Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 55, views: 19.763 •
Bron: Techgage, submitter: aliencowfarm

Asus introduceerde op de Computex-beurs in juni dit jaar zijn eerste geluidskaartenfamilie: Xonar. Techgage voelde de 150 euro kostende Xonar D2 aan de tand.

De 7.1-kanaals Asus Xonar D2-geluidskaart is opgebouwd op een zwarte pcb en uitgerust met een zwart schild dat de kaart tegen elektromagnetische storing moet beschermen. De in samenwerking met C-Media ontwikkelde AV200-geluidschip zorgt voor een signaal-ruis-verhouding van 118dB op alle kanalen. Verder biedt de kaart diverse softwarematige dsp-programma's, zoals Dolby Digital Live en dts Interactive en zijn alle in- en uitgangen verguld.

Asus Xonar D2-geluidskaart

De geluidskaart wordt geleverd met een uitgebreide set kabels. Aan de zijkant van het emi-schild prijken drie interne geluidsaansluitingen voor een tv-kaart of optische drive. De conversie van digitaal naar analoog geluid wordt verzorgd door een viertal Texas Instruments Burr-Brown PCM1796-dac's en analoge signalen worden digitaal gemaakt met Cirrus Logic CS5381 adc-chips. De Xonar D2 biedt dankzij de alt-functie ook de mogelijkheid zijn eigen analoge geluid op te nemen en zo drm-bescherming te omzeilen.

De gebruiker heeft bij het installeren van de software de keuze uit het volledige softwarepakket of enkel de driver voor de geluidskaart. De softwarebundel is erg uitgebreid: een speciale versie van Ableton Live Lite en diverse uitgeklede pakketten van Cakewalk worden meegeleverd.

Asus Xonar D2-geluidskaart achterkant

Bij de metingen werd de Xonar D2 vergeleken met de Creative Audigy 4 en de Razer Barracuda AC-1. De Xonar scoorde in bijna alle tests beter: de kaart had een lagere thd, een hogere snr, een groter dynamisch bereik en de minste stereo-overspraak. De processorbelasting van de Asus-kaart lag tussen die van de Creative Audigy 4 en die van de Razer-geluidskaart in. De reviewer kan, ondanks dat de Xonar 2 slechts EAX 1.0 en 2.0 ondersteunt, niet anders concluderen dan dat Asus een indrukwekkende geluidskaart op de markt heeft gezet.

Reacties (55)

Reactiefilter:-155055+129+216+30
Wel jammer dat de kaart alleen EAX 1.0 en 2.0 heeft, voor een prijs van 150 euro mag je zoiets toch wel verwachten. Of is deze kaart dus niet bedoelt voor gamers?
Maar als je deze in Vista gaat gebruiken heb je er toch niets aan.
Hoezo is dat eigenlijk?

Verder vraag ik me ook af hoe het zit met DTS:I en DD-Live in Vista. Na 10 maanden Vista in RTM heb ik de hoop op goede drivers van de onboard P5Bdlx wel opgegeven. Maar merk ik dat steeds meer andere kaarten de feature wel ondersteunen, alleen wordt er over vista meestal met niet zoveel woorden gerept.
de implementatie van EAX vereist een directe communicatie met de grafische kaart. In XP kan dit, maar in Vista ben je verplicht alles via de Vista sound API te doen, waardoor EAX niet meer werkt.
Inmiddels heeft Creative een driver gemaakt die de DirectSound-component vervangt in Vista, en de calls omleidt naar Creative's eigen OpenAL driver, waardoor hardware-acceleratie en EAX weer werken in Vista.
Dit heet ALchemy: http://www.soundblaster.com/alchemy/
Alchemy is leuk, maar als je (zoals ik) een Audigy 4 of eerder heb, kan je er voor betalen!

*&($&# Creative
bedoel je niet een directe communicatie van de geluidskaart?
Klopt. Met vista wil Microsoft het hele audioprocessing voor surround-geluiden softwarematig laten doen. Dan zou je in theorie met elke 5.1 chip dezelfde surroundeffecten kunnen uitvoeren, en dat ligt het aan de geluidskaart of het dan een beetje goed klinkt of niet.

Deze kaart is dus in een vista omgeving erg geschikt, maar op een windows XP systeem zou ik liever een X-Fi hebben, vanwege de EAX effecten die de Asus niet (zo goed) heeft.
Games die via DirectSound 3D werken gaan in Vista niet meer via de Hardware Acceleration Abstraction Layer (HAL) en dus kan er geen EAX worden gebruikt.

Gelukkig gebruiken steeds meer spellen OpenAL, waar wel hardware acceleratie mogelijk is, en dus ook EAX beschikbaar is.

Verder heeft Creative voor de X-fi gratis en voor Audigy betaald een directsound wrapper geschreven, genaamd Alchemy, waarmee directsound calls naar OpenAL worden omgezet, en dus EAX weer berschikbaar is.

Ik weet niet of Alchemy ook voor kaarten, zoals deze, gebruikt kan worden.

( dankje marquis :) )

[Reactie gewijzigd door SmellyTweaker op 5 september 2007 11:18]

Kleine correctie, SmellyTweaker. Het is "Hardware abstraction Layer" ;)

Voor de rest, een erg strakke kaart voor een kast met "side window". Ik heb nog niet een geluidskaart gezien die er zo mooi uitziet. En dan nog zulke prestatie`s. Way to go, Asus.

[Reactie gewijzigd door marquis op 5 september 2007 10:46]

onder vista kan je de alchemydrivers van creative misschien gebruiken om als nog EAX te emuleren?
Zou inderdaad fijn zijn als er ook ondersteuning was voor EAX3, 4 en 5. Maar dan moet Creative die standaarden wel vrij willen geven (onder licentie danwel gratis)...
Dan vallen ze door de mand omdat iedereen dan ziet wat voor een wasse neus die hele EAX standaard is.
De EAX-API is gewoon beschikbaar dus Asus had het best kunnen implementeren zonder het label EAX3/EAX4 te gebruiken.
Waarom EAX is gewoon een eigen implementatie van Dolby Digital wat je tegenwoordig steeds vaker in games ziet. EAX is echt geen wonder systeem. het is eerlijk gezegd best brak. je audio wordt geboost en er wordt on the fly een dsp in gegooid om een ruimte na te kunnen bootsen.

Ik ben er na al die jaren nog niet echt van onder de indruk geraakt A3D had veel en veel meer potentie dan EAX. De shift zal zowieso meer en meer op DD en DTS komen te liggen aangezien dat ook weer door de consoles gebruikt kunnen worden.

Trouwens dit is nou niet bepaald een geluidskaart die op voorhand gemaakt is voor gamers, maar meer voor algeheel gebruik dus ook voor doeleinden als HTPC. Toch voor dat geld zou ik op het moment nog altijd eerder voor Auzentech gaan dan voor een Asus :)

[Reactie gewijzigd door Hakker op 5 september 2007 10:23]

Waarom EAX is gewoon een eigen implementatie van Dolby Digital wat je tegenwoordig steeds vaker in games ziet.
Dolby Digital is gewoon een digitale compressie-standaard voor meerkanaals-audio. DTS is een soortgelijke standaard, maar onderscheidt zich voornamelijk door een hogere bitrate en dus wat betere kwaliteit.
EAX is een uitbreiding op DirectSound3D welke effecten als echo, galm en doppler etc toepast op realtime audio om een zo realistisch mogelijk ruimtelijk effect te geven.

EAX en DD/DTS kunnen dus naast elkaar bestaan, bv 3d geluidseffecten die gecodeerd worden naar een DD danwel DTS stream en via bv SPDIF naar een versterker gestuurd.
Wat is er eigenlijk met dat A3D gebeurd? Vroeger heb ik daar een prachtig artikel over gelezen en het leek mij een geweldig concept, vanwege de manier hoe het je via 2 kanelen echt 3D geluid zou brengen. Wordt zoiets nog in games ondersteund of het verdwenen?
Creative heeft Aureal overgekocht en daarmee ook de A3D techniek. Sindsdien hebben we er nooit meer iets van gehoord.
Mooi dat er nu een beetje concurentie komt met geluidskaarten. En zo te lezen kan deze kaart goed meekomen alleen jammer dat er niet getest is met de nieuwste lijn kaarten van creative namelijk de x-fi lijn.
Op http://www.bit-tech.net/hardware/2007/09/03/asus_xonar_d2/7 staat ook een uitgebreide review, waarmee de Asus Sonar D2 vergeleken wordt met de Creative XtremeGamer met de X-Fi-codec en de Sondigo Inferno met CMedia Oxygen HD codec.

De reviewer is daar iets minder enthousiast, hoewel hij het nog steeds een goede geluidskaart vindt: een 8 voor performance en een 7 als uiteindelijke score. Maar hij weet niet zo te verrassen als de reviewer gehoopt had: "
(..)it's not going to set your ears on fire(..)
Het ligt er dus maar net aan waarmee je de kaart vergelijkt hoe goed hij lijkt te zijn.
Mooi spul als ik het zo lees, en als de driverondersteuning voor vista ook in orde is denk is dat asus een mooi product op de markt heeft gezet als alternatief voor de o.a. de X-Fi series
Ik vraag me af waarom ze niet een Creative XFI kaart in de tests betrokken hebben.
Misschien was de vergelijking dan minder positief uitgevallen en hadden ze de kaart niet mogen houden? De neutraliteit van dit soort testen staat wel vaker ter discussie, vooral als ze het nieuwste van merk A tegenover een drie jaar oude kaart van merk B plaatsen en dan roepen dat hij bijna alle testen wint.

"However, with harmonic distortion figures that match the top-of-the-line Creative X-Fi Elite Pro, the Xonar cards are capable of breathtaking musicality, and this is evident in listening tests with high quality sources."

Ze testen de X-fi Elite Pro niet, maar doen wel bovenstaande uitspraak, erg vreemd. En dan die Asus feature comparison plaatjes die ze schaamteloos op de final thoughs pagina plakken net boven de eindscore.
Het is erg fijn dat de Asus kaart 192kHz ondersteund voor de marketing mensen, maar de paar professionals die echt 192kHz gebruiken zitten toch niet in dit marktsegment. En 118dB versus 116dB? Alsof je dat nog hoort... veel belangrijker wordt dan de ruis die op de kaart terechtkomt vanuit andere PC componenten en de lage+hoge tonen reproductie. Maar ja, deze reviewers testen met een Cambridge Soundworks 2.1 speaker setje van $ 150 en headphones waarvan niet eens met merk en type gespecificeerd worden om vervolgens het volgende te concluderen:

"Compared to the other two audio solutions we tested for this review, the ASUS Xonar D2 sound card is a revelation – its high quality analog signal chain and vanishingly low distortion results in an eminently musical piece of hardware. It just sounds so…right. Overall clarity is superb, and you’ll hear details you never noticed before, especially if you own an expensive, good-sounding set of speakers or high-quality headphones."

good-sounding speakers, high-quality headphones? Misschien gaan ze er vanuit dat high-end apparatuur hetzelfde reageert op een andere geluidskaart als hun speelgoed, maar enige onderzoeksverantwoording en bespiegeling of dat allemaal wel klopt is duidelijk teveel gevraagd. En dan die eerste alinea van de Final Thoughts:

"The ASUS Xonar D2 impressed us at just about every turn. Through and through, a high-end approach has been taken to the design of the Xonar, from extremely high quality circuit components to rock-solid driver software. However, the secret weapon of the Xonar sound card is its extremely low distortion."

Wederom allemaal High-End, high quality, rock-solid drivers, waar halen ze het allemaal vandaan, zijn de drivers uitgebreid getest dan? Deden de andere kaarten het niet net zo stabiel? Niets over te vinden natuurlijk in deze review. Ik weet het verder ook niet, maar deze jongens zijn de realiteit hier duidelijk compleet uit het oog verloren. Een lachertje deze review, helaas :(

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op 5 september 2007 10:37]

Volgens mij zijn EAX3 en hoger exlusief voor Creative (en straks ook Auzentech).
Sinds EAX3 geeft Creative geen licensies meer uit voor de technologie. Creative dacht dat ze daardoor een voorsprong zouden krijgen op andere geluidskaart fabrikanten. Maar het nadeel ervan is dat EAX niet op elke PC werkt en dat het voor een game ontwikkelaar minder interessant is om geavanceerde EAX3-5 effecten in een spel te stoppen. simpelweg omdat er dan maar een relatief kleine groep is die er iets aan heeft.

Daardoor heeft creative nu de X-Fi chip beschikbaar gesteld aan auzentech, en daarmee kan de auzentech ook EAX5 effecten weergeven. En misschien dat er na auzentech wel nog een fabrikant komt die X-fi chips mag gebruiken.
(en straks ook Auzentech).
Nee hoor, Nu al, de X-FI Prelude is uit en ik heb m al in een duitse webshop gespot, a ¤190 ( plus ¤20 verzenden naar NL ) moet je zelf maar bepalen of dat het ook waard is.
Waarom vergelijken ze deze kaart niet met de X-Fi serie? Of, voor mij belangrijk, de Auzentech X-Meridian. Kwa prijs zullen deze kaarten de concurrentie zijn... of niet?

Nu heb je de zeer verouderde Audigy4 en een veelbelovende kaart van Razer die nog steeds geen goeie Vista drivers heeft (64-bit support is zo te zien 31 augustus geintroduceert)

[Reactie gewijzigd door Hooker op 5 september 2007 09:11]

Dan breng je een goede kaart uit maar is de ondersteuning beperkt tot EAX2.0,
kunnen ze dit niet in een firmware upgrade zetten?
Zodra je het label EAX3/EAX4 gebruikt moet je (relatief) heel veel geld neer tellen voor licenties. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van het Dolby logo.

Als een kaart 10~20 dollar kost, dan is een licentie van 5~10 dollar relatief erg prijzig.
Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat het niet gebruikt wordt. Technisch kan de kaart het waarschijnlijk makkelijk aan omdat veel zaken toch met de CPU gedaan worden.
En hoe kom je aan die wijsheid?

Hiervoor wordt meerdere malen genoemd dat Creative voor EAX 3-5 GEEN licentie uitgeeft.
En dan nog 5 tot 10 dollar voor een licentie, wat is dat voor een bedrag?
Je geloofd toch niet dat dat de prijs per kaart KAN zijn???
waarom zitten er op zulke dure kaarten nog steeds van die gekke banaanstekker aansluitingen. In de audio industrie zijn tulp aansluitingen al deccenia lang de standaard, waarom in pc audio land niet?

Verder ziet het er wel uit als een mooi kaartje.
Banaanstekker? Banaanstekkers gebruik je om speakerkabel aan te sluiten. Deze kaart maakt gebruik van 3,5mm jack (TRS), net als bijna alle andere consumentenkaarten. Jammer inderdaad, ik had ook liever tulp gezien... eventueel met een breakoutbox om ruimtegebrek achterop de kaart te omzeilen. Ik ben zelf wel benieuwd hoe deze kaart presteert ten opzicht van gelijkgeprijsde kaarten van Terratec.

Zoek zelf nog altijd de ideale geluidskaart, liefst extern, met tulpaansluitingen.

[Reactie gewijzigd door TheLunatic op 5 september 2007 09:19]

/* Off topic */
Zoals bij zoveel zaken hangt het ervan af wat je ermee wil doen...
Als je wil gamen, dan zijn je vereisten namelijk compleet verschillend dan als je bvb muziek wil componeren of mixen... of een goedkope 5.1 card voor je media center of een 2.1 card voor op je werk, in elke categorie zal je een "ideale" value for money geluidskaart vinden.
Wat dacht je van ruimtebesparing?
Op de plek van 2 tulp aansluitingen kan je 3 jack aansluitingen kwijt, en 3 jack aansluitingen hebben weer net zoveel kanalen als 6 tulp aansluitingen.
Bovendien is er volgens mij nog geen enkel speakersetje die met tulp aansluitingen werkt.
Wellicht niet, maar als je graag tulp aansluitingen wilt, ga je die niet vervolgens op een doorsnee speakersetje prikken. Dus dat is dan wel wat minder relevant.
Juist coaxiale (tulp) aansluitingen zijn een mooie combinatie met een doorsnee speakersetje. Een stapje hoger, dan gebruik je S/PDIF... coaxiaal. En laat je je versterker al het werk doen.

jack plugs zijn leuk om je oordopjes mee aan te sluiten, maar verder vind ik het achteloos verouderd. De hele kaart shielden en dan jack plug uitgangen gebruiken is eigenlijk debielen werk.

Zeker als je in het segment van > E. 150,- zit mag je wel nadenken waar de doelgroep de kaart op aan gaat sluiten.

Overigens kruist het pad zicht wel ergens bij de kaarten van > E 250,-
Er lijkt dan precies in / aan te zitten wat de high class audiofiel zou mogen verwachten.
Maar een middenweg is er niet.
Wat is het punt van al die rare jack plug bashing?

Het zijn juist de tulp stekkers (i.e. rca stekkers) die waardeloos zijn en puur gericht op consumenten gebruik.

Op studio apparatuur vind je juist jack plugs (groot en klein) en ook XLR plugs.

Verouderd? Hah, die dingen maken perfect contact in tegenstelling tot een rca plug die je maar een halve cm op een contact schuift, een stekker i.p.v. twee voor stereo en ze nemen nog weinig ruimte in ook. Ben je in de buurt van een instrumenten winkel, bekijk eens wat kleine (professionele) mengpanelen.

[Reactie gewijzigd door Teddy Rukspin op 5 september 2007 12:07]

Dat is de keuze van degene die de studio inricht.
XLR of andere din type plugs is niets mis mee. Die zijn nl compleet geďsoleerd.
Maar daar heeft de consument niets aan.

Het probleem is, mijn mid-range NAD versterker van iets meer dan 1000 euro heeft geen XLR aansluitingen. Zo'n beetje zoals alle andere woonkamer elektronica.
En XLR of andere typen din pluggen ga je pas vinden bij units die voor prijzen van boven de 2500 euro van eigenaar verwisselen.
Wel ondersteunt het zowel optische als coaxiale S/pdif, en natuurlijk de tulp plug aansluitingen. Eveneens zoals de meeste andere versterkers.

Trouwens, een beetje moderne studio gebruikt tegenwoordig helemaal geen jack plugs meer. Alles connect met din aansluitingen.
leuke revieuw maar was ook wel benieuwd gweest hoe die presteerd tegenover een creative x-fi
Leuke kaart, vooral de alt-functie vind ik erg mooi. Zelf zit ik altijd de kloten met mijn M-audio Firewire Audiophile om mijn eigen geluid op te nemen met splitters enzo...

Jammer dat er vergeleken wordt met een Audigy 4 en een Razer, een X-fi in dezelfde prijsklasse en een m-audio kaart hadden interresanter geweest.
Of de input gewoon instellen op stereo mix? Doet het voor mij toch.

Ofwel heeft niet elke geluidskaart/-chip die mogelijkheid. Tja.

[Reactie gewijzigd door DevilsProphet op 5 september 2007 16:09]