Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple's iPhone vindt vroegtijdig zijn weg naar Nederland

Door René Wichers, woensdag 10 oktober 2007 15:34, views: 36.791

De iPhone is voor het eerst in een Nederlandse webwinkel opgedoken. Het uit de Verenigde Staten geïmporteerde toestel wordt simlockvrij geleverd, maar is niet bestand tegen software-updates.

Nederlandse iPhoneWebwinkel Gsmtrack.nl haalt de telefoons uit de Verenigde Staten en verwijdert de simlock vervolgens met behulp van de handleiding die begin september op de website van iPhoneClub werd gepubliceerd. Zoals inmiddels bekend is, moeten er echter geen updates op het toestel worden geïnstalleerd omdat het toestel anders onbruikbaar wordt.

De iPhone wordt aangeboden voor 189 euro. Samen met de kosten voor een tweejarig Telfort-abonnement en de verzendkosten is de koper 888,50 euro kwijt. Bij goedkopere abonnementen loopt het prijskaartje van de telefoon op tot maximaal 682 euro, maar het totaalbedrag blijft rond de 900 euro schommelen. Bij de huidige dollarkoers komt dat ongeveer overeen met een ruime 1250 dollar, wat honderden dollars goedkoper is dan wat een Amerikaanse koper voor het toestel moet neerleggen.

Telfort logoOp de vraag waar hij zijn toestellen inkoopt, blijft Dennis Boerekamps van Gsmtrack.nl echter grinnikend op de vlakte. 'In Amerika, wat dacht je dan?' Volgens hem reageerde Telfort in elk geval blij op zijn actie, want 'niemand schuwt gratis publiciteit'. Apple wilde desondanks geen commentaar geven.

Volgens Boerekamps heeft hij 'genoeg' iPhones op voorraad, maar cijfers daarover wil hij eveneens niet kwijt. Het is echter geen lokkertje voor zijn website, betoogt hij. 'Als ik er maar tien had gehad, had ik ze niet op internet gezet - dan krijg ik alleen maar ruzie met mensen.' Op de website wordt overigens vermeld dat orders tot 31 oktober 'in behandeling' worden genomen, wat doet vermoeden dat Gsmtrack de voorraad voorlopig blijft aanvullen. 'De iPhone is de hype meer dan waard', aldus Boerekamps.

Volgende 15:55 Philips introduceert nieuwe webcams en andere peripherals
Vorige 14:46 Xs4all voor Indiase rechter wegens smaad
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »


Ongeveer 30 euro per maand... Is niet extreem veel..

29,99 per maand, denk ik zo.

888,50 - 189 = 699.50 /24 = 29,15
Valt toch wel mee.

Als je de enige bent met voorraad kun je feitelijk vragen wat men wil.

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam op woensdag 10 oktober 2007 15:47]


de telefoon kost:

abbo kosten + tel is 879 euro.

neem je alleen sim only bij telfort 300 min = 8,95 per maand x 24 = 215 euro

897 - 215 is 682 euro betaal je voor de telefoon. dit is inclusief btw. Ex btw is dat dus 573 euro en ga je kijken naar de $ prijzen dan betaal je dus rond de 800 dollar voor deze telefoon.

Ga dan eens kijken op ebay.com en je koopt ze veel goedkoper. Hup een sim only abbo erbij en het scheelt je een paar honderd euro.

Mwhoa...

888,50-189 = 699,50
699,50 over 24 maanden = 29,15 Euro in de maand (verzendkosten maar even achterwege gelaten).

Lijkt me niet meer dan een normaal bel-abbo wat de gemiddelde beller wel verbruikt... Zelf heb ik meer dan het dubbele per maand aan abbo-kosten voor mijn TyTN II.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op woensdag 10 oktober 2007 15:40]


Inderdaad. Schandalig dat hij dat enkel MET abbo verkoopt.

Mijn broer heeft er ook een gehaald uit de VS en die kan gewoon met z'n eigen abo'tje bellen. Scheelt een hoop geld. Het apparaat kost daar 399 USD, ofte nog geen 300 euro.

Dat wil zeggen dat onze "vriend" meer dan de inkoopprijs zelf verdient op die apparaten. Dat vind ik toch onder de noemen "woekerprijzen" vallen!

het is een exclusief product

daarnaast:

in deze aantallen heeft hij daar echter wel invoerrechten over moeten betalen (iets wat jouw broer waarschijnlijk ontdoken heeft, maar dit bedrijf niet kan doen), en shipping kosten, arbeidstijd voor het unlocken van het ding, etc.

Apple zal hier wellicht geen garantie op geven, wat betekend dat hij zelf een behoorlijk risico neemt, want klanten mogen gewoon garantie verwachten van hem.

en dat alles voor 190 euro + abo? Valt nog best mee.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op woensdag 10 oktober 2007 16:30]



Pardon? Bron? Alle import boven de zoveel euro dien je gewooon douanebelasting _en_ btw over te betalen.

voorbelasting (of zoals jij het noemt BTW) kun je terug vragen door het product te verkopen voor meer geld en je dus weer belasting terug krijgt via de klant. Kost deze importeur dus niets extra's.

Je betaald inderdaad douane belasting, of zoals dat eigelijk heet Inklaringskosten, deze bedragen zo rond de 20 tot 40 euro per doos producten. Afhankelijk van het type transport (hoe sneller , hoe duurder)

Uiteraard is het een hele mooie business voor deze meneer, want de dollar is ondertussen niets meer waard in vergelijking met de euro.

Vaak zit dat bij de verzendkosten in, de inklaringskosten. BTW rekening krijg je wel achteraf van het vervoersbedrijf + 7,50 aan beloning voor het voorschieten (in mijn geval voor een pakje van ~$ 1550, met FedEx).

Verder is het electronica, dus geen extra heffing ofzo. Ga je alcoholische dranken invoeren dan ben je wel de pineut.

Overigens ligt in Nederland de grens op 22 euro, echt belachelijk laag. Bij alles daarboven geldt BTW betalen over het hele bedrag.

Hmm, klinkt interessant. Eerst invoeren naar Belgie dus, en dan gratis naar Nederland. En dat geheel legaal :) (Als dat met die 175 euro vrij echt zo is.)

In belgië is de eerste schijf van ¤175 vrij van heffing, maar op het totale bedrag moet nog altijd btw betaald worden.

Er is zelfs een schaakcomputer uit mijn bagage gehaald toen ik van de VS naar Nederland kwam. En die was al een half jaar door mij gebruikt...
Dus ik hoop voor jou dat je niet bij de douane werkt, anders kan je baas binnenkort misschien eens bij je langs komen...

Je begrijpt het niet: hij heeft het over invoerrechten, jij haalt de belasting erbij blijkbaar. Over elektronica (en ook digicams) hoef je voor zover ik weet geen invoerrechten te betalen, maar BTW wel uiteraard (ook over de verzendkosten). Aangezien die BTW doorgaans veruit het hoogste percentage is, ben je alsnog flink de lul als je pakketje eruit gevist wordt, invoerrechten zijn doorgaans minder :)

Dat wil zeggen dat onze "vriend" meer dan de inkoopprijs zelf verdient op die apparaten. Dat vind ik toch onder de noemen "woekerprijzen" vallen!
Je hoeft hem natuurlijk helemaal niet te kopen, wet van vraag en aanbod.... Als je hem te duur vindt moet je hem gewoon niet kopen, als anderen hem niet te duur vinden heb je pech :).

In Brussel Woluwe Shopping Center is er een winkel die de iPhone ook verkoopt. En dit zonder abbo...

Welke winkel is dat dan?

En hoeveel kost de iPhone daar?

Welke winkel precies?

Apparaat kost daar 399 USD + een 2 jarig abonnement...

Dat wil zeggen dat onze "vriend" meer dan de inkoopprijs zelf verdient op die apparaten. Dat vind ik toch onder de noemen "woekerprijzen" vallen!
Foei, het lijkt wel een commercieel bedrijf... Verdraaid, het IS een commercieel bedrijf...

met andere woorden: waar maak je je nou druk over?

ja inderdaad, je zit 2 vast aan de contract, geen opzegmogelijkheid!
Ik zou maar even wachten... 1 jaar is wel genoeg.

Je zou eens moeten kijken of je het abonnement tussentijds (mestal na 1 jaar) kan wijzigen. Kan bij bv Orange ook en dan ben je een stuk goedkoper uit.

Verde is deze constructie ongeveer gelijk aan de constructie in de VS. Als je dan de prijs van het toestel neemt vermeerderd met het abonnementsgeld dat je aan AT&T zou moeten betalen dan klopt het best aardig wat er in het artikel staat.

En wat gaat hij doen als opeens de sim-lock er weer op gaat door een software update?

Zoals inmiddels bekend is, moeten er echter geen updates op het toestel worden geïnstalleerd omdat het toestel anders onbruikbaar wordt.

Maar wat als iemand het dan tóch doet? Zorgt GSMTrack dan nog voor support? Dat is volgens mij waar Weebl op zinspeelt.

Het staat misschien wel in dit nieuwsbericht, maar ik heb het nog niet op gsmtrack zien staan. Ook even het bestelformulier geopend, maar daar gestopt met kijken. Als ook daarna niet wordt vermeld dat je niet mag updaten, heeft die kerel van GSMtrack toch een probleem denk ik als jij voor garantie terug komt met een kapotte iphone.

Er staat dan ook.. niet updaten in de nieuwspost.
Verder vind ik het maar een beetje twijfelachtige actie en zou het me niet verbazen als Apple een mooi lettertje van zijn advocaten richting GSMtrack stuurt. Verder.. sorry hoor maar welke mafkees legt bijna 900 euro neer voor een gsm. Als dit later de richtprijs van Apple hier wordt zie ik de iPhone niet ver komen.

Je legt 189 euro neer voor de telefoon, en daarnaast heb je een abonnement van 2 jaar.. zeggen dat de telefoon dan 900 kost is een beetje scheef imo..

Dan liever zonder abbo en enkel de iPhone, maar ik wacht liever tot de iPhone in de belgische rekken ligt, hoewel het hier ook al te koop staat met een prijs van 700¤ wat ik er toch wel over vind.

Dit leg je voor andere telefoons/pda's ook neer, maar dan in spaarvorm. Misschien wat minder, maar scheelt niet veel denk ik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op woensdag 10 oktober 2007 15:49]


Idd, toen ik mijn HTCp4350 aanschafte bij mijn 30 euro abbo moest ik ook 120 euries bij betalen, dat scheelt dus weinig icm de iphone.

De iphone is dus niet echt veel duurder dan andere pocketpcs.

zou het me niet verbazen als Apple een mooi lettertje van zijn advocaten richting GSMtrack stuurt.
En wat zou er in die brief moeten staan?

GSMtrack koopt deze toestellen in de VS en verkoopt ze dan in Nederland... denk je dat je ook een boze brief van de advocaten van Volkswagen krijgt als je een Golf uit Duitsland in Nederland verkoopt?

En zoals reeds gezegd 900 euro is inclusief 2 jaar abonnement.

Dat is anders. Duitsland is de Europese Unie en daar geldt vrije handel. Internationaal is dat niet zo. Daarom ben je strafbaar als je PS3's uit Japan haalt en die hier verkoopt.

En 900 is incl. 2-jarig abonnement maar je kan het ding niet zonder abonnement krijgen.

Daarom ben je strafbaar als je PS3's uit Japan haalt en die hier verkoopt.
Strafbaar? Op grond van welke wet dan?

Duitsland is de Europese Unie en daar geldt vrije handel.
Er zijn toch genoeg fabrikanten (onder andere HP) die de grijze import niet ondersteunen. Met andere woorden: jawel, 12 maanden doa garantie, tenzij het apparaat buiten Nederland is gekocht...

Er zijn toch genoeg fabrikanten (onder andere HP) die de grijze import niet ondersteunen. Met andere woorden: jawel, 12 maanden doa garantie, tenzij het apparaat buiten Nederland is gekocht...
Je hebt met de fabrikant sowieso niks te maken, je koopt het apparaat niet bij de fabrikant, je betaald niet aan de fabrikant, met andere woorden: je hebt geen overeenkomst met de fabrikant. Je hebt een overeenkomst met de winkel waar je het apparaat gekocht hebt, die moet voor garantie zorgen.

[Reactie gewijzigd door jeroenr op donderdag 11 oktober 2007 15:11]


Het is niet strafbaar, deze manier van importeren en verkopen noemen we ook wel parallel import. Deze wordt door de fabrikant verboden, maar is door de wet totaal niet verboden. Grijze handel wordt dat ook wel genoemd. Strafbaar ben je dus echt niet.

Niets mis mee, want je doorbreekt er het prijsbeleid van de fabrikant er mee :) En daar wordt de consument beter van.

Dat de iPhones geunlockt zijn, wat me voor een winkel nogal dubieus lijkt..

Goede vraag idd, en ik neem aan net als dat je het bedoelt zo als Hell Punk al zegt hieronder :

Maar wat als iemand het dan tóch doet? Zorgt GSMTrack dan nog voor support? Dat is volgens mij waar Weebl op zinspeelt.

En ze zijn (illegaal) ge-unlockt, er wordt gewaarschuwd dat je geen updates moet draaien. Wordt nog leuk als de klanten dat wel doen en gsmtrack aansprakelijk gaan stellen wanneer het toestel niet meer werkt. Je moet wel lef hebben als bedrijf om deze actie te starten.

Hoezo lef?

Als ik een website start en daar Ferrari's op kan aanbieden voor 5000 Euro maar in grote letters aangeef dat er onder de motorkap iets niet meer klopt en er geen garantie is dat ze nog kunnen rijden, dan denk ik dat er nog steeds voldoende kopers zijn die eventuele eigen meerkosten voor reparatie zelf wel willen betalen. Of niet, maar voor een "symbolisch bedrag" een Ferrari willen hebben.

Heeft niets met aansprakelijkheid te maken; als je iets aanbiedt met afbakening van beperkingen, heeft de koper daar niets over te klagen.

Lef omdat je een produkt levert waar je bepaalde verwachtingen van mag hebben. Je metafoor raakt kant nog wal, we hebben het hier over updates die door de fabrikant van het toestel aangeboden (en aangeraden) worden. De gebruiker mag dus verwachten dat hij deze updates veilig mag gebruiken.

Wanneer een gebruiker deze update installeert en het produkt funktioneert niet meer zal de klant jou als winkelier eraan mogen houden dat je een deugdelijk produkt levert, of het aankoopbedrag retourneert.

Ik wens de winkelier veel succes met het afhandelen van deze issues, ik zou snel een andere werkgever zoeken als ik daar op de helpdesk zat.

Verder: nog even je metafoor, de iPhone kost echt wel meer dan een symbolisch bedrag, de korting i.c.m. een abonnement is gewoon een sigaar uit eigen doos.

is niet helemaal waar, want als we in metaforen gaan praten moet je deze gsm shop gewoon als OEM zien, dat betekend dat hij duidelijk aangeeft dat ie zich als zodanig gedraagt, -

wat dus wil zeggen dat hij zelf de support op zich (moet nemen) en dat je je dus ook aan ZIJN adviezen moet houden om service te krijgen.

als jij die 5000 euro kostende ferarie koopt en jouw locale dealer verteld je dat ie de motor op een alternative manier kan fixen voor de helft van de prijs als je maar geen andere benzine dan merk x koopt (terwel ferarie merk y aan prijst) wat moet je dan doen????

Reageer je op mij?

Trouwens, het hele vergelijken met 'hardware' als Ferrari's loopt spaak.

Tenzij je het zo doet: Ferrari raadt je aan om een bepaalde handeling uit te voeren. De verkoper van de Ferrari heeft gezegd dat je dat niet moet doen. Je volgt het advies van de fabrikant op en voert dus de handeling uit waarvan de verkoper zei "niet doen".

Het resultaat telt: namelijk, je Ferrari rijdt ineens niet meer. Je autoradio doet het nog wel, maar starten: ho maar.

Je zit nu met een produkt dat niet meer doet wat je ervan verwachtte. Stond de verkoper in zijn recht om te zeggen dat je door de fabrikant aangeraden handelingen niet mag uitvoeren? Ik denk dat je als winkelier hier niet zonder kleerscheuren vanaf komt.

Jij als consument hebt geen enkele relatie met je fabrikant, wat de fabrikant zegt is dan ook triviaal. Je hebt altijd een overeenkomst met de winkel waar je het ding hebt gekocht, en je moet je dus ook aan de voorwaarden van die winkel houden en niet aan de voorwaarden van de fabrikant. Dat de fabrikant uberhaupt iets aanprijst kun je zien als extra service, in principe hoeft de fabrikant namelijk niets meer te doen.

Dat is zeker niet per definitie waar. Je mag namelijk van de wet geen ondeugdelijke waar verkopen, zelfs niet als je van tevoren waarschuwt dat eea achteraf misschien niet helemaal zal werken.

dat eea achteraf misschien niet helemaal zal werken.
misschien iets niet werken is heel anders dan duidelijk neerzetten wat niet werk(de updates) en je de zekerheid geven dat het ook niet werkt. eigenlijk is dit gewoon 2dehands waar en het gebeurt toch zovaak dat iets 2dehands kapot wordt verkocht en dat het er duidelijk bijstaat dat dat zo is? gebeurt hier bij vraag&aanbod ook.

Ik vind het ook een gevaarlijke aanschaf. Wat als je dat ding net gekocht hebt en er komt een hele geinige update, die je er eigenlijk wel op wilt? Zit je misschien na een half jaar al met een verouderd ding die een bepaalde service niet ondersteund. En dan moet je nog anderhalf jaar.....

Het is altijd een kat-en-muis spelletje, je zal met deze unlockte iPhone dus wat langer moeten wachten, maar die geinige updates zal je vast wel een keer kunnen installeren.

Wie zegt dat het illegaal is?
Koppel verkoop is ook Illegaal, en sim locks zijn dat in weze ook.

Ik had illegaal bewust al tussen haakjes gezet, in de ogen van Apple mag de simlock niet verwijdert worden. Het lijkt mij net zoiets als het omzeilen van een kopieerbeveiliging om een volgens de wet toegestane thuiskopie te maken.

De wet zegt daarin (zo ik mij herinner) dat een thuiskopie mag, maar dat kopieerbeveiligingen daarbij niet gebroken mogen worden.

Uiteindelijk maakt de juridische vraag over het al dan niet legaal unlocken niet uit: de klant zit met een onbruikbaar apparaat en zal de verkoper aansprakelijk stellen.

Telefoons unlocken is gewoon toegestaan door de DCMA act en dus ook toegestaan door Apple. Ze zeggen misschien van niet maar wettelijk hebben ze geen poot om op te staan.

misschien iets niet werken is heel anders dan duidelijk neerzetten wat niet werk(de updates) en je de zekerheid geven dat het ook niet werkt. eigenlijk is dit gewoon 2dehands waar en het gebeurt toch zovaak dat iets 2dehands kapot wordt verkocht en dat het er duidelijk bijstaat dat dat zo is? gebeurt hier bij vraag&aanbod ook.
linkje naar artikel

Hier staat dat het legaal is om de simlock te verwijderen, zolang hiervoor maar niet de firmware aangepast wordt. Hoe zit dat eigenlijk bij de iPhone? Wordt de firmware daar aangepast?

Nee, hier wordt de firmware niet aangepast, maar gebruikt gemaakt van een bug daarin.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op woensdag 10 oktober 2007 18:29]


in nederland tenminste....

Koppel verkoop is ook Illegaal, en sim locks zijn dat in weze ook.
Alleen in hele specifieke gevallen, voor de iPhone/simlocks gaat dit niet op.

Wat een onzin... koppelverkoop is helemaal niet illegaal, sterker nog het is zelfs wenselijk in sommige gevallen. Ik wil graag een auto kopen, dan hoop ik toch wel dat daar een autoradio in hangt. Als ik schoenen koop hoop ik wel dat er veters in zitten.

Koppelverkoop wordt pas illegaal als er door de koppeling een economische machtspositie ontstaat. Dus als Apple, die een kleine speler in de PDA markt is kiest om zijn produkt te koppelen aan een provider is daar niets mis mee. Als Apple daarintegen besluit dat je op de iPod alleen nog maar MP3-tjes kan zetten die in de iTunes store zijn gekocht... ja dan is Apple illegaal bezig.

Die prietpraat over koppelverkoop...

Slechte voorbeelden...

Als jij een auto koopt heb je de keuze om daar een van de types radio die de fabrikant levert in bij te kopen, of de auto zonder radio te krijgen en zelf een aftermarket radio te (laten) plaatsen.

Een veter is een onlosmakelijk onderdeel van de schoen, zonder veters kun je het product niet normaal gebruiken. Dat er veters inzitten is dus ook geen koppelverkoop.

Als jij een auto koopt en vervolgens alleen maar bij Shell kunt tanken, dan is dat koppelverkoop.

Als jij schoenen koopt en alleen sokken van merk X in kunt dragen, dan is dat koppelverkoop.

Als jij een auto koopt en vervolgens alleen maar bij Shell kunt tanken, dan is dat koppelverkoop.

Als jij schoenen koopt en alleen sokken van merk X in kunt dragen, dan is dat koppelverkoop.
Nee, dat is geen koppelverkoop, maar vendor lock-in.

En ze zijn (illegaal) ge-unlockt
als ze in Nederland unlocked zijn is dat niet waar. Je mag in Nederland, zodra jij eigenaar bent van een toestel (ook al is dat met subsidie / abo aangeschaft) het toestel unlocken.

Mits je de firmware daar niet voor hoeft te wijzigen. Dus een unlockcode mag, gehackte firmware draaien niet.

Sowieso is het verkopen van gekraakte machines discutabel...beetje van dezelfde strekking als het verkopen van gekraakte Xboxen, da's ook niet helemaal legaal geloof ik.


Hoezo zoveel geld?

Voor 189 Euro een iPhone is aanzienlijk goedkoper dan de 600 dollar die men bij de introductie moest betalen. Om nog maar te zwijgen over de abbo-kosten bij AT&T.

Zou de taal ook op Nederlands ingesteld kunnen worden??
En hoe zit dat met garantie??

en dan nog lijkt me dit wel een erg dure grap.

[Reactie gewijzigd door kami124 op woensdag 10 oktober 2007 15:39]


garantie zal gsmweb voor zijn rekening moeten nemen apple zal nl niet gehackte telefoons repareren

garantie zal gsmweb voor zijn rekening moeten nemen
Voor een telefoon die gsmtrack verkoopt? :+

[Reactie gewijzigd door coyote1980 op woensdag 10 oktober 2007 19:08]


waarschijnlijk geen nederlands (amikaanse import zal amerikaanse firmware zijn) je mag al blij zijn als ie in engels, frans, en spaans in te stellen is...

en garantie is NULL als die tenminste niet via een of andere omweg bij gsmtracks te halen is...

*ik vrees dan ook voor een jurridisch getouwtrek als je garantie wilt gaan verhalen, aple komt er iig gemakkelijk onder uit want een firmware hack sluit je garantie iig uit,

voor gsmtracks zal 't iig een hele klus worden om de symlock er elke keer terug op te zetten, de foon op te sturen, de raparatie af te waten,
de firmware terug te downgraden, en de simlock er weer af te halen (en dan maar hopen, dat die oude firmware nog werkt)...

Nope, ik heb er 1 vers uit New Jersey en het is Amerika wat de klok slaat.
Dus ik negeer de woord suggesties maar, gelukkig werkt het 'virtueel' typen boven verwachting geweldig.

Maar ik durf te wedden dat er na 6 november (met de introductie van iPhone in Europa) meer talen (UK English en Duits dan toch) beschikbaar komen. Maar ja, dat is dus een update, hé. Wat je dus niet moet doen als GSMtrack klant zijnde...

Nog zoiets, waar halen ze die oude modellen vandaan? Het moeten iPhones met versie 1.0.2 zijn (werkende SIM-unlock). Versie 1.1.1 is al twee weken uit en Apple's policy met ultra korte voorraden kennende, zijn alle iPhones vanaf dan met versie 1.1.1...

Ik ben benieuwd naar het vervolg van GSMtrack-verhaal... Of nachtmerrie?

[Reactie gewijzigd door caramba-boy op woensdag 10 oktober 2007 21:00]


Je kan ook downgraden naar 1.02, dus dat is het probleem niet.

Goedzo jongen, jij weet ook niet waar je het over hebt, he?

Een 1.1.1 apparaat (zelfs als die origineel 1.0.2 was) is wel te downgraden, maar de baseband is niet te downgraden, waardoor er tot nu toe nog geen enkele gedowngrade iPhone is waar mee gebeld kan worden op andere netwerken dan AT&T.

En ja, ik spreek uit ervaring, heb een nieuwe iPhone die geleverd is met FW 1.1.1

"'De iPhone is de hype meer dan waard', aldus Boerekamps."

Wat een verrassende opmerking; hij gaat eerst moeite doen om ze te importeren, unlocken, een deal-sluiten met Telfort en volgens zeggen:

"'De iPhone is de hype NIET waard', aldus Boerekamps." :+

Briljant gespeeld door de ondernemer in kwestie, en alle aandacht die hij hiermee gaat verdienen is in mijn opinie terecht. Slim gebruik gemaakt van een hype!
(Ik hoop alleen voor hem en de eindgebruiker dat er niet nog een import-heffing oid op komt, maw: dat de import wel 100% legaal is geweest, en dat ze voor de uiteindelijke koper vanuit Nederland verscheept worden)

[Reactie gewijzigd door Davey400 op woensdag 10 oktober 2007 15:41]


Ik weet niet hoe ''groot'' gsmtrack.nl is, maar ik denk dat als Apple hier achterkomt gsmtrack het verkopen van de Iphone wel kan vergeten in de toekomst..

Ik denk dat gsmtrack.nl daar niet zo mee zit. Die kopen via via wel bij Apple. Daarnaast, gelukkig zijn Nederlanders redelijk nuchtere mensen. Ik denk dat de hype er snel vanaf is.

Wat een onzin, Apple is gebaat bij elk verkocht toestel. En hij haalt ze straks toch niet bij Apple, maar bij een telecom distri of een telecom provider.

Met $300 per toestel zal Apple geen dikke winst maken, die komt namelijk uit de provisie die Apple krijgt over de inkomsten van het exclusieve AT&T contract (dat je erbij krijgt als je hem NIET unlocked). Ik denk dat Apple snel een einde zal proberen te maken aan deze handel.

Tweakers heeft ze al getipt zoals geschreven staat.


het gaat hier over de iphone, niet de ipod

Koppelverkoop is in NL alleen strafbaar als er sprake is misbruik van marktmacht, en dat kan je Apple moeilijk toekennen met minder dan een procent van de markt.

wil je een iPhone dan MOET je een abbonnement van die ene provider nemen...en dat IS koppelverkoop.
Dat klopt, maar geen illegale koppelverkoop.

Van wikipedia:
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (art. 24 ev.[1]). Daarvoor is, volgens de jurisprudentie, in het algemeen het volgende noodzakelijk:

1. Ten eerste moet het gaan om afzonderlijke producten die gekoppeld worden. Er moet, met andere woorden, een afzonderlijke markt bestaan voor de beide producten en die producten moeten voor consumenten ook gezien worden als onderscheidende producten.
2. Ten tweede moet er (vanzelfsprekend) sprake zijn van koppeling, het ene product moet direct of indirect vast zitten aan het andere product.
3. Ten derde moet er sprake zijn van een machtspositie van de leverancier, de leverancier van het koppelende product moet bijvoorbeeld een "aanzienlijke marktmacht" hebben.
4. De vierde eis is dat er een substantieel deel van de markt door de koppeling wordt aangetast.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop

Hij verkoopt ze nu ook niet Officieel via Apple dus dat zal wel niet echt een probleem zijn. Hij heeft er nu ook een aantal staan...

De site vermeldt helemaal niet dat het om een gehacked exemplaar gaat. Hier gaan ze volgens mij veel problemen mee krijgen. Zowiezo vanuit Apple, danwel van ontevreden klanten wiens iPhone toch is gecrashed door een update (meeste mensen proberen dit toch, of per ongeluk). Slechte actie mijns inziens.

Het is geen gehacked exemplaar, het is een simlock vrij toestel. Groot verschil, hacken mag niet, sim unlocken wel.

Ahhh ja, daar heb je gelijk in. Corrected

MacWereld heeft door een jurist laten uitzoeken of het unlocken van de iPhone in Nederland nou legaal is of niet. De conclusie was volgens mij is het unlocken zelf niet illegaal is, maar je gedurende het proces van unlocken illegaal bezig bent door auteursrechten op de software van Apple te schenden bij het zogenaamde 'jailbreaken'.

Meer info zie: http://macwereld.nl/nieuw...cken_is_het_legaal_deel_1

En hoe dacht je dat dat unlocken ging?

Voordat je kunt unlocken, zul je eerst de iPhone moeten activeren (op niet legale manier), dan jailbreaken (is gewoon een ander woord voor hacken) en dan pas kan je een programmaatje er op los laten om de unlock uit te forceren.

Je dacht toch niet dat het unlocken gewoon het wijzigen van een setting was?
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:55 Philips introduceert nieuwe webcams en andere peripherals
Vorige 14:46 Xs4all voor Indiase rechter wegens smaad
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011