarvoor, staat óók al vast... En als er dan flink gecrasht wordt, zal dat de iPhone een slechte naam geven.

Ik las ergens anders dat er trouwens simpele manieren zijn om toch software zonder signature toe te laten op de Nokia, maar ik denk niet dat Jobs dat ook voor de IPhone van plan is?

[Reactie gewijzigd door DiSiLLUSiON]



Hoe wil je een SDK gaan hacken??
De restrictie die er in zit, is gewoon het spijkerhard ontbreken van de functies.
Dan kan je hacken tot je een ons weegt, maar dan kan je net zo goed zelf een SDK maken.

Als je de regie niet voert valt er ook niets te verdienen. Telco's moeten geloof ik betalen aan Apple om de iPhone te mogen verkopen, tot aan een deel van de met het toestel gebelde minuten toe, wedden dat dat voor 3th party softwareleveranciers ook gaat gebeuren ...

Apple weet als geen ander de de opensource markt een hele belangerijke software ontwikelingstak is. Net zo belangerijk als de closed source commercieele tak.

Ik denk dat ze er heel goed rekening mee zullen houden.


dat was vroeger, inmiddels wordt er gewoon netjes teruggeven.

Zo werkt het ook met iPod accessoires, flinke royalties voor het gebruik van bv de dock connector. Niks mis mee trouwens, als consumenten en fabrikanten die dingen tegen hun prijzen willen kopen, waarom zouden ze dan lage prijzen gaan hanteren?

Wel een sdk, maar dan natuurlijk wel met behoorlijke restricties.
En welke restricties mogen dat dan wel zijn?

Steve zinspeelt in de mededeling op wat Nokia doet. Daarnaast kun je je indenken dat een 3rd party app niet in staat is alle communicatie methoden te gebruiken. (wel WiFi en edge, maar niet het gsm deel)

Steve zinspeelt in de mededeling op wat Nokia doet. Daarnaast kun je je indenken dat een 3rd party app niet in staat is alle communicatie methoden te gebruiken. (wel WiFi en edge, maar niet het gsm deel)
maw pure speculatie en geen feiten zoals DiSiLLUSiON probeert te suggereren.

Feit is dat er nog niets bekend is over wat wel of niet kan met die SDK.

Ik had er misschien voor de duidelijkheid beter bij kunnen zetten dat het nog niet zeker is welke restricties er komen.

Dat ze er is komen is wel zeker, gezien de aard van het beestje, ookal is het maar in de vorm van enkele functies en mogelijkheden waarvan ze het minder belangrijk achten om deze te documenteren in de SDK. Daarbij zal altijd wat vergeten worden, en een deel achter de hand gehouden worden. Dit is in practisch ieder SDK wel het geval.

Dat komt bij, zoals hierboven al gezegd, dat je gezien de restricties betreft het verkoop van de telefoon zelf (contract met telco, licensie inkomsten en dergelijke) niet redelijkerwijs van Apple kunt verwachten dat ze de SDK straks wel compleet vrij maken. Dat zou immers het ontwikkelen van 'hacks' vermakkelijken en zodoende zou Apple zelf de tools beschikbaar gesteld hebben voor het schenden van hun contract tussen de telco's.

Dat lijkt mij sterk op een iPhone, als in telefoon. Juist vanwege de strenge controle zal het denk ik wel mogelijk zijn gsm te gebruiken.

Nu maar hopen dat er snel bluetooth-apparaten worden ondersteund,.. je kunt nu alleen maar een headset pairen. Lijkt me super om er TomTom native op te kunnen draaien :)

weinig kans... compleet ander OS eh

TomTom kan door deze stap van Apple toch software gaan ontwikkelen voor de iPhone, of zie ik het verkeerd? |:(

Nokia staat niet toe applicaties te laden naar sommige van zijn nieuwe telefoons, tenzij die van een digitale handtekening voorzien zijn die te herleiden is tot een bekende ontwikkelaar.
Klein verschil is wel dat het bij Nokia wel mogelijk is om je eigen applicaties te signen. Enige kennis is wel vereist, maar het kan gewoon zonder dat je garantie o.i.d. verlies. Dat is een vrij nette oplossing, want mensen lopen standaard geen risico met gedownloade vage software, en de powerusers kunnen hem zelf signen. Als ze zoiets ook bij Apple doen lijkt me dat een prima oplossing :)

'aangezien de iPhone de meest geavanceerde telefoon is en dus een zichtbaar doelwit wordt.'
Laat me asjeblieft niet lachen. Het is eerder een telefoon met de hoogste verwachting en de grootste teleurstelling. De meeste Nokia's en HTC toestellen zijn al veel geavanceerder. Qua eye-candy wint de iPhone het absoluut, maar om dat nou geavanceerd te noemen...


hij heeft wel een punt als je alleen de features bekijkt
multitouch en volledige apple gui zijn dan de enige 2 dingen wat je nu niet hebt met een willekeurige HTC(qtec/spv) of nieuwe nokia

of ik moet ergens een memo gemist hebben, kan natuurlijk ook

Zucht...

Wat ik wil zeggen is dat deze discussie al ettelijke malen gevoerd is.

Is de iPhone perfect? Natuurlijk niet, als je de reviews leest dan zijn er wel degelijk minpunten.

Het is ook helemaal geen geheim dan de iPhone geen feature packed wonder is.

De kracht van de iPhone heeft alles te maken met de intuïtieve bediening (gestures, multitouch,visuele feedback) van de features die er wel inzitten.

In dat opzicht is de iPhone wel degelijk geavanceerd.

Aangezien het een quote van onzer eigen Steve Jobs betreft mag Fabbie er wel een wenkbrauw bij ophalen en die quote ontkrachten met argumenten.

ik zie het zo, een telefoon bestaat uit een telecom gedeelte en een computer gedeelte.

qua telecom gedeelte loopt apple (een beetje) achter, geen umts e.d., maar dit is gewoon een kwestie van betere telecom chips inkopen. het kan met een andere hardware chip opgelost worden.

qua computer loopt apple zowel qua hardware als software voor op de concurrentie. een snelle processor en veel ram/flash geheugen en een innovatief multi-touch screen. de software: een goed os (unix/os x based) en uitmuntende internet functionaliteit zoals de safari browser.

het computer/software gedeelte is nu juist het gedeelte dat gsm fabrikanten de mogelijkheid geeft zich te onderscheiden. en het is juist het gedeelte dat het meest lastig is voor traditionele gsm fabrikanten. apple heeft hier een sterke positie.

Misschien is Fabbie's opmerking hierboven niet hoger gewaardeerd omdat het een beetje neerbuigend klinkt, maar in principe klopt het als een bus, Jobs praat mooi, maar het meest geavanceerd is de iPhone geenszins:

- geen 3G (UMTS, HSxPA)
- geen (a)GPS
- slechts half-vga (bv Openmoko heeft full vga resolutie)
Vergelijk ook eens met N95 of zo....

Maar
- wel is het van Apple
- is de interface schijnbaar erg goed (hoewel niet iedereen dat vindt), en idd multitouch
- gaat het display automatisch uit als je 'm bij je oor houdt
- heeft Apple het klaargespeeld de network operators hun software te laten aanpassen voor een betere functionaliteit (photo voice message)

Dat laatste punt is iets dat Nokia misschien ook voor elkaar had kunnen krijgen, maar ... dat hebben ze niet!

Kortom, bovenstaande quote van Jobs is typisch voor hem: veel goede dingen brengen in een nieuw product, en dan net iets te hoog van de toren blazen, in de hoop dat men het toch aanneemt... wat gewoonlijk ook gebeurt.
Ook wel de reden dat 'tegenstanders' van Jobs hem regelmatig een leugenaar noemen (destijds dingen over Altivec tov Intel SSE, etcetc) en in elk geval de reden dat men het regelmatig over Jobs' reality distortion field heeft....

De iPhone heeft een scherm van 480*320px, toch wel belangrijk groter dan half-vga (zoals op de N95)

Dit is wel degelijk een half soort VGA, want er is geen officiele half VGA definitie

640x480 -> 320x480 -> halve breedte, zelfde hoogte, maar dan nog gedraaid

Waar jij aan denkt is QVGA (Quarter VGA, http://en.wikipedia.org/wiki/QVGA) wat 320x240 is, wat allebei de kanten van VGA halveert, en daarmee een kwart van de grootte word, en op de meeste PocketPCs zit

Apple politie :( ....apple gaat voor een gebruiker uitmaken wat goed en niet goed is...normaal is daar vrije marktwerking voor....slechte software verdwijnt vanzelf......

en microsoft doet dat niet? signed drivers waarbij microsoft bij verisign de certificaten kan laten intrekken, signed software die je wel kunt instaleren, maar je moet er wel een paar extra voor klikken (gebruikers vinden het eng als Windows ze waarschuwd voor software - puur op het basis van het niet hebben van een MS certificaat)

Slechte software verdwijnt niet vanzelf, slechte software wordt gewoon voor grof geld verkocht.

Volgens mij doen Nokia, Samsung, etc hetzelfde op hun mobiele telefoons trouwens, daar kun je ook niet zomaar software voor schrijven.

signed software die je wel kunt instaleren, maar je moet er wel een paar extra voor klikken

Je bedoelt unsigned software ;)

Daarom zijn er meer dan 60.000 windows virussen waarvan een aantal nog nogal actief en steeds verder evolueren en infecteren...

Apple maakt niet voor de gebruiker uit wat goed is voor de gebruiker en wat niet, apple maakt uit wat goed is om de veiligheid van de iPhone te garanderen. Het is tenslotte een apparaat met een permanente breedband verbinding naar het internet toe.

Ik zou liever zien dat er 2 SDK's uitkomen waarvan 1 voor alle veilige en minder ingrijpende toepassingen en de ander volledige toegang tot alle hardware en functionaliteit. Maar programma's met die 2de SDK geven dan wel een zeer duidelijke waarschuwing bij de eerste keer starten dat dit mogelijk een zeer erg onveilig programmaatje betreft dat je iPhone mogelijk kan 'bricken'.

[Reactie gewijzigd door KoeNijn]



heeft elke phone dan coverflow, visual voicemail?

En nee dat is niet van levens belang ...
Maar het zit er in en dat kan je niet tegenspreken.

omdat het bedrijf twee tegenovergestelde dingen wil bereiken: een open plaftorm en bescherming tegen virussen en andere malware.
Wat een onzin, deze dingen zijn niet mutual exclusive. Eigenlijk zeg je hiermee dat je platform zo lek is als een mandje en dat je door middel van security through obscurity veilig wilt houden.

Eigenlijk zeg je hiermee dat je platform zo lek is als een mandje en dat je door middel van security through obscurity veilig wilt houden.
Ieder platform is in weze zo lek als een mandje als je ongelimiteerde (root/Administrator) toegang geeft tot alle componenten (zowel hardware als software).

Het maakt niet uit of je daarbij nou Windows pakt, of Mac OS X, FreeBSD, Linux, Solaris of HP-UX.

Hoezo? Het gaat er hier om dat Apple waarschijnlijk gaat bepalen welke apps er al dan niet op de telefoon mogen draaien, heeft niks met "obscurity" van de iPhone te maken.

Ik hoop dat ze de Iphone volledig openstellen op een dag. Dit is alvast een stap in de goede richting.

Als een gebruiker in staat is om zelf software te installeren op de iphone, is het toch ook niet zo moeilijk om een boodschap op het scherm te laten verschijnen dat het geen "door apple erkende software is", en dat Apple dat "niet verantwoordelijk is voor eventuele crashes".

Er valt nog zoveel meer uit het toestel te halen wanneer alle developers software zouden kunnen aanbieden.

Ik heb zelf een windows mobile toestel, en heb nog nooit last gehad van virussen daarop. Als de software die op de Iphone draait degelijk geschreven is(OS X afgeleid is het?) , dan zou beveiliging geen probleem mogen zijn; Tuurlijk crashen er wel eens homebrew applicaties, maar die zijn dan ook homebrew en dat weet je zelf ook. Het is trouwens gewoonweg erg prettig om zelf iets te kunnen programmeren en het daarna op je PDA'tje zeten.

[Reactie gewijzigd door FragileM64]


Toch wel grappig dat de meeste mensen hier WEER negatief reageren, terwijl dat juist de mensen zijn die altijd riepen te zeuren dat er geen native apps op konden draaien.

Ze hebben het vaak over Apple fanboys, maar er zijn hier meer Apple hate boys die perse iets willen afkraken van dit product.

Ik zie het iig als een goede ontwikkeling en had ook wel verwacht dat Apple het open zou gooien. Apple heeft alleen het imago van virusvrij, en dat image willen ze natuurlijk kosten wat kost behouden. Ik vind het dan ook geen probleem dat Apple de software keurt, zo weet je iig dat je geen rotzooi op je telefoon gooit. Iets wat vooral met mobiele telefoons erg vervelend kan zijn, aangezien je nog steeds per minuut betaald buiten je bundel. Erg vervelend als je ineens een rekening van een paar 100 euro krijgt omdat je een app op je telefoon hebt geinstalleerd die ineens constant een belverbinding opzet.

Als Jobs weer zegt dat dit "de meest geavanceerde telefoon" is, kan ik begrijpen dat dit resulteert in onbegrip aan de kant van mensen die weten dat zulk een stelling onwaar is.

Ook is de iPhone nu nog maar beperkt opengesteld, terwijl Jobs laat uitschijnen dat dit een gigantische revolutie is. Maar, natuurlijk kunnen we nog niet weten hoe erg open of gesloten het nu juist zal worden, daar zullen we voor moeten wachten.

[Reactie gewijzigd door DevilsProphet]


Wat maakt iedereen zich toch verschrikkelijk druk om die uitspraak. Hij is het gezicht van Apple, vind je het raar dat hij zulke uitspraken doet (doen Nokia etc. dat ook niet...?)? En hoe kan jij zeggen dat deze stelling onwaar is? Ik zeg niet dat het waar is, maar dat bepaalt ieder voor zich, JIJ vindt het geen geavanceerde telefoon, IK daarentegen wel. Niet iedereen is specsgeil...

[Reactie gewijzigd door Frietsaus]


Die uitspraak heet marketing.. dat doet elke CEO, daar moet je gewoon tussendoor lezen.

En nee, idd, we weten nog niet hoe open het wordt, maar het is iig een duidelijke stap in de goede richting. Ik vind dat je dat best mag waarderen. Apple is nog steeds de enige echte fabrikant die een telefoon blijft doorontwikkelen, zelfs wanneer je hem al een jaar geleden hebt gekocht. Zo ook met het open stellen voor 3rd party.

Precies, men heeft duidelijk nog meer dan voldoende plannen om het geheel langere tijd te ondersteunen en ook dat is 1 vd redenen welke ik positief vind tegenover andere aanbieders.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:50
Vorige 19:55
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: