Hoofdcategorieën

Onderzoek: veel mp3-spelers maken te veel geluid

Door René Gerritsen, zondag 23 september 2007 13:22, views: 16.854

De Hoorstichting heeft in samenwerking met de Consumentenbond en de audiologische afdelingen van het AMC en het LUMC onderzoek gedaan naar populaire mp3-spelers en hun maximum volume.

Nationale Hoorstichting-logoOp de site mp3check.nl kunnen consumenten kijken of hun luistergedrag in combinatie met hun mp3-speler en oordopjes tot gehoorschade kan leiden. Volgens de Hoorstichting en de Consumentenbond geven de fabrikanten van muziekspelers momenteel onvoldoende informatie over het maximum volume van hun producten en de gevaren van muziek op een hoog geluidsniveau. De Consumentenbond pleit voor een softwarematige beveiliging die de gebruiker waarschuwt als bepaalde grenzen overschreden worden.

Uit de tests blijkt dat de helft van de mp3-spelers een maximum volume van meer dan 100dB haalt. Sweex voert de lijst aan met 113,3dB, wat equivalent is aan een cirkelzaag op volle snelheid. Ter referentie: geluid wordt vanaf 85dB als potentieel schadelijk beschouwd. Pogingen van de Hoorstichting om een samenwerking aan te gaan met producenten zijn mislukt, dus nu zoekt de stichting naar buitenlandse partners om internationaal te gaan met de website.

Consumentenbond-logoOp dit moment bevat de website gegevens over tien mp3-spelers van populaire merken als Apple, Creative en Sony, maar men wil dit aantal nog gaan uitbreiden. Ook zijn momenteel slechts de standaard meegeleverde oordopjes getest. De Consumentenbond overweegt om het maximum volume mee te nemen in hun tests van mp3-spelers. Per jaar lopen ongeveer 20.000 jongeren gehoorbeschadiging op als gevolg van een te hard afgestelde mp3-speler.

Volgende 13:50
Vorige 13:11

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Goed dat er tenminste nog door sommige mensen op gelet wordt! Hopelijk kunnen ze het probleem een beetje op de kaart zetten zodat mensen zelf opletten of het apparaat niet te hard staat.

Ik heb zelf een Sony en die heeft een functie genaamd AVLS die het volume beperkt tot tweederde van het maximum. Deze functie staat hier ook altijd aan.

[Reactie gewijzigd door Ramon op zondag 23 september 2007 13:27]


De f*cking betutteling... Ik ben ook bang dat die 20.000 jongeren per jaar uit de lucht gegrepen is, die stichting heeft er veel baat bij grote getallen naar buiten te brengen.. Blijft die subsidie een beetje doorkomen..

Je mag tegenwoordig ook niets meer he? Als ik toch af en toe snoeihard muziek wil luisteren dan moet ik dat toch gewoon kunnen doen? Iedereen weet echt wel dat dat niet heel goed voor je kan zijn. Daarnaast gaat het vooral om de tijdsduur waarin je jezelf blootstelt aan een hoger volume.

Daarbij is sommige muziek ook nog eens zachter opgenomen of heeft meer dynamiek.. Klassieke muziek is daar een goed voorbeeld van. Dan heb je gewoon de mogelijkheid nodig om het volume iets verder open te draaien.

Het zal allemaal goed bedoeld zijn, maar er wordt tegenwoordig wel erg veel voor je nagedacht. De kaders worden steeds strakker. Er zijn geleerden die aanvoeren dat het steeds verder beperken van de vrijheid van de jeugd er toe doet leiden dat ze drugs gaan gebruiken daar aan eens te kunnen ontsnappen.

Veel mensen zien niet verder in toekomst. Maar over 10 jaar hebben die mensen een slecht gehoor en bij wie kloppen die aan voor subsidie op een gehoor toestel?

[Reactie gewijzigd door Maartenvs op zondag 23 september 2007 19:10]


Ja, en wat doe je eraan? weet je hoe vaak een mens weet wat goed is maar het toch niet doet? Jij, ik, iedereen. Ben je dan wijs als je dat ziet?? Als je het zegt dan?? Als je erover klaagt dan? Hoe vaak zie ik ze niet schuren, boren, flexen, hameren, freezen en ga zo maar door dat je weet "dit gaat niet goed". Maar zo'n gehoorbeschermer is te lastig en daar gaat zoveel zweet in zitten. Juist, betutteling. en een andere beredenatie is dat ieder zijn eigen last draagt en als jij tijdens je slaap nog die flex of boormachine hoort omdat je oor beschadigd is, is het je eigen schuld. En als je je doktor smeekt je doof te maken omdat je de hele nacht die zaag hoort ben je het zelf schuld. Ja, die trilhaartjes gaan kapot en dat geluid wat te hard was ga je blijven horen. kraken en zoemen en andere gekke dingen als geluid te hard wordt... Maar dat merken ze pas als het te laat is. Maar een gehoortoestel is wel erg ver gezocht..... Het begint altijd bij dat je gek wordt van gekraak en andere gekke geluiden.

Zelf schuld

Daarnaast gaat het vooral om de tijdsduur waarin je jezelf blootstelt aan een hoger volume.
Sommige spelers kunnen echt wel een geluidsniveau aan dat onmiddelijk schadelijk is. Bovendien maken veel spelers standaard gebruik van de welbekende dopjes die rechtstreeks in het oor passen. Hun geluidsvermogen is veel harder gebundeld dan moest je hetzelfde volume horen uitgezonden door speakers op enige afstand. Daardoor zijn zulke dopjes veel schadelijker dan jij hier suggereert.

dat soort dopjes voorkomt ook een hoop schade, aangezien je minder last hebt van geluid uit de omgeving. De muziek kan dus zachter, terwijl je het wel goed blijft horen.

Inderdaad, en over die tien jaar kunnen wij (de belastingbetaler) voor zowel de vergrijzing als de gehoorbeschadigingen gaan betalen.

En ook hiermee heeft onze lieve regering weer een kaart in handen om heffingen te gaan vragen in de toekomst. Speciaal voor dit soort situaties.

Volgens mij komen deze "onderzoeksresultaten" met de regelmaat van de klok naar buiten sinds de Walkman populair is geworden. En volgens mij is dat al meer dan 10 jaar geleden.

Ik kan me nog herinneren dat AVLS geintroduceerd werd, maar dat ik dat standaard uit zette, omdat ik anders de muziek haast niet kon horen in het openbaar vervoer.

Waar zijn de gegevens over die (mijn) generatie? Hoeveel 30-ers, 40-ers hebben nu gehoorapparaten nodig omdat ze te veel en te lang naar luide Walkmans hebben geluisterd???

[Reactie gewijzigd door Supremo op maandag 24 september 2007 13:16]


De titel is verkeerd, er zou eigenlijk moeten staan: "Onderzoek: veel mp3-spelers kunnen te veel geluid maken"

Het geluid van je mp3-speler gaat netzo hard als jij zelf aangeeft op je mp3-speler. Dus dat heb je zelf in de hand. Het lijkt me duidelijk denk ik zo.

Toch is er wel wat voor te zeggen dat de fabrikant ook zijn verantwoordelijkheid neemt. Opzich heb je gelijk: een mp3-speler die te hard kan, hoeft niet per se gehoorschade op te leveren. Net als een Ferrari zich prima aan de maximum snelheden kan houden.

Net als een Ferrari zich prima aan de maximum snelheden kan houden.

Vrachtwagens hebben snelheidsbegrenzers, duitse (en nog wel meer) auto's zijn begensd op 250Km/u. Allemaal zaken om al te voorkomen dat er echt vreemde dingen gebeuren.

Als je bedenkt dat de nederlandse overheid limiters in auto's wil gaan plaatsen om de snelheid van auto's te begrenzen op basis van GPS geeft al aan dat de "eigen verantwoordelijk" door burgers niet genomen wordt. De overheid moet blijkbaar ingrijpen, want 20.000 gehoorbeschadigingen per jaar is gewoon zot. En dit is niet iets van de afgelopen paar jaar (bijvoorbeeld met een hype), maar al tientallen jaren bezig.

Blijkbaar is het tegenwoordig in om alles wat je maar kan misbruiken het dan ook te doen.

Dat gaat de overheid nooit doen, dan verliezen ze al die inkomsten van snelheidsboetes.

De flitspalen en controles zijn dan ook overbodig, en het schijnt dat de boetes even veel opleveren als de flitspalen en agenten kosten.

Om nog maar te zwijgen over wat gewonden en files aan de gemeenschap kosten. Ik denk inderdaad ook niet dat de snelheidsboetes zoveel extra opleveren.

De slachtoffers zorgen weer voor meer donoren.
Ze zijn nu het verkeer veilig wordt niet voor niets zo druk met dat donorgebeuren bezig :+

Het lijkt me sterk dat het onderhoud en het personeel daarvoor een half miljard per jaar kost.

(gemiddeld 40 euro per boete, maal 13,iets mln boetes = 520mln per jaar).

Edit: En de tarieven schijnen volgend jaar weer omhoog te gaan "om gaten in de begroting te dichten".

Compleet off-topic overigens dus om nog maar iets zinnigs aan de discussie toe te voegen: Ik vind het complete onzin dat een fabrikant zo'n ding moet begrenzen, net als bij auto's zou iedereen die zo'n ding gebruikt oud en wijs genoeg moeten zijn om zelf te bepalen hoe hard'ie gaat.

[Reactie gewijzigd door RuL0R op zondag 23 september 2007 15:04]


In Belgie niet alleszinds ... Daar hebben de meeste politiekorpsen een overschot en weten niet aan wat ze het moeten uitgeven

Voorbeeld: Politiezone Wetteren koopt 2 nieuwe motoren, maar zijn vergeten dat ze geen mensen hebben om deze te besturen

Het probleem in Belgie is inderdaad dat de opbrengsten slechts iets te beperkt mogen benut worden. In principe was de bedoeling dat het geld in verkeersveiligheid werd geinvesteerd, maar er is natuurlijk een grens aan het aantal verkeersdrempels enzo die je nuttig kan aanleggen.
Op zich is het wel goed dat de opbrengsten inderdaad niet zomaar mogen gebruikt worden om andere gaten in de begroting te vullen, maar een uitbreiding naar sociale zekerheid/ziekenhuizen zou lijkt mij geen slecht idee zijn.

Die bottes leveren echt veel meer op dan ze kosten. Maar als iedereen die een bekeuring krijgt standaard bezwaar maakt (tegenwoordif is de wet openbaarheid van bestuur nodig om alle bewijsstukken op te vragen) en er genoeg flitskasten afgefakkeld worden kan dat misschien noig veranderen. Leve de vrijheid!

Maar Ferrari bouwt geen begrenzer in. Waarom zouden portable audio player makers dat wel moeten doen. Mensen mogen best wel verantwoordelijkheid nemen. Er staat duidelijk in alle handleidingen dat hard geluid slecht is voor je gehoor.

zo'n begrenzer is natuurlijk onzin. Ze moeten gewoon sowieso zorgen dat die dingen niet harder kunnen. Een begrenzer zet je op iets wat harder kan, en die zou niet nodig moeten zijn als je zorgt dat het ding zelf zonder de begrenzer al niet harder kan

Daar valt wel wat aan te nuanceren. Een Ferrari die begrenst is op 250 km/h kan sneller weg zijn bij een stoplicht dan een Ferrari die zowiezo 'maar' 250 haalt.
(vind ik ook niet zo interressant, overigens)
Meer on-topic, een begrenste MP3 speler op maximaal volume geeft waarschijnlijk minder vervorming dan een onbegrenste die op maximum even hard staat.

Een Ferrari heeft een kilometerteller waarmee jij zelf de snelheid kan controleren. Bij een mp3 speler wordt er geen dB meter meegeleverd en zal je dus ook niet opmerken dat het veelste hard staat. Naar mate jij minder hoort zal het zachter klinken

En daarmee word het ook in 1 klap onmogelijk om een hoop hoofdtelefoons met een begrensde mp3 speler te gebruiken. Sommige hoofdtelefoons hebben gewoon iets meer vermogen nodig voor hetzelfde volume.

Daarom werkt een begrenzer in een mp3 speler ook alleen goed met de meegeleverde oortjes (en dan nog niet altijd, zie mijn voorbeeld hieronder). Met sommige oortjes zal de muziek nog altijd een stuk harder klinken, of zo zacht dat je niet veel meer van de muziek hoort.

Ik heb ooit eerder de firmware "gehacked" van een mp3 speler, een thomson. Deze voldeed netjes aan de europeese norm. Het resultaat was dat je met de meegeleverde oortjes alleen de muziek kon horen als er totaal geen omgevingsgeluid was. In een stoptrein kwam de muziek al niet meer boven het geluid van de trein uit. Pas na het aanpassen van de amerikaanse firmware zodat die op de europeese speler geflashed kon worden was de speler echt bruikbaar

Dus als je het mij vraagt, liever niet die begrenzing.

helemaal gelijk in, ik had een creative zen en die was met de standaard begrensing ook veel te zacht om de omgevingsgeluiden te overstemmen. pas na dat ik de firm ware ge flasht had kreeg ik een beetje bruikbaar apparaat. ik heb nu een iaudio en die gaat ver boven de limit. en daar hoeven betutelende regel makers niets aan tedoen, er zit toch niet voor niets een volume knop op een MP3 speler 8-)

Ik heb ook een Creative Zen, en ik vraag me echt af over welke begrenzing jij het hebt..
Serieus.. volgens mij ben je al half doof als je de herrie die daaruit komt niet hard genoeg vindt...

Het geluid wat uit een Creative Zen komt kan hard genoeg imho.

je bent gewoon al doof en daarom hoor je nu die spelers niet goed genoeg meer ...

Geluid te hard is schadelijk voor je oren. Met een Ferrari te hard rijden is er niks aan de hand (uitzonderingen daargelaten), wat meer adrenaline en de heerlijke muziek van een V8 tot V12, sterker nog beetje verantwoord te hard rijden is goed voor je ;)

"Kans op gehoorschade: Klein!". Eigenlijk best handig, als het echt werkt is het een slimme tool. Vraag me af hoe ze de schade analyseren, (ze maken onderscheid tussen verschillende soorten muziek).

Het gehoor is niet voor alle frequenties even gevoelig.. En niet alle frequenties zijn even schadelijk. Ik meen dat vooral veel lage tonen een sterker negatief effect hebben op de trilhaartjes in het gehoor dan andere klanten.

Daarom speelt de muziek keuze zeker een rol.. Of je Dance of lichte klassieke muziek luistert dat scheelt nog al.

Daarnaast zal het type oordopje ook zeker invloed hebben.. De ene sluit beter af dan de ander (waardoor meer geluid in het oor te recht komt) en ze hebben verschillende eigenschappen ook juist weer in de frequentie die ze het beste weer geven.

Daarnaast zijn de gebruikte DAC's ook van belang.

Al met al een hoop variabelen.. Maar er is wel duidelijk wat over te zeggen.

Overigens de grootste rol speelt echt je luister gedrag!

"Daarnaast zijn de gebruikte DAC's ook van belang. "

Oeh, interessant.

Ik wist niet dat een apperaat wat zich enkel bezig houdt met het omzetten van nullen-en-eenen het volume kan aanpassen.

En zo'n groot verschil is het verschil in frequentieweergave ook weer niet (al het verschil in kwaliteit wel enorm).


Zelf vind ik het onnodig dat iemand 'geluidsgrenzen' moet stellen, hoofdtelefoons zijn nu al amper bruikbaar zonder extra versterkertje.

Als ik mijn packard bell op het luidste zet en weer afzet en dan weer aan dan staat die altijd op een medium volume. Ik laat het dan ook altijd daarop staan, volgens mij zal dat ook een soort van beveiliging zijn(voorzover ik weet heb ik geen last van gehoorbeschadiging)

Pfff wat een onzin zeg... "Te hard afgestelde mp3-spelers".

Je hebt als eindgebruiker toch een volumeknop? Het is niet zo dat je perse op de hardste stand hoeft te luisteren. Dit wordt weer gebracht alsof de consument dom is. Tieners willen gewoon naar harde muziek luisteren en hoewel dat natuurlijk slecht voor je oren is is het wel je eigen keuze. We lijken haast wel in een communistisch land te wonen waar experts/"volksvertegenwoordigers" wel even bepalen wat goed voor ons is.

/rant

Het punt is niet dat je niet zelf zou mogen kiezen, het gaat erom dat onwetendheid een gevaar voor je oren kan zijn.
Als het onder de aandacht gebracht wordt en er weer een paar mensen overstappen op 'normaal' geluid scheelt dat weer een boel hoortoestellen over 20 jaar :+

Het is wel nogal irritant voor de mensen om je heen.
Plus 'tieners' (of mensen in het algemeen) beseffen niet wat het is om daadwerkelijk doof te worden gok ik zo. Ik had laatst een kaakoperatie waarna mijn rechter-onderlip 6 dagen ongevoellig is geweest, net zoals wanneer de tandarts je verdooft, wat had kunnen blijven. Dat wist ik ook wel van tevoren maar als je het meemaakt is het toch wat enger.

Daarnaast worden doven als gehandicapten gezien en komen daarom eerder in aanmerking voor een uitkering, de staat heeft dus alle reden om dat te voorkomen algemene gezondheid daargelaten.

Dr is (volgens mij) ook geen enkele reden om je apparaat zo te maken dat je mensen er gehoorschade mee kunt geven.

Dr is (volgens mij) ook geen enkele reden om je apparaat zo te maken dat je mensen er gehoorschade mee kunt geven.
Lijkt me ook niet, dan kun je geen nieuw model meer aan die mensen slijten ;)

Dr is (volgens mij) ook geen enkele reden om je apparaat zo te maken dat je mensen er gehoorschade mee kunt geven.
Dan moet je er wel vanuit gaan dat enkel de meegeleverde oortjes worden gebruikt. Een andere koptelefoon is misschien minder efficient maar wel beter van kwaliteit.
Hoewel een waarschuwing me dus wel een goed idee vind, denk ik toch dat de gebruiker nog steeds moeten kunnen kiezen hoe hard het gezet wordt.

Ook de bestanden die afgespeeld worden kunnen soms te stil opgenomen zijn, waardoor de mp3-speler op maximum volume zetten nog steeds niet zo'n hard volume als resultaat heeft.

Vrij makkelijk softwarematig op te lossen volgens mij. Mijn (oudere) Creative Zen doet al aan 'smart volume' waardoor alle liedjes even hard uit de speakers komen ongeacht de opname.

Met roken moeten we tegen onszelf beschermd worden, maar over gehoorschade van concerten, waarover al vele jaren veel bekend is, en van MP3spelers e.d., daar bemoeit de overheid zich niet mee. Komt wel als de vele 20-erg en 30-erg van nu straks met 40 massaal doofheidsverschijnselen gaan vertonen, maar dat is een beetje laat. En de tieners van nu hebben we het nog niet eens over. Zolang het niet zo zichtbaar is, gebeurt er weinig. Pas als de eerste grote 'doofheidsgolf' komt, denk ik dat er echte maatregelen genomen gaan worden. Ik hoop dat het meevalt allemaal, maar ben bang van niet (volgens mij is er géén één onderzoek dat aanwijst dat de gevolgen op langere termijn meevallen en een hoop die de schade wel aantonen).


"Sweex voert de lijst aan met 113,3dB, wat equivalent is aan een cirkelzaag op volle snelheid."

... Loopt naar de winkel voor el-cheapo Sweex spelertje... }>

waarop hij 5 jaar later tinnitus heeft dag en nacht een piep hoort en zwaar problemen krijgt met rustige dingen als genieten van een boek of even lekker slapen

TRUST ME I KNOW
beetje ondoordachte opmerking van je

Euh Sarcasme? 8)7
Zit op moment met de ingebouwde speler van mijn Nokia 6151 en die gaat niet hard genoeg om schade te veroorzaken. Tenzij ik hem op speaker mode zet en dan tegen mijn oor houd. :+

Mjah sommige mensen hebben de speler echt heel hard staan. Dat lijkt me echt helemaal niet fijn maar ja alles went :P. Denk dat meeste mensen het wel weten dat als je zo'n speler hard zet dat 't slecht is voor je oren, maar ja blij dat mensen nog eigen keuze hebben. Aan de andere kant mag ik weer meer geld aan verzekering etc. gaan betalen omdat mensen allemaal hoorklachten hebben.

Omgekeerd werkt het op zich ook, zet je speler gewoon eens twee tandjes lager en na een paar minuten merk je al niet meer dat hij zachter staat dan eerder :)

Is er in dit onderzoek ook gekeken naar Speler die hier functionaliteit tegen hebben? Zoals bijvoorbeeld de Creative Zen V, hier kan je een maximum volume instellen met een wachtwoord. Niet dat het in mijn ogen veel gebruikt word, maar een handige ouder kan hier wel wat mee.

( Ter info: In deze speler kan je een max volume instellen en met wachtwoord beveiligen, wanneer je volume harder gaat dan als maximum ingesteld gaat de volume indicator wel omhoog maar het daadwerkelijke volume blijft onveranderd. )

Ik zie niets staan over Cowon mp3-spelers, terwijl die toch ook behoorlijk krachtig zijn. Mijn Iaudio X5 heeft 40mw maar de Iaudio7 van m'n broertje heeft zelfs 106 mw.....

Ik ben ook wel benieuwd naar de X5 icm Creative EP630 in-ear oordopjes.
Ik beweer altijd dat die in ears veel minder slecht zijn voor het gehoor, ik halveerde het volume zo ongeveer toen ik die dingen verwisselde voor de meegeleverde dopjes. Kan ik eindelijk zien of ik ook echt gelijk heb.

Sinds ik Sennheiser in-ear oordopjes heb voor bij m'n iPod mini, staat ook bij mij het volume ongeveer de helft lager ingesteld. Op kantoor staat het volume vaak op 15-20% van het maximum.

Ik heb precies hetzelfde, ik vraag me echter af of het ook daadwerkelijk minder slecht is voor het gehoor..
Wel lijkt me dat de iPod hierdoor langer meegaat, wat natuurlijk top is :)

ik heb een U3, gebruik ik met een simpele Sennheiser hoofdtelefoon, zit lekkerder dan dopjes.

en ik heb hem nooit zo hard staan

best wel een rare site die mp3check,
staan maar 10 mp3spelers op en ik gebruik mijn telefoon voor muziek
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:50
Vorige 13:11
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: