Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 13.670 •

Volgens Britse overheidsfunctionarissen hebben Chinese hackers het ook op computers van hun land gemunt. Net als de Duitse en Amerikaanse inbraken zou ook een aanval op hun systemen te herleiden zijn tot de Chinese defensie.

Chinese overheidshackerDe netwerken van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en andere ministeries zijn doelwit van Chinese cybercriminelen, volgens beveiligings- en defensiemedewerkers van de Britse overheid. 'Het is een aanhoudend probleem', citeert The Guardian een beveiligingsexpert.

Een voorval vorig jaar, waarbij het computersysteem van het lagerhuis werd platgelegd, werd in eerste instantie aan een individu toegekend, maar bleek later het werk te zijn van een georganiseerde Chinese hackersgroepering, aldus Britse regeringswoordvoerders. Volgens sommigen hebben de hackers banden met het Chinese leger.

De beschuldigingen volgen op het nieuws dat een inbraak bij een Pentagon-systeem in juni gelinkt kon worden aan Peking, en claims dat Duitse overheidscomputers ge´nfiltreerd waren door Chinese hackers uit het Volksbevrijdingsleger.

Reacties (60)

Is toch maar beangstigend. China die zichzelf profileert als de toekomstige wereldmacht en nu zitten ze de defensie van andere grootmachten te checken...
als je netwerk defensie bedoeld dan doet elke grootmatch dat lijkt me, alleen zijn die zo slim om ervoor te zorgen dat het niet naar hen terug te herleiden is.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 september 2007 18:38]

Houdt ze ook lekker scherp. Als de netwerken niet constant onder vuur liggen, worden de beheerders laks. Nee, beter is het om je netwerken continu in de gaten te moeten houden en, waar nodig, extra en beter te beveiligen.
Is maar de vraag of de chinezen echt zo knullig zijn of dat een andere natie er belang bij heeft de aandacht van zich af te halen.
en denk je dat de amerikanen en britten braafjes van de chinese computers afblijven?
Wat maakt China enger dan USA en GB ?
omdat wij bondgenoten zijn van de 2 laatstgenoemden
Misschien is het dan tijd om een andere bondgenoot te zoeken....
omdat wij bondgenoten zijn van de 2 laatstgenoemden
dus dan is het moreel wel goed? ;)
Het is niet ondenkbaar dat het een reactie van de Chinezen is op cyber-aanvallen van de USA, GB en Duitsland.
alsof die "andere" grootmachten dat niet doen zeker...

We luisteren elkaar af en vervolgens gaan we zielig lopen doen? Kom nou zeg!
Zo dan, Renegade. Dan heb ik interessante feitjes voor je: GB en USA hebben *weleens* stiekem bij anderen over de schutting gekeken. De Blackbird vliegtuig was niet ontworpen voor zondagsritjes door rijkelui. GB en de VS slokken al meer dan honderd jaar miljarden aan staatsgeld op voor spionageprojecten. Alleen hebben zij ons via films zo weten te manipuleren dat dat bij hun niet "eng" is maar "gaaf". Het Secret Agent concept zoals James Bond.
Tja, China kan tegenaanvallen verwachten. Als ze niet oppassen heeft dit serieuze internationale consequenties.

Natuurlijk vind ik sowieso dat gevoelige informatie niet aan het internet hoort te hangen maar het word heel moeilijk om de huis-pc van het hoofd van de geheime dienst te beveiligen, of om hem tegen te houden zijn werk mee naar huis te nemen.

China zorgt er op deze manier indirect voor dat alle landen een vergelijkbare nationale firewall opbouwen waardoor internet als vrij medium effectief vernietigd is. Maar goed, China word natuurlijk ook dik genaaid door de VS aangezien ook China gebruik maakt van diens netwerk.
Ik denk alleen dat ze het met die tegenaanvallen wel eens serieus moeilijk zouden kunnen krijgen. Zoals je zelf al aangeeft heeft china hun Great Firewall of China en bovendien zijn ze niet vies van hun zelfgeschreven OS'en. Ik zou er niet van verbaasd staan moest er een of ander OS enkel en alleen te benaderen zijn via chinese tekens en mss wel zelfs erin geprogrammeerd zijn (ze hebben ook hun eigen cpu's dus technisch zou het mogelijk moeten zijn). Dan sta je daar met je ASCII-tekens :+

[Reactie gewijzigd door dasiro op 5 september 2007 18:26]

alles is nog steeds 1en en 0en dus een simpel vertaalslagje moet genoeg zijn :P
de eerste mens die binair denkt en weet wat er gebeurt moet nog geboren worden. Trouwens waarom zou in het chinees 0 niet true en 1 niet false kunnen zijn? Zonder de werking en de instructieset van een cpu te kennen, mag jij van mijn part zoveel vertaalslagjes maken als je wilt.

Simpel voorbeeld: online crappy woord per woord vertalingen. Geen kat die aan een iets of wat complexe tekst aan uit kan :+
Omdat jij dat denkt wil nog niet zeggen dat dat zo is, vorige week was er nog een nieuw wereldrecord gevestigd door een man die 4200 character in binair kon onthouden.
Maar dit terzijde, ik ben het niet met je eens wat je schrijft en ook al draaien ze de true en false om dan draai je toch mee.... duh!
Het is en blijft allemaal logica dus begrijpbaar!
hoe weet je dan dat ze niet stiekem een ternair systeem hebben ipv binair? :P
...want in de VS hebben ze geen computers die een Chinees tekenset ondersteunen? Ik denk niet dat ze in China iets dergelijks als "beveiliging" gebruiken, je hebt tegenwoordig ook buiten China mensen die Chinees spreken ;)
Dat jij geen Chinees kent, wilt niet zeggen dat andere Westerlingen die taal niet machtig zijn. En zoals al gezegd geweest is: die tekens passeren ook gewoon in eentjes en nulletjes over de lijn. Als de Chinezen zeggen: bij ons is 0x65 vanaf nu B (of een willekeurig ander teken), dan kan de rest van de wereld dat ook makkelijk doen.

Sowieso zou jou 'idee' enkel security by obscurity zijn: als je gewoon de tekens een-op-een overbrengt op andere waarden, dan is dat vrij makkelijk te kraken. In feite komt dat alles neer op niet veel meer dan een rotatie: een gekend voorbeeld, welk groot computerbedrijf krijg je als je in HAL9000 alle letters een plaatsje opschuift.

Met een andere programmeertaal, zorg je ook niet voor meer veiligheid, dat valt ook te analyseren. Het feit dat ze eigen CPU's maken heeft trouwens geen enkele relatie met hogere programmeertalen. Met genoeg kennis, kan je ook een Nederlandstalige, Griekse, Arabische of Chinese programmeertaal opzetten op om het even wat voor CPU. Lettertekens zijn voor een computer niet meer dan nummertjes, voor een computer maakt het niet uit of dat letterteken voor jou een 'A', 'B' of een of ander Chinees teken.

Een andere instructieset, iets moeilijk, maar op een netwerk maakt dat niet veel uit: als de Chinezen aan het internet willen kunnen (en dat willen ze, anders zonderen ze zich af van de wereld; dus geen grote bedrijven meer die hun orders naar daar doorsturen, geen zakenmensen die communiceren met het westen, en ga zo maar door), hebben ze geen keus behalve dan zich aan de standaarden van het internet te houden.

Zoals je wellicht zal weten, een oude Mac en een nieuwe Mac (of een gewone pc) hebben een andere instructieset (PowerPC <> x86-architectuur); toch werken ze samen op het netwerk. Waarom? Omdat ze zich allebei aan de standaarden op het netwerk houden. Anders bestaat er simpelweg geen communicatie tussen beiden. En je zou dan kunnen zeggen; 'ja maar, als de Chinezen voor hun belangrijke communicatie nu eens eigen protocollen gaan uitdenken', dan heb je gelijk dat het eventjes moeilijk gaat worden, maar na wat werk kan een veiligheidsdienst die protocollen wel omzetten naar voor hun begrijpelijke informatie (als: ze ontvreemden gewoon een staatscomputer die overweg kan met dat nieuwe protocol en ze kunnen er ook aan).

Je denkt namelijk enkel aan het onleesbaar maken, maar je vergeet dat ze dan zelf ook niets meer aan hun informatie hebben. Zelfde categorie van voorbeeld als je crappy babelfish-vertaling: een hash berekenen, is onomkeerbaar; dus waarom sturen ze niet gewoon van alles een hash door? Simpel: ze hebben er zelf dan ook niets meer aan!

Ook het feit dat geen enkele persoon binair denkt, maakt niets uit, die omzetting wordt gewoon door de computer en programmeurs voor je gemaakt. Binair is op zich ook maar een voorstellingswijze van abstractere concepten zoals getallen of lettertekens (en nu denk je spontaan aan het tiendelig stelsel en ons alfabet, maar dat zijn ook slechts weergaven van die abstracte concepten: acht appels uitgedrukt in het binair is 1000, in het decimaal 8 en in het octaal 10. Toch stellen ze allemaal hetzelfde concept voor: 8 (=bepaalde hoeveelheid) eenheden (appels). Je kan ze ook gewoon omzetten naar elkaar, dus als de Chinezen afspreken dat ze het omgekeerd doen: je interpreteert hun notatie (omzetten naar het eigenlijke concept) en dat concept kan je in je eigen notatie zetten (of helemaal omgekeerd natuurlijk).
Tja, China kan tegenaanvallen verwachten. Als ze niet oppassen heeft dit serieuze internationale consequenties.

Zoals? Gaat de VS China op de lijst van de Axis of Evil zetten? Gaat de VS China binnenvallen? Of economisch boycotten? Die tijden zijn we allang voorbij. China heeft meer soldaten, schepen, vliegtuigen, tanks en ander wapentuig paraat staan dan de VS met veel pijn en moeite kan optrommelen. China hoeft alleen maar af te wachten tot de eerste schepen en vliegtuigen binnen schootsbereik zijn. En een miljoen man meer of minder, maakt in China ook niet meer uit.

Economisch kan de VS het zich helemaal niet veroorloven om China te boycotten, en technologisch net zo min.

De VS is misschien in naam nog de grootste grootmacht, praktisch gezien is China dat.
[complot theorie]
volgens mij zijn ze goodwill aan het kweken om ook nog is china aan te vallen }>
[/complot theorie]

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 5 september 2007 18:45]

Lach maar, ik heb op Fok! al idioten gezien die dit beweerde. Dat dit over het algemeen mensen waren die ook geloven in Roswell zullen we maar even in het midden laten. :P
Wat een link met Roswell en Chinese hackers en Fokker ? hoe waar wat ?
Ik kennut niet meer volgen...
Fokker maakte vliegtuigen voor de buitengewone levensvormen in Roswell maar dat plan werd op het laatst verstoord door Chinese hackers, en toen ging fokker failliet :P
Ik denk niet dat China de enigste is die op deze manier inlichtingen probeert te verzamelen, maar voorlopig is het wel het land wat het meest tegen de lamp lijkt te lopen, althans zo "lijkt" het.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 5 september 2007 18:19]

Dit zijn nare berichten een internationale grootmacht als china die maar openlijk de andere grootmachten van de wereld zit te bekijken en digitaal aan te vallen. Volgens mij kan dit niet zonder gevolgen blijven.
En andere grootmachten, als de VS bijvoorbeeld, doen dat niet? Wel eens van Echelon gehoord? Daar houden ze ook anderen mee in de gaten... Of kijk eens naar dit nieuwsartikel: nieuws: Details geopenbaard over afluistersysteem FBI

Het is imho na´ef om te denken dat alleen China dit doet, naar mijn mening doet elk land dat, en niet alleen grootmachten.

Het komt alleen niet in het nieuws, niemand hangt graag de vuile was buiten natuurlijk. In dit geval is het alleen politiek wat handig om dit naar buiten te brengen, om de schandalen in eigen land wat naar de achtergrond te drukken, zoals de hypotheekmarkt etc.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 5 september 2007 18:55]

Heb je helemaal gelijk in maar normaal is het een spelletje wat achter gesloten deuren wordt gespeeld. China gaat er nu mee om als het hun geeneens kan schelen dat ze ontdekt/gepakt worden. Onder het motto van wat willen zei doen dan ? En dat vind ik gevaarlijk. Want op een manier is dat uitlokken van de andere partijen die dan wel laten zien wat ze kunnen doen.
Onder het motto van wat willen zei doen dan ? En dat vind ik gevaarlijk.
Waar heb je het over? De Amerikanen en Britten zeggen dat ze zijn gehackt. Waar staat in het artikel dat de Chinezen daarmee te koop lopen?

De Amerikanen hadden destijds in Jiang Zemin's presidentiŰle vliegtuig helemaal volgeplant met afluisterapparatuur. Dat werd ontdekt. Waren de Amerikanen volgens jouw logica/redenering toen openlijk aan 't promoten dat ze spioneren?
Ooh wat erg China kijkt bij de "goede" machten die helemaal niks stouts doen(Afghanistan/Irak/Guatamo Bay?) naar binnen, bij de allerliefste jongens van de klas.

Ok, zo is het nu ook niet, maar uiteraard is dit een gevaarlijk iets, dat 'Chinese' hackers de systemen van andere mogendheden binnen dringen en eventuel data kunnen stelen. Dat is het grote voordeel van Internet, je kunt snel alles delen, en dus ook kwijtraken!

Maar Groot Britanie en vooral Amerika moeten zich niet aanstellen, want het is vrijwel zeker dat zij ook hacken bij China, en alle landen die niet naar hun pijpen dansen. Zij zullen ook zeker bij China naar binnen kijken, alleen omdat het hun niet uitkomt houdt men het stil, want zij doen zoiets uiteraard nooit, zij wachten altijd netjes af en vragen alles beleefd(met een bomb :Y) )

Waarom zegt China niks? Omdat ze zich van de domme houden en straks ineens de "macht"onverwachts overnemen, met alle verzamelde gegevens. Alsof dat zo erg is, of je wordt 'democratisch' onder de duim gehouden door de Verenigde Staten van Amerika, of je wordt 'communistisch' onderdrukt. Verschil??, het beestje heeft een andere naam en gezicht, that' s all. }:O
Misschien zou tweakers.net ook eens een berricht kunnen plaatsen dat Amerika/EU/Rusland onafgebroken China sinds het begin van de vorige eeuw aan het bespioneren/hacken zijn. Alleen dergelijke berrichten zijn niet interessant voor ons (ons in de zin van westerlingen).
Alsof de critische systemen van de verscheidene defensie apparaten verbinding hebben met het net. :O
Waarvoor dient die [waarheid] tag?? Maak er maar [onzin] van. Denk je dat china zomaar kan binnenvallen om er aan te verdienen? Ik denk eerder dat de wereld economie instort dan dat er geld wordt verdient. Weet je hoeveel Amerikaans geld wordt verhandeld en beheert door China? Je zou schrikken.
Bovendien zou amerika een flink pak slaag krijgen in China, China is veel groter, zeg maar een groot Vietnam.
Het is niet helemaal een onzin.
Je moet niet al te letterlijk nemen wat StijnBos zegt. Het is misschien een beetje overdreven, maar probeeer eerst de achterliggende betekenis te achterhalen.
En hij heeft hier volkomen gelijk ik.
America (maar ook de meeste andere politici van over heel de wereld) halen vuile trucjes uit om maar iemand anders van iets te beschuldigen om daarna te doen waar ze zin in hebben.
Of denk je nog steeds dat Irak binnengevallen is omwille van massavernietigingswapens?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013