Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft in China aangeklaagd voor WGA-perikelen

Door Wilbert de Vries, maandag 17 september 2007 11:21
Bron: Ars Technica, views: 13.947

Een Chinese student sleept Microsoft voor de rechter vanwege de door de softwarefabrikant gebruikte antipiraterijtechnologie in Windows Genuine Advantage. Eerder al werd Microsoft hiervoor in de VS aangeklaagd.

Lu Feng, een student van de Beijing University, eist dat Microsoft de WGA-technologie aanpast omdat de door de software gebruikte analytische methoden vergelijkbaar zijn met spywaretechnologieën. De kans dat de student daadwerkelijk de gang naar de rechter kan maken is groot omdat de rechtbank van Beijing de zaak in behandeling neemt.

Feng klaagt vooral over het monitorgedrag van WGA. Dit is volgens de student zo uitgebreid dat er bijna sprake zou zijn van privacyinbreuk. De softwarefabrikant stelt al langer dat WGA alleen de noodzakelijke dingen in de gaten houdt en geen inbreuk maakt op de privacy van gebruikers. Hoewel WGA ook hardwareveranderingen monitort, is het niet duidelijk of dit grondslag is om een klacht over privacyinbreuk rechtvaardigt.

Volgens de Chinese nieuwssite China.org.cn vraagt Feng slechts 90 dollar compensatie. Wel zou de student ook een tool eisen om WGA te deïnstalleren.

Volgende 11:53 Justitie VS onderzoekt prijsafspraken flashmarkt
Vorige 11:20 Duitse politie pakt Tor-operator op
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Nu nog iemand uit de EU :P Enne

''Wel zou de student ook een tool eisen om WGA te deïnstalleren.''
Jaja, dus jonge man jij heb ook een illegale windows :P Hoop nog wel dat die student het wint! ^^

ik denk dat wel meer mensen dat hebben. Hier op tweakers zullen er ook genoeg zijn... (poll iemand?) ;)

Tweakers.net wordt regelmatig overspoeld met Microsoft reclame. Ik denk niet dat het in het belang van Tweakers is dat Microsoft komt te weten hoeveel tweakers daadwerkelijk illigaal windows hebben draaien. Dan zou er nog wel eens iets kunnen veranderen.

Ze hoeven alleen maar de ip adressen van hun reclame te koppelen aan de ip adressen van Windows die ze bijhouden (phone-home) en dan weten ze het exact hoeveel er hier geen licentie hebben.

http://tweakers.net/etc/?Action=Poll&ID=767
Ze weten al een heleboel hier bij T.net ;)

[Reactie gewijzigd door Freemann op maandag 17 september 2007 12:35]


Zou kunnen, maar dan breken ze zowat elke privacyregel die er hier bestaat en kunnen ze helemaal niks meer beginnen.

Hoezo, je bent niet verplicht WGA te installeren. Deze staat in de lijst van updates. Ook kan je WGA verwijderen met 'muBlinder' (en je kan er ook de updates mee downloaden als je 'problemen' hebt met je licentie ;) )

Een rechtzaak beginnen en dan voor 90 euro compensatie vragen en een tool die wga verwijderd?
Ik verneem dat er al meerdere tools op internet staan waarme je dit sukje software kan verwijderen,
maar die 90 euro? Dat vat ik niet helemaal

Een legale manier om de tool te verwijderen én natuurlijk zijn Windows te kunnen blijven gebruiken lijkt me.
En die 90 dollar is voor zijn licentie, waar hij spijt van heeft die gekocht te hebben natuurlijk :+

Meer als de verkoop waarde van windows vragen is moeilijk als eenling.

Eerst die 497 miljoen dollar en nou nog eens 90 dollar.

Het gaat slecht met Microsoft. :)

tsja... niet iedereen wilt gelijk z'n zakken vullen. mogelijk ook dat 90 euro voor een gemiddelde chinees iets meer is dan dat het voor ons is, hoewel ik dat niet met zekerheid durf te zeggen.

Voor de gemiddelde chinees wel, echter dat komt omdat 80-90% boeren zijn, die af en toe honger moeten lijden, de overige percenten wonen aan de rijkere kuststreek, en als je dus een computer kunt kopen, zal 90 dollar voor deze man toch ook niet zoveel zijn

Ik denk dat het per se om dat bedrag gaat, maar als deze zaak eenmaal goedgekeurd is kan dat de deur openzetten voor nog meer van dit soort zaken én er zou misschien een tool komen die wga verwijderd (heel handig voor illegale systemen }> )

*Ik draai overigens een legale oem vista*

Stel dat deze student zou winnen en dat ook de eis ingewilligd moet worden dat er een WGA verwijderings programma ter beschikking gesteld moet worden én deze er ook komt. Zou dat het einde van WGA zoals we dat nu kennen betekenen? Geen updates meer kunnen downloaden of vrij alle updates kunnen downloaden?

Waarom zou dat moeten? Momenteel kan je nog de kritische updates doen (zijn er maar weinig) zonder WGA te moeten installeren (al dringt die zich dan wel elke keer op in het te installeren lijstje).

Wil je bv. Internet Explorer 7 of Windows Media Player 11 installeren MOET je wel eerst valideren met WGA. Dat kunnen ze toch perfect behouden? Geen WGA, geen updates :)
In de VS is WGA er toch ook nog altijd -denk ik-?

Jan met de pet volgt zo'n rechtszaken niet en interesseert zich er ook niet in. Hij blijft dus vrijwillig WGA installeren om die "leuke nieuwe Media Player" te hebben ofzo. En dat WGA verwijder tooltje komt dan gewoon ergens op een pagina diep in de Microsoft.com kerkers waar alleen tweakers het zullen vinden.

[Reactie gewijzigd door RS_Jelle op maandag 17 september 2007 11:47]


Wil je bv. Internet Explorer 7 of Windows Media Player 11 installeren MOET je wel eerst valideren met WGA.
Onwaar.

De download URL van de software zelf is niet beveiligd (alleen maar de pagina waarop de download URL gemeld staat, welke vrij kopieerbaar is) en kan je vinden op veel alternatieve locaties op het internet. Tevens kan je de executable gewoon uitpakken en het hele spul met een standaard update executable installeren zonder enige vorm van validatie.

Onwaar.

De download URL van de software zelf is niet beveiligd (alleen maar de pagina waarop de download URL gemeld staat, welke vrij kopieerbaar is) en kan je vinden op veel alternatieve locaties op het internet. Tevens kan je de executable gewoon uitpakken en het hele spul met een standaard update executable installeren zonder enige vorm van validatie.
Dat zat bij mij toch anders... Downloaden ging zonder probleem, maar dan de (ik dacht) MSI file openen ging minder vlot. Dan krijg je pas de melding "Windows gaat nu valideren bla bla bla" (was bij WMP 11).

Op dit moment is het ook niet zo moeilijk om wga te deinstaleren, als je een 3rd program deleter hebt.

Maar zo ver moet je het niet eens laten komen, maar gewoon niet alles auto instaleren en deze 1 maal uitvinken (als je bij de 1e x iets niet wilt instaleren, vraagt hij meteen als je in het vervolg ook geen herinnering er van wil hebben.)

Maar ik snap zijn punt wel, er was ong een jaar geleden ook een fransman en deze maakte ook een tooltje om de wga software te verwijderen. Met hetzelfde argument, namelijk dat wga een soort spyware is en dat is het ook, alleen dan niet voor reclame....
Alleen M$ dwingde hem de tool te verwijderen van zijn site. Maar waarschijnlijk hangt dat ding nog wel ergens rond op het World Wide Web.

feng komt dus gewoon 90 euro tekort deze maand om een avondje te stappen en denkt als ik MS nou is aanklaag of als compensatie 90 euro vraag dan zal ik dat wel krijgen van MS want wat is 90 euro nou :+


Nasi goreng is indonesisch en niet chinees.
En 90 USD (pakweg 750 yuan) is een 3kwart maand salaris in china.
Dus niet voor een avondje stappen dus gezien een halve liter bier 3,5 rmb kost

[Reactie gewijzigd door KayJay op maandag 17 september 2007 21:54]


Eerste is peanuts denk ik zoals je leest, echter als Microsoft hierop ingaat gaat de hele wereld 90 dollar eisen.

Tweede zal Microsoft nooit en te nimmer doen, de enigste tool/softwarestukje die zorgt dat Windows Vista bijvoorbeeld nog enigzins gekocht wordt is WGA.

Ik denk bv aan de tijd van Windows 98, ha je was wel gek dat je die kocht, je kon heel makkelijk met clonecd een kopietje maken en Windows Update en alles deed het ook gewoon.

Om alle boze onredelijke reacties alvast in de kiem te smoren, voor software dient gewoon betaalt te worden, je kan wel allerlei leuke constructies, smoezen en andere argumenten gebruiken waarom je het recht hebt om niet voor software te hoeven betalen, maar die zijn allemaal flut.
Denk maar een bekeuring, je kan hoog of laag springen waarom je te snel reed en vinden dat je dit wel mocht, je krijgt toch een bekeuring.

Met betalen voor software is niks mis. Echter allerlei constucties in software in bouwen om nogmaals na de aankoop nogmaals te controleren of er betaald is, daar kan van alles mee mis gaan.

Andere fysieke goederen (boek,auto, ) controleren ook niet nogmaals bij de leverancier of ze gestolen zijn en stoppen dan.

Ik heb mijn windows gekocht samen met veel andere software, welk recht heeft MS dan om alsnog te kijken of mijn versie legaal is? En welk recht heeft MS om nog verder op mijn computer in te tappen. Ja je gaat een overeenkomst aan tijdens de installatie maar het is meer dan terecht dat Feng deze overeenkomst in twijfels trekt, zeker met de trekken die MS erop na houdt om je systeem te blijven monitoren op potentieel misbruik. Sorry hoor maar ze hebben niets te zoeken in mijn bakkie. En dat er gecopieerde versies in de omloop zijn zouden geen effect mogen hebben op de legale gebruikers. Pak de rest maar aan, maar zorg er dan wel tegelijk even voor dat ik er geen last van ondervind. Geen updates die ik niet opmerk, geen downtine in mijn systeem omdat de WGA denkt dat mijn versie niet legaal is, terwijl ie dat wel is, geen downtime omdat de windowsupdate site het te druk heeft, allemaal niet.

Ik heb mijn windows gekocht samen met veel andere software, welk recht heeft MS dan om alsnog te kijken of mijn versie legaal is?
geen, maar MS mag zeker wel kijken of je versie legaal is als je wilt updaten (en dus nog iets van hen geleverd krijgt)

je hebt wel helemaal gelijk dat het dan natuurlijk wel 100% perfect moet werken

[Reactie gewijzigd door 2playgames op maandag 17 september 2007 12:49]


welk recht heeft MS dan om alsnog te kijken of mijn versie legaal is?
Het recht wat je hun geeft tijdens het akkoord geven op de EULA. Dan moet je geen akkoord geven. Ok, dan kan je geen Windows installeren, maar tja, Windows is niet de enige software, lees maar eens de EULA na van andere software zoals Adobe, Pinnacle, Borland, Yahoo, Google, Citrix, VMWare en andere commerciële, semi commerciële software.
En welk recht heeft MS om nog verder op mijn computer in te tappen.
Microsoft tapt niet in op je computer. Ze installeert niets wat jij niet wilt. Zet je automatic-updates uit dan staat dat uit, geen updates dus, zeg je Nee wanneer MS een Active-X compontent voor bijvoorbeeld Genuine Validatie wil installeren, dan komt die ook niet binnen. Overigens tapt Microsoft niet in, Microsoft installeerd alleen updates en software waar jij toestemming voor geeft. Overigens krijg je bij nieuwe functionaliteit ook een EULA te zien, ben je het daar niet mee eens dan zeg je gewoon Nee toch.
zeker met de trekken die MS erop na houdt om je systeem te blijven monitoren op potentieel misbruik.
Microsoft monitort je systeem totaal niet. Grote onzin dus. Zou meer oppassen voor Yahoo en Google. Maar monitoren is out of the question. Microsoft stuurt alleen antwoorden op jouw vragen. Windows Update bijvoorbeeld. Jouw PC geeft met jouw toestemming de volgende vraag naar de Windows Update site: Geef mij een lijst van alle updates voor mijn Windows versie. Windows update site zegt, alsjeblieft hier de mogelijke updates, zie maar wat je met die lijst doet. Aan de hand van die lijst, interne versie controles worden de laatste/gemiste updates gedownloaded. Het is niet "Hallo Microsoft hier ben ik, controleer mijn systeem eens".
En dat er gecopieerde versies in de omloop zijn zouden geen effect mogen hebben op de legale gebruikers.
De enige zinnige opmerking tot nu toe. Helaas is dat alleen in de ideale wereld. Wanneer er geen softwarediefstal zou plaatsvinden waren dit soort acties ook niet nodig, sterker nog, wanneer iedereen zijn/haar software legaal zou kopen zouden de prijzen ook omlaag kunnen, mits er een goed alternatief is.
Geen updates die ik niet opmerk
Welke waren dat dan - want die zijn er niet. Windows update uit is uit, windows update handmatig - handmatig, automatisch - automatisch. Simpel toch. O, ja, je internet security in IE van laag naar hoog (default) zetten kan ook wel eens helpen te voorkomen dat je onnodige applets binnen krijgt.
geen downtine in mijn systeem omdat de WGA denkt dat mijn versie niet legaal is
Dat probleem bestaat niet. Ik heb zelf 14 dagen met een invalide gevalideerd Vista systeem gedraaid. Volledige functionaliteit, bleek een "foute" office key te hebben. En 14 dagen is lang zat om alles goed te regelen. Geen downtijd dus, alleen een ergelijke melding.
geen downtime omdat de windowsupdate site het te druk heeft
Waarom downtijd. Je systeem kan gewoon leven zonder de windows update site, druk of niet druk of niet beschikbaar. Onzin dus.

Verder nog argumenten?

Ik vind WGA een reëel systeem. Het is gewoon één van de eisen die Microsoft stelt in de gebruikersovereenkomst. Je kunt hiermee akkoord gaan of niet. Je kunt het product kopen of niet.

Het is reeel dat Microsoft iets tegen piracy doet, of dat WGA is betwijfel ik. De informatie die WGA verzamelt is nogal uitgebreid.

Daarnaast heeft microsoft zo'n monopolie dat de vraag is of je wel om windows heen kunt.. En daarom WGA door je strot heen wordt geduwd.

En welke uitgebreide informatie verzamelt WGA dan?

ik ben het hardstikke met je eens, en helaas is WGA in een vorm ook nodig, hoe vaak kom ik het wel niet tegen dat oude mensen genept worden omdat de louche computerzaak op de hoek er illegale windows op zet (en wel laat betalen!) en hoeveel consumenten zitten wel niet achter een illegale windows versie.

Gelukkig is het in de meeste bedrijven anders, en ik vind MS eigenlijk ontzettend tollerant tot nu toe. Als bij een autofabrikant 4 op de 5 auto's gestolen waren was er veel meer aan de hand.

... Verder heb ik zelf nooit iets geks gezien aan WGA, wat is het nut van meer doen anyway?

Toen Windows in 2001 uit kwam, was er nog niks bekend over wga en dergelijke, dus hoe zou je dan mee akkoort mee gaan...??

Volgens mij staat ook nergens in de gebruikersover heenkomsten dat ms het recht heeft om in je PC continue in de gaten te houden. Om te kijken of je wel netjes een legale versie hebt gekocht

Mischien is de chinese WGA anders dan de engelse, dit zou niemand toch moeten verwonderen he. (Bush heeft ook gezorgd dat die andere rechtzaak tege MS is gestopt, inruil zouden ze mischien china willen bespieden, alhoewel daar bij mijn weten geen olie is)

Ik denk eerder dat het gewoon een principe kwestie is, zoals er vaker rechtszaken worden gevoerd om een klein bedrag. Grote kans dat hij het ook doet om te zorgen voor een stuk jurisprudentie, zodat er meerdere mensen zullen volgen en zich kunnen beroepen op de uitspraak van deze rechtszaak.

Een WGA verwijdertool van microsoft is natuurlijk leuk, zeker als die vrijelijk te downloaden is, dan ligt het hele WGA systeem in 1 keer op z'n gat.

Niet echt, want er is ook gewoon wga verwijderings tool, alleen die heeft MS verboden. Deze hangt vast nog wel ergens rond op het internet.

Maar dan alsnog, hier in nederland zijn er nog genoeg leeks wie geen flauw idee hebben wat wga, een os of überhoubt weten dat ze een besturingsysteem hebben of hoe deze heet.

Ik spreek namelijk uit ervaring dat de handige computerjongen uit de buurt er gewoon een illegale xp pro op pc's zet wie kaduuk zijn. (was nog voor de wga tijd) en dan ineens hebben ze een melding op hun pc....
In de meeste gevallen, klikken ze het gewoon weg net als alle andere spam wie ze op hun pc hebben! 8)7 En vervolgens vragen ze zich af als hun pc een virus heeft |:(

Hoewel de inmiddels beruchte 90 euro nergens op slaat vind ik het wel een vonds.. Als Feng deze rechtzaak wint (want wat is 90 dollar nou ;) ) dan kan M$ ook moeilijk deze in de toekomst gebruiken. En die tool voor het verwijderen is gewoon puur om het feit dat je hoewel je legaal bezig bent stukjes van een legale installatie kan verwijderen zonder dat je daarvoor terecht kan staan..

Hoewel ik zeer hoop dat ie wint, is ie niet heel slim, zodra die gast over de streep gaat wordt die door M$ voor vele miljoenen aangeklaagt. dat is wel verrot, want ik heb zo'n id dat ie vanaf nu ZEER goed in de gaten wordt gehouden. Ach ja: het is hem niet mij :D

Iedereen kan de WGA verwijderen. Probleem is dan alleen dat je niet meer alle updates krijgt.
Een WGA verwijdertool is dan ook niet het enige wat hij zou moeten wensen, maar ook dat alle updates waar hij met WGA recht op zou hebben, ook blijft krijgen.

Gelukkig pakken dit in China aan.

Dit is natuurlijk veel erger dan mensen onderdrukken en andere schendingen van mensen rechten.

Maar waar in de wereld gebeurt dit niet.

Dat het aangepakt moet worden trek ik niet in twijfel, maar een land als China moet eerst eens zelf hun problemen oplossen voordat ze andere mensen/bedrijven gaan aanpakken.

Maar ja misschien ben ik teveel een dromer om te denken dat de wereld een eerlijke plaats is om te leven

Het gaat hier om Feng de Chinees, niet China als staat.
Tenzij je Feng kent, kun je denk ik weinig zeggen over of hij al dan niet zijn zaken op orde heeft.

In China kan vrijwel niemand gaan studeren, alleen de mensen die supergoed zijn en gevraagd worden om te studeren. Neem hierdoor ongezien voor 100% aan dat Dhr Feng zijn zaken perfect op orde heeft.

Wat een onzin. Er zijn zat mensen die daar gewoon kunnen studeren.
Alsjeblieft verkoop dit soort kolder niet.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:53 Justitie VS onderzoekt prijsafspraken flashmarkt
Vorige 11:20 Duitse politie pakt Tor-operator op
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011