Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 21.784 •
Submitter: MetroidPrime

Microsoft en Bungie Studios hebben besloten om zelfstandig verder te gaan. De wegen van beide bedrijven scheiden per direct, maar blijven innig verbonden aangezien Bungie Halo-producten zal blijven ontwikkelen voor Microsoft.

Bungie Studios-logoZowel Microsoft als Bungie hebben een persbericht uit doen gaan over deze verandering in hun samenwerking. In die verklaringen valt te lezen dat Bungie Studios per 1 oktober een van Microsoft losstaande besloten vennootschap geworden is. Er is overigens wel afgesproken dat het Redmondse softwarebedrijf een minderheidsaandeel zal behouden in Halo-fabrikant Bungie.

Naast de financiŽle afspraken hebben de twee bedrijven afspraken gemaakt over de succesvolle Halo-spellen. Over de precieze inhoud van de relatie tussen Microsoft en Bungie laten de persberichten weinig los, behalve dan dat er sprake is van een langetermijnrelatie is op het gebied van de ontwikkeling en uitgave van Halo-franchise.

Harold Ryan, bij Bungie werkzaam als hoofd van de gamestudio, is erg te spreken over de nieuwe mogelijkheden die deze verzelfstandiging biedt. Hij heeft goede hoop dat het hierdoor mogelijk wordt om zowel op creatief als organisatorisch vlak verder te groeien. Verder liet Ryan weten dat de gamestudio zich vooralsnog zal blijven focussen op Microsoft-platforms zoals de Windows-pc, de Xbox 360 en Xbox Live.

Volgens analist Rob Enderle is het een goede keus geweest om de samenwerking te veranderen: Bungie, Microsoft en Halo blijven ondanks alles nog enkele jaren aan elkaar verbonden, terwijl tegelijk de Bungie-medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun salaris en bonus beter te verbinden aan het succes van hun bedrijf.

Halo 3 - screenshot

Reacties (46)

Ja natuurlijk want alles wat van MS komt is vies, iewl en bah...

Onderbouw het anders even :).


Edit: Natuurlijk is er wat voor te zeggen, en ook tegen. 't Ging mij om die heerlijke ongefundeerdheid die hier weer eens ten toon gespreid werd :).

[Reactie gewijzigd door Punksmurf op 6 oktober 2007 21:31]

Daar valt wel degelijk iets voor te zeggen als ze hun spellen in de toekomst direct multiplatform beschikbaar kunnen stellen (Xbox360, PS3, PC, Wii? etc.).
Sure, alle in-house producten van willekeurige fabrikant werkt alleen op hun console. Zo is 't bij Nintendo, Sony, MS en alles.
Ik bedoel wel eens Mario gespeeld op een Playstation? (zonder emu's ofzo) of Sonic op een PC voordat Sega stopte met consoles maken?
Persoonlijk denk ik dat Mario en Sonic ongeveer de slechtste voorbeelden zijn die je kan geven. Dit omdat beide characters ingezet zijn als gezicht voor de console(s) waar ze op draaien.

Ik denk dat in-house producten langzamerhand rustig naar andere consoles gedistribueerd worden (voorzover dat zelfs al niet deels gebeurd is).
Zelda had een paar cd-i spellen. Echter waren die vreselijk.
Net als Halo het gezicht voor de X-Box is...
ik denk anders dat de Master Chief ook best gezien mag worden als het gezicht van de Xbox
Misschien worden ze wel weer Mac only, zoals ze in het begin waren O-)
Ze kunnen multiplatform gaan. De twee beste voorbeelden op dit moment zijn de Final Fnatasy franchise en de Crash Bandicoot franchise.

FF was eerst puur nintendo en later Sony nu gaan ze meer cross platform de Crash serie is sinds enige tijd ook los van Sony en je ziet ze gelijk bij andere consoles de kop op steken.

Naast dat heeft ook nog eens het voordeel dat in dit geval Bungie zijn eigen strategie kan ontwikkelen en alles ook nog eens aan een derde partij moeten verantwoorden. Naast het feit dat ze nu meer winst kunnen maken aangezien de Halo franchise gewoon een opdracht van Microsoft is en MS dus de cash binnen graait ipv Bungie.
Ik ben het wel degelijk met Dreams Software eens, niet zozeer om de spellen maar om de algehele bedrijfscultuur van Microsoft, dat is slecht voor Bungie

Lees http://scobleizer.com/200...t-microsoft-get-the-love/ maar eens. De scheiding verbaast me helemaal niets.
ik kan nou niet bepaald zeggen dat age of empires en Halo slechte spellen zijn ook al was dat via microsoft dus waar dit vandaan komt is mij een raadsel
Via zijnde het belangrijkste woord uit die zin ;)

Als Bungie onafhankelijk wordt en een aantal nieuwe projecten opricht, zullen ze misschien er eens serieus over nadenken om een breder gamma aan platformen te ondersteunen. De developers/designers blijven grotendeels hetzelfde, dus met een beetje geluk krijgen we kwaliteitsgames (ben geen Halo-addict, heb geen XB(360), maar wel eens gespeeld en het was inderdaad een kwaliteitsgame) die ook op PS3 bijvoorbeeld draaien :)
Bemoeienis als het moet 'n xbox exclusive zijn.
Kijk die standpunt bepalen mede ook de publisher en voor MS is die contract punt natuurlijk heel belangrijk. voor Platform afhankelijkheid om gamers te lokken. En voor gamers zonder Xbox360 'n naai streek.
Uiteraard gaat MS in zee met sterke teams met een goede track record aan games.
En begeleid ze ook goed als publisher taak.
...terwijl tegelijk de Bungie-medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun salaris en bonus beter te verbinden aan het succes van hun bedrijf.
Lijkt me een fijn vooruitzicht, als medewerker van Bungie zijnde... hoewel, ik denk dat er na het succes van de Halo reeks niemand armoede hoeft te lijden daar.

Ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen, als ze maar niet teveel gaan leunen op het succes van Halo.
Het grote voordeel van de scheiding dat beide nieuwe uitdagingen aan kunnen gaan. De Halo serie was iets aparts maar na 2 sequels moet je gewoon oppassen voor herhaling en stilstand.

Nu kan MS weer op zoek gaan naar nieuw talent en kan Bungie laten zien wat ze waard zijn zonder MS wat mogelijk leidt tot nieuwere en betere games voor de gamers. Nu kan Bungie oa. gaan ontwikkelen voor oa. platforms van de console markt.

Jammer dat CryTek niet was overgenomen door MS ipv. EA, dat zou voor Crytek meer mogelijkheden gegeven hebben voor de ontwikkeling :)
Jammer dat CryTek niet was overgenomen door MS ipv. EA, dat zou voor Crytek meer mogelijkheden gegeven hebben voor de ontwikkeling :)
'Meer mogelijkheden'? Zoals dat het niet meer op andere consoles verschijnt? O-)
Dus kan halo-ds nu toch uitkomen? of zou dat die afspraak zijn |:(
Of een Halo RTS :9~
Komt er aan in de vorm van HALO Wars :)
De rechten van de Halo-franchise liggen nog steeds bij Microsoft. Een spel in het Halo-universum zou dus alleen op de Nintendo DS kunnen uitkomen met Microsoft's toestemming. En dat is niet heel erg waarschijnlijk, maar ook weer niet onmogelijk, aangezien er blijkbaar dus een Halo DS in ontwikkeling was (als dit niet toch een hoax is).

[Reactie gewijzigd door Stijn op 6 oktober 2007 00:03]

Die was in ontwikkeling, maar MS heeft de stekker eruit getrokken. Dus er komt waarschijnlijk geen Halo DS.
Snap niet dat MS Bungie los laat.
Voor het geld hoeven ze het niet te laten en bovendien brengen ze juist een aardig centje in het laadje van MS.
Oke ze houden een aandeel maar je maakt mij niet wijs dat MS daar net zoveel aan over houd als voorheen.
Snap niet dat MS Bungie los laat.
Ik wel, Halo is weg. Is hetzelfde als Konami op zou houden met MGS.

Over Sony-gerelateerde dingen gesproken, ik zie de koppen al voor me als eenzelfde actie bij Sony was gebeurd... "Nog een developer uit ongenoegen in PS3" :z
Ik denk dat het te maken heeft met het bepreken van financiŽle risico's. Halo mag dan wel een succes game zijn, tot zover ik weet is dit het enige succes spel dat bungie al heeft uitgebracht. En het zou niet de eerste developer zijn die overkop gaat aan tal van slechte games, ook al hadden ze 1 of 2 goede games.

Door nu afstand te doen heeft bungie meer vrijheid om andere games te ontwerpen zonder beperkingen waardoor men eventueel nieuwe concepten, kan bedenken.

MS zorgt dan weer dat ze buiten schot staan als het fout gaat, maar kunnen wel nog een graantje meepikken als de volgende games toch goed scoren door middel van dividenden op hun aandelen.
Kerel, ga alsjeblieft je huiswerk doen.

Halo het enige spel van Bungie, misschien moet je eens op de website gaan kijken, dan zie je dat ze ook Myth hebben gemaakt, was toch ook wel een van de grotere spellen van toen.
Op de Ars Technica site worden 2 interessante theorieŽn genoemd:
1. De Bungie afdeling heeft zelf Microsoft onder druk gezet, omdat ze creatiever willen zijn en niet beperkt tot 1 platform gezien er financieel veel meer binnen te halen is door op meer platformen te ontwikkelen.
2. Het was Microsoft al de tijd alleen maar om de Halo franchise te doen.

Denk niet dat we ooit te weten zullen komen of 1 van deze theorieŽn waar is (of misschien wel een combinatie).

Waar ik zelf benieuwd naar ben is of deze van oorsprong Mac ontwikkelaar weer een beetje terug zal gaan naar haar roots. De Mac wereld voelde zich destijds een beetje zuur toen enkele jaren terug Bungie overgenomen werd door Microsoft en het spel niet meer verder ontwikkeld werd voor de Mac, maar (destijds) exclusief naar de Xbox ging. Op de Mac had Bungie een andere succesvolle franchise, namelijk Marathon. De 3d shooter Marathon zou je een beetje kunnen zien als Doom voor de Mac, gezien beide spellen rond dezelfde tijd ontwikkeld werden. Voor de Marathon serie was er ook nog het spel Pathways Into Darkness, een 3d shooter uit het Wolfenstein tijdperk.

Ik weet zeker dat een hoop Mac gebruikers hopen op een vervolg van de Marathon serie of anders wellicht een nieuw Myth deel, ook een succesvolle franchise.
misschien is bungie de halo franchise ook gewoon zat. nintendo genie miyamoto zei over halo immers al:
"I could make Halo," Miyamoto says. "It's not that I couldn't design that game. It's just that I choose not to. One thing about my game design is that I never try to look for what people want and then try to make that game design. I always try to create new experiences that are fun to play."
ik kan me goed voorstellen dat de creatievelingen van bungie gelijksoortige opvattingen hebben. en ik kan me goed voorstellen dat microsoft hier anders over denkt, ms kijkt toch vooral naar wat de mensen willen ipv zelf innovatief te zijn.

en de wii is natuurlijk het platform-to-bii als het over innovatieve nieuwe gaming concepten gaat.

[Reactie gewijzigd door bierbuik op 6 oktober 2007 15:03]

Halo is toch eigenlijk gewoon het vervolg van de oorspronkelijke Marathon serie? De network multiplayer mode was zeker voor die tijd helemaal geweldig... :)

Ik knip en plak even uit de oorspronkelijke user guide:

"“-One minute to cabin decompression.”
“Goddamn it!” You slam your fist in frustration onto the control board,
leaving a dent. In a panic, you tear off your seat restraints and leap for the rear
of the shuttle cabin, “Forty seconds to Cabin Decompression.” You are rushing
now, but you know that you have plenty of time.
You fly in zero gravity towards the locker holding your Battle Armor. You
haven’t worn it since you had to hunt down some Chockisens which were harassing
the work teams on the fringe of the colony, almost three years ago, but training is
something that you never forget. It’s funny, but you’ve always been the colony’s
trouble shooter. You’re bigger and stronger, and a better shot. In games, you
always scored the most points and looked the hero. And now, it looks as if you’re
heading right into the colony’s biggest crisis since it was established seven years
ago. You nimbly pull yourself into the suit- “thirty seconds to Cabin
Decompression”- and pull the helmet onto your head."

Volgens mij kun je dit bijna 1-op-1 op de nieuwe Halo transplanteren. Behalve dat het dan nu een mooi gerenderd filmpje op DVD is, terwijl het begin jaren 90 nog gewoon een stukje tekst in de handleiding was. :D
Precies zo als het hoort, ben zelf groot fan de Halo franchice en Bungie's werk.
In het verleden heeft Bungie verschillende platforms laten zien dat zij weten hoe je een spelletje moet maken.
Dit kan goed nieuws zijn voor de niet Microsoft gamers, die tot nu toe nog geen Bungie spelen konden spelen op hun systeem.
Maar voorlopig zal dat wel nog niet gebeuren.
Time will tell...
Nou, bungie heeft de oorspronkelijke marathon code vrijgegeven, en die kun je op allerlei platforms spelen.
http://marathon.sourceforge.net/
Bungie heeft andere mooie franchises, zoals Marathon en Myth. Misschien dat ze die wel eens opnieuw willen bezoeken, en dat dan ook doen op andere platforms dan de 360. Uiteindelijk zijn ze begonnen op de Mac; veel trouwe Mac-users zien de move naar MS nog steeds als verraad (het was ook wel erg zuur toen het tot dan toe volledig op de G3 ontwikkelde Halo in veel beperktere vorm opeens Xbox only werd), misschien is het payback-time ;)

Misschien dat Bungie de 360 en de relatie met MS ook wel wat verstikkend vindt; als ik de Halo serie vergelijk met de eerdere spellen van Bungie dan vallen me twee dingen op: Ten eerste is Halo net zo lekker speelbaar als hun eerdere games, maar ten tweede is het een serie die eigenlijk niks toevoegt. Er is niets origineels aan. Dat was anders bij Marathon en Myth en eigenlijk ook Pathways into Darkness. Misschien kan Bungie nu weer eens de eigen koers gaan varen i.p.v. door te gaan met het uitmelken van een franchise.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 6 oktober 2007 00:34]

Wegen scheiden.... jezus wat een opgeklopt verhaal weer. Bij wegen scheiden denk ik aan dat MS de ene kant op gaat en Bungie de andere kant op gaat, terwijl de realiteit is dat ze op een parallel wegen rijden...

Anyhow, tis afwachten wat er gaat gebeuren...
mark my words: ER KOMT NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT EEN PS3/PS2 SPEL VAN BUNGIE...

wel een DS spel daarom zijn ze afgesplitst, omdat nintendo microsoft geen licentie wou geven.
het is gewoon Microsoft en het blijft gewoon Microsoft, alleen maken ze spellen voor de xbox360+ en nintendo DS.

[Reactie gewijzigd door stewie op 6 oktober 2007 03:02]

En weet je hoeveel fan boys/girls dat ooit zeiden van Metal Gear Solid. Doe maar een kleine opzoeking op het internet, er bestaan tal van artikels waar developers openlijk toegeven dat ze hun producten wel moeten op meerdere consoles uitbrengen omdat ze kreunen onder de develop kosten. Vergeet niet dat de MS er vooral zorgde dat bungie finaciŽel sterk stond voor de ontwikkeling.

Bungie zal nu wel een mooi spaarpotje hebben, maar dat is geen bodemloze put. Het is zeer realistisch dat bungie op termijn games zal uitbrengt voor andere platformen. Op het einde van de rit maken ze nog steeds een game om geld te verdienen. En niet omdat de X360 zo vet hard p0wned en de pr0nstation 3 not. Die laatste gedachten, of die dat jij hebt. zijn er eentje van een fan boy/girl. Niet van iemand die dagelijks werkt aan een game om zijn gezin te kunnen onderhouden.
alleen Microsoft kiest of ze een PS3 spel kunnen uitbrengen.
dus zwaai maar dag met je handje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013