Hoofdcategorieën

Friese politie arresteert Runescape-gamers na afpersing

Door , maandag 17 september 2007 12:42, views: 20.643

Twee tieners uit Leeuwarden zijn vrijdag opgepakt door de politie nadat het duo een plaatsgenoot had geschopt en geslagen omdat hij weigerde opgebouwde credits voor het mmorpg-spel Runescape af te staan.

RunescapeDe jongens van 14 en 15 jaar zijn afgelopen vrijdag aangehouden op verdenking van mishandeling en bedreiging. Het duo heeft inmiddels bekend de 13-jarige plaatsgenoot te hebben geschopt en geslagen, zo heeft de politie maandag bekendgemaakt. Aanleiding voor de mishandeling was een ruzie over het spel Runescape, dat door alle drie de tieners wordt gespeeld.

De 13-jarige heeft in de mmorpg flink wat credits opgebouwd, waarvan een deel door de twee verdachten werd opgeëist. Toen het slachtoffer weigerde mee te werken, is hij meegenomen naar het huis van een van de tieners, waar hij werd geslagen en geschopt. Uiteindelijk ging de jongen overstag en boekte hij zijn opgebouwde credits over naar een van de verdachten.

Runescape is een online mmorpg. Meer dan negen miljoen mensen hebben een gratis account. Nog eens een miljoen mensen hebben een betaald account. Samen met World of Warcraft is het een van de populairste online spellen. Het spel speelt zich af in de fantasiewereld Gielinor, dat is verdeeld in verschillende koninkrijken en regio’s. Spelers kunnen zich te voet door het spel verplaatsen, met behulp van magische teleportingspreuken of met mechanische vervoersmiddelen. In de diverse regio’s wacht de gamer verschillende monsters die moeten worden verslagen en queesten die moeten worden volbracht.

Volgende 13:09
Vorige 12:31

Reacties

«  1  2  3  4  »

Bah, het moet toch niet gekker worden zeg. Die jongens moet maar eens heropvoed worden, want dit kan natuurlijk niet.

dat is toch te triest voor woorden, zouden ze eigenlijk die hele accounts van die 2 klootzakjes moeten deleten, nadat natuurlijk de punten terug zijn gezet bij de eigenaar.

Dit doet me denken aan dat voorval in China, waar die ene vent die andere vermoord had omdat hij geld betaald zou hebben voor een of ander uberzwaard in een online game en dat hij het zwaard niet gegeven zou hebben ofzo.

Hoho..dit gaat om virtuele credits/items, in china ging het om een girale of chartale betaling voor viruele credits/items...dat zijn toch wel verschillende dingen.

Mensen vermoorden of in elkaar trappen is sowieso kansloos, maar een geweldadige woede uitval omdat een betaalde dienst niet geleverd is is toch wel van een ander kaliber dan anderen met geweld dwingen een dienst te leveren...

Er zijn in China verschillende varianten geweest hoor, ook met enkel V-credit's

Een wijze les voor ieder, ga niet dingen verkopen of kopen wat je niet in het echte leven kan aanraken. Bedriegen is dan zooo makkelijk.

Tja, er worden ook genoeg fietsen afgejat, onder bedreiging van mensen of door iemand in mekaar te meppen.

Te triest voor woorden, dat mensen anderen in mekaar trappen om iets te jatten.

Wat het is, doet niet ter zake.

Precies, vroeger werden soms ook kinderen onder geweld van hun knikkers beroofd. Dat was ook niet leuk. Nu is het met online game (accounts).
Zelfde verhaal, andere vormgeving.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op dinsdag 18 september 2007 14:09]


Volgens mij was het verhaal:

Man had een heel zeldzaam zwaard uit een speciale event.
Vriend leent zijn account. Ondertussen zijn zwaard verkocht via ebay voor 2000 dollar ofzo (EDIT 675 euro, bijna goed ;)).
Man merkt dat en is boos.
Vriend wil de opbrengst aan hem geven.
Man is diep bedroefd en vermoord zijn vriend.
Man geeft zichzelf daarna aan.

Linkje

[Reactie gewijzigd door Vincent7 op dinsdag 18 september 2007 00:46]


Lekker dan. Klinkt als een geval van ernstige verslaving en een gebrek aan onderscheid van realiteit en fantasie.

denk niet dat dat het is.
ze zagen alleen in dat de 13 jarige in het spel te sterk voor ze was, maar IRL niet.
het onderscheidt zien ze dus wel degelijk, en ze hebben er zelfs misbruik van gemaakt.
komt op mij als typische tiener bully gedrag over.

Wat een onzin, vroeger werd je in elkaar geslagen voor je zak kauwgom ballen, nu voor je zwaardjes in een online spelletje.

Heeft 0,0 te maken met onderscheid tussen realiteit en fantasie imo.
Standaard pesterijtje van " ik ben ben groter dus jouw nieuwe speeltje is van mij "

werd jij vroeger ook meegenomen naar het huis van de bully, of erger nog was jij zó'n bully die zijn slachtoffers mee naar huis nam om te slaan en schoppen?!
(ja hier spreekt een oud bully slachtoffer dat blij is dat hij iig "gewoon" op het schoolplein vernederd en geslagen is.. :/

werd jij vroeger ook meegenomen naar het huis van de bully
Als iedereen een mobiele wifi always-online pc bij zich droeg, was deze roof gewoon op straat gebeurd, hoor.
Je hebt ook van die rovers die slachtoffers met hun pin-pas naar een giromaat brengen om het geld te pinnen.
Puur een technologie-obstakel.

En nu als straf de characters deleten van de 2 tieners..

Naast bureau HALT natuurlijk..

Als iemand jouw schoenen jat... Moet de politie dan ook al zijn schoenen invorderen?

Mwoah.... in het kder van "Lik op Stuk" beleid..... Misschien wel een goed idee.

Van die schoenen ben ik het mee eens, maar toch vind ik ook het deleten van hun characters geen slechte straf.

Deze 2 hebben ook het Runescape regelement overtreden ... je account kan al voor minder gebanned worden.

Ik hoop niet dat deze twee manhunt 2 gaan spelen.. :+

Wat een gezeur komt er toch eigenlijk van all die MMORPG's.. Dit is toch niet normaal dat mensen elkaar slaan en schoppen om een fantasy game.

niet normaal, maar wel van alle tijden ;)
Al de hele mensheid zijn er discussies (evt met geweld) om de meest belachelijke zaken. Het zit in de mens zullen we maar zeggen.
Het enige wat dit aantoont, is dat dat spel een dusdanige plek in deze jongen hun leven heeft ingenomen, dat de oerinstincten ervoor aangesproken worden. Als iets belangrijk genoeg is, vecht iedereen ervoor ;)
Point is dus dat deze jongen dus een beetje normen en waarden moet aangebracht worden: het is niet normaal iemand in elkaar te slaan en nog sterker een computerspel wordt in onze maatschappij niet gezien als belangrijk.

Whahah en idd word ik ook een beetje simpel van die gasten die niets anders doen dan de ganse dag hetzelfde spelletje spelen,ziekelijk. Maar ja het is ook niet voor niks dat afkick centrum smith and jones (bekend van spuiten en slikken) een afdeling heeft voor gameverslaafde, waar deze knapen hopelijk verplicht heen moeten!!!

@hierboven

Opzich is er niets mis met mensen die de heledag gamen.. Ik ken mensen genoeg die dat doen.. Neem mijn broertje doet bijna niets anders dan de heledag WOWen maar doet wel netjes zijn huiswerk eerst en de taken die hij thuis krijgt.. Op school gaat het prima en thuis ook.. Dus het kan wel de heledag gamen zonder problemen.. (Of het goed voor je is is een 2de..)

Mensen moeten gewoon een leren dat er ook een echt leven is naast gamen en dat beseffen deze 2 duidelijk NIET!

[Reactie gewijzigd door MeijsteR op maandag 17 september 2007 13:09]


jij mist hier het punt totaal volgens mij.....

er is niets mis mee als je een spel leuk vind en daar elke dag tijd in steekt. het punt is hier dat het een beetje (erg) zielig is om iemand in elkaar te slaan vanwege een spelletje

!GN!T!ON

Of mis jij mijn punt?? Ik zei juist dat het prima kan.. Alleen snappen deze twee knapen dit niet..

Lees
Door MeijsteR, maandag 17 september 2007 12:47
Score: 1
Ik hoop niet dat deze twee manhunt 2 gaan spelen.. :+

Wat een gezeur komt er toch eigenlijk van all die MMORPG's.. Dit is toch niet normaal dat mensen elkaar slaan en schoppen om een fantasy game.

In de westerse wereld is 'tijd' een waardevolle resource. Om krachtig te worden in MMO's moet je er veel tijd in investeren. Dus hetgene wat die tijd oplevert heeft in het echte leven ook waarde. In principe is er natuurlijk niet echt veel verschil tussen virtuele arbeid en echte. Kijk maar naar daytraders, of uberhaupt virtuele diensten in de bankenwereld.

Het is daarom eigenlijk ook niet zo gek dat overheden nu zelfs overwegen om belastingen te heffen op MMO resources. Want waar ligt de grens, als we dat wel doen op de aandelenmarkt?

Wat is dat nou voor een onzin?

Hoe kan de belasting nou geld heffen over iets waar van de eigenaar (het bedrijf dat het spel maakt) zegt dat er absoluut geen materiele waarde aan mag gehecht worden?

Triest, maar helaas ook weer niets nieuws onder de zon.
Vroeger werd hetzelfde gedaan om bepaalde type sportschoenen te jatten.
Alleen het gewenste product veranderd, de principes niet.

Als dit te vaak voorkomt mogen ze van mij het online spelen van dit soort spellen verbieden hier in Nederland.

Eh, nee? Jij wilt het spelplezier van miljoenen vergallen omdat een enkeling niet tegen z'n verlies kan? Mss es soliciteren bij Jack Thompson dude...

Je kan moeilijk elk voorwerp waar al eens ruzie om geweest is verbieden :o
40 jaar geleden werden "zwakkeren" evengoed aangepakt om een unieke knikker, een mooie set bikkels of whatever.
Alleen was dit toen geen (internationaal) nieuws ;)

Toen ik nog een ukkie was (jaren 70-80 van de vorige eeuw), kwam het regelmatig voor dat kids van hun lunchgeld/speelgoed/wat dan ook werden beroofd door leeftijdsgenoten (en dat ging ook niet altijd even zachtzinnig).

Dus goed om te zien dat men met de tijd meegaat, en je nu ook voor virtueel geld afgetuigd wordt.
Geeft echt hoop in de mensheid: even leek het nl. alsof de evolutie stilstond.

Als 30 jaar geleden 't zelfde gebeurde, staat evolutie dan niet still?

Er gebeurt niet precies hetzelfde, maar een aanpassing van ouder gedrag naar een nieuwe situatie. Evolutie is het aanpassen naar een nieuwe situatie.

Als je het dan evolutionairtechnisch (woord zal wel niet bestaan :P) bekijkt dan zouden ze hem ingame moeten afpersen of in elkaar gerost moeten hebben.
Gezien het feit dat ze in het werkelijke leven hem aftuigden getuigd niet van evolutie maar van devolutie -> stilstand = achteruitgang ;)

Hoe dan ook, het blijft sneu.

Deze knapen hebben dan weer zeker de smoes "it was because of the game"...

Word vast weer een hele discussie straks over dit voorval.

Leuk dat er weer een foute vinger richting gamen gaat, slechte invloed etc, maar zoals gezegt is dit altijd al zo geweest.

En wat krijgen ze? 20 uur werkstraf ofzo? Daarna leuk weer doorspelen, wat kans is klein dat Runescape meewerkt tegen dit zulk incidenten. (dit wel gebaseerd op mijn diverse ervaringen met dit soort praktijken). Zolang er geen duidelijk zware straf komt blijft het vrolijk doorgaan, met een enkele 'foei dat mag niet' tikopdevingers werkt het natuurlijk echt niet.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:09
Vorige 12:31
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: